Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.360.2023.2.SG

Ustalenia: - czy do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ww. ustawy, możliwe jest wliczenie okresu sprzed dnia 1 stycznia 2023 r., czyli okresu sprzed wprowadzenia art. 24m ust. 2 ww. ustawy, co miało miejsce w dniu 1 stycznia 2023 r. na podstawie Ustawy Nowelizującej, - czy w sytuacji, gdy spełnione będą łącznie następujące warunki - tj.: - na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia Udziałów w AP., warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, oraz - zbycie Udziałów w AP. nastąpi na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT, oraz - Wnioskodawca złoży (właściwemu dla siebie) naczelnikowi urzędu skarbowego (na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia Udziałów w AP.) oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 Ustawy CIT (zawierające informacje wskazane w art. 24o ust. 2 Ustawy CIT), oraz • nie znajdzie zastosowania wyłączenie określone w art. 24o ust. 3 Ustawy CIT - tj. nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości (przy odpowiednim zastosowaniu art. 3 ust. 4 Ustawy CIT) będą stanowić mniej niż 50% wartości aktywów AP., dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży Udziałów w A. będzie korzystać ze zwolnienia w podatku CIT, które zostało określone w art. 24o ust. 1 Ustawy CIT

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lipca 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

-czy do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ww. ustawy, możliwe jest wliczenie okresu sprzed dnia 1 stycznia 2023 r., czyli okresu sprzed wprowadzenia art. 24m ust. 2 ww. ustawy, co miało miejsce w dniu 1 stycznia 2023 r. na podstawie Ustawy Nowelizującej,

-czy w sytuacji, gdy spełnione będą łącznie następujące warunki - tj.:

·na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia Udziałów w AP., warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, oraz

·zbycie Udziałów w AP. nastąpi na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT, oraz

·Wnioskodawca złoży (właściwemu dla siebie) naczelnikowi urzędu skarbowego (na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia Udziałów w AP.) oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 Ustawy CIT (zawierające informacje wskazane w art. 24o ust. 2 Ustawy CIT), oraz

·nie znajdzie zastosowania wyłączenie określone w art. 24o ust. 3 Ustawy CIT - tj. nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości (przy odpowiednim zastosowaniu art. 3 ust. 4 Ustawy CIT) będą stanowić mniej niż 50% wartości aktywów AP.,

dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży Udziałów w A. będzie korzystać ze zwolnienia w podatku CIT, które zostało określone w art. 24o ust. 1 Ustawy CIT.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 września 2023 r. (wpływ za pośrednictwem platformy ePUAP w tym samym dniu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 5 września 2023 r.)

Wnioskodawca - tj. spółka pod firmą: A. sp. z o.o. z siedzibą w (…) (NIP (…), dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest właścicielem 2 684 udziałów o łącznej wartości nominalnej 134 200 PLN (dalej: „Udziały”) w spółce pod firmą: AP. sp. z o.o. z siedzibą w (…) (NIP (…), dalej: „AP.”).

Spółka objęła Udziały w AP. w następujący sposób:

- w dniu 28 kwietnia 2021 r., Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników AP. podjęło Uchwałę nr 2 (dalej: „Uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego AP.”) o podwyższeniu kapitału zakładowego AP. w drodze utworzenia m.in. Udziałów, które zaoferowano do objęcia Wnioskodawcy w zamian za wkład pieniężny w wysokości: 1 250 000 PLN.

Uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego AP. została umieszczona w protokole sporządzonym przez L. W. (notariusz w (…)) (rep. A nr (…));

- w dniu 28 kwietnia 2021 r., Spółka złożyła przed L. W. (notariusz w (…)) (rep. A nr (…)) notarialne oświadczenie o objęciu Udziałów w zamian za wkład pieniężny w wysokości: 1 250 000 PLN (dalej: „Oświadczenie o objęciu Udziałów przez Wnioskodawcę”);

- powyższe podwyższenie kapitału zakładowego AP. (w tym utworzenie Udziałów i ich objęcie przez Spółkę) zostało wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 22 lipca 2021 r. na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego (…) w (…) z siedzibą w (…), VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego (sygn. sprawy: (…)).

Spółka w kolejnych miesiącach dokona odpłatnego zbycia Udziałów na rzecz podmiotu (podmiotów) niepowiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”).

