Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.274.2023.2.AP
Zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 15 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczyzryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem – brak daty sporządzenia (wpływ 11 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych/IT, główny kod PKD to 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem, pozostałe kody pomocnicze to 62.02.Z oraz 62.03.Z, a także 72.19.Z.
Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Wnioskodawca swoje usługi świadczy na podstawie umów zawieranych z innym przedsiębiorcą/innymi przedsiębiorcami (także przedsiębiorcami zagranicznymi) – dalej jako „Zleceniodawca”. Zakres usług (objęty złożonym wnioskiem) świadczonych aktualnie przez Wnioskodawcę został sprecyzowany w zawartej przez niego umowie. Zakres ten obejmuje usługi:
a)w zakresie tworzenia/modyfikowania oprogramowania, pisania kodu źródłowego lub doradztwa w zakresie oprogramowania, które obejmują:
·tworzenie nowego lub rozwijanie istniejącego oprogramowania, w tym pisanie kodu źródłowego oraz kodu wynikowego,
·przygotowywanie dokumentacji dotyczącej oprogramowania, w tym dokumentacji projektowej i technicznej,
·modyfikowanie istniejącego oprogramowania,
·doradztwo w zakresie oprogramowania,
-usługi te mogą przybrać postać m.in. opracowania, stworzenia, modyfikacji i wdrożenia oprogramowania komputerowego, w tym jego poszczególnych funkcji i modułów; projektowania architektury oprogramowania komputerowego; tworzenia/modyfikacji oprogramowania służącego do przetwarzania i składowania danych; tworzenia/modyfikacji oprogramowania do automatycznej komunikacji z klientem (tzw. (…)); tworzenia/modyfikacji oprogramowania i serwisów operujących na danych i modelach sztucznej inteligencji, udziale w spotkaniach projektowych oraz doradztwie w zakresie oprogramowania.
b)związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które obejmują:
·analizowanie działania istniejących systemów komputerowych, infrastruktury i danych klienta,
·utrzymanie działania systemów komputerowych lub infrastruktury w chmurze, w szczególności w obszarze konfiguracji, aktualizacji, monitoringu i zarządzania systemami oraz usługami, tworzenie dokumentacji technicznej systemów komputerowych i infrastruktury,
·projektowanie procedur sterowania dostępem do danych w sieciach i systemach komputerowych,
·konfigurowanie narzędzi IT i przygotowanie użytkowników do pracy z narzędziami IT, w tym migracją danych z innych używanych systemów,
·analizę wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez Usługobiorcę,
·modelowanie i projektowanie logiki automatyzacji dla procesów dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentów, procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych oraz ich komponentów, integrację systemów komputerowych połączonych siecią oraz testowania tej integracji.
c)w zakresie prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych, w zakresie nabywania, łączenia, kształtowania i wykorzystywania wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania, projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub zupełnie nowych produktów, procesów lub usług, które obejmują:
·czynności związane z przeprowadzaniem prac badawczo-rozwojowych, obejmujące projektowanie, testowanie i opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług, związanych w szczególności z tworzonymi algorytmami, modelami predykcyjnymi i tzw. (…), modelami klasyfikacji i etykietowania transkrypcji nagrań, a także usługami i serwisami operującymi na zbiorach danych czy modelach sztucznej inteligencji,
·czynności związane z rozwijaniem funkcjonalności istniejących produktów, procesów lub usług, tworzeniem nowych zastosowań lub optymalizacja istniejących procesów czy usług, optymalizacją parametrów jakościowych produktów, usług lub procesów,
·czynności związane ze zdobywaniem nowej wiedzy/poszerzaniem istniejącej wiedzy lub umiejętności oraz poznawaniem najnowszych rozwiązań w celu ich wykorzystania w opracowaniu nowych produktów, usług lub procesów,
·czynności związane ze sporządzaniem odpowiedniej dokumentacji na potrzeby prac badawczo-rozwojowych,
-usługi te mogą przybrać w szczególności postać: konstruowania nowych narzędzi wykorzystywanych w pracach badawczo-rozwojowych, opracowywania rozwiązań dla problemów technicznych i technologicznych mogących wystąpić podczas prac badawczo-rozwojowych, konsultacji z finalnym odbiorcą tworzonych rozwiązań dot. pożądanych nowych funkcji, eksploatacji, sposobu użytkowania, twórczego projektowania i monitorowania algorytmów przetwarzania i składowania danych; projektowania narzędzi do uczenia i weryfikacji modeli predykcyjnych na podstawie danych historycznych lub narzędzi służących do automatycznej komunikacji z klientem (…); sporządzania modeli klasyfikacji, etykietowania i transkrypcji nagrań audio lub ich fragmentów; projektowanie i monitorowanie operujących na danych i modelach sztucznej inteligencji, a ich wynikiem powinien być innowacyjny zestaw skryptów/algorytmów lub dokumentacja techniczna opracowanego modelu albo innowacyjnej metody.
Jeżeli chodzi o wynagrodzenie za wszystkie ww. usługi, to zostało ono sprecyzowane w obowiązującej aktualnie umowie – jest to zryczałtowane miesięczne wynagrodzenie o określonej kwocie, na które składają się trzy odrębne składniki (tj. za realizację usług wskazanych powyżej w lit. a, b oraz c). Wysokość każdego ww. „składnika” w danym miesiącu zależy od czasu poświęconego na świadczenie tychże usług (ta dana część wynagrodzenia obliczana jest jako współczynnik czasu poświęconego na świadczenie usług określonych np. w lit. a powyżej podzielone przez całkowity czas świadczenia usług w danym miesiącu, co zostaje pomnożone przez określoną powyżej zryczałtowaną stawkę miesięcznego wynagrodzenia). Zatem wystawiana przez Wnioskodawcę faktura obejmuje trzy osobne pozycje, które sumarycznie składają się na umówioną kwotę zryczałtowanego miesięcznego wynagrodzenia za usługi. Oczywiście poszczególne kwoty składowe zależą od czasu poświęconego przez Wnioskodawcę na poszczególne działania i dlatego mogą się różnić od siebie w danym miesiącu. Odnośnie do wysokości ww. zryczałtowanego miesięcznego wynagrodzenia, która została określona w umowie, to jego wysokość (w pewnych szczególnych wypadkach) również może ulegać zmianie – stosownie do zapisów zawartych w tejże umowie.
W ocenie Wnioskodawcy, przedstawione w opisie faktycznym usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz innych podmiotów – opisane powyżej pod lit. c – należy zakwalifikować do kodu 72.19, tj. „Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych” (PKWiU 2008 i PKWiU 2015).
W piśmie z (…) grudnia 2022 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował Wnioskodawcę, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 72.19. Przy czym Wnioskodawca został poinformowany, iż ocena, czy opisane w przedmiotowym wystąpieniu czynności spełniają kryteria badań naukowych i prac rozwojowych nie leży w gestii służb statystyki publicznej.
Zakresem złożonego wniosku objęte są usługi świadczone przez Wnioskodawcę w 2022 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma).
W 2021 r. Wnioskodawca nie korzystał z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zostało złożone w styczniu 2022 r.). Swoje usługi Wnioskodawca świadczy z terytorium Polski i tutaj opodatkowuje całość przychodów podatkiem dochodowym. Wnioskodawca zaznacza, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie Wnioskodawca jest świadomy, iż aby w ogóle móc zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym jego przychody z działalności gospodarczej za poprzedzający rok podatkowy, w którym zamierza uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mogą przekroczyć 2 mln euro (zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ww. ustawy) – ten warunek jest spełniony.
W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:
1.Od kiedy (dd-mm-rrrr) prowadzi Pan działalność gospodarczą?
Odpowiedź: Prowadzi Pan działalność gospodarczą (zgodnie z wpisem do CEIDG) od (…) października 2016 r.
