Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.315.2023.2.DS

Zastosowanie stawki 0% do dostawy sprzętu komputerowego do szkół.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych przekazania sprzętu komputerowego szkołom.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 września 2023 r. (wpływ 26 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

I.Stan faktyczny (zaistniały)

Wnioskodawca A. (zamawiający) po przeprowadzeniu postępowania o zamówienia publicznego (…) dokonało zakupu sprzętu:

  • urządzeń wielofunkcyjnych i drukarek zgodnie z umową nr (…) z 18 listopada 2020 r. - dostaw dokonano w dniach 25‑27 stycznia 2021 r.
  • monitorów interaktywnych i projektorów multimedialnych zgodnie z umową nr (…) z 1 marca 2021 r., dostaw dokonano 6 kwietnia 2021 r.
  • zestawów komputerowych, laptopów i tabletów zgodnie z umową nr (…) z 18 listopada 2020 r., dostaw dokonano w dniach 14-15 kwietnia 2021 r.

Właścicielem sprzętu od momentu dokonania zakupu - do chwili obecnej - pozostaje Wnioskodawca. Sprzęt został przekazany do używania przez 4 szkoły, z których żadna nie jest nadzorowana przez A. Szkoły, którym przekazano sprzęt:

  • Zespół Szkół A. (organ prowadzący - (…)),
  • Technikum B. (organ prowadzący - (…)),
  • Zespół Szkół C. (organ prowadzący - (…)),
  • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych D. (organ prowadzący - (...).

Odbiór sprzętu został potwierdzony stosownymi protokołami odbioru podpisanymi zamawiającego, po wcześniejszym potwierdzeniu odbioru przez dyrektora szkoły oraz osoby umocowanej przez organ prowadzący (np. wójt, burmistrz, prezydent, członkowie zarządu powiatu).

Zakup sprzętu został rozliczony w projekcie realizowanym przez Samorząd (...) - Departament (…) pn. „(…)” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X. „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.3 „Doskonalenie zawodowe”, Poddziałania 10.3.1 „Doskonalenie zawodowe uczniów” Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020. Projekt realizowany jest w celu zwiększenia potencjału szkół/placówek oświatowych prowadzących kształcenie zawodowe na (...), których organem prowadzącym są jednostki samorządu terytorialnego, mające siedzibę na terenie (...). Wsparciem w projekcie w różnych formach objętych zostało (…) szkół.

W ramach projektu A. (...) zawarło umowy o współpracy z organami prowadzącymi wskazanych szkół - innymi jednostkami samorządu terytorialnego. W umowach w § 2 organy prowadzące (zobowiązały się do wypełnienia szeregu obowiązków wobec (...), m.in. przeprowadzenia rekrutacji określonej liczby uczestników na staże zawodowe i szkolenia, sprawowania nadzoru nad przebiegiem szkoleń, współpracy z pracodawcami i organizatorem stażu w ramach staży, udostępniania pomieszczeń oraz odpowiedniego wyposażenia do przeprowadzenia szkoleń, współpracy z (…) w zakresie budowy sieci współpracy szkół z rynkiem pracy, współpracy na każdym etapie z instytucjami wskazanymi przez A. lub podmioty działające w jego imieniu, przygotowywania dokumentów, przygotowywania danych potrzebnych do opracowania i wdrożenia innowacji pedagogicznych (których opracowanie i wdrożenie było przedmiotem odrębnego postępowania), przygotowania opisu wyposażenia pracowni/warsztatów, a także zapewnienia wkładu własnego w postaci zaangażowania pracowników oraz w postaci udostępnienia pomieszczeń. A. (...) w umowie zobowiązało się do przekazania organowi prowadzącemu sprzętu na własność cyt. „W związku z należytą realizacją obowiązków, o których mowa w § 2, A. przekaże beneficjentowi [organowi prowadzącemu - danej JST] na własność sprzęt zakupiony w ramach realizacji zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 4 i 5” ( ... ) Łączna wartość wsparcia, jakie w ramach projektu otrzyma beneficjent wynosi […] zł. Warunkiem otrzymania przez beneficjenta wsparcia jest prawidłowe wykonanie obowiązków o których mowa w § 2”.

Dostawy sprzętu dostarczonego do tych szkół zostały opodatkowane podstawową stawką VAT w wysokości 23%.

II.Zdarzenie przyszłe (dostawy do szkół, dla których organem prowadzącym są inne jednostki samorządu terytorialnego niż Zamawiający)

Wnioskodawca jako Zamawiający planuje zakup w drodze przetargu sprzętu wymienionego w załączniku 8 do ustawy o VAT w ramach projektu pn. „(...)” z przeznaczeniem dla szkół, dla których organami prowadzącymi są inne jednostki samorządu terytorialnego. Analogicznie, jak w opisanym stanie faktycznym w pkt 1, właścicielem sprzętu od momentu dokonania zakupu pozostanie A. (...), zaś sprzęt ten zostanie przekazany szkołom w używanie. Odbiór sprzętu zostanie potwierdzony stosownymi protokołami odbioru podpisanymi przez zamawiającego, po uprzednim potwierdzeniu dostarczenia sprzętu przez dyrektora szkoły oraz osoby umocowanej przez organ prowadzący (np. wójta, burmistrza, prezydenta, członków zarządu powiatu). Zakup sprzętu zostanie rozliczony w projekcie realizowanym przez Samorząd (…) (...) - Departament (…) pn. „(...)” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X. „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.3 „Doskonalenie zawodowe”, Poddziałania 10.3.1 „Doskonalenie zawodowe uczniów” Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020. Współpraca (…) z organami prowadzącymi uregulowana jest w zawartych umowach, opisanych przy zaprezentowanym stanie faktycznym w punkcie I.

