Interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4018.2.MGO
Obowiązek posiadania odrębnych identyfikatorów podatkowych - NIP - przez szkoły niepubliczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku wystąpienia o nadanie oddzielnego NIP dla dwóch szkół niepublicznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 sierpnia 2023 r. (wpływ 9 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEIDG pod …, Pana numerem NIP: XXX i numerem REGON XXX.
Oprócz powyższej działalności prowadzi Pan dwie szkoły wpisane do Ewidencji szkół i placówek niepublicznych Powiatu, posiadające własne regony:
˗Niepubliczna Szkoła Policealna w … - REGON: XXX,
˗Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące Dla Dorosłych w … - REGON: XXX.
W Urzędzie Skarbowym rozlicza Pan obie szkoły pod wspólnym /Pana/ numerem NIP: XXX.
W 2022 r. wybrał Pan podatek liniowy.
Chciałby Pan w tym roku wyrejestrować działalność z CEIDG, ponieważ od czasu pandemii nie prowadzicie już żadnych kursów, a działalność często mylona jest ze szkołą, która nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu.
Nie wie Pan tylko jak to wyrejestrowanie wpłynie na rozliczenie szkół w Urzędzie Skarbowym - jeśli zniknie z ewidencji NIP osoby fizycznej prowadzącej szkołę?
W uzupełnieniu wskazał Pan, że:
Nie jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Jest Pan i po wyrejestrowaniu działalności z CEIDG będzie Pan organem prowadzącym obie szkoły.
Obie szkoły były organizacyjnie, księgowo i administracyjnie powiązane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.
Każda ze szkół posiada oddzielne konto bankowe, oddzielną KPiR oraz oddzielnie rozlicza się ze Starostwem Powiatowym.
Szkoły nie mają zdolności zaciągania zobowiązań, ma je osoba prowadząca szkoły.
Szkoły reprezentuje i będzie reprezentować osoba prowadząca szkoły.
Na pytanie Organu, „Kto jest/będzie płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne „kto jest/będzie płatnikiem składek ubezpieczeniowych” z tytułu prowadzenia ww. szkół?”, odpowiedział Pan, „Obecnie płatnikiem składek jest osoba prowadząca: czekam na decyzję ZUS-u, kto po wyrejestrowaniu działalności będzie ww. płatnikiem”.
Na pytanie zadane w wezwaniu, „Na kim ciążą/będą ciążyć obowiązki podatnika oraz płatnika w związku z prowadzeniem dwóch szkół niepublicznych?”, odpowiedział Pan, „Obecnie obowiązki ciążą na osobie fizycznej - prowadzącej szkoły, a w przyszłości - moim zdaniem – szkoły”.
Na pytanie Organu, „Czy w ... Niepublicznej Szkole Policealnej w ... oraz Niepublicznym Liceum Ogólnokształcącym Dla Dorosłych w ... zatrudnia Pan nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych? ”, odpowiedział Pan, „Tak”.
Pytanie
Czy wyrejestrowanie z CEIDG działalności gospodarczej figurującej pod Pana numerem NIP, spowoduje, że każda ze szkół będzie musiała wystąpić o oddzielny numer NIP i rozliczać się oddzielnie w Urzędzie Skarbowym czy dalej będzie można rozliczać obie szkoły razem, pod Pana numerem NIP, jak robił to Pan do tej pory? I jak to zrobić, żeby nie popełnić błędu?
Pana stanowisko w sprawie
W myśl art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Zatem wszelka odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na osobie zakładającej i prowadzącej szkołę. Tak więc sama szkoła nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od osoby, która ją założyła.
Również fakt uzyskania odrębnego numeru REGON nie przesądza o tym, że dany podmiot staje się odrębnym od osoby założyciela podatnikiem podatku od towarów i usług.
Szkoła nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu. Nie występuje bowiem jako odrębny od podmiotu tworzącego podatnik, płatnik podatków bądź płatnik składek ubezpieczeniowych. W konsekwencji utworzona szkoła powinna posługiwać się numerem NIP właściwym dla osoby fizycznej prowadzącej szkołę.
