Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.434.2023.2.AN
- Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty uczestnictwa w targach należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.p.; - Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty działań promocyjno-informacyjnych należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p.; - Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 u.p.d.o.p.; - Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 u.p.d.o.p.; - Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 5 u.p.d.o.p.; - Czy wszystkie opisane w stanie fatycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty poniesione na zakup paliwa do samochodów osobowych lub dostawczych w celu dojazdu na targi oraz powrotu z nich przez oddelegowanych pracowników należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.; - Czy opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty związane z oddelegowaniem pracowników na wyjazdy na targi polskie oraz zagraniczne w celu obserwacji konkurencji i badania trendów w organizacji stoisk targowych, tj. koszty zakupu biletów/wejściówek na targi, paliwa, diet, biletów lotniczych dla swoich pracowników należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.; - Czy opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty zagranicznych wyjazdów pracowników do potencjalnych kontrahentów poniesione m.in. na diety, bilety lotnicze, paliwo oraz diety pracowników należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.; - Czy w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytania oznaczone nr 1- 8 - Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kosztów uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 sierpnia 2023 r., za pośrednictwem Poczty, wpłynął Państwa wniosek z 31 lipca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ulgi na ekspansję.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 18 października 2023 r. (data wpływu do Organu 23 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca.
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Spółka (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i na podstawie art. 3 ust. 1 u.p.d.o.p. podlega na terytorium RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka osiąga przychody z jednego źródła tj. innych źródeł przychodów. Wnioskodawca nie osiąga przychodów z zysków kapitałowych. Wnioskodawca zamierza skorzystać z odliczenia ulgi (zwolnienia) wynikającego z art. 18eb u.p.d.o.p., z uwagi na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów. Spółka zamierza rozliczyć ulgę na ekspansję począwszy za okres od 1 stycznia 2022 r. - 31 grudnia 2022 r. oraz lata kolejne. Wnioskodawca w roku podatkowym 2022 nie korzystał, a także nie zamierza korzystać w przyszłości ze zwolnień podatkowych, o których mowa w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p. Rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży produktów przez siebie wytworzonych na rzecz podmiotów powiązanych. Dochód ze sprzedaży produktów wyprodukowanych przez Spółkę w stosunku, do której chce zastosować tzw. „ulgę na ekspansję” jest opodatkowany w Polsce.
Wnioskodawca jest producentem aparatury medycznej.
Działalność Spółki została sklasyfikowana w sposób następujący według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD):
- 22.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z tworzyw sztucznych,
- 26.60.Z Produkcja urządzeń napromieniowujących, sprzętu elektromedycznego i elektroterapeutycznego,
- 27.90.Z Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego,
- 32.50.Z Produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne,
- 46.46.Z Sprzedaż hurtowa wyrobów farmaceutycznych i medycznych,
- 47.74.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając ortopedyczne, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
- 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,
- 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
- 82.99.Z Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
- 96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.
(…). Spółka w pracach nad projektowaniem oraz produkcją swoich wyrobów korzysta z własnego centrum badawczo-rozwojowego. Spółka wytwarza wszystkie produkty według własnego projektu. Koncepcje rozwoju i wytwarzania produktów są opracowywane w pełni przez Spółkę. (…).
Wnioskodawca przewiduje, że w roku podatkowym 2023 osiągnie wzrost sprzedaży produktów względem roku podatkowego 2021.
Spółka w ramach prowadzonej działalności w roku podatkowym 2022, poniosła wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w jej ofercie sprzedażowej (dalej zwane jako: „Wydatki Na Wzrost Przychodów”).
Jak wcześniej wspomniano, Wnioskodawca przewiduje, że w roku podatkowym 2023 i w latach następnych, zwiększy oraz będzie zwiększać przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego odpowiedni rok poniesienia tych kosztów, lub będzie osiągać przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub będzie osiągać przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Spółka jednocześnie wskazuje, że w latach kolejnych, zamierza korzystać z ulgi, o której mowa w przepisie art. 18eb u.p.d.o.p., tylko jeżeli zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów.
Wnioskodawca od dawna bierze udział oraz zamierza brać udział w przyszłości w targach odbywających się w kraju oraz za granicą (targi krajowe oraz targi międzynarodowe), w których występuje i będzie występować w roli wystawcy, oferując szeroką gamę swoich produktów, promując tym samym oferowane przez siebie produkty, dostarczając informacji na temat działalności firmy, możliwości współpracy, jak również wymieniając się doświadczeniem z pozostałymi uczestnikami targów z branży lub z pokrewnych branż. Wnioskodawca uczestniczy w tego typu wydarzeniach oraz planuje kontynuować tę działalność w przyszłości, ze względu na fakt, że stanowią one niezwykłą korzyść w zakresie promocji produktów, umożliwiając dotarcie do potencjalnych kontrahentów zarówno z Polski, jak i całego świata. Uczestnictwo w targach branżowych pozwala również na podtrzymywanie kontaktów oraz wymienianie opinii i uwag dotyczących nowych produktów z kontrahentami, z którymi podjęto już współpracę w okresie wcześniejszym.
Spółka wspierana przez swoich pracowników występujących w roli wystawców na przygotowanych odpowiednio stoiskach oraz na terenie wydarzeń targowych ponosi poniższe wydatki w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów:
1)koszty uczestnictwa w targach:
a)organizację miejsca wystawowego - w szczególności:
-opłaty za wyznaczenie powierzchni wystawienniczej stoiska;
-opłaty za wstęp na targi dla pracowników wyznaczonych do prezentacji produktów na stoisku Spółki;
-opłaty za wpis do katalogów i ulotek targowych;
-koszty wykonania zlecenia spedycyjnego (transport elementów stoiska targowego oraz eksponatów targowych);
-koszty zakupu zabudowy stoiska - w tym wykładziny stoika targowego;
-koszty zakupu mebli na stoisko oraz koszty wypożyczenia mebli na stoisko (wypożyczenie odbywa się w zależności od potrzeb i specyfiki danych targów);
-koszty wykonania grafik na stoisko targowe;
-koszty montażu i demontażu stoiska targowego wraz z montażem zasilania stoiska prądem;
-koszty związane z opłatami za zużyte media na stoisku;
-koszty sprzątania stoiska;
-koszty parkingów podczas trwania targów;
-koszty kolacji z zainteresowanymi, potencjalnymi klientami Spółki podczas targów;
b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników - w szczególności:
-koszty noclegów pracowników delegowanych na targi;
-koszty diet pracowników.
