Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.440.2023.2.RK
Stawka ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 30 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 sierpnia 2023 r. (wpływ 14 sierpnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą, której wiodącym przedmiotem jest działalność handlowa w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej farb, lakierów oraz materiałów pomocniczych wykorzystywanych w procesie nanoszenia powłok lakierniczych (np. lejki do farb, mieszadełka, kubki, folie, kombinezony, ścierki antystatyczne, itp. - zwane dalej jako: normalia lub towary).
Prowadzoną działalność gospodarczą klasyfikuje Pani wg PKWiU do grupowań poniższych odpowiednio:
-PKWiU 47.00.42.0 - sprzedaż detaliczna farb, werniksów i lakierów oraz
-PKWiU 46.73.14 - sprzedaż hurtowa farb, werniksów i lakierów.
Natomiast sprzedawane przez Panią farby i lakiery, w Pani ocenie, należy klasyfikować do grupowania statystycznego PKWiU 20.30.22.0 - pozostałe farby, lakiery i podobne środki pokrywające, gotowe sykatywy i masy uszczelniające.
W ofercie handlowej Pani firmy nie ma towarów, które należałoby zaklasyfikować do działu PKWiU 29.3 zatytułowanego Części i akcesoria do pojazdów silnikowych, w tym nie prowadzi Pani sprzedaży towarów z grupowania PKWiU 29.32.30 - części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowane.
Pani działalność gospodarcza w uproszczeniu przebiega następująco:
-nabywa Pani towary na tzw. magazyn oraz sprzedaje je dalej do wyczerpania w ilościach detalicznych i hurtowych,
-nie przetwarza Pani w żaden sposób zakupionych towarów,
-sprzedaje Pani towary we własnym imieniu i na swoją rzecz,
-poprzez podniesienie ceny sprzedaży towarów w stosunku do ceny nabycia osiąga Pani z tego tytułu zysk oraz
-nie świadczy Pani usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, ani nie prowadzi Pani działalności komisowej.
Przychody z przedmiotowej działalności handlowo-usługowej opodatkowuje Pani w 2023 r. na podstawie przepisów ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), albowiem w roku poprzedzającym, tj. 2022 - całkowite przychody z opisanej sprzedaży nie przekroczyły równowartości 2 000 000 EURO (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) oraz nie osiąga Pani, w Pani ocenie, przychodów o których mowa, w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, w tym w zakresie wyszczególnionym w pkt 3 lit. f), tj. – z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, co wykluczałoby automatycznie możliwość opodatkowania opisanych przychodów na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b), tj. 3% stawką podatku zryczałtowanego z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zważywszy, że głównym odbiorcą sprzedawanych farb, lakierów i tzw. normaliów są podmioty działające w szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej - blacharnie i lakiernie samochodowe (ale nie tylko), powzięła Pani wątpliwość, czy prawidłowo klasyfikuje sprzedawane przez siebie towary oraz swoją działalność usługową w zakresie handlu do przedstawionych powyżej grupowań statystycznych PKWiU i czy z uwagi na charakter podmiotowy nabywców towarów administracja podatkowa nie uzna, że prowadzona przez Panią działalność mieści się w pojęciu użytym przez ustawodawcę w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ww. ustawy, tj. że osiąga Pani przychody z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, lub że opisana działalność wyczerpuje znamiona do uznania jej, że mieści się to w pojęciu pośrednictwa w sprzedaży hurtowej.
W piśmie z 8 sierpnia 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani, że prowadzona przez Panią działalność w zakresie handlu mieści się w definicji legalnej pojęcia działalności usługowej w zakresie handlu, tj. sprzedaży w stanie nieprzetworzonym nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przedmiotową działalność usługową w zakresie handlu klasyfikuje Pani wg PKWiU odpowiednio:
-47.00.42.0 - sprzedaż detaliczna farb, werniksów i lakierów oraz
-46.73.14 - sprzedaż hurtowa farb, werniksów i lakierów.
Sprzedawane produkty (towary) w większości klasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 20.30.22.0 - pozostałe farby, lakiery i podobne środki pokrywające, gotowe sykatywy i masy uszczelniające. Są to więc farby i lakiery stosowane powszechnie przez warsztaty lakiernicze, lakiernie meblarskie oraz materiały pomocnicze wykorzystywane w tym lakiernictwie jak lejki, folie zabezpieczające, ścierki antystatyczne, itp.
Nie prowadzi Pani sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nie osiąga Pani przychodów z pośrednictwa w działalności hurtowej (PKWiU 46.1), o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Do Pani działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia wykluczające opodatkowanie ryczałtem o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wniosek informujący o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym został złożony przez Panią 15 lutego 2022 r.
Pytanie
Czy w opisanych powyżej okolicznościach do przychodu ze sprzedaży detalicznej i hurtowej towarów wyszczególnionych w opisie stanu faktycznego jest Pani uprawniona do stosowania 3,0 % stawki zryczałtowanego podatku dochodowego, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Do uzyskiwanych przez Panią przychodów ze sprzedaży detalicznej i hurtowej farb, lakierów i normaliów pomimo, że nabywcami tych produktów są podmioty działające w branży motoryzacyjnej prawidłowe jest stosowanie przez Panią stawki zryczałtowanego podatku w wysokości 3%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) u.z.p.d, albowiem nie stanowi to sprzedaży części zamiennych i akcesoriów do pojazdów mechanicznych w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ww. ustawy oraz nie stanowi to pośrednictwa w sprzedaży hurtowej.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f (…).
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez działalność usługową w zakresie handlu należy rozumieć sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Natomiast na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Zastrzeżony wyjątek określony w pkt 2 ww. artykułu, który teoretycznie mógłby być rozważany w Pani sytuacji, to usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, dla których stawka zryczałtowanego podatku dochodowego wynosi 15%.
Aby dokonać prawidłowego rozróżnienia działalności usługowej w zakresie handlu oraz pośrednictwa w sprzedaży hurtowej konieczne jest zdefiniowanie drugiego z pojęć. Z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. c) znajduje się odwołanie do kodu PKWiU, zasadnym będzie posiłkowanie się w tym zakresie uwagami dodatkowymi zamieszczonymi w sekcji G rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2015 poz. 1676 ze zm.).
Zgodnie z uwagami do sekcji G, usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej obejmują usługi maklerów, sprzedawców komisowych, agentów, akwizytorów i innych sprzedawców hurtowych. Chodzi więc o usługi, a nie samą sprzedaż hurtową, która została sklasyfikowana w kolejnych grupowaniach, w szczególności 46.7 (sprzedaż hurtowa wyspecjalizowana) i 46.9 (sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana).
W Pani ocenie, gdyby ustawodawca zmierzał do objęcia stawką 15% także sprzedaż hurtową, użyłby wyrażenia „świadczenie usług w zakresie handlu hurtowego (PKWiU dział 46)”, a nie ograniczył się do usług pośrednictwa. Zważywszy, że w opisanym stanie faktycznym nabywa Pani towary na magazyn i sprzedaje je dalej, aż do wyczerpania w imieniu własnym i na własny rachunek, to nie może być tutaj mowy o pośrednictwie w sprzedaży hