Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.369.2023.2.JF
Dotyczy ustalenia do jakiego źródła przychodów należy zaklasyfikować środki pieniężne, jakie Wnioskodawca przekaże Akcjonariuszowi po zakończonym procesie likwidacji oraz w jaki sposób powinna zostać ustalona podstawa opodatkowania oraz czy Wnioskodawca zobowiązany będzie do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku od wypłaconych Akcjonariuszowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:
- do jakiego źródła przychodów należy zaklasyfikować środki pieniężne, jakie Wnioskodawca przekaże Akcjonariuszowi po zakończonym procesie likwidacji oraz w jaki sposób powinna zostać ustalona podstawa opodatkowania,
- czy Wnioskodawca zobowiązany będzie do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku od wypłaconych Akcjonariuszowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 września 2023 r. (wpływ 13 września 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej także jako Bank lub Spółka) prowadzi na terenie Polski działalność jako specjalistyczny podmiot udzielający finasowania na zakup pojazdów produkowanych przez A. Bank podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Polski.
Jedynym akcjonariuszem Wnioskodawcy jest obecnie B. (dalej jako Akcjonariusz), spółka akcyjna prawa niemieckiego, podlegająca opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terenie Niemiec. Akcjonariusz nie prowadzi na terenie Polski działalności gospodarczej, w tym przez położony tu zakład. Akcjonariusz nabył akcje Wnioskodawcy w (…) r.
W (…) r., w wyniku zmiany koncepcji świadczenia usług finansowych na terenie Polski, Akcjonariusz podjął decyzję o likwidacji Banku. Proces likwidacji ma się zakończyć w pierwszym kwartale (…) r.
Po zakończeniu likwidacji, Bank wyda Akcjonariuszowi pozostały majątek, który stanowić będą tylko i wyłącznie środki pieniężne - wypłacona zostanie tzw. dywidenda likwidacyjna.
Na dzień sporządzenia wniosku o interpretację Wnioskodawca zakłada, że kwota dochodu jaką uzyska Akcjonariusza przekroczy 2 000 000 zł.
W celu doprecyzowania stanu faktycznego Wnioskodawca wyjaśnia, że w roku podatkowym, w którym będzie przekazywać Akcjonariuszowi środki pieniężne po zakończeniu likwidacji, nie dokona na jego rzecz jakiekolwiek innej wypłaty z tytułów takich jak dywidenda, inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych, odsetki, należności z tytułu praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how).
W ocenie Spółki, Akcjonariusz spełnia warunki niezbędne do uznania go za rzeczywistego właściciela (osobę uprawnioną) należności z tytułu nadwyżki likwidacyjnej wypłacanej przez Spółkę. Ponadto, Bank będzie w posiadaniu ważnego na moment przekazania majątku likwidacyjnego certyfikatu rezydencji podatkowej Akcjonariusza, jak również pisemnego oświadczenia o niekorzystaniu przez niego ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości dochodów bez względu na źródło ich osiągania.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał, że wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy zdarzenia przyszłego.
B., na rzecz którego planowana jest wypłata nadwyżki majątku pozostałego po likwidacji Banku, jest spółką inną niż spółka osobowa, w myśl art. 10 ust. 2 lit. a umowy między Rzecząpospolitą Polska a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.
B. będzie rzeczywistym właścicielem wypłacanych należności z tytułu nadwyżki likwidacyjnej w myśl art. 4a pkt 29 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako UoCIT).
W związku z planowaną na rzecz Akcjonariusza wypłatą środków z tytułu likwidacji, Spółka dochowa należytej staranności w myśl art. 26 ust. 1 UoCIT.
Pytania
1.Do jakiego źródła przychodów należy zaklasyfikować środki pieniężne, jakie Wnioskodawca przekaże Akcjonariuszowi po zakończonym procesie likwidacji oraz w jaki sposób powinna zostać ustalona podstawa opodatkowania?
2.Czy Wnioskodawca zobowiązany będzie do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku od wypłaconych Akcjonariuszowi środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji? W przypadku twierdzącej odpowiedzi na to pytanie, według jakiej stawki powinien zostać obliczony podatek?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1
W ocenie Spółki, środki pieniężne jakie zostaną wypłacone Akcjonariuszowi po zakończeniu procesu likwidacji, należy zaklasyfikować jako przychód z udziału w zyskach osób prawnych w ramach źródła przychodów „zyski kapitałowe”. Natomiast dochód do opodatkowania powinien być ustalony jako różnica pomiędzy uzyskanym przez Akcjonariusza przychodem z likwidacji Banku (czyli kwotą jaką Spółka wypłaci Akcjonariuszowi) oraz kosztami jakie Akcjonariusz poniósł na nabycie akcji Wnioskodawcy (wysokość tych kosztów zostanie ustalona w oparciu o informację uzyskaną od Akcjonariusza).
Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na następującym rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej jako UoCIT).
Począwszy od 2018 r. UoCIT nakazuje klasyfikować osiągane przez podatników przychody do jednego z dwóch typów źródeł: przychody z zysków kapitałowych oraz przychody z innych źródeł.
Zaklasyfikowanie danego przychodu do właściwego źródła jest o tyle kluczowe, że ma wpływ na późniejsze ustalenie podstawy opodatkowania.
Katalog przychodów, jakie należy zaliczyć do źródła „zyski kapitałowe” został zdefiniowany w art. 7b UoCIT. Jednym z typów przychodów wymienionych w tym katalogu jest przychód z udziału w zyskach osób prawnych w związku z otrzymaniem majątku po likwidacji spółki będącej polskim rezydentem podatkowym (art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e UoCIT).
W ocenie Wnioskodawcy, przepis ten odnosi się do całego majątku przekazywanego po zakończeniu procesu likwidacji, bez względu na to czy akcjonariusz/udziałowiec otrzymuje majątek rzeczowy czy środki pieniężne. Konsekwentnie, środki pieniężne jakie Bank planuje przekazać Akcjonariuszowi, należy zaklasyfikować właśnie do tego źródła przychodów.
Jeśli chodzi zaś o ustalenie dochodu podlegającego opodatkowaniu, to w opinii Wnioskodawcy, kluczowe będzie tu brzmienie art. 12 ust. 4 pkt 22 UoCIT. Zgodnie z tym przepisem, do przychodów nie zalicza się wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki - w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach tej osoby prawnej.
Przenosząc powyższe przepisy na stan faktyczny, będący przedmiotem niniejszego zapytania, w momencie przekazywania majątku polikwidacyjnego, dochód do opodatkowania powinien być ustalony jako różnica między kwotą jaka ma zostać przekazana na rzecz Akcjonariusza po zakończeniu procesu likwidacji, a kosztami, jakie poniósł on na objęcie akcji Banku.
Wnioskodawca ma świadomość, że stanowiska zajmowane przez organy podatkowe w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego nie są w Polsce źródłem powszechnie obowiązującego prawa. Pragniemy jednak wskazać, że pogląd zbieżny z tym, który został zaprezentowany powyżej przez Wnioskodawcę został także wyrażony przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej w dniu 23 lipca 2021 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.165.2021.2.JF), w której organ stwierdził co następuje: „wydanie nadwyżki majątku pozostałego po likwidacji do jedynego wspólnika (Spółki Dominującej) będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki Dominującej przychodu w Polsce, odpowiadającego dodatniej różnicy pomiędzy wartością majątku otrzymanego w związku z likwidacją Spółki, a wartością wydatków Spółki Dominującej odpowiadających kosztom nabycia lub objęcia udziałów w Spółce (zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e oraz art. 12 ust. 4 pkt 22 ustawy o CIT).
Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2
W ocenie Spółki, zakładając, że zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w odpowiedzi na pytanie 1 ustalona zostanie „dodatnia podstawa opodatkowania”, tj. kwota wypłacanych środków pieniężnych po zakończeniu procesu likwidacji będzie wyższa niż koszt objęcia akcji Wnioskodawcy przez Akcjonariusza, Bank zobowiązany będzie - jako płatnik - do pobrania oraz odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku u źródła).
Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na następującym rozumieniu przepisów.
W myśl art. 3 ust. 2 UoCIT podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 5 UoCIT za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.
W przepisie tym, wyrażona jest zasada tzw. ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.
Katalog przychodów podlegających pod ten szczególny reżim opodatkowania wskazany jest w art. 21 ust. 1 UoCIT oraz art. 22 ust. 1 UoCIT.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 UoCIT podatek od przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).
Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy wskazanym w odpowiedzi na pytanie 1, wypłata Akcjonariuszowi środków po zakończeniu procesu likwidacji, klasyfikowana jest jako dochód z udziału w zyskach osób prawnych, konsekwentnie będą do niej miały zastosowanie wskazane powyżej przepisy.
Zasady poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych przez podmioty o tzw. ograniczonym obowiązku podatkowym uregulowane są w art. 26 UoCIT.
Zgodnie z tym przepisem osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.
W przypadku niektórych typów wypłacanych należności oraz ich odbiorców, ustawodawca przewidział szczególne zasady rozliczenia należnego podatku.
Zgodnie z art. 26 ust. 2e UoCIT, jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne obowiązane są, jako płatnicy pobrać, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W ocenie Banku powyższy przepis należy rozumieć w ten sposób, że do momentu, w którym kwoty należności ze wskazanych powyżej tytułów, wypłacanych na rzecz podmiotu powiązanego nie przekraczają w roku podatkowym płatnika kwoty 2 000 000 zł może mieć zastosowanie zwolnienie z opodatkowania lub stawka wynikająca z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania - przy uwzględnieniu warunków tam wskazanych. Natomiast nadwyżka wypłacanych tego rodzaju należności ponad kwotę 2 000 000 zł w roku podatkowym, do jednego odbiorcy, podlega opodatkowaniu według stawki 19%.
