Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.528.2023.1.MC
Brak możliwości zastosowania zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej przy sprzedaży kawy i herbaty w Sali Zabaw.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 13 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania z zwolnienia instalacji kasy rejestrującej ze względu na nieprzekroczenie obrotu 20 000 zł.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą – salę zabaw dla dzieci. Działalność Sali Zabaw rozpoczęła się w (...) roku. Jej PKD przewodnie to 93.29.Z pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna. Głównym zamysłem otwarcia Sali Zabaw było stworzenie miejsca zabaw dla dzieci, do którego dzieci przychodzą z rodzicami i bawią się pod opieką rodziców. Na sali zabaw znajduje się małpi gaj, baseny z kulkami, zjeżdżalnie, mała trampolina oraz szereg zabaw od klocków XXL po kuchnie, gry, książki, domek dla lalek. Jest to mała Sala Zabaw o powierzchni około (…). Pozostałą część zajmuje toaleta, barek i salka ze stoliczkami oraz szatnia, korytarz.
Rodzice płacą za wejście dziecka i mogą bawić się z dziećmi lub usiąść przy stoliczku i przeczytać książkę. W ofercie sprzedaży sala zabaw ma także m.in. ofertę organizacji urodzin, sprzedaż słodyczy, baloników, lodów w opakowaniach oraz napojów. Dodatkowo za barkiem rodzice dzieci, które korzystają z Sali Zabaw mogą zakupić kawę lub herbatę. Kawa lub herbata są zalewane wrzątkiem przez pracownika i stawiane na barku do odbioru przez rodziców/opiekunów dziecka lub podawane do stolika, przy którym siedzi rodzic. Kawa oraz herbata nie są sprzedawane osobom z zewnątrz – przypadkowym. Nikt nie przychodzi do Sali Zabaw, aby zakupić tylko kawę lub herbatę. Kawa i herbata są zawsze sprzedawane jako dodatek dla rodzica lub opiekuna dziecka.
Dzieci, bawiące się w Sali Zabaw, mogą korzystać ze wszystkich zabawek oraz z małpiego gaju w cenie biletu.
Prowadzi Pani również usługi organizacji imprez zewnętrznych dla firm oraz urzędów, na co wystawia faktury. Podczas tych imprez animatorzy z Sali Zabaw zajmują się m.in. organizacją zabaw, animacji i atrakcji dla dzieci, wynajmem zamków dmuchanych.
Sala Zabaw jest czynna (...). W tych godzinach można przyjść z dzieckiem i korzystać z sali zabaw płacąc za wejście dziecka. Dodatkowo na sali można zakupić święcące zabawki, baloniki, karty do gry, bańki mydlane lub żelki sprzedawane na sztuki. Na urodziny można także zamówić u Pani tort z cukierni. Usługa zamówienia tortu przez Panią wynosi (…) zł. Na urodzinkach można zamówić dodatkowo płatne atrakcje typu m.in malowanie buziek, włosów lub paznokci, doczepianie warkoczyków, skręcanie balonów, tatuaże wodne, watę cukrową, piniatę wypełnioną cukierkami, wynajem megamaskotki, zamykanie dzieci w bańkach mydlanych, zastawie na stoliki urodzinowe i zestaw: napoje + słodycze, pizzę dowożoną z pizzerii.
Podczas urodzin, animator podaje uroczyście tort i przeprowadza zabawy z dziećmi. Dzieci są jednak cały czas pod opieką rodziców, co mamy zawarte w regulaminie.
Dodatkowo rodzic solenizanta może zamówić kawy i herbaty dla rodziców dzieci, które przyszły na urodzinki. W ofercie jest kawa parzona lub rozpuszczalna, herbata, gorąca czekolada z bitą śmietaną ze sprayu oraz kawa mrożona z lodami i bitą śmietaną.
Aby zarezerwować urodzinki należy wpłacić zadatek.
Podczas imprez zewnętrznych chciałaby Pani również rozpocząć od tego roku sprzedaż waty cukrowej oraz popcornu i balonów na festynach odbywających się poza salą zabaw na terenach zielonych. Do tej pory były sprzedawane dla firm lub instytucji w pakiecie. Podczas imprez zewnętrznych, na które wystawia Pani faktury dla instytucji lub firm, również można wynająć animatora do: malowanie buziek, włosów lub paznokci, doczepianie warkoczyków, zamykanie w bańkach mydlanych, skręcanie balonów, tatuaże wodne, piniatę wypełnioną cukierkami, wynajem megamaskotki, pokaz magii lub pokaz baniek mydlanych. Oraz wynająć zamek dmuchany lub piana party, watę cukrową lub maszynę do popcornu wraz z obsługą.
Prowadzi Pani ewidencje sprzedaży bez rachunkowej dla osób fizycznych ze względu na nieprzekroczenie obrotu 20 000 sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz wystawia faktury dla firm.