Poza powyższymi Spółka ponosi również inne wydatki, mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów. Przedmiotowe wydatki stanowią:
1) koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów - w szczególności:
-koszty zakupu roll-upów reklamowych;
-koszty usług graficznych;
-koszty zakupu ekspozytorów z wyrobami firmy;
-koszty zakupu usług doradczych firm zewnętrznych na temat optymalnej promocji firmy np. na targach międzynarodowych;
-koszty zakupu gadżetów reklamowych;
-koszty zakupu usług tłumaczenia treści marketingowych na języki obce;
2)koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów – w szczególności:
-koszty wykonania personalizowanych torebek (…) zgodnych z wymaganiami klientów;
3)koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych – w szczególności:
-koszty zakupu tłumaczeń dokumentacji na język polski z języków obcych;
-koszty wykonywania badań w niezależnym laboratorium (np. na potwierdzanie parametrów produktu);
-koszty formalnej procedury przepisania dokumentów z jednostką notyfikowaną (w przypadku współprac OEM);
-koszty związane z uwzględnieniem podmiotu na certyfikacie PPE;
4)koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom - w szczególności:
-koszty wydania świadectwa wolnej sprzedaży;
-koszty notarialnego potwierdzania zgodności z oryginałem dokumentów;
-koszty sądowe związane z potwierdzaniem wiarygodności dokumentów;
-koszty zakupu usług od firm zajmujących się legalizacją dokumentów np. apostiIle.
Dodatkowo Spółka ponosi również koszty związane z zakupem paliwa, opłatami za przejazd autostradami oraz za miejsca parkingowe w przypadku przejazdu na targi samochodem lub samochodami. Sytuacja ta zdarza się w szczególności w przypadku targów krajowych oraz w przypadku targów zagranicznych, które odbywają się w niedalekiej odległości od granicy państwa.
Wnioskodawca wybiera transport pracowników pojazdami samochodowymi w przypadku, gdy rozwiązanie to okazuje się mniej kosztowne oraz mniej czasochłonne. Niekiedy zdarza się, że miejscowości, w których odbywają się targi są tak zlokalizowane, że dojazd do najbliższego lotniska byłby zbyt absorbujący i spowodowałby dodatkowe komplikacje logistyczne. W takich sytuacjach dojazd samochodem staje się tańszy i zajmuje mniej czasu. Wnioskodawca poza chęcią rozwoju oraz promocją firmy musi dbać o dobro pracowników i komfort ich pracy. Nie wszyscy pracownicy, którzy przejawiają cechy dobrych wystawców, są w stanie zgodzić się na lot samolotem, np. ze względu na obawy przed lataniem oraz problemy zdrowotne. Przejazd na targi samochodem staje się dla tych osób bardziej komfortowy i pozbawiony stresu. Zaletą podróży samochodami, jest też to, że pracownicy mogą zabrać ze sobą więcej sprzętu, eksponatów i innych niezbędnych elementów wystawienniczych, a także niezbędnych rzeczy prywatnych. Poza tym, nie zawsze istnieje możliwość zakupu biletów lotniczych na lot do lotniska najbliższego miejscowości, w których odbywają się targi. Sytuacje takie zdarzają się, w szczególności, gdy:
-nie ma bezpośrednich połączeń lotniczych,
-nie ma możliwości zakupu biletów lotniczych (np. wszystkie bilety na lot zostały już zarezerwowane),
-terminy wylotu oraz przylotu są zbyt odległe.
W przypadku, gdy pracownicy Wnioskodawcy podróżują na targi pojazdami prywatnymi, zawiera on z tymi pracownikami umowy cywilnoprawne o używanie pojazdu do celów służbowych, co również wiąże się z ponoszeniem kosztów przez Spółkę.
Wnioskodawca oddelegowuje na targi nie tylko osoby, które mają być zaangażowane bezpośrednio w celu przebywania na terenie stoiska wystawienniczego, ale także osoby, które poruszają po całym terenie targów, np. po wszystkich halach targowych danego wydarzenia. Osoby te często promują Spółkę roznosząc ulotki, gadżety, podejmując rozmowy z osobami odwiedzającymi targi. Jednocześnie pracownicy Wnioskodawcy zapoznają się z ofertą innych firm z branży oraz sposobami ich promocji, aby zwiększać w przyszłości skuteczność działania Spółki. Pracownicy Ci biorą aktywny udział w targach wpływając na poszerzenie możliwości pozyskania potencjalnych kontrahentów. Niekiedy też oddelegowani pracownicy uczestniczą w targach jedynie jako odwiedzający.
Bardzo często zdarza się, że Spółka prowadzi działania promocyjno-informacyjne nie tylko na terenie targów, ale także w trakcie wyjazdów do potencjalnych kontrahentów. Również w ten sposób Wnioskodawca wpływa na możliwość zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Wnioskodawca poprzez różne kanały komunikacyjne otrzymuje zapytania oraz zaproszenia do przedstawienia swojej oferty od polskich oraz zagranicznych podmiotów w siedzibach zainteresowanych podmiotów. W celu przedstawienia takiej oferty, Spółka oddelegowuje swoich pracowników do siedzib zainteresowanych podmiotów, w związku z czym ponosi w trakcie tych wyjazdów koszty m.in. biletów lotniczych, paliwa oraz diet pracowników.
