Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.288.2023.1.AW
Dotyczy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach od wykonawców w części ogólnej projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 28 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach od wykonawców w części ogólnej projektu, wpłynął 8 sierpnia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (...) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów usług od (…) r. (wcześniej dla celów podatku VAT był zarejestrowany Urząd Miejski w (...), który jest tożsamym z Miastem podatnikiem) Od (…) r., zgodnie z art 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 280), Miasto rozlicza się wspólnie ze (…) jednostkami budżetowymi (w tym Urzędem Miejskim) z tytuł podatku od towarów i usług. Miasto poprzez Urząd Miejski i jednostki budżetowe realizuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (opodatkowane stawkami VAT oraz zwolnione z tego podatku), jak również czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (są to zadania publiczne realizowane w sferze władztwa publicznego).
Miasto (...) w związku z naborem w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, osi priorytetowej IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie: 4.6. Czyste Powietrze, Poddziałanie: 4.6.1 Czyste Powietrze - Konkurs, otrzymało dofinansowanie do projektu pn.: „(...)” (dalej: „Projekt”).
Projekt obejmuje działania związane z realizacją przedsięwzięcia niskoemisyjnego, w ramach którego nastąpi wymiana urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów podgrzewających ciepłą wodę użytkową w tych budynkach, które nie spełniają standardów niskoemisyjnych (tj. źródła ciepła na paliwa stałe klasy 3, 4 według normy PN-EN 303 - 5:2012 oraz urządzenia bezklasowe). Projekt obejmie zakup i montaż 210 ekologicznych źródeł ciepła. Głównym celem na obszarze realizacji Projektu jest wymiana starych nie ekologicznych źródeł ciepła na ekologiczne kotły zgodnie z Uchwałą Antysmogową, a w konsekwencji redukcja niskiej emisji głównego problemu środowiskowego na terenie Miasta.
W ramach realizacji Projektu, Miasto (...) zawiera umowy z mieszkańcami miasta, właścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych (uczestnikami Projektu), którzy wyrazili chęć uczestnictwa w Projekcie w zakresie wymiany źródła ciepła, w celu ustalenia wzajemnych praw i obowiązków organizacyjnych i finansowych. Uczestnik Projektu we własnym zakresie wykonuje inwestycję, dokonuje montażu nowego ekologicznego źródła ciepła w danej nieruchomości, a następnie w zakresie rozliczenia inwestycji, po przedłożeniu do Miasta (...) dokumentów określonych w Regulaminie Projektu, wnioskuje na podstawie podpisanej umowy o powierzenie grantu o wypłatę 85% grantu netto, nie więcej niż 20.000 00 PLN netto. Miasto, po zweryfikowaniu przedłożonych dokumentów i otrzymaniu dofinansowania z Instytucji Zarządzającej dokonuje wypłaty grantu na rzecz uczestnika Projektu.
W ramach przedsięwzięcia Miasto (...) przyjmuje na siebie następujące obowiązki:
1) Wyłonienie uczestnika Projektu i komunikację z nim,
2) Przygotowanie wniosku o dofinansowanie dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie i realizację Projektu.
3) Realizację i koordynację Projektu, tj. m.in. wybór Operatora Projektu,
4) Protokolarny odbiór robót,
5) Wypłatę grantu na rachunek bankowy Uczestnika Projektu.
6) Składanie wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej (…).
Ww. działania Miasta, realizowane nieodpłatnie nie wpisują się w definicję działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm. - dalej: „uptu”). Miasto nie świadczy żadnych usług na rzecz uczestników Projektu, nie wystawia też faktur VAT.
Miasto (...), w ramach Projektu będzie ponosił nw. wydatki kwalifikowane w 100% (dofinansowanie z Instytucji Zarządzającej w 85%) z tytułu świadczenia niżej wymienionych usług, udokumentowanych fakturami VAT z naliczonym podatkiem VAT, wystawionych przez wybranych Wykonawców:
1. Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie i realizację projektu - opracowanie załącznika pn. „(…)” dla potencjalnych uczestników Projektu (grantobiorców) w procedurze grantowej, służącego oszacowaniu zapotrzebowania na energię dla budynków zgłoszonych do realizacji Projektu oraz określeniu efektu ekologicznego zgodnie z Regulaminem konkursu.
2. Wykonanie audytu ex post - opracowanie audytu porealizacyjnego dla potencjalnych grantobiorców w procedurze grantowej, polegającego na oszacowaniu zapotrzebowania na energię dla budynków zgłoszonych do realizacji Projektu po jego zrealizowaniu, efektu ekologicznego po realizacji rzeczowej Projektu zgodnie z Regulaminem konkursu. Audyt porealizacyjny zostanie sporządzony przez audytora, wybranego przez Miasto (...).
3. Promocja Projektu - mająca na celu zagwarantowanie rzetelnej informacji dot. realizowanego Projektu poprzez wykonanie i umieszczenie tablicy pamiątkowej na terenie Urzędu Miejskiego ze wskazaniem wysokości wsparcia, Beneficjenta, źródła wsparcia, zgodnie z wymogami dla Projektu.
4. Zarządzanie Projektem - mające na celu zagwarantowanie skutecznego zarządzania, realizacji oraz rozliczenia Projektu, zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi w zakresie rozliczania projektów, zawierania umów o powierzenie grantu i w trosce o zapewnienie utrzymania założonych celów w zgodzie z Projektem.
Operator Projektu zostanie wyłoniony przez Miasto (...), do jego zadań będą należeć prace związane z:
- podpisywaniem umów o powierzenie grantu z uczestnikami Projektu,
- weryfikacją dokumentów rozliczeniowych o wypłatę grantu, przedłożonych przez uczestników Projektu,
- dbałością o promocję projektu,
- współpracą z inspektorem nadzoru budowlanego,
- monitorowaniem i ewentualnymi kontrolami grantobiorców,
- wsparciem merytorycznym uczestników Projektu podczas realizacji zamierzeń inwestycyjnych zgodnych z procedurą grantową.
Pytanie
Czy w związku z realizacją Projektu pn. „(...)” dofinansowanego w 85% kosztów kwalifikowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Beneficjentowi - Miastu (...) przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach od wykonawców części ogólnej Projektu (przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie i realizację projektu, usługi audytu porealizacyjnego, wykonanie umieszczenie tablicy pamiątkowej, usługi Operatora Projektu)?
Państwa stanowisko w sprawie
Działania Miasta (...), realizującego przedmiotowy Projekt ograniczają się do wyłonienia uczestnika Projektu, przygotowania wniosku o dofinansowanie i realizację Projektu, wybór Operatora Projektu, protokolarnego odbioru robót, wypłatę grantu otrzymanego z Instytucji Zarządzającej (…), które to działania nie wpisują się w działalność gospodarczą Miasta, określoną w art. 15 ust. 2 uptu, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Miasto nie świadczy żadnych usług odpłatnych na rzecz uczestników Projektu, nie wystawia też faktur VAT.
Uczestnicy Projektu, we własnym zakresie wybierają wykonawcę montażu nowego ekologicznego źródła ciepła w danej nieruchomości, który to wykonawca, po wykonaniu prac, wystawia fakturę VAT lub inny równoważny dokument księgowy, bezpośrednio na uczestnika projektu, stanowiące podstawę do uzyskania grantu zgodnie z zawartą umową z Miastem.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług uptu, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponoszone przez Miasto wydatki związane z realizacją części ogólnej Projektu nie są związane w żadnym zakresie z działalnością Miasta, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku realizacji Projektu pn. „(…)”, dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Miastu (...) jako Beneficjentowi Projektu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawartego w fakturach od wykonawców części ogólnej Projektu (przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ubieganie się o dofinansowanie i realizację projektu, usługi audytu porealizacyjnego, wykonanie i umieszczenie tablicy pamiątkowej, usługi Operatora Projektu) ze względu na brak związku z działalnością gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ,a co za tym idzie podatek od towarów i usług zawarty w zakupach usług powinien stanowić wydatek/koszt kwalifikowany przedmiotowego Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570), zwanej dalej „ustawą o VAT”.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie zatem do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy :
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Jak stanowi art. 92 ust. 2 ww. ustawy:
Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że będą Państwo realizować projekt grantowy pn. „(...)”.
Projekt obejmuje działania związane z realizacją przedsięwzięcia niskoemisyjnego, w ramach którego nastąpi wymiana urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów podgrzewających ciepłą wodę użytkową w tych budynkach, które nie spełniają standardów niskoemisyjnych. W ramach realizacji projektu zawieracie Państwo umowy z mieszkańcami miasta którzy wyrazili chęć uczestnictwa w Projekcie w zakresie wymiany źródła ciepła, w celu ustalenia wzajemnych praw i obowiązków organizacyjnych i finansowych. Uczestnik Projektu we własnym zakresie wykonuje inwestycję, dokonuje montażu nowego ekologicznego źródła ciepła w danej nieruchomości, a następnie w zakresie rozliczenia inwestycji, po przedłożeniu do Państwa dokumentów określonych w Regulaminie Projektu, wnioskuje na podstawie podpisanej umowy o wypłatę 85% grantu netto.
W ramach przedsięwzięcia Państwa obowiązki są następujące:
1) Wyłonienie uczestnika Projektu i komunikację z nim,
2) Przygotowanie wniosku o dofinansowanie dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie i realizację Projektu,
3) Realizację i koordynację Projektu, tj. m.in. wybór Operatora Projektu,
4) Protokolarny odbiór robót,
5) Wypłatę grantu na rachunek bankowy Uczestnika Projektu.
6) Składanie wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej (…).
Działania te realizowane są nieodpłatnie i nie wpisują się w definicję działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nie świadczą Państwo żadnych usług na rzecz uczestników projektu i nie wystawiają Państwo faktur VAT.
W ramach Projektu będziecie Ponosili Państwo niżej wymienione wydatki kwalifikowane w 100% (dofinansowane z Instytucji Zarządzającej w 85%) z tytułu świadczenia niżej wymienionych usług, udokumentowanych fakturami VAT z naliczonym podatkiem VAT, wystawionych przez wybranych Wykonawców:
- przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie i realizację projektu,
- wykonanie audytu ex post,
- promocja Projektu,
- zarządzanie Projektem.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach od wykonawców części ogólnej Projektu (przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie i realizację projektu, usługi audytu porealizacyjnego, wykonanie umieszczenie tablicy pamiątkowej, usługi Operatora Projektu)
Odnosząc się zatem do powyższego, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, gdyż jak wynika z jej okoliczności w przedstawionym zdarzeniu przyszłym brak jest związku nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Opisane przez Państwa czynności, realizowane nieodpłatnie, jak sami Państwo wskazali nie wpisują się w definicję działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Nie świadczycie Państwo żadnych usług na rzecz uczestników Projektu. W konsekwencji powyższego nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach od wykonawców części ogólnej Projektu (przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie i realizację projektu, usługi audytu porealizacyjnego, wykonanie umieszczenie tablicy pamiątkowej, usługi Operatora Projektu)
Mając na względzie powyższe należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym w przypadku realizacji Projektu pn. „(…)”, dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, Miastu (...) jako Beneficjentowi Projektu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach od wykonawców części ogólnej Projektu (przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ubieganie się o dofinansowanie i realizację projektu, usługi audytu porealizacyjnego, wykonanie i umieszczenie tablicy pamiątkowej, usługi Operatora Projektu)
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz Państwa stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.).