Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.364.2023.2.KW
CIT - w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:
- Koszty Targów wskazane w pkt 1.3.1. niniejszego wniosku mogą zostać uznane za koszty uczestnictwa w targach, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, a tym samym czy mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT;
- Koszty Promocji wskazane w pkt 1.3.2. niniejszego wniosku mogą zostać uznane za koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, a tym samym czy mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT;
- Nowe Produkty wskazane w pkt 1.1. niniejszego wniosku mogą zostać uznane za produkty dotychczas nieoferowane dla celów stosowania art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT;
- w przypadku Kosztów Wspólnych wskazanych w pkt 1.3. niniejszego wniosku, stanowiących koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów, w celu spełnienia warunku uregulowanego w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT wystarczające jest, aby Spółka w ciągu kolejnych następujących po sobie dwóch lat podatkowych, począwszy od roku podatkowego poniesienia Kosztów Wspólnych, osiągnęła przychody ze sprzedaży jakiegokolwiek Nowego Produktu stanowiącego produkt dotychczas nieoferowany (lub produkt dotychczas nieoferowany w danym kraju), którego dotyczyły poniesione Koszty Wspólne.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 sierpnia 2023 r. (data wpływu 18 sierpnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Spółka jest podmiotem z branży (…), specjalizującym się w produkcji (…) (m.in. (…), itd., dalej: „Produkty”). Oferta spółki podzielona jest na kategorie Produktów według ich cech / funkcji użytkowych:
(…)
Produkty są wytwarzane samodzielnie przez Spółkę w jej zakładach produkcyjnych. W ramach swojej działalności Spółka sukcesywnie promuje Produkty w kraju jak i poza granicami kraju.
1.1. Nowe Produkty
Spółka stale poszerza gamę wytwarzanych Produktów. W tym celu systematycznie prowadzi działania mające na celu zapewnienie swoim klientom nowych produktów (dalej: „Nowe Produkty”) o wysokich parametrach użytkowych i estetycznych, przy uwzględnieniu zmieniających się warunków rynkowych oraz preferencji klientów. Nowe Produkty mogą być oferowane i sprzedawane przez Spółkę samodzielnie, albo też stanowić element większej kolekcji (dalej: „Kolekcja”), w ramach której oferowane mogą być zarówno Nowe Produkty, jak i Produkty już obecne w ofercie Spółki
Działalność Spółki związana z opracowaniem Nowych Produktów ofertowych prowadzona jest w podziale na poszczególne projekty (dalej: „Projekty”), które nadzorowane są głównie przez Biuro Rozwoju Produktów oraz Biuro Badań i Rozwoju funkcjonujące w ramach struktury organizacyjnej Spółki.
Z punktu widzenia złożoności i stopnia twórczości prowadzonych Projektów prowadzących do powstania Nowych Produktów, Spółka klasyfikuje ww. Projekty do jednej z trzech grup. Projekty w ramach grupy I obejmują opracowanie od podstaw nowego (...) lub (...) w ramach całej nowej Kolekcji. Projekty w ramach grupy II polegają na opracowaniu nowego dekoru (kolorystyki) dla już istniejących w ofercie (...). Projekty w ramach grupy III obejmują opracowanie nowego (...) w oparciu o istniejące założenia stylistyczne celem uzupełnienia już obecnej w ofercie Kolekcji.
Spółka traktuje Projekty zakwalifikowane do grupy I oraz grupy III jako najbardziej złożone, a tym samym jako realizowane w ramach działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (dalej: „Działalność B+R”). Prace realizowane w ramach Projektów zakwalifikowanych do grupy II nie są traktowane jako Działalność B+R.
Niezależnie od powyższej kwalifikacji, wszystkie ww. Projekty prowadzą do powstania Nowych Produktów, rozumianych jako (...) różniące się pod względem parametrów (bryły, wzoru, designu) od (...) obecnych dotychczas w ofercie Spółki, którym Spółka każdorazowo nadaje nowe indeksy produktowe.
1.2. Działania promocyjno-informacyjne dotyczące Nowych Produktów
W celu zainteresowania klientów ofertą Spółki w zakresie Nowych Produktów i wygenerowanie sprzedaży Nowych Produktów, Spółka podejmuje liczne działania o charakterze promocyjno-informacyjnym dotyczące Nowych Produktów, przy czym z uwagi na charakter podejmowanych działań niektóre z nich mogą dotyczyć jednocześnie Nowych Produktów, jak i również Produktów już obecnych w ofercie Spółki (przykładowo, w sytuacji w której Spółka uczestniczy w targach, na których prezentuje Kolekcje składające się częściowo z Nowych Produktów, a częściowo z Produktów już obecnych w ofercie Spółki).
Podejmowane przez Spółkę działania podzielić można na następujące kategorie:
- uczestnictwo w targach branżowych, na których prezentowane są Nowe Produkty (samodzielnie lub wraz z Produktami już obecnymi w ofercie Spółki),
- pozostałe działania promocyjno-informacyjne dotyczące Nowych Produktów (względnie zbiorczo Nowych Produktów i Produktów obecnych już w ofercie Spółki).
1.2.1. Uczestnictwo w targach branżowych
W trakcie targów, Spółka za pośrednictwem swojego stoiska promuje oferowane przez siebie Produkty (zarówno Nowe Produkty, jak i Produkty obecne już w ofercie Spółki), a także prezentuje / przekazuje potencjalnym klientom materiały promocyjne (katalogi, ulotki, etc.).
Przykładowo, na przestrzeni 2022 r. Spółka wzięła udział w następujących targach:
(…)
1.2.2. Pozostałe działania promocyjno-informacyjne
Poza uczestnictwem w targach, Spółka prowadzi szereg innych działań o charakterze marketingowym, nakierowanych na zainteresowanie potencjalnych klientów Nowymi Produktami oraz wygenerowanie ich sprzedaży. Przedmiotowymi działaniami są / mogą być w przyszłości:
- projekt i druk katalogów, ulotek, plakatów i innych szeroko rozumianych materiałów promocyjnych prezentujących Nowe Produkty,
- przygotowanie kampanii reklamowych dedykowanych dla poszczególnych Nowych Produktów,
- wykonanie renderów aranżacyjnych do nowych Kolekcji (zlecenie),
- prowadzenie działań marketingowych w Internecie mających na celu reklamę Nowych Produktów, w tym organizacja internetowych kampanii reklamowych (w tym…), budowa / aktualizacja stron internetowych dla Nowych Produktów, pozycjonowanie treści w wyszukiwarkach internetowych,
- zakup przestrzeni reklamowych i zlecenie produkcji bilbordów w celu reklamy Nowych Produktów,
- reklama Nowych Produktów w środkach masowego przekazu (radio, telewizja).
- landing page oferty na stronach internetowych kontrahentów Spółki.
1.3. Koszty związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi dotyczącymi Nowych Produktów
W związku z prowadzonymi działaniami promocyjno-informacyjnymi dotyczącymi Nowych Produktów, Spółka ponosi szereg kosztów (dalej: „Koszty”), które można podzielić na:
- koszty uczestnictwa w targach branżowych, na których prezentowane są Nowe Produkty (dalej: „Koszty Targów”),
- koszty pozostałych działań promocyjno-informacyjnych dotyczących Nowych Produktów (dalej: „Koszty Promocji”).