Zakładając, że środki pieniężne jakie zostaną przekazane do Akcjonariusza po zakończeniu procesu likwidacji, będą w roku ich wypłaty jedynym typem należności wskazanym w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 UoCIT, jakie Wnioskodawca przekaże do Akcjonariusza, opodatkowanie tej kwoty powinno wyglądać następująco:
(1) Dochód Akcjonariusza do kwoty 2 000 000 zł może być opodatkowany 5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego.
Jak zostało powyżej wskazane, do wypłat z tytułów wskazanych w art. 22 ust. 1 UoCIT na rzecz podmiotu powiązanego, nieprzekraczających kwoty w skali roku 2 000 000 zł, możliwe jest zastosowanie zwolnienia z opodatkowania lub właściwej stawki wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, pod warunkiem spełnienia warunków przewidzianych w tych przepisach.
Z uwagi na fakt, że Akcjonariusz ma swoją siedzibę na terenie Niemiec oraz jest rezydentem podatkowym tego kraju, należy sięgnąć od umowy między Rzecząpospolitą Polską, a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (dalej jako UPO PL-DE).
Przepisy UPO PL-DE nie regulują wprost zasad opodatkowania majątku wydawanego akcjonariuszowi/wspólnikowi po zakończeniu procesu likwidacji, jednak zgodnie z przyjętym poglądem co do klasyfikacji tego rodzaju dochodu na gruncie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz Konwencji Modelowej OECD, odpowiednie zastosowanie mają tu przepisy dotyczące opodatkowania dywidend.
Stanowisko takie znalazło potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 października 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.280.2020.2.AK, w której stwierdzono: „należy zgodzić się z poglądem, że w świetle ustawy o CIT, dochód z likwidacji osoby prawnej, jako wartość majątku otrzymana w związku z taką likwidacją, zrównany jest z dochodem z dywidendy tj. podlega analogicznemu opodatkowaniu jak dochód z dywidendy.” Wskazana interpretacja została wydana na tle umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską, a Luksemburgiem, w której to umowie znajdują się postanowienia w zakresie opodatkowania dochodów z dywidend analogiczne do regulacji zawartych w UPO PL-DE.
Powyższe znajduje także potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 lutego 2021 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.414.2020.2.SP, w której Organ potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z powyższymi regulacjami majątek likwidacyjny na gruncie UPO jest traktowany tak samo jak dywidendy.”
Przechodząc zaś na grunt UPO PL-DE, stosownie do art. 10 ust. 1 UPO PL-DE, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Polsce osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech mogą być opodatkowane w Niemczech.
Z kolei art. 10 ust. 2 UPO określa, że dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Polsce i zgodnie z prawem polskim, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:
(1) 5% kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,
(2) 15% kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.
Odnosząc powyższe przepisy do stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszego zapytania, w ocenie Wnioskodawcy będzie on miał prawo do zastosowania 5% stawki podatkowej do dochodu Akcjonariusza otrzymanego po zakończeniu procesu likwidacji, obliczonego w sposób wskazany w odpowiedzi na pytanie 1. do łącznej wysokości 2 000 000 zł (w roku podatkowym).
W ocenie Akcjonariusza spełnione są wszystkie przesłanki wskazane w powyższym przepisie, w szczególności:
a. Akcjonariusz jest rezydentem podatkowym Niemiec
b. Akcjonariusz będzie „podmiotem uprawnionym” (rzeczywistym właścicielem) w odniesieniu do środków otrzymanych po likwidacji Banku,
c. Akcjonariusz nie prowadzi działalności na terenie Niemiec w formie spółki osobowej (forma prawna działalności prowadzonej przez Akcjonariusza odpowiada polskiej spółce akcyjnej),
d. Akcjonariusz posiada bezpośredni udział w kapitale akcyjnym Banku większy niż 10%.
(2) Dochód Akcjonariusza ponad kwotę 2 000 000 zł będzie opodatkowany 19% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego
Natomiast nadwyżka dochodu Akcjonariusza ponad 2 000 000 zł, ustalona zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy wskazanym w odpowiedzi na pytanie 1, jaki uzyska po zakończeniu procesu likwidacji, opodatkowana będzie 19% stawką podatku CIT stosownie do art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 i ust. 2e UoCIT.
Po obliczeniu oraz pobraniu podatku w sposób wskazany powyżej, Wnioskodawca zobowiązany będzie - jak płatnik - do zapłaty tego podatku, do właściwego urzędu skarbowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.