Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4016.5.2023.1.MBD
W zakresie ustalenia, czy: - w wyniku Transakcji repo aktywa Banku stanowiące obligacje skarbowe będące zabezpieczeniem Transakcji repo oraz środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo (których wartość w dacie bilansowej ustalana jest przez odwołanie się do zobowiązania do zwrotu środków otrzymanych w ramach Transakcji repo) zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 oraz art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, - aktywa Banku wynikające z Transakcji reverse repo zawieranych przez Bank, tj. należności dotyczące środków pieniężnych przekazanych w ramach Transakcji reverse repo, obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od niektórych instytucji finansowych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od niektórych instytucji finansowych w zakresie ustalenia, czy:
- w wyniku Transakcji repo aktywa Banku stanowiące obligacje skarbowe będące zabezpieczeniem Transakcji repo oraz środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo (których wartość w dacie bilansowej ustalana jest przez odwołanie się do zobowiązania do zwrotu środków otrzymanych w ramach Transakcji repo) zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 oraz art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif,
- aktywa Banku wynikające z Transakcji reverse repo zawieranych przez Bank, tj. należności dotyczące środków pieniężnych przekazanych w ramach Transakcji reverse repo, obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest bankiem krajowym działającym na podstawie przepisów ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz.U.2022.2324 ze zm.; dalej: „Prawo bankowe”). Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest podatnikiem VAT czynnym oraz podatnikiem podatku od niektórych instytucji finansowych.
Bank sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (dalej: „MSSF”).
Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest działalność bankowa, prowadzona na podstawie i zgodnie z wymogami Prawa bankowego oraz regulacji Komisji Nadzoru Finansowego.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Bank zawiera i będzie zawierał tzw. transakcje warunkowego zakupu (ang. repurchase transaction; dalej: „Transakcje repo”) oraz tzw. transakcje warunkowej sprzedaży (ang. reverse repurchase agreement; dalej: „Transakcje reverse repo”) skarbowych papierów wartościowych.
A. Transakcje repo
Transakcja repo jest rodzajem transakcji finansowej polegającej na zbyciu papierów wartościowych na rzecz innego uczestnika obrotu gospodarczego wraz ze zobowiązaniem się do odkupu tych papierów w przyszłości.
W wyniku dokonania Transakcji repo Bank dokonuje czasowego przeniesienia prawa własności papierów wartościowych na kontrahenta w zamian za środki pieniężne. Tego typu transakcja prowadzi do uzyskania przez Bank krótkoterminowego finansowania. W określonym terminie Bank dokonuje odkupu papierów wartościowych będących przedmiotem transakcji po z góry określonej cenie, co prowadzi de facto do dokonania zwrotu uzyskanych uprzednio środków pieniężnych, powiększonych o kwotę odsetek.
Transakcja repo stanowi transakcję odkupu, o której mowa w art. 3 pkt 9 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz.U.UE.L.2015.337.1 ze zm.; dalej: „Rozporządzenie 2015/2365”), przy czym - zgodnie z tym przepisem - stanowi wówczas dla Banku umowę z udzielonym przyrzeczeniem odkupu.
Przedmiotem niniejszego wniosku jest ustalenie skutków podatkowych w upnif, tylko tych Transakcji repo których stroną jest Bank, a które dotyczą skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2007 r. o finansach publicznych (Dz.U.2022.1634 ze zm.; dalej: „ufp”).
W przypadku, gdy drugą stroną Transakcji repo jest podmiot inny niż Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Transakcja repo jest zawierana na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U.2023.646 ze zm.; dalej: „uoif”) oraz podlega rozliczeniu przez KDPW CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 uoif (tj. osobę prawną, która działa pomiędzy kontrahentami kontraktów będących w obrocie na co najmniej jednym rynku finansowym, stając się nabywcą dla każdego sprzedawcy i sprzedawcą dla każdego nabywcy).
Bank zawiera również Transakcje repo niespełniające powyższych warunków, niemniej jednak nie są one przedmiotem niniejszego wniosku.
Transakcja repo jest traktowana przez Bank - zgodnie z MSSF - jako pożyczka zabezpieczona skarbowymi papierami wartościowymi.
Księgowa ewidencja Transakcji repo polega na ujęciu otrzymanych środków z tytułu pożyczki zabezpieczonej papierami wartościowymi oraz ujęciu zobowiązania, bez usuwania z bilansu papierów wartościowych stanowiących zabezpieczenie transakcji.
