Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.437.2023.2.JS

Brak obowiązku stosowania oznaczenia „TP” dla transakcji sprzedaży przeprowadzanych z Gminą działającą również za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania oznaczenia „TP” dla transakcji sprzedaży przeprowadzanych z Gminą działającą również za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 września 2023 r. (wpływ 8 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka Zakład Gospodarki Komunalnej w ... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność od 01.04.2013 r. Spółka została wpisana do KRS w dniu 17 maja 2013 roku pod numerem .... Jedynym wspólnikiem posiadającym 100% udziałów jest Gmina .... Kapitał zakładowy Spółki wynosi obecnie ... zł i dzieli się na ... udziałów.

Przedmiotem działania Spółki jest przede wszystkim: pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne, a także roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i wykonywania instalacji wodno-kanalizacyjnych. Przedmiot działalności Spółki jest realizowany w szczególności jako zadanie własne gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców dotyczących w szczególności zaopatrzenia w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych, gospodarowania odpadami, utrzymania dróg, rekultywacji i udrażniania rowów melioracyjnych.

Spółka została powołana do życia w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie przewidzianym przez art. 22 i 23 ustawy z 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej. Na podstawie Uchwały Rady Gminy doszło do podpisania notarialnego aktu przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz umowy - aktu założycielskiego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca stanowi zatem spółkę komunalną, jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w zw. z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, realizującą w oznaczonym zakresie również zadania użyteczności publicznej tj. zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Wnioskodawca (gminna osoba prawna) może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 cytowanej ustawy). Spółka podlega z racji swojego charakteru szczególnemu nadzorowi właścicielskiemu. W efekcie, w relacjach z podmiotami powiązanymi ceny usług Spółki, z uwagi na wielobranżowy charakter jej działalności, kształtowane są:

·Normatywnie - w zakresie dostawy wody i ścieków (taryfa, dopłaty do ceny usług),

·Uchwałami Rady Gminy (aktami prawa miejscowego) - w zakresie gospodarki odpadowej (ceny umowne, ceny regulowane cennikiem Rady Gminy ),

·Uchwałami rady Gminy (aktami prawa miejscowego) - inne zadania własne gminy (ceny regulowane cennikiem Rady Gminy),

·ceny kalkulacyjne, negocjowane w zakresie innych usług.

Stosowane ceny są cenami optymalnymi i akceptowalnymi dla specyfiki działalności Spółki oraz uwzględniającymi interesy społeczności lokalnej. Wyniki działalności Spółki są pochodną realizowanych rocznych planów finansowych, które już z góry zawierają prognozę straty, bądź przy poziomie obowiązujących opłat ją generują z udziałem dużego wpływu rozwoju otoczenia i jego zapotrzebowania na działalność komunalną.

Z racji charakteru jednostki i ukształtowania przepisów prawa, w Spółce występują poza powiązaniami kapitałowymi z jedynym wspólnikiem, także powiązania osobowe ze wspólnikiem poprzez osobę Wójta, będącego organem wykonawczym Gminy oraz z osobami fizycznymi powiązanymi z Wójtem. W szczególności, Wójt występuje jako strona reprezentująca Gminę przy podpisywaniu umów na zakup usług od Spółki, a z drugiej strony - podejmuje uchwały w imieniu wspólnika Spółki i ma wpływ na uchwalanie dopłat do ceny usług Spółki, wpływa też na uchwalany - wraz z budżetem Gminy - plan finansowy Spółki.

Reasumując Wójt w ujęciu ekonomicznym i faktycznym spełnia przesłankę podmiotu powiązanego ze Spółką, zarówno na gruncie przepisów ustawy o CIT, jak i ustawy o VAT. Osoby spokrewnione z Wójtem również zamieszkują na terenie Gminy i korzystają z usług Wnioskodawcy. Analogicznie członkowie Rady Gminy - radni uchwalają cennik dla Spółki za wybrane usługi, będąc mieszkańcami Gminy, na obszarze której działa Spółka.

