Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.642.2023.1.TR
Dochód otrzymany przez Panią jest wolny od podatku dochodowego z racji spełnienia przesłanek uprawniających do skorzystania ze zwolnienia od podatku ukonstytuowanego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 14 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wykonuje Pani zawód redaktora książek, jest Pani zatrudniona w ramach umowy o pracę, ponadto współpracuje Pani z innymi podmiotami zajmującymi się publikacją książek naukowych w ramach umowy o dzieło lub umowy na zlecenie.
W marcu 2023 r. została Pani zatrudniona przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) w ramach kontraktu na redakcję 4 przetłumaczonych z języka angielskiego poradników (...). Praca miała być wykonana szybko ze względu na przygotowywaną w Polsce konferencję (...).
Umowa podpisana 29 marca 2023 r. jest w języku angielskim i użyto w niej określenia „contract”.
Wynagrodzenie wynosiło (...) złotych, które otrzymała Pani na konto 15 maja 2023 r. Na Pani pytanie o konieczność zapłacenia podatku dostała Pani z Biura WHO w Polsce informację, z powołaniem na art. 21 ust. 1 pkt 46 a), b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyjaśnieniem, że umowę zawarła Pani bezpośrednio z Agencją ONZ (jaką jest WHO), otrzymuje Pani wynagrodzenie od organu organizacji międzynarodowej udzielającej bezzwrotnej pomocy, wynagrodzenie finansowane jest z budżetu Agencji ONZ, uzyskiwane środki pochodzą z funduszu programu i wypłacane są bezpośrednio przez Agencję ONZ, bez pośrednictwa osób trzecich.
Niemniej sugerowana potwierdzenie powyższej informacji w lokalnym urzędzie skarbowym, co Pani uczyniła na Infolinii właściwego dla miejsca zamieszkania urzędu skarbowego. Stamtąd została Pani odesłana do Infolinii KIS, gdzie poradzono Pani wpłatę zaliczki na poczet podatku dochodowego od tej kwoty (czego dokonała Pani 13 czerwca 2023 r., w kwocie (...)) i zwrócenie się do KIS z wnioskiem o interpretację indywidualną.
Pytanie
Czy w opisanym przez Panią stanie faktycznym omówiona wyżej umowa zawarta przez Panią ze Światową Organizacją Zdrowia nie powinna być wolna od podatku dochodowego?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, ze względu na to, że podpisana przez Panią z WHO umowa została zawarta bezpośrednio z Agencja ONZ, wynagrodzenie otrzymała Pani od organu międzynarodowej organizacji udzielającej bezzwrotnej pomocy, wynagrodzenie to jest finansowane z budżetu Agencji ONZ, a uzyskiwane środki pochodzą z funduszu programu, wyżej wymieniona umowa na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinna być wolna od podatku dochodowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zatem dochody podatnika korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:
-dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
-podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Z tego przepisu wynika, że warunkami niezbędnymi do uzyskania ww. zwolnienia jest uzyskanie przez podatnika dochodów od podmiotów wskazanych w tym przepisie, a ponadto cel programu finansowanego z tych środków musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika. Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.
Na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia stwierdzam, że w Pani sprawie warunek określony w lit. a tego przepisu, tj. źródła pochodzenia otrzymanych środków, został spełniony.
Jak bowiem Pani podała, umowę zawarła Pani bezpośrednio z Agencją ONZ (jaką jest WHO), otrzymuje Pani wynagrodzenie od organu organizacji międzynarodowej udzielającej bezzwrotnej pomocy, wynagrodzenie finansowane jest z budżetu Agencji ONZ, uzyskiwane środki pochodzą z funduszu programu i wypłacane są bezpośrednio przez Agencję ONZ, bez pośrednictwa osób trzecich.
Stąd stwierdzam, że spełnione zostało kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia określonej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym zwracam uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.
Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.
Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane, otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W opisie zdarzenia podała Pani, że uzyskiwane przez Panią środki pochodzą z funduszu programu i wypłacane są bezpośrednio przez Agencję ONZ. Została Pani zatrudniona przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) w ramach kontraktu na redakcję 4 przetłumaczonych z języka angielskiego poradników (...). Praca miała być wykonana szybko ze względu na przygotowywaną w Polsce konferencję (...).
Zatem, w Pani sprawie została również spełniona przesłanka wynikająca z lit. b art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując: na gruncie opisanego przez Panią zdarzenia, dochód otrzymany przez Panią z tytułu zawarcia umowy ze Światową Organizacją Zdrowia jest wolny od podatku dochodowego z racji spełnienia przesłanek uprawniających do skorzystania ze zwolnienia od podatku ukonstytuowanego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right