Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.454.2023.3.PP
CIT - w zakresie skutków podatkowych dot. cash-poolingu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dot. cash-poolingu.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 12 października 2023 r. (data wpływu 13 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, utworzoną zgodnie z przepisami prawa polskiego. Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski, podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (jest polskim rezydentem podatkowym) oraz jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług („VAT”) w Polsce.
Wnioskodawca jest spółką należącą do międzynarodowej Grupy A. („Grupa”). Wnioskodawca, w celu zwiększenia efektywności zarządzania środkami pieniężnymi oraz poprawy płynności finansowej, przystąpi do funkcjonującego w ramach Grupy transgranicznego systemu wspólnego zarządzania płynnością finansową („System”). Podstawą funkcjonowania Systemu jest umowa o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową - „(…)” („Umowa”). Umowa została zawarta na czas nieokreślony pomiędzy:
- B. z siedzibą w Szwecji występującym w imieniu swoim oraz pozostałych uczestników systemu w roli Master Account Holder („Agent”) oraz
- Bank z siedzibą w Szwecji („Bank SE”) działającym w imieniu własnym oraz Bank z siedzibą w Polsce („Bank PL”) (zwani dalej łącznie „Bankami”).
Pozostałymi uczestnikami Systemu są wyłącznie spółki kapitałowe z siedzibą w Polsce należące do Grupy Wnioskodawcy (zwani dalej łącznie „Uczestnikami”). Żaden z Uczestników Systemu nie zawierał odrębnej umowy cash poolingu z Agentem. Aktywność Uczestników w Systemie oparta jest wyłącznie na zawiązanej wspólnie Umowie (umowa wielostronna /formularz uczestnictwa). Wnioskodawca oraz Agent nie prowadzą działalności o charakterze finansowym.
Agent nie posiada również siedziby ani stałego zakładu dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych („CIT”) ani stałego miejsca prowadzenia działalności dla potrzeb VAT na terytorium Polski. Agent nie jest zarejestrowany do celów VAT w Polsce.
Agent jest spółką powiązaną z Wnioskodawcą (nie posiada jednak bezpośrednio udziałów we Wnioskodawcy).
Podstawę funkcjonowania cash poolingu będą stanowić rachunki bankowe, otwarte i prowadzone przez Bank PL dla Uczestników na podstawie odrębnie zawartych umów („Rachunki”). Rachunek główny wykorzystywany przez Uczestników zasadniczo do dokonywania bieżących rozliczeń pieniężnych w ramach prowadzonych przez nich działalności gospodarczych został otworzony w złotówkach (PLN), natomiast rachunki dodatkowe/pomocnicze zostały otworzone w walutach innych niż złotówki, tj. w euro, (EUR) funtach brytyjskich (GBP) i dolarach amerykańskich (USD). Na moment składania niniejszego wniosku, wymienione wyżej rachunki nie zostały jeszcze przypisane do cash poolingu. Jednocześnie, w Banku SE prowadzony jest rachunek konsolidacyjny („Rachunek Główny Agenta”), na którym ewidencjonowane są wpływy i wypływy środków pieniężnych od/dla Uczestników.
System, do którego przystąpił Wnioskodawca, ma charakter cash poolingu rzeczywistego i będzie funkcjonować w strukturze jednowalutowej (transfery środków pomiędzy rachunkami dokonywane będą pomiędzy rachunkami prowadzonymi w danej walucie, np. złotówkach). Oznacza to, że pieniądze Uczestników zostaną zdeponowane przykładowo w polskiej walucie w Banku PL. Następnie zostaną przelane do Banku SE na rachunek bankowy prowadzony w tej samej walucie tj. PLN. Bank SE i Bank PL świadczą usługi zarządzania płynnością finansową, które obejmują kompleksowe rozliczenia transakcji oraz wszelkie inne operacje niezbędne do wykonania Umowy (szczegóły poniżej). Na moment składania niniejszego wniosku, nie zostały dokonane jeszcze żadne transakcje pomiędzy Rachunkami Wnioskodawcy a Rachunkiem Głównym Agenta.