Zgromadzenie Wspólników (Wójt reprezentujący Gminę ...) powołuje członków Rady Nadzorczej Wnioskodawcy. Jednym z członków Rady Nadzorczej Spółki jest Radca Prawny wykonujący usługi na rzecz Urzędu Gminy .... Rada nadzorcza wybiera również Prezesa Zarządu Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz swojego Prezesa, gdyż ten nie jest mieszkańcem Gminy .... Szereg dalszych osób fizycznych w tym pracownicy Spółki, kluczowi pracownicy Gminy, główny księgowy Wnioskodawcy korzystają z usług przedsiębiorstwa wodociągowego, które jest monopolistą na rynku lokalnym (monopol naturalny).

Jednocześnie Gmina jest organem założycielskim szeregu jednostek korzystających z usług Wnioskodawcy: zakładów i jednostek budżetowych jednostki samorządu terytorialnego (szkoły, przedszkola itd.). W takim kontekście powstała wątpliwość odnośnie oznaczania faktur sprzedażowych wnioskodawcy symbolem „TP”, gdyż jednostka wykazuje nie tylko powiązania kapitałowe, ale równocześnie powiązania osobowe z jednostką samorządu terytorialnego tj. z osobami wywierającymi wpływ na Spółkę, o jakim mowa w przepisach podatkowych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca składa do urzędu skarbowego deklaracje za okresy miesięczne. Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji indywidualnej wyłącznie w zakresie opisanym w stanie faktycznym. Wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Pytanie

Czy Wnioskodawca spełnia warunki, aby korzystać ze zwolnienia z obowiązku oznaczania w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług transakcji sprzedaży towarów i usług przeprowadzanych z Gminą oraz jednostkami organizacyjnymi Gminy symbolem TP?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że spełnia warunki, aby korzystać ze zwolnienia z obowiązku oznaczania w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług transakcji sprzedaży towarów i usług przeprowadzanych z Gminą oraz jednostkami organizacyjnymi Gminy symbolem TP, mimo iż wykazuje z jednostką samorządu terytorialnego nie tylko powiązania kapitałowe, ale i osobowe.

Wątpliwości Spółki dotyczą transakcji przeprowadzanych z jednostką samorządu terytorialnego i jej jednostkami organizacyjnymi. Gminne jednostki organizacyjne utożsamiane na potrzeby niniejszego Wniosku z jednostkami tworzonymi przez gminy, które mają wyłącznie odrębność organizacyjną, nie mając odrębności prawnej, przez co w obrocie prawnym korzystają co do zasady z osobowości prawnej gminy.

W pierwszej kolejności wskazać należy, iż zgodnie z przepisem art. 164 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.), dalej Konstytucja, podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. Przepis art. 169 ust. 1 Konstytucji stanowi, iż jednostki samorządu terytorialnego wykonują swoje zadania za pośrednictwem organów stanowiących i wykonawczych.

Organami gminy, zgodnie z art. 11a ust. 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.), dalej UOSG, są rada gminy oraz wójt (burmistrz, prezydent miasta). Organem wykonawczym gminy zgodnie z przepisem art. 26 ust. 1 UOSG, jest wójt (burmistrz, prezydent). Wójt (burmistrz, prezydent) wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa (art. 30 ust. 1 UOSG). W realizacji zadań własnych gminy wójt podlega wyłącznie radzie gminy (art. 30 ust. 3 UOSG). Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz (art. 31 UOSG).

Do zadań wójta (burmistrza, prezydenta) należy w szczególności (art. 30 ust. 2 UOSG):

·przygotowywanie projektów uchwał rady gminy;

·opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;

·określanie sposobu wykonywania uchwał;

·gospodarowanie mieniem komunalnym;

·wykonywanie budżetu;

·zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

Z kolei przepis art. 15 ust. 1 UOSG wskazuje, iż rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie. Przepis art. 9 ust. 1 UOSG przewiduje natomiast, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Jednostka organizacyjna tworzona przez gminę jest częścią struktury organizacyjnej gminy. Jednostki organizacyjne tworzy, likwiduje, reorganizuje oraz wyposaża w majątek rada gminy w drodze stosownej uchwały, podejmowanej na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h UOSG.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 9 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.), dalej UOFP, sektor finansów publicznych, poza jednostkami samorządu terytorialnego, tworzą m.in., jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe. Gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe tworzą organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (art. 12 ust. 1 pkt 2 UOFP). Samorządowy zakład budżetowy tworzy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (art. 16 ust. 1 UOFP).