III.Zdarzenie przyszłe (dostawy do szkół, dla których organem prowadzącym jest sam zamawiający)

Wnioskodawca jako Zamawiający planuje zakup w drodze przetargu sprzętu wymienionego w załączniku 8 do ustawy o VAT w ramach projektu pn. „(...)” z przeznaczeniem dla szkół, dla których organem prowadzącym jest samo A. (...). Właścicielem sprzętu od początku będzie A. (...), zaś sam sprzęt zostanie przekazany szkołom w używanie. Odbiór sprzętu zostanie potwierdzony stosownymi protokołami odbioru podpisanymi przez zamawiającego oraz dyrektora szkoły. Zakup sprzętu zostanie rozliczony w projekcie realizowanym przez Samorząd (...) - Departament (…) pn.: „(...)” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X. „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.3 „Doskonalenie zawodowe”, Poddziałania 10.3.1 „Doskonalenie zawodowe uczniów” Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020. A. nie planuje przekazania tego sprzętu innym organom prowadzącym.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. (Wnioskodawca, Zamawiający, Projektodawca, Nabywca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, NIP (…).

Sprzęt przekazany szkołom po przeprowadzeniu postępowania (…) częściowo stanowi towar wymieniony w załączniku nr 8 ustawy o podatku od towarów i usług:

  • w ramach umowy z wykonawcą nr (….) z 18 listopada 2020 r. - dokonano dostaw m.in. drukarek (faktura (…));
  • w ramach umowy z wykonawcą nr (…) z 1 marca 2021 r. - dokonano dostaw m.in. monitorów interaktywnych i projektorów multimedialnych (faktura (…));
  • w ramach umowy z wykonawcą nr (…) z 18 listopad 2020 r. dokonano dostaw m.in. zestawów komputerowych (faktura (…)).

Szkoły, o których mowa we wniosku, stanowią placówki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570).

Szkoły, o których mowa we wniosku, stanowią placówki oświatowe w rozumieniu § 10a ust. 1 i 3 rozporządzenia z dnia 25 marca 2020 r. Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r. poz. 527).

Wnioskodawca nie zawarł pisemnych umów darowizny ani z placówkami oświatowymi ani z organami prowadzącymi. W umowach zawartych z organami prowadzącymi, które miały na celu uregulowanie praw i obowiązków stron związanych z realizacją projektu „(...)” wskazano, że A. „w związku z należytą realizacją obowiązków (danego organu prowadzącego) przekaże (temu organowi) na własność sprzęt zakupiony w ramach realizacji zadań (projektowych)”, jednak do chwili obecnej przeniesienie własności nie nastąpiło. Samo przeniesienie własności może nastąpić dopiero w przyszłości, po zakończeniu realizacji projektu i po ocenie przez A. (...), czy nastąpiła należyta realizacja obowiązków przez dany organ prowadzący.

W odniesieniu do każdej w wymienionych umów, zawartych po przeprowadzeniu postępowania (…), dostawca sprzętu (wykonawca umowy) nie posiadał zamówienia, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT. Takie zamówienie istniałoby, gdyby zostało złożone przez placówkę oświatową przed przystąpieniem do jego wykonania przez dostawcę, a dostawca swoje zobowiązanie wykonywał w odpowiedzi na to zamówienie i był tym zamówieniem związany. W warunkach przedmiotowego zamówienia publicznego to A. (...) złożyło zamówienie na całość sprzętu, którego pozostaje właścicielem.

W odniesieniu do opisanych zdarzeń przyszłych:

  • w przypadku placówek, dla których organem nadzorującym są inne jednostki samorządu terytorialnego niż Wnioskodawca, nie będzie istniało zamówienie, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT, analogicznie jak w przypadku umów zawartych po przeprowadzeniu postępowania (…). Brak zamówienia w rozumieniu art. 83 ust. 14 ustawy o VAT wyklucza przekazanie dokumentów przez dostawcę do właściwego Urzędu Skarbowego.
  • w przypadku placówek nadzorowanych bezpośrednio przez A., zamówienie (w drodze zamówienia publicznego po przeprowadzeniu stosownego postępowania zgodnie z ustawą PZP) zostanie udzielone przez Wnioskodawcę, jako organ nadzorujący te placówki. Dostawca przekaże stosowną dokumentację do właściwego Urzędu Skarbowego.

W ramach realizowanego projektu pn. „(...)” świadczenia, w tym zakupiony sprzęt komputerowy, są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. A. nie występuje w roli podatnika - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a projekt jest realizowany w ramach zadań własnych samorządu (…). Również placówki szkolne, które użytkują zakupiony sprzęt realizują zadania publiczne własnych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie edukacji publicznej.

Pytania

Dotyczy stanu faktycznego (zaistniałego) opisanego w punkcie I

1.Czy w zaistniałym stanie faktycznym opisanym w pkt I, dla dostaw sprzętu w zamówieniu nr (….) do wymienionych czterech szkół, właściwa stawka podatku VAT powinna wynosić 23%?

2.Czy do dostaw sprzętu stanowiącego przedmiot zamówienia (…) w zaistniałym stanie faktycznym opisanym w pkt I, powinny mieć zastosowanie przepisy Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, w zakresie stosowania stawki VAT 0%, w sytuacji gdy Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Dotyczy zdarzenia przyszłego opisanego w punkcie II

3.Czy w planowanych okolicznościach zdarzenia przyszłego opisanego w pkt II, właściwa stawka podatku VAT powinna wynosić 23%?

Dotyczy zdarzenia przyszłego opisanego w punkcie III

4.Czy w planowanych okolicznościach zdarzenia przyszłego opisanego w pkt III, właściwa stawka podatku VAT powinna wynosić 0%?