Cash pooling przyjmie formę tzw. zero-balancing cash pooling, która opiera się na mechanizmie zerowania sald, tj. polega na przenoszeniu całości lub części sald kredytowych (dodatnich) zgromadzonych na rachunkach Uczestników na Rachunek Główny Agenta, a także pokrywaniu całości lub części sald debetowych (ujemnych) wykazywanych na tych Rachunkach z Rachunku Głównego Agenta. W ramach zero-balancing cash pooling nastąpi faktyczny transfer pieniędzy pomiędzy Rachunkami Uczestników. Wyżej wymienione transfery dokonywane będą w ramach tzw. sweepingu (automatycznego przelewu) codziennie, a ich celem jest doprowadzenie Rachunku Uczestnika do salda zerowego (lub innego określonego na stałe w Umowie).
Rachunki Uczestników będą każdego dnia zerowane, a wszelkie nadwyżki deponowane na Rachunku Głównym Agenta a ujemne salda pokrywane z Rachunku Głównego Agenta. Gdy środki danego Uczestnika zostaną przelane na Rachunek Główny Agenta dany Uczestnik otrzyma odsetki od środków przekazanych w ramach cash poolingu. W momencie uznania rachunku Uczestnika środkami z Rachunku Głównego Agenta, Uczestnik ten będzie zobowiązany do zapłaty odsetek. Co oznacza, że w związku z uczestnictwem w systemie cash-poolingu w ramach Grupy, Wnioskodawca może być zobowiązany do zapłaty odsetek efektywnie na rzecz innych uczestników w związku z uzupełnieniem jego negatywnego salda na Rachunku. Generalnie planuje się, że wszystkie niedobory będą skutecznie pokrywane z sald Uczestników, a nie ze środków własnych Agenta, mimo że przelew będzie dokonywany z Rachunku Głównego Agenta. Niemniej, nie można wykluczyć sytuacji, w której nadwyżki finansowe należące do Agenta będą wykorzystane do tego celu.
W konsekwencji, może dojść do sytuacji, w której:
- odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będą Uczestnicy („Sytuacja 1”), lub
- odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będzie Agent („Sytuacja 2”).
Zgodnie z umową, rolą Banków będzie obsługa techniczna Systemu, zapewnienie infrastruktury informatycznej niezbędnej do jego funkcjonowania oraz dokonywanie transferów pomiędzy Uczestnikami cash poolingu. Jednocześnie system, za pomocą którego Banki wykonują operacje przenoszenia środków (które w innym przypadku musiałyby zostać przeprowadzone ręcznie) działa automatycznie, bez udziału Uczestników - w oparciu o wyrażoną przez nich wcześniej zgodę.
Równocześnie, Agent jest odpowiedzialny za reprezentację pozostałych Uczestników wobec Banków. Agent nie wykonuje żadnych innych czynności poza czynnościami formalno-technicznymi, które służą do wykonania usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową, w szczególności nie dokonuje rozliczeń finansowych Rachunków. Czynności Agenta obejmują m.in. bieżący kontakt z Bankiem w Szwecji w zakresie realizacji przez niego usługi cash poolingu oraz negocjowanie z Bankiem w Szwecji wysokości opłat i kosztów związanych z realizacją Umowy. Ponadto, Agent zobowiązany jest do zapewnienia aby na Rachunku Głównym Agenta zawsze znajdowały się środki umożliwiające Bankom wykonywanie usług zgodnie z Umową. W przypadku braku wymaganych środków, ewentualne przyznanie dodatkowych środków przez Bank może mieć miejsce na podstawie odrębnych ustaleń/umów zawartych pomiędzy Bankiem i Agentem. Jeżeli z jakiegokolwiek powodu na Rachunku bądź Rachunku Głównym Agenta wystąpi saldo debetowe, które nie zostanie wyrównane, Agent będzie odpowiedzialny za jego pokrycie (z uwzględnieniem ewentualnych należnych odsetek i innych kosztów związanych z udzielonym finansowaniem).
Z tytułu pełnienia wymienionej wyżej funkcji Agentowi nie przysługuje wynagrodzenie zarówno od Uczestników, jak i od banków.
W związku z udziałem w transakcji cash poolingu Wnioskodawcy mogą przysługiwać odsetki (jeżeli saldo wewnętrzne jest dodatnie), wypłacane z Rachunku Głównego Agenta, których ekonomiczny ciężar ponoszą Uczestnicy, których saldo jest ujemne. Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonywania na rzecz Banku PL opłat zmiennych, np. opłat za transakcje/płatności.
W związku z uczestnictwem w Systemie, Agent zobowiązany jest do ponoszenia na rzecz Banku w Szwecji wszystkich opłat stałych związanych z prowadzeniem Systemu. Opłaty te nie są w żadnej części przenoszone na Uczestników Systemu.
Jednocześnie Uczestnicy Systemu nie dokonują bezpośrednio między sobą rozliczeń z tytułu uczestnictwa w Systemie. Jakiekolwiek rozliczenia dokonywane są za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta. Uczestnicy nie wykonują także jakichkolwiek czynności na swoją rzecz w ramach struktury cash poolingu.
Należy zauważyć, że Agent w ramach Grupy może być zaangażowany w roli agenta również w innych strukturach cash poolingu, obejmujących podmioty spoza Polski (nie będące rezydentami podatkowymi w Polsce). Jednakże środki z innych struktur cash poolingu nie będą przeznaczone do finansowania niedoborów innych Uczestników (w tym Wnioskodawcy).
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W piśmie z 12 października 2023 r. wskazaliście Państwo m.in. dane identyfikujące podmioty zagraniczne biorące udział w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku oraz wskazaliście Państwo, że:
a)Agent jest rezydentem podatkowym w Szwecji, gdzie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
b)Agent nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na źródło ich osiągania;
c)Wnioskodawcy zostanie przedłożony certyfikat rezydencji potwierdzający miejsce siedziby Agenta dla celów podatkowych;
d)Wnioskodawca pełniąc obowiązki płatnika dochowa należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
e)Jeżeli w opisanym zdarzeniu przyszłym wystąpi sytuacja gdy płatności na rzecz Agenta, których Agent jest odbiorcą rzeczywistym, przekroczą próg, o którym mowa w art. 26 ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to zostaną dochowane przez Wnioskodawcę obowiązki wynikające z art. 26 ust. 7a i innych ustępów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Pytania
1.Czy w przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków należących do Uczestników, w opisanej we wniosku Sytuacji 1, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będą Uczestnicy (polscy rezydenci podatkowi), Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?
2.Czy w przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków własnych Agenta, w opisanej we wniosku Sytuacji 2, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będzie Agent (szwedzki rezydent podatkowy), Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale jednocześnie będzie mógł zastosować zwolnienie podatkowe przy założeniu spełnienia warunków z art. 11 ust. 1 PL-SE UPO?
3.Czy w przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków należących do Uczestników, w opisanej we wniosku Sytuacji 1, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będą Uczestnicy (polscy rezydenci podatkowi), Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do przekazania informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 i 3a ustawy o CIT i deklaracji, o której mowa w art. 26a ust. 1 ustawy o CIT?
4.Czy w przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków należących do Uczestników, w opisanej we wniosku Sytuacji 1, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będą Uczestnicy (polscy rezydenci podatkowi), po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi obowiązek do złożenia informacji o schemacie podatkowym na podstawie art. 86c § 1 i 2 O.P. w zw. z art. 86a par. 1 ust. 1 pkt b i c O.P.?
Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytania Nr 1-3 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania oznaczonego Nr 4 dotyczącego kwestii raportowania schematów podatkowych MDR zostało już wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1.W przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków należących do Uczestników,, w opisanej we wniosku Sytuacji 1, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będą Uczestnicy (polscy rezydenci podatkowi), Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
2.W przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków własnych Agenta, w opisanej we wniosku Sytuacji 2 tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będzie Agent (szwedzki rezydent podatkowy), Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale jednocześnie będzie mógł zastosować zwolnienie podatkowe w przypadku spełnienia warunków wynikających z art. 11 ust. 1 PL-SE UPO.
3.W przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków należących do Uczestników, w opisanej we wniosku Sytuacji 1, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będą Uczestnicy (polscy rezydenci podatkowi), Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do przekazania informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 i 3a ustawy o CIT i deklaracji, o której mowa w art. 26a ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Powyższy przepis reguluje zasadę podlegania w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Nieograniczony obowiązek podatkowy oznacza, że dany podatnik, który posiada siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, jest zobowiązany rozliczyć podatek dochodowy w Polsce od wszystkich swoich dochodów osiąganych zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Uczestnikami Systemu są wyłącznie spółki kapitałowe mające siedzibę na terytorium Polski, będące polskimi rezydentami podatkowymi. Tym samym, Uczestnikami Systemu a zarazem przyszłymi odbiorcami odsetek, są podmioty podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa ww. ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.
Na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy o CIT, za dochody (przychody), o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o CIT, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, np. odsetki.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychody osiągane przez nierezydentów, m.in. z odsetek, są opodatkowane 20% stawką podatku u źródła, chyba że mająca zastosowanie w sprawie umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której Polska jest stroną, stanowi inaczej.
Jednocześnie, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazują, że pomimo zaangażowania w Systemie podmiotu niebędącego polskim rezydentem podatkowym, tj. Agenta i dokonywaniu rozliczeń poprzez Rachunek Główny Agenta, w przypadku odsetek wypłacanych przez Wnioskodawcę, z uwagi na ich naliczanie od środków udostępnionych w ramach Systemu przez jego Uczestników, odsetki te w ujęciu ekonomicznym będą należne Uczestnikom (Sytuacja 1 opisana we Wniosku).
Wynika to z mechanizmu rozliczania cash poolingu, który polega na zerowaniu sald, tj. przenoszeniu całości lub części sald kredytowych (dodatnich) zgromadzonych na rachunkach uczestników na Rachunek Główny Agenta, a także pokrywaniu całości lub części sald debetowych (ujemnych) wykazywanych na tych Rachunkach z Rachunku Głównego Agenta (na którym znajdują się środki finansowe Uczestników).
Gdy środki danego Uczestnika zostaną przelane na Rachunek Główny Agenta i efektywnie wykorzystane na pokrycie ujemnego salda innego Uczestnika, dany Uczestnik otrzymuje odsetki. W momencie uznania rachunku Uczestnika środkami z Rachunku Głównego Agenta, Uczestnik ten jest zobowiązany do zapłaty odsetek. Co oznacza, że w związku z uczestnictwem w Systemie cash-poolingu w ramach Grupy, Wnioskodawca może być zobowiązany do zapłaty odsetek na rzecz innych Uczestników w związku z uzupełnieniem jego negatywnego salda na Rachunku.
Ogólnym założeniem Systemu jest, że co do zasady negatywne salda Uczestników będą skutecznie pokrywane z sald innych Uczestników, a nie ze środków własnych Agenta, mimo że rozrachunki będą dokonywane z Rachunku Głównego Agenta. Niemniej, nie można wykluczyć sytuacji, w której nadwyżki finansowe należące do Agenta będą wykorzystane do tego celu (ten scenariusz pokrywa pytanie nr 2). Pytanie 1 odnosi się do sytuacji, w której środki pieniężne będące własnością Agenta nie są wykorzystywane do rozliczeń między Uczestnikami.
