Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.301.2023.4.MS

Możliwość opodatkowania dochodów w formie podatku zryczałtowanego wykonywanych w ramach umowy kontraktowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wniosek został uzupełniony w dniach 25 sierpnia i 18 września 2023 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani lekarzem, specjalistą położnictwa i ginekologii. Dyplom specjalisty otrzymała Pani w maju 2023 r. Od 2 stycznia 2018 r. do 14 kwietnia 2023 r. pracowała Pani w A w B w C w ramach rezydentury (jako lekarz w trakcie specjalizacji) na umowie o pracę na czas określony.

W czerwcu 2023 r. została Pani zatrudniona w tym samym oddziale już jako lekarz specjalista wyłącznie w ramach dyżurów medycznych, na umowie zlecenie. Od 1 lipca umowa zlecenie została zastąpiona umową kontraktową, gdyż w międzyczasie założyła Pani działalność gospodarczą. Umowa kontraktowa jest więc zawarta z poprzednim pracodawcą, jednak zmieniło się Pani stanowisko pracy z lekarza rezydenta (lekarz w trakcie szkolenia specjalizacyjnego) na lekarza specjalistę (młodszy asystent lekarz). Zmienił się również zakres zatrudnienia oraz wykonywanych czynności.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Podczas składania wniosku o rejestrację działalności do CEIDG jako formę opodatkowania zgłosiła Pani ryczałt ewidencjonowany. Wniosek został złożony 9 czerwca 2023 r., a działalność otwarta (…) 2023 r.

Art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r., poz. 2540) nie dotyczy Pani przypadku, ponieważ w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskała Pani żadnych przychodów z tej działalności ani z działalności prowadzonej w formie spółki. W 2022 r. wszystkie Pani przychody pochodziły z umowy o pracę oraz umowy zlecenia z innym podmiotem.

Z całą pewnością dla Pani działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast wątpliwość, którą chciałaby Pani wyjaśnić dotyczy interpretacji art. 8 ust. 2 tej ustawy. Oprócz wymienionych już we wniosku argumentów przemawiających za niestosowaniem wobec Pani wykluczenia zawartego w art. 8 ust. 2 tej ustawy, należy dodać, że choć umowa o pracę na okres rezydentury zawarta jest z ośrodkiem szkolącym (B), to właściwym organem powołującym na to stanowisko i będącym płatnikiem wynagrodzenia jest Ministerstwo Zdrowia, a nie szpital.

Zakres czynności i obowiązków wykonywanych przez Panią w ramach działalności gospodarczej jest zawarty w Umowie o udzielenie zamówienia na świadczenia zdrowotne – świadczenia lekarskie w ramach dyżuru, a konkretnie w pkt 1 § 1 i pkt 3 § 3 tej umowy.

Zakres czynności i obowiązków wykonywanych przez Panią w ramach stosunku pracy (zakończonym w kwietniu br.) określony jest wyłącznie w programie specjalizacji z położnictwa i ginekologii.

Zakres zadań wykonywanych przez Panią w ramach działalności na rzecz obecnego pracodawcy tylko częściowo odpowiada czynnościom, które wykonywała Pani w ramach stosunku pracy. Zakres tych zadań na pewnych polach znacznie przekracza czynności wykonywane przez lekarza rezydenta, na innych jednak jest bardziej ograniczony – np. nie obejmuje wykonywania zabiegów operacyjnych i diagnostycznych zawartych w programie specjalizacji. Różnice w zakresie obowiązków zawarte są w załączonych przez Panią dokumentach i wynikają z pracy obecnie na innym stanowisku (młodszy asystent – lekarz specjalista versus lekarz rezydent – w trakcie szkolenia) oraz w innym trybie (tylko dyżury, bez ordynacji).

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – usługi, które świadczy Pani w ramach działalności gospodarczej, sklasyfikowane są pod symbolem 86.22.1 – usługi w zakresie specjalistycznej praktyki lekarskiej.

Wskazała Pani także, że jako lekarz specjalista nigdy nie była, nie jest i w najbliższej przyszłości, nie będzie zatrudniona w ramach stosunku pracy w placówce, o której mowa we wniosku.

Zakres czynności i obowiązków wykonywanych przez Panią w ramach prowadzonej działalności określony jest w umowie ze szpitalem:

„Udzielający zamówienia zleca, a Przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do udzielania świadczeń zdrowotnych polegających na ratowaniu, przywracaniu i poprawie stanu zdrowia pacjentów (...) a w szczególności do:

1)wykonywania badań i porad lekarskich,

2)leczenia, sprawowania opieki nad pacjentami Udzielającego zamówienia,

3)badań diagnostycznych,

4)orzekania o stanie zdrowia,

5)udziału w konsyliach lekarskich na wezwanie Ordynatorów/Kierowników innych Oddziałów Spółki, oraz świadczenia konsultacji na wezwanie lekarzy i lekarzy dyżurnych innych Oddziałów/Izb Przyjęć,

6)uczestniczenia raz w tygodniu w konsyliach specjalistów, na których omawia się poszczególne przypadki kliniczne,

7)przy najniższych kosztach uzyskania kwalifikowania chorych do przyjęcia do oddziału,

8)kierowania na badania dodatkowe w celu optymalnej diagnostyki prawidłowej diagnozy,

9)wykonywania zabiegów, porodów, w tym cięć cesarskich zgodnie z bieżącą wiedzą medyczną,

10)rzetelnego prowadzenia dokumentacji lekarskiej i medycznej na zasadach obowiązujących u Udzielającego zamówienia, w tym zwłaszcza historii chorób wraz z przebiegiem leczenia, książki transfuzyjnej, raportów lekarskich.”