Wobec tego, Wnioskodawca chce potwierdzić:

a)wykładnię art. 24m ust. 2 Ustawy CIT w zakresie tego: czy do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT, o którym mowa w art. 24m ust. 2 Ustawy CIT, możliwe jest wliczenie okresu sprzed dnia 1 stycznia 2023 r., czyli sprzed wprowadzenia art. 24m ust. 2 Ustawy CIT, co miało miejsce w dniu 1 stycznia 2023 r. na podstawie ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r., poz. 2180; dalej: „Ustawa Nowelizująca”),

b)że w sytuacji, gdy spełnione będą łącznie następujące warunki - tj.:

-na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia Udziałów w AP., warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, oraz

-zbycie Udziałów w AP. nastąpi na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT, oraz

-Wnioskodawca złoży (właściwemu dla siebie) naczelnikowi urzędu skarbowego (na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia Udziałów w AP.) oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 Ustawy CIT (zawierające informacje wskazane w art. 24o ust. 2 Ustawy CIT), oraz

-nie znajdzie zastosowania wyłączenie określone w art. 24o ust. 3 Ustawy CIT - tj. nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości (przy odpowiednim zastosowaniu art. 3 ust. 4 Ustawy CIT) będą stanowić mniej niż 50% wartości aktywów AP.,

dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży Udziałów w AP. będzie korzystać ze zwolnienia w podatku CIT, które zostało określone w art. 24o ust. 1 Ustawy CIT.

Spółka podkreśla, że przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej nie jest kwestia potwierdzenia spełniania przez Wnioskodawcę i AP. warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT oraz art. 24o ust. 3 Ustawy CIT.

Pytania

1.Czy do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT, o którym mowa w art. 24m ust. 2 Ustawy CIT, możliwe jest wliczenie okresu sprzed dnia 1 stycznia 2023 r., czyli okresu sprzed wprowadzenia art. 24m ust. 2 Ustawy CIT, co miało miejsce w dniu 1 stycznia 2023 r. na podstawie Ustawy Nowelizującej?

2.Czy w sytuacji, gdy spełnione będą łącznie następujące warunki - tj.:

-na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia Udziałów w AP., warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, oraz

-zbycie Udziałów w AP. nastąpi na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT, oraz

-Wnioskodawca złoży (właściwemu dla siebie) naczelnikowi urzędu skarbowego (na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia Udziałów w AP.) oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 Ustawy CIT (zawierające informacje wskazane w art. 24o ust. 2 Ustawy CIT), oraz nie znajdzie zastosowania wyłączenie określone w art. 24o ust. 3 Ustawy CIT - tj. nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości (przy odpowiednim zastosowaniu art. 3 ust. 4 Ustawy CIT) będą stanowić mniej niż 50% wartości aktywów AP.,

dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży Udziałów w AP. będzie korzystać ze zwolnienia w podatku CIT, które zostało określone w art. 24o ust. 1 Ustawy CIT? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 5 września 2023 r.)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1- pkt 4 Ustawy CIT, o którym mowa w art. 24m ust. 2 Ustawy CIT, możliwe jest wliczenie okresu sprzed dnia 1 stycznia 2023 r., czyli okresu sprzed wprowadzenia art. 24m ust. 2 Ustawy CIT, co miało miejsce w dniu 1 stycznia 2023 r. na podstawie Ustawy Nowelizującej.

Ad 2

W sytuacji, gdy spełnione będą łącznie następujące warunki - tj.:

-na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia Udziałów w AP., warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, oraz

-zbycie Udziałów w AP. nastąpi na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT, oraz

-Wnioskodawca złoży (właściwemu dla siebie) naczelnikowi urzędu skarbowego (na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia Udziałów w AP.) oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 Ustawy CIT (zawierające informacje wskazane w art. 24o ust. 2 Ustawy CIT), oraz

-nie znajdzie zastosowania wyłączenie określone w art. 24o ust. 3 Ustawy CIT - tj. nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości (przy odpowiednim zastosowaniu art. 3 ust. 4 Ustawy CIT) będą stanowić mniej niż 50% wartości aktywów AP.,

dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży Udziałów w AP. będzie korzystać ze zwolnienia w podatku CIT, które zostało określone w art. 24o ust. 1 Ustawy CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 24m ust. 2 Ustawy CIT, przepisy rozdziału 5b Ustawy CIT stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Art. 24m ust. 2 Ustawy CIT został wprowadzony do Ustawy CIT z dniem 1 stycznia 2023 r. na podstawie art. 1 pkt 21 lit. „b” Ustawy Nowelizującej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy Nowelizującej, przepis art. 24m Ustawy CIT, w brzmieniu nadanym Ustawą Nowelizującą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

Celem wprowadzenia art. 24m ust. 2 Ustawy CIT było doprecyzowanie oraz zapobieżenie ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania z reżimu opodatkowania spółek holdingowych na podstawie rozdziału 5b Ustawy CIT. Wynika to wprost z treści uzasadnienia Ustawy Nowelizującej - tj. druk sejmowy nr 2544 z 2022 r.