Państwa stanowisko w sprawie

Dotyczy pytania nr 1:

W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie opodatkowania dostawy sprzętu dla szkół nie będzie miała zastosowania preferencyjna stawka podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. gdyż nie zostały spełnione warunki formalne określone w art. 83 ust. 13-15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

Wyjątkiem od opodatkowania podstawową stawką podatku jest objęcie niektórych rodzajów towarów i usług stawką obniżoną.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., obniżoną stawkę podatku w wysokości 8% można stosować do towarów i usług wymienionych w załączniku numer 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zaś zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 tej ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a)dla placówek oświatowych,

b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15 art. 83 ustawy.

Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

Jednakże w myśl art. 83 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a);

2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b).

Stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W załączniku nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 wymieniono:

1)jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

2)drukarki,

3)skanery,

4)urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących),

5)urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Wskazać należy, że aby zastosować stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. należy spełnić określone warunki.

Po pierwsze, dostawa musi być realizowana dla placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w treści art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych.

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83 tej ustawy, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w którym literalnie wymienione są jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych: drukarki: skanery; urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących): urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Ponadto muszą być spełnione warunki formalne zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego.

W przypadku dostaw sprzętu dla szkół, ani Wnioskodawca - A., jako zamawiający w rozumieniu PZP, ani dostawca, nie posiadali takiego zamówienia z placówki oświatowej, tym samym dokument ten nie mógł zostać przekazany do urzędu skarbowego. W związku z powyższym, Wnioskodawca wskazuje, że do dostawy sprzętu komputerowego w ramach projektu pn. „(...)” w ramach zamówienia (...), prawidłowa stawkę podatku VAT powinna wynieść - 23%.

Jak podkreślono w interpretacji indywidualnej z 20 stycznia 2020 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.675.2019.2.PC „(...) W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonał zakupu zestawów komputerów stacjonarnych wraz z niezbędnym do funkcjonowania oprogramowaniem. Zestawy komputerów stacjonarnych zostały przekazane protokołem do Zespołu Szkół (...) w celu dalszego wykorzystania podczas zajęć szkolnych. Jednocześnie z wniosku wynika, że dostawca w związku z dostawą realizowaną na rzecz Wnioskodawcy nie posiada dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy, a tym samym nie przekazał kopii tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego. Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro w analizowanym przypadku dostawca, tj. podmiot realizujący dostawę na rzecz Wnioskodawcy (zamawiającego w rozumieniu Prawa zamówień publicznych) nie posiada dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy, a tym samym nie przekazał kopii tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego, nie są spełnione warunki umożliwiające zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% Zatem, w analizowanym przypadku, dostawa zestawów komputerów stacjonarnych wraz z niezbędnym do funkcjonowania oprogramowaniem przez dostawcę na rzecz Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu stawce podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy. W analizowanym przypadku, dostawa zestawów komputerów stacjonarnych przez dostawcę na rzecz Wnioskodawcy podlega więc opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy”. Interpretacja ta odpowiada w zakresie stanu faktycznego, stanowi nakreślonemu przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku.

Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego. W przedmiotowym przypadku przesłanki, o których mowa w art. 83 ust. 14 i 15 nie zostały spełnione.

W ramach realizacji projektu „(...)” w ramach zamówienia (...), sprzęt komputerowy będący przedmiotem dostaw dostarczono do szkół, dla których organem prowadzącym nie jest A. Sprzęt w ramach zamówienia został nabyty przez A. jako Zamawiającego w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych i to Wnioskodawca pozostaje jego właścicielem. Należy przy tym podkreślić, że sprzęt został placówkom oświatowym przekazany w używanie. Szkoły, które są w posiadaniu ww. sprzętu nie nabyły go w drodze darowizny, nie posiadają do przekazanego sprzętu tytułu własności. Ewentualne przeniesienie własności ma nastąpić dopiero w przyszłości, po zakończeniu realizacji projektu i po ocenie przez A. czy nastąpiła należyta realizacja obowiązków przez dany organ prowadzący. Ewentualne przeniesienie własności zależy więc od zdarzenia niepewnego, a więc może nastąpić pod warunkiem zawieszającym.

W umowie z organem prowadzącym, który jest inną jednostką samorządu terytorialnego, został zawarty warunek zawieszający, w postaci prawidłowego wywiązania się z obowiązków wynikających z umowy z Wnioskodawcą w zakresie współpracy przy realizacji projektu „(...)”. Ocena, czy organ prowadzący (inna JST) prawidłowo wywiązał się z prawidłowej realizacji obowiązków może nastąpić najwcześniej po zakończeniu realizacji Projektu. Dopiero wówczas może nastąpić przeniesienie własności sprzętu na ten organ. A contrario - negatywna ocena przez A. prawidłowego wywiązania się z obowiązków umownych przez organ prowadzący (inną JST) nie doprowadzi do przeniesienia własności, a Zamawiający (A.) zażąda fizycznego zwrotu sprzętu.

Ponadto, zgodnie z pismem Instytucji Audytowej z 23 stycznia 2023 r. znak: (…), w przypadku szkół, które nie są nadzorowane przez A. (...) występują dwie dostawy w podatku VAT (pierwsza - na linii dostawca - A., a druga - na linii A. - organ nadzorujący daną placówkę oświatową z przeznaczeniem dla podlegającej mu placówki oświatowej). Organ nadzorujący otrzymuje sprzęt dopiero w wyniku tej drugiej dostawy. W przypadku pierwszej dostawy, prawo dysponowania sprzętem nabywa wyłącznie A. Ostateczny nabywca prawo do dysponowania sprzętem nabywa jako właściciel dopiero w wyniku drugiej dostawy. Dlatego stawka VAT dla sprzętu dostarczanego dla szkół, dla których organem nadzorującym nie jest A. powinna wynosić 23%.

Dotyczy pytania 2.