Wszystkie opisane wyżej koszty:
-stanowiły/stanowią/będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.;
-nie dotyczą towarów handlowych, lecz wyłącznie wytwarzanych przez nią produktów;
-nie zostały zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatku dochodowego;
-nie są uwzględniane przy kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. lub art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p;
-pozwalają systematycznie zwiększać przychody.
Ponadto, w piśmie uzupełniającym, w odpowiedzi na zadane pytania wskazaliście Państwo następująco:
1.Gdzie są ustawione roll-upy reklamowe?
W trakcie trwania targów, roll-upy reklamowe ustawiane są na terenie powierzchni stoiska targowego, a w przypadku uczestnictwa w konferencjach roll-upy ustawiane są na terenie sali konferencyjnej. W każdym przypadku roll-upy ustawiane są tak, aby były możliwie najbardziej widoczne.
2.Jakie ponosicie Państwo koszty zakupu ekspozytorów z wyrobami firmy oraz w jakim miejscu są one ustawione?
Ekspozytory na co dzień znajdują się w Sali konferencyjnej w siedzibie firmy, w której przyjmowani są kontrahenci zewnętrzni oraz stanowią nieodzowny element „wystroju” podczas imprez targowych - znajdują się wtedy w widocznym miejscu na stoisku targowym. Koszty to średnio 20 zł netto za jeden ekspozytor.
3.Jakie ponosicie Państwo koszty zakupu usług tłumaczenia treści marketingowych na języki obce? Jaki charakter mają treści marketingowe?
Treści marketingowe mają charakter promujący produkty Spółki - są to tłumaczenia treści znajdujących się m.in. na stronie internetowej, na ulotkach, w katalogach produktowych itp. Koszty tłumaczeń to średnio 35 PLN netto za jedną stronę tłumaczenia.
4.Jakie ponosicie Państwo koszty wykonania personalizowanych torebek (…) zgodnych z wymaganiami klientów?
Są to dodatkowe koszty, w tym m.in. koszty grafik, matrycy oraz koszty za wykonanie z użyciem innych kolorów - w zależności od typu projektu. Koszty te to około 1000 PLN netto.
5.Czy wykonanie personalizowanych torebek (…) zgodnych z wymaganiami klientów jest realizowane z Państwa inicjatywy, czy inicjatywy Państwa klientów?
Wykonanie personalizowanych torebek, zgodnych z wymaganiami Klientów jest realizowane co do zasady z inicjatywy Klienta, jednakże zdarza się, że to Spółka przedstawia Klientowi możliwość wykonania personalizowanych torebek wskazując, że jest to jedna z dostępnych opcji pakowania torebek.
6.Czy roll-upy, ekspozytory z wyrobami firmy o których mowa we wniosku promują Państwa produkty? Jeżeli tak, należy wskazać w jaki sposób.
Roll-upy, ekspozytory z wyrobami firmy, o których mowa we wniosku promują produkty Spółki i głównie w tym celu są kupowane. Na tych przedmiotach znajdują się treści informacyjne, promocyjne o wyrobach/produktach Spółki zarówno w postaci pisemnej jak i graficznej (…).
Pytania
1.Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty uczestnictwa w targach należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.p.?
2.Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty działań promocyjno-informacyjnych należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p.?
3.Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 u.p.d.o.p.?
4.Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 u.p.d.o.p.?
5.Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 5 u.p.d.o.p.?
6.Czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty poniesione na zakup paliwa do samochodów osobowych lub dostawczych w celu dojazdu na targi oraz powrotu z nich przez oddelegowanych pracowników należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.?
7.Czy opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty związane z oddelegowaniem pracowników na wyjazdy na targi polskie oraz zagraniczne w celu obserwacji konkurencji i badania trendów w organizacji stoisk targowych, tj. koszty zakupu biletów/wejściówek na targi, paliwa, diet, biletów lotniczych dla swoich pracowników należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.?
8.Czy opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty zagranicznych wyjazdów pracowników do potencjalnych kontrahentów poniesione m.in. na diety, bilety lotnicze, paliwo oraz diety pracowników należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.?
9.Czy w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytania oznaczone nr 1- 8 - Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kosztów uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty uczestnictwa w targach należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.p.
2.W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty działań promocyjno-informacyjnych należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p.
3.W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 u.p.d.o.p.
4.W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 u.p.d.o.p.
5.W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 5 u.p.d.o.p.
6.W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty poniesione na zakup paliwa do samochodów osobowych lub dostawczych w celu dojazdu na targi oraz powrotu z nich przez oddelegowanych pracowników należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.
7.W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty związane z oddelegowaniem pracowników na wyjazdy na targi polskie oraz zagraniczne w celu weryfikacji konkurencji i badania trendów w organizacji stoisk targowych, tj. koszty zakupu biletów/wejściówek na targi, paliwa, diet, biletów lotniczych dla swoich pracowników należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.
8.W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty zagranicznych wyjazdów pracowników do potencjalnych kontrahentów poniesione m.in. na diety, bilety lotnicze, paliwo oraz diety pracowników należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.
9.W ocenie Spółki, będzie ona uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Uzasadnienie:
Na podstawie ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, tzw. „ulga na ekspansję”.
Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.
W myśl przepisu art. 18eb ust. 1 u.p.d.o.p., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Zgodnie z przepisem art. 18eb ust. 2 u.p.d.o.p., przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
W świetle przepisu art. 18eb ust. 3 u.p.d.o.p., przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.
Stosownie do przepisu art. 18eb ust. 4 u.p.d.o.p., podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Stosownie do przepisu art. 18eb ust. 5 u.p.d.o.p., przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Według przepisu art. 18eb ust. 6 u.p.d.o.p., w przypadku, gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.