Mając na uwadze przytoczone przepisy i uzasadnienie Ustawy Nowelizującej, należy stwierdzić, że skorzystanie z reżimu opodatkowania na podstawie rozdziału 5b Ustawy CIT wymaga spełnienia warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Jak wskazano w przytoczonym art. 20 ust. 1 Ustawy Nowelizującej, art. 24m Ustawy CIT, w brzmieniu nadanym Ustawą Nowelizującą, należy stosować do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

Wobec tego, celem zmian doprecyzowujących, wprowadzonych przez ustawodawcę na podstawie Ustawy Nowelizującej, była możliwość zastosowania przepisów rozdziału 5b Ustawy CIT do dochodów (przychodów) osiąganych już od dnia 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie zatem z wykładnią językową analizowanych przepisów, należy stwierdzić, że do okresu co najmniej 2 lat, o którym mowa w art. 24m ust. 2 Ustawy CIT, wlicza się także nieprzerwany okres, który swój początek miał przed dniem 1 stycznia 2023 r., a zatem początek biegu okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego okresu spełniania warunków, o których mowa w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT, mógł mieć miejsce przed dniem 1 stycznia 2023 r.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym: do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT, o którym mowa w art. 24m ust. 2 Ustawy CIT, możliwe jest wliczenie okresu sprzed dnia 1 stycznia 2023 r., czyli okresu sprzed wprowadzenia art. 24m ust. 2 Ustawy CIT, co miało miejsce w dniu 1 stycznia 2023 r. na podstawie Ustawy Nowelizującej, należy uznać za prawidłowe.

Taki sam pogląd jak Spółka, przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 24 stycznia 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.242.2022.1.SP, w której stwierdził, że: „zgodnie z wykładnią językową analizowanych przepisów, należy stwierdzić, że do okresu co najmniej 2 lat, o którym mowa w art. 24m ust. 2 Ustawy CIT (w brzmieniu od dnia 1 stycznia 2023 r.) wlicza się także nieprzerwany okres, który swój początek miał przed dniem 1 stycznia 2023 r., a zatem początek biegu 2 letniego nieprzerwanego okresu spełniania warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT mógł mieć miejsce wcześniej - np. w 2021 r. ”.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził powyższe także w interpretacji indywidualnej z 2 czerwca 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.148.2023.2.SP.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Zgodnie z art. 24o ust. 1 Ustawy CIT, zwalnia się od podatku CIT dochody osiągnięte przez spółkę holdingową (w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT) z tytułu odpłatnego zbycia udziałów krajowej spółki zależnej (w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT) na rzecz podmiotu niepowiązanego, (o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT) pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową (właściwemu dla niej) naczelnikowi urzędu skarbowego (na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia) oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia (dane, które powinno zawierać takie oświadczenie zostały określone w art. 24o ust. 2 Ustawy CIT).

Jednocześnie, w myśl:

-art. 24o ust. 3 Ustawy CIT, zwolnienie z art. 24o ust. 1 Ustawy CIT, nie ma zastosowania do zbycia udziałów krajowej spółki zależnej (w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT) - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości (art. 3 ust. 4 Ustawy CIT stosuje się odpowiednio),

-art. 24m ust. 2 Ustawy CIT, zwolnienie z art. 24o ust. 1 Ustawy CIT, stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia udziałów warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Wobec tego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym: w sytuacji, gdy spełnione będą łącznie następujące warunki - tj.:

-na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia Udziałów w AP., warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 Ustawy CIT będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, oraz

-zbycie Udziałów w AP. nastąpi na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT, oraz

-Wnioskodawca złoży (właściwemu dla siebie) naczelnikowi urzędu skarbowego (na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia Udziałów w AP.) oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 Ustawy CIT (zawierające informacje wskazane w art. 24o ust. 2 Ustawy CIT), oraz

