Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.582.2023.2.PRP
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski świadczonych usług oraz udokumentowanie ww. czynności.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski świadczonych usług oraz udokumentowania ww. czynności. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 października 2023 r. (wpływ 18 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca.
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest (zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności ujawnioną w Krajowym Rejestrze Sądowym):
-33 20 Z Instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia,
-33 12 Z Naprawa i konserwacja maszyn,
-33 14 Z Naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych,
-25 62 Z Obróbka mechaniczna elementów metalowych,
-27 12 Z Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej,
-24 20 Z Produkcja rur, przewodów, kształtowników zamkniętych i łączników ze stali,
-41 20 Z Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,
-42 22 Z Roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych,
-43 21 Z Wykonywanie instalacji elektrycznych,
-43 29 Z Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych.
Wnioskodawca jest podwykonawcą usług polskiego kontrahenta, także podatnika VAT, zwanego dalej „Polskim kontrahentem”. Polski kontrahent na mocy umów z różnymi podatnikami VAT mającymi rezydencję w krajach Unii Europejskiej, ale poza Polską („Kontrahent UE”) będzie świadczył dla nich usługi budowlane na nieruchomościach położonych w krajach Unii Europejskiej (remontowo-wykończeniowe) oraz inne usługi okołobudowlane na tych nieruchomościach. Usługi budowlane są elementami bardzo różnych inwestycji, w tym inwestycji dotyczących budowy hal produkcyjnych, magazynów i innych budynków. Polski kontrahent podzleca Wnioskodawcy jako podwykonawcy następujące usługi:
-montaż korytek kablowych;
-układanie w korytkach kablowych przewodów;
-podłączanie maszyn i urządzeń oraz szaf sterowniczych przemysłu samochodowego (w fabrykach różnych producentów samochodowych);
-montaż i demontaż urządzeń takich jak: rolkowce, windy, obrotnice.
Ponadto, w odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania o treści:
a)Czyjesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Odp. Tak
b)Czy jesteście Państwo podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT-UE?
Odp. Nie
c)Od kiedy (proszę wskazać miesiąc i rok) prowadzą Państwo działalność gospodarczą?
Odp. Maj 2023 r.
d)Na terytorium jakiego będą świadczone przez Państwa usługi, o których mowa we wniosku?
Odp. Europa (Niemcy, Węgry, Słowacja, Czechy, Francja, Hiszpania)
e)W jakim kraju znajduje się siedziba działalności gospodarczej Polskiego kontrahenta?
Odp. Polska
f)Czy Polski kontrahent posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które znajduje się w innym miejscu niż siedziba działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to proszę wskazać:
·Na terytorium jakiego kraju znajduje się ww. stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej Polskiego kontrahenta?
·Czy usługi objęte zakresem pytania świadczone są dla ww. stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej Polskiego kontrahenta?
Odp. Nie
g)Czy Polski kontrahent jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT-UE?
Odp. Tak
h)Czy Polski kontrahent jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Odp. Tak
i)W związku z informacjami zawartymi we wniosku, że:
„Polski kontrahent podzleca Wnioskodawcy jako podwykonawcy następujące usługi:
-montaż korytek kablowych;
-układanie w korytkach kablowych przewodów;
-podłączanie maszyn i urządzeń oraz szaf sterowniczych przemysłu samochodowego (w fabrykach różnych producentów samochodowych);
-montaż i demontaż urządzeń takich jak: rolkowce, windy, obrotnice.”,
należy wskazać:
a)co konkretnie należy rozumieć przez montaż korytek kablowych, układanie w korytkach kablowych przewodów, podłączanie maszyn i urządzeń oraz szaf sterowniczych przemysłu samochodowego, montaż i demontaż urządzeń takich jak: rolkowce, windy, obrotnice (należy bez wskazywania szczegółów technicznych opisać na czym konkretnie polegały te czynności, jakie konkretnie czynności składały się na ww. czynności, w jaki sposób były realizowane ww. czynności, na jakich zasadach były realizowane ww. czynności)? – proszę wskazać odrębnie do każdej z ww. czynności
Odp. Montaż korytek kablowych — wiercenie otworów w posadzce i przykręcanie wsporników pod korytka kablowe, następnie cięcie na wymiar korytek kablowych i ich skręcanie ze sobą.