Dodała Pani również, iż w (...) miała kontrolę z urzędu skarbowego (tzw. nabycie sprawdzające) i została ukarana mandatem za nieewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej tylko na ewidencji sprzedaży bez rachunkowej. Organ skarbowy stwierdził, że skoro prowadzi Pani sprzedaż kawy i herbaty, to wykonuje Pani usługę gastronomiczną – prowadzi stałą placówkę gastronomiczną i musi mieć od razu zainstalowaną kasę fiskalną.
Prowadzi Pani działalność związaną ze sprzedażą kawy i herbaty na terenie Sali Zabaw pod symbolem PKWiU 56.30.10.0.
Wskazała Pani, iż weryfikacja czy dziecko wchodzi z opiekunem obywa się zawsze, gdyż na salę przychodzą tylko dzieci do 12-go roku życia pod opieką rodzica/opiekuna. Każdy, kto wchodzi na salę musi minąć recepcję, przy której stoi obsługa weryfikująca kto wchodzi na salę. Kawa i herbata są sprzedawane osobom, które wchodzą z zamiarem zakupu biletu wstępu i zabawy z dzieckiem na terenie Sali Zabaw.
Nadmienia Pani również, iż kontrolerzy z Urzędu Skarbowego również podali się za rodziców i opiekunów oczekujących na dziecko, które za chwilę ma przyjechać z dziadkami.
Pani zdaniem, nie ma możliwości zakupu kawy i herbaty przez osoby postronne nieprzychodzące w celu korzystania z Sali Zabaw z dzieckiem. Nie ma możliwości zakupu usługi gastronomicznej (kawy i herbaty) dla klientów, którzy przychodzą w innym celu niż zabawa z dzieckiem i korzystania z Sali Zabaw.
Wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.
Pytanie
Czy prowadzona przez Panią działalność może korzystać ze zwolnienia z instalacji kasy fiskalnej ze względu na nieprzekroczenie obrotu 20 000 zł?
Pani stanowisko
Pani zdaniem, nie musi Pani instalować kasy fiskalnej, jeśli nie przekroczy obrotu 20 000 zł sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Uważa Pani, iż obowiązek instalowania kasy fiskalnej bez względu na wysokość obrotu ma miejsce w sytuacji, kiedy podatnik prowadzi m.in. działalność jako stałą placówkę gastronomiczną. Problematyka w tym przypadku polega na tym, iż w ustawie nie zostało wyjaśnione co oznacza stała placówka gastronomiczna.
W Pani ocenie, trudno mówić w Pani przypadku w ogóle o placówce gastronomicznej. Po pierwsze ze względu na główny rodzaj prowadzonej działalności, a po drugie ze względu na brak infrastruktury gastronomicznej, jaka ma miejsce w przypadku prowadzenia takiej działalności (kuchnia, lodówki, stoliki, itd.).
Ponadto, w Sali Zabaw nie ma miejsca sytuacja jak w restauracji, że są określone godziny otwarcia, bowiem w sezonie letnim, kiedy są realizowane zlecenia dla instytucji, sala zabaw często jest zamknięta.
Uważa Pani, że jeśli dokonuje sprzedaży kawy i herbaty jako dodatku do głównej usługi, czyli organizacji imprez dla dzieci, to nie prowadzi działalności gastronomicznej, a co za tym idzie nie musi od razu instalować kasy fiskalnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia:
Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej ,,ewidencjonowaniem”, oraz warunki korzystania ze zwolnienia.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostały określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Poniższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Według § 3 ust. 1 pkt 1-2 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r.:
1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2021 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o których mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.
Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się
w przypadku:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,
m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Zatem, aby przysługiwało podatnikowi prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 3 lub § 2 rozporządzenia podatnik nie może wykonywać czynności wskazanych w § 4 tego rozporządzenia.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą – Salę Zabaw dla dzieci. Działalność Sali Zabaw rozpoczęła się w 2019 roku. Jej PKD przewodnie to 93.29.Z pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna. Dodatkowo za barkiem rodzice dzieci, które korzystają z Sali Zabaw mogą zakupić kawę lub herbatę. Kawa lub herbata są zalewane wrzątkiem przez pracownika i stawiane na barku do odbioru przez rodziców/opiekunów dziecka lub podawane do stolika, przy którym siedzi rodzic. Kawa i herbata są zawsze sprzedawane jako dodatek dla rodzica lub opiekuna dziecka.
Ponadto, organizuje Pani na Sali Zabaw również imprezy urodzinowe dla dzieci, na których dodatkowo rodzic solenizanta może zamówić kawy i herbaty dla rodziców dzieci, które przyszły na urodzinki. W ofercie jest kawa parzona lub rozpuszczalna, herbata, gorąca czekolada z bitą śmietaną ze sprayu oraz kawa mrożona z lodami i bitą śmietaną.
Kawa lub herbata są zalewane wrzątkiem przez pracownika i stawiane na barku do odbioru przez rodziców/opiekunów dziecka lub podawane do stolika, przy którym siedzi rodzic. Dodatkowo, podczas organizacji urodzin dla dzieci – jak zostało wskazane – rodzic solenizanta może zamówić kawy i herbaty dla rodziców dzieci, które przyszły na urodzinki.
