Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.506.2023.3.MAP
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 12 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 września 2023 r. (wpływ 21 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W związku z planowanym rozpoczęciem działalności prosi Pan o wskazanie kodu PKWiU oraz stawki ryczałtu dla poniżej wykazanych usług. Towarzyszą one dostosowywaniu do klienta oferty i możliwości systemu ERP. Nie polegają one w sensie stricte na zarządzaniu projektem (i jego zakresem oraz budżetem), projektowaniu, programowaniu, testowaniu, czy wdrażaniu oprogramowania.
Zaproponowany Panu kontrakt definiuje następujący zakres czynności:
1.Udział we wszystkich fazach cyklu życia produktu - systemu ERP opartego na chmurze dla branży żeglugowej. Przez powyższe należy rozumieć:
1.1Aranżowanie i prowadzenie spotkań, warsztatów i prezentacji z obecnymi i potencjalnymi nowymi klientami w celu określenia bieżących i przyszłych potrzeb oraz wymagań, jakie powinien spełniać produkt. Działanie to nie ma charakteru, czy aspektu sprzedażowego - usługa nie polega na reprezentacji handlowej prowadzącej do zawierania kontraktów. Chodzi jedynie o badanie, zbieranie i klasyfikację potrzeb użytkowników.
1.2Przygotowywanie i aktualizacja przeglądu produktów konkurencyjnych, analiz użyteczności, realizacja eksperymentów i badań oraz analiza danych jako wsparcia dla procesu określania kluczowych wymagań jakie produkt musi dostarczać aby odnieść sukces.
1.3Przygotowanie i aktualizacja mapy rozwoju produktu (ang. Product Roadmap), dbanie o zgodność mapy produktu ze strategią biznesową firmy, dbanie o zaangażowanie i akceptację decydentów (ang. Stakeholder engagement). W ramach usługi nie mieści się podejmowanie decyzji, czy funkcja kierownicza/decyzyjna.
2.Tworzenie dokumentów z obszaru strategii produktu umożliwiających lepsze zrozumienie celu produktu takich jak: wizja produktu (Product Vision, Product Statement), przypadki biznesowe (ang. Business Cases), ogólne przypadki użycia (High-level Use Cases), wymagania techniczne (ang. Technical Requirements) i inne typowe, powszechnie tworzone dokumentacje asystujące produktowi. W ramach usługi mieści się jedynie przygotowywanie stosownej dokumentacji oraz uzyskanie akceptacji kluczowych osób odpowiedzialnych za podjęcie decyzji.
3.Przygotowywanie i opieka nad rejestrem zmian i nowych inicjatyw oraz wymaganiami jakie produkt musi spełnić, aby zwiększać swój potencjał rynkowy (ang. Backlog). Określanie priorytetów ważności dla poszczególnych elementów rejestru zmian kierując się danymi, zakładanymi korzyściami biznesowymi dla produktu oraz bieżącą sytuacją rynkową i dbając o równowagę zużycia zasobów.
4.Wstępne opracowywanie wymagań i komunikacja z zespołem projektowym (UXUI Design) wytwarzającym statyczne i dynamiczne makiety stanowiące prototypy (ang. wireframes, mockups), stanowiące niezbędny element w późniejszym procesie wytwórczym. W ramach usługi nie wchodzi wytwarzanie makiety - są one realizowane przez odrębne działy/osoby.
5.Opracowanie i aktualizacja kalendarza wydań produktu (Release Schedule) – w porozumieniu z działami sprzedaży, marketingu, inżynierii. Kalendarz ten określa możliwe daty wydania nowych wersji produktu i komunikacji wewnętrznej tej daty. Celem tej czynności jest dbanie o świadomość celów bieżących oraz komunikację, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz - z klientami i partnerami biznesowymi. W ramach dostarczanej usługi nie mieści się Zarządzanie Projektami (śledzenie zakresu, czasu i budżetu projektu) - tym zajmują się inne osoby/działy.
6.Aranżowanie i przeprowadzanie badania użytkowników (ang. User Research), tworzenie raportów użyteczności (ang. Usability Report) w celu określenia przyszłych koniecznych i najbardziej wartościowych zmian w produkcie (ang lmprovements, New Capabilities).
W uzupełnieniu wniosku dodał Pan, że 1 września 2023 r. rozpoczął już pozarolniczą działalność gospodarczą. W momencie rejestracji działalności złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu. Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Kontrakt na wykonywanie czynność podpisał Pan z podmiotem … . Świadczone usługi będą wykonywane odpłatnie i będą stanowiły płatność na podstawie wystawionych faktur. Wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności w 2023 r. nie przekroczy 200 000 zł. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej nie planuje Pan wykonywać innych usług niż opisane we wniosku. Usługi, o których mowa we wniosku, będą przez Pana świadczone we własnym imieniu, na własny rachunek i odpowiedzialność.
Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem złożonego wniosku to: 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Działalność, którą będzie Pan prowadził jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Świadczone przez Pana usługi nie będą związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie będą związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie będą objęte grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2), nie będą związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie będą dotyczyły instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0). Nie będą związane z zrządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. W odniesieniu do Pana zostaną zachowane warunki ujęte w art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Od 1 września 2023 r. nie będzie Pan uzyskiwał dochodów z umowy o pracę, ani umów o podobnym charakterze. Jedyne przewidywane dochody, które może Pan uzyskiwać z innych źródeł, to możliwe do uzyskania dochody z kapitałów pieniężnych.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy usługi mieszczące się w zakresie PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, mogą być objęte ryczałtem w stawce 8,5%, czyli do wyżej wymienionych usług zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Uważa Pan, że zakres Pana zadań opisany w pierwotnym wniosku nie ma związku nawet marginalnego z usługami w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.01.1), nie będą one objęte grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2), nie będą związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie będą dotyczyły instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0). Nie będą związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
A zatem, jak wynika z powyższego, świadczone usługi nie zostały ujęte w żadnym innymi punkcie art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dlatego, właściwą stawką jest stawka w wysokości 8,5%, uregulowana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
-prowadzenia aptek,
-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany według symbolu PKWiU 62.01.12.0. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
-pisanie programów na zlecenie użytkownika,
-projektowanie stron internetowych.
Klasa ta nie obejmuje:
-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
-usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
-usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje grupowanie PKWiU 61.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r. wskazują, że grupowanie to obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Analiza przedstawionego opisu dotyczącego zakresu wykonywanych usług prowadzi do wniosku, że są one - wbrew Pana stanowisku – związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie, czynności które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikacją przemawia chociażby fakt, że świadczone przez Pana usługi towarzyszą dostosowywaniu do klienta oferty i możliwości systemu ERP.
Zauważyć należy, że system ERP to rodzaj oprogramowania, które służy do planowania zasobów przedsiębiorstwa. Jest to system aplikacji opartych na jednej wspólnej bazie danych.
Jak sam Pan wskazał w opisie sprawy w ramach świadczonych usług bierze Pan udział we wszystkich fazach cyklu życia produktu - systemu ERP opartego na chmurze dla branży żeglugowej. Zatem świadczone przez Pana usługi, są związane z oprogramowaniem.
Mając na uwadze powyższe, usługi jakie Pan świadczy, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a zatem przychód uzyskany przez Pana z tytułu świadczonych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.
Zatem Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy. Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Podkreślam,że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right