Układanie przewodów w korytkach — odmierzenie odpowiedniego przewodu o danym przekroju z pkt A do pkt B i ułożenie go w korytku kablowym.
Podłączanie maszyn i urządzeń — podłączenie przewodu do maszyny np. robot lub skrzynka elektryczna.
Podłączanie szaf sterowniczych — wszystkie przewody doprowadzone od maszyn i urządzeń do szafy sterowniczej muszą być podpięte w odpowiednie miejsce w szafie.
Montaż i demontaż przenośników rolkowych, wind i obrotnic - wiercenie otworów w posadzce i przykręcanie np. słupów windy do posadzki, później montaż wózka windy i niwelacja poziomu.
b)czy ww. czynności na zlecenie Polskiego kontrahenta będą Państwo wykonywać w ramach:
·jednej umowy w stosunku do jednej nieruchomości czy
·jednej umowy w stosunku do różnych nieruchomości czy
·odrębnych umów w stosunku do jednej nieruchomości czy różnych nieruchomości
Odp. Odrębnych umów w stosunku do jednej nieruchomości/różnych nieruchomości.
c)odnośnie montażu korytek kablowych i układania w korytkach kablowych przewodów:
·gdzie będą montowane korytka kablowe (np. na/w budynku)?
Odp. W budynku (np. hala produkcyjna).
·czy przewody, o których mowa w opisie sprawy, będą elementami stanowiącymi integralną część budynku, bez którego ten budynek jest niepełny?
Odp. Nie
·czy przewody, które Państwo układają będą zamontowane na stałe na/w tym budynku? Jeżeli tak, to proszę wskazać, w jaki sposób zostaną zamontowane?
Odp. Nie
·czy ww. przewody będzie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść?
Odp. Można zdemontować lub przenieść, ale wymaga to wiedzy, umiejętności i czasu.
·czy ww. przewody mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany tych budynków?
Odp. Tak, ale wymaga to wiedzy, umiejętności i czasu.
·jakie uszkodzenia, zniszczenia, zmiany na/w budynku spowoduje ewentualny demontaż ww. przewodów?
Odp. Konieczność przeniesienia linii produkcyjnej w inne miejsce.
·czy montaż korytek kablowych i układanie w korytkach kablowych przewodów stanowią świadczenie złożone (kompleksowe)?
Odp. Tak
d)odnośnie podłączania maszyn i urządzeń oraz szaf sterowniczych przemysłu samochodowego (w fabrykach różnych producentów samochodowych) oraz montażu i demontażu urządzeń takich jak: rolkowce, windy, obrotnice:
·gdzie będą podłączane maszyny i urządzenia oraz szafy sterownicze (np. na/w budynku)
Odp. W budynku (np. hala produkcyjna).
·czy maszyny i urządzenia oraz szafy sterownicze, o których mowa w opisie sprawy, będą elementami stanowiącymi integralną część budynku, bez którego ten budynek jest niepełny?
Odp. Nie
·czy ww. maszyny i urządzenia oraz szafy sterownicze będzie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść?
Odp. Można zdemontować lub przenieść, ale wymaga to wiedzy, umiejętności i czasu.
·czy ww. maszyny i urządzenia oraz szafy sterownicze mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany tych budynków?
Odp. Tak, ale wymaga to wiedzy, umiejętności i czasu.
·jakie uszkodzenia, zniszczenia, zmiany na/w budynku spowoduje ewentualny demontaż ww. maszyn i urządzeń oraz szaf sterowniczych?
Odp. Konieczność przeniesienia linii produkcyjnej w inne miejsce.
Pytanie
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny czy prawidłowym jest uznanie, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) na terytorium Polski, gdyż na podstawie art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), miejscem świadczenia tych usług jest terytorium innego kraju Unii Europejskiej - tak więc faktura winna zostać wystawiona przez Wnioskodawcę dla Polskiego kontrahenta bez podatku od towarów i usług (VAT)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) na terytorium Polski, gdyż na podstawie art. 28e ustawy o VAT, miejscem świadczenia tych usług jest terytorium innego kraju Unii Europejskiej, tak więc faktura winna zostać wystawiona przez Wnioskodawcę dla Polskiego kontrahenta bez podatku od towarów i usług (VAT).