Ponoszone Koszty stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i jako koszty uzyskania przychodów inne niż związane bezpośrednio z przychodami podatkowymi są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 15 ust. 4d ustawy o CIT). W zakresie objętym niniejszym Wnioskiem mieszczą się wyłącznie takie Koszty, które nie są zwracane na rzecz Spółki w jakiejkolwiek formie ani nie podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania.
W ramach ponoszonych Kosztów wyodrębnić można takie, które można przyporządkować w całości do pojedynczego Nowego Produktu (np. koszt wytworzenia konkretnego egzemplarza Nowego Produktu, który ma być prezentowany na targach), ale w zdecydowanej większości przypadków ponoszone koszty dotyczącą zbiorczo wielu Nowych Produktów, względnie Nowych Produktów oraz Produktów już obecnych w ofercie Spółki (np. koszty uczestnictwa, wynajęcia powierzchni wystawienniczej i zaprojektowania i budowy stoiska na targach, na których prezentowanych ma być wiele Nowych Produktów, względnie Nowe Produkty oraz Produkty już obecne w ofercie Spółki; koszty przygotowania / zaprojektowania i wykonania katalogów, ulotek, i innych szeroko rozumianych materiałów promocyjnych prezentujących wiele Nowych Produktów, względnie Nowe Produkty oraz Produkty już obecne w ofercie Spółki) i nie jest możliwe przyporządkowanie ponoszonych kosztów indywidualnie do pojedynczego Nowego Produktu / Produktu już obecnego w ofercie Spółki (dalej: „Koszty Wspólne”).
1.3.1. Koszty Targów
W ramach Kosztów Targów Spółka ponosi / może ponosić w przyszłości następujące rodzaje wydatków:
a)opłata za uczestnictwo w targach,
b)koszty wynajęcia powierzchni wystawienniczej,
c)koszty zaprojektowania i budowy stoiska Spółki (przykładowo, zakup wykładziny targowej, farby do ścian, materiały wykończeniowe, materiały elektryczne, tekstylia, dekoracje),
d)koszty demontażu stoiska Spółki,
e)koszty przygotowania / zakupu materiałów reklamowych prezentowanych na stoisku / przekazywanych potencjalnym klientom (przykładowo, banery, rollupy, katalogi, ulotki, gadżety reklamowe, tabliczki / naklejki z nazwami kolekcji)
f)koszty obsługi stoiska (koszty zakupu mediów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania stoiska, czy też koszty zakupu lub wypożyczenia sprzętu),
g)wynagrodzenia hostess obsługujących stoisko Spółki,
h)koszty biletów lotniczych pracowników Spółki biorących udział w targach,
i)koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników Spółki biorących udział w targach,
j)koszty diet należnych pracownikom Spółki za czas uczestnictwa w targach,
k)koszty wytworzenia egzemplarzy (próbek) Nowych Produktów, które mają być prezentowane na targach,
l)koszty transportu egzemplarzy (próbek) Nowych Produktów, elementów stoiska Spółki oraz materiałów reklamowych na targi,
m)koszty załadunku, wyładunku i zabezpieczenia na czas transportu egzemplarzy (próbek) Nowych Produktów transportowanych na targi,
n)koszty montażu egzemplarzy (próbek) Nowych Produktów prezentowanych na targach,
o)koszty demontażu oraz (w niektórych wypadkach) utylizacji egzemplarzy (próbek) Nowych Produktów prezentowanych na targach,
p)koszty wynagrodzeń pracowników Spółki zaangażowanych w przygotowanie / organizację stoiska Spółki (chodzi wyłącznie o wynagrodzenia za czas pracy obejmujący działania takie jak zaprojektowanie / budowa stoiska czy przygotowanie / zakup materiałów reklamowych, a nie o wynagrodzenia za czas uczestnictwa pracowników w targach), wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Pracy w części finansowanej przez Spółkę (dalej: „Koszty Pracowników Targi” lub „KPT”).
Opisane powyżej Koszty Targów dokumentowane są / będą fakturami lub rachunkami wystawianymi przez zewnętrzne podmioty, za wyjątkiem:
- wynagrodzenia hostess obsługujących stoisko Spółki - w tym wypadku koszt wynikać może z zawartej umowy cywilnoprawnej (umowy o dzieło),
- kosztów diet należnych pracownikom Spółki za czas uczestnictwa w targach - w tym wypadku koszt wynikać może z rozliczenia podróży służbowej,
- KPT - w tym wypadku koszt wynikać może z zawartych umów o pracę, list płac, a także prowadzonej przez pracowników ewidencji czasu pracy, z której wynika, jaka część czasu pracy w poszczególnych miesiącach przypadała na realizację ww. czynności.
1.3.2. Koszty Promocji
W ramach Kosztów Promocji Spółka ponosi / może ponosić w przyszłości następujące rodzaje wydatków:
a)koszty przygotowania / zaprojektowania i wykonania katalogów, ulotek, i innych szeroko rozumianych materiałów promocyjnych prezentujących Nowe Produkty,
b)koszty prowadzenia działań marketingowych w Internecie mających na celu reklamę Nowych Produktów, w tym koszty organizacji internetowych kampanii reklamowych, koszty projektowania stron internetowych dla Nowych Produktów, koszty pozycjonowania treści w wyszukiwarkach internetowych,
c)koszty zakupu przestrzeni reklamowych w celu reklamy Nowych Produktów,
d)koszty reklamy Nowych Produktów w środkach masowego przekazu (radio, telewizja),
e)koszty wynagrodzeń pracowników Spółki zaangażowanych w prowadzenie działań marketingowych wskazanych w pkt 1.2.2. niniejszego wniosku, wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Pracy w części finansowanej przez Spółkę (dalej: „Koszty Pracowników Promocja” lub „KPP”).
Opisane powyżej Koszty Promocji dokumentowane są / będą fakturami lub rachunkami wystawianymi przez zewnętrzne podmioty, za wyjątkiem KPP, w przypadku których koszt wynikać może z zawartych umów o pracę, list płac, a także prowadzonej przez pracowników ewidencji czasu pracy, z której wynika, jaka część czasu pracy w poszczególnych miesiącach przypadała na realizację ww. czynności.
1.4. Ulga Prowzrostowa
Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów uregulowanej w art. 18eb ustawy o CIT (dalej: „Ulga Prowzrostowa”) w rozliczeniu za 2022 r. i następne lata podatkowe.
Skorzystanie z Ulgi Prowzrostowej przez Spółkę ma polegać na odliczaniu Kosztów Targów oraz Kosztów Promocji od podstawy opodatkowania ustalanej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, wyznaczanej przez kwotę dochodów niebędących dochodami z zysków kapitałowych, do maksymalnej kwoty 1.000.000 zł w roku podatkowym.
Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych uregulowanych w art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a ustawy o CIT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Ad. 1) i 2)
W pierwszej kolejności Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż art. 18eb ustawy o CIT nie reguluje „zwolnienia”, lecz ulgę na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów (zgodnie z definicją przyjęta na potrzeby Wniosku: „Ulga Prowzrostowa”), polegającą na możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania ustalanej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT (a więc podstawy opodatkowania wyznaczanej przez kwotę dochodów niebędących dochodami z zysków kapitałowych) kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, zdefiniowanych w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, do maksymalnej kwoty 1.000.000 zł w roku podatkowym.