Bank ujmuje zobowiązanie z tytułu zawartej transakcji repo w wartości godziwej równej wartości otrzymanych środków i wycenia na kolejne daty wg zamortyzowanego kosztu zgodnie z MSSF. Bank nie zmienia klasyfikacji ani wyceny papierów wartościowych stanowiących zabezpieczenie Transakcji repo - nie usuwa ich bowiem z bilansu, a klasyfikacji instrumentów finansowych (co określa wycenę na kolejne daty bilansowe) dokonuje jedynie przy ich początkowym ujęciu. W przyszłości, Bank planuje dokonywać wyceny transakcji repo do wartości godziwej przez rachunek wyniku w odniesieniu do tych transakcji, które podlegają zabezpieczeniu papierami wartościowymi z portfela tradingowego. Pozostałe transakcje repo będą wyceniane wg zamortyzowanego kosztu zgodnie z MSSF.
W przypadku Transakcji repo, ponieważ instrument finansowy stanowiący zabezpieczenie transakcji pozostaje wykazywany na bilansie po stronie aktywnej, po dokonaniu transakcji na bilansie ujęte będą dwa składniki aktywów:
1. obligacje skarbowe stanowiące zabezpieczenie Transakcji repo,
2. środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo (przyjęty depozyt zabezpieczony obligacjami skarbowymi).
Drugostronnie, środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo ewidencjonowane są jako zobowiązanie do zwrotu otrzymanego depozytu. Wartość tego zobowiązania może ulegać zmianom o wartość naliczonych odsetek (które ewidencjonowane będą na osobnym koncie po stronie zobowiązań), a w sytuacji przyszłej zmiany ewidencji transakcji repo w portfelu tradingowym, o korektę do wartości godziwej. Należy w tym miejscu zauważyć, że gotówka (aktywo) wynikająca z Transakcji repo nie jest systemowo „znakowana” ani ewidencjonowana na specjalnych, dedykowanych rachunkach służących obsłudze Transakcji repo. Dlatego w dacie ustalania podstawy opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych gotówka otrzymana w ramach Transakcji repo może być wykorzystana w ramach standardowej działalności bankowej. Niezależnie jednak od powyższego, do momentu rozliczenia Transakcji repo równowartość środków otrzymanych z tytułu tej Transakcji repo możliwa jest do ustalenia poprzez odwołanie się do zaewidencjonowanego w księgach zobowiązania do ich zwrotu.
B. Transakcje reverse repo
Transakcja reverese repo jest rodzajem transakcji finansowej polegającej na nabyciu papierów wartościowych od innego uczestnika obrotu gospodarczego z jednoczesnym zobowiązaniem się do zbycia tych papierów w przyszłości. Stanowi ona odwrócenie Transakcji repo i - podobnie jak Transakcja repo - jest źródłem finansowania.
Bank, dokonując Transakcji reverse repo nabywa prawo własności skarbowych papierów wartościowych. Następnie, po upływie określonego czasu, Bank zbywa nabyte uprzednio skarbowe papiery wartościowe, uzyskując w zamian środki pieniężne w zwiększonej wysokości.
Transakcja reverse repo stanowi transakcję odkupu, o której jest mowa w art. 3 pkt 9 Rozporządzenia 2015/2365, przy czym - zgodnie z tym przepisem - stanowi wówczas dla Banku umowę z otrzymanym przyrzeczeniem odkupu.
Przedmiotem niniejszego wniosku jest ustalenie skutków podatkowych w upnif, tylko tych Transakcji reverse repo, których stroną jest Bank, a które dotyczą skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ufp.
W przypadku, gdy drugą stroną Transakcji reverese repo jest podmiot inny niż Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Transakcja reverse repo jest zawierana na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów uoif oraz podlega rozliczeniu przez KDPW CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 uoif.
Bank zawiera również Transakcje reverse repo niespelniające powyższych warunków, niemniej jednak nie są one przedmiotem niniejszego wniosku.
Transakcja reverse repo jest traktowana przez Bank - zgodnie z MSSF - jako udzielony kredyt zabezpieczony papierami wartościowymi.
Księgowa ewidencja Transakcji reverse repo polega na ujęciu przekazanych środków z tytułu pożyczki zabezpieczonej papierami wartościowymi. Bank nie ujmuje otrzymanych papierów wartościowych po stronie aktywnej. Nowym aktywem powstałym w wyniku Transakcji reverse repo jest więc wyłącznie należność wobec drugiej strony równa przekazanym środkom pieniężnym wycenia na kolejne daty wg zamortyzowanego kosztu zgodnie z MSSF. W przyszłości, Bank planuje dokonywać wyceny transakcji revers repo do wartości godziwej przez rachunek wyniku w odniesieniu do tych transakcji, które podlegają zabezpieczeniu papierami wartościowymi z portfela tradingowego. Pozostałe transakcje revers repo będą wyceniane wg zamortyzowanego kosztu zgodnie z MSSF.