W przedmiotowym przypadku nie znajdą również zastosowania przepisy §10a i 10ba rozporządzenia z dnia 25 marca 2020 r. W ramach realizowanego projektu pn. „(...)” w zakresie zamówienia (...) zakupiony sprzęt nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

W analizowanej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nie jest bowiem możliwe zastosowanie opodatkowania w odniesieniu do czynności nieodpłatnego przekazania sprzętu komputerowego (w ramach wykonywania zadań własnych), skoro we wskazanym zakresie A. nie występuje w roli podatnika - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Ponadto Zamawiający w ramach realizowanego projektu nie spełnił przesłanki określonej w §10a ust. 2 i §10ba ust. 3 rozporządzenia z dnia 25 marca 2020 r. A. (...) w zakresie przekazania sprzętu komputerowego nie zawarło pisemnych umów darowizny ani z placówkami oświatowymi ani z organami prowadzącymi. Umowy zawarte z organami prowadzącymi miały na celu uregulowanie praw i obowiązków stron związanych z realizacją projektu. Samo przeniesie własności ma nastąpić dopiero w przyszłości, po zakończeniu realizacji projektu i po ocenie przez A. (...), czy nastąpiła należyta realizacja obowiązków przez dany organ prowadzący.

Zgodnie z dyspozycją §10a oraz § 10ba ww. rozporządzenia stawkę obniżoną stosuje się do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, tj. przekazania nieodpłatnie przez podatnika towarów, jeżeli został spełniony warunek przysługiwania podatnikowi w całości lub części prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W ramach realizowanego projektu pn. „(...)” zakupione towary i usługi nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie została wypełniona dyspozycja wskazanego przepisu.

Z dniem 22 kwietnia 2020 r. dodane zostały § 10a oraz § 10ba do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Z powołanych przepisów wynikała możliwość stosowania do dnia 30 czerwca 2020 r. stawki 0% do laptopów i tabletów oraz dla darowizn sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych lub w celu przekazania ich placówkom oświatowym.

Zgodnie z § 10a ust. 1 rozporządzenia z dnia 25 marca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku można było stosować do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, której przedmiotem były komputery przenośne, wyłącznie laptopy i tablety, na rzecz:

1)placówek oświatowych;

2)organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych oraz operatora OSE, o którym mowa w ustawie z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz. U z 2021 r. poz. 989) - w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym;

3)organów prowadzących szkołę lub placówkę, o których mowa w art. 4 pkt 16 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) - w celu dalszego nieodpłatnego przekazania prowadzonym placówkom oświatowym.

W ust. 2 tego przepisu wskazano, że obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy darowizny między podatnikiem dokonującym dostawy towarów, o której mowa w ust. 1, oraz:

1)placówką oświatową - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;

2)podmiotem, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, i posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu towarów, o których mowa w ust. 1, przez ten podmiot placówce oświatowej - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2;

3)organem prowadzącym szkołę lub placówkę, z której wynika, że towary, o których mowa w ust. 1, zostaną przekazane placówce oświatowej prowadzonej przez ten organ - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.

Natomiast zgodnie z § 10ba rozporządzenia z dnia 25 marca 2020 r. do dnia odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii ogłoszonego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, której przedmiotem są:

1)komputery przenośne, wyłącznie laptopy i tablety;

2)jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;

3)drukarki;

4)skanery;

5)urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących);

6)urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W ust. 2 tego przepisu wskazano, że obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostawy towarów, o której mowa w ust. 1, dokonanej na rzecz:

1)placówek oświatowych;

2)organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych oraz operatora OSE, o którym mowa w ustawie z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, ośrodków pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, lub centrów usług społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U. poz. 1818) - w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym;

3)organów prowadzących szkołę lub placówkę, o których mowa w art. 4 pkt 16 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - w celu dalszego nieodpłatnego przekazania prowadzonym placówkom oświatowym.

Przepis ust. 3 § 10ba rozporządzenia z dnia 25 marca 2020 r. stanowi natomiast, że obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy darowizny między podatnikiem dokonującym dostawy towarów, o której mowa w ust. 1, oraz:

1)placówką oświatową - w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1;

2)podmiotem, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, i posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu towarów, o których mowa w ust. 1, przez ten podmiot placówce oświatowej - w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2;

3)organem prowadzącym szkołę lub placówkę, z której wynika, że towary, o których mowa w ust. 1, zostaną przekazane placówce oświatowej prowadzonej przez ten organ - w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszelkie nieodpłatne przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów, jako czynności wyłączonej spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały przekazane.

W myśl art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a także wszelkie inne darowizny, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Natomiast zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., pod warunkiem, że przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazanie), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) - tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. W myśl (…) działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu (…) należy wykonywanie zadań publicznych (…).

Zgodnie z (…) jest zespolona w jednym urzędzie i pod jednym zwierzchnikiem.

Stosownie do (…) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi (…), w celu wykonywania zadań (…) jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Potwierdzenie powyższego stanowiska można znaleźć np. w interpretacji indywidualnej DKIS z 11 lutego 2022 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.41.2022.1.BS, w której organ wskazał, że „(...) Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji - zakup niezbędnych środków transportu dla A. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy wynika, że cel zakupu mieści się w zakresie objętym art. 15 ust. 6 ustawy i nie jest związany z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu - wynajmem pomieszczeń. Oznacza to, że warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ realizując ww. operację nie działają Państwo w charakterze podatnika podatku VAT, a towary nabyte w związku z realizacją tej operacji nie są przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. operacji. W konsekwencji, nie są Państwo uprawnieni do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji - zakup niezbędnych środków transportu dla A”. Podobne stanowisko przedstawił DKIS w interpretacji indywidualnej z 15 maja 2020 r. sygn. 0113-KDIPT1-2 4012.199.2020.1.KSI.

