Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.396.2023.1.JKU

Czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne?

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne.

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) to podmiot działający w branży przetwórstwa (…), należący do grupy kapitałowej (…). Dzięki doświadczeniu w dziedzinie przetwórstwa spożywczego, Spółka jest w stanie przetwarzać produkty w dowolnej formie oraz oferować szeroką gamę produktów, głównie ze (…).

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, z późn. zm., dalej: „Ustawa CIT”). Spółka uzyskuje przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zatrudnia obecnie około (…) pracowników oraz przetwarza około (…) ton produktu rocznie. Wnioskodawca podejmuje działania ukierunkowane na zdobywanie nowych klientów, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Spółka nabywa surowiec w postaci (…), po czym poddaje je odpowiednim procesom w zakładzie produkcyjnym, w wyniku którego powstają takie produkty jak obrane (…), pokrojone (…) w różny kształt, (…) (o różnych wielkościach) oraz (…) w plastrach (o różnych wielkościach) (dalej: „Produkty”). Produkowane przez Spółkę Produkty mogą różnić się od siebie w zależności od wykorzystywanego do ich produkcji surowca (…). Zmieniające się trendy rynkowe wymuszają na Spółce opracowywanie nowych procesów produkcyjnych. Spółka incydentalnie przetwarza również inne surowce spożywcze, planując w przyszłości wprowadzenia do stałej oferty produktów z (…), w tym również produktów mrożonych (dalej: „Nowy Produkt”).

Spółka w ramach prowadzonej działalności ponosi i zamierza ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w jej ofercie sprzedażowej (dalej: „Wydatki Na Wzrost Przychodów”). Spółka przewiduje, że osiągnie wzrost sprzedaży Produktów w 2023 roku względem roku 2022 lub osiągnie wzrost sprzedaży produktów w 2024 roku, względem 2022 roku. Wytwarzane przez Spółkę Produkty są zbywane do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Produkty, w związku z którymi Spółka ponosi Wydatki Na Wzrost Przychodów, są wytwarzane przez Wnioskodawcę. Nowo wytwarzane przez Spółkę produkty mogą różnić się od dotychczas wytwarzanych produktów: właściwościami technicznymi, materiałowymi oraz wizualnymi, a także obsługą.

Poniżej szczegółowy opis Wydatków Na Wzrost Przychodów.

Uczestnictwo w targach

Spółka uczestniczyła, uczestniczy oraz będzie uczestniczyła w lokalnych oraz międzynarodowych targach sprzedażowych, w ramach których aktywnie promuje własne Produkty lub będzie promować Nowe Produkty. W roku 2022 i 2023 Spółka uczestniczyła m.in. w następujących targach:

-(…).

W celu uczestnictwa w targach, Wnioskodawca ponosi i zamierza ponosić wydatki na udostępnienie stoiska, na którym organizuje prezentację oferty handlowej. Wnioskodawca zaopatruje stanowisko w materiały reklamowe takie jak katalogi informacyjne, ulotki produktowe, bannery, broszury itp.

Udział w targach podyktowany jest licznymi względami rozwojowymi, takimi jak możliwość prezentacji i promocji Produktów dla grupy odbiorców potencjalnie generujących dla Spółki zyski, co prowadzi konsekwentnie do zwiększenia obrotów ze sprzedaży Produktów.

W związku z uczestnictwem w targach sprzedażowych na terenie Polski lub za granicą, Wnioskodawca ponosi lub będzie ponosił wydatki na:

a)zakwaterowanie i wyżywienie pracowników Spółki w czasie targów (faktura wystawiana przez hotel, w którym nocują pracownicy);

b)koszty podróży pracowników biorących udział w targach (bilety lotnicze i kolejowe);

c)koszty przejazdów samochodami (w tym koszty paliwa) poniesione w celu organizacji miejsca wystawowego (faktura za zewnętrznego kontrahenta za paliwo);

d)wynagrodzenie pracowników odpowiedzialnych za uczestnictwo w targach (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy);

e)przygotowanie materiałów reklamowych takich jak katalog informacyjne, ulotki produktowe i broszury (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

f)zaprojektowanie i wykonanie praktycznych gadżetów reklamowych z logiem Spółki przez podmiot trzeci (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

g)zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na targach (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

h)wynajęcie powierzchni wystawienniczej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

i)wykonanie wystroju stoiska (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

- zwane dalej: „Kosztami Targów”.

