Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

TEMATY:
TEMATY:

Interpretacja indywidualna z dnia 11 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.314.2023.3.JN

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów za wydawanie (udostępnianie) gier komputerowych w wysokości 8,5%.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 8 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 21 lipca 2023 r. (wpływ 21 lipca 2023 r.) oraz 14 sierpnia 2023 r. (wpływ 14 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy usługi dla branży IT. Do zadań Wnioskodawcy należą m.in:

-wydawanie gier komputerowych,

-tworzenie gier wraz z ich odpłatnym udostępnianiem za pomocą (…) platformy (…), umożliwiającej dostęp użytkownikom platformy (na komputerach, urządzeniach mobilnych i konsolach), udostępniane gry mają charakter gier online (wymagają stałego połączenia z Internetem) oraz multiplayer (gra się z wieloma graczami jednocześnie), w grę można grać poprzez aplikację platformy (po wybraniu gry jej zawartość jest pobierana do pamięci podręcznej urządzenia),

które to usługi zostały przyporządkowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu: PKWiU 58.21.30.0 „Gry on-line”.

Firma (…) jest odpowiedzialna za utrzymanie działania serwisu, serwerów oraz wsparcia względem użytkownika końcowego. Ta sama firma rozlicza się z użytkownikiem końcowym umożliwiając mu zakup waluty na platformie służącej do płatności za usługi. Waluta na platformie nie ma wartości pieniężnej. Użytkownik za jej pomocą może dokonywać zakupów na platformie:

a)Transakcje z innymi użytkownikami:

-kupować przedmioty estetyczne do (…), którym później osoba steruje w grach,

-kupować dostęp do gier (opcjonalne – wysokość ustalana przez twórcę gry),

-dokonywać mikropłatności w grach (uzyskując np. walutę w grze, dodatkowe przedmioty, przywileje i inne dodatki – wysokość jest również ustalana przez twórcę danej gry).

b)Transakcje z platformą:

-zakupić subskrypcję „premium” na platformie,

-reklamowanie gier w serwisie,

-inne opłaty za dodatkowe funkcjonalności serwisu.

Wnioskodawca jako wydawca gier publikuje je na platformie umożliwiając dostęp użytkownikom platformy (dostępne na komputerach, urządzeniach mobilnych i konsolach).

Wnioskodawca jako wydawca gry przy każdym zakupie (dokonanym przez innego użytkownika platformy) otrzymuje wirtualną walutę w wysokości ustalonego przez Wnioskodawcę kosztu za produkt pomniejszonej o prowizję platformy po ok. 7 dniach od zakupu. Ponadto, otrzymuje od platformy wirtualną walutę za aktywność graczy z subskrypcją „premium” oferowaną przez platformę (dokładny algorytm jest nieznany). Platforma obsługuje również wszelkiego rodzaju zwroty oraz umożliwia zakup wirtualnej waluty użytkownikom. Wnioskodawca nie ma możliwości rozliczania się bezpośrednio z klientem końcowym – nie są znane jego dane. Wnioskodawca nie zawiera również z użytkownikiem żadnej umowy. W ramach regulaminu platformy Wnioskodawca ma możliwość co miesiąc „wymienić” wirtualną walutę (w wybranej ilości) na rzeczywistą walutę. Wnioskodawca nie zna z góry wysokości przelewu – ten ustalany jest przez platformę. Mimo wniosku o wymianę, Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć, czy nastąpi ona i jaka będzie wysokość przelewu.

W uzupełnieniu z 21 lipca 2023 r. udzielił Pan następujących informacji na zadane w wezwaniu pytania:

1.Od kiedy (dd-mm-rrrr) prowadzi Pan działalność gospodarczą?

Odpowiedź: Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od dnia (…). Informacje te są publicznie dostępne w systemie CEIDG.

2.Czy zgodnie z art. 3 ust.1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

3.Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy przychodów za lata 2022, 2023 oraz przyszłe.

4.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku i którą opodatkowuje Pan zryczałtowanym podatkiem dochodowym?

Odpowiedź: Pierwszy przychód z tytułu działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku i którą Wnioskodawca opodatkowuje zryczałtowanym podatkiem dochodowym, Wnioskodawca otrzymał dnia 16 maja 2022 r.

