Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.342.2023.2.RST

Nieposiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz miejsce opodatkowania nabywanych usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2023 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek z 31 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy nieposiadania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz miejsca opodatkowania nabywanych usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 października 2023 r. przesłanym za pośrednictwem ePUAP (wpływ 2 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Struktura własnościowa Grupy (…).

A.  SA („Wnioskodawca”, „Spółka”) jest spółką prawa szwajcarskiego societé anonyme, która stanowi odpowiednik polskiej spółki akcyjnej. Spółka podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Konfederacji Szwajcarskiej, a ponadto od 11 sierpnia 2022 roku zarejestrowana jest w tym państwie na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Z dniem 1 lutego 2023 roku Spółka została zarejestrowana na potrzeby VAT w Polsce jako podatnik czynny. Ponadto, z dniem 20 stycznia 2023 roku Sąd Rejestrowy dokonał rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym oddziału Spółki, który będzie prowadził działalność na terenie Rzeczypospolitej Polski. Spółka jest częścią grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”), w której jednostkę dominującą (z ang. Ultimate Parent Entity) stanowi (…) Jednostka dominująca”), będąca spółką prawa kanadyjskiego podlegająca opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Kanadzie. Jednostka dominująca jest notowana na giełdzie papierów wartościowych w (…). Jednostka dominująca przez (…) prowadzi działalność w branży paliwowej oraz sprzedaż detaliczną w Ameryce Północnej, Europie i Azji.

Ze względu na rozwój działalności Grupy w Europie w poprzednich latach (głównie w wyniku licznych przejęć biznesowych), podjęto decyzję na poziomie Grupy o utworzeniu scentralizowanej jednostki zajmującej się zakupami paliw w Europie. Jednym z celów centralizacji działań związanych z zaopatrzeniem w paliwa w Europie była poprawa warunków dostaw przez bezpośrednie relacje z dostawcami, w tym niższe ceny produktów, zrównoważenie ekspozycji kapitału obrotowego i ryzyka cenowego w łańcuchu wartości oraz stworzenie elastyczności dostaw poprzez identyfikację nowych dostawców oferujących innowacyjne produkty. Ponieważ obecność Grupy w Irlandii była znacząca po przejęciu Grupy (…) w Irlandii, wraz z faktem, że Grupa (…) posiadała już silny zespół operacyjny ds. zaopatrzenia w paliwo i doświadczenie w zarządzaniu procesami zaopatrzeniowymi, zdecydowano, że w Irlandii zostanie utworzony scentralizowany podmiot zajmujący się zaopatrzeniem w paliwo jednostek wchodzących w skład Grupy. Na skutek tej decyzji Jednostka dominująca zarejestrowała w dniu 25 października 2016 roku w irlandzkim rejestrze spółek podmiot o nazwie B. Limited (dalej: B.). Nowy model zakupu paliwa zainicjowany przez B. Limited został przyjęty także przez C. AS, D.  AB oraz E. A/S w dniu 1 sierpnia 2017 roku, w związku z wygaśnięciem w dniu 31 lipca 2017 roku poprzednio obowiązującej umowy w tym zakresie ze F. ASA. Następnie, wskazany model zaopatrzenia został przyjęty przez jednostki Grupy (…) w 2018 roku, a także w państwach bałtyckich w 2019 i 2020 roku. Z kolei w Polsce nowy model dystrybucyjny został przyjęty z dniem 1 maja 2021 roku.

Opis dotychczasowej działalności B.

Podstawowa działalność B. obejmuje pozyskiwanie i hurtową dystrybucję produktów paliwowych do spółek Grupy w Europie, które z kolei są odpowiedzialne za sprzedaż detaliczną swoich produktów klientom na rynkach krajowych. Scentralizowane zaopatrzenie B. w paliwo zapewnia spółkom Grupy w Europie następujące korzyści:

  • ulepszona i uproszczona kontrola dostaw paliwa i zarządzanie ryzykiem,
  • uproszczone zarządzanie umowami i relacjami z dostawcami; oraz
  • bardziej konkurencyjne ceny paliw dla podmiotów detalicznych Grupy w całej Europie.

B. przyjmuje, ponosi i kontroluje następujące kluczowe ryzyka w ramach swojej działalności:

  • ryzyko rynkowe;
  • ryzyko cen towarów;
  • ryzyko ilościowe;
  • ryzyko kredytowe;
  • ryzyko operacyjne;
  • ryzyko kontraktowe;
  • ryzyko zapobiegania niedoborom paliwa na stacjach; 
  • ryzyko związane ze zdrowiem, bezpieczeństwem, ochroną środowiska (HSSE);
  • ryzyko bio-blendingu.

W związku z ryzykiem podejmowanym w wyniku transakcji przeprowadzanych z klientami Grupy, B. Limited otrzymuje rekompensatę na podstawie marży ustalonej na warunkach rynkowych, której wysokość wynika z analiz porównawczych cen transferowych, a także jest uwzględniona w odpowiednich umowach między jednostkami wchodzącymi w skład Grupy. Stosowane ceny w transakcjach wewnątrzgrupowych są corocznie weryfikowane w celu potwierdzenia ich zgodności ze zmianami ich charakteru oraz ze wszystkimi dostępnymi danymi porównawczymi.

Planowana reorganizacja Grupy

Grupa rozważa zwiększenie i usprawnienie działalności grupy w zakresie handlu paliwami w Europie przez nowy wyspecjalizowany zespół handlowy. W tym celu, Wnioskodawca został zarejestrowany w Konfederacji Szwajcarskiej i docelowo przejmie działalność B. Limited w zakresie handlu paliwami.

W strukturach Wnioskodawcy będzie działał nowy wyspecjalizowany zespół handlowy. Zgodnie ze szwajcarskim rejestrem handlowym, zakres działalności Spółki obejmuje zarządzanie i obrót surowcami energetycznymi, w szczególności paliwami i komponentami paliwowymi, olejami i produktami zarówno w Szwajcarii, jak i za granicą. Zgodnie zaś z informacjami zawartymi w Krajowym Rejestrze Sądowym przeważającym przedmiotem działalności oddziału Wnioskodawcy na terytorium Polski jest sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych (PKD 46.71.Z). Ponadto, pozostałymi przedmiotami działalności oddziału Spółki są:

  • magazynowanie i przechowywanie paliw gazowych (PKD 52.10.A), 
  • dystrybucja paliw gazowych w systemie sieciowym (PKD 35.22.Z),
  • handel paliwami gazowymi w systemie sieciowym (PKD 35.23.Z),
  • transport rurociągowy (PKD 49.50.Z),
  • działalność agentów zajmujących się sprzedażą paliw, rud, metali i chemikaliów przemysłowych (PKDC 46.12.Z).

Reorganizacja spowoduje centralizację obrotu paliwami na poziomie Wnioskodawcy oraz częściowe wycofanie się B. Limited z działalności w zakresie obrotu paliwami. Przewiduje się, że Wnioskodawca i B. Limited będą współistnieć i prowadzić działalność w zakresie handlu paliwami przez pewien czas, ale umowy z dostawcami paliw w tym okresie będą negocjowane przez każdego z nich indywidualnie. Celem reorganizacji jest prowadzenie przez Wnioskodawcę wyłącznie działalności w zakresie obrotu paliwami. Jednakże, w odróżnieniu od B. Limited, Wnioskodawca będzie również angażować się w spekulacyjny obrót gazem na giełdzie towarowej. Wnioskodawca na moment przygotowania niniejszego wniosku organizuje swoją działalność w Szwajcarii i zajmuje się pozyskiwaniem finansowania.

Działalność Wnioskodawcy w Konfederacji Szwajcarskiej

Jako podmiot podlegający w Szwajcarii opodatkowaniu od całości swoich dochodów, Spółka będzie zarządzana i kontrolowana z terytorium Konfederacji Szwajcarskiej. W Konfederacji Szwajcarskiej zlokalizowane będą odpowiednie zasoby (w szczególności personel w postaci specjalistów w zakresie pozyskiwania paliw i zarządzania łańcuchem dostaw) umożliwiające Spółce prowadzenie działalności w zakresie pozyskiwania i hurtowej dystrybucji produktów paliwowych do spółek z Grupy w Europie. Wszystkie główne decyzje strategiczne, operacyjne i finansowe związane z działalnością Spółki będą podejmowane i realizowane przez zespół wyspecjalizowanych pracowników, znajdujących się w Konfederacji Szwajcarskiej. Spółka planuje zatrudniać pracowników / współpracowników, którzy będą na stałe zamieszkiwać w Szwajcarii, skąd też będą wykonywać oni swoje obowiązki. Oprócz odpowiednich kwalifikacji, w zamierzeniu Spółki jej pracownicy mają posiadać doświadczenie, umiejętności i uprawnienia do podejmowania wszelkich istotnych decyzji dotyczących działalności Spółki oraz do zawierania wszelkich umów i porozumień ze stronami trzecimi w imieniu Spółki. Pracownicy Spółki będą również posiadać kompetencje i doświadczenie w obszarach decyzyjnych dotyczących poszczególnych ryzyk Spółki, w związku z jej działalnością operacyjną w zakresie transportu paliw, a także mają podejmować kluczowe decyzje biznesowe. Rada Dyrektorów Spółki (z których większość członków jest rezydentami podatkowymi Konfederacji Szwajcarskiej) posiada odpowiednie kwalifikacje do wspierania działalności Spółki i odgrywa kluczową rolę w opracowywaniu i wdrażaniu kluczowych strategii działania Spółki. Wszyscy członkowie Rady Dyrektorów Spółki są ekspertami w zakresie pozyskiwania paliw i zarządzania ich zapasami. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że żaden z pracowników ani dyrektorów Spółki nie będzie na stałe mieszkać w Polsce.

Łańcuch dostaw paliw na terytorium Polski

Wnioskodawca przyjmie istniejący model biznesowy związany z obrotem paliwami w Polsce, który był dotychczas wykonywany przez B. Limited. Spółka będzie nabywać produkty paliwowe w Polsce na warunkach FCA Incoterms i sprzedawać je do Spółki PL. W przyszłości Wnioskodawca oceni możliwości optymalizacji warunków zakupu, w tym warunków transportu i dostaw. Obecnie nie ma planów sprzedaży paliw innym podmiotom niż Spółka PL. Wnioskodawca będzie prawnie stroną wszelkich czynności związanych z zakupem paliwa od podmiotów trzecich w celu sprzedaży do Spółki PL i będzie ponosić z tego tytułu pełną odpowiedzialność. Niezależnie od warunków frachtu lub dostawy, na jakich będzie nabywany dany produkt paliwowy, Wnioskodawca przejmie wszystkie kluczowe ryzyka związane z funkcją zaopatrzenia i zarządzania łańcuchem dostaw (aż do odbioru paliwa z terminala włącznie) paliw w Polsce, w tym pozyskiwania lub zaopatrzenia, zarządzania ryzykiem zapasów, ryzykiem cenowym i innymi czynnikami wpływającymi na podaż oraz strategią logistyczną.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w zakresie sprzedaży paliw na rzecz Spółki PL będą obejmować następujące czynności (niektóre lub wszystkie):

  • pozyskiwanie i zamawianie produktów paliwowych;
  • opracowywanie i nadzorowanie wdrażania i realizacji odpowiednich strategii pozyskiwania paliw, jeśli takie istnieją i są wykonalne;
  • zapewnienie wkładu w strategie magazynowania w terminalach (dla towarów dostarczanych do Wnioskodawcy na warunkach CIF/DES, jeśli takie warunki dostawy będą stosowane w przyszłości);
  • zarządzanie i nadzorowanie ryzyka zysku/straty z obrotu oraz opracowywanie optymalnych strategii zarządzania tym ryzykiem;
  • opracowywanie i monitorowanie zarządzania ryzykiem walutowym oraz opracowywanie i monitorowanie strategii hedgingowych dla produktów paliwowych;
  • zarządzanie kontrolowanymi efektami podaży;
  • identyfikacja możliwości rozszerzenia źródeł paliwa i innych produktów;
  • zarządzanie wszystkimi zobowiązaniami związanymi z działalnością Wnioskodawcy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz obowiązkami administracyjnymi i finansowymi Wnioskodawcy;
  • prowadzenie rachunkowości zarządczej/rachunkowości statutowej/koordynowanie współpracy z audytorami Wnioskodawcy;
  • zarządzanie płynnością i przygotowywanie prognoz przepływów pieniężnych Wnioskodawcy;
  • udział w przygotowaniu i prezentacji rocznego budżetu; 
  • inne działania operacyjne, finansowe i administracyjne, w zależności od potrzeb.

