Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.524.2023.2.DJD
Określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych usług pośrednictwa sprzedażowego, komercyjnego (PKWiU 74.90.12.0).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 26 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 września 2023 r. (wpływ 19 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przedmiotem jest świadczenie usług związanych z pośrednictwem komercyjnym/sprzedażowym. W ramach prowadzonej działalności zawiera Pan umowy współpracy z podmiotami gospodarczymi (dalej jako: „Zleceniodawca”).
Zgodnie z zapisami umów oraz faktycznym charakterem wykonywanych czynności, powierzane Panu obowiązki przez Zleceniodawców obejmują w szczególności:
-informowanie potencjalnych klientów Zleceniodawców o usługach oferowanych przez Zleceniodawców,
-poszukiwanie nowych klientów dla Zleceniodawców,
-nawiązywanie współpracy i aktywne podtrzymywanie kontaktów z klientami Zleceniodawców,
-negocjowanie umów pomiędzy Zleceniodawcami a ich nowymi klientami,
-prowadzenie działań zmierzających do maksymalizacji wyników sprzedaży Zleceniodawców,
-udział w spotkaniach handlowych,
-tworzenie cenników i ofert Zleceniodawców,
-obsługa drogą mailową zleceń klientów Zleceniodawców,
-kontrola zobowiązań i należności od klientów Zleceniodawców,
-działanie na rzecz i w interesie Zleceniodawców w trakcie procesu sprzedaży i obsługi posprzedażowej.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) przedmiot usług, które Pan wykonuje, jest objęty grupowaniem: 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Zaznacza Pan, że klasyfikacja ww. czynności w ramach wskazanego grupowania PKWiU została potwierdzona otrzymaną przez Pana interpretacją Ośrodka Nomenklatur i Klasyfikacji Urzędu Statystycznego.
Od początku prowadzenia działalności w 2022 r. wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu, o którym mowa w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, ze zm., dalej: „ustawa o ryczałcie”). W tym celu złożył Pan sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (tj. oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawa o ryczałcie).
Jednocześnie, do działalności jaka jest wykonywana przez Pana, nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie, w szczególności:
-nie jest Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej,
-nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego,
-nie prowadzi apteki,
-nie prowadzi działalności w zakresie sprzedaży i kupna wartości dewizowych oraz
-nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
-nie wytwarza również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.
W odniesieniu do Pana nie znajduje także zastosowania art. 8 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 ww. ustawy.
Ponadto, wskazuje Pan, że:
-działalność spełnia/będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie,
-z działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie, uzyskuje Pan przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie,
-wykonywane usługi nie są świadczone na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i nie odpowiadają czynnościom, które wykonywał Pan w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy,
-prowadzi i będzie prowadził Pan ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli taka sytuacja występuje/wystąpi),
-wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. oraz osiąganych w 2022 r. i w latach następnych,
-opisane we wniosku czynności wykonuje Pan samodzielnie, nie pod kierownictwem zamawiającego usługi,
-opisane we wniosku czynności wykonuje Pan w miejscu i czasie ustalonym samodzielnie (tj. niewyznaczonym przez zamawiającego usługi),
-ponosi Pan ryzyko gospodarcze w związku z prowadzoną działalnością i wobec osób trzecich odpowiedzialność za rezultat własnych usług,
-świadczy Pan usługi na rzecz różnych podmiotów gospodarczych, są to podmioty niepowiązane, tj. w szczególności nie jest Pan członkiem zarządu, ani udziałowcem, wspólnikiem tych podmiotów.
W uzupełnieniu wniosku, wskazał Pan, że w związku z prowadzeniem działalności na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, prowadzi Pan ewidencję przychodów oraz wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Nie uzyskuje Pan dochodów z innych źródeł.
W ramach świadczonych usług wykonuje Pan następujące czynności:
̶informowanie potencjalnych klientów Zleceniodawców o usługach oferowanych przez Zleceniodawców,
̶poszukiwanie nowych klientów dla Zleceniodawców,
̶nawiązywanie współpracy i aktywne podtrzymywanie kontaktów z klientami Zleceniodawców,
̶negocjowanie umów Zleceniodawcami a ich nowymi klientami,
̶prowadzenie działań zmierzających do maksymalizacji wyników sprzedaży Zleceniodawców,
̶udział w spotkaniach handlowych,
̶tworzenie cenników i ofert Zleceniodawców,
̶obsługa drogą mailową zleceń klientów Zleceniodawców,
̶kontrola zobowiązań i należności od klientów Zleceniodawców,
̶działanie na rzecz i w interesie Zleceniodawców w trakcie procesu sprzedaży i obsługi posprzedażowej.
Usługi przez Pana świadczone nie obejmują takich czynności/obszarów działania jak: doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia oraz systemy zabezpieczające.