5.Kiedy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? (należy wskazać dokładną datę – dd-mm-rrrr).

Odpowiedź: Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca złożył dnia (…) przy użyciu formularza CEIDG-1.

6.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?

Odpowiedź: W myśl przytoczonych przepisów prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową.

7.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 3 wezwania), w odniesieniu do Pana były/są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W latach podatkowych, których dotyczy wniosek (2022 oraz 2023) były i są w odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

8.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 3 wezwania), w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wystąpiły/występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W latach podatkowych, których dotyczy wniosek (2022 oraz 2023) w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie wystąpiły oraz nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

9.Na czym konkretnie polegają wykonywane przez Pana czynności?

We wniosku wskazał Pan, że: „Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy usługi dla branży IT. Do zadań należą m.in: – wydawanie gier komputerowych – tworzenie gier wraz z ich odpłatnym udostępnianiem za pomocą (…) platformy (…)”.

Prosimy więc o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu dla każdej z usług świadczonych przez Pana.

Odpowiedź: Wszystkie czynności opisane w pierwotnym wniosku są świadczone jako jedna usługa. W ramach usługi Wnioskodawca tworzy gry komputerowe oraz udostępnia (publikuje, wydaje) je za pośrednictwem (…) platformy (…). Firma ta jest odpowiedzialna za utrzymanie działania serwisu, serwerów oraz wsparcie względem użytkownika końcowego. Ta sama firma rozlicza się z użytkownikiem końcowym umożliwiając mu zakup wirtualnej waluty na platformie służącej do płatności za usługi. Wnioskodawca z kolei w ramach działalności udziela licencji platformie na publikację gry oraz użytkownikowi końcowemu na granie w nią. Wirtualna waluta nie ma wartości pieniężnej – jest to jednostka, którą posługuje się platforma w celu umożliwienia dokonywania zakupów na platformie. Nie należy utożsamiać jej z kryptowalutami. Platforma narzuca cenę zakupu wirtualnej waluty. Użytkownikowi zabrania się sprzedaży posiadanej waluty pod rygorem zablokowania dostępu do serwisu. Wirtualna waluta służy do dokonywania transakcji wskazanych w pierwotnym wniosku. Może odbywać się między dwoma osobami lub między osobą oraz platformą. W przypadku transakcji między osobami, platforma przekazuje wirtualną walutę pomniejszając ją o należny platformie podatek w ciągu ok. 7 dni od wykonania transakcji. Wirtualną walutę Wnioskodawca uzyskuje dzięki udostępnianym grom (scharakteryzowanym w pierwotnym wniosku), kiedy:

a)w grę grają w trybie online gracze z zakupioną subskrypcją „premium”. Subskrypcja ta jest udostępniana przez platformę zatem to ona zarządza nią i wyznacza jej cenę. Ilość uzyskanej w ten sposób wirtualnej waluty jest uzależniona m.in. od łącznego (sumarycznego) czasu, jaki w danym dniu spędzili grając w opublikowaną grę użytkownicy posiadający subskrypcję „premium”. Dokładny algorytm nie jest znany. Ilość wirtualnej waluty, jaką otrzymuje twórca gry za jednakową ilość spędzonego czasu jest obliczana przez stworzony przez platformę algorytm. Dla jednakowej ilości czasu każdego dnia ilość przekazywanej waluty może być różna (nie istnieje stały przelicznik czasu i ilości waluty);

b)zakupują dostęp do gry (o ile dana gra posiada płatny dostęp) – wtedy jest to transakcja między użytkownikami oraz wirtualna waluta jest przekazywana w opisany powyżej sposób;

c)zakupują treści w grze, dokonują mikropłatności (o ile dana gra udostępnia takie treści) – jest to również traktowane jako transakcja między użytkownikami (wirtualna waluta przekazywana z potrąceniem pewnej części po ok. 7 dniach od transakcji);