Jak wspomniano powyżej, Wnioskodawca będzie nabywać produkty paliwowe w Polsce na warunkach dostawy FCA, a następnie sprzedawać te produkty paliwowe Spółce PL. Prawo do rozporządzania paliwem jak właściciel będzie przechodzić z dostawcy zewnętrznego na Wnioskodawcę, a następnie od Wnioskodawcy na Spółkę PL ze stojaka w terminalu, na zasadzie flash-title (tj. w momencie odbioru paliwa z terminalu prawo do rozporządzania paliwem jak właściciel przejdzie z podmiotu zewnętrznego na Wnioskodawcę, a następnie, w tym samym czasie, z Wnioskodawcy na Spółkę PL). Istnieje jednak możliwość, że w przyszłości paliwo będzie nabywane na warunkach dostawy CIF/DES, zgodnie z którymi prawo do rozporządzania paliwem jak właściciel będzie przenoszone na Wnioskodawcę w momencie przybycia paliwa do terminalu. Następnie Wnioskodawca będzie odsprzedawać paliwo Spółce PL, przy czym przeniesienie prawa do rozporządzania paliwem jak właściciel będzie miało miejsce ze stojaka w terminalu na warunkach dostawy FCA. Należy zauważyć, że w ramach tego modelu biznesowego działalności Grupy w Polsce, a także niezależnie od warunków przewozu na jakich Wnioskodawca nabywa paliwo, Spółka PL nie będzie świadczyć żadnych usług zakupu paliwa na rzecz Wnioskodawcy. Co więcej, ani Spółka PL, ani jej pracownicy, nie będą upoważnieni do zawierania w imieniu Wnioskodawcy jakichkolwiek umów lub porozumień z osobami trzecimi, a także nie będą podejmować żadnych działań w celu zawarcia jakichkolwiek umów/porozumień dotyczących zakupu paliwa.

Przechowywanie paliw w terminalu

Zgodnie z obowiązującymi warunkami dostawy FCA, Wnioskodawca nie będzie utrzymywać zapasów paliw w terminalach na terenie Polski innych niż niewielkie zapasy utrzymywane w związku z obowiązkami magazynowymi wynikającymi z uwarunkowań regulacyjnych, tj. przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz.U. z 2022 r poz. 1537 z późn. zm., dalej: „Ustawa o rezerwach strategicznych”). W przypadku, w którym paliwo byłoby nabywane przez Wnioskodawcę na warunkach CIF/DES, zapasy paliwa utrzymywane przez Wnioskodawcę na terminalu przed jego sprzedażą do Spółki PL byłyby utrzymywane na terminalu jedynie przez okres przejściowy, przy założeniu, że zgodnie ze strategią zaopatrzenia Wnioskodawcy w paliwo, uwzględnione zostaną wielkości zakupów zakładane przez Spółkę PL w okresach miesięcznych, tak aby zabezpieczyć dostawy zgodnie z planowaną wielkością potrzeb. Co do zasady, pracownicy Wnioskodawcy nie będą mieli dostępu do terminalu, z wyjątkiem szczególnych przypadków, takich jak konieczność sprawdzenia zgodności terminalu z przepisami bezpieczeństwa. Pracownicy Wnioskodawcy nie będą mieli dostępu do terminalu bez wcześniejszego uzgodnienia tej czynności z jego właścicielem.

Działania związane z pozyskiwaniem i mieszaniem dodatków do paliw

Spółka PL będzie nadal pozyskiwać dodatki do paliw od dostawców zewnętrznych. Dodatki do paliw są dostarczane do terminali należących do podmiotów trzecich, a Spółka PL płaci właścicielom terminali wynagrodzenie za świadczone przez nich usługi mieszania paliw. Proces dostarczania dodatków będzie leżeć w całości po stronie Spółki PL. Podmiot ten będzie zamawiać dodatki, zawierać umowy w tym zakresie, a także zarządzać całym przedsięwzięciem. Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności tworzących wartość dodaną w ramach procesu mieszania paliw z dodatkami. Wszelkie czynności związane z mieszaniem paliw z dodatkami, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę, ograniczać się będą wyłącznie do bio-blendingu, tj. mieszania etanolu/FAME (estrów metylowych kwasów tłuszczowych) w celu uzyskania pożądanej mieszanki lub w celu zapewnienia zgodnych z procedurami bezpieczeństwa warunków przechowywania paliwa, jak również w celu ograniczenia kradzieży, wycieków itp. Proces mieszania paliw odbywać się będzie albo w rurach transportujących paliwo ze zbiorników magazynowych do regału, albo na samym stojaku, gdzie prawo własności (flash title) do paliwa przechodzić będzie na Spółkę PL. W przypadku, gdy mieszanie odbywać się będzie w rurach przed przejściem tytułu prawnego do paliwa na Spółkę PL, proces ten odbywać się będzie wyłącznie ze względów praktycznych i na ryzyko Spółki PL. Cały proces mieszania będzie zatem przeprowadzany na ryzyko handlowe i finansowe Spółki PL.

Koncesje na obrót paliwami ciekłymi

W celu ubiegania się o koncesję na obrót paliwami w Polsce (dalej: „koncesja typu (...)”), Wnioskodawca utworzył w Polsce oddział przedsiębiorcy zagranicznego w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 roku o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2022 r. poz. 470 z późn. zm.) (dalej: „Oddział”). Oddział został także zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że rejestracja Oddziału w Polsce i wykorzystywanie go w obrocie paliwami ciekłymi są wymagane odrębnymi przepisami. Oddział został utworzony wyłącznie ze względów regulacyjnych w celu ubiegania się o koncesję typu (...). W związku z tym Oddział nie będzie posiadał żadnych środków trwałych ani personelu (pracowników) do prowadzenia działalności w Polsce. Oddział nie będzie również zatrudniał pracowników. W związku z wymogami regulacyjnymi dotyczącymi posiadania lokalu w Polsce na potrzeby rejestracji Oddziału, Wnioskodawca zawarł umowę najmu lokalu, pomimo tego, że Wnioskodawca nie będzie miał faktycznego dostępu do wynajmowanego lokalu ani nie będzie z niego korzystał. Powyższe starania zakończone zostały w dniu 20 kwietnia 2023 r. wydaniem przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzji, w wyniku której Wnioskodawcy została udzielona koncesja nr (...)\na obrót paliwami ciekłymi na okres od 20 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2040 r.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że w związku z uzyskaniem koncesji typu (...), planuje on w najbliższym czasie wystąpić także o koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą (dalej: „koncesja typu (...)”).

Powierzchnia biurowa

Wnioskodawca nie będzie posiadać powierzchni biurowej w Polsce, jednakże na moment złożenia przedmiotowego wniosku podpisał umowę najmu powierzchni w celu uzyskania koncesji na prowadzenie działalności zgodnie z wymogami prawa. Powierzchnia ta nie będzie faktycznie wykorzystywana przez Wnioskodawcę, natomiast prawny tytuł do jej używania jest niezbędnym wymogiem do ubiegania się o koncesję typu (...) oraz koncesję typu (...). Wnioskodawca nie będzie miał bieżącego dostępu do pomieszczeń biurowych Spółki PL, za pośrednictwem których Spółka PL prowadzi działalność w Polsce. Pracownicy Wnioskodawcy będą mogli korzystać z pomieszczeń biurowych Spółki PL jedynie w wyjątkowych sytuacjach, w ramach wykonywania zadań związanych z łączącym strony stosunkiem prawnym związanym z zakupem paliwa oraz podczas bardzo sporadycznych wyjazdów służbowych na spotkania z dostawcami. Wnioskodawca podkreśla, że jego pracownicy (zarząd, dyrektorzy, kontrahenci) nie będą regularnie przebywać w Polsce.