W powyższym kontekście Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, iż art. 18eb ust. 4 nie wprowadza żadnej szczególnej kategorii „źródeł przychodów” (na gruncie ustawy o CIT mamy do czynienia wyłącznie z dwoma kategoriami źródeł przychodów: przychodami z zysków kapitałowych oraz pozostałymi przychodami, określanymi niejednokrotnie jako przychody operacyjne), a tym samym niezrozumiała jest dla Wnioskodawcy prośba o przyporządkowanie zdefiniowanych we Wniosku Kosztów do „źródeł przychodów”, o których mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT.
Art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT reguluje materialnoprawne warunki skorzystania z Ulgi Prowzrostowej. W świetle przedmiotowej regulacji, w celu odliczenia kosztów poniesionych na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, podatnik musi wykazać co najmniej jedną z trzech okoliczności:
- zwiększenie przychody ze sprzedaży produktów, których dotyczą poniesione koszty, w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych koszów, lub
- osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub
- osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Jak wynika z w sposób jasny i bezpośredni z samej treści Wniosku, opisane we Wniosku Koszty dotyczą kategorii produktów zdefiniowanych we Wniosku jako Nowe Produkty, które w ocenie Wnioskodawcy mogą zostać uznane za produkty dotychczas nieoferowane dla celów stosowania art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT (zagadnienie to jest jednakże przedmiotem pytania nr 3 przedstawionego we Wniosku), aczkolwiek nie jest wykluczone, iż Koszty dotyczyć mogą jednocześnie Produktów już obecnych w ofercie Spółki (dotyczy to zdefiniowanych we Wniosku Kosztów Wspólnych, które dotyczą wielu Produktów i w przypadku których nie jest możliwe przyporządkowanie ponoszonych Kosztów indywidualnie do pojedynczego Nowego Produktu / Produktu już obecnego w ofercie Spółki).
Podsumowując, Wnioskodawca zakłada, że w odniesieniu do Kosztów opisanych we Wniosku spełniał będzie warunek zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w Polsce / w danym kraju (aczkolwiek Wnioskodawca raz jeszcze pragnie podkreślić, iż zagadnienie to jest przedmiotem pytania nr 3, w ramach którego Wnioskodawca oczekuje od Organu zajęcia stanowiska w przedmiocie interpretacji pojęcia „produktu dotychczas nieoferowanego”), aczkolwiek nie jest wykluczone, iż w niektórych wypadkach dojdzie do spełnienia również warunku zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia Koszów.
Ad. 3)
Jak wynika bezpośrednio z treści Wniosku (pkt 1.4.), skorzystanie z Ulgi Prowzrostowej przez Spółkę ma polegać na odliczaniu Kosztów od podstawy opodatkowania ustalanej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, wyznaczanej przez kwotę dochodów niebędących dochodami z zysków kapitałowych (Wnioskodawca może osiągać dochody z zysków kapitałowych, ale nie zamierza korzystać z Ulgi Prowzrostowej w odniesieniu do tej kategorii dochodów).
Ad. 4)
Jak wynika bezpośrednio z treści Wniosku (pkt 1.3.), w zakresie objętym Wnioskiem mieszczą się wyłącznie takie Koszty, które nie są zwracane na rzecz Spółki w jakiejkolwiek formie ani nie podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania.
Ad. 5), 6) i 7)
Ponownie, jak wynika bezpośrednio z treści Wniosku (pkt 1) zdefiniowane na potrzeby Wniosku Produkty (w tym Nowe Produkty) są wytwarzane samodzielnie przez Spółkę w jej zakładach produkcyjnych.
Pytania zadane we Wniosku dotyczą wyłącznie Produktów w ww. znaczeniu, to znaczy Wnioskodawca nie obejmuje treścią Wniosku innych produktów sprzedawanych przez Wnioskodawcę, które mogłyby być wytwarzane przez podmioty trzecie / przy udziale podmiotów trzecich.
Ad. 8)
Wnioskodawca pragnie zauważyć, że Ulga Prowzrostowa nie polega na odliczaniu kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wyłącznie od dochodu uzyskanego ze sprzedaży tych produktów (z żadnego przepisu, w szczególności z art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, nie wynika takie ograniczenie), ale na odliczeniu ww. kosztów od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT (a więc od podstawy opodatkowania wyznaczonej przez cały tzw. dochód operacyjny podatnika), w granicach limitu 1.000.000 zł.
Tym niemniej, odpowiadając na pytanie Organu, dochody ze sprzedaży Produktów (w tym Nowych Produktów) podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.
Ad. 9)
Wnioskodawca może dokonywać sprzedaży Produktów zdefiniowanych we Wniosku również na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jednakże sprzedaż taka nie będzie brana pod uwagę na potrzeby potencjalnej analizy przesłanki zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów, zgodnie z treścią art. 18eb ust. 3 ustawy o CIT.
Pytania
1.Czy Koszty Targów wskazane w pkt 1.3.1. niniejszego wniosku mogą zostać uznane za koszty uczestnictwa w targach, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, a tym samym czy mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT?
2.Czy Koszty Promocji wskazane w pkt 1.3.2. niniejszego wniosku mogą zostać uznane za koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, a tym samym czy mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT?
3.Czy Nowe Produkty wskazane w pkt 1.1. niniejszego wniosku mogą zostać uznane za produkty dotychczas nieoferowane dla celów stosowania art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT?
4.Czy w przypadku Kosztów Wspólnych wskazanych w pkt 1.3. niniejszego wniosku, stanowiących koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów, w celu spełnienia warunku uregulowanego w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT wystarczające jest, aby Spółka w ciągu kolejnych następujących po sobie dwóch lat podatkowych, począwszy od roku podatkowego poniesienia Kosztów Wspólnych, osiągnęła przychody ze sprzedaży jakiegokolwiek Nowego Produktu stanowiącego produkt dotychczas nieoferowany (lub produkt dotychczas nieoferowany w danym kraju), którego dotyczyły poniesione Koszty Wspólne?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie pytania nr 1
W ocenie Wnioskodawcy, Koszty Targów wskazane w pkt 1.3.1. niniejszego wniosku mogą zostać uznane za koszty uczestnictwa w targach, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, a tym samym mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w przedmiocie pytania nr 1
Zgodnie z art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1.000.000 zł w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty uczestnictwa w targach poniesione na:
- organizację miejsca wystawowego,
- zakup biletów lotniczych dla pracowników,
- zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.
Odnosząc się do pojęcia „organizacja miejsca wystawowego”, uwzględniając definicję pojęcia „organizować” funkcjonującą na gruncie języka polskiego („planować i koordynować poszczególne etapy jakichś działań”), należy uznać, iż koszty organizacji miejsca wystawowego to wszystkie koszty ponoszone przez podatnika na etapie planowania wydarzenia marketingowego w postaci uczestnictwa w targach oraz samego uczestnictwa w tym wydarzeniu, związane z tym wydarzeniem.