Na podstawie przepisu art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p., za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1)uczestnictwa w targach poniesione na:
a)organizację miejsca wystawowego,
b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Adekwatnie do przepisu art. 18eb ust. 8 u.p.d.o.p., podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
W myśl przepisu art. 18eb ust. 9 u.p.d.o.p., odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Zgodnie z ust. 10 ww. przepisu, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Poniżej Wnioskodawca odnosi się do każdego rodzaju Wydatków Na Wzrost Przychodów.
Ad. 1-5
W ocenie Spółki, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1-5 u.p.d.o.p.
Koszty uczestnictwa w targach.
Zdaniem Spółki, wskazane w przepisie art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p. „koszty uczestnictwa w targach” należy rozumieć szeroko (w wypadku ich korespondowania z przypadkami wskazanymi w lit. a, b i c niniejszego punktu) z uwagi na brak jakichkolwiek ograniczeń wprowadzonych przez ustawodawcę, które zawężałby rozumienie zwrotu „kosztów uczestnictwa w targach”. W związku z powyższym, należy uznać, że wszystkie wskazane przez Spółkę koszty uczestnictwa w targach mieszczą się w przedmiotowym katalogu, ponieważ ze względu na konstrukcję przepisu należy uznać, że wystarczający jest jakikolwiek związek poniesionego wydatku z kosztami wskazanymi w treści przepisu art. 18eb ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.p.
Nie ulega wątpliwości, że do kategorii „kosztów uczestnictwa w targach poniesionych na organizację miejsca wystawowego” można zaliczyć wszystkie wydatki, które Spółka poniosła, aby móc zorganizować miejsce wystawowe. W pierwszej kolejności Spółka musi ponieść koszty związane z opłatami za wyznaczenie powierzchni wystawienniczej oraz za wstęp na targi dla pracowników wyznaczonych do prezentacji. Należy wyraźnie podkreślić, że samo miejsce wystawowe bez zabudowy, mebli, eksponatów, roll-upów, szyldów, grafik, które wiążą się z dodatkowymi kosztami, nie miałoby żadnej wartości, ponieważ bez tych elementów nie byłaby możliwa prezentacja produktów Spółki. Przedmioty te trzeba za każdym razem przetransportować, co wiąże się z kosztami samego transportu, ale także montażu i demontażu. Z transportem tych przedmiotów wiążą się również koszty parkingów na terenie targów lub w jego okolicach. Oczywistym jest, że Spółka musi ponieść także koszty dotyczące wpisów do katalogów i ulotek targowych, aby zainteresowani goście targów mogli odnaleźć stoisko Spółki pośród setek innych wystawców prezentujących swoje stoiska w różnych halach czy pawilonach targowych. Po zakończonych targach Wnioskodawca musi ponieść także koszty mediów, które zużyje w trakcie korzystania z miejsca wystawienniczego oraz koszty sprzątania tego miejsca.
Wnioskodawca ponosi także koszty zakupu biletów lotniczych dla pracowników, aby mogli dotrzeć w miejsca, w których organizowane są targi, w szczególności targi zagraniczne. W ramach wyjazdu lub wylotu pracowników na targi, Spółka ponosi koszty zakwaterowania oraz wyżywienia oddelegowanych pracowników.
Nawet w przypadku uznania, że niektóre z ponoszonych przez Spółkę ww. kosztów nie kwalifikują się do objęcia ich przepisem 18eb ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.p., to w dalszym ciągu będą stanowić one koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p, ponieważ udział Wnioskodawcy w targach niewątpliwie przyczynia się do rozpoznawalności marki.
Koszty działań promocyjno-informacyjnych.
Z kolei w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p. ustawodawca, w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wymienia także koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne. Ustawodawca nie zdefiniował jednak tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu. Treść tego punku, szczególnie przez użycie sformułowania „w tym”, sugeruje niepełne wyliczenie i brak określenia wszystkich i zarazem jedynych dopuszczalnych kosztów. Ustawodawca w tym przepisie jako przykładowe wymienił koszty zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.
W związku z brakiem ustawowej definicji „działań promocyjno-informacyjnych”, posłużyć należy się definicją zawartą w słowniku języka polskiego. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl), poprzez pojęcie „promocja” rozumieć należy m.in. „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”. Natomiast, poprzez pojęcie „informacja”, należy rozumieć czynności związane z „udzielaniem informacji, wskazówek, podawaniem do wiadomości”.
Tym samym, stosownie do ww. definicji, „działaniami promocyjno-informacyjnymi” będą działania, których zamiarem będzie zwiększenie popularności danego produktu oraz udzielanie w jego zakresie potrzebnych informacji. Zatem wystarczające jest, aby omawiane koszty dotyczyły działań promocyjno-informacyjnych, gdzie łączna pisownia oznacza tyle, co promocyjny oraz jednocześnie informacyjny, a więc nakierowanych nie tylko na reklamę i wypromowanie produktu, ale również na poinformowanie o produkcie np. o jego funkcjonalności.
Powyższe oznacza, że wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę koszty działań promocyjno- informacyjnych wpisują się w przepis art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p.
Koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów.
Stosownie do przepisu art. 18eb ust. 7 pkt 3 u.p.d.o.p., za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów. W treści niniejszej ustawy nie doprecyzowano, jak należy interpretować działanie polegające na „dostosowaniu opakowań produktów do wymagań kontrahentów”. Zgodnie z definicją słownika języka polskiego PWN „dostosować” oznacza „zmienić coś tak, by pasowało do czegoś”.
Zatem, każde działanie Wnioskodawcy, które jest związane ze zmianą opakowań produktów, aby pasowały do wymagań kontrahentów, stanowi „dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów”.