Umowy o świadczenie usług z podmiotami powiązanymi

W celu wsparcia bieżącej działalności Wnioskodawcy zgodnie ze standardami operacyjnymi wielu międzynarodowych grup kapitałowych, Spółka będzie zawierać umowy o świadczenie usług z niektórymi powiązanymi podmiotami z grupy (w tym także z polskimi podmiotami), w celu nabycia usług zaplecza biurowego/administracyjnego, które są świadczone na rzecz Wnioskodawcy w celu umożliwienia mu prowadzenia działalności gospodarczej (włączając w to działalność w zakresie hurtowej dystrybucji paliw w Polsce). Wszystkie umowy wewnątrzgrupowe będą zawierane na warunkach rynkowych, popartych analizami cen transferowych i w odpowiedniej formie prawnej. Należy zauważyć, że w razie potrzeby mogą zostać zawarte dodatkowe umowy o świadczenie usług z innymi podmiotami powiązanymi. Wnioskodawca podkreśla także, że poniższa lista usług nie jest katalogiem wyczerpującym, a usługi faktycznie nabywane przez Wnioskodawcę w ramach tych umów mogą się różnić w zależności od bieżących potrzeb Wnioskodawcy.

Poniżej znajduje się szczegółowe podsumowanie rodzajów umów serwisowych, które mają być zawarte w związku z planowaną działalnością Wnioskodawcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

  • Usługi wsparcia świadczone przez C. AS, norweską spółkę należącą do Grupy. Przy świadczeniu tych usług, C. AS może również korzystać z podwykonawców zarówno z Grupy, jak i podmiotów zewnętrznych.
  • Usługi operacyjne i usługi transportu paliwa świadczone przez C. AS, w tym usługi zaopatrzenia i zarządzania zapasami.
  • Usługi wspólne („shared services”) świadczone przez G. Latvia, która pełni funkcję centrum biznesowego Wnioskodawcy w Łotwie. Procesy biznesowe w zakresie finansów i kontroli, HR, usług transportu paliwa, wsparcia IT i obsługi klienta są zlecane G. Latvia.
  • Usługi wsparcia IT świadczone przez H. Sp. z.o.o. i E. A/S.
  • Usługi wsparcia logistyki i zakupów świadczone przez spółkę E. A/S.
  • Cash pooling i usługi finansowe świadczone przez spółkę I. AS w Estonii.
  • Usługi finansowe świadczone przez Spółkę PL, w tym finansowe wsparcie administracyjne w kontekście składania różnych deklaracji podatkowych i dokumentów w polskich organach podatkowych, przygotowywania zgłoszeń rejestracyjnych finansowych/podatkowych itp. oraz nadzór nad nimi.
  • Usługi gwarancji finansowych udzielanych w imieniu Wnioskodawcy na rzecz dostawców świadczone przez Spółkę PL, jeśli zajdzie taka potrzeba. Należy zauważyć, że świadczenie tego rodzaju usług będzie miało miejsce tylko wtedy, gdy dostawca wymaga gwarancji finansowej udzielonej przez polski podmiot. W takiej sytuacji zostanie zawarta odrębna umowa obejmująca udzielenie takiej gwarancji w imieniu Wnioskodawcy, wyceniona na warunkach rynkowych, tak jak we wszystkich innych transakcjach z podmiotami powiązanymi.
  • Usługi analizy i badania wielu państw (w tym Polski) świadczone przez Spółkę PL. W szczególności do zakresu zadań Spółki PL należeć będzie przegląd miesięcznych prognoz sprzedaży i przygotowywanie analiz podaży dla spółek z grupy, kształtowanie wewnętrznych rekomendacji hedgingowych oraz analiza ekspozycji na opóźnienia zmienności cen, a także przygotowywanie okresowych raportów dotyczących kluczowych aspektów ryzyk finansowych dla prowadzonej działalności oraz koordynacja bieżącego funkcjonowania systemu ETRM.

Umowy serwisowe ze spółkami zewnętrznymi z siedzibą w Polsce

Wnioskodawca będzie również nabywać usługi prawne od podmiotu zewnętrznego z siedzibą w Polsce. Ten podmiot zewnętrzny (dalej: „Spółka zewnętrzna”) będzie wspierał Wnioskodawcę we wszystkich sprawach prawnych dotyczących działalności Wnioskodawcy w Polsce. Ponadto, Spółka zewnętrzna otrzyma pełnomocnictwo do reprezentowania Oddziału Wnioskodawcy oraz do występowania w imieniu Wnioskodawcy przed wszystkimi sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi, organami administracji publicznej, organami administracji rządowej oraz organami ścigania. Pełnomocnictwo to nie będzie dawać Spółce zewnętrznej ani żadnemu z jej pracowników prawa do zawierania lub podpisywania jakichkolwiek umów handlowych w imieniu Wnioskodawcy. Spółka zewnętrzna ma w założeniu jedynie przygotowywać, składać i podpisywać w imieniu Wnioskodawcy różnego rodzaju informacje i oświadczenia oraz inne dokumenty urzędowe, do których składania Wnioskodawca będzie zobowiązany na podstawie przepisów prawa obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie, w razie potrzeby, możliwe będzie powierzenie powyższych funkcji innym spółkom z Grupy (w tym Spółce PL) lub innemu podmiotowi niepowiązanemu na podstawie stosownych pełnomocnictw i umów.

Ponadto, Wnioskodawca/Oddział będzie mógł również delegować usługi back office/wsparcia administracyjnego do innego niepowiązanego podmiotu na podstawie stosownej umowy/umów.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1.przez jaki okres czasu Państwa Spółka zamierza realizować opisaną we wniosku działalność na terytorium Polski, należało wskazać;

Spółka zamierza realizować opisaną we wniosku działalność na terytorium Polski przez czas nieokreślony, bez planowanej daty zakończenia wykonywania działalności biznesowej w Polsce w przedstawionym modelu.

2.czy Państwa Spółka posiada na terytorium Polski spółkę zależną / spółki zależne, jeśli tak to należy wskazać czy Spółka PL / Company PL / są spółkami zależnymi od Państwa Spółki;

Spółka pragnie doprecyzować, że „Spółka PL” oraz „Company PL” to ten sam podmiot. Spółka nie posiada żadnej spółki zależnej na terytorium Polski. Spółka PL także nie jest spółką zależną od Spółki, zgodnie z wyciągiem z Krajowego Rejestru Sądowego, norweska spółka C. AS jest 100% posiadaczem udziałów w Spółce PL.