Uwzględniając powyższe, za koszty poniesione na organizację miejsca wystawowego bez wątpienia uznać należy następujące kategorie wydatków zdefiniowanych w ramach niniejszego wniosku jako Koszty Targów:
- opłata za uczestnictwo w targach,
- koszty wynajęcia powierzchni wystawienniczej,
- koszty zaprojektowania i budowy stoiska Spółki (przykładowo, zakup wykładziny targowej, farby do ścian, materiały wykończeniowe, materiały elektryczne, tekstylia, dekoracje),
- koszty demontażu stoiska Spółki,
- koszty przygotowania / zakupu materiałów reklamowych prezentowanych na stoisku / przekazywanych potencjalnym klientom (przykładowo, banery, rollupy, katalogi, ulotki, gadżety reklamowe, tabliczki / naklejki z nazwami kolekcji),
- koszty obsługi stoiska (koszty zakupu mediów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania stoiska, czy też koszty zakupu lub wypożyczenia sprzętu),
- wynagrodzenia hostess obsługujących stoisko Spółki,
- koszty wytworzenia egzemplarzy (próbek) Nowych Produktów, które mają być prezentowane na targach,
- koszty transportu egzemplarzy (próbek) Nowych Produktów, elementów stoiska Spółki oraz materiałów reklamowych na targi,
- koszty załadunku, wyładunku i zabezpieczenia na czas transportu egzemplarzy (próbek) Nowych Produktów transportowanych na targi,
- koszty montażu egzemplarzy (próbek) Nowych Produktów prezentowanych na targach,
- koszty demontażu oraz (w niektórych wypadkach) utylizacji egzemplarzy (próbek) Nowych Produktów prezentowanych na targach.
Niezależnie od powyższego, w ocenie Wnioskodawcy za koszty poniesione na organizację miejsca wystawowego uznać należy również KPT, a więc koszty wynagrodzeń pracowników Spółki zaangażowanych w przygotowanie / organizację targów (stoiska Spółki), wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Pracy w części finansowanej przez Spółkę, w zakresie w jakim z prowadzonej przez Spółkę ewidencji czasu pracy wynika faktyczne zaangażowanie pracowników w ww. czynności. W ocenie Wnioskodawcy, o ile przepisy ustawy o CIT wprost nie zezwalają na zaliczanie do kategorii kosztów ponoszonych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wynagrodzeń pracowników / składek za okres uczestnictwa w targach, nic nie stoi na przeszkodzie, aby do ww. kategorii zaliczać stosowne wynagrodzenia / składki ponoszone w związku z czynnościami realizowanymi w okresie poprzedzającym samo uczestnictwo w targach, o ile tylko pracownicy realizują zadania związane z przygotowaniem / organizacją targów (stoiska Spółki).
Z kolei mając na uwadze kategorie wydatków takie jak koszty biletów lotniczych pracowników Spółki biorących udział w targach, koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników Spółki biorących udział w targach oraz koszty diet należnych pracownikom Spółki za czas uczestnictwa w targach, zdefiniowanych w ramach niniejszego wniosku również jako Koszty Targów, bez wątpienia spełniają one definicję kosztów uczestnictwa w targach poniesionych na zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz na zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników w rozumieniu art. 18eb ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo, w uzasadnieniu interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lutego 2023 r. (0111-KDIB2-1.4010.484.2022.2.DD) czytamy:
„W wyniku dokonania tej oceny należy uznać, że kosztami uczestnictwa w targach są koszty:
- związane z opłatą za uczestnictwo w targach,
- wynajmu powierzchni dla stoisk z produktami spółki,
- projektowania oraz budowania stoiska,
- usług związanych z obsługą samego stoiska (np. koszty związane ze zużyciem prądu czy wypożyczeniem sprzętu),
- transportu produktów spółki w miejsce odbywania się targów,
- transportu, ale wyłącznie potwierdzonego biletami lotniczymi oraz zakwaterowania pracowników,
- diet pracowników,
- wynagrodzenia hostess, które będą obsługiwać stoisko”.
Analogiczne stanowisko zaprezentowane zostało w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 stycznia 2023 r. (0111-KDIB1-3.4010.565.2022.2.AN), w której czytamy:
„Mając na uwadze przedstawiony powyżej katalog wydatków / kosztów uprawniających do odliczenia (art. 18eb ust. 7 ust. 1 ustawy o CIT) stwierdzić należy, że następujące koszty wymienione w punkcie a) wniosku, uprawniają go do odliczenia:
- zakup biletów lotniczych,
- koszty wyrobów Spółki przeznaczonych do degustacji,
- dodatkowe surowce niezbędne do pełnej prezentacji nowych wyrobów w postaci proponowanych dań,
- koszty projektu miejsca wystawowego,
- koszty budowy stoiska wystawowego,
- koszty najmu powierzchni wystawienniczej,
- podłączenia mediów: wody, energii,
- zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.
Stwierdzić należy, że powyższe wydatki można zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy CIT, które zostały literalnie wymienione w tym przepisie lub uznać jako koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego”.
Końcowo wskazać można również interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 listopada 2022 r. (0111-KDIB1-3.4010.366.2022.1.MBD), w której czytamy:
„Mając na uwadze przedstawiony powyżej katalog wydatków/kosztów uprawniających do odliczenia (art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT) stwierdzić należy, że wymienione przez Wnioskodawcę następujące koszty uprawniają go do odliczenia (…):
- zorganizowanie stoiska, partycypację w kosztach zorganizowania imprezy, obsługę stoiska firmowego (…),
- zakwaterowanie i wyżywienie pracowników spółki w czasie targów (…),
- przygotowanie materiałów reklamowych np. roll-up reklamujących produkty spółki (…),
- zakup powierzchni reklamowej w katalogu targowym lub innym miejscu wybranym przez organizatora targów,
- przygotowanie materiałów reklamowych: katalogów, ulotek dotyczących produktów rozkładówek cenowych (…),
- zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na targach,
- wynajęcie powierzchni wystawienniczej,
- wykonanie wystroju stoiska,
- próby towarów prezentowanych na stoisku handlowym oraz ich wysyłka za granicę,
- bilety lotnicze dla pracowników spółki, biorących udział w targach.
Stwierdzić należy, że powyższe wydatki można zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 1 i 2 ustawy CIT, które zostały literalnie wymienione w tym przepisie lub uznać jako koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego”.
Podsumowując, zdefiniowane w ramach niniejszego wniosku Koszty Targów powinny bez wątpienia zostać uznane za koszty uczestnictwa w targach, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, a tym samym mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie pytania nr 2
W ocenie Wnioskodawcy, Koszty Promocji wskazane w pkt 1.3.2. niniejszego wniosku mogą zostać uznane za koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, a tym samym mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w przedmiocie pytania nr 2
Jak zostało już podkreślone, zgodnie z art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1.000.000 zł w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.
Odnosząc się do pojęcia „działań promocyjno-informacyjnych”, uwzględniając definicje pojęć „promować” („realizować działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”) oraz „informować” („udzielać informacji, wskazówek, podawać do wiadomości”) funkcjonujące na gruncie języka polskiego należy uznać, iż przez działania promocyjno-informacyjne należy rozumieć wszelkie działania, które zmierzają do zwiększenia popularności produktu i zachęcania do jego nabywania oraz działania mające na celu informowanie klientów o produktach i ich cechach.