W konsekwencji, w przypadku w którym niedobory Wnioskodawcy będą pokrywane z nadwyżek innych Uczestników, Agent nie będzie rzeczywistym właścicielem w stosunku do odsetek w części, w której ich źródłem będzie kapitał wniesiony do Systemu przez Uczestników i w tym zakresie, jako pośrednik, nie będzie uzyskiwała przychodu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, z tytułu odsetek należnych Uczestnikom. Tym samym, w zakresie odsetek należnych Uczestnikom to poszczególni Uczestnicy powinni być uznani za ostatecznych odbiorców uzyskujących przychody z tytułu tych odsetek w myśl przepisów ustawy o CIT.
Dodatkowo, ustalając czy płatności podlega podatkowi u źródła oraz determinując, jaką należy zastosować stawkę podatku należy zweryfikować, czy odbiorca płatności jest jej rzeczywistym właścicielem (tj. z pominięciem ew. podmiotów występujących w charakterze pośredników; tzw. koncepcja look-through).
Stosowanie do art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie o CIT jest mowa o rzeczywistym właścicielu - oznacza to podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki:
1)otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,
2)nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,
3)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności są uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez ten podmiot w zakresie otrzymanej należności.
Status rzeczywistego właściciela posiada podmiot, którego prawo do dysponowania otrzymaną płatnością nie ma wyłącznie formalnego charakteru. W związku z powyższym, w sytuacji, gdy płatność dokonywana jest na rzecz pośrednika będącego rezydentem określonego państwa (w analizowanym przypadku Szwecji), który następnie przekazuje tę płatność ostatecznemu odbiorcy (w analizowanym przypadku Polska), to kraj rezydencji i właściwości drugiego podmiotu determinują sposób opodatkowania.
W związku z powyższym, Wnioskodawca zwraca uwagę, że mimo zaangażowania Agenta, w Sytuacji 1 w której wystąpi saldo ujemne na rachunkach Uczestników (spółek będącymi polskimi rezydentami), które co do zasady zostanie pokryte ze środków innych Uczestników (mających salda dodatnie), rzeczywistymi właścicielami odsetek w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT będą Uczestnicy z dodatnimi saldami, przekazujący środki na rzecz Uczestników mających ujemne salda.
Zważywszy natomiast na fakt, że przepisy ustawy o CIT nie nakładają obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w sytuacji wypłaty dokonywanej pomiędzy polskimi rezydentami podatkowymi, w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, żaden z Uczestników (z saldem ujemnym) nie będzie zobowiązany do potrącenia podatku u źródła od odsetek wypłacanych na rzecz pozostałych Uczestników (z saldem dodatnim).
Za uznaniem, że to Uczestnicy uzyskują faktyczne przychody z tytułu części odsetek płatnych w ramach Systemu, tj. odsetek należnych Uczestnikom (będących polskimi rezydentami), przemawiają także założenia leżące u podstaw systemów zarządzania płynnością w grupach kapitałowych (w tym Systemu). Systemy te opierają się bowiem na możliwości minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy biorących udział w takim systemie, poprzez wzajemne kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy (tj. w przypadku opisanego zdarzenia przyszłego - środków uczestników), a nie na wykorzystaniu środków finansowych podmiotów trzecich.