Działania promocyjno-informacyjne

Wnioskodawca posiada oraz będzie posiadać w przyszłości własną aktywną stronę internetową. Obsługą strony internetowej, aktualizacją oferty na stronie, wstawianiem nowych wiadomości oraz aktualności dotyczących działalności Spółki zajmuje się zewnętrzny kontrahent działający na zlecenie Wnioskodawcy. W planach Wnioskodawcy jest również reorganizacja i zaprezentowanie nowej strony internetowej.

Spółka przy współpracy z zewnętrznym kontrahentem wykorzystuje i będzie wykorzystywać także inne możliwości reklamowe, jakie umożliwia Internet i media społecznościowe, dodatkowo pozycjonując i zaznaczając obecność Wnioskodawcy jako producenta działającego w branży żywnościowej.

Spółka korzysta i będzie korzystała z klasycznej formy reklamy, wykorzystując m.in. ulotki, katalogi, reklamy i ogłoszenia w prasie branżowej, gadżety, bannery oraz billboardy przy drogach i na budynkach. Przy wykonywaniu powyższych czynności pracownicy Spółki współpracują z podmiotami trzecimi przygotowującymi oprawę graficzną materiałów reklamowych. Znaczącym elementem reklamy Spółki jest identyfikacja marki, która jest realizowana oraz będzie realizowana w przyszłości poprzez oznakowanie odzieży pracowników oraz pojazdów wykorzystywanych w działalności Wnioskodawcy sloganami oraz logiem Spółki.

Wnioskodawca korzysta i będzie korzystał w przyszłości także z usług zewnętrznego podmiotu zajmującego się pozyskiwaniem nowych klientów oraz reklamą Produktów Spółki. Działania promocyjne podejmowane przy wykorzystaniu podmiotu trzeciego pozwalają na dotarcie do szerszego grona odbiorców i potencjalnych klientów, budowanie wizerunku i rozpoznawalności marki w konsekwencji prowadząc do zwiększenia sprzedaży.

Dodatkowo, Spółka włącza się w lokalne akcje charytatywne (takie jak np. (…)), dzięki którym może liczyć na reklamę swojej marki w lokalnych mediach.

Spółka prowadzi zatem działania promocyjno-informacyjne na szeroką skalę, z których w konsekwencji oczekuje wzrostu przychodów ze sprzedaży Produktów lub Nowych Produktów.

W związku z powyższym, Spółka ponosi lub będzie ponosić wydatki na:

a)wynagrodzenie pracowników zaangażowanych w działania promocyjno-informacyjne (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy);

b)wynagrodzenie podmiotu trzeciego za utrzymanie dotychczasowej oraz wdrożenie nowej strony internetowej Spółki (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

c)wynagrodzenie podmiotu trzeciego za promocję Spółki w mediach społecznościowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

d)pozycjonowanie strony internetowej Spółki w wyszukiwarkach internetowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

e)opłaty za reklamy w mediach społecznościowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

f)wynagrodzenie podmiotu trzeciego za przygotowanie graficzne oraz wykonanie artykułów reklamowych związanych z promocją produktów Spółki takich bannery, billboardy, gadżety, itd. (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i przygotowanie);

g)akcje charytatywne (np. (…));

h)usługę oklejenia samochodów należących do Spółki, poprzez wskazanie logo, nazwy, danych kontaktowych, co dobrze wpływa na rozpoznawalność Wnioskodawcy (faktura od podmiotu trzeciego);

i)ubrania dla pracowników, które są opatrzone logo Spółki (faktura od podmiotu trzeciego);

j)sprzęt dedykowany przygotowywaniu nagrań publikowanych w mediach społecznościowych Spółki (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

k)wynagrodzenie podmiotu trzeciego za świadczenie usług sprzedażowych (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

- zwane dalej: „Kosztami Promocji”.

Przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów.

Produkty Wnioskodawcy są zgodne m.in. z normą (…) służącą do badania należytej staranności i zatwierdzania dostawców produktów żywnościowych. Certyfikacja na zgodność z globalnym standardem obejmuje ocenę obiektów firmy, systemów operacyjnych i procedur pod kątem wymagań standardu. Norma jest regularnie aktualizowana, a utrzymanie certyfikacji wymaga przestrzegania najnowszej wersji normy.

Ponadto wszystkie Produkty Spółki podlegają obowiązkowej lub dobrowolnej procedurze oceny zgodności własności użytkowych potwierdzonej różnymi normami, certyfikatami, atestami itd.