Należy również wyraźnie podkreślić, że przepisy nie regulują, w jakim stopniu wymagane jest „dostosowanie” opakowań, aby wydatki związane z tego typu działaniem można było uznać za „dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów”. Innymi słowy, przepisy nie określają, w jak dużym stopniu dane opakowanie musi różnić się od innego, aby można było uznać, że podatnik dokonał dostosowania opakowania. W konsekwencji, wszystkie działania, które są związane z koniecznością dostosowania opakowań produktów, stanowią dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów.
Tym samym, wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę na tego rodzaju działanie, stanowią koszty, o których mowa w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 3 u.p.d.o.p.
Koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.
Analizując treść przepisu art. 18eb ust. 7 pkt 4 u.p.d.o.p. należy zwrócić uwagę, że po raz kolejny ustawodawca posłużył się jedynie hasłowym określeniem wydatku, którym jest koszt przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów. Ustawodawca w ww. przepisie, posługując się zwrotem „w szczególności” wskazał jako przykłady odpowiednio koszty dotyczące certyfikacji towarów oraz koszty rejestracji znaków towarowych.
W związku z powyższym treść tej regulacji należy interpretować przez pryzmat znaczenia przywołanych zwrotów w języku powszechnym. Wystarczającą przesłanką do wypełnienia dyspozycji przedmiotowej regulacji jest poniesienie wydatku mającego jakikolwiek związek z przytoczoną kategorią kosztów.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przedstawione w treści stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów wypełniają dyspozycję przepisu art. 18eb ust. 7 pkt 4 u.p.d.o.p. Nie sposób bowiem nie dostrzec związku pomiędzy wskazanymi przez Wnioskodawcę wydatkami z przygotowaniem dokumentacji, która będzie umożliwiała sprzedaż oferowanych produktów. Oczywistym jest, że Spółka ponosi również koszty przygotowania dokumentacji odpowiedniej dla zagranicznych rynków zbytu.
Koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Celem przystąpienia do przetargu i złożenia oferty do organizatora przetargu, Spółka musi posiadać m.in. wydane świadectwo wolnej sprzedaży, notarialne potwierdzenia zgodności z oryginałem dokumentów, co wiąże się z ponoszeniem różnego rodzaju opłat. Spółka ponosi oraz będzie ponosić również m.in. koszty sądowe związane z potwierdzaniem wiarygodności dokumentów i koszty zakupu usług od firm zajmujących się legalizacją dokumentów np. apostille.
Należy zauważyć, że opisane w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 5 u.p.d.o.p., „koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom przez podatników”, należy interpretować przez pryzmat znaczenia przywołanych zwrotów w języku powszechnym. Ustawodawca nie wprowadził żadnych dodatkowych warunków bądź ograniczeń w treści art. 18eb ust. 7 pkt 5 u.p.d.o.p. Oznacza to, że wystarczającą przesłanką do wypełnienia dyspozycji przedmiotowego przepisu jest poniesienie wydatku mającego jakikolwiek związek z przytoczoną kategorią kosztów.
Tym samym, wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, stanowią koszty, o których mowa w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 5 u.p.d.o.p.
Ad. 6
Jak wcześniej wspomniano, Spółka bierze udział w targach zarówno zagranicznych jak i krajowych, więc niekiedy zdarza się, że w związku z uczestnictwem w targach nie ponosi kosztów zakupu biletów lotniczych dla pracowników, lecz koszty paliwa, koszty przejazdu autostradami (bilety, winiety, opłaty) oraz koszty parkingów.
Sytuacja ta zdarza się w szczególności w przypadku targów krajowych oraz w przypadku targów zagranicznych, które odbywają się w niedalekiej odległości od granicy państwa. Spółka wybiera transport pracowników pojazdami samochodowymi w przypadku, gdy jest to tańsze i bardziej optymalne rozwiązanie.
Bezsprzecznym jest, że opisane w stanie faktycznym wydatki nierozerwalnie wiążą się z wydatkami określonymi w art. 18eb ust. 7 (a w szczególności z pkt 1 i 2 niniejszego przepisu), wobec czego należałoby uznać je jako kwalifikujące się do zastosowania w przedmiotowej uldze.
W związku z powyższym, wydatki ponoszone przez Spółkę na paliwo, parkingi, opłaty za autostrady, stanowią koszty, o których mowa w przepisie art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.
Ad. 7
Spółka w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów ponosi koszty związane z oddelegowaniem pracowników na wyjazdy na targi polskie oraz zagraniczne w celu
weryfikacji konkurencji i badania trendów w organizacji stoisk targowych. Niniejsze koszty obejmują wydatki na zakup biletów/wejściówek na targi, paliwa, diet, biletów lotniczych.
Wnioskodawca oddelegowuje na targi nie tylko osoby, które mają być zaangażowane bezpośrednio w pracę na terenie stoiska wystawienniczego, ale także osoby, które poruszają po całym terenie targów, np. po wszystkich halach targowych danego wydarzenia. Osoby te często promują Spółkę roznosząc ulotki, gadżety, podejmując rozmowy z osobami odwiedzającymi targi. Jednocześnie pracownicy Wnioskodawcy zapoznają się z ofertą innych firm z branży oraz sposobami ich promocji.
Pracownicy Ci biorą aktywny udział w targach wpływając na poszerzenie możliwości pozyskania potencjalnych kontrahentów.
W związku z powyższym, wydatki ponoszone przez Spółkę na paliwo, parkingi, opłaty za autostrady, bilety lotnicze, bilety i wejściówki na targi, stanowią koszty, o których mowa w przepisie art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.
Ad. 8
Bardzo często zdarza się, że spółka prowadzi działania promocyjno-informacyjne nie tylko na terenie targów, ale także w trakcie wyjazdów do potencjalnych kontrahentów. Również w ten sposób Wnioskodawca wpływa na możliwość zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Spółka niekiedy otrzymuje zapytania oraz zaproszenia do przedstawienia swojej oferty oraz produktów od polskich oraz zagranicznych podmiotów w siedzibach zainteresowanych podmiotów.