Pytania
1. Czy w wyniku Transakcji repo aktywa Banku stanowiące obligacje skarbowe będące zabezpieczeniem Transakcji repo oraz środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo (których wartość w dacie bilansowej ustalana jest przez odwołanie się do zobowiązania do zwrotu środków otrzymanych w ramach Transakcji repo) zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 oraz art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif?
2. Czy aktywa Banku wynikające z Transakcji reverse repo zawieranych przez Bank, tj. należności dotyczące środków pieniężnych przekazanych w ramach Transakcji reverse repo, obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko odnośnie do pytania nr 1
Zdaniem Wnioskodawcy, aktywa Banku stanowiące obligacje skarbowe będące zabezpieczeniem Transakcji repo oraz środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo (których wartość w dacie bilansowej ustalana jest przez odwołanie się do zobowiązania do zwrotu środków otrzymanych w ramach Transakcji repo) zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 oraz art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif.
Stanowisko odnośnie do pytania nr 2
Zdaniem Wnioskodawcy, aktywa Banku wynikające z Transakcji reverse repo zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif.
Część wspólna uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy odnośnie do pytań nr 1 i 2
Stosownie do art. 5 ust. 1 upnif:
W przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-4, podstawą opodatkowania jest nadwyżka sumy wartości aktywów podatnika, wynikająca z zestawienia obrotów i sald, ustalonego na ostatni dzień miesiąca na podstawie zapisów na kontach księgi głównej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 i 295) lub standardami rachunkowości stosowanymi przez podatnika na podstawie art. 2 ust. 3 tej ustawy - ponad kwotę 4 mld zł.
Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 9 pkt 1 i 3 upnif:
W przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-4, podstawę opodatkowania obniża się o wartość aktywów:
1) w postaci skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.);
3) wynikających z transakcji odkupu, o której mowa w art. 3 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 337 z 23.12.2015, str. 1, z późn. zm.), której przedmiotem są skarbowe papiery wartościowe w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przy czym jeżeli drugą stroną tej transakcji jest podmiot inny niż Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny, podstawę opodatkowania obniża się, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
a) transakcja została zawarta na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1500, 1488, 1933, 2185 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 180),
b) transakcja podlega rozliczeniu przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Przywołane powyżej przepisy upnif określają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, którą - co do zasady-jest nadwyżka wartości aktywów podatnika ponad kwotę 4 mld zł. Art. 5 ust. 9 pkt 1 i 3 upnif pozwalają jednak na niewliczanie do rzeczonej nadwyżki wartości aktywów w postaci skarbowych papierów wartościowych oraz wartości aktywów wynikających z transakcji odkupu, o której mowa w art. 3 pkt 9 Rozporządzenia 2015/2365.
Stosownie do art. 95 ust. 1 ufp:
Skarbowy papier wartościowy jest papierem wartościowym, w którym Skarb Państwa stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela takiego papieru, i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia, które może mieć charakter pieniężny lub niepieniężny.
Skarbowym papierem wartościowym jest więc m.in.: obligacja skarbowa
Stosownie do art. 3 pkt 9 Rozporządzenia 2015/2365 przez transakcję odkupu należy rozumieć:
transakcję regulowaną umową, poprzez którą kontrahent przenosi na druga stronę papiery wartościowe, towary albo gwarantowane prawa do papierów wartościowych lub towarów, gdy gwarancji takiej udzieliła uznana giełda posiadająca prawo do tych papierów lub towarów, przy czym umowa nie zezwala kontrahentowi na przeniesienie ani zastaw danego papieru wartościowego lub towaru na rzecz więcej niż jednego kontrahenta jednocześnie, a warunkiem transakcji jest zobowiązanie do odkupu tych papierów lub zastępczych papierów wartościowych, lub towarów o tych samych cechach, po określonej cenie w przyszłym terminie, który został ustalony lub zostanie ustalony przez stronę przenoszącą; dla kontrahenta sprzedającego papiery wartościowe lub towary transakcja ta stanowi umowę z udzielonym przyrzeczeniem odkupu, natomiast dla kontrahenta kupującego papiery lub towary stanowi ona umowę z otrzymanym przyrzeczeniem odkupu;
Powyższa definicja transakcji odkupu stanowi definicję Transakcji repo, jak i jej odwrócenia - Transakcji reverse repo. Wskazuje ona bowiem jednocześnie na możliwość ujmowania transakcji sprzedaży papierów wartościowych z zastrzeżeniem odkupu nie tylko od strony zbywcy (Transakcja repo), lecz również od strony nabywcy (Transacja reverse repo).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie do pytania nr 1
Odnosząc się do uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, Wnioskodawca wskazuje, że jego zdaniem aktywa wynikające z Transakcji repo (zarówno środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo, jak i obligacje skarbowe będące zabezpieczeniem Transakcji repo) zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 upnif (w zakresie obligacji skarbowych będących zabezpieczeniem Transakcji repo) oraz art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif (w zakresie środków pieniężnych otrzymywanych w ramach Transakcji repo).