Zakłady i jednostki budżetowe są jednostkami wyodrębnionymi organizacyjnie, ale nadal stanowią część gminy. Nie posiadają one osobowości prawnej i wszelką działalność prowadzą w imieniu i na rachunek gminy, w zakresie udzielonych przez gminę pełnomocnictw. Gmina sprawuje całkowitą kontrolę nad działalnością zakładu i jednostki budżetowej i jednocześnie ponosi całkowitą odpowiedzialność za ich zobowiązania.

Na mocy przepisu art. 9 ust. 1 Ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 679), dalej UOGK, jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. W spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego działa rada nadzorcza (art. 10a ust. 1 UOGK).

Podmiot reprezentujący jednostkę samorządu terytorialnego lub komunalna osoba prawna, w zakresie wykonywania praw z udziałów i akcji przysługujących tym podmiotom, jako kandydata na członka organu nadzorczego wskazuje osobę, która spełnia wymogi, o których mowa w art. 19 ust. 1-3 i 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 735 oraz z 2021 r. poz. 159 i 255), z wyłączeniem wymogu posiadania pozytywnej opinii Rady do spraw spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych (art. 10a ust. 5 UOGK). Członków zarządu spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego powołuje i odwołuje rada nadzorcza (art. 10a ust. 5 UOGK).

Wątpliwość Spółki dotyczy zatem typowej sytuacji, gdy powiązaniom Spółki z jednostką samorządu terytorialnego towarzyszą równocześnie powiązania osobowe. Dotyczy to nie tylko transakcji przeprowadzanej z Gminą, ale też z gminnymi jednostkami organizacyjnymi. W tym miejscu wskazać należy, iż w przypadku transakcji Spółki ze wskazanymi podmiotami każdorazowo mają miejsca zarówno powiązania kapitałowe - z uwagi na udział Gminy w kapitale zakładowym Spółki, jak i osobowe - z uwagi na osobę Wójta, będącego organem wykonawczym Gminy, jak i radę Gminy, będącą organem stanowiącym Gminy. Jak widać z powyższego, owe powiązania osobowe występują zawsze w relacjach jednostki samorządu terytorialnego z będącą jej własnością spółką komunalną i wynikają z wymogów ustawowych dotyczących realizacji zadań własnych gminy, prowadzenia gospodarki komunalnej i obowiązku sprawowania szczególnej pieczy nad mieniem komunalnym.

Zdaniem Spółki, występowanie powiązań osobowych, towarzyszących powiązaniom kapitałowym w transakcjach z Gminą i jej jednostkami organizacyjnymi, nie prowadzi do sytuacji, w której Spółka byłaby zobligowana do oznaczania transakcji z tymi podmiotami symbolem TP. Nadmienić należy, iż w przypadku Gminy, jej jednostek organizacyjnych i spółek komunalnych każdorazowo mamy do czynienia z dualizmem powiązań, których nieodłącznym elementem są powiązania osobowe. Pozwala to na sformułowanie tezy, że powiązania spółek komunalnych z jednostkami samorządu terytorialnego i ich jednostkami organizacyjnymi nie są możliwe bez powiązań osobowych, a co za tym idzie przepis dotyczący braku obowiązku oznaczania transakcji symbolem TP w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania z jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami byłby przepisem martwym, bowiem nigdy nie miałby w przypadku takich transakcji zastosowania.

Spółka zakłada jednak, że racjonalny ustawodawca, posiadający pełną wiedzę na temat funkcjonowania i organizacji samorządu terytorialnego i spółek komunalnych oraz każdorazowego występowania powiązań osobowych, świadomie wyłączył takie transakcje z obowiązku ich oznaczania symbolem TP w treści cytowanego poniżej rozporządzenia wykonawczego do ustawy VAT. Oznacza to, że występowanie nieodłącznych powiązań osobowych w transakcjach przeprowadzanych pomiędzy spółkami komunalnymi oraz Gminą lub jej jednostkami nie niweczy braku obowiązku znaczenia tych transakcji symbolem TP.