3.na czym konkretnie polega, jakich konkretnie świadczeń dotyczy działalność Spółki PL, należało wyjaśnić;

Spółka PL jest spółką dystrybucyjną, która zajmuje się sprzedażą detaliczną paliw do pojazdów silnikowych na terytorium Polski.

4.w jaki sposób będzie następowało rozliczenie ze Spółką PL w związku z współpracą w zakresie sprzedaży produktów paliwowych Spółce PL oraz nabywania od Spółki PL usług udzielania gwarancji finansowych i usług analizy i badania wielu państw;

Rozliczenia ze Spółką PL związane z wyżej wymienionymi usługami będą dokumentowane fakturami oraz opłacane przelewami bankowymi.

5.z terytorium jakiego Państwa (Szwajcarii czy Polski) będą wykonywane przez Państwa Spółkę czynności administracyjne związane z nabyciem i sprzedażą paliw na rzecz Spółki PL;

Wszelkie czynności administracyjne związane z nabyciem i sprzedażą paliw przez Spółkę na rzecz Spółki PL, będą wykonywane z terytorium Konfederacji Szwajcarii. Spółka nie zatrudnia ani nie planuje zatrudniać pracowników, którzy będą pracowali bezpośrednio z terytorium Polski.

6.czy Państwa Spółka będzie posiadać na terytorium Polski jakiś przedstawicieli / handlowców (osoby pozyskujące nowych klientów) lub inne osoby działające na podstawie udzielonego przez Państwa pełnomocnictwa uprawnione do zawierania umów;

Jak wskazano wyżej w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka nie zatrudnia ani nie planuje zatrudniać pracowników wykonujących czynności na terytorium Polski. Spółka nie posiada przedstawicieli handlowych, działających w jej imieniu ani na mocy udzielonego im pełnomocnictwa. Spółka nie zatrudnia również osób upoważnionych do zawierania umów z innymi podmiotami na mocy udzielonego im pełnomocnictwa.

7.czy na terytorium Polski będą Państwo posiadać / wynajmować lub w jakikolwiek inny sposób pozyskiwać jakieś nieruchomości/ruchomości/lokale/ itp. jeśli tak należało ogólnie wskazać jakie i do jakich celów będą wykorzystywane;

Spółka nie posiada oraz nie wynajmuje nieruchomości, ruchomości ani też lokali na terytorium RP. Spółka posiada adres lokalu na terytorium Polski, do którego nie ma fizycznego dostępu. Adres ten był potrzebny w celu uzyskania koncesji typu (...).

8.czy będą Państwo udostępniać, jakiemuś podmiotowi na terytorium Polski jakiekolwiek zasoby (np. osobowe, urządzenia/sprzęt) jeśli tak należy wskazać jakiemu podmiotowi i jakie;

Spółka nie planuje udostępniać podmiotom trzecim swoich zasobów osobowych ani technicznych. Spółka będzie jedynie korzystać z zasobów technicznych podmiotów trzecich, znajdujących się na terytorium Polski w szczególności infrastruktury magazynowej na potrzeby obowiązkowego składowania paliwa na terytorium RP.

9.czy Państwa Spółka będzie posiadać bezpośrednią kontrolę nad zasobami osobowymi / technicznymi / rzeczowymi Spółki PL wykorzystywanymi do świadczenia usług na Państwa rzecz, w tym należało wskazać/opisać na czym ta kontrola będzie polegała i w jaki sposób będzie realizowana;

Spółka nie będzie posiadała bezpośredniej kontroli nad zasobami osobowymi, technicznymi czy rzeczowymi Spółki PL.

10.czy Państwa Spółka będzie miała wpływ jaka część zasobów osobowych / technicznych / rzeczowych Spółki PL ma świadczyć usługi na rzecz Państwa Spółki, czy Państwa Spółka będzie miała wpływ na czas pracy zasobów osobowych Spółki PL, czy Państwa Spółka będzie miała wpływ, które zasoby osobowe Spółki PL mają realizować usługi;

Jak wskazano wcześniej, Spółka nie ma wpływu na wykonywanie usług przez Spółkę PL.

11.czy Państwa Spółka będzie posiadać bezpośrednią kontrolę nad zasobami osobowymi / technicznymi / rzeczowymi Spółki zewnętrznej wykorzystywanymi do świadczenia usług na Państwa rzecz, w tym należało wskazać/opisać na czym ta kontrola będzie polegała i w jaki sposób będzie realizowana;

Spółka nie będzie sprawować bezpośredniej kontroli nad zasobami osobowymi, technicznymi oraz rzeczowymi Spółki zewnętrznej, wykorzystywanymi do świadczenia usług na rzecz Spółki.

12.czy na terytorium Polski Państwa Spółka będzie realizować czynności podlegające opodatkowaniu, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Wnioskodawca będzie prowadzić czynności podlegające opodatkowaniu, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie)

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca posiada na terytorium kraju stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L.2011.77.1 z późn. zm., dalej: „Rozporządzenie 282/2011”), a w konsekwencji nabywane przez Spółkę usługi, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, będą opodatkowane zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm., dalej: „Ustawa o VAT”)?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie)

W Państwa ocenie, w związku z działalnością wykonywaną przez Spółkę na terytorium kraju, nie będzie ona posiadać stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 Rozporządzenia 282/2011, a w konsekwencji nabywane przez Spółkę usługi, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, nie będą opodatkowane zgodnie z art. 28b ust. 2 Ustawy o VAT.

W opinii Spółki działalność prowadzona przez nią na terenie Rzeczypospolitej Polskiej nie charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego w takim stopniu, by umożliwić jej odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych dla potrzeb potencjalnego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

I. Uzasadnienie stanowiska

Ustawa o VAT nie zawiera definicji legalnej pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, pomimo że niektóre przepisy Ustawy o VAT odwołują się do tego terminu (m.in. art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz art. 28b ust. 2). Definicję legalną tego pojęcia można znaleźć w przepisie art. 11 oraz art. 53 Rozporządzenia 282/2011, które jest aktem prawa wspólnotowego bezpośrednio obowiązującym również na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przytoczone przepisy wskazują, że stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej to takie miejsce, które nie jest miejscem siedziby działalności gospodarczej podatnika, przy czym charakteryzuje się ono wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by:

  • zgodnie z art. 11 Rozporządzenia 282/2011 umożliwić podatnikowi odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub umożliwić mu świadczenie określonych usług, które wykonuje;
  • na postawie art. 53 Rozporządzenia 282/2011: umożliwić podatnikowi dokonanie dostawy towarów oraz świadczenie usług, w których uczestniczy.