d)przedmioty estetyczne udostępniane na platformie przez samą platformę oraz innych graczy mogą być sprzedawane na stronie internetowej platformy oraz w grze (przy pomocy udostępnionego przez platformę interfejsu). Jeżeli gracz dokonuje zakupu w grze, to twórca gry może otrzymać wirtualną walutę w wysokości wyznaczonej przez platformę części transakcji. Ponadto, naliczany jest także podatek platformy i ostateczna wartość przekazywana jest twórcy przedmiotu kosmetycznego (platformie albo innemu użytkownikowi platformy);

e)wkrótce platforma planuje umożliwić twórcom gier sprzedaż własnych subskrypcji, za które będą otrzymywali wirtualną walutę podobnie jak w przypadku zakupu treści w grach.

Działalność Wnioskodawcy opiera się na zdobywaniu wirtualnej waluty w opisany powyżej sposób. Z pomocą uzyskanej waluty Wnioskodawca może reklamować swoją grę za pomocą udostępnionych przez platformę płatnych narzędzi. Za obsługę transakcji odpowiedzialna jest platforma, z czym tylko ona zna dane użytkowników końcowych (nie udostępnia ich twórcom) oraz według własnej polityki oferuje im możliwość zwrotów.

Tworzenie gier oraz publikacja zostały sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 58.21.30.0 „Gry on-line” przez Urząd Statystyczny.

W ramach regulaminu platformy Wnioskodawca ma możliwość co miesiąc „wymienić” wirtualną walutę na walutę rzeczywistą na zasadach narzuconych przez platformę, przy czym:

-platforma może w każdym momencie odmówić pojedynczej wymiany (każdy wniosek o wymianę jest analizowany przez moderatorów platformy), stale lub na dłuższy okres zablokować możliwość wymian, a także zaprzestać udostępnianiu możliwości „wymian”,

-platforma ustala wysokość przelewu (przelicznik ilości wymienianej wirtualnej waluty na rzeczywistą walutę nie jest stały, lecz na pewno jest mniejszy niż przelicznik w przypadku zakupu waluty),

-proces wymiany trwa ok. 1-2 tygodnie.

10.Jaką formą opodatkowana jest Pana działalność gospodarcza?

Odpowiedź: Działalność jest obecnie opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Natomiast w uzupełnieniu z 14 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane pytania:

a)czy przychody z tytułu wydawania (udostępniania) gier komputerowych będących przedmiotem wniosku wynikają z korzystania przez Pana z praw autorskich należących do Pana lub rozporządzania tymi prawami?

Odpowiedź: Przychody z tytułu wydawania (udostępniania) gier komputerowych będących przedmiotem wniosku wynikają z korzystania przez Wnioskodawcę z praw autorskich należących do niego oraz rozporządzania takimi prawami. Takim utworem jest stworzona gra, którą Wnioskodawca udostępnia i uzyskuje przychody w opisywane uprzednio sposoby.

b)czy przychody z tytułu wydawania (udostępniania) gier komputerowych będących przedmiotem wniosku stanowią wynagrodzenie z tytułu przeniesienia praw autorskich do stworzonych gier komputerowych?

Odpowiedź: Przychody z tytułu wydawania (udostępniania) gier komputerowych będących przedmiotem wniosku nie stanowią wynagrodzenia z tytułu przeniesienia praw autorskich do stworzonych gier komputerowych. Mało tego – do przeniesienia praw autorskich nie dochodzi. W wyniku wydania/publikacji gry na platformie Wnioskodawca umożliwia platformie jej udostępnianie, sam zaś zachowuje prawa autorskie do stworzonego utworu, jakim jest gra komputerowa oraz jej składniki. Wnioskodawca nie uzyskuje od platformy wynagrodzenia za publikację gry. Przychody pochodzą z transakcji z użytkownikami platformy. Podstawa stanowiska: – Warunki korzystania z usług (…).

c)czy uzyskuje Pan przychody, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj.: przychody ze świadczenia usług licencyjnych związanych z:

·nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0),

·nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),

·nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),

·nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),

·nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),

·nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0)?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tzn. Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług licencyjnych w zakresie:

-nabywania praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0),

-nabywania praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),

-nabywania praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),

-nabywania praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),

-nabywania praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),

-nabywania praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0).