Zgodnie z art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa o VAT”) miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.
Przez „nieruchomość” rozumieć należy, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. zmieniającym rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 (dalej „rozporządzenie wykonawcze”):
- każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
- każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
- każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
- każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.
Zgodnie natomiast z art. 31a rozporządzania wykonawczego, za usługi związane z nieruchomościami, uważa się jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością, czyli:
- gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
- gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi pozostają niewątpliwie związanie z nieruchomością położoną na terytorium kraju Unii Europejskiej (innego niż Polska) - ich rodzaj, zakres i wartość są bowiem ściśle powiązane z konkretną nieruchomością.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
Stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie są Państwo podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT-UE. Od maja 2023 r. prowadzą Państwo działalność gospodarczą. Są Państwo podwykonawcą usług Polskiego kontrahenta, który jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT-UE oraz podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług. Siedziba działalności gospodarczej Polskiego kontrahenta znajduje się w Polsce. Polski kontrahent nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Polski kontrahent podzleca Państwu jako podwykonawcy następujące usługi:
- montaż korytek kablowych (wiercenie otworów w posadzce i przykręcanie wsporników pod korytka kablowe, następnie cięcie na wymiar korytek kablowych i ich skręcanie ze sobą);
- układanie w korytkach kablowych przewodów (odmierzenie odpowiedniego przewodu o danym przekroju z pkt A do pkt B i ułożenie go w korytku kablowym);
- podłączanie maszyn i urządzeń oraz szaf sterowniczych przemysłu samochodowego (w fabrykach różnych producentów samochodowych) - podłączenie przewodu do maszyny np. robot lub skrzynka elektryczna oraz wszystkie przewody doprowadzone od maszyn i urządzeń do szafy sterowniczej muszą być podpięte w odpowiednie miejsce w szafie ;
- montaż i demontaż urządzeń takich jak: rolkowce, windy, obrotnice (wiercenie otworów w posadzce i przykręcanie np. słupów windy do posadzki, później montaż wózka windy i niwelacja poziomu).
Ww. usługi będą świadczone przez Państwa na terytorium Europy (Niemcy, Węgry, Słowacja, Czechy, Francja, Hiszpania). Ww. czynności na zlecenie Polskiego kontrahenta będą Państwo wykonywać w ramach odrębnych umów w stosunku do jednej nieruchomości/różnych nieruchomości.
Korytka kablowe będą montowane w budynku (np. hala produkcyjna). Przewody, o których mowa w opisie sprawy, nie będą elementami stanowiącymi integralną część budynku oraz nie będą zamontowane na stałe w tym budynku. Przewody będzie można zdemontować lub przenieść, ale wymaga to wiedzy, umiejętności i czasu. Montaż korytek kablowych i układanie w korytkach kablowych przewodów stanowią świadczenie złożone (kompleksowe).
Maszyny i urządzenia oraz szafy sterownicze będą podłączane w budynku (np. hala produkcyjna). Maszyny i urządzenia oraz szafy sterownicze, o których mowa w opisie sprawy, nie będą elementami stanowiącymi integralną część budynku. Maszyny i urządzenia oraz szafy sterownicze będzie można zdemontować lub przenieść, ale wymaga to wiedzy, umiejętności i czasu.
W tym miejscu należy wskazać, że w przypadku świadczenia usług miejsce świadczenia decyduje o tym, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
I tak, stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
1) ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Ponadto, w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z nich są usługi związane z nieruchomościami.
Zgodnie z art. 28e ustawy:
Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.
Przepis art. 28e ustawy stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość. Usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące – determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy obejmuje wyłącznie usługi, które dotyczą konkretnej nieruchomości – jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.
Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził Rozporządzeniem Wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284, s. 1) zmianę do Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77, str. 1, z późn. zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 – pojęcie „nieruchomość”, jak również wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”.
Zgodnie z art. 13b rozporządzenia 282/2011:
Do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:
a)każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
b)każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
c)każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
d)każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.
W myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia 282/2011:
Usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:
a)gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
b)gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.
Jak stanowi art. 31a ust. 2 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a)opracowanie planów budynku lub jego części przeznaczonych na określoną działkę, bez względu na to, czy budynek został wzniesiony;
b)świadczenie usług nadzoru budowlanego lub ochrony na miejscu;
c)wznoszenie budynku na terenie oraz prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące budynku lub jego części;
d)budowę stałych struktur na terenie, jak również prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych;
e)prace terenowe, łącznie z usługami rolniczymi, takimi jak orka, siew, nawadnianie i nawożenie;
f)badanie i ocenę ryzyka dla nieruchomości i jej stanu;
g)szacowanie wartości nieruchomości, łącznie z przypadkami, kiedy taka usługa jest wymagana na potrzeby ubezpieczenia, w celu ustalenia wartości nieruchomości jako zabezpieczenia kredytu lub w celu oszacowania ryzyka i strat w przypadku sporów;
h)wynajem lub wydzierżawianie nieruchomości inne niż opisane w ust. 3 lit. c), łącznie z przechowywaniem towarów w wyznaczonej do tego określonej części nieruchomości przeznaczonej do wyłącznego użytku przez usługobiorcę;
i)świadczenie usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, łącznie z prawem do przebywania w określonym miejscu na podstawie praw do korzystania z nieruchomości w oznaczonym czasie i podobnych;
j)przyznanie lub przeniesienie praw innych niż objęte lit. h) oraz i) do wykorzystania nieruchomości w całości lub w części, łącznie z zezwoleniem na korzystanie z części nieruchomości, np. udzielanie pozwoleń na połów lub polowanie, przyznawanie dostępu do poczekalni w portach lotniczych lub korzystanie z infrastruktury, za którą pobiera się opłaty, takiej jak most lub tunel;
k)utrzymanie, remont i naprawę budynku lub jego części, łącznie z takimi pracami jak sprzątanie, układanie płytek, tapetowanie i układanie parkietu;
l)utrzymanie, remont i naprawę stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych;
m)instalację lub montaż maszyn lub sprzętu, które po zainstalowaniu lub zamontowaniu są uznane za nieruchomość;
n)utrzymanie i naprawę oraz kontrolę maszyn lub sprzętu, jak również nadzór nad maszynami lub sprzętem, jeżeli maszyny lub sprzęt są uznane za nieruchomość;
o)zarządzanie nieruchomościami inne niż zarządzanie portfelem inwestycji w nieruchomości objęte ust. 3 lit. g), obejmujące obsługę nieruchomości komercyjnej, przemysłowej lub mieszkalnej przez właściciela nieruchomości lub na jego rzecz;
p)pośrednictwo w sprzedaży, dzierżawie lub wynajmie nieruchomości oraz ustanowieniu lub przeniesieniu określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane jako majątek rzeczowy, czy nie), inne niż pośrednictwo objęte ust. 3 lit. d);
q)usługi prawne związane z przeniesieniem tytułu do nieruchomości, ustanowieniem lub przeniesieniem określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane tak jak rzeczy), takie jak czynności notarialne lub sporządzanie umów kupna lub sprzedaży nieruchomości, nawet jeżeli transakcja, w wyniku której dochodzi do zmiany stanu prawnego nieruchomości, nie zostaje przeprowadzona.