Właśnie brak całkowitej samodzielności jednostki oświatowej, jak i odpowiedzialność jaka ciąży na założycielu jednostki oświatowej przesądza, że organ prowadzący (u Pana - osoba fizyczna) ma status podatnika podatku, a nie sama założona przez niego jednostka oświatowa (szkoła).
Na gruncie prawa podatkowego - osoby fizyczne osiągające dochody z prowadzenia publicznych szkół i przedszkoli w rozumieniu przepisów ww. ustawy Prawo oświatowe, są podatnikami podatku dochodowego w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - osiągane przez osobę fizyczną prowadzącą szkołę przychody, związane z prowadzeniem szkoły, podlegają zaliczeniu do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie z informacją uzyskaną w Pana sprawie, w Urzędzie Skarbowym w … - płatnikiem w szkole niepublicznej jest placówka oświatowa i powinien Pan dla każdej ze szkół uzyskać oddzielny numer NIP i rozliczać je oddzielnie.
Pana zdaniem, powinien Pan pozostać przy swoim NIP-ie i po wyrejestrowaniu działalności gospodarczej z CEIDG nie będzie to miało wpływu na Pana rozliczenia podatkowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2500 ze zm.), zwana dalej ustawą lub ustawą o NIP:
Określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników podatków, płatników składek na ubezpieczenie społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, zwanych dalej „płatnikami składek ubezpieczeniowych” (art. 1 pkt 1 ustawy).
Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.
Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o NIP:
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków.
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy:
Identyfikatorem podatkowym jest:
1) numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzących działalności gospodarczej;
2) NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.
Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
W myśl art. 5 ust. 3 ustawy:
Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:
1) w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;
2) w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych - dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;
3) w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom;
4) w przypadku grup VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług - dane dotyczące członków tej grupy.
Na mocy art. 5 ust. 4 ustawy o NIP:
Zgłoszenie identyfikacyjne podatników będących osobami fizycznymi wykonujących działalność gospodarczą zawiera dane, o których mowa w ust. 2, nazwę (firmę), adres stałego miejsca wykonywania działalności, o ile takie miejsce posiada, adresy dodatkowych miejsc wykonywania działalności, o ile takie miejsca posiada, numer identyfikacyjny REGON, o ile został nadany, organ ewidencyjny, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.
Na podstawie art. 8a ust. 1 ustawy o NIP:
Nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej „CRP KEP”, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.
Z ww. przepisów wynika, że podatnicy oraz płatnicy podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Należy zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.
W związku z powyższym numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi lub płatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.
W myśl art. 7 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.
Stosownie do art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z brzmieniem art. 5a pkt 6 lit. a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):
Działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Należy wskazać, że na podstawie art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 900 ze zm.):
System oświaty obejmuje szkoły:
a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b) ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,
c) artystyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 Prawa oświatowego:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego;
2) inną osobę prawną;
3) osobę fizyczną.
Na mocy art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:
Szkołą niepubliczną niebędącą szkołą artystyczną jest szkoła, która:
1) realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - również podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego;
2) realizuje obowiązkowe zajęcia edukacyjne w okresie nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu;
3) stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w ust. 1 pkt 5;
4) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych;
5) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - kształci w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego;
6) zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 2, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych; przepisy art. 15 ust. 2, 4 i 6 stosuje się odpowiednio;
7) stosuje organizację roku szkolnego ustaloną dla szkół publicznych.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.) ww. ustawie podlegają również (..): nauczyciele zatrudnieni przedszkolach niepublicznych, niepublicznych placówkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz szkołach niepublicznych i niepublicznych szkołach artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych.
Na podstawie art. 10a ust. 1 Karty nauczyciela:
W przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
Jak stanowi § 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.):
Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i rodzajów placówek;
2) warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych;
3) wykaz egzaminów, poprzez które uzyskuje się kwalifikacje do nauczania języków obcych;
4) szkoły i wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
W myśl § 2 pkt 1 ww. Rozporządzenia:
Przez nauczyciela należy rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych, wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz ust. 2 pkt 1a i 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
Stosownie do art. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465):
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Jak stanowi art. 3 ustawy Kodeks pracy:
Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.