W związku z opisanymi działaniami Spółka ponosi oraz będzie ponosiła w przyszłości wydatki na:

a)wynagrodzenia pracowników Spółki za czas poświęcony przygotowaniu dokumentów umożliwiających uzyskanie stosownych certyfikatów (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy);

b)wynagrodzenia podmiotu akredytującego (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

- zwane dalej: „Kosztami Dokumentacji”.

Dostosowanie opakowań produktów.

Spółka realizuje i będzie realizować w przyszłości m.in. zlecenia, w których producent żywności będący klientem Wnioskodawcy (dalej: „Klient”) planuje wprowadzić nowe wyroby do oferty, np. (…). W związku z takim zleceniem, Spółka jest zobowiązana za przygotowanie opakowania dla wyżej wskazanego wyrobu. W tym celu, Wnioskodawca zleca podmiotowi trzeciemu opracowanie nowego wzoru opakowania na wyrób zgodnie z wymaganiami Klienta lub nabywa takie opakowania u dostawcy wskazanego przez Klienta.

W związku z realizacją wyżej wymienionych działań Wnioskodawca ponosi lub będzie ponosić wydatki na:

a)dostosowywanie opakowań do potrzeb klienta (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

b)opracowywane nowych opakowań dla produktów wprowadzanych do oferty przez Spółkę (faktura od zewnętrznego kontrahenta);

c)nabycie opakowań wskazanych przez Klienta;

- zwane dalej: „Kosztami Opakowań”.

Bezpośrednie działania marketingowe.

Spółka realizuje i będzie realizować strategię zdobywania nowych klientów poprzez bezpośredni kontakt. W tym celu, Wnioskodawca wydziela wyspecjalizowany w marketingu bezpośrednim dział sprzedażowy, którego pracownicy stale poszukują nowych klientów. Wyszkolony personel doradza potencjalnym klientom (najczęściej producentom żywności) w wyborze odpowiedniego Produktu lub Nowego Produktu Wnioskodawcy, pozwalając lepiej odczytać oczekiwania nabywców i w następstwie dobrać im Produkt, który sprosta wszystkim, niekiedy bardzo specyficznym wymaganiom.

W związku z realizacją wyżej wymienionych działań Wnioskodawca ponosi lub będzie ponosić wydatki na:

a)zakwaterowanie i wyżywienie pracowników działu sprzedaży odbywających spotkania z kontrahentami (faktura wystawiana przez hotel, w którym nocują pracownicy);

b)koszty podróży pracowników działu sprzedaży (bilety kolejowe lub koszty paliwa);

c)wynagrodzenie pracowników działu sprzedaży (proporcja wynagrodzenia określana w oparciu o ewidencję czasu pracy);

d)przygotowanie przez podmiot trzeci materiałów reklamowych takich jak katalogi informacyjne, ulotki produktowe i broszury (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

e)zaprojektowanie i wykonanie praktycznych gadżetów reklamowych z logiem Spółki przez podmiot trzeci (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);

- zwane dalej: „Kosztami Bezpośrednich Działań Marketingowych”.

Mając na uwadze powyższe, na Wydatki Na Wzrost Przychodów składają się opisane powyżej:

1.Koszty Targów;

2.Koszty Promocji;

3.Koszty Dokumentacji;

4.Koszty Opakowań;

5.Koszty Bezpośrednich Działań Marketingowych.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że:

-Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowiły/stanowią/będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT;

-Wydatki Na Wzrost Przychodów poniesione przez Spółkę nie zostaną jej zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym;

-w przypadku uznania stanowiska Spółki za prawidłowe, skorzysta ona z ulgi przewidzianej w treści przepisu art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT;

-Ulga zostanie wykorzystana do wysokości dochodu uzyskanego przez Spółkę w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym;

-rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym;

-nie korzysta/nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT.

Pytanie

Czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne?

Państwa stanowisko w sprawie

Przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne.

Zgodnie z art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Z kolei art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, stanowi, że za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Poniżej Wnioskodawca odniósł się do każdego rodzaju Wydatku Na Wzrost Przychodów.

Koszty Targów.

Wskazane w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, „koszty uczestnictwa w targach” należy rozumieć szeroko (w wypadku ich korespondowania z przypadkami wskazanymi w lit. a, b i c niniejszego punktu) z uwagi na brak jakichkolwiek ograniczeń wprowadzonych przez ustawodawcę, które zawężałby rozumienie zwrotu „kosztów uczestnictwa w targach”.