2.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął/osiągnie Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
Odpowiedź: Pierwszy przychód opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym osiągnął Pan w styczniu 2022 r. Od stycznia 2022 r. rozlicza Pan przychody z działalności gospodarczej zgodnie z zasadami zryczałtowanego podatku. Natomiast jeśli chodzi o przychody, o które pyta Pan we wniosku, to pierwsze usługi tego typu wyświadczył Pan w lutym 2022 r. i w tym samym miesiącu została wystawiona faktura za te usługi. Usługi są rozliczane w ujęciu miesięcznym, zgodnie z zawartą umową.
3.Czy prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?
Odpowiedź: Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z zasadami zryczałtowanego podatku dochodowego. Umożliwia ona określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie.
4.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak, jest to działalność usługowa w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Co zostało jednoznacznie potwierdzone również otrzymanym przez Pana pismem z GUS, który te usługi zakwalifikował odpowiednio zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) do konkretnego grupowania dotyczącego usług.
5.Czy w kolejnych latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do wykonywanej przez Pana działalności będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, te wyłączenia (określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) nie będą miały zastosowania w kolejnych latach. Jest Pan świadomy, że wystąpienie któregokolwiek z nich pozbawi Pana prawa do zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego.
6.Czy w kolejnych latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Tak, w kolejnych latach podatkowych zostaną zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jest Pan świadomy, że niespełnienie któregokolwiek z warunków pozbawi Pana prawa do zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego.
Pytanie
Czy wydzielony na fakturze przychód z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług, wskazanych we wniosku pod lit. c, podlega opodatkowaniu 8,5%/12,5% stawką podatku ryczałtowego, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody uzyskiwane przez niego ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym – pod lit. c – (wydzielone na wystawianej fakturze) podlegają opodatkowaniu 8,5%/12,5% stawką podatku ryczałtowego, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3; z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).
Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu: wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72).
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Jak zostało przedstawione w treści stanu faktycznego Wnioskodawca świadczone przez siebie usługi (opisywane pod lit. c) kwalifikuje do kodu 72.19, tj. „Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych”. W piśmie z (…) grudnia 2022 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował Wnioskodawcę, że wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 72.19.
Zdaniem Wnioskodawcy, z całą pewnością przedmiotowe usługi (określone pod lit. c we wniosku) spełniają definicję usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (kwalifikując się pod PKWiU dział 72 – bez znaczenia w tym miejscu jest pod który konkretnie kod z działu 72).
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane we wniosku (pod lit. c) w wykonywanej działalności, nie są związane z oprogramowaniem, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania, ani nie są też innymi usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 5 tejże ustawy i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5%/12,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU do działu 72 wynosić powinna 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi (wykonywane) są wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e.
Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in. z 30 lipca 2021 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.455.2021.2.MM, czy też w nieco odmiennym stanie faktycznym ale opartej o te same zasady interpretacji z 18 stycznia 2022 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.973.2021.3.MGR.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zmiany w ww. ustawie, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), nie wpływają w żaden sposób na możliwość kwalifikacji niniejszych usług pod stawkę 8,5% – stąd przytaczane interpretacje nie tracą na aktualności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Na podstawie art. 8 ust. 3 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują i nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72).
Ponadto według art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych/IT oraz posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem złożonego wniosku – opisane pod lit. c – obejmują usługi w zakresie prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, w zakresie nabywania, łączenia, kształtowania i wykorzystywania wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania, projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub zupełnie nowych produktów, procesów lub usług, które Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego zaklasyfikował – do grupowania PKWiU 72.19, tj. „Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych”. Wskazał Pan jakie czynności w ramach tych usług wykonuje. Stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w styczniu 2022 r. W przypadku wykonywanej przez Pana działalności zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że skoro – jak Pan wskazał – usługi opisane we wniosku pod lit. c, świadczone w ramach działalności gospodarczej mieszczą się pod symbolem PKWiU 72.19, to uzyskiwane z tego tytułu przychody mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5% do kwoty 100 000 zł, natomiast od nadwyżki ponad tę kwotę według stawki 12,5%.
Reasumując, wydzielony na fakturze przychód z tytułu świadczonych przez Pana usług, wskazanych we wniosku pod lit. c – sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 72.19 – podlega/będzie podlegał opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% stawką ryczałtu od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnośnie powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right