Ponadto, art. 11 Rozporządzenia 282/2011 w ustępie 3 zaznacza, że posiadanie numeru identyfikacyjnego VAT w danym kraju samo w sobie nie kreuje jeszcze stałego miejsca prowadzania działalności gospodarczej. Kryteria pomocnicze w definiowaniu stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej można odnaleźć w orzecznictwie TSUE, przykładowo wyrokach w sprawach: C-168/84, Gunter Berkholz; C-231/94, Faaborg-Gelting Linien A/S; C-190/95, ARO Lease BV. Dzięki wyżej przedstawionej regulacji uzupełnionej o dorobek orzeczniczy TSUE wskazać można, że posiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności w innym państwie niż państwo siedziby podatnika zachodzi wyłącznie, gdy w odniesieniu do danego stałego miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, kumulatywnie spełnione zostaną następujące warunki:

1.charakteryzuje się ono odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego;

2.charakteryzuje się ono odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza technicznego;

3.działalność nosi znamiona stałości oraz jest samodzielna w takim, stopniu, że możliwe jest w jej ramach podejmowanie decyzji dotyczących dostaw/usług realizowanych z tego miejsca/dla potrzeb tego miejsca.

Warto podkreślić, że brak spełnienia choćby jednego z powyżej wymienionych warunków wyklucza możliwość uznania danego miejsca za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast w celu ustalenia, że Spółka posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, należałoby stwierdzić, że spełnione zostały łącznie wszystkie ww. warunki.

1)Odpowiednia struktura w zakresie zaplecza personalnego

Wymóg posiadania struktury w zakresie zaplecza personalnego, która powinna być „odpowiednia”, zawęża rozumienie pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej jedynie do takich przypadków, w których podmiot niemający swojej siedziby w danym kraju - przykładowo w Polsce - dysponuje w tym kraju zasobami ludzkimi w stopniu wystarczającym do prowadzenia działalności gospodarczej w danej branży. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, wszystkie główne decyzje strategiczne, operacyjne i finansowe związane z działalnością Spółki będą podejmowane i realizowane przez zespół wyspecjalizowanych pracowników przebywających w Konfederacji Szwajcarskiej.

Spółka będzie zatrudniać pracowników/współpracowników, którzy będą na stałe zamieszkiwać w Konfederacji Szwajcarskiej, skąd też będą wykonywać swoje obowiązki. Ponadto żaden z pracowników Spółki nie będzie na stałe mieszkać w Polsce, ani też nie będzie wykonywać swoich obowiązków z terytorium RP. Jednocześnie ani Spółka PL, ani jej pracownicy, nie będą upoważnieni do zawierania w imieniu Wnioskodawcy jakichkolwiek umów lub porozumień z osobami trzecimi, a także nie będą podejmować żadnych działań w celu zawarcia jakichkolwiek umów/porozumień dotyczących zakupu paliwa. Spółka nie będzie miała zatem możliwości korzystania z cudzego zaplecza personalnego jak z własnego personelu.

Wnioskodawca chciałby podkreślić, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) w interpretacjach, dotyczących podobnych stanów faktycznych stwierdzał, iż ze względu na brak zaangażowania zaplecza personalnego w działalność danego podatnika na terytorium kraju nie sposób jest mówić o stałym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 Rozporządzenia 282/2011. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2022 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.70.2022.2.RST wskazano, że spółka ubiegająca się o wydanie rozstrzygnięcia samodzielnie nie zatrudniała pracowników na terytorium Polski, natomiast mogło się zdarzyć, że jej pracownicy pojawiali się w siedzibie polskiego kontrahenta tej spółki. Wizyty te miały jednak sporadyczny charakter. Spółka wnioskująca o wydanie wskazanej interpretacji nie miała swobodnych uprawnień do korzystania z zasobów polskiego podmiotu, nie mogła wejść na teren jego siedziby ani też swobodnie się po nim poruszać. W konsekwencji, Dyrektor KIS uznał, że w przypadku tego podmiotu nie powstanie w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Dodatkowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lipca 2021 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.153.2021.4.RST Dyrektor KIS stwierdził, że nie dojdzie do powstania stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej w sytuacji, w której zagraniczny podmiot wynajmuje w Polsce biuro, w którym współpracujące z tym podmiotem osoby fizyczne wykonują czynności związane ze świadczeniem usług na jego rzecz. Skoro nawet w sytuacji, w której zagraniczny podmiot współpracuje z osobami fizycznymi zamieszkującymi i wykonującymi swoje obowiązki służbowe w Polsce, Dyrektor KIS nie stwierdził istnienia wystarczającego substratu osobowego do powstania na terytorium kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, to w opinii Wnioskodawcy również w jego sytuacji, w której nie angażuje on bezpośrednio do współpracy kogokolwiek na terytorium Polski, nie powstanie na terytorium Polski wystarczające zaplecze osobowe do tego, aby można było mówić o stałym miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, w opinii Wnioskodawcy nie dojdzie do spełnienia przesłanki istnienia wystarczającego zaplecza personalnego wskazanej w art. 11 ust. 1 Rozporządzenia 282/2011.

2)Odpowiednia struktura w zakresie zaplecza technicznego

A.Kwestia wykorzystywania infrastruktury biurowej w Polsce

W celu stwierdzenia, że dany podatnik posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej konieczne jest także posiadanie przez niego stałego zaplecza technicznego. Jednym z elementów takiego zaplecza jest infrastruktura biurowa wykorzystywana na potrzeby prowadzonej w kraju działalności. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka nie będzie posiadać powierzchni biurowej w Polsce, a jedynie zawarła umowę najmu powierzchni biurowej w celu uzyskania koncesji na prowadzenie działalności w zakresie dystrybucji paliw. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie miał bieżącego dostępu do pomieszczeń biurowych Spółki PL, za pośrednictwem których Spółka PL prowadzi działalność w Polsce. Pracownicy Wnioskodawcy jedynie w wyjątkowych sytuacjach będą mogli korzystać z pomieszczeń biurowych Spółki PL w ramach wykonywania zadań związanych z łączącym strony stosunkiem prawnym związanym z zakupem paliwa oraz podczas sporadycznych wyjazdów służbowych na spotkania z dostawcami za uprzednią zgodą Spółki PL. Podkreślenia wymaga także fakt, iż pracownicy Wnioskodawcy (zarząd, dyrektorzy, kontrahenci) nie będą regularnie przebywać w Polsce.