W związku z powyższym należy uznać, że wszystkie wskazane przez Wnioskodawcę Koszty Targów mieszczą się w przedmiotowym katalogu. Bowiem ze względu na konstrukcję przepisów należy uznać, że wystarczający jest jakikolwiek związek danego wydatku z kosztami wskazanymi w treści art. 18eb ust. 7 pkt 1 Ustawy CIT.

W przywołanym przepisie wskazano „koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego”. Do tej kategorii kosztów należy zaliczyć wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę, które są związane z uczestnictwem w targach i zostały poniesione na organizację miejsca wystawowego. Jeśli zatem wybrani przez Wnioskodawcę pracownicy są zaangażowani w organizację miejsca wystawowego, to wynagrodzenie tych pracowników za czas, który poświęcili na organizację miejsca wystawowego, kwalifikuje się do kosztów o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. a Ustawy CIT.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawodawca nie wprowadził definicji legalnej pojęcia „organizacja miejsca wystawowego”. Niezbędne jest zatem odniesienie się do słownikowego znaczenia. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „organizacja” oznacza:

-sposób zorganizowania czegoś,

-organizowanie czegoś.

Nie ulega wątpliwości, że do kategorii „kosztów uczestnictwa w targach poniesionych na organizację miejsca wystawowego” można zaliczyć wszystkie wydatki, które Spółka poniosła, aby móc zorganizować miejsce wystawowe. Należy wyraźnie podkreślić, że samo miejsce wystawowe bez pracownika Spółki nie miałoby żadnej wartości, ponieważ pracownik nie mógłby nawiązywać relacji z potencjalnymi klientami oraz prezentować Produkty lub Nowe Produkty Spółki. Skoro zatem dotarcie pracownika do miejsca odbywania się targów, a następnie udział w targach - nawet, jeśli transport odbywa się samochodem służbowym - jest związane z „organizacją miejsca wystawowego”, to wynagrodzenie pracownika za czas podróży oraz udział w targach, a także koszt transportu stanowią koszty poniesione na organizację miejsca wystawowego na targach. Skoro zatem przywołany przepis stanowi o „organizacji miejsca wystawowego”, a poprzez „organizację” należy rozumieć „sposób zorganizowania czegoś”, „organizowanie czegoś”, to wszystkie działania podjęte przez Spółkę w celu zorganizowania miejsca wystawowego na targach jak i również partycypacja w kosztach zorganizowania imprezy stanowią „organizację miejsca wystawowego”. W konsekwencji, wszystkie wydatki poniesione przez Spółkę na tego typu działania stanowią koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. a Ustawy CIT.

Nawet w przypadku uznania, że niektóre z ponoszonych przez Spółkę Kosztów Targów nie kwalifikują się do objęcia art. 18eb ust. 7 pkt 1 Ustawy CIT, to w dalszym ciągu będą mogły stanowić one koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT. Udział Spółki w targach niewątpliwie przyczynia się do jej rozpoznawalności, dlatego tego typu czynności stanowią działania promocyjno- informacyjne, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT.

Koszty Promocji

Wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT, koszty działań promocyjno-informacyjnych w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunkami. Możliwe jest zatem interpretowanie wymienionych rodzajów kosztów szeroko. Niezbędne jest jedynie, aby były to koszty działań promocyjno-informacyjnych dotyczące produktów. Spółka podkreśla, że wskazana lista jest katalogiem otwartym, a wymienienie przez ustawodawcę przykładowych rodzajów działań ma jedynie na celu podkreślenie, że tego typu działania spełniają przedmiotową definicję działań promocyjno-informacyjnych.

Prawo podatkowe nie zawiera definicji legalnej „działań promocyjno-informacyjnych”. Niezbędne jest zatem odniesienie się do językowego znaczenia tej definicji. Przez „działania promocyjno-informacyjne dotyczące produktów” należy rozumieć „działalność w zakresie promocji i informacji o produktach”. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „promocja” oznacza „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań”. Z kolei „informacja” zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”.

Mając na uwadze powyższe słownikowe znaczenia pojęć „promocja” i „informacja” należy wskazać, że aby daną działalność można było uznać za działania promocyjno-informacyjne, niezbędne jest, aby była to działalność zmierzająca do zwiększenia popularności jakiegoś produktu i jednocześnie, aby była to działalność związana z komunikowaniem (informowaniem) o produktach. Opisane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego działania, na które Spóła ponosi Koszty Promocji są niewątpliwie działaniami promocyjno-informacyjnymi. Należy podkreślić, że czynności te zmierzają do zwiększenia popularności Produktów lub Nowych Produktów Spółki i jednocześnie stanowią komunikowanie (informowanie) o produktach Spółki.