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na literalną treść art. 5 ust. 9 pkt 1 upnif, który wprost odwołuje się do możliwości obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych o wartość aktywów w postaci skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ufp. Tym samym, jeżeli w wyniku Transakcji repo, Bank nie usuwa ze swojego bilansu skarbowych papierów wartościowych, które stanowią zabezpieczenie transakcji, powinien być uprawniony do obniżenia o ich wartość podstawy opodatkowania, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif - stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 upnif.
W ocenie Wnioskodawcy, upnif rozstrzyga również wprost kwestie związane z możliwością obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych o wartość aktywów w postaci środków pieniężnych otrzymanych w ramach Transakcji repo. Art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, odwołuje się bowiem do transakcji odkupu, o której jest mowa w art. 3 pkt 9 Rozporządzenia 2015/2365. Definicja transakcji odkupu wskazuje natomiast na transakcje polegające na przeniesieniu na drugą stronę transakcji papierów wartościowych z jednoczesnym zobowiązaniem się do ich odkupu po określonej cenie w przyszłym terminie, co stanowi definicję Transakcji repo.
Konsekwentnie, literalna wykładnia art. 5 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 9 pkt 1 i 3 upnif, przemawia za stanowiskiem, w myśl którego aktywa wynikające z Transakcji repo zawieranych przez Bank tj.:
- skarbowe papiery wartościowe stanowiące zabezpieczenie Transakcji repo;
- środki pieniężne otrzymane przez Bank w ramach Transakcji repo (przyjęty depozyt zabezpieczony skarbowymi papierami wartościowymi);
obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 upnif.
Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca również zwraca uwagę na wnioski wynikające z historycznej wykładni art. 5 ust. 1 i 9 upnif.
Aktualne na dzień złożenia niniejszego wniosku brzmienie art. 5 ust. 9 upnif, zostało ustalone na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2022.2745; dalej: „ustawa nowelizująca”). Do upnif został wówczas dodany pkt 3 art. 5 ust. 9, zgodnie z którym podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych należy obniżyć o wartość aktywów wynikających z transakcji odkupu, o której jest mowa w art. 3 pkt 9 Rozporządzenia 2015/2365.
Projektodawca w uzasadnieniu ustawy nowelizującej, wskazał, że:
Wprowadzenie takiego wyłączenia (art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif) powinno przyczynić się do znacznego zwiększenia wolumenu transakcji zawieranych w transparentnych systemach obrotu, w tym przez kanały elektroniczne, przy niższych kosztach transakcyjnych, zapewniających najlepsze wykonywanie zleceń. Wyłączenie z podstawy opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych wartości aktywów wynikających z takich transakcji dotyczyć będzie zarówno strony pasywnej transakcji repo (przyjętego depozytu zabezpieczonego aktywami), jak również strony reverse repo (lokaty zabezpieczonej aktywami) [wyróżnienie Wnioskodawcy].
Druk sejmowy nr 2767, projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska.
Jednocześnie uzasadnienie projektu ustawy nowelizującej odwołuje się do Uchwały nr 114 Rady Ministrów z dnia 1 października 2019 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego (M.P. 2019 poz. 1027), zgodnie z którą:
(...) zasady dotyczące podatku od niektórych instytucji finansowych powinny być zmodyfikowane tak, aby zagwarantować ich neutralność dla transakcji repo.
Warto ponadto zwrócić również uwagę na komunikat Ministerstwa Finansów w Monitorze Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego z dnia 21 grudnia 2022 r. , zgodnie z którym celem wprowadzenia zmian do upnif jest:
(...) budowa transparentnego i odpornego na ryzyko rynku repo, poprzez zachęty fiskalne dla jego uczestników.
Zatem, wykładnia historyczna, a także pozanormatywne wypowiedzi prawodawcy przemawiają za uznaniem, że aktywa wynikające z Transakcji repo nie powinny być objęte opodatkowaniem podatkiem od niektórych instytucji finansowych.
Podsumowując, zdaniem Banku zarówno literalna treść upnif, jak również i wykładnia historyczna nakazują uznać preferencję podatkową dla Transakcji repo w zakresie podatku od niektórych instytucji finansowych. Przejawia się ona w braku wpływu aktywów zaangażowanych w takie transakcje na podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, czyli ich neutralności z perspektywy tego podatku.
Oznacza to, że do wartości aktywów podlegających opodatkowaniu, stosownie do art. 5 ust. 1 upnif, nie wlicza się aktywów wynikających z Transakcji repo zawieranych przez Bank tj.:
- skarbowych papierów wartościowych stanowiących zabezpieczenie Transakcji repo - na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 1 upnif;
- środków pieniężnych otrzymanych przez Bank w ramach Transakcji repo (przyjętego depozytu zabezpieczonego skarbowymi papierami wartościowymi) - na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie do pytania nr 2
Przechodząc do uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2 wskazać należy, że - zdaniem Banku - aktywa wynikające z zawieranych Transakcji reverse repo nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której mowa w art. 5 ust. 1 upnif.
O powyższym świadczy - podobnie jak w przypadku Transakcji repo - zarówno literalne brzmienie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, jak i powołana już wykładnia historyczna tego przepisu. Art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, odwołuje się bowiem do art. 3 pkt 9 Rozporządzenia 2015/2365, który definiuje Transakcję repo, jak i Transakcję reverse repo.
Ponadto, zarówno przywołane wyżej uzasadnienie projektu ustawy nowelizującej, brzmienie Uchwały nr 114 Rady Ministrów z dnia 1 października 2019 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego (M.P. 2019 poz. 1027) oraz komunikat Ministerstwa Finansów w Monitorze Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego z dnia 21 grudnia 2022 r. (wszystkie wskazane powyżej w Uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1) wskazują, że wnioski dotyczące Transakcji repo powinny mieć zastosowane także wobec Transakcji reverse repo.
Podsumowując, zdaniem Banku zarówno literalna treść upnif, jak również i wykładnia historyczna nakazują uznać preferencję podatkową dla Transakcji reverse repo w zakresie podatku od niektórych instytucji finansowych. Przejawia się ona w braku wpływu aktywów zaangażowanych w takie transakcje na podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, czyli ich neutralności z perspektywy tego podatku.
Oznacza to, że do wartości aktywów podlegających opodatkowaniu stosownie do art. 5 ust. 1 upnif, nie wlicza się aktywów wynikających z Transakcji reverse repo zawieranych przez Bank tj. należności wynikających z przekazanych przez Bank w ramach Transakcji reverse repo środków pieniężnych, zabezpieczonych otrzymanymi skarbowymi papierami wartościowymi - na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 623, dalej „upnif”):
przedmiotem opodatkowania podatkiem są aktywa podmiotów będących podatnikami podatku.
W myśl z art. 4 pkt 1 upnif:
podatnikami podatku są banki krajowe w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2022 r. poz. 2324, 2339, 2640 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 180).
Jak stanowi art. 5 ust. 1 upnif:
w przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-4, podstawą opodatkowania jest nadwyżka sumy wartości aktywów podatnika, wynikająca z zestawienia obrotów i sald, ustalonego na ostatni dzień miesiąca na podstawie zapisów na kontach księgi głównej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2023 r. poz. 120 i 295) lub standardami rachunkowości stosowanymi przez podatnika na podstawie art. 2 ust. 3 tej ustawy - ponad kwotę 4 mld zł.
Zgodnie z art. 5 ust. 4 upnif:
w przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-3, podstawę opodatkowania obniża się o wartość funduszy własnych, o których mowa w art. 126 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, ustaloną na ostatni dzień miesiąca.
Z nowym brzmieniem art. 5 ust. 9 upnif:
w przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-4, podstawę opodatkowania obniża się o wartość aktywów:
1) w postaci skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.2));
2) w postaci papierów wartościowych ustawowo objętych gwarancją Skarbu Państwa;
3) wynikających z transakcji odkupu, o której mowa w art. 3 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz.Urz. UE L 337 z 23.12.2015, str. 1, z późn. zm.3)), której przedmiotem są skarbowe papiery wartościowe w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, przy czym jeżeli drugą stroną tej transakcji jest podmiot inny niż Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny, podstawę opodatkowania obniża się, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
a) transakcja została zawarta na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2022 r. poz. 1500, 1488, 1933, 2185 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 180),
b) transakcja podlega rozliczeniu przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Zgodnie z art. 3 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012:
„transakcja odkupu” oznacza transakcję regulowaną umową, poprzez którą kontrahent przenosi na drugą stronę papiery wartościowe, towary albo gwarantowane prawa do papierów wartościowych lub towarów, gdy gwarancji takiej udzieliła uznana giełda posiadająca prawo do tych papierów lub towarów, przy czym umowa nie zezwala kontrahentowi na przeniesienie ani zastaw danego papieru wartościowego lub towaru na rzecz więcej niż jednego kontrahenta jednocześnie, a warunkiem transakcji jest zobowiązanie do odkupu tych papierów lub zastępczych papierów wartościowych, lub towarów o tych samych cechach, po określonej cenie w przyszłym terminie, który został ustalony lub zostanie ustalony przez stronę przenoszącą; dla kontrahenta sprzedającego papiery wartościowe lub towary transakcja ta stanowi umowę z udzielonym przyrzeczeniem odkupu, natomiast dla kontrahenta kupującego papiery lub towary stanowi ona umowę z otrzymanym przyrzeczeniem odkupu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku od niektórych instytucji finansowych, przysługiwało prawo do obniżania podstawy opodatkowania o wartość aktywów powinny być spełnione następujące warunki:
- aby papiery wartościowe stanowiły element aktywów,
- aby były to skarbowe papiery wartościowe w rozumieniu art. 95 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. z 2023 r. poz. 1270).
Zgodnie z definicją zawartą w art. 95 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
skarbowy papier wartościowy jest papierem wartościowym, w którym Skarb Państwa stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela takiego papieru, i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia, które może mieć charakter pieniężny lub niepieniężny.
W ustawie o finansach publicznych brak jest definicji ustawowej Skarbu Państwa. W celu wykładni tego pojęcia należy posiłkować się przepisami innych ustaw – ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r., poz. 1360), czy ustawy z dnia 16 grudnia 2016r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 973).
Wskazać należy, że art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, został dodany z dniem 1 stycznia 2023 r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2745).
Zgodnie z treścią uzasadnienia do ww. ustawy, (…)proponuje się wyłączenie z podstawy opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych papierów wartościowych ustawowo gwarantowanych przez Skarb Państwa. Objęcie gwarancjami Skarbu Państwa dotyczy w szczególności przedsięwzięć o szczególnym znaczeniu dla państwa. Należy również zauważyć, że aktualnie wyłączeniem takim objęte są skarbowe papiery wartościowe. Instrumenty dłużne gwarantowane ustawowo przez Skarb Państwa odzwierciedlają ten sam poziom ryzyka. Wskazana zmiana ma na celu przede wszystkim obniżenie kosztów finansowania emisji obligacji ustawowo gwarantowanych przez Skarb Państwa. Przedmiotowa zmiana dotyczy emisji obligacji służących finansowaniu programów rządowych utworzonych, powierzonych lub przekazanych na podstawie odrębnych ustaw Bankowi Gospodarstwa Krajowego albo Polskiemu Funduszowi Rozwoju S.A., jeżeli z przepisów ustawy wprost wynika objęcie ustawową gwarancją Skarbu Państwa emisji tych obligacji. Tym samym rozwiązanie to nie będzie dotyczyć obligacji gwarantowanych wyłącznie na podstawie ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1613). Opodatkowanie takich obligacji podatkiem od niektórych instytucji finansowych oznacza konieczność zwiększenia ich oprocentowania przez emitujące je podmioty o wysokość tego podatku. Natomiast w efekcie koszty ponosi Skarb Państwa, który ma ustawowy obowiązek zapewnić sfinansowanie obsługi i wykupu tych obligacji. (…)
(…) Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego, przyjęta uchwałą nr 114 Rady Ministrów z dnia 1 października 2019 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego (M.P. poz. 1027), wskazuje niedostateczną efektywność, przejrzystość i płynność w obszarze wielu kluczowych segmentów rynku kapitałowego, obejmujących m.in. transakcje repo. W związku z powyższym, zgodnie z założeniami Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego, proponuje się wyłączenie z podatku od niektórych instytucji finansowych wartości aktywów wynikających z transakcji, których przedmiotem są skarbowe papiery wartościowe wraz z odpowiednio otrzymanym lub udzielonym przyrzeczeniem odkupu (repurchase transaction), pod warunkiem że transakcje te zostaną przeprowadzone na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu (ASO) oraz rozliczone za pośrednictwem podmiotu będącego CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1500, z późn. zm.). W projekcie proponuje się wyłączenie z podstawy opodatkowania wartości aktywów wynikających z transakcji odkupu, o której mowa w art. 3 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 337 z 23.12.2015 r. str. 1, z późn. zm.), których przedmiotem są skarbowe papiery wartościowe w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) prezentowane w bilansie sporządzanym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, z późn. zm.).(…)
Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Bank w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zawiera i będzie zawierał tzw. transakcje warunkowego zakupu (ang. repurchase transaction; dalej: „Transakcje repo”) oraz tzw. transakcje warunkowej sprzedaży (ang. reverse repurchase agreement; dalej: „Transakcje reverse repo”) skarbowych papierów wartościowych.