W art. 31a ust. 3 rozporządzenia 282/2011 zdefiniowano katalog przesłanek negatywnych, tj. usług które nie są uznawane za związane z nieruchomościami:
Ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a)opracowania planów budynku lub jego części, jeżeli nie są one przeznaczone na określoną działkę;
b)przechowywania towarów na terenie nieruchomości, jeżeli żadna część nieruchomości nie jest przeznaczona do wyłącznego użytku przez usługobiorcę;
c)świadczenia usług reklamowych, nawet jeżeli wiąże się to z wykorzystaniem nieruchomości;
d)pośrednictwa w świadczeniu usług zakwaterowania hotelowego lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, jeżeli pośrednik działa w imieniu i na rzecz osoby trzeciej;
e)udostępniania miejsca na stoisko podczas targów lub wystaw, łącznie z innymi powiązanymi usługami umożliwiającymi wystawcy przedstawienie towarów, takimi jak projekt stoiska, transport i przechowywanie towarów, udostępnianie maszyn, okablowanie, ubezpieczenie i reklama;
f)instalacji lub montażu maszyn lub sprzętu, utrzymania i naprawy oraz kontroli maszyn lub sprzętu, jak również nadzoru nad maszynami lub sprzętem, które nie są lub nie stają się częścią nieruchomości;
g)zarządzania portfelem inwestycji w nieruchomości;
h)usług prawnych powiązanych z umowami, innych niż objęte ust. 2 lit. q), łącznie z doradztwem dotyczącym warunków umowy dotyczącej przeniesienia nieruchomości lub wykonania takiej umowy lub też udowodnienia istnienia takiej umowy, jeżeli takie usługi nie dotyczą przeniesienia tytułu do nieruchomości.
Zatem szczególne miejsce świadczenia określone w art. 28e ustawy dotyczy wyłącznie usług, które ściśle odnoszą się do konkretnej określonej co do miejsca położenia nieruchomości. W konsekwencji usługą związaną z nieruchomością nie jest każda dowolna usługa wykazująca chociażby najmniejszy związek z daną nieruchomością, lecz jedynie usługa która wprost odnosi się do konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości będącej też centralnym punktem usługi bądź też, ma na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości.
Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że opisane we wniosku usługi polegające na: montażu korytek kablowych i układanie w korytkach kablowych przewodów; podłączaniu maszyn i urządzeń oraz szaf sterowniczych przemysłu samochodowego oraz montażu i demontażu urządzeń takich jak: rolkowce, windy, obrotnice, nie będą miały bezpośredniego związku z nieruchomością w rozumieniu art. 28e ustawy. Jak wynika z opisu sprawy, ww. przewody, maszyny, urządzenia oraz szafy sterownicze nie będą elementami stanowiącymi integralną część budynku, a ponadto będzie można je zdemontować lub przenieść. Tym samym ww. usługi nie będą stanowić usług, do których znajduje zastosowanie art. 28e ustawy. Jednocześnie do przedmiotowych usług nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. W konsekwencji miejsce świadczenia ww. usług, należy ustalić na podstawie art. 28b ustawy.
W analizowanym przypadku są Państwo podwykonawcą usług Polskiego kontrahenta, który jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT-UE oraz podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Siedziba działalności gospodarczej Polskiego kontrahenta znajduje się w Polsce. Zatem, stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, świadczone przez Państwa usługi polegające na: montażu korytek kablowych i układanie w korytkach kablowych przewodów; podłączaniu maszyn i urządzeń oraz szaf sterowniczych przemysłu samochodowego oraz montażu i demontażu urządzeń takich jak: rolkowce, windy, obrotnice, będą podlegały opodatkowaniu w kraju, w którym Polski kontrahent, będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. w analizowanym przypadku na terytorium Polski.
Kwestie związane z obowiązkiem wystawiania faktur regulują przepisy Rozdziału 1 „Faktury” Działu XI ustawy „Dokumentacja” (przepisy art. 106a – 106n).
Zgodnie z art. 106a pkt 2 ustawy:
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a)państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b)państwa trzeciego.
W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy. Stosownie do treści art. 106e ustawy:
Faktura powinna zawierać m.in.:
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15)kwotę należności ogółem;
16)w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:
a)obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub
b)w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust. 12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty
- wyrazy „metoda kasowa”;
17)w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 – wyraz „samofakturowanie”;
18)w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi – wyrazy ,,odwrotne obciążenie” (…).
Zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy:
Faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a – danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.
W niniejszej sprawie – jak wyżej wskazano – świadczone przez Państwa usługi polegające na: montażu korytek kablowych i układanie w korytkach kablowych przewodów; podłączaniu maszyn i urządzeń oraz szaf sterowniczych przemysłu samochodowego oraz montażu i demontażu urządzeń takich jak: rolkowce, windy, obrotnice, będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski. Wobec powyższego będą Państwo zobowiązani do udokumentowania ww. usług podlegających opodatkowaniu na terytorium Polski fakturą, na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right