W celu przedstawienia oferty, Spółka oddelegowuje swoich pracowników do siedzib zainteresowanych podmiotów, w związku z czym ponosi w trakcie tych wyjazdów koszty m.in. biletów lotniczych, paliwa oraz diet pracowników.
W związku z powyższym, wydatki te, ponoszone przez Spółkę stanowią koszty, o których mowa w przepisie art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.
Ad. 9
Wszystkie opisane przez Wnioskodawcę wydatki zgodnie z zaprezentowanym przez Niego stanowiskiem, stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w przepisie art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p., a więc Spółka na podstawie przepisu art. 18eb ust. 1 u.p.d.o.p. będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez Niego w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych (nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w rokupodatkowym).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.
Zauważyć należy, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).
Podatnik będzie mógł zatem odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):
‒zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub
‒osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub
‒osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT:
Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:
Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.
W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:
Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Stosownie do art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT:
Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 18eb ust. 6 tej ustawy:
W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.
Jak stanowi art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1)uczestnictwa w targach poniesione na:
a)organizację miejsca wystawowego,
b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
W myśl art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Projektowana ulga skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków (m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji), doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych.
Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą stosowny wzrost przychodów ze sprzedaży ww. produktów w okresie choćby w jednym z 2 lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia tych przychodów (dokonano odliczenia).
Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej omawiany art. 18eb ustawy o CIT (druk 1532), proponowana ulga skierowana jest zarówno do przedsiębiorców osób fizycznych, jak i do osób prawnych. Zakłada odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków, będących kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy, poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (w tym nieoferowanych dotychczas przez podatnika do sprzedaży), jak również związanych z osiągnięciem takich przychodów w przypadku produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju (rynku zbytu).
Wskazać należy, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.
Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencje w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.
Ad. 1
Przedmiotem wątpliwości Spółki jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia, czy opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym koszty uczestnictwa w targach należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z powołanym na wstępie art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT,
za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1) uczestnictwa w targach poniesione na:
a) organizację miejsca wystawowego,
b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.
Mając na uwadze przedstawiony powyżej katalog wydatków/kosztów uprawniających do odliczenia stwierdzić należy, że wymienione przez Spółkę następujące koszty:
a)organizacji miejsca wystawowego tj.:
-opłaty za wyznaczenie powierzchni wystawienniczej stoiska;
-opłaty za wstęp na targi dla pracowników wyznaczonych do prezentacji produktów na stoisku Spółki;
-opłaty za wpis do katalogów i ulotek targowych;
-koszty wykonania zlecenia spedycyjnego (transport elementów stoiska targowego oraz eksponatów targowych);
-koszty zakupu zabudowy stoiska - w tym wykładziny stoika targowego;
-koszty zakupu mebli na stoisko oraz koszty wypożyczenia mebli na stoisko (wypożyczenie odbywa się w zależności od potrzeb i specyfiki danych targów);
-koszty wykonania grafik na stoisko targowe;
-koszty montażu i demontażu stoiska targowego wraz z montażem zasilania stoiska prądem;
-koszty związane z opłatami za zużyte media na stoisku;
-koszty sprzątania stoiska;
b)zakupu biletów lotniczych dla pracowników,
c)zakwaterowania i wyżywienie dla pracowników tj.:
-koszty noclegów pracowników delegowanych na targi;
-koszty diet pracowników.
można zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy CIT, jako koszty uczestnictwa w targach.
Do kosztów takich nie można natomiast zakwalifikować kosztów parkingów podczas trwania targów oraz kosztów kolacji z zainteresowanymi, potencjalnymi klientami Spółki podczas targów. Zdaniem Organu, powyższe wydatki nie zostały wprost zidentyfikowane w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT. Wykazują pośredni związek z kosztami określonymi we wskazanym przepisie.
Art. 18eb ust. 7 pkt 1 uznaje za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów tylko koszty uczestnictwa w targach polegające na organizacji miejsca wystawowego, zakupie biletów lotniczych oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników. Zakres tego przepisu nie obejmuje innych kosztów oprócz tych, które zostały w nim wyraźnie wskazane. Zatem, koszty nie wymienione wprost w przywołanej regulacji i przeznaczone na realizację działań mających pośredni związek z wydatkami w nim wymienionymi, nie podlegają/nie będą podlegać odliczeniu w ramach ulgi na ekspansję.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, dotyczące ustalenia, czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty uczestnictwa w targach należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 u.p.d.o.p., w części dotyczącej:
-kosztów parkingów podczas trwania targów oraz kosztów kolacji z zainteresowanymi, potencjalnymi klientami Spółki podczas targów, jest nieprawidłowe;
-w pozostałe części, jest prawidłowe.
Ad. 2
Zgodnie z powołanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT,
za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.
W cytowanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT ustawodawca, w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, wymienia koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne.
Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu. Przy czym podkreślenia wymaga, że w zawartych przykładach ustawodawca wskazał na działania, które w sposób bezpośredni służą promowaniu i informowaniu o produktach podatnika.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/) promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, informacja zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.
Z kolei pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.
W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że ponosicie koszty działań promocyjno-informacyjnych, tj.:
-koszty zakupu roll-upów reklamowych;
-koszty usług graficznych;
-koszty zakupu ekspozytorów z wyrobami firmy;
-koszty zakupu usług doradczych firm zewnętrznych na temat optymalnej promocji firmy np. na targach międzynarodowych;
-koszty zakupu gadżetów reklamowych;
-koszty zakupu usług tłumaczenia treści marketingowych na języki obce.