W interpretacji indywidualnej z 17 listopada 2022 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.506.2022.2.EG DKIS wskazał, że „(...) Gmina dokonując przedmiotowych zakupów (sprzętu komputerowego), które następnie nieodpłatnie przekaże dzieciom z rodzin popegeerowskich w celu przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, będzie realizowała przede wszystkim zadania własne. Jak bowiem wskazali Państwo we wniosku, do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy dotyczące pomocy społecznej. Zakupiony w ramach realizacji Zadania sprzęt zostanie nieodpłatnie przekazany na własność mieszkańcom. Oznacza to, że nie będą Państwo nabywać tych towarów do działalności gospodarczej i tym samym nie będą Państwo w tym przypadku działać w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Z uwagi na powyższe nie spełniają Państwo - wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkującej nabycie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie sprzętu komputerowego. W rezultacie nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem sprzętu komputerowego z oprogramowaniem. Tym samym, z uwagi na fakt, że nieodpłatne przekazanie przez Państwa zakupionego sprzętu komputerowego osobom trzecim nastąpi w związku i w ramach wykonywania zadań własnych, to nie wystąpi obowiązek naliczenia podatku należnego z tego tytułu. Podkreślić w tym miejscu należy, że w analizowanej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy. Nie jest bowiem możliwe zastosowanie opodatkowania w odniesieniu do ww. czynności (tj. nieodpłatnego przekazania towarów w ramach wykonywania zadań własnych), skoro we wskazanym zakresie nie są Państwo - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy - uznawani za podatnika. Ponadto, jak rozstrzygnięto powyżej, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem laptopów. Podsumowując, przekazując w ramach Projektu laptopy na rzecz dzieci z rodzin popegeerowskich nie będą Państwo wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy wskazać, że w ramach realizowanego projektu pn. „(...)” w ramach zamówienia (...) zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stanowisko Wnioskodawcy jest takie, że w analizowanej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Nie jest bowiem możliwe zastosowanie opodatkowania do czynności nieodpłatnego przekazania sprzętu komputerowego w ramach wykonywania zadań własnych, skoro we wskazanym zakresie A. nie występuje w roli podatnika - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Dotyczy pytania 3.

W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie opodatkowania dostawy sprzętu dla szkół nadzorowanych przez inny organ prowadzący, niż A. (...), biorąc pod uwagę uwarunkowania związane z realizacją projektu „(...)”, nie będzie miała zastosowania preferencyjna stawka podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., gdyż nie będą mogły zostały spełnione warunki formalne określone w art. 83 ust.13-15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. oraz ze względu na fakt, że schemat transakcji w podatku VAT, w przypadku gdy dostawa następuje dla placówki oświatowej nadzorowanej przez inną JST jest inny, niż w przypadku, gdy dostawa następuje na rzecz szkoły nadzorowanej przez Zamawiającego. Wskazać należy, że aby zastosować stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. należy spełnić określone warunki.

Po pierwsze, dostawa musi być realizowana dla placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w treści art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83 tej ustawy, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w którym literalnie wymienione są jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych: drukarki: skanery; urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących): urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Ponadto muszą być spełnione warunki formalne zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego.

W przypadku dostaw sprzętu dla szkół, to Wnioskodawca pozostanie właścicielem sprzętu aż do momentu jego przekazania na własność innego organu prowadzącego, co może nastąpić dopiero po zakończeniu realizacji projektu pn. „(...)”. Tym samym ani placówka szkolna, ani jej organ prowadzący, nie będzie w stanie takiego zamówienia złożyć wobec dostawcy sprzętu. Dostawca w związku z dostawą realizowaną na rzecz Wnioskodawcy, nie będzie posiadał zatem dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy, a tym samym nie będzie mógł przekazać kopii tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego. Ponadto, zgodnie z pismem Instytucji Audytowej z dnia 23.01.2023 r. znak: (…), w przypadku szkół, które nie są nadzorowane przez A. (...) występują dwie dostawy w podatku VAT (pierwsza - na linii dostawca - A. (...), a druga - na linii A. (...) - organ nadzorujący daną placówkę oświatową z przeznaczeniem dla podlegającej mu placówki oświatowej). Organ nadzorujący otrzymuje sprzęt dopiero w wyniku tej drugiej dostawy. W przypadku pierwszej dostawy, prawo dysponowania sprzętem nabywa wyłącznie A. (...). Ostateczny nabywca prawo do dysponowania sprzętem nabywa jako właściciel dopiero w wyniku drugiej dostawy. Dlatego stawka VAT dla sprzętu dostarczanego dla szkół, dla których organem nadzorującym nie jest A., powinna wynosić 23%.

Dotyczy pytania 4.

W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie opodatkowania dostawy sprzętu wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT dla szkół nadzorowanych przez samego Zamawiającego, będzie miała zastosowania preferencyjna stawka podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Wskazać należy, że aby zastosować stawkę podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. należy spełnić określone warunki.

Po pierwsze, dostawa musi być realizowana dla placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w treści art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83 tej ustawy, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w którym literalnie wymienione są jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych: drukarki: skanery; urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących): urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Ponadto muszą być spełnione warunki formalne zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego.

W przypadku dostaw sprzętu dla szkół, to Wnioskodawca będzie składającym zamówienie wobec dostawcy sprzętu i nabędzie własność w wyniku dostawy. Dostawca w związku z dostawą realizowaną na rzecz Wnioskodawcy, przekaże stosowne kopie zamówienia do właściwego urzędu skarbowego.