W interpretacji indywidualnej z dnia 21 grudnia 2020 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.395.2020.1.JŻ Dyrektor KIS doszedł do wniosku, że wymienić można kilka przesłanek, których zaistnienie może spowodować, powstanie „stałego miejsca prowadzenia działalności”. Jak wynika z samej nazwy „stały”, to trwale związany z danym miejscem, nieprzenośny, niezmienny. Powyższe wskazuje, że stałe miejsce prowadzenia działalności charakteryzować się musi pewnym określonym stopniem zaangażowania, które pozwala na uznanie, że działalność prowadzona jest w tym miejscu nie w sposób przemijający, czy też okresowy. Konieczna jest zatem pewna określona minimalna skala działalności, która stanowi zewnętrzną oznakę, że działalność w tym miejscu prowadzona jest stale. Zaangażowanie, o którym mowa powinno również przybrać konkretny wymiar osobowo-rzeczowy, pozwalający na świadczenie usług w sposób niezależny. Innymi słowy, dla uznania, że określone miejsce prowadzenia działalności ma charakter stały, konieczne jest istnienie w tym miejscu infrastruktury technicznej oraz personelu ludzkiego, który samodzielnie może świadczyć określone czynności. Taka osobowo-rzeczowa struktura w stałym miejscu prowadzenia działalności powinna występować w sposób stały, tzn. powtarzalny i nieprzemijający.

W Państwa opinii, w opisywanym zdarzeniu przyszłym wynajmowana przez Spółkę infrastruktura biurowa nie może być przez nią wykorzystywana w sposób niezależny. W głównej mierze wskazuje na to fakt, że umowa najmu powierzchni biurowej została zawarta jedynie w celu spełnienia wymogów regulacyjnych stawianych podmiotom chcącym prowadzić działalność z zakresu dystrybucji paliw w celu uzyskania koncesji. Ponadto, przy każdorazowej chęci skorzystania z biura Wnioskodawca musi uzyskać zgodę Spółki PL, bez której ingerencji nie jest on w stanie tego dokonać. Wnioskodawca ani upoważnione przez niego osoby nie będą posiadać stałych przepustek umożliwiających wejście na teren biura Spółki PL. W konsekwencji nie będzie możliwe wykorzystywanie przez Wnioskodawcę wskazanej przestrzeni biurowej w sposób niezależny.

Mając powyższe na uwadze, w Państwa opinii nie dojdzie do spełnienia przesłanki istnienia na terytorium kraju odpowiedniego zaplecza technicznego w związku z niemożliwością wykorzystywania w sposób niezależny wynajmowanej przestrzeni biurowej.

B.Utrzymywanie strategicznych rezerw paliwowych

Z racji profilu prowadzonej działalności, Wnioskodawca zobowiązany jest do utrzymywania na terenie Polski zapasów paliw w związku z obowiązkami wynikającymi z ustawy o rezerwach strategicznych. W scenariuszu, w którym paliwo byłoby nabywane przez Wnioskodawcę na warunkach CIF/DES, zapasy paliwa utrzymywane przez Wnioskodawcę na terminalu przed jego sprzedażą do Spółki PL byłyby utrzymywane jedynie przez okres przejściowy. Takie przechowywanie miałoby miejsce przy założeniu, że zgodnie ze strategią zaopatrzenia Wnioskodawcy w paliwo uwzględnione zostaną wielkości zakupów zakładane przez Spółkę PL w okresach miesięcznych, tak aby zabezpieczyć dostawy zgodnie z planowaną wielkością zapotrzebowania. Co do zasady, pracownicy Wnioskodawcy nie będą mieli dostępu do terminalu, z wyjątkiem szczególnych przypadków, takich jak konieczność przeprowadzenia kontroli bezpieczeństwa.

Pracownicy Wnioskodawcy nie będą mieli dostępu do terminalu bez wcześniejszego uzgodnienia wizyty z jego właścicielem. Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że utrzymywanie przez niego obowiązkowej rezerwy paliwowej na terytorium kraju nie warunkuje powstania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka pragnie wskazać, że w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 kwietnia 2022 r. sygn. III SA/Wa 1316/21, skład orzekający doszedł do konkluzji, że posiadanie koncesji typu (...) oraz zawarcie umowy o tworzenie i utrzymywanie zapasów obowiązkowych paliw ciekłych same w sobie nie świadczą o posiadaniu stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w kraju. Zdaniem Sądu posiadanie koncesji oraz zawarcie umowy biletowej są warunkami, które zagraniczny podmiot musi spełnić, aby w ogóle móc dokonywać obrotu paliwem na terytorium Polski (art. 32 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne oraz art. 5 i art. 11 ustawy o rezerwach strategicznych). W ocenie sądu, w przytoczonym wyżej orzeczeniu spełnienie tych warunków nie jest natomiast jednoznaczne z posiadaniem w Polsce przez podatnika stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

C.Rejestracja oddziału przedsiębiorcy zagranicznego w Krajowym Rejestrze Sądowym

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego w celu ubiegania się o koncesję typu (...), Wnioskodawca utworzył w Polsce Oddział w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 roku o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto, Spółka została także zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Wskazać należy, że polski Oddział Wnioskodawcy, nie będzie samodzielnym podmiotem, a Wnioskodawcę i jego polski Oddział należy uznać za jeden i ten sam podmiot. Należy również podkreślić, że Oddział został utworzony wyłącznie ze względów regulacyjnych w celu ubiegania się o koncesję typu (...), a w dalszej kolejności o koncesję typu (...). W związku z tym Oddział nie będzie posiadał żadnych środków trwałych ani personelu (pracowników) do prowadzenia działalności w Polsce. Oddział nie będzie również zatrudniał pracowników. W związku z wymogami regulacyjnymi dotyczącymi posiadania lokalu w Polsce na potrzeby rejestracji Oddziału, Wnioskodawca zawarł także umowę najmu lokalu, pomimo tego, że Wnioskodawca nie będzie miał faktycznego dostępu do wynajmowanego lokalu ani nie będzie z niego korzystał.

W konsekwencji w Państwa ocenie utworzony przez niego Oddział nie spełnia kryterium niezależności oraz posiadania odpowiednich zasobów ludzkich i technicznych, wobec czego nie stanowi on stałego miejsca prowadzenia działalności. Ponadto, Oddział nie będzie posiadał samodzielności w podejmowaniu decyzji dotyczących dostaw towarów - do reprezentowania Oddziału zostanie zaangażowana Spółka zewnętrzna, która będzie pozbawiona prawa do zawierania lub podpisywania jakichkolwiek umów handlowych w imieniu Wnioskodawcy. Spółka zewnętrzna ma jedynie przygotowywać, składać i podpisywać w imieniu Wnioskodawcy różnego rodzaju informacje i oświadczenia oraz inne dokumenty urzędowe, do których składania Wnioskodawca będzie zobowiązany na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym autonomia zakresu działania Oddziału będzie istotnie ograniczona.