Uzasadnienie dla braku obowiązku Spółki oznaczania transakcji przeprowadzanych z Gminą i jej jednostkami organizacyjnymi symbolem TP odnaleźć można również bezpośrednio w brzmieniu przepisów Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.) oraz przepisów wykonawczych.

Zgodnie z brzmieniem zmienianego § 10 ust. 4 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988 z późn. zm.), dalej Rozporządzenie JPK, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2021 roku, dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy - oznaczenie „TP”.

Zgodnie z przepisem § 10 ust. 4 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988 z późn. zm.), Rozporządzenie JPK, dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy - oznaczenie „TP”.

Z dniem 1 lipca dodany został przez § 1 pkt 2 lit. f Rozporządzenia zmieniającego z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1179), § 10 ust. 4b. Przewiduje on, że oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

W uzasadnieniu do Rozporządzenia zmieniającego wskazano, iż: „W § 10 rozporządzenia dodano ust. 4b, gdzie uregulowano wyłączenie dla stosowania oznaczenia „TP” w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami. Proponowana zmiana ma charakter upraszczający i dostosowujący wymogi ewidencyjne do potrzeb analitycznych i kontrolnych administracji skarbowej.”

Dodatkowo wskazać należy na brzmienie przepisu art. 109 ust. 14 Ustawy o VAT, który stanowi podstawę prawną Rozporządzenia JPK, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Do treści zacytowanego wyżej art. 109 ust. 14 ustawy o VAT odniósł się również Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, w odpowiedzi z dnia 27 października 2020 roku na interpelację poselską nr 12443 posła Tomasza Piotra Nowaka w sprawie stosowania przepisów o podmiotach powiązanych (oznaczenie „TP”) w Jednolitym Pliku Kontrolnym (nowy JPK_VAT z deklaracją). Wskazać należy, iż dotyczy ona stanu prawnego obowiązującego przed wprowadzeniem przepisu § 10 ust. 4b Rozporządzenia JPK. W interpelacji tej czytamy m.in. iż: Wyłączenie z obowiązku oznaczania przez „TP” transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi jedynie poprzez udziały jednostki samorządu terytorialnego, nie wynika bezpośrednio z brzmienia przepisów z zakresie podatku od towarów i usług. Jednak do takiego wniosku prowadzi treść art. 109 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, wyznaczającego zakres umocowania przyznanego przez ustawodawcę ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych dla określenia zakresu danych oraz sposób wykazywania ich w ewidencji. Określone zgodnie z przyznanymi kompetencjami, szczegółowy zakres danych oraz sposób ich wykazywania w ewidencji podatku od towarów i usług powinny uwzględniać konieczność identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji. W przypadku transakcji, w których podmioty będące jej stronami, jako dostawca i nabywca, są powiązane wyłącznie poprzez jednostkę samorządu terytorialnego, trudno zakładać istnienie obszarów narażonych na nadużycia podatkowe, szczególnie w zakresie cen transferowych (rynkowych). Powiązania w tym przypadku sprowadzałyby się do sytuacji, w której to jednostka samorządu terytorialnego wywiera znaczący wpływ zarówno na nabywcę, jak i na dostawcę. Znaczenie w sprawie ma także fakt istnienia ograniczonych możliwości techniczno - organizacyjnych monitorowania tego rodzaju powiązań przez same zainteresowane podmioty, a w szczególności w odniesieniu do osób fizycznych oraz członków ich rodzin (w tym byłych), mogących wywierać znaczący wpływ na czynności podejmowane przez te podmioty. Może to wynikać z ich wielości, częstotliwości zmian proporcji udziałów, słabości wzajemnych powiązań gospodarczych pomiędzy tymi podmiotami, czy też ustawowego zwolnienia podmiotów z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych. Konsekwentnie, zdaniem Spółki, nie jest ona obowiązana do oznaczania transakcji przeprowadzanych z jednostkami samorządu terytorialnego i jej jednostkami organizacyjnymi symbolem TP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

W świetle art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Zgodnie z art. 99 ust. 11b ustawy:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Na mocy art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2023 r. poz. 57, 1123 i 1234), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Według art. 99 ust. 13b ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Art. 109 ust. 3b ustawy stanowi, że:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Stosownie do art. 109 ust. 14 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, w dniu 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie deklaracji i ewidencji, którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Od dnia 1 października 2020 r., na mocy ww. rozporządzenia, został wprowadzony obowiązek wykazywania w ewidencji m.in. odpowiedniego symbolu oznaczającego określoną procedurę podatkową.

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia w sprawie deklaracji i ewidencji, ewidencja w zakresie podatku należnego, poza danymi wynikającymi z ust. 1 i 2 § 10, zawiera oznaczenia dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy – oznaczenie „TP”.

Z powyższego wynika, że w ewidencji oznaczeniem „TP” oznaczane są wyłącznie te transakcje, które zawierane są pomiędzy podmiotami powiązanymi.

W świetle art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1)niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2)niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3)wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Jak stanowi art. 32 ust. 2 ustawy:

Przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

1) w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2) wynikające ze stosunku pracy;

3) wynikające z tytułu przysposobienia.

Stosownie do treści art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o CIT”:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach - oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Na podstawie art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych – oznacza to:

a)podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d)podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

W myśl art. 11a ust. 2 ustawy o CIT:

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy,

w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2)faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3)pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

1 lipca 2021 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 1179), zwane dalej rozporządzeniem zmieniającym.

Na mocy § 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia zmieniającego, w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług w § 10 po ust. 4 dodano ust. 4a i 4b.

Z treści wprowadzonego do ww. rozporządzenia ustępu 4b wynika, że:

Oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

We wniosku wskazali Państwo, że jesteście zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i składacie do urzędu skarbowego deklaracje za okresy miesięczne. Jedynym wspólnikiem posiadającym 100% udziałów w Państwa Spółce jest Gmina .... Stanowicie Państwo spółkę komunalną, jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w zw. z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej. Przedmiot działalności Państwa jest realizowany w szczególności jako zadanie własne gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców dotyczących w szczególności zaopatrzenia w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych, gospodarowania odpadami, utrzymania dróg, rekultywacji i udrażniania rowów melioracyjnych.

W Państwa Spółce występują poza powiązaniami kapitałowymi z jedynym wspólnikiem, także powiązania osobowe ze wspólnikiem poprzez osobę Wójta, będącego organem wykonawczym Gminy oraz z osobami fizycznymi powiązanymi z Wójtem. W szczególności, Wójt występuje jako strona reprezentująca Gminę przy podpisywaniu umów na zakup usług od Spółki, a z drugiej strony - podejmuje uchwały w imieniu wspólnika Spółki i ma wpływ na uchwalanie dopłat do ceny usług Spółki, wpływa też na uchwalany - wraz z budżetem Gminy - plan finansowy Spółki. Wójt w ujęciu ekonomicznym i faktycznym spełnia przesłankę podmiotu powiązanego ze Spółką, zarówno na gruncie przepisów ustawy o CIT, jak i ustawy o VAT.

Jednocześnie Gmina jest organem założycielskim szeregu jednostek korzystających z usług Państwa Spółki: zakładów i jednostek budżetowych jednostki samorządu terytorialnego (szkoły, przedszkola itd.). W takim kontekście powstała Państwa wątpliwość odnośnie oznaczania faktur sprzedażowych symbolem „TP”, gdyż wykazujecie Państwo nie tylko powiązania kapitałowe, ale równocześnie powiązania osobowe z jednostką samorządu terytorialnego tj. z osobami wywierającymi wpływ na Państwa Spółkę, o jakim mowa w przepisach podatkowych.