Wskazała Pani również, iż Sala Zabaw jest czynna (...). Ponadto, pprowadzi Pani działalność związaną ze sprzedażą kawy i herbaty na terenie Sali Zabaw pod symbolem PKWiU 56.30.10.0. zatem, są to czynności, o których mowa w § 4 rozporządzenia.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w przypadku prowadzonej działalności Sali Zabaw, w której sprzedawane są napoje: kawa i herbata, może Pani korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującejze względu na nieprzekroczenie obrotu 20 000 zł.
Przepisy zakładają m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach – obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Odnosząc się do obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas on-line, należy zauważyć, że dotyczy on, jak już wyżej wskazano, tylko ściśle określonych grup podatników.
W przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności Sali Zabaw, w której obsługa przygotowuje i podaje klientom napoje (kawa, herbata) mamy do czynienia ze sprzedażą realizowaną przez stacjonarną placówkę gastronomiczną, w której są świadczone usługi związane z wyżywieniem.
Mając na uwadze powyższe konieczne jest zdefiniowanie dwóch elementów:
·usług związanych z wyżywieniem,
·stacjonarnej placówki gastronomicznej.
Należy zauważyć, że ustawodawca w art. 145b ust. 1 pkt 2 ustawy nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych usług, jednakże bazując pomocniczo na tych klasyfikacjach należy stwierdzić, że usługi związane z wyżywieniem ujęte zostały w Dziale 56 PKWiU, który to dział obejmuje usługi związane z zapewnieniem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki „na wynos”, z lub bez miejsc do siedzenia. Nie jest przy tym istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki, ale fakt, że są one przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji.
Tym samym w Sali Zabaw przygotowuje Pani na rzecz konsumenta gotowe do spożycia napoje i świadczy usługę gastronomiczną.
W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem gastronomii rozumie się „działalność produkcyjno -usługową obejmującą prowadzenie restauracji, barów, itp.” oraz „sztukę przyrządzania potraw”. Natomiast zgodnie z definicją stosowaną w statystyce publicznej zakład lub punkt gastronomiczny stały lub sezonowy, to obiekt którego przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.
Placówki gastronomiczne dzielą się na:
·placówki ogólnie dostępne;
·placówki nastawione na obsługę określonych grup konsumentów.
Placówki gastronomiczne mogą być prowadzone m.in. w obrębie hoteli, moteli, zajazdów, schronisk, pól campingowych, w pensjonatach, domach wypoczynkowych i innych miejscach krótkotrwałego pobytu, jak też w wagonach kolejowych wchodzących w skład pociągu oraz na statkach pasażerskich. Do placówek gastronomicznych nie zalicza się ruchomych punktów sprzedaży detalicznej i automatów sprzedażowych. Z kolei punktem gastronomicznym jest placówka gastronomiczna prowadząca ograniczoną działalność gastronomiczną, taką jak: smażalnia, pijalnia, lodziarnia, bufet w kinie, na stadionie, itp. Jednocześnie stała placówka gastronomiczna to placówka czynna w ciągu całego roku kalendarzowego, ewentualnie pracująca z pewnymi przerwami, wynikającymi z takich przyczyn jak remont, okresowy brak personelu (z powodu urlopu lub choroby), okresowa inwentaryzacja itp. Sezonowa placówka gastronomiczna natomiast to placówka uruchamiana okresowo i działająca nie dłużej niż sześć miesięcy w roku kalendarzowym.
Wg Głównego Urzędu Statystycznego, stacjonarne placówki gastronomiczne to m.in. bary, punkty gastronomiczne, restauracje, sezonowe placówki gastronomiczne, stołówki.
Zatem należy stwierdzić, że prowadząc w przedmiotowej Sali Zabaw sprzedaż usług gastronomicznych, tj. sprzedaż kawy, herbaty – świadczy Pani usługi związane z wyżywieniem w stacjonarnej placówce gastronomicznej.
Tym samym, mając na uwadze powyższe regulacje prawne, należy stwierdzić, że w ramach prowadzonej Sali Zabaw prowadzi Pani sprzedaż usług gastronomicznych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i) rozporządzenia i od pierwszej sprzedaży usług gastronomicznych była Pani zobowiązana swoje usługi ewidencjonować na kasie rejestrującej.
Dodatkowo stosownie do zapisu art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy:
Podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:
do dnia 30 czerwca 2020 r. – do:
a)świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.
19 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r. poz. 1059).
Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. rozporządzenia,
przedłużono terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2020 r. – do świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.
Zatem zgodnie z powyższyn, od 1 stycznia 2021 r. jest Pani zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejejestrującej on-line.
Podsumowując, w opisanej we wniosku sytuacji (sprzedaż kawy i herbaty w Sali Zabaw), nie przysługuje Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej ze względu na nieprzekroczenie obrotu 20 000 zł, ponieważ świadczy Pani usługi związane z wyżywieniem w stacjonarnej placówce gastronomicznej, do których zastosowanie ma § 4 ust. 1 pkt 2 lit i) rozporządzenia.
Zatem, Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
z zastosowaniem art. 119a;
w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).