-nie znajdzie zastosowania wyłączenie określone w art. 24o ust. 3 Ustawy CIT - tj. nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości (przy odpowiednim zastosowaniu art. 3 ust. 4 Ustawy CIT) będą stanowić mniej niż 50% wartości aktywów AP.,

dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży Udziałów w AP. będzie korzystać ze zwolnienia w podatku CIT, które zostało określone w art. 24o ust. 1 Ustawy CIT - należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazać należy, że przedmiotem niniejszej odpowiedzi stosownie do zadanych pytań oraz okoliczności przedstawionych we wniosku jest wyłącznie ocena Państwa stanowiska w kwestii ustalenia, czy do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 ustawy o CIT, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT, możliwe jest wliczenie okresu sprzed dnia 1 stycznia 2023 r., czyli okresu sprzed wprowadzenia art. 24m ust. 2 ustawy o CIT, co miało miejsce w dniu 1 stycznia 2023 r. na podstawie Ustawy Nowelizującej oraz czy dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży Udziałów w AP. będzie korzystać ze zwolnienia w podatku CIT, które zostało określone w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT. Nie była tym samym przedmiotem niniejszej interpretacji kwestia potwierdzenia spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT oraz art. 24o ust. 3 ustawy o CIT do zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT” lub „udpop”) szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach tzw. „Polskiego Ładu” od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Są to zmiany mające na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla funkcjonującej instytucji Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK), gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.

Przepisy dotyczące m.in. spółek holdingowych zostały zmienione ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2180, dalej jako „Ustawa nowelizująca”).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy nowelizującej:

Przepisy art. 18ed ust. 1, art. 18f ust. 1a i 2, art. 24aa, art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

W aktualnym stanie prawnym, w myśl art. 24m ust. 1 ustawy o CIT,

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1) krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1;

2) spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a) posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

3) spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b) (uchylony)

c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e) (uchylony)

4) zagranicznej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a) ma osobowość prawną,

b) podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c) nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 24m ust. 2 ustawy o CIT,

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Na podstawie art. 24o ustawy o CIT:

1. Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2. Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Celem opisanych powyżej zmian było doprecyzowanie przepisów i zapobieżenie ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej albo zagranicznej spółki zależnej. Wynika to wprost z uzasadnienia do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2544).

Mając na uwadze przytoczone przepisy oraz uzasadnienie do zmian regulacji dotyczącej spółek holdingowych, należy stwierdzić, że skorzystanie ze zwolnienia o którym jest mowa w art. 24o ust. 1 updop do dochodu osiągniętego po 1 stycznia 2023 r. wymaga spełnienia warunków określonych w Rozdziale 5b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat.

Jak wskazano w art. 20 ust. 1 Ustawy nowelizującej, przepisy zmieniane tą ustawą (w tym m.in. art. 24m updop), a dotyczące regulacji z zakresu opodatkowania spółek holdingowych, należy stosować do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r. Zatem celem zmian doprecyzowujących, wprowadzonych przez ustawodawcę była możliwość zastosowania przepisów z Rozdziału 5b ustawy o CIT do przychodów osiąganych przez spółkę holdingową już od 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z wykładnią językową analizowanych przepisów, należy stwierdzić, że do okresu „co najmniej 2 lat”, o którym mowa w art. 24m ust. 2 updop w brzmieniu od 1 stycznia 2023 r. wlicza się także nieprzerwany okres, który swój początek miał przed dniem 1 stycznia 2023 r., a zatem początek biegu dwuletniego, nieprzerwanego okresu spełniania warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 mógł mieć miejsce wcześniej, przykładowo w 2021 r.

Podsumowując, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Z kolei odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie ustalenia, czy dochód osiągnięty przez Państwa z tytułu sprzedaży Udziałów w AP. będzie korzystać ze zwolnienia w podatku CIT, które zostało określone w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT wskazać należy, że zgodnie z powołanym już wyżej art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Skorzystanie ze zwolnienia jest możliwe w przypadku spełnienia łącznie warunków wymienionych w art. 24m ust. 1 pkt 1 - 4 ustawy o CIT, a także złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT. Ponadto ww. zwolnienie będzie miało zastosowanie, jeżeli mniej niż 50% wartości aktywów krajowej lub zagranicznej spółki zależnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości (art. 24o ust. 3 ustawy o CIT).

Tym samym w sytuacji, gdy spełnione będą łącznie następujące warunki - tj.:

-na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu ze zbycia Udziałów w AP., warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 - pkt 4 ustawy o CIT będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, oraz

-zbycie Udziałów w AP. nastąpi na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, oraz

-Wnioskodawca złoży (właściwemu dla siebie) naczelnikowi urzędu skarbowego (na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia Udziałów w AP.) oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT (zawierające informacje wskazane w art. 24o ust. 2 ustawy o CIT), oraz

-nie znajdzie zastosowania wyłączenie określone w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT - tj. nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości (przy odpowiednim zastosowaniu art. 3 ust. 4 ustawy o CIT) będą stanowić mniej niż 50% wartości aktywów AP.,

dochód osiągnięty przez Państwa z tytułu sprzedaży Udziałów w AP. będzie korzystać ze zwolnienia w podatku CIT, które zostało określone w art. 24o ust. 1 Ustawy CIT.

Podsumowując, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00