Na podstawie art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
W myśl art. 170 ust. 1 ww. ustawy:
Prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą.
Jak wynika z art. 12 ww. ustawy:
Publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 443 i 1486).
W myśl art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 773 ze zm.):
Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej, zwany dalej „rejestrem podmiotów”, obejmuje:
1) osoby prawne;
2) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej;
3) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.
Zgodnie z 42 ust. 2a ustawy o statystyce publicznej:
Wpisowi do rejestru podmiotów nie podlega osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności:
1) oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.);
2) o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan dwie szkoły wpisane do Ewidencji szkół i placówek niepublicznych Powiatu, posiadające własne regony: Niepubliczna Szkoła Policealna w … i Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące Dla Dorosłych w … - REGON: …. W Urzędzie Skarbowym rozlicza Pan obie szkoły pod wspólnym /Pana/ NIP. Obie szkoły były organizacyjnie, księgowo i administracyjnie powiązane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą. Każda ze szkół posiada oddzielne konto bankowe, oddzielną KPiR oraz oddzielnie rozlicza się ze Starostwem Powiatowym. Szkoły nie mają zdolności zaciągania zobowiązań, ma je osoba prowadząca szkoły. Szkoły reprezentuje i będzie reprezentować osoba prowadząca szkoły. W Niepublicznej Szkole Policealnej w … oraz Niepublicznym Liceum Ogólnokształcącym Dla Dorosłych w … zatrudnia Pan nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych.
Pana wątpliwości w sprawie dotyczą obowiązku wystąpienia o oddzielny NIP dla każdej ze szkół w związku z wyrejestrowaniem Pana działalności gospodarczej z CEIDG.
Należy zauważyć, że działalność polegająca na prowadzeniu niepublicznej placówki oświatowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypełnia znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej. Podatnikiem jest osoba fizyczna prowadząca niepubliczną placówkę oświatową bowiem osiąga dochody z tego tytułu. Tym samym jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z prowadzeniem niepublicznych szkół.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika również, że zobowiązanym do obliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od pracowników jest pracodawca.
Ponadto ustawa Prawo oświatowe stanowi, że w przypadku zatrudnienia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych to niepubliczna szkoła jest dla nich pracodawcą.
W świetle powyższego, w tym w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że niepubliczna placówka oświatowa (szkoła), będąc – jako zakład pracy – płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest obowiązana do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego i uzyskania NIP (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).
Odnosząc się zatem do Pana wątpliwości należy stwierdzić, że skoro w niepublicznych szkołach tj. Niepublicznej Szkole Policealnej w … i Niepublicznym Liceum Ogólnokształcącym Dla Dorosłych w … zatrudnieni są nauczyciele posiadający kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych, którzy posiadają kwalifikacje zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, to prowadzone niepubliczne szkoły będą dla zatrudnionych nauczycieli pracodawcą. W konsekwencji to niepubliczne szkoły będą płatnikami podatku dochodowego od wynagrodzeń zatrudnionych w nich pracowników oraz płatnikami składek ubezpieczeniowych.
Tym samym mając na uwadze art. 2 ust. 2 ustawy o NIP, Pan jako osoba fizyczna prowadząca Niepubliczne Szkoły będzie miał obowiązek wystąpić o nadanie NIP dla szkół w związku z zatrudnianiem pracowników, odprowadzaniem zaliczek od ich wynagrodzeń, opłacania składek ZUS i składania za pracowników deklaracji. W konsekwencji będzie Pan miał obowiązek zarejestrowania szkół jako płatników zaliczek na podatek dochodowy.
Zatem Pana stanowisko, że powinien Pan pozostać przy swoim NIP-ie i po wyrejestrowaniu działalności gospodarczej z CEIDG nie będzie to miało wpływu na Pana rozliczenia podatkowe, jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.