Wniosek, że to źródło kapitału wykorzystywanego w ramach systemów typu cash-pooling powinno determinować podmiot, który może zostać uznany za ostatecznego odbiorcę odsetek znajduje także potwierdzenie w stanowisku prezentowanym przez organy podatkowe, przykładowo w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia:
- 16 lutego 2023 r. o nr. 0114-KDIP2-1.4010.240.2022.2.KW, w której wskazano: „Przyjmując za Wnioskodawcą, że ostateczni odbiorcy odsetek będą spełniali warunki uznania ich w rozumieniu art. 4a pkt 29 updop za rzeczywistego właściciela a w rezultacie za podatnika, będzie determinowało zasady ich opodatkowania. W konsekwencji kwalifikacja podatkowa wypłacanych przez Spółkę odsetek powinna zostać przeprowadzona z uwzględnieniem przepisów odpowiednich w stosunku do rzeczywistego właściciela odsetek tj. z uwzględnieniem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowana zawartej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a państwem rezydencji rzeczywistego właściciela odsetek - także w przypadku uznania, że ich rzeczywistym właścicielem jest podmiot inny niż bezpośredni odbiorca (B BV). (...) W przypadku podmiotu z siedzibą w Polsce, Spółka nie będzie występowała w roli płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych (podkreślenie własne Wnioskodawcy).”,
- 12 lutego 2021 r. o nr. 0114-KDIP2-1.4010.464.2020.1.JC, w której wskazano: „Z wniosku wynika, że Cash-Pool Lider w stosunku do odsetek wypłacanych/kapitalizowanych przez Spółkę w ramach struktury Cash-Pooling na rzecz Uczestników (polskich rezydentów podatkowych), które zostały naliczone od środków własnych Uczestników znajdujących się w strukturze Cash-Pooling, będzie występował tylko jako pośrednik, prawnie zobowiązany do przekazania odsetek Uczestnikom. Cash-Pool Lider występować będzie bowiem jako podmiot, którego prawo do dysponowania płatnością ma wyłącznie formalny charakter. Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła od odsetek wypłacanych/kapitalizowanych przez Spółkę w ramach struktury Cash-Pooling na rzecz Uczestników (polskich rezydentów podatkowych), które zostały naliczone od środków własnych Uczestników znajdujących się w strukturze Cash-Pooling, gdyż wypłaty dokonywane na rzecz polskich rezydentów podatkowych nie mieszczą się w zakresie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p”,
- 1 lutego 2021 r. o nr. 0111-KDIB1-1.4010.474.2020.2.SG, w której wskazano: „Z opisu sprawy wynika również, że Uczestnikami systemu cash poolingu, w którym uczestniczy Wnioskodawca są wyłącznie spółki kapitałowe z siedzibą w Polsce będące polskimi rezydentami podatkowymi. Każdy z Uczestników zawarł odrębną Umowę Cash Poolingu oraz odrębne umowy z bankami, tzw. Zero Balancing Agreement. Zatem prawidłowe jest stanowisko przyporządkowane do pytania nr 4 zgodnie z którym, w przypadku wypłaty odsetek, w stosunku do których rzeczywistym właścicielem jest inny Uczestnik będący polskim rezydentem podatkowym, Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania podatku u źródła”,
- 5 listopada 2020 r. o nr. 0111-KDIB2-1.4010.331.2020.1.BKD, w której wskazano: „Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że Spółka nie będzie zobowiązana do poboru podatku u źródła od odsetek wypłacanych/kapitalizowanych przez Spółkę w ramach struktury Cash-Pooling na rzecz Uczestników (polskich rezydentów podatkowych), które zostały naliczone od środków własnych Uczestników znajdujących się w strukturze Cash-Pooling, gdyż wypłaty dokonywane na rzecz polskich rezydentów podatkowych nie mieszczą się w zakresie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.”,
- 13 kwietnia 2018 r. o nr. 0114-KDIP2-1.4010.61.2018.1.JC, w której stwierdzono: „Natomiast odsetki uiszczone przez Spółkę na rzecz Lidera, których rzeczywistymi właścicielami będą Polskie Spółki, tj. odsetki naliczone od środków udostępnionych w ramach Systemu przez Polskie Spółki, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem u źródła”.
- 5 marca 2018 r. o nr. 0111-KDIB2-1.4010.393.2017.1.EN, w której stwierdzono: „Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że w zaprezentowanym przez Wnioskodawcę modelu cash poolingu Pool leader nie będzie posiadał statusu rzeczywistego właściciela w stosunku do całości odsetek wypłacanych przez Spółkę z tytułu otrzymania środków finansowych z Systemu, ponieważ pełnione przez Pool leadera funkcje w zaprezentowanym wariancie systemu cash poolingu nie są tożsame z wyłącznym władaniem zgromadzonymi w systemie środkami finansowymi. Status osoby uprawnionej przysługuje ekonomicznemu właścicielowi udostępnionego kapitału (a nie ekonomicznemu dysponentowi samych odsetek). Uprawnionym właścicielem może być zatem podmiot posiadający prawo do kapitału, z tytułu którego udostępnienia należne będą odsetki, jak i prawo do zagospodarowania tych odsetek jako ich właściciel, a nie podmiot posiadający prawo tylko do ich otrzymania. Należy mieć na uwadze, że odsetki są ściśle związane z kapitałem, którego dotyczą (z którym związane jest ich powstanie), jeżeli zatem właścicielami środków pieniężnych są poszczególni uczestnicy cash poolingu, to oni są ostatecznymi odbiorcami powstałych w związku z tymi kwotami odsetek”.