W konsekwencji, w Państwa ocenie sam fakt rejestracji Oddziału nie będzie przesądzał o konieczności uznania, że posiada ona na terytorium kraju stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT w związku z przepisem art. 11 ust. 1 Rozporządzenia 282/2011.

Zatem, mając na uwadze także inne okoliczności opisywanego zdarzenia przyszłego, w opinii Spółki należy dojść do wniosku, że nie zaistnieją przesłanki do uznania, że w Polsce będzie ona posiadać stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w piśmiennictwie organów podatkowych.

Zgodnie ze stanowiskiem organu podatkowego wyrażonym w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 grudnia 2012 r. sygn. IPPP3/443-983/12-2/KC dojść należy do wniosku, że sam fakt posiadania przez dany podmiot oddziału zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym nie przesądza o posiadaniu przez tę jednostkę stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, jeżeli bowiem oddział nie spełnia kryterium niezależności oraz posiadania odpowiednich zasobów ludzkich oraz technicznych, nie będzie on stanowił stałego miejsca prowadzenia działalności.

D.Korzystanie z infrastruktury podmiotu trzeciego

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie nabywać produkty paliwowe na warunkach FCA Incoterms i sprzedawać te produkty paliwowe do Spółki PL. Prawo do rozporządzania paliwem jak właściciel przechodzić będzie z dostawcy zewnętrznego na Wnioskodawcę, a następnie od Wnioskodawcy na Spółkę PL w terminalu, na regale, na zasadzie flash-title. Wnioskodawca nie wyklucza możliwości, że w przyszłości paliwo będzie nabywane na warunkach dostawy CIF/DES, zgodnie z którymi prawo do rozporządzania paliwem jak właściciel będzie przenoszone na Wnioskodawcę w momencie przybycia paliwa do terminalu, a w dalszej kolejności Wnioskodawca będzie odsprzedawał paliwo Spółce PL na stojaku w terminalu na warunkach dostawy FCA. Wnioskodawca nie będzie właścicielem infrastruktury portowej (terminala), przy pomocy której ma się odbywać wskazany proces nabycia i odsprzedaży paliw. Zatem stwierdzić należy, że w przedmiotowej sytuacji wykorzystywana będzie infrastruktura podmiotu trzeciego w celu wykonania czynności w ramach łańcucha dostaw paliw. Co do zasady, pracownicy Wnioskodawcy nie będą mieli dostępu do terminalu, z wyjątkiem szczególnych przypadków, takich jak konieczność wizyty w celu sprawdzenia zgodności z przepisami bezpieczeństwa. Pracownicy Wnioskodawcy nie będą mieli dostępu do terminalu bez wcześniejszego uzgodnienia z właścicielem terminalu. W konsekwencji, zakres korzystania przez Spółkę z infrastruktury należącej do podmiotu trzeciego jest istotnie ograniczony.

W konsekwencji, Państwa zdaniem, Spółka nie ma prawa do posługiwania się elementami infrastruktury portowej przeznaczonej do przeładunku paliw płynnych w taki sposób, jakby była właścicielem tego rodzaju urządzeń. Spółka nie jest bowiem uprawniona do wykorzystywania wskazanej infrastruktury w sposób niezależny, a każdorazowe użycie aparatów przeładunkowych wymaga zgody oraz obsługi pracowników portu. W konsekwencji, w opinii Spółki nie sposób mówić o posiadaniu właściwego zaplecza technicznego, które determinowałoby powstanie na terytorium kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym. Jak wskazano w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 lipca 2021 roku sygn. I FSK 660/18, w celu stwierdzenia istnienia na terytorium kraju stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej nie jest koniecznym, aby środki techniczne składające się na zaplecze techniczne danego podatnika musiały być jego własnością. Zdaniem składu orzekającego w przytoczonym wyroku istotna jest natomiast okoliczność, aby dany podatnik miał władztwo na tyle swobodne, aby umożliwić mu wykorzystanie danej infrastruktury przy świadczeniu usług. Dalej, zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 16 października 2014 r. sygn. C-605/12 aby można było mówić o stałym miejscu wykonywania działalności gospodarczej konieczne jest dysponowanie przez zagraniczny podmiot zapleczem technicznym w sposób porównywalny do sytuacji, w której tego rodzaju zaplecze stanowiłoby własność zagranicznego podatnika.

W Państwa ocenie, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie sposób jest mówić o dostępie do infrastruktury podmiotu trzeciego na zasadach porównywalnych do stanu, gdyby Spółka była właścicielem tego rodzaju składników majątkowych. Każdorazowe wykorzystanie wyposażenia terminalu przeładunkowego musi być skonsultowane z jego właścicielem, bez którego zgody Spółka nie ma możliwości skorzystania z przedmiotowej infrastruktury.

W konsekwencji, ze względu na brak możliwości swobodnego wykorzystania infrastruktury portowej, w Państwa opinii nie sposób jest mówić o wystarczającym zapleczu technicznym, którego istnienie warunkuje powstanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 ust. 1 Rozporządzenia 282/2011.

3)Miejsce świadczenia usług

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 Ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast jak stanowi ust. 2 art. 28b Ustawy o VAT w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a Ustawy o VAT inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n Ustawy o VAT podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Państwa zdaniem z uwagi na to, że działalność prowadzona przez Spółkę na terytorium Polski nie powoduje powstania na tym terytorium stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, nabywane przez nią usługi nie będą opodatkowane na terytorium Polski stosownie do art. 28b ust. 2 Ustawy o VAT. Z uwagi na brak stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, regulacja ta nie znajdzie w ogóle zastosowania.

Podsumowując w Państwa ocenie, należy stwierdzić, że charakter planowanej przez Spółkę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności nie pozwala uznać, że dysponuje ona tu miejscem (innym niż miejsce siedziby działalności gospodarczej, które zlokalizowane jest w Szwajcarii) charakteryzującym się odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić jej prowadzenie działalności w sposób niezależny. Tym samym, analizując zdarzenie przyszłe będące przedmiotem niniejszego wniosku przez pryzmat definicji zawartej w Rozporządzeniu 282/2011, orzecznictwa TSUE oraz stanowisk sądów administracyjnych i organów podatkowych należy więc uznać, że wobec braku łącznego spełnienia wskazanych powyżej przesłanek, Wnioskodawca nie będzie posiadał w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. W konsekwencji powyższego nabywane przez Spółkę usługi, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, nie będą opodatkowane zgodnie z art. 28b ust. 2 Ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00