Należy zaznaczyć, że regulacje prawne odnoszące się do stosowania oznaczeń „TP” wskazują, że oznaczenie „TP” odnosi się wyłącznie do faktu wystąpienia powiązań pomiędzy dostawcą a nabywcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy. Samo wystąpienie powiązań powoduje więc obowiązek stosowania ww. oznaczenia, natomiast nie bierze się pod uwagę, czy doszło do sytuacji wymienionych w poszczególnych punktach art. 32 ust. 1 ustawy (np. do zaniżenia podstawy opodatkowania w podatku VAT).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Organami gminy są:

1) rada gminy;

2) wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Na mocy art. 11a ust. 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

Według art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Z zastrzeżeniem art. 12 organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy.

W myśl art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym:

Do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in.: uchwalanie statutu i budżetu gminy, podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących np. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.

Stosownie do art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

Natomiast art. 30 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

Do zadań wójta należy w szczególności:

1)przygotowywanie projektów uchwał rady gminy;

1a) opracowywanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;

2) określanie sposobu wykonywania uchwał;

3) gospodarowanie mieniem komunalnym;

4) wykonywanie budżetu;

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 31 ustawy o samorządzie gminnym:

Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

Art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym stanowi:

Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.

Na podstawie art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada wójt.

Natomiast art. 60 ust. 2 pkt 3, 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

Wójtowi przysługuje wyłączne prawo:

3) dokonywania wydatków budżetowych;

5) dysponowania rezerwami budżetu gminy;

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

Z przytoczonego § 10 ust. 4b ww. rozporządzenia obowiązującego od 1 lipca 2021 r. wynika, że oznaczenia, o którym mowa w ust. 4 pkt 3 (tj. kodu „TP”) nie stosuje się w przypadku dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązania między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, lub ich związkami.

Należy wskazać, że wyłączenie z obowiązku stosowania oznaczenia „TP” odnosi się nie tylko do transakcji, w których dostawca i nabywca są powiązani kapitałowo przez udziały z jednostką samorządu terytorialnego. Wyłączenie to dotyczy wszystkich transakcji, w których powiązanie między jej stronami wynika bezpośrednio lub pośrednio z powiązania z jednostką samorządu terytorialnego. Oznacza to, że jeżeli między dostawcą i nabywcą istnieją powiązania z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy i powiązania te wynikają jedynie ze związków jednej lub obu stron transakcji z jednostką samorządu terytorialnego, to w JPK_VAT do takich transakcji nie stosuje się oznaczenia „TP”.

W analizowanej sprawie w pierwszej kolejności należy odnieść się do istniejących relacji pomiędzy Gminą a jej jednostkami organizacyjnymi i wyjaśnić, że jednostki organizacyjne Gminy wykonują zadania własne Gminy w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Jednostki organizacyjne Gminy nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie ustawy o VAT, tak więc wszelkie czynności przez nie dokonywane są rozliczane przez Gminę, która je utworzyła.

W związku z powyższym, w przypadku realizowanych przez Państwa transakcji objętych zakresem postawionego we wniosku pytania, to zawsze Gmina, która działa również za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że między stronami transakcji objętymi zakresem postawionego we wniosku pytania, tj. Państwem oraz Gminą ..., działającą również za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy. Jak bowiem wskazaliście Państwo w treści wniosku - jedynym wspólnikiem posiadającym 100% udziałów w Państwa Spółce jest Gmina .... Zatem należy stwierdzić, że Gmina poprzez posiadanie ww. udziałów wywiera znaczący wpływ na Państwa Spółkę. Tym samym w przypadku transakcji sprzedaży towarów i usług przeprowadzanych przez Państwa z ww. Gminą znajduje zastosowanie przepis § 10 ust. 4b rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. W związku z powyższym nie macie Państwo obowiązku oznaczania ww. transakcji znacznikiem „TP” w ewidencji sprzedaży w JPK_V7.

Podsumowując nie macie Państwo obowiązku oznaczenia „TP” transakcji sprzedaży towarów i usług przeprowadzanych z Gminą ..., która działa również za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych, na podstawie § 10 ust. 4 pkt 3 rozporządzenia w związku z § 10 ust. 4b tego rozporządzenia.

W związku z powyższym stanowisko Państwa, w myśl którego nie macie obowiązku oznaczania w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług przedmiotowych transakcji symbolem „TP” jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00