Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.206.2023.2.AM
Brak obowiązku zapłaty akcyzy z tytułu przeprowadzenia zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 21 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku braku obowiązku zapłaty akcyzy z tytułu dokonanych zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, wpłynął 27 czerwca 2023 r. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 lipca 2023 r. (wpływ 24 lipca 2023 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Samochód marki X, nr rej. (…) nabył Pan w Polsce w grudniu 2010 r. Pierwsza rejestracja samochodu ma datę (…) 2010 r.
Rodzaj pojazdu - samochód ciężarowy.
(…).01.2021 r. została dokonana zmiana konstrukcyjna polegająca na zmianie rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy.
Następnie (…) 06.2021 r. udał się Pan do Okręgowej Stacji Kontroli Diagnostycznej wykonać okresowy przegląd techniczny.
Stacja Diagnostyczna wydała dokument stanowiący o tym, że samochód ma rodzaj osobowy.
Obecnie samochód jest samochodem osobowym.
Z uwagi na panującą pandemię Covid oraz brak świadomości co do wprowadzonych przepisów nie złożył Pan posiadanych dokumentów w wydziale komunikacji.
Obecnie chcąc dokonać aktualizacji w wydziale komunikacji, otrzymał Pan informację o konieczności przedstawienia dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego lub dokumentu zaświadczającego brak konieczności uiszczenia opłaty.
Pana zdaniem przepisy wskazują, że z uwagi na fakt dokonania zmiany konstrukcyjnej - został on dokonany w styczniu 2021 r. - podatek akcyzowy nie jest należny, bowiem przepisy obowiązują od lipca 2021 r.
Pytanie
Czy w Pana przypadku podatek akcyzowy nie jest należny z uwagi na fakt, że dokonana zmiana konstrukcyjna miała miejsce przed wejściem [w życie] obowiązujących przepisów?
Pana stanowisko w sprawie
Zmiana konstrukcyjna została dokonana w styczniu 2021 r., przed wejściem [w życie] przepisów obowiązujących.
W związku z powyższym stoi Pan na stanowisku, że nie powinna zostać objęta podatkiem akcyzowym w myśl przepisów Dz. U. z 2022 r., poz. 143.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym:
Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Jak stanowi art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
1. W przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, z wyłączeniem przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a) wyprodukowanego na terytorium kraju,
b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.
Stosownie do art. 100 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym, który wszedł w życie z dniem 1 lipca 2021 r. (na podstawie ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2021 r., poz. 694):
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy;
2) nabycie lub posiadanie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał wcześniejszej czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b albo ust. 2, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 100 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:
Jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
Zgodnie z art. 101 ust. 4a i 5 ustawy o podatku akcyzowym, który wszedł w życie z dniem 1 lipca 2021 r. (na podstawie ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw):
4a. Obowiązek podatkowy z tytułu:
1) dokonania czynności, o której mowa w art. 100 ust. 1a pkt 1, powstaje z dniem dokonania tej czynności;
2) nabycia lub posiadania samochodu osobowego, o którym mowa w art. 100 ust. 1a pkt 2, powstaje z dniem nabycia lub wejścia w posiadanie tego samochodu.
5. Jeżeli nie można określić dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania danej czynności lub wystąpienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 100 ust. 1, 1a lub 2, za dzień jego powstania uznaje się dzień, w którym uprawniony organ podatkowy stwierdził dokonanie czynności lub wystąpienie stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu.
Z przedstawionego przez Pana opisu stanu faktycznego (z którym Organ jest związany) wynika, że w grudniu 2010 roku zakupił Pan samochód, który w momencie pierwszej rejestracji na terytorium kraju w dowodzie rejestracyjnym miał określony rodzaj jako pojazd ciężarowy.
W dniu (…) stycznia 2021 r. dokonał Pan zmiany konstrukcyjnej polegającej na zmianie rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy. Następnie (…) czerwca 2021 r. Okręgowa Stacja Diagnostyczna dokonała okresowego przeglądu technicznego i wydała dokument stanowiący o tym, że rodzaj przedmiotowego pojazdu to samochód osobowy.
Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, posiada Pan dokumenty potwierdzające dokonanie zmian przed 1 lipca 2021 r.
Pana wątpliwości dotyczą obowiązku zapłaty przez Pana akcyzy w związku z dokonaniem w dniu (…) stycznia 2021 r. zmian konstrukcyjnych w samochodzie, który zakupił Pan (…) 2010 r.
Należy wskazać, że przepis art. 100 ust. 1a pkt 1 ustawy opodatkowujący dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy wszedł w życie 1 lipca 2021 r. Zatem przed wejściem w życie powyższego przepisu, dokonanie zmian konstrukcyjnych w zarejestrowanym na terytorium kraju pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy, nie było opodatkowane podatkiem akcyzowym.
W związku z powyższym nie jest Pan zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego, bowiem (…) stycznia 2021 r. nie obowiązywał jeszcze przepis art. 100 ust. 1a pkt 1 ustawy akcyzowej, więc obowiązek podatkowy z tytułu dokonanych zmian konstrukcyjnych w ogóle nie powstał.
Tym samym Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ponadto, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie zagadnienie objęte treścią pytania w zakresie podatku akcyzowego, a powyższa interpretacja została wydana wyłącznie w oparciu o przedstawiony przez Pana opis stanu faktycznego.
Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym, nie dokonuje analizy i oceny dołączonych do wniosku dokumentów.
Dodatkowo, należy wskazać, że interpretacja indywidualna nie zastępuje dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right