Ponadto, w piśmie uzupełniającym wskazaliście Państwo, że w trakcie trwania targów, roll-upy reklamowe ustawiane są na terenie powierzchni stoiska targowego, a w przypadku uczestnictwa w konferencjach roll-upy ustawiane są na terenie sali konferencyjnej
W przypadku ekspozytorów wskazaliście Państwo, że na co dzień znajdują się one w sali konferencyjnej w siedzibie firmy, w której przyjmowani są kontrahenci zewnętrzni oraz stanowią nieodzowny element „wystroju” podczas imprez targowych - znajdują się wtedy w widocznym miejscu na stoisku targowym.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że kosztami działań promocyjno-informacyjnych o których mowa w art. 18d ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, będą ponoszone przez Spółkę wydatki na zakup:
-roll-upów reklamowych, wyłącznie w czasie uczestnictwa w targach,
-usług graficznych;
-ekspozytorów z wyrobami firmy, znajdującymi się na stoisku targowym;
-usług tłumaczenia treści marketingowych na języki obce.
Kosztami działań promocyjno-informacyjnych nie będą natomiast ponoszone przez Spółkę koszty zakupu:
-gadżetów reklamowych
-usług doradczych firm zewnętrznych na temat optymalnej promocji firmy np. na targach międzynarodowych.
Ponadto, kosztami działań promocyjno-informacyjnych nie będą również wydatki na zakup roll-upówpromujących produkty Spółki w trakcie konferencji, a także wydatki na zakup ekspozytorów z wyrobami firmy znajdującymi się w sali konferencyjnej w siedzibie firmy Wnioskodawcy.
Jak już wcześniej zaznaczono, Internetowy słownik języka polskiego wskazuje, że „promocja” to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub
przedsięwzięcia; też: każde z tych działań. Z kolei „informacja” to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”. Ponieważ w przepisie art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, jest mowa o działaniach promocyjno-informacyjnych, zatem, odliczeniu w ramach ulgi podlegają wyłącznie wydatki, które mają charakter zarówno promocyjny jak i informacyjny. Ponadto, ustawodawca w powołanej regulacji
wymienia formy działań promocyjno-informacyjnych takie jak: zakup przestrzeni reklamowej, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe,
broszury, katalogi informacyjne i ulotki dotyczące produktów, w ramach których poniesione wydatki może odliczyć podatnik korzystający z ulgi na ekspansję.
Wobec powyższego wskazanych kosztów nie sposób uznać za wydatki poniesione na działania promocyjno-informacyjne w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy.
Wydatki na zakup usług doradczych firm zewnętrznych na temat optymalnej promocji firmy np. na targach międzynarodowych, nie zawierają się w żadnej z wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy formie działań promocyjno-informacyjnych.
Również wydatki na zakup gadżetów reklamowych należy uznać bardziej za działania o charakterze reklamowym niż za działania promocyjno-informacyjne. Nie promują bowiem ani nie informują o żadnym konkretnym produkcie.
Zdaniem Organu, ponieważ katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty, zatem odliczone mogą być tylko te wydatki, które zostały w nim wprost wymienione.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 dotyczące ustalenia, czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty działań promocyjno-informacyjnych należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p., w części dotyczącej:
-kosztów zakupu gadżetów reklamowych, kosztów zakupu usług doradczych firm zewnętrznych na temat optymalnej promocji firmy np. na targach międzynarodowych, jest nieprawidłowe;
-wydatków na zakup roll-upów promujących produkty Spółki w trakcie konferencji, a także wydatków na zakup ekspozytorów z wyrobami firmy znajdującymi się w sali konferencyjnej w siedzibie firmy Wnioskodawcy, jest nieprawidłowe
-w pozostałej części, jest prawidłowe.
Ad. 3
Z opisu sprawy wynika, że wykonanie personalizowanych torebek, zgodnych z wymaganiami Klientów jest realizowane co do zasady z inicjatywy Klienta, jednakże zdarza się, że to Spółka przedstawia Klientowi możliwość wykonania personalizowanych torebek wskazując, że jest to jedna z dostępnych opcji pakowania torebek.
Jak wskazano na wstępie, do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (art. 18eb ust. 7 pkt 3 ustawy o CIT), zaliczane są koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów. Odliczeniu mogą podlegać jedynie koszty, które dostosowują opakowania do wymagań zgłaszanych przez kontrahentów Spółki a nie dla produktów wprowadzanych do oferty sprzedażowej z inicjatywy Spółki.
Zatem, w sytuacji kiedy Spółka przedstawia Klientowi możliwość wykonania personalizowanych torebek, nie mają Państwo możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję. Natomiast, w pozostałych sytuacjach, kiedy wykonanie personalizowanych torebek, jest realizowane z inicjatywy Klienta, mogą Państwo skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 ustawy o CIT.
Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 dotyczące ustalenia, czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 ustawy o CIT, w zakresie:
-wykonania personalizowanych torebek z inicjatywy spółki, jest nieprawidłowe;
-w pozostałym zakresie, jest prawidłowe.
Ad. 4
Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT,
za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.
Analizując powyższe Organ zgadza się że wskazane we wniosku koszty:
-zakupu tłumaczeń dokumentacji na język polski z języków obcych;
-wykonywania badań w niezależnym laboratorium (np. na potwierdzanie parametrów produktu);
-formalnej procedury przepisania dokumentów z jednostką notyfikowaną (w przypadku współprac OEM);
-związane z uwzględnieniem podmiotu na certyfikacie PPE,
spełniają przesłanki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia, zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT.
Powyższe wydatki można zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT, jako koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.
Wskazać należy, że Wnioskodawca ponosząc ww. koszty przygotowuje (gromadzi) dokumentację, która będzie mu pozwalać na sprzedaż poszczególnych produktów, co uzasadnia możliwość dokonania odliczenia ww. wydatków na podstawie powołanego przepisu.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 dotyczące ustalenia, czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 u.p.d.o.p., jest prawidłowe.