„Przyjmujący zamówienie (...) zobowiązuje się również do:

a)wykonywania w ramach niezbędnej potrzeby, po uzgodnieniu z Udzielającym zamówienia, innych obowiązków organizacyjnych, w szczególności zastępstw medycznych osób funkcyjnych,

b)udzielania konsultacji w innych oddziałach szpitali Udzielającego zamówienia oraz ich udokumentowania,

c)przekazywania swej wiedzy medycznej studentom, stażystom i rezydentom, a po uzgodnieniu z Udzielającym zamówienia również sprawowania funkcji ich opiekuna,

d)czynnego uczestniczenia po uzgodnieniu z Udzielającym zamówienia w szkoleniach wewnętrznych, zarówno jako szkolący, jak i szkolony, (...).”

Jako lekarz specjalista nigdy nie była i nie jest Pani obecnie zatrudniona w ramach stosunku pracy w placówce, o której mowa we wniosku. W ramach stosunku pracy była Pani zatrudniona jako lekarz rezydent, a obecnie – jako lekarz specjalista – jest Pani zatrudniona wyłącznie w ramach działalności. Podobieństwa w zakresie wykonywanych czynności na umowie rezydenckiej (stosunek pracy), jak i obecnie (w ramach działalności) są następujące: w obu przypadkach do Pani obowiązków należy, np. praca w Izbie Przyjęć – przyjmowanie pacjentek do oddziału, zapewnianie opieki i zlecanie leków lub badań pacjentkom znajdującym się na oddziale, uczestniczenie w porodach naturalnych oraz drogą cięcia cesarskiego.

Różnice w obowiązkach są następujące:

jako lekarz rezydent wszystkie wymienione wyżej czynności wykonywała Pani pod nadzorem lekarzy specjalistów. Uczestniczyła Pani w porodach, ale nie podejmowała decyzji o zakończeniu porodu drogą operacyjną, a w razie wystąpienia powikłań lub ich zwiększonego ryzyka, do Pani obowiązków należało wezwanie lekarza specjalisty i przekazanie mu nadzoru nad pacjentką. Nie mogła Pani wykonywać cięć cesarskich bez nadzoru i asysty lekarza specjalisty. Obecnie do uprawnień i obowiązków należy również podejmowanie decyzji i pełnienie nadzoru nad przebiegiem porodów;

będąc lekarzem rezydentem do Pani obowiązków nie należało nadzorowanie ani nauczanie innych lekarzy, przeprowadzanie konsultacji specjalistycznych pacjentów z innych oddziałów szpitala. Jako lekarz specjalista do Pani obowiązków należą wyżej wymienione czynności. Jako lekarz w trakcie specjalizacji wykonywała Pani (pod nadzorem lekarzy specjalistów) liczne procedury zabiegowe: zabiegi diagnostyczne, jak np. łyżeczkowanie jamy macicy, histeroskopia i zabiegi operacyjne, np. wycięcie macicy, operacje na przydatkach, operacje w zaburzeniach statyki narządu rodnego, czy nietrzymaniu moczu. W ramach obecnej umowy, która obejmuje wyłącznie pracę na dyżurach, nie wykonuje Pani żadnych z tych procedur, gdyż są to procedury wykonywane w trybie planowym, a nie dyżurowym;

do Pani obowiązków jako lekarza rezydenta należało również wykonywanie planowych przyjęć pacjentek do oddziału, branie udziału w kwalifikacji pacjentek do zabiegów, branie udziału w codziennych obchodach i w planowaniu pracy oddziału. Obecnie, ponieważ wszystkie te czynności są w zakresie pracy lekarzy pracujących w oddziale w trybie dziennym, nie należą one do Pani obowiązków;

do Pani obowiązków w ramach umowy rezydenckiej należało również branie udziału w kursach i stażach szkoleniowych przewidzianych w programie specjalizacji. Te czynności nie należą obecnie do Pani obowiązków.