Ponadto, zgodnie z pismem Instytucji Audytowej z dnia 23.01.2023 r. znak: (…), przy bezpośrednim zakupie sprzętu komputerowego przez organ nadzorujący, schemat transakcji w podatku VAT jest inny, niż w przypadku szkół, które nie są nadzorowane przez A. (...). Dlatego stawka VAT dla sprzętu dostarczanego dla szkół, dla których organem nadzorującym jest A., powinna wynosić 0%, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki wynikające z art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a) dla placówek oświatowych,

b) dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:

1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2. Drukarki

3. Skanery

4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:

Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Ponadto stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Jednocześnie zaznaczyć należy że w myśl art. 43 ust. 9 ustawy:

Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Ponadto, warunki stosowania stawki „0” zostały również określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r. poz. 527 ze zm.). W tym rozporządzeniu zostało również zdefiniowane pojęcie „placówek oświatowych”.

Zgodnie z § 10a ust. 1 wspomnianego Rozporządzenia:

Do dnia 30 czerwca 2020 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, której przedmiotem są komputery przenośne, wyłącznie laptopy i tablety, na rzecz:

1) placówek oświatowych;

2) organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych oraz operatora OSE, o którym mowa w ustawie z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 989) - w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym;

3) organów prowadzących szkołę lub placówkę, o których mowa w art. 4 pkt 16 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) - w celu dalszego nieodpłatnego przekazania prowadzonym placówkom oświatowym.

Stosownie do ust. 2 ww. przepisu:

Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy darowizny między podatnikiem dokonującym dostawy towarów, o której mowa w ust. 1, oraz:

1) placówką oświatową - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;

2) podmiotem, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, i posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu towarów, o których mowa w ust. 1, przez ten podmiot placówce oświatowej - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2;

3) organem prowadzącym szkołę lub placówkę, z której wynika, że towary, o których mowa w ust. 1, zostaną przekazane placówce oświatowej prowadzonej przez ten organ - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.

Przy czym, jak stanowi § 10a ust. 3 cyt. Rozporządzenia,

przez placówkę oświatową rozumie się publiczne i niepubliczne jednostki, o których mowa w art. 2 pkt 1-4 i 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, uczelnie w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, 619 i 1630) oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 821 oraz z 2021 r. poz. 159 i 1006).

Jednocześnie, stosownie do § 10ba cytowanego Rozporządzenia:

Do dnia odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii ogłoszonego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, której przedmiotem są:

1) komputery przenośne, wyłącznie laptopy i tablety;

2) jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;

3) drukarki;

4) skanery;

5) urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących);

6) urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl ust. 2 ww. przepisu:

Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostawy towarów, o której mowa w ust. 1, dokonanej na rzecz:

1) placówek oświatowych;

2) organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych oraz operatora OSE, o którym mowa w ustawie z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, ośrodków pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, lub centrów usług społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U. poz. 1818) - w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym;

3) organów prowadzących szkołę lub placówkę, o których mowa w art. 4 pkt 16 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - w celu dalszego nieodpłatnego przekazania prowadzonym placówkom oświatowym.

Zgodnie z § 10ba ust. 3 Rozporządzenia:

Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy darowizny między podatnikiem dokonującym dostawy towarów, o której mowa w ust. 1, oraz:

1) placówką oświatową - w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1;

2) podmiotem, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, i posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu towarów, o których mowa w ust. 1, przez ten podmiot placówce oświatowej - w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2;

3) organem prowadzącym szkołę lub placówkę, z której wynika, że towary, o których mowa w ust. 1, zostaną przekazane placówce oświatowej prowadzonej przez ten organ - w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3.

Przy czym stosownie do ust. 4 powołanego przepisu:

Przez placówkę oświatową rozumie się publiczne i niepubliczne jednostki, o których mowa w art. 2 zakres systemu oświaty pkt 1-4 i 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz uczelnie w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W opisie stanu faktycznego I wskazali Państwo, że po przeprowadzeniu postępowania o zamówienia publicznego ((...)) dokonali Państwo zakupu sprzętu, tj.: urządzeń wielofunkcyjnych i drukarek zgodnie z umową nr (...) z 18 listopada 2020 r. (dostaw dokonano w dniach 25‑27 stycznia 2021 r.), monitorów interaktywnych i projektorów multimedialnych zgodnie z umową nr (...) z 1 marca 2021 r. (dostaw dokonano 6 kwietnia 2021 r.), zestawów komputerowych, laptopów i tabletów zgodnie z umową nr (...) z 18 listopada 2020 r. (dostaw dokonano w dniach 14-15 kwietnia 2021 r.).

Pozostają Państwo właścicielem tego sprzętu od momentu dokonania zakupu do chwili obecnej. Sprzęt został przekazany do używania przez 4 szkoły, z których żadna nie jest nadzorowana przez Państwa. Odbiór sprzętu został potwierdzony stosownymi protokołami odbioru podpisanymi przez zamawiającego, po wcześniejszym potwierdzeniu odbioru przez dyrektora szkoły oraz osoby umocowanej przez organ prowadzący (np. wójt, burmistrz, prezydent, członkowie zarządu powiatu).

Zakup sprzętu został rozliczony w projekcie realizowanym przez Samorząd (...) - Departament (…) pn. „(...)” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X. „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.3 „Doskonalenie zawodowe”, Poddziałania 10.3.1 „Doskonalenie zawodowe uczniów” Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020. Projekt realizowany jest w celu zwiększenia potencjału szkół/placówek oświatowych prowadzących kształcenie zawodowe na (...), których organem prowadzącym są jednostki samorządu terytorialnego, mające siedzibę na terenie (...). Wsparciem w projekcie w różnych formach objętych zostało (…) szkół.