Usługi, które świadczy Pan nie są/nie będą związane z usługami firm centralnych (head Office), usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.). Usługi świadczone przez Pana są świadczone na rzecz osób prawnych i/lub jednostek nieposiadających osobowości prawnej.
Pytania
1.Czy działalność gospodarcza wykonywana przez Pana może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy?
2.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym do opisanych usług pośrednictwa sprzedażowego/komercyjnego powinienPan zastosować stawkę 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Stoi Pan na stanowisku, że wykonywana przez Pana działalność gospodarcza może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej: „ustawa o ryczałcie”):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak precyzuje art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie,
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Jak stanowi art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formiespółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Podatnicy, którzy planują skorzystać z opodatkowania ich przychodów w formie ryczałtu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, powinni złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Ustawa zawiera także przesłanki negatywne stosowania ryczałtu do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.
Mianowicie, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie,
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
-prowadzenia aptek,
-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Mając na uwadze powyżej opisany stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, a także brzmienie przywołanych powyżej przepisów, w Pana ocenie, jest Pan uprawniony do wyboru zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy jako formy opodatkowania przychodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej, stanowiącej działalność usługową, zaliczoną do PKWIU 74.90.12.0.
Ad. 2.
Stoi Pan na stanowisku, że do opisanych usług pośrednictwa sprzedażowego/komercyjnego powinien Pan zastosować stawkę w wys. 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
W art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie zostały określone stawki podatkowe mające zastosowanie do poszczególnych kategorii działalności opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W Pana ocenie, świadczone przez Pana usługi pośrednictwa sprzedażowego/komercyjnego są objęte grupowaniem PKWiU 74.90.12.0.
Zgodnie z Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) opublikowanymi na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego, grupowanie PKWiU 74.90.12.0 obejmuje m.in.:
-usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży,
-usługi wyceny antyków,
-biżuterii, itp.
Jednocześnie wspomniane wyjaśnienia wskazują, że grupowanie to nie obejmuje:
̶usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, sklasyfikowanych w 66.21.10.0,
̶usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.1,
̶usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0.
Z uwagi na fakt, że przychody, jakie są osiągane przez Pana ze świadczenia usług pośrednictwa sprzedażowego/komercyjnego sklasyfikowanych do PKWIU 74.90.12.0, nie zostały wymienione w żadnym podpunkcie tego przepisu (tj. w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8 ustawy o ryczałcie), do przychodów ze świadczenia przez Pana tych usług zastosowanie powinna znaleźć ww. stawka podatkowa w wysokości 8,5%.
Pana stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo:
-interpretacja indywidualna z 8 lutego 2022 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.1028.2021.2.IM, w której Organ podatkowy uznał, że:
„Planuje Pan rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która sklasyfikowana będzie pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzamy, że przychody, które będzie Pan uzyskiwać ze świadczenia w ramach przyszłej działalności gospodarczej usług, objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 – będą stanowić przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”;
-interpretacja indywidualna z 22 grudnia 2021 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.928.2021.2.MT, w której Organ podatkowy uznał, że:
„Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku i uzupełnieniu zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – usług sklasyfikowanych pod numerami PKWiU 74.90.20 oraz 82.19.13 – stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”;
-interpretacja indywidualna z 15 grudnia 2021 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM, w której Organ podatkowy uznał, że:
„Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie pośrednictwa na rzecz spółki z o.o. (dalej: Zleceniodawca). Przedmiotem tej działalności jest: wyszukiwanie potencjalnych Kontrahentów na podstawie przedstawionych przez Zleceniodawcę kryteriów, kontaktowanie się z potencjalnymi Kontrahentami w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy, utrzymywanie relacji z potencjalnymi Kontrahentami w imieniu Zleceniodawcy, weryfikacja ofert na rynku usług danej branży, opcjonalnie, na wniosek Zleceniodawcy, po podpisaniu przez Zleceniodawcę umowy z danym Kontrahentem, może Pan stać się osobą kontaktową między Kontrahentem a Zleceniodawcą i pilnować wywiązywania się przez strony ze zobowiązań, wynikających z zawartej między nimi umowy. Usługi te mieszczą się w klasyfikacji PKWIU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Reasumując – przychód z działalności związanej ze świadczeniem usług w zakresie pośrednictwa w interesach może być opodatkowany przez Pana w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Mając powyższe na uwadze, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, jest Pan uprawniony do opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% przychodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej zakwalifikowanej do PKWiU 74.90.12.
Ocena stanowiska
W świetle obowiązującego stanu prawnego Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Pana stanowiska.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będą zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Informuję, że nie przeprowadzam postępowania dowodowego, w związku z czym nie jestem obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonej do wniosku ORD-IN opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Pana i Pana stanowiskiem.
Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podjętych w określonych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) i są wiążące tylko w tych sprawach, w których zostały wydane.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1648 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right