Działalność Wnioskodawcy w kwestii przedmiotu wniosku jest ograniczona do gier komputerowych. Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z nabywania praw do korzystania z nich, a nawet (jak wyjaśniono powyżej) z udzielania licencji. W odpowiedzi na wniosek (…) Urząd Statystyczny udzielił informacji, że Wnioskodawcy działalność mieści się w PKWiU 58.21.30.0 „Gry on-line” (…) i tak też sam klasyfikuje Wnioskodawca swoją działalność – przychody Wnioskodawca uzyskuje z wydawnictwa gier on-line.

Ponownie należy podkreślić analogię do stanu z interpretacji 1462-IPPB1.4511.1204.2016.1.MM. Ta jednak ukierunkowana jest na aplikacje do pobrania na urządzenia mobilne. W przypadku gier na platformie (…) sytuacja jest bardzo podobna – z gry korzystać można tylko w trybie „on-line”. (…) jest platformą gier zamiast szerzej rozumianych aplikacji. Brak internetu w danym momencie skutkuje brakiem możliwości połączenia z serwerem, który na bieżąco przesyła elementy gry. Część strony programistycznej gry odbywa się na urządzeniu użytkownika, a druga część na serwerze niezależnym od użytkownika. Na platformie gra każdorazowo musi być pobrana do pamięci urządzenia, nie jest możliwe jej zainstalowanie. Konieczna jest także stała łączność z internetem w celu interakcji pomiędzy częścią programistyczną na urządzeniu użytkownika oraz serwera zdalnego. Serwer podtrzymuje także rozgrywkę multiplayer (wielu użytkowników znajduje się w jednym świecie w jednym momencie i może nawiązywać ze sobą interakcję), co nie byłoby możliwe bez trybu „on-line”. Jak podkreślono w odpowiedzi na tożsamą interpretację, wydawanie dodatków do gry (we wniosku Wnioskodawcy opisane jako mikropłatności) jest nieodłącznie związane z wydaniem gry. Publikując grę na platformie (…) również Wnioskodawca jest jednocześnie twórcą, producentem, jak i wydawcą tej gry. Gra jest przypisana do konta Wnioskodawcy na tejże platformie. Użytkownik otwierając stronę danej gry widzi dane jej twórcy, podobnie jak odbywałoby się to na platformie (…) (z tą różnicą, że platforma (…) umożliwia pełne zainstalowanie gry komputerowej i następnie granie poza trybem „on-line”). Podobnie jak w przytoczonej interpretacji, gry służą celom rozrywkowym i/lub edukacyjnym.

Wnioskodawca rozumie, że wątpliwości mogło zrodzić pochodzące z poprzedniego uzupełnienia stwierdzenie „Ja z kolei w ramach działalności udzielam licencji platformie na publikację gry oraz użytkownikowi końcowemu na granie w nią”, jednak sformułowanie dot. licencji w odniesieniu do użytkowników jest tu nietrafne. Należy podkreślić, że działalność Wnioskodawcy nie ma nic wspólnego z licencjami i przenoszeniem praw autorskich, natomiast Wnioskodawca świadczy usługi polegające na udostępnianiu użytkownikom internetowym rzeczowych gier, wydając/publikując je na platformie.

d)

1.Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?

2.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), w odniesieniu do Pana były/są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

3.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wystąpiły/występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź:

1.Zgodnie ze wskazaniem wniosek dotyczy przychodów za lata 2022, 2023 oraz przyszłe.

2.W latach podatkowych, których dotyczy wniosek były, są i Wnioskodawca przewiduje, że pozostaną w odniesieniu do niego zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

3.W latach podatkowych, których dotyczy wniosek nie wystąpiły, nie występują oraz Wnioskodawca nie przewiduje wystąpienia negatywnych przesłanek wynikających z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W pierwotnym wniosku Wnioskodawca określił w tych punktach jedynie lata 2022 oraz 2023, ponieważ pytania dotyczą teraźniejszości oraz przeszłości („były/są zachowane”, „wystąpiły/występują”). Rzecz jasna wniosek całościowo dotyczy także przyszłości, jednak Wnioskodawca nie jest w stanie zagwarantować zachowania tych warunków w latach przyszłych (np. przychodów z działalności). Wnioskodawca przewiduje, że nadmienione warunki pozostaną zachowane oraz nie wystąpią negatywne przesłanki. Wnioskodawca jest świadom, że jeżeli stanie się inaczej, to utraci on prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pytanie