W ramach projektu zawarli Państwo umowy o współpracy z organami prowadzącymi wskazanych szkół - innymi jednostkami samorządu terytorialnego. W umowach w organy prowadzące zobowiązały się do wypełnienia szeregu obowiązków wobec Państwa, m.in. przeprowadzenia rekrutacji określonej liczby uczestników na staże zawodowe i szkolenia, sprawowania nadzoru nad przebiegiem szkoleń, współpracy z pracodawcami i organizatorem stażu w ramach staży, udostępniania pomieszczeń oraz odpowiedniego wyposażenia do przeprowadzenia szkoleń, współpracy z Państwem w zakresie budowy sieci współpracy szkół z rynkiem pracy, współpracy na każdym etapie z instytucjami wskazanymi przez Państwa lub podmioty działające w Państwa imieniu, przygotowywania dokumentów, przygotowywania danych potrzebnych do opracowania i wdrożenia innowacji pedagogicznych (których opracowanie i wdrożenie było przedmiotem odrębnego postępowania), przygotowania opisu wyposażenia pracowni/warsztatów, a także zapewnienia wkładu własnego w postaci zaangażowania pracowników oraz w postaci udostępnienia pomieszczeń. W umowie zobowiązali się Państwo do przekazania organowi prowadzącemu sprzętu na własność. Dostawy sprzętu dostarczonego do tych szkół zostały opodatkowane podstawową stawką VAT w wysokości 23%. Nie zawarli Państwo pisemnych umów darowizny ani z placówkami oświatowymi ani z organami prowadzącymi. W odniesieniu do każdej w wymienionych umów, zawartych po przeprowadzeniu postępowania (...), dostawca sprzętu (wykonawca umowy) nie posiadał zamówienia, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT. W ramach realizowanego projektu pn. „(...)” świadczenia, w tym zakupiony sprzęt komputerowy, są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. A. nie występuje w roli podatnika - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a projekt jest realizowany w ramach zadań własnych samorządu (…). Również placówki szkolne, które użytkują zakupiony sprzęt realizują zadania publiczne własnych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie edukacji publicznej.

W opisanym w pkt II zdarzeniu przyszłym, jako Zamawiający planują Państwo zakup w drodze przetargu sprzętu wymienionego w załączniku 8 do ustawy o VAT w ramach projektu pn. „(...)” z przeznaczeniem dla szkół, dla których organami prowadzącymi są inne jednostki samorządu terytorialnego. Właścicielem sprzętu od momentu dokonania zakupu pozostaną Państwo, zaś sprzęt ten zostanie przekazany szkołom w używanie. Odbiór sprzętu zostanie potwierdzony stosownymi protokołami odbioru podpisanymi przez zamawiającego, po uprzednim potwierdzeniu dostarczenia sprzętu przez dyrektora szkoły oraz osoby umocowanej przez organ prowadzący (np. wójta, burmistrza, prezydenta, członków zarządu powiatu). Zakup sprzętu zostanie rozliczony w projekcie realizowanym przez Samorząd (...) - Departament (…) pn. „(...)” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X. „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.3 „Doskonalenie zawodowe”, Poddziałania 10.3.1 „Doskonalenie zawodowe uczniów” Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020. Współpraca (…) z organami prowadzącymi uregulowana jest w zawartych umowach. W przypadku placówek, dla których organem nadzorującym są inne jednostki samorządu terytorialnego niż A. (...), nie będzie istniało zamówienie, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT. Brak zamówienia w rozumieniu art. 83 ust. 14 ustawy o VAT wyklucza przekazanie dokumentów przez dostawcę do właściwego Urzędu Skarbowego.

W zdarzeniu przyszłym opisanym w pkt III, jako Zamawiający planują Państwo także zakup w drodze przetargu sprzętu wymienionego w załączniku 8 do ustawy o VAT w ramach projektu pn. „(...)” z przeznaczeniem dla szkół, dla których organem prowadzącym są Państwo. Właścicielem sprzętu od początku będzie A. (...), zaś sam sprzęt zostanie przekazany szkołom w używanie. Odbiór sprzętu zostanie potwierdzony stosownymi protokołami odbioru podpisanymi przez zamawiającego oraz dyrektora szkoły. Zakup sprzętu zostanie rozliczony w projekcie realizowanym przez Samorząd (...) - Departament (…) pn.: „(...)” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X. „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.3 „Doskonalenie zawodowe”, Poddziałania 10.3.1 „Doskonalenie zawodowe uczniów” Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020. A. nie planuje przekazania tego sprzętu innym organom prowadzącym. W przypadku placówek nadzorowanych bezpośrednio przez Państwa, zamówienie (w drodze zamówienia publicznego po przeprowadzeniu stosownego postępowania zgodnie z ustawą PZP) zostanie udzielone przez Państwa, jako organ nadzorujący te placówki. Dostawca przekaże stosowną dokumentację do właściwego Urzędu Skarbowego.

Szkoły, o których mowa we wniosku, stanowią placówki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w rozumieniu § 10a ust. 1 i 3 Rozporządzenia z dnia 25 marca 2020 r. Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

W odniesieniu do opisanego stanu faktycznego w pierwszej kolejności mają Państwo wątpliwości, czy dla dostaw sprzętu na podstawie zamówienia nr (...) do wymienionych czterech szkół, właściwa stawka podatku VAT powinna wynosić 23% (pytanie nr 1).

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy jest opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przy czym należy wskazać, że aby na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 0%, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Ponadto unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego.

W analizowanej sprawie, dokonali Państwo zakupu sprzętu komputerowego i pozostają Państwo jego właścicielem od momentu dokonania zakupu do chwili obecnej. Sprzęt został przekazany do używania przez 4 szkoły, z których żadna nie jest nadzorowana przez A. (...). W ramach projektu zawarli Państwo umowy o współpracy z organami prowadzącymi wskazanych szkół – innymi jednostkami samorządu terytorialnego, w umowach organy prowadzące zobowiązały się do wypełnienia szeregu obowiązków wobec Państwa. W umowie zobowiązali się Państwo do przekazania organowi prowadzącemu sprzętu na własność po spełnieniu opisanych w umowach warunków. Nie zawarli Państwo pisemnych umów darowizny ani z placówkami oświatowymi ani z organami prowadzącymi. W odniesieniu do każdej w wymienionych umów, zawartych po przeprowadzeniu postępowania (...), dostawca sprzętu (wykonawca umowy) nie posiadał zamówienia, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT. Brak zamówienia w rozumieniu art. 83 ust. 14 ustawy o VAT wyklucza przekazanie dokumentów przez dostawcę do właściwego Urzędu Skarbowego.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że w sytuacji braku posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, dla dokonanej przez Państwa dostawy sprzętu komputerowego nie miała zastosowania obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy. W przypadku tym nie zostały bowiem spełnione warunki wynikające z art. 83 ust. 14 oraz art. 83 ust. 15 ustawy.