W wyniku dokonania Transakcji repo Bank dokonuje czasowego przeniesienia prawa własności papierów wartościowych na kontrahenta w zamian za środki pieniężne. Tego typu transakcja prowadzi do uzyskania przez Bank krótkoterminowego finansowania. W określonym terminie Bank dokonuje odkupu papierów wartościowych będących przedmiotem transakcji po z góry określonej cenie, co prowadzi de facto do dokonania zwrotu uzyskanych uprzednio środków pieniężnych, powiększonych o kwotę odsetek.
Transakcje repo, których stroną jest Bank dotyczą skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. W przypadku, gdy drugą stroną Transakcji repo jest podmiot inny niż Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Transakcja repo jest zawierana na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz podlega rozliczeniu przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 uoif (tj. osobę prawną, która działa pomiędzy kontrahentami kontraktów będących w obrocie na co najmniej jednym rynku finansowym, stając się nabywcą dla każdego sprzedawcy i sprzedawcą dla każdego nabywcy). Transakcja repo jest traktowana przez Bank - zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej - jako pożyczka zabezpieczona skarbowymi papierami wartościowymi. Księgowa ewidencja Transakcji repo polega na ujęciu otrzymanych środków z tytułu pożyczki zabezpieczonej papierami wartościowymi oraz ujęciu zobowiązania, bez usuwania z bilansu papierów wartościowych stanowiących zabezpieczenie transakcji. Bank ujmuje zobowiązanie z tytułu zawartej transakcji repo w wartości godziwej równej wartości otrzymanych środków i wycenia na kolejne daty wg zamortyzowanego kosztu zgodnie z MSSF. Bank nie zmienia klasyfikacji ani wyceny papierów wartościowych stanowiących zabezpieczenie Transakcji repo - nie usuwa ich bowiem z bilansu, a klasyfikacji instrumentów finansowych (co określa wycenę na kolejne daty bilansowe) dokonuje jedynie przy ich początkowym ujęciu. W przyszłości, Bank planuje dokonywać wyceny transakcji repo do wartości godziwej przez rachunek wyniku w odniesieniu do tych transakcji, które podlegają zabezpieczeniu papierami wartościowymi z portfela tradingowego. Pozostałe transakcje repo będą wyceniane wg zamortyzowanego kosztu zgodnie z MSSF. W przypadku Transakcji repo, ponieważ instrument finansowy stanowiący zabezpieczenie transakcji pozostaje wykazywany na bilansie po stronie aktywnej, po dokonaniu transakcji na bilansie ujęte będą dwa składniki aktywów:
1. obligacje skarbowe stanowiące zabezpieczenie Transakcji repo,
2. środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo (przyjęty depozyt zabezpieczony obligacjami skarbowymi).
Drugostronnie, środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo ewidencjonowane są jako zobowiązanie do zwrotu otrzymanego depozytu. Wartość tego zobowiązania może ulegać zmianom o wartość naliczonych odsetek (które ewidencjonowane będą na osobnym koncie po stronie zobowiązań), a w sytuacji przyszłej zmiany ewidencji transakcji repo w portfelu tradingowym, o korektę do wartości godziwej.
Bank, dokonując Transakcji reverse repo nabywa prawo własności skarbowych papierów wartościowych. Następnie, po upływie określonego czasu, Bank zbywa nabyte uprzednio skarbowe papiery wartościowe, uzyskując w zamian środki pieniężne w zwiększonej wysokości. Transakcja reverse repo stanowi transakcję odkupu, o której jest mowa w art. 3 pkt 9 Rozporządzenia 2015/2365, przy czym - zgodnie z tym przepisem - stanowi wówczas dla Banku umowę z otrzymanym przyrzeczeniem odkupu. Transakcje reverse repo, których stroną jest Bank dotyczą skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ufp. W przypadku, gdy drugą stroną Transakcji reverese repo jest podmiot inny niż Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Transakcja reverse repo jest zawierana na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów uoif oraz podlega rozliczeniu przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 uoif. Transakcja reverse repo jest traktowana przez Bank - zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej - jako udzielony kredyt zabezpieczony papierami wartościowymi.