Zarówno poprzez stronę internetową, działania promocyjno-informacyjne, obecność w mediach społecznościowych, artykuły reklamowe, oklejone pojazdy należące do Spółki, akcje charytatywne, ubrania dla pracowników z logiem Spółki, sprzęt służący do przygotowywania nagrań publikowanych w mediach społecznościowych oraz wynagrodzenie podmiotu trzeciego świadczącego usługi sprzedażowe, Spółka zwiększa świadomość o jej produktach.

Koszty Dokumentacji

Zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 4 Ustawy CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych. W przywołanym przepisie ustawodawca wskazał, jaka „w szczególności” dokumentacja może być zaliczana do tej kategorii. Niemniej jednak, przywołany przepis nie zawiera katalogu zamkniętego.

W konsekwencji, każdy rodzaj dokumentacji, który umożliwia sprzedaż produktów, będzie kwalifikował się do objęcia przywołanym przepisem. Mając na uwadze powyższe, ponoszone przez Spółkę Koszty Dokumentacji wymaganej przez prawo, będą stanowiły koszty, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 Ustawy CIT. Ponadto, Koszty Dokumentacji poniesione na każdy rodzaj certyfikacji, który może potencjalnie wpływać na pozytywną decyzję zakupową nabywcy będzie kwalifikował się do kosztów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 Ustawy CIT. Zwłaszcza wynagrodzenia pracowników Spółki, za czas poświęcony na uzyskanie niezbędnej dokumentacji, będzie mogło być zaliczane do przedmiotowych kosztów.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.

Koszty Opakowań

Zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 3 Ustawy CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów. Ustawodawca nie doprecyzował, co należy rozumieć poprzez działanie polegające na „dostosowaniu opakowań produktów do wymagań kontrahentów”. Zgodnie z definicją słownika języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „dostosować” oznacza „zmienić coś tak, by pasowało do czegoś”. Zatem każde działania Spółki, które są związane ze zmianą opakowań produktów, aby pasowały do wymagań kontrahentów, stanowią „dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów”. Tym samym, wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę na tego typu działania, stanowią koszty, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 3 Ustawy CIT.

Należy również wyraźnie podkreślić, ze przepisy nie regulują, w jakim stopniu wymagane jest „dostosowanie” opakowań, aby wydatki związane z tego typu działaniem można było uznać za „dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów”. Innymi słowy, przepisy nie określają, w jak dużym stopniu dane opakowanie musi różnić się od innego, aby można było uznać, że podatnik dokonał dostosowania opakowania. W konsekwencji, wszystkie działania, które są związane z koniecznością dostosowania opakowań produktów, stanowią dostosowanie opakowań produktów lub potencjalnie nowych produktów do wymagań kontrahentów.

Koszty Bezpośrednich Działań Marketingowych

Ponownie podkreślić należy, że katalog działań promocyjno-informacyjnych nie jest katalogiem zamkniętym. Ustawodawca nie zdefiniował czym są działania promocyjno-informacyjne a wskazał jedynie przykładowe działania, które mogą stanowić działania informacyjno-promocyjne.

Zgodnie z ogólnie przyjętym znaczeniem, działania promocyjne to działania mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług. Działania promocyjno-informacyjne to zatem wszelkie działania, wykorzystywane do poinformowania klientów (odbiorców) o istnieniu oferty oraz doprowadzenia do zakupu produktu.

Zdobycie oraz nawiązanie relacji z klientem wymaga w niejednokrotnie bezpośredniego kontaktu. Zatrudnianie przez Spółkę pracowników zajmujących się pozyskiwaniem klientów w znaczy sposób wpływa na zwiększenie sprzedaży produktów Spółki. W dalszej kolejności budowanie oraz utrzymywanie pozytywnych relacji z wybranymi odbiorcami biznesowymi produktów Spółki jest kluczowym elementem marketingowego przedsięwzięcia przedsiębiorstwa, opartego na produkcji, co prowadzi do zwiększenia poziomu sprzedaży, zarówno dotychczasowych Produktów jak i Nowych Produktów, skutkując w konsekwencji zwiększeniem przychodu Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca może w pełni zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wskazanych w 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy CIT Wydatki Na Wzrost Przychodów w zakresie Kosztów Bezpośrednich Działań Marketingowych.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o ocenę przedstawionego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Zauważyć należy, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

Podatnik będzie mógł zatem odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Stosownie do art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT:

Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 18eb ust. 6 tej ustawy:

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Jak stanowi art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

W myśl art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT:

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Projektowana ulga skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków (m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji), doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych.

Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą stosowny wzrost przychodów ze sprzedaży ww. produktów w okresie choćby w jednym z 2 lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia tych przychodów (dokonano odliczenia).

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej omawiany art. 18eb ustawy o CIT (druk 1532), proponowana ulga skierowana jest zarówno do przedsiębiorców osób fizycznych, jak i do osób prawnych. Zakłada odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków, będących kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy, poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (w tym nieoferowanych dotychczas przez podatnika do sprzedaży), jak również związanych z osiągnięciem takich przychodów w przypadku produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju (rynku zbytu).

Wskazać należy, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencje w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 18eb ustawy o CIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej.

Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 18eb ust. 3 ustawy o CIT wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Dlatego też, aby ocenić czy do Wnioskodawcy mają zastosowanie przepisy art. 18eb ustawy o CIT dotyczące ulgi na ekspansję, w pierwszy kolejność należy ocenić, czy Wnioskodawca wytwarza rzeczy (produkty) w prowadzonej działalności gospodarczej.

W przepisach dotyczących ulgi na ekspansję, jak i w pozostałych przepisach ustawy o CIT nie zostało zdefiniowane wyrażenie „wytworzyć rzecz”. Szukając definicji ww. wyrażenia należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego, np. w Słowniku PWN słowo „wytworzyć” oznacza „zrobić, wyprodukować coś”, „wytwórca”.

Kolejną definicję słowa wytworzyć możemy znaleźć także w Wielkim słowniku języka polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się „wytworzyć” jako: „spowodować powstanie czegoś”.

Z kolei pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny, (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) w świetle którego:

rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Mając na uwadze powyższe definicje, stwierdzić zatem należy, że wyrażenie „wytworzyć rzecz” przez podatnika oznacza wyprodukować różnego rodzaju przedmioty materialne przez tego podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka to podmiot działający w branży przetwórstwa warzyw, należący do grupy kapitałowej (…). Dzięki doświadczeniu w dziedzinie przetwórstwa spożywczego, Spółka jest w stanie przetwarzać produkty w dowolnej formie oraz oferować szeroką gamę produktów, głównie (…). Spółka nabywa surowiec w postaci surowej, (…), po czym poddaje je odpowiednim procesom w zakładzie produkcyjnym, w wyniku którego powstają takie produkty jak (…) (dalej: „Produkty”). Produkowane przez Spółkę Produkty mogą różnić się od siebie w zależności od wykorzystywanego do ich produkcji surowca (…).

Zmieniające się trendy rynkowe wymuszają na Spółce opracowywanie nowych procesów produkcyjnych. Spółka incydentalnie przetwarza również inne surowce spożywcze, planując w przyszłości wprowadzenia do stałej oferty produktów z (…), w tym również produktów mrożonych (dalej: „Nowy Produkt”).

Mając na uwadze powyższy opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz powyższe wyjaśnienia stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie wytwarza rzeczy (produktu). Jak wskazano powyżej wytworzyć produkt oznacza jego wyprodukowanie, a więc przeprowadzenie jego etapów produkcji od początku do końca. Spółka nie jest producentem warzyw będących przedmiotem wniosku, a jedynie je nabywa w celu przetworzenia.

W Słowniku PWN słowo „przetworzyć” oznacza „przekształcić coś twórczo” oraz „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd”. Zatem w tym przypadku nie dochodzi do wytworzenia rzeczy a do jej zmiany.

Zatem, skoro Spółka nie jest producentem warzyw, to nie można stwierdzić, że wytwarza rzecz materialną (produkt) w prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT i w związku z tym nie może w stosunku do wytworów przetwórstwa warzywnego opisanych w niniejszym wniosku stosować przepisów art. 18eb ustawy o CIT pozwalających na skorzystanie z tzw. ulgi na ekspansję.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia, czy przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wydatki Na Wzrost Przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest/będzie uprawniony do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 Ustawy CIT za 2022 rok oraz lata kolejne należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00