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków należących do Uczestników, w opisanej we wniosku Sytuacji 1, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będą Uczestnicy (polscy rezydenci podatkowi), Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychody osiągane przez nierezydentów, m.in. z odsetek, są opodatkowane 20% stawką podatku u źródła, chyba że przepisy szczególne stanowi inaczej.
W omawianym zdarzeniu przyszłym może dojść do Sytuacji 2 opisanej we Wniosku, w której nadwyżki finansowe należące do Agenta będą wykorzystane w celu pokrycia negatywnych sald Uczestników. W przypadku uznania rachunku Uczestnika środkami należącymi do Agenta (a nie innych Uczestników), Uczestnik ten będzie zobowiązany do zapłaty odsetek na rzecz Agenta.
W efekcie, Agent będzie rzeczywistym właścicielem w stosunku do odsetek w części, w której ich źródłem będzie kapitał wniesiony przez niego do Systemu i w tym zakresie, będzie uzyskiwał przychód, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Powyższą argumentację potwierdza przykładowo interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 grudnia 2016 r. o nr 1462-IPPB5.4510.920.2016.1.JC, w której organ stwierdził, że „(...) w sytuacji gdy Agent będzie uprawnionym (rzeczywistym odbiorcą) wypłaconych mu odsetek (tj. środki finansowe na pokrycie niedoboru środków pieniężnych w danej strukturze cash poolingu będą pochodzić z jego środków własnych), wówczas należności wypłacane Agentowi z tytułu odsetek mieścić się będą zarówno w zakresie przedmiotowym art. 21 ust. 1 pkt1 u.p.d.o.p.,jak i w pojęciu odsetek zdefiniowanym w art. 11 ust. 5 konwencji polsko-luksemburskiej.”.
Wywód dotyczący faktu, iż to źródło kapitału wykorzystywanego w ramach systemów typu cash-pooling powinno determinować podmiot, który może zostać uznany za ostatecznego odbiorcę odsetek przytoczony w uzasadnieniu do pytania nr 1 również znajdzie tu zastosowanie.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że w art. 26 ust. 1 osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Dodatkowo zgodnie z przytoczonym artykułem „Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności.”
W związku z powyższym w opisanej we Wniosku Sytuacji 2, jako że Agent posiada status szwedzkiego rezydenta podatkowego, zastosowanie znajdą przepisy Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie dnia 19 listopada 2004 r. (Dz. U. z 2006 r. nr 26 poz. 193 ze zm., dalej: „PL-SE UPO”) zmodyfikowaną Obwieszczeniem Ministra Spraw Zagranicznych z 20 listopada 2017 r. o sprostowaniu błędów (Dz. U. z 2017 r. poz. 2177).
Jak stanowi art. 11 ust. 1 PL-SE UPO, zmieniony na podstawie Obwieszczenia Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 27 listopada 2017 r., „Odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie, których rzeczywistym beneficjentem jest osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.”
W świetle przytoczonych przepisów, płatności odsetkowe dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Agenta, w Sytuacji 2, gdy Agent będzie uznany za rzeczywistego właściciela wypłacanych odsetek, odsetki będą mogły, co do zasady, korzystać ze zwolnienia od podatku u źródła w Polsce na gruncie art. 11 ust. 1 PL- SE UPO. Niemniej w celu faktycznego zastosowania zwolnienia Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT oraz dokonania ciążących na nim obowiązków wynikających z art. 26 ust. 7a i nast. ustawy o CIT, w przypadku w którym płatności te przekroczą próg o którym mowa w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT.