Księgowa ewidencja Transakcji reverse repo polega na ujęciu przekazanych środków z tytułu pożyczki zabezpieczonej papierami wartościowymi. Bank nie ujmuje otrzymanych papierów wartościowych po stronie aktywnej. Nowym aktywem powstałym w wyniku Transakcji reverse repo jest więc wyłącznie należność wobec drugiej strony równa przekazanym środkom pieniężnym wycenia na kolejne daty wg zamortyzowanego kosztu zgodnie z MSSF. W przyszłości, Bank planuje dokonywać wyceny transakcji revers repo do wartości godziwej przez rachunek wyniku w odniesieniu do tych transakcji, które podlegają zabezpieczeniu papierami wartościowymi z portfela tradingowego. Pozostałe transakcje revers repo będą wyceniane wg zamortyzowanego kosztu zgodnie z MSSF.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie, czy:
- w wyniku Transakcji repo aktywa Banku stanowiące obligacje skarbowe będące zabezpieczeniem Transakcji repo oraz środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo (których wartość w dacie bilansowej ustalana jest przez odwołanie się do zobowiązania do zwrotu środków otrzymanych w ramach Transakcji repo) zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 oraz art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif,
- aktywa Banku wynikające z Transakcji reverse repo zawieranych przez Bank, tj. należności dotyczące środków pieniężnych przekazanych w ramach Transakcji reverse repo, obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif.
Wskazać należy, że aktywa wynikające z Transakcji repo (zarówno środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo, jak i obligacje skarbowe będące zabezpieczeniem Transakcji repo) zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 upnif (w zakresie obligacji skarbowych będących zabezpieczeniem Transakcji repo) oraz art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif (w zakresie środków pieniężnych otrzymywanych w ramach Transakcji repo).
Należy zwrócić uwagę na literalną treść art. 5 ust. 9 pkt 1 upnif, który wprost odwołuje się do możliwości obniżenia podstawy opodatkowania podatku od niektórych instytucji finansowych o wartość aktywów w postaci skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Tym samym, jeżeli w wyniku Transakcji repo, Bank nie usuwa ze swojego bilansu skarbowych papierów wartościowych, które stanowią zabezpieczenie transakcji, jest uprawniony do obniżenia o ich wartość podstawy opodatkowania, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif - stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 upnif.
Wskazać również należy, że art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, odwołuje się do transakcji odkupu, o której jest mowa w art. 3 pkt 9 Rozporządzenia 2015/2365. Definicja transakcji odkupu wskazuje natomiast na transakcje polegające na przeniesieniu na drugą stronę transakcji papierów wartościowych z jednoczesnym zobowiązaniem się do ich odkupu po określonej cenie w przyszłym terminie. Zatem Transakcja repo jest transakcją odkupu, o której mowa w ww. przepisach.
Literalna wykładnia art. 5 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, stanowi, że aktywa wynikające z Transakcji repo zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 upnif.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, dotyczącego ustalenia, czy w wyniku Transakcji repo aktywa Banku stanowiące obligacje skarbowe będące zabezpieczeniem Transakcji repo oraz środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo (których wartość w dacie bilansowej ustalana jest przez odwołanie się do zobowiązania do zwrotu środków otrzymanych w ramach Transakcji repo) zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 oraz art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, należy uznać za prawidłowe.
Przechodząc do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, wskazać należy, że aktywa wynikające z zawieranych Transakcji reverse repo obniżają podstawę opodatkowania podatku od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif.
Literalna wykładnia art. 5 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, stanowi, że aktywa wynikające z odkupu zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif.
Jak wyżej wskazano, art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, odwołuje się do art. 3 pkt 9 Rozporządzenia 2015/2365, który definiuje transakcję odkupu. W świetle ww. definicji, należy stwierdzić, że Transakcje reverse repo można uznać za transakcje odkupu, o której mowa w tym przepisie.
Zatem, do wartości aktywów podlegających opodatkowaniu stosownie do art. 5 ust. 1 upnif, nie wlicza się aktywów wynikających z Transakcji reverse repo zawieranych przez Bank tj. należności wynikających z przekazanych przez Bank w ramach Transakcji reverse repo środków pieniężnych, zabezpieczonych otrzymanymi skarbowymi papierami wartościowymi - na podstawie art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, dotyczącego ustalenia, czy aktywa Banku wynikające z Transakcji reverse repo zawieranych przez Bank, tj. należności dotyczące środków pieniężnych przekazanych w ramach Transakcji reverse repo, obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif, należy uznać za prawidłowe.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:
- w wyniku Transakcji repo aktywa Banku stanowiące obligacje skarbowe będące zabezpieczeniem Transakcji repo oraz środki pieniężne otrzymane w ramach Transakcji repo (których wartość w dacie bilansowej ustalana jest przez odwołanie się do zobowiązania do zwrotu środków otrzymanych w ramach Transakcji repo) zawieranych przez Bank obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 1 oraz art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif,
- aktywa Banku wynikające z Transakcji reverse repo zawieranych przez Bank, tj. należności dotyczące środków pieniężnych przekazanych w ramach Transakcji reverse repo, obniżają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych, o której jest mowa w art. 5 ust. 1 upnif, stosownie do art. 5 ust. 9 pkt 3 upnif,
należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).