Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.534.2023.2.RK

Stawka ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 25 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 29 września 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

W ramach indywidualnej działalności gospodarczej, opodatkowanej od 2021 r. zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wykonuje Pani i będzie wykonywała usługi sklasyfikowane wg PKWiU 2015 r. jako 82.19.13.0 - Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura.

Usługi te polegają na:

§zebraniu danych i wypełnieniu formularza wniosku o zasiłek oraz wysłaniu go do właściwego urzędu, a następnie poinformowaniu klienta o dacie wysłania wniosku do urzędu;

§założeniu indywidualnych akt sprawy oraz gromadzeniu i przechowywaniu kopii dokumentów przez okres wymagany ze względu na specyfikację sprawy;

§pomocy w korespondencji z zagranicznym urzędem polegającej na zaproponowaniu treści odpowiedzi w języku obcym w formie gotowej do podpisu oraz monitorowaniu urzędu do chwili wydania decyzji w sprawie zasiłku;

§udostępnienia adresu doręczeniowego do odbioru zagranicznej korespondencji.

Urząd Statystyczny w wydanej Pani opinii klasyfikacyjnej, sklasyfikował Pani usługi wg PKWiU 2015 r. jako 82.19.1 „Usługi wykonywania fotokopii, przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura”, z której to kategorii wykonuje Pani jedynie usługi 82.19.13.0 - Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura (nie wykonuje Pani usług o PKWiU 82.19.11.0, ani PKWiU 82.19.12.0).

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazała Pani, że prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.

Świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są wg PKWiU 2015 r. jako 82.19.13.0 - Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura.

Poniżej wymienia Pani czynności, które wykonuje Pani w ramach powyższych usług:

§zbiera Pani dane i wypełnia formularz wniosku o zasiłek oraz wysyła go do właściwego urzędu, a następnie informuje klienta o dacie wysłania wniosku do urzędu;

§zakłada Pani indywidualne akta sprawy oraz gromadzi i przechowuje kopie dokumentów przez okres wymagany ze względu na specyfikację sprawy;

§udziela Pani pomocy w korespondencji z zagranicznym urzędem polegającej na zaproponowaniu treści odpowiedzi w języku obcym w formie gotowej do podpisu oraz monitorowaniu urzędu do chwili wydania decyzji w sprawie zasiłku;

§udostępnia Pani adres doręczeniowy do odbioru zagranicznej korespondencji.

Usługi wykonuje Pani i będzie Pani wykonywała na podstawie umowy zawieranej każdorazowo z klientem. Nie wykonuje Pani usług dla spółek, a wyłącznie dla osób fizycznych.

Nie będą miały miejsca wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Rozliczając ryczałt w danym roku podatkowym spełniała Pani i będzie Pani spełniała warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu złożyła Pani 18 lutego 2021 r. w ramach wniosku do CEiDG.

W odpowiedzi na pytanie, czy uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30) wskazała Pani, że świadczy Pani wyłącznie usługi sklasyfikowane wg PKWiU 2015 r. jako 82.19.13.0 - Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura.

Wskazuje Pani, że pytanie 1 dotyczy stanu faktycznego, a pytanie 2 dotyczy zdarzenia przyszłego.

Pytania

1)Jaką stawką podatku powinny być opodatkowane określone w opisie stanu faktycznego usługi wykonane przez Panią w ramach indywidualnej działalności gospodarczej - według przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2)Jaką stawką podatku powinny być opodatkowane określone w opisie zdarzenia przyszłego usługi, które zostaną przez Panią wykonane w ramach indywidualnej działalności gospodarczej - według przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Wykonywane przez Panią usługi podlegają (w odpowiedzi na pytanie 1) i będą podlegać (w odpowiedzi na pytanie 2) stawce w wysokości 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd, stawkę 8,5% stosuje się do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stawka 8,5% jest zatem stawką podstawową, której podlegają przychody z działalności usługowej innej niż określonej w punktach 1-4 i 6-8 ust. 1 art. 12 uzpd.

Jeżeli zatem dane przychody z działalności usługowej nie mieszczą się w zakresie przedmiotowym art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8 (w szczególności nie są to usługi wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 uzdp), wówczas należy je zaklasyfikować jako przychody określone w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd.

Pani zdaniem, ponieważ przychodów ze świadczonych przez Panią usług nie można zakwalifikować do żadnych z wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4, 6-8 uzpd przychodów, stanowią one przychody z działalności usługowej określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Taką klasyfikację dla poszczególnych usług przedstawiła Pani w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w ślad za opinią klasyfikacyjną Głównego Urzędu Statystycznego.

Wnioski takie potwierdza, przykładowo interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 grudnia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.828.2022.2.KD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30).

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy wynika, że przychody z działalności gospodarczej od 2021 r. opodatkowuje Pani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są wg PKWiU 82.19.13.0 - Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura. Usługi te polegają na:

̶zebraniu danych i wypełnieniu formularza wniosku o zasiłek oraz wysłaniu go do właściwego urzędu, a następnie poinformowaniu klienta o dacie wysłania wniosku do urzędu;

̶założeniu indywidualnych akt sprawy oraz gromadzeniu i przechowywaniu kopii dokumentów przez okres wymagany ze względu na specyfikację sprawy;

̶pomocy w korespondencji z zagranicznym urzędem polegającej na zaproponowaniu treści odpowiedzi w języku obcym w formie gotowej do podpisu oraz monitorowaniu urzędu do chwili wydania decyzji w sprawie zasiłku;

̶udostępnienia adresu doręczeniowego do odbioru zagranicznej korespondencji.

Wskazała Pani, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług powielania (PKWiU 82.19.11.0).

Mając na uwadze opis sprawy i powyższe przepisy prawne, wskazać należy, że przychody które Pani uzyskuje oraz będzie uzyskiwać w ramach indywidualnej działalności gospodarczej ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 82.19.13.0 - Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura, powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że gdyby wykonywane usługi określone w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego były usługami związanymi ze świadczeniem usług powielania (PKWiU 82.19.11.0), wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wówczas do uzyskiwanych przychodów zastosowanie miałaby 15% stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla Organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00