Zatem, w analizowanym przypadku, dostawa sprzętu komputerowego na podstawie zamówienia nr (...) nie mogła korzystać z preferencyjnej stawki podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy. W konsekwencji dostawa sprzętu na podstawie ww. zamówienia do wymienionych w stanie faktycznym I czterech szkół, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W odniesieniu do dokonanych dostaw opisanych w stanie faktycznym I, mają Państwo również wątpliwości, czy w stosunku do nich powinny mieć zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, w zakresie stosowania stawki VAT 0%, w sytuacji gdy nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (pytanie nr 2).

Mając na uwadze ww. przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, w zakresie stosowania stawki VAT 0%, stwierdzić należy, że do dostaw sprzętu stanowiącego przedmiot zamówienia (...) nie mogły mieć one zastosowania, ponieważ w myśl zapisów tego rozporządzenia określonych w §10a oraz § 10ba, obniżoną stawkę stosuje się m.in. do dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości bądź w części. Powyższe oznacza, że darowiznę towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem lub wytworzeniem.

W konsekwencji, niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) - w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

I tak, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 ze zm.), na mocy którego:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (…)

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazali Państwo we wniosku, w ramach realizowanego projektu pn.: „(...)” świadczenia, w tym zakupiony sprzęt komputerowy, są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Dla dokonanej dostawy nie występują Państwo w roli podatnika - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, a projekt jest realizowany w ramach Państwa zadań własnych. Również placówki szkolne, które użytkują zakupiony sprzęt realizują zadania publiczne własnych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie edukacji publicznej.

Ponadto wskazali Państwo, że nie zawarli Państwo pisemnych umów darowizny ani z placówkami oświatowymi ani z organami prowadzącymi. Przeniesienie własności może nastąpić dopiero w przyszłości, po zakończeniu realizacji projektu i po ocenie przez Państwa, czy nastąpiła należyta realizacja obowiązków przez dany organ prowadzący.

Zatem w opisanym przypadku nie zostały spełnione warunki określone w §10a oraz § 10ba rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, w zakresie stosowania stawki VAT 0%.

Tym samym dla dostaw opisanych w stanie faktycznym I w ramach realizowanego projektu pn. „(...)”, w ramach zamówienia (...) właściwie zastosowano stawkę 23%.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

W odniesieniu do przedstawionych zdarzeń przyszłych opisanych w pkt II i III Państwa wątpliwości dotyczą określenia właściwej stawki podatku od towarów i usług dla planowanej dostawy sprzętu w ramach projektu pn. „(...)” z przeznaczeniem dla szkół, dla których organami prowadzącymi są inne jednostki samorządu terytorialnego, bądź z przeznaczeniem do szkół dla których to Państwo są organem prowadzącym (pytania nr 3 i 4).

Jak już wyjaśniono wcześniej, podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Poza tym dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Ponadto unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki podatku do dostawy sprzętu komputerowego.

Dokonując zatem analizy Państwa sprawy w kontekście powołanych wyżej przepisów należy wskazać, że w przypadku placówek, dla których organem nadzorującym są inne jednostki samorządu terytorialnego niż Państwo - jak wynika z wniosku - nie będzie istniało zamówienie, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT. Brak zamówienia w rozumieniu art. 83 ust. 14 ustawy o VAT wyklucza zatem przekazanie dokumentów przez dostawcę do właściwego Urzędu Skarbowego. Tym samym, w sytuacji braku posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, dla planowanej przez Państwa dostawy sprzętu komputerowego nie będzie miała zastosowania obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie zostaną spełnione warunki wynikające z art. 83 ust. 14 oraz art. 83 ust. 15 ustawy.

Natomiast w przypadku dostawy sprzętu do szkół, dla których są Państwo organem prowadzącym, powyższe warunki zostaną spełnione, gdyż jak Państwo wskazali, planują Państwo zakup w drodze przetargu sprzętu wymienionego w załączniku 8 do ustawy, natomiast szkoły, o których mowa we wniosku, stanowią placówki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy. Odbiór sprzętu zostanie potwierdzony stosownymi protokołami odbioru podpisanymi przez zamawiającego oraz dyrektora szkoły. W przypadku placówek nadzorowanych bezpośrednio przez Państwa, zamówienie (w drodze zamówienia publicznego po przeprowadzeniu stosownego postępowania zgodnie z ustawą PZP) zostanie udzielone przez Państwa, jako organ nadzorujący te placówki. Dostawca przekaże stosowną dokumentację do właściwego Urzędu Skarbowego.

Zatem, skoro dostawa sprzętu komputerowego wymienionego w załączniku 8 do ustawy, będzie dokonywana na rzecz placówek oświatowych i złożą Państwo jako organ nadzorujący te placówki stosowne zamówienie, a kopia zamówienia zostanie przekazana do właściwego urzędu skarbowego, to spełnione zostaną warunki, o których mowa w art. 83 ust. 14-15 ustawy i tym samym, przy dostawie wskazanego we wniosku sprzętu komputerowego, będą Państwo uprawnieni do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań o nr 3 i 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań). Inne kwestie nieobjęte pytaniami nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00