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej potwierdzone przez Urząd Statystyczny w grupowaniu: PKWiU 58.21.30.0 kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „u.z.p.d.”), osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt u.z.p.d., które osiągane są przez osoby fizyczne, użyte przez ustawodawcę określenie działalność oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

W związku ze zmianami w Ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem roku 2021, m.in.: usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, usługi, które świadczy Wnioskodawca, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 58.21.30.0 „Gry on-line” – mogą zostać dopuszczone do ryczałtu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę przyporządkowane przez Urząd Statystyczny w grupowaniu: PKWiU 58.21.30.0 „Gry on-line”, nie zostały wymienione w art. 12 u.z.p.d.

Mając więc powyższą analizę przepisów oraz zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 58.21.30.0 „Gry on-line”, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Mimo skompilowanego procesu oraz rynku na platformie, sytuacja jest podobna jak w interpretacji indywidualnej z dnia 3 lutego 2017 r. nr 1462-IPPB1.4511.1204.2016.1.MM (wydawnictwo gier online i sprzedaż dodatków). Charakter multiplayer oraz fakt ścisłej integracji z serwisem internetowym platformy (w tym z rynkiem), zdaniem Wnioskodawcy, świadczy o charakterze online gry, zatem o kwalifikacji do PKWiU 58.21.30.0 oraz przynależności do stawki 8,5% ryczałtu, co zostało potwierdzone interpretacją Urzędu statystycznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – w latach podatkowych, których dotyczy wniosek nie wystąpiły, nie występują oraz nie przewiduje Pan wystąpienia negatywnych przesłanek wynikających z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniach wynika, że od 10 maja 2022 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której świadczy Pan usługi dla branży IT. Tworzy Pan gry komputerowe oraz udostępnia (publikuje, wydaje) je za pośrednictwem amerykańskiej platformy (…). Firma ta jest odpowiedzialna za utrzymanie działania serwisu, serwerów oraz wsparcie względem użytkownika końcowego, a także rozlicza się z użytkownikiem końcowym umożliwiając mu zakup wirtualnej waluty na platformie służącej do płatności za usługi. Wirtualna waluta służy do dokonania transakcji, które mogą odbywać się między dwoma osobami lub między osobą oraz platformą. W przypadku transakcji miedzy osobami, platforma przekazuje wirtualną walutę pomniejszając ją o należny platformie podatek w ciągu ok. 7 dni od wykonania transakcji. Wirtualną walutę uzyskuje Pan dzięki udostępnianym grom. Pana działalność opiera się na zdobywaniu wirtualnej waluty. W ramach regulaminu platformy ma Pan możliwość co miesiąc „wymienić” wirtualną walutę na walutę rzeczywistą na zasadach narzuconych przez platformę. Przychody z tytułu wydawania (udostępniania) gier komputerowych będących przedmiotem wniosku wynikają z korzystania przez Pana z praw autorskich należących do Pana oraz rozporządzania takimi prawami. W wyniku wydania/publikacji gry na platformie umożliwia Pan platformie jej udostępnianie, sam zaś zachowuje prawa autorskie do stworzonego utworu, jakim jest gra komputerowa oraz jej składniki. Nie uzyskuje Pan od platformy wynagrodzenia za publikację gry. Przychody pochodzą z transakcji z użytkownikami platformy. Prowadzoną przez Pana działalność Urząd Statystyczny zaklasyfikował pod symbolem PKWiU 58.21.30.0 „Gry on-line”. Tak też Pan sam klasyfikuje swoją działalność. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan 6 maja 2022 r. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek były i są w odniesieniu do Pana zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 58.21.30.0 – Gry on-line, mogą być opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu wydawania (udostępniania) gier komputerowych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 58.21.30.0 Gry on-line podlega/będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji informuję, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00