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków własnych Agenta, w opisanej we wniosku Sytuacji 2, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będzie Agent (szwedzki rezydent podatkowy), Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale jednocześnie będzie mógł zastosować zwolnienie podatkowe przy założeniu spełnienia warunków określonych w art. art. 11 PL-SE UPO.
W zakresie pytania numer 3:
Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 2) ustawy o CIT, płatnicy są obowiązani m.in. przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku, -sporządzoną według ustalonego wzoru.
Takie informacje o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski składa się na formularzu IFT-2/2R.
Art. 26 ust. 3a wskazuje termin przekazania informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 2, tj. do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano płatności objętej podatkiem u źródła.
Dodatkowo, art. 26 ust. 3d ustawy o CIT wskazuje, że informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku.
Natomiast zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy o CIT, płatnicy podatku u źródła, o których mowa w art. 26 są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego roczne deklaracje CIT-10z w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku.
Jak wskazano w argumentacji do pytania 1, w przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków należących do Uczestników, w opisanej we wniosku Sytuacji 1, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będą Uczestnicy (polscy rezydenci podatkowi), Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Przenosząc powyższe przepisy na grunt opisanego zdarzenia przyszłego, z uwagi na fakt, iż odsetki wypłacane w ramach Systemu przez Wnioskodawcę do Uczestników (polskich rezydentów podatkowych), będących rzeczywistymi odbiorcami odsetek, nie podlegają obowiązkowi poboru podatku u źródła, nie zajdzie również zastosowanie obowiązek:
a.przedkładania informacji IFT-2/2R o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, o którym mowa w art. 26 ust. 3 pkt 2) ustawy o CIT,
b.składania deklaracji CIT-10z o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski, o której mowa w art. 26a ust 1 ustawy o CIT.
- w zakresie kwoty odsetek płacony za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta, a których odbiorcami rzeczywistymi są Uczestnicy.
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, w którym saldo debetowe Wnioskodawcy będzie pokryte ze środków należących do Uczestników, w opisanej we wniosku Sytuacji 1, tj. gdy odbiorcą rzeczywistym odsetek wypłacanych w ramach Systemu za pośrednictwem Rachunku Głównego Agenta będą Uczestnicy (polscy rezydenci podatkowi), Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do przekazania informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 i 3a ustawy o CIT i deklaracji, o której mowa w art. 26a ust 1 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań 1-3 jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
W zakresie pytania dotyczącego przepisów Ordynacji podatkowej wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Przede wszystkim, Organ nie dokonał oceny dot. rzeczywistego odbiorcy odsetek w niniejszej sprawie. Informacja ta została podana przez Państwa jako element opisu zdarzenia przyszłego i nie podlegała ocenie.
Wskazać należy, że powołaliście Państwo przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), które mają zastosowanie w sprawie w skróconym brzmieniu. Niemniej jednak powyższe nie miało wpływu na dokonaną ocenę Państwa stanowiska.
Na marginesie zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Zgodnie zaś z pełnym brzmieniem art. 26 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku - sporządzone według ustalonego wzoru.
Natomiast z pełnego brzmienia art. 26 ust. 3a ww. ustawy wynika, że:
Płatnicy są obowiązani przesłać informację, o której mowa w ust. 3 pkt 1, w terminie przekazania kwoty pobranego podatku, a informację, o której mowa w ust. 3 pkt 2, w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wypłat, o których mowa w ust. 1, również wówczas, gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 3b.
Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy o CIT:
W terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, płatnicy, o których mowa w art. 26, i podatnicy, o których mowa w art. 22 ust. 4b, art. 25a oraz art. 26 ust. 1b i 4, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2, do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, roczne deklaracje sporządzone według ustalonego wzoru.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. (dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.