Pytanie

Czy przysługuje Pani uprawnienie do opodatkowania dochodów w formie podatku zryczałtowanego?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnik traci prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli uzyskuje przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

W Pani sytuacji zakres świadczonych usług/wykonywanych czynności na rzecz byłego pracodawcy obecnie jest odmienny z uwagi na zmianę tytułu zawodowego, stanowiska pracy i zakresu zatrudnienia. Zmiana formy zatrudnienia nie dotyczy w Pani przypadku zwykłej zmiany umowy ze stosunku pracy na kontrakt w obrębie tej samej działalności, tylko jest konsekwencją zakończenia szkolenia specjalizacyjnego i wygaśnięcia okresu trwania umowy rezydenckiej. W ramach umowy o pracę dla lekarza w trakcie specjalizacji wszystkie wykonywane przez Panią czynności (określone w programie specjalizacji z położnictwa i ginekologii) były częścią szkolenia specjalizacyjnego oraz podlegały nadzorowi lekarzy specjalistów. Obecna umowa kontraktowa obejmuje stanowisko młodszego asystenta.

Jako lekarz specjalista wykonuje Pani wszystkie czynności samodzielnie oraz posiada uprawnienia do nadzorowania innych lekarzy w trakcie specjalizacji. Zakres świadczonych przez Panią usług określony jest w umowie ze szpitalem i obejmuje również czynności, do których nie była Pani zobowiązana jako lekarz w trakcie szkolenia. Zakres wykonywanych przez Panią czynności zmienił się także ze względu na to, że obecna umowa obejmuje pracę jedynie w trybie dyżurowym, a więc nie zakłada, np. wykonywania planowych przyjęć do oddziału, czy planowych zabiegów.

Pani zdaniem, w tej sytuacji powinno przysługiwać prawo do opodatkowania przychodów na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od 2 stycznia 2018 r. do 14 kwietnia 2023 r. pracowała Pani w ramach rezydentury (jako lekarz w trakcie specjalizacji) na umowie o pracę na czas określony. W czerwcu 2023 r. została Pani zatrudniona w tym samym oddziale już jako lekarz specjalista wyłącznie w ramach dyżurów medycznych. Umowa kontraktowa jest zawarta z poprzednim pracodawcą, jednak zmieniło się Pani stanowisko pracy z lekarza rezydenta (lekarz w trakcie szkolenia specjalizacyjnego) na lekarza specjalistę (młodszy asystent lekarz). Zakres świadczonych usług/wykonywanych czynności na rzecz byłego pracodawcy obecnie jest odmienny z uwagi na zmianę tytułu zawodowego, stanowiska pracy i zakresu zatrudnienia. Zmiana formy zatrudnienia nie dotyczy w Pani przypadku zwykłej zmiany umowy ze stosunku pracy na kontrakt w obrębie tej samej działalności, tylko jest konsekwencją zakończenia szkolenia specjalizacyjnego i wygaśnięcia okresu trwania umowy rezydenckiej. W ramach umowy o pracę dla lekarza w trakcie specjalizacji wszystkie wykonywane przez Panią czynności (określone w programie specjalizacji z położnictwa i ginekologii) były częścią szkolenia specjalizacyjnego oraz podlegały nadzorowi lekarzy specjalistów. Obecna umowa kontraktowa obejmuje stanowisko młodszego asystenta. Jako lekarz specjalista wykonuje Pani wszystkie czynności samodzielnie oraz posiada uprawnienia do nadzorowania innych lekarzy w trakcie specjalizacji. Zakres świadczonych przez Panią usług określony jest w umowie ze szpitalem i obejmuje również czynności, do których nie była Pani zobowiązana jako lekarz w trakcie szkolenia. Zakres wykonywanych przez Panią czynności zmienił się także ze względu na to, że obecna umowa obejmuje pracę jedynie w trybie dyżurowym, a więc nie zakłada, np. wykonywania planowych przyjęć do oddziału, czy planowych zabiegów. Ponadto, wskazała Pani, że art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie dotyczy Pani przypadku. Nie mają też zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 i 3 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z wniosku, świadczone przez Panią w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej usługi na rzecz szpitala nie będą (jak wynika z wniosku) tożsame z czynnościami, które wykonywała Pani w tym szpitalu w trakcie odbywanej rezydentury oraz w ustawowym terminie złożyła Pani stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, a prowadzona działalność gospodarcza nie podlega wyłączeniu z ryczałtu ewidencjonowanego na podstawie art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to może Pani w 2023 r. opodatkować przychody z tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W efekcie powyższego Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Tym samym niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości opodatkowania osiąganych przez Panią przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz zastosowania do tych przychodów właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie oceniono w niej natomiast stanowiska wykraczającego poza zakres postawionego pytania, tj. czy czynności, które Pani wykonuje/wykonywała na rzecz pracodawcy odpowiadają czynnościom wykonywanym przez Panią ramach działalności gospodarczej. Powyższe przyjęto bowiem – za wskazanym przez Panią opisem dokonanym we wniosku – jako tło faktyczne sprawy, tj. opisem stanu faktycznego, który stanowi podstawę dla rozstrzygnięcia.

·W toku postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej organ nie weryfikuje dołączonych do wniosku załączników, przedmiotem analizy merytorycznej jest wyłącznie treść zawarta w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00