Uwzględniając powyższe, kosztami działań promocyjno-informacyjnych będą wszystkie wydatki zdefiniowane w ramach niniejszego wniosku jako Koszty Promocji, a mianowicie:
- koszty przygotowania / zaprojektowania i wykonania katalogów, ulotek, i innych szeroko rozumianych materiałów promocyjnych prezentujących Nowe Produkty,
- koszty prowadzenia działań marketingowych w Internecie mających na celu reklamę Nowych Produktów, w tym koszty organizacji internetowych kampanii reklamowych, koszty projektowania stron internetowych dla Nowych Produktów, koszty pozycjonowania treści w wyszukiwarkach internetowych,
- koszty zakupu przestrzeni reklamowych w celu reklamy Nowych Produktów,
- koszty reklamy Nowych Produktów w środkach masowego przekazu (radio, telewizja),
- KPP, a więc koszty wynagrodzeń pracowników Spółki zaangażowanych w prowadzenie działań marketingowych wskazanych w pkt 1.2.2. niniejszego wniosku, wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Pracy w części finansowanej przez Spółkę, w zakresie w jakim z prowadzonej przez Spółkę ewidencji czasu pracy wynika faktyczne zaangażowanie pracowników w ww. czynności.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo, w uzasadnieniu interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 stycznia 2023 r. (0111-KDIB1-3.4010.565.2022.2.AN) czytamy:
„Stwierdzić należy, że kosztami działań promocyjno-informacyjnymi wskazanymi w punkcie b) wniosku, które mieszczą się w katalogu kosztów z art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, są:
- zakup przestrzeni reklamowych,
- modernizacja dotychczasowej strony internetowej (...),
- budowa strony internetowej dla nowej marki, w tym budowa sklepu internetowego,
- publikacja prasowych broszur, katalogów informacyjnych i ulotek dotyczących produktów,
- koszty marketingu,
- promocja,
- udział w gazetkach, którym obciążą Wnioskodawcę sieci handlowe,
- promocja nowych nieznanych dla klienta indywidualnego produktów w środkach masowego przekazu,
- wynagrodzenia osób oddelegowanych do przygotowania działań promocyjno-informacyjnych, oraz
- koszty agencji reklamowej, która jest odpowiedzialna za przygotowanie koncepcji działań promocyjno-informacyjnych.
Powyższe wydatki można zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, jako koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów. Stwierdzić należy, że mimo braku literalnego odwołania do ponoszonych kosztów pracowniczych w powyższym przepisie, uzasadnione jest, że koszty przygotowania działań promocyjno-informacyjnych, mogą obejmować również koszty wynagrodzenia pracowników, którzy zajmują się tymi działaniami. W takim przypadku, na podatniku będzie ciążył obowiązek odpowiedniego udokumentowania czasu poświęconego przez danego pracownika na czynności wymienione w ww. art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT”.
Stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie pytania nr 3
W ocenie Wnioskodawcy, Nowe Produkty wskazane w pkt 1.1. niniejszego wniosku mogą zostać uznane za produkty dotychczas nieoferowane dla celów stosowania art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w przedmiocie pytania nr 3
Zgodnie z art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, pod warunkiem, że w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia ww. kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
W kontekście powyższej regulacji istotne jest ustalenie, jak rozumieć należy pojęcie „przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych” oraz „przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju”, co sprowadza się do właściwego zdefiniowana pojęcia „produkty dotychczas nieoferowane”.
Należy wskazać, iż przepisy art. 18eb nie regulują pojęcia „produkty dotychczas nieoferowane” i nie wskazują żadnych warunków, które musi spełniać produkt wytworzony przez podatnika, aby mógł być uznany za nowy produkt (to znaczy taki produkt, który nie znajdował się dotychczas w ofercie podatnika i z tytułu sprzedaży którego podatnik nie osiągał dotychczas przychodów podatkowych). Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, iż każdy wytworzony przez podatnika produkt różniący się pod względem parametrów od produktów dotychczas oferowanych powinien być uznawany za nowy produkt, będący produktem dotychczas nieoferowanym przez podatnika. W szczególności podkreślenia wymaga, iż – w braku stosownych regulacji w tym zakresie - nie można wymagać, aby proces stworzenia / opracowania tak rozumianego nowego produktu charakteryzował się odpowiedni stopniem twórczości, czy też aby nowy produkt był rezultatem prowadzonej przez podatnika działalności badawczo-rozwojowej.
Jak zostało podkreślone w opisie stanu faktycznego, zdefiniowane na potrzeby niniejszego wniosku Nowe Produkty stanowią (...) różniące się pod względem parametrów (bryły, wzoru, designu) od (...) obecnych dotychczas w ofercie Spółki. Zdefiniowane w ww. sposób Nowe Produkty stanowić mogą wynik działalności badawczo-rozwojowej prowadzonej przez Spółkę, ale mogą również powstawać w toku działań które nie są klasyfikowane jako działalność badawczo-rozwojowa. W ocenie Spółki dla celów kwalifikacji Nowych Produktów jako produktów dotychczas nieoferowanych wystarczające jest, iż Nowe Produkty różnią się pod względem parametrów od (...) obecnych dotychczas w ofercie Spółki i są im nadawane nowe indeksy produktowe.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje pośrednie potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 lutego 2023 r. (0111-KDIB2-1.4010.484.2022.2.DD), w uzasadnieniu której czytamy:
„W kontekście powyższych wykładni należy dokonać oceny, czy produkty objęte pytaniami oznaczonymi we wniosku nr 1 i 2 spełniają wymóg „nieoferowania” ich dotychczas do sprzedaży przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca wskazał, że w ramach posiadanego zaplecza laboratoryjnego produkuje oferowane do sprzedaży produkty. Tym samym należy uznać, że są to produkty wytworzone przez Spółkę. W celu zapewnienia konkurencyjności swoich produktów, Wnioskodawca dba o ich ciągły rozwój poprzez tworzenie nowych produktów, które mają zachęcić aktualnych, jak i nowych klientów do współpracy. Tworzenie nowych produktów polega m.in. na:
- tworzeniu nowych aromatów poprzez zmianę środków albo ich proporcji, z których są tworzone (tj. co do zasady koncentratu, glikolu oraz innych surowców chemicznych służących jako dodatki chłodzące lub słodzące),
- tworzeniu nowych płynów do papierosów elektronicznych poprzez mieszanie glikolu, gliceryny, aromatów, dodatków oraz nikotyny/soli nikotyny w różnych proporcjach, ilościach oraz opakowaniach (przy czym w zależności od danej receptury, niektóre z wymienionych składników mogą być pominięte w trakcie danej produkcji).