Ad. 5
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 5, należy wskazać, że zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 5 ustawy o CIT,
za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że w powyższej kategorii wydatków ujmujecie koszty:
-wydania świadectwa wolnej sprzedaży;
-notarialnego potwierdzania zgodności z oryginałem dokumentów;
-sądowe związane z potwierdzaniem wiarygodności dokumentów;
-zakupu usług od firm zajmujących się legalizacją dokumentów np. apostiIle.
Zdaniem Organu powyższe wydatki mogą podlegać odliczeniu w myśl art. 18eb ust. 7 pkt 5 ustawy o CIT.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 zgodnie z którym, wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 5 u.p.d.o.p., jest prawidłowe.
Ad. 6
Przedmiot Państwa wątpliwości objętych pytaniem nr 6 jest związany z ustaleniem, czy wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty poniesione na zakup paliwa do samochodów osobowych lub dostawczych w celu dojazdu na targi oraz powrotu z nich przez oddelegowanych pracowników należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.
Jak już wskazano wyżej, katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty, zatem odliczone mogą być tylko te wydatki, które zostały w nim wprost wymienione.
Wydatki na zakup paliwa do samochodów nie mieszczą się w żadnej kategorii kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.
Tym samym, Państwa stanowisko w odniesieniu do pytania nr 6, należy uznać za nieprawidłowe.
Ad. 7, 8
Nie można ponadto zgodzić się z Państwa stanowiskiem w zakresie pytań nr 7 i 8, zgodnie z którym:
-wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty związane z oddelegowaniem pracowników na wyjazdy na targi polskie oraz zagraniczne w celu weryfikacji konkurencji i badania trendów w organizacji stoisk targowych, tj. koszty zakupu biletów/wejściówek na targi, paliwa, diet, biletów lotniczych dla swoich pracowników należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p., oraz
-wszystkie opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym koszty zagranicznych wyjazdów pracowników do potencjalnych kontrahentów poniesione m.in. na diety, bilety lotnicze, paliwo oraz diety pracowników należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 18eb ust. 7 u.p.d.o.p.
Organ wyjaśnia, że posługując się wykładnią językową, należy zauważyć, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (https://sjp.pwn.pl) termin „targi”
to wystawa krajowa lub międzynarodowa dająca przegląd eksponatów z różnych dziedzin produkcji. Wskazane przez Wnioskodawcę wyjazdy na targi polskie oraz zagraniczne w celu weryfikacji konkurencji i badania trendów w organizacji stoisk targowych, a także zagraniczne wyjazdy pracowników do potencjalnych kontrahentów nie są związane wprost z promowaniem produktów Spółki na targach. Jak sam wskazał Wnioskodawca, wyjazdy na targi polskie oraz zagraniczne służą jedynie weryfikacji konkurencji i badania trendów w organizacji stoisk targowych. Nie promują zatem produktów Spółki. Ponadto, zagraniczne wyjazdy pracowników do potencjalnych kontrahentów nie są organizowane na terenie targów, lecz w siedzibach zainteresowanych podmiotów. Powyższe wyjazdy nie mogą być zatem utożsamiane ze zdarzeniem, jakim są targi. Za zbyt rozszerzającą, wykraczającą poza literalne brzmienie przepisu należy zatem uznać interpretację art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, zaprezentowaną przez Wnioskodawcę.
Ad. 9
W odniesieniu do Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 9 dotyczących ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kosztów uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym, wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 18eb ustawy o CIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 18eb ust. 3 ustawy o CIT, wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny, (t. j. Dz. U. z 2022 poz. 1360 ze zm.) w świetle którego:
rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.
Wymaga podkreślenia, że ustawy podatkowe odwołują się odrębnie do pojęcia „rzeczy” i „praw majątkowych”.
Ustawodawca nie wprowadził na potrzeby przepisu art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, również definicji „wytworzenia” rzeczy, należy więc posłużyć się potocznym rozumieniem tego słowa.
Zgodnie z internetowym Słownikiem języka Polskiego (https://sjp pwn.pl) „wytworzyć” to „zrobić”, „wyprodukować coś”.
Uwzględnienie kontekstu językowego wskazuje więc, że mianem produktu wytworzonego przez podatnika można określić jedynie taką rzecz, tj. materialny obiekt przyrody, którego produkcja odbyła się w ramach przedsiębiorstwa podatnika. Zgodnie z powyższym, produktem wytworzonym przez podatnika w rozumieniu przepisów o uldze na ekspansję będą przedmioty materialne (rzeczy) powstałe na skutek zaangażowania posiadanych przez podatnika środków produkcji, których proces formowania uległ finalizacji, w efekcie czego produkty te zasiliły ofertę, mogą być przeznaczone do sprzedaży.
Powyższe regulacje oznaczają w sposób niewątpliwy, że intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 18eb ustawy o CIT, było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (a zatem przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.
W sprawie będącej przedmiotem wniosku, Spółka jest producentem sprzętu medycznego. Spółka poza stałą produkcją, realizuje również indywidualne zamówienia (…).
W tym miejscu należy jeszcze raz podkreślić, że intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 18eb ustawy o CIT, było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika. W analizowanej sprawie w odniesieniu do wyrobów, które są wytwarzane w Spółce (…), mają Państwo możliwość skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję na podstawie art. 18eb ust. 1-10 ustawy o CIT, jednak tylko w odniesieniu do tej części kosztów kwalifikowanych wskazanych w pytaniach nr 1-8, w zakresie których Organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.
Zatem, Stanowisko spółki w zakresie pytania nr 9, zgodnie z którym będzie ona uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym, należało uznać w części za prawidłowe, a w części za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Informujemy, że w zakresie części pytania oznaczonego we wniosku nr 2, które dotyczy możliwości odliczenia kosztów zakupu usług związanych ze stworzeniem platformy B2B, jako kosztów działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p., wydano odrębne rozstrzygnięcie.
- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right