Każdorazowo taki produkt różni się od dotychczas oferowanych produktów poprzez swoje właściwości takie jak: smak czy stężenie nikotyny. Różny jest także ich skład chemiczny (…) Tym samym należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy iż wprowadzenie do oferty produktów:
- zmienionych poprzez dodawanie lub zmianę ich parametrów, zmianę właściwości takich jak smak czy stężenie nikotyny, tj. wprowadzenie produktów ze zmienionym składem chemicznym,
- samodzielnie wytwarzanych, które dotychczas nabywane były od osób trzecich, tj. wprowadzenie produktu określonego typu, który wcześniej nie był wytwarzany przez Wnioskodawcę, różniący się od dotychczasowego procesem produkcji czy też użytych materiałów stanowić będzie wytworzenie oraz oferowanie produktów dotychczas nieoferowanych, o których mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT”.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy Nowe Produkty ((...)), różniące się pod względem parametrów (bryły, wzoru, designu) od (...) obecnych dotychczas w ofercie Spółki, mogą zostać uznane za produkty dotychczas nieoferowane dla celów stosowania art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie pytania nr 4
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku Kosztów Wspólnych wskazanych w pkt 1.3. niniejszego wniosku, stanowiących koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów, w celu spełnienia warunku uregulowanego w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT wystarczające jest, aby Spółka w ciągu kolejnych następujących po sobie dwóch lat podatkowych, począwszy od roku podatkowego poniesienia Kosztów Wspólnych, osiągnęła przychody ze sprzedaży jakiegokolwiek Nowego Produktu stanowiącego produkt dotychczas nieoferowany (lub produkt dotychczas nieoferowany w danym kraju), którego dotyczyły poniesione Koszty Wspólne.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w przedmiocie pytania nr 4
Jak zostało już podkreślone, zgodnie z art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, pod warunkiem, że w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia ww. kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, zdefiniowane w ramach niniejszego wniosku Koszty Targów oraz Koszty Promocji mogą stanowić Koszty Wspólne, to znaczy takie, które dotyczą zbiorczo wielu Nowych Produktów, względnie Nowych Produktów oraz Produktów już obecnych w ofercie Spółki (np. koszty uczestnictwa, wynajęcia powierzchni wystawienniczej i zaprojektowania i budowy stoiska na targach, na których prezentowanych ma być wiele Nowych Produktów, względnie Nowe Produkty oraz Produkty już obecne w ofercie Spółki; koszty przygotowania / zaprojektowania i wykonania katalogów, ulotek, i innych szeroko rozumianych materiałów promocyjnych prezentujących wiele Nowych Produktów, względnie Nowe Produkty oraz Produkty już obecne w ofercie Spółki) i nie jest możliwe przyporządkowanie ponoszonych kosztów indywidualnie do pojedynczego Nowego Produktu / Produktu już obecnego w ofercie Spółki (co jest oczywiste jeżeli uwzględnić fakt, iż np. w ramach targów Spółka prezentuje nawet kilkaset Nowych Produktów / Produktów już obecnych w ofercie Spółki i nie sposób jest ustalić, w jakim zakresie np. koszty wynajęcia powierzchni wystawienniczej czy przygotowania / zakupu materiałów reklamowych dotyczą indywidualnie konkretnego Nowego Produktu). Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż brak możliwości przyporządkowania Kosztów Wspólnych indywidualnie do pojedynczego Nowego Produktu / Produktu już obecnego w ofercie Spółki jest elementem opisanego stanu faktycznego i Wnioskodawca nie oczekuje oceny ww. zagadnienia przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej interpretacji indywidualnej. Przyjmując powyższe założenie, należy stwierdzić, iż ponoszone przez Spółkę Koszty Wspólne dotyczą w całości w równym stopniu każdego Nowego Produktu / Produktu już obecnego w ofercie Spółki.
Uwzględniając powyższe założenie, w przypadku poniesienia przez Spółkę Kosztów Wspólnych w danym roku podatkowym, dotyczących zbiorczo wielu Nowych Produktów / Produktów już obecnych w ofercie Spółki, zagadnienie spełnienia warunku uwzględnienia Kosztów Wspólnych w ramach Ulgi Prowzrostowej, uregulowanego w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, mogłoby zostać oparte o dwie przeciwstawne koncepcje:
- w ramach pierwszej koncepcji, Spółka musiałaby wykazać spełnienie warunku, o którym mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, w odniesieniu do wszystkich Nowych Produktów / Produktów już obecnych w ofercie Spółki, których dotyczyły Koszty Wspólne, czyli Spółka musiałaby wygenerować przychody ze sprzedaży wszystkich Nowych Produktów (które nie były obecne dotychczas w ofercie Spółki) w roku podatkowym poniesienia Kosztów Wspólnych i w roku następnym, jak również wykazać zwiększenie przychodów ze sprzedaży wszystkich Produktów obecnych już w ofercie Spółki w roku podatkowym poniesienia Kosztów Wspólnych i w roku następnym,
- w ramach drugiej koncepcji, za wystarczające uznać należałoby spełnienie warunku, o którym mowa w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, w odniesieniu do któregokolwiek z Nowych Produktów / Produktów już obecnych w ofercie Spółki, których dotyczyły Koszty Wspólne, a więc z punktu widzenia prawa Spółki do uwzględnienia Kosztów Wspólnych w ramach Ulgi Prowzrostowej wystarczające byłoby, iż Spółka wygenerowałaby przychody ze sprzedaży nawet pojedynczego Nowego Produktu (który nie był obecny dotychczas w ofercie Spółki) w roku podatkowym poniesienia Kosztów Wspólnych i w roku następnym.
W ocenie Wnioskodawcy, spełnienie warunku uregulowanego w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT w odniesieniu do Kosztów Wspólnych powinno być oceniane według drugiej z ww. koncepcji. Należy zwrócić uwagę, iż przyjęcie pierwszej koncepcji w praktyce oznaczałoby, iż Ulga Prowzrostowa byłaby instytucją pozbawioną praktycznego zastosowania, jako że chociażby w przypadku targów jest oczywistym, że zdecydowana większość podatników prezentuje bardzo szeroką gamę oferowanych produktów (albo nawet wszystkie oferowane produkty), i trudno byłoby oczekiwać od podatników, aby wykazywali sprzedaż / zwiększenie sprzedaży każdego z prezentowanych produktów.
Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy za oczywiste należy uznać, iż w przypadku Kosztów Wspólnych, w celu spełnienia warunku uregulowanego w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, wystarczające jest, aby Spółka w ciągu kolejnych następujących po sobie dwóch lat podatkowych, począwszy od roku podatkowego poniesienia Kosztów Wspólnych, osiągnęła przychody ze sprzedaży jakiegokolwiek Nowego Produktu stanowiącego produkt dotychczas nieoferowany (lub produkt dotychczas nieoferowany w danym kraju), którego dotyczyły poniesione Koszty Wspólne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.
Zauważyć należy, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).
Podatnik będzie mógł zatem odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):
- zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub
- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub
- osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT:
Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:
Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.
W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:
Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Stosownie do art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT:
Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 18eb ust. 6 tej ustawy:
W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.
Zgodnie natomiast z art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1)uczestnictwa w targach poniesione na:
a)organizację miejsca wystawowego,
b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
W myśl art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Projektowana ulga skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków (m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji), doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych.
Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą stosowny wzrost przychodów ze sprzedaży ww. produktów w okresie choćby w jednym z 2 lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia tych przychodów (dokonano odliczenia).
Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej omawiany art. 18eb ustawy o CIT (druk 1532), proponowana ulga skierowana jest zarówno do przedsiębiorców osób fizycznych, jak i do osób prawnych. Zakłada odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków, będących kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy, poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (w tym nieoferowanych dotychczas przez podatnika do sprzedaży), jak również związanych z osiągnięciem takich przychodów w przypadku produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju (rynku zbytu).
Wskazać należy, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.
Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencje w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.
Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów. Zauważyć należy, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi. Przy czym podkreślenia wymaga, że w zawartych przykładach ustawodawca wskazał na działania, które w sposób bezpośredni służą promowaniu i informowaniu o produktach podatnika.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/ promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, informacja zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.
Z kolei pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest podmiotem z branży (...), specjalizującym się w produkcji (...) dla biznesu oraz użytkowników indywidualnych (m.in., (...) do (…) itd., dalej: produkty). Produkty wytwarza samodzielnie w swoich zakładach produkcyjnych.
Spółka stale poszerza gamę wytwarzanych produktów. W tym celu systematycznie prowadzi działania mające na celu zapewnienie swoim klientom nowych produktów (dalej: nowe produkty) o wysokich parametrach użytkowych i estetycznych, przy uwzględnieniu zmieniających się warunków rynkowych oraz preferencji klientów. Nowe produkty mogą być oferowane i sprzedawane przez wnioskodawcę samodzielnie albo też stanowić element większej kolekcji (dalej: kolekcja), w ramach której oferowane mogą być zarówno nowe produkty jak i produkty już obecne w ofercie.
Działalność Spółki związana z opracowaniem nowych produktów ofertowych prowadzona jest w podziale na projekty:
- w ramach grupy I - opracowanie od podstaw nowego (...) lub (...) w ramach całej nowej kolekcji;
- w ramach grupy II - opracowanie nowego dekoru (kolorystyki) dla już istniejących w ofercie (...);
- w ramach grupy III - opracowanie nowego (...) w oparciu o istniejące założenia stylistyczne celem uzupełnienia już obecnej w ofercie kolekcji.
Spółka traktuje projekty zakwalifikowane do grupy I oraz grupy III jako najbardziej złożone, a tym samym jako realizowane w ramach działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT. Prace realizowane w ramach projektów zakwalifikowanych do grupy II nie są traktowane jako działalność B+R.
Wszystkie ww. projekty prowadzą do powstania nowych produktów, rozumianych jako (...) różniące się pod względem parametrów (bryły, wzoru, designu) od (...) obecnych dotychczas w ofercie wnioskodawcy, którym każdorazowo nadaje nowe indeksy produktowe.
Dodatkowo wskazują Państwo, że:
- w odniesieniu do kosztów opisanych we wniosku Spółka spełniać będzie warunek zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w Polsce/w danym kraju, aczkolwiek nie jest wykluczone, że w niektórych wypadkach dojdzie do spełnienia również warunku zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia kosztów;
- może osiągać dochody z zysków kapitałowych, ale nie zamierza korzystać z ulgi w odniesieniu do tej kategorii dochodów;
- w zakresie objętym wnioskiem mieszczą się wyłącznie takie koszty, który nie są zwracane na jego rzecz w jakiejkolwiek formie ani nie podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania;
- zdefiniowane na potrzeby wniosku produkty (w tym nowe produkty) Spółka wytwarza samodzielnie w swoich zakładach produkcyjnych;
- dochody ze sprzedaży produktów (w tym nowych produktów) podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski;
- Spółka może dokonywać sprzedaży produktów zdefiniowanych we wniosku również na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jednak sprzedaż taka nie będzie brana pod uwagę na potrzeby potencjalnej analizy przesłanki zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, zgodnie z art. 18eb ust. 3 ustawy o CIT;
- Spółka zamierza skorzystać z ulgi w rozliczeniu za 2022 r. i następne lata podatkowe;
- Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych uregulowanych w art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a ustawy o CIT.
Wątpliwości Państwa wiążą się z ustaleniami:
- czy Koszty Targów wskazane w pkt 1.3.1. niniejszego wniosku mogą zostać uznane za koszty uczestnictwa w targach, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, a tym samym czy mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT,
- czy Koszty Promocji wskazane w pkt 1.3.2. niniejszego wniosku mogą zostać uznane za koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, a tym samym czy mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT,
- czy Nowe Produkty wskazane w pkt 1.1. niniejszego wniosku mogą zostać uznane za produkty dotychczas nieoferowane dla celów stosowania art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT,
- czy w przypadku Kosztów Wspólnych wskazanych w pkt 1.3. niniejszego wniosku, stanowiących koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów, w celu spełnienia warunku uregulowanego w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT wystarczające jest, aby Spółka w ciągu kolejnych następujących po sobie dwóch lat podatkowych, począwszy od roku podatkowego poniesienia Kosztów Wspólnych, osiągnęła przychody ze sprzedaży jakiegokolwiek Nowego Produktu stanowiącego produkt dotychczas nieoferowany (lub produkt dotychczas nieoferowany w danym kraju), którego dotyczyły poniesione Koszty Wspólne.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz Państwa wątpliwości należy wskazać, że kluczowym zagadnieniem, które powinno w pierwszej kolejności podlegać analizie jest ocena Państwa stanowiska w zakresie uznania/nieuznania produktów wymienionych we wniosku za produkty dotychczas nieoferowane w rozumieniu art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT (pyt. nr 3 wniosku). Dopiero wówczas, gdy będzie można uznać wymienione we wniosku produkty za produkty dotychczas nieoferowane zasadne będzie rozpatrywanie pozostałych zagadnień, tj. objęcia ulgą Kosztów Targów i Kosztów Promocji opisanych we wniosku (pyt. nr 1 i 2) oraz rozliczania tzw. Kosztów Wspólnych (pyt. nr 4). W przeciwnym wypadku udzielenie odpowiedzi na pytania nr 1, 2 i 4 będzie niezasadne.
Fakt, że przedmiotem wątpliwości Państwa jest zastosowanie ulgi tylko w odniesieniu do tzw. Nowych Produktów (co nie wyklucza, że Koszty Targów i Koszty Promocji mogą dotyczyć jednocześnie produktów już obecnych w ofercie spółki) wynika w sposób jednoznaczny z uzupełnienia wniosku na wezwanie organu.
W piśmie uzupełniającym z 18 sierpnia 2023 r. w odpowiedzi na pytania nr 1 i 2 z wezwania Organu do uzupełnienia braków formalnych wniosku z 11 sierpnia 2023 r. znak 0114-KDIP2-1.4010.364.2023.1.KW, wskazali Państwo, że „Jak wynika z w sposób jasny i bezpośredni z samej treści Wniosku, opisane we Wniosku Koszty dotyczą kategorii produktów zdefiniowanych we Wniosku jako Nowe Produkty, które w ocenie Wnioskodawcy mogą zostać uznane za produkty dotychczas nieoferowane dla celów stosowania art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT (zagadnienie to jest jednakże przedmiotem pytania nr 3 przedstawionego we Wniosku). (…) Wnioskodawca zakłada, że w odniesieniu do Kosztów opisanych we Wniosku spełniał będzie warunek zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w Polsce / w danym kraju (aczkolwiek Wnioskodawca raz jeszcze pragnie podkreślić, iż zagadnienie to jest przedmiotem pytania nr 3, w ramach którego Wnioskodawca oczekuje od Organu zajęcia stanowiska w przedmiocie interpretacji pojęcia „produktu dotychczas nieoferowanego”).
Jak już wskazano wyżej, regulacje dotyczące ulgi, będącej przedmiotem wątpliwości Państwa zawiera art. 18eb ustawy o CIT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym. Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju (art. 18eb ust. 4). Z powyższego przepisu wynika, że z ulgi mogą skorzystać nie tylko podatnicy, u których występuje zwiększenie przychodów ze sprzedaży, lecz także podatnicy niespełniający tego warunku. W takim przypadku konieczne jest osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych/nieoferowanych w danym kraju.
Ustawodawca nie dokonał na potrzeby ulgi na ekspansję, zdefiniowania - występującego w art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT - pojęcia „produktów dotychczas nieoferowanych”. Posługując się językowym rozumieniem tego zwrotu, należy uznać, że do oferty przedsiębiorstwa produkcyjnego powinno zostać wprowadzone dobro materialne (zgodnie z definicją z art. 18eb ust. 2 ustawy - rzecz wytworzona przez podatnika), które różniłoby się od dotychczas oferowanego asortymentu w stopniu pozwalającym uznać, że przedsiębiorca rozszerza działalność na nowy segment rynku. Z produktem dotychczas nieoferowanym będziemy mieli więc do czynienia, w przypadku gdy skala zmian bądź usprawnień względem dotychczas oferowanych przez podatnika produktów uzasadnia przekonanie, że mamy do czynienia z nowym produktem w ujęciu rodzajowym. W konsekwencji wszelkie zmiany bądź usprawnienia, w tym opracowanie nowych technologii zaangażowanych w proces produkcji, które nie skutkują powstaniem nowego rodzaju produktu (nawet znacząco różniącego się pod kątem specyfikacji technicznej na tle dotychczasowej oferty przedsiębiorcy) należy zakwalifikować jedynie jako innowacje w obrębie dotychczas wytwarzanego produktu.
Powyższe potwierdza także projekt Objaśnień podatkowych w zakresie przepisów dotyczących tzw. ulgi na ekspansję (ulgi prowzrostowej) z 26 czerwca 2023 roku.
Wobec powyższego nie sposób zgodzić się z Państwem, że „każdy wytworzony przez podatnika produkt różniący się pod względem parametrów od produktów dotychczas oferowanych powinien być uznawany za nowy produkt, będący produktem dotychczas nieoferowanym przez podatnika”. Jak wynika z wniosku wnioskodawca jest producentem (...), których przeznaczenie określa jako (...) dla biznesu oraz użytkowników indywidualnych i jako przykład podaje, (...) do (…), używając łącznego określenia: „Produkty”. Jako „Nowe Produkty”, które Państwo chcą uznać za produkty dotychczas nieoferowane w rozumieniu przepisów dotyczących ulgi wskazują Państwo „(...) różniące się pod względem parametrów (bryły, wzoru, designu) od (...) obecnych dotychczas w ofercie Spółki, którym Spółka każdorazowo nadaje nowe indeksy produktowe.”
Zdaniem Organu mamy więc do czynienia z sytuacją, w której wnioskodawca dotychczas produkował produkty jakimi są (...) (…) itd.) i nadal będzie produkował te same produkty tj. (...), tyle tylko, że od dotychczas produkowanych będą się różniły bryłą, wzorem, designem. Taka zmiana nie może być uznana za wytworzenie/wyprodukowanie produktu dotychczas nieoferowanego, podobnie jak oznaczenie ich nowym indeksem produktowym, który służy dla identyfikacji produktu dla celów magazynowych, handlowych i in. i nie oznacza, że mamy do czynienia z produktem dotychczas nieoferowanym.
Odnosząc się do wyszczególnionych przez Państwa trzech grup Projektów prowadzących do powstania, określonych przez Państwa, tzw. Nowych Produktów należy zauważyć, że produktami dotychczas nieoferowanymi nie będą zrealizowane projekty, w ramach grupy I, które obejmują opracowanie od podstaw nowego (...) lub (...) w ramach całej nowej kolekcji. Takie działanie, którego celem jest wyłącznie rozszerzenie nowej kolekcji o nowy (…) lub (...), które w ramach danej, określonej kolekcji nie były oferowane (przy czym we wniosku nie podają Państwo, że np. nie produkowali dotychczas stołów, a teraz zaczną to robić) powoduje, że mamy do czynienia z nowym produktem w ujęciu rodzajowym. Z kolei projekty w ramach grupy II polegają na opracowaniu nowego dekoru (kolorystyki) dla już istniejących w ofercie (...). Zmiana koloru już oferowanych przez spółkę (...) nie oznacza, że działania te wiązać się będą z wytworzeniem oraz oferowaniem produktów dotychczas nieoferowanych. Takie działanie nie skutkuje powstaniem nowego rodzaju produktu, który różniłby się na tle dotychczasowej oferty spółki, podobnie jak w przypadku projektów w ramach grupy III, które obejmują opracowanie nowego (...) w oparciu o istniejące założenia stylistyczne celem uzupełnienia już obecnej w ofercie kolekcji. Wszelkie zmiany kolorystyki czy stylistyki nie skutkują powstaniem nowego rodzaju (...), który różniłby się od dotychczasowej oferty Spółki.
Za nieprawidłowe należy więc uznać stanowisko Państwa w zakresie uznania określonych we wniosku mianem Nowych Produktów za produkty dotychczas nieoferowane w rozumieniu art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT.
Należy podkreślić, że powyższa ocena znajduje potwierdzenie w przykładach powołanych przez Ministerstwo Finansów w ww. projekcie Objaśnień (str. 15):
- produktem dotychczas nieoferowanym nie będą kolejne modele laptopów lub sprzętu komputerowego różniące się zastosowanymi zespołami. Tytułem do zastosowania ulgi będzie jednak rozpoczęcie przez przedsiębiorcę produkcji konsol do gier, w sytuacji gdy do tej pory zajmował się on produkcją laptopów lub jednostek stacjonarnych komputerów;
- podobnie z ulgi na ekspansję z powołaniem na warunek wytworzenia produktów dotychczas nieoferowanych nie jest uprawniony skorzystać przedsiębiorca prowadzący działalność w branży spożywczej, jeśli kolejne produkty będą różniły się od siebie jedynie gramaturą, składem, opakowaniem, nawet jeśli będą sygnowane oddzielną marką;
- natomiast walor produktu dotychczas nieoferowanego mogą mieć nowowprowadzone do oferty danego przedsiębiorstwa jogurty, jeżeli przedsiębiorca działający w branży mleczarskiej zajmował się dotąd wyłącznie produkcją serów.
Ponieważ Spółka nie może skorzystać z „ulgi na ekspansję”, ocena Państwa stanowiska w zakresie pytań 1, 2 i 4 jest niezasadna.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Fakt, że organ upoważniony wydawał odmienne interpretacje na podstawie podobnych czy analogicznie sformułowanych wniosków jest niewątpliwie niepożądany z punktu widzenia zasady zaufania do organów, o której mowa w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej. Niemniej jednak, trudno wymagać, aby tutejszy organ, stosując przepisy Ordynacji podatkowej, powielał błędne stanowisko, tym bardziej, gdy uznał okoliczność istnienia przeszkód dla wydania tożsamej interpretacji na podstawie złożonego przez Wnioskodawcę wniosku. Odmienne zatem rozstrzygnięcia, dokonane nawet w analogicznych zagadnieniach, nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy Wnioskodawcy, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa. Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej przysługuje prawo zmiany z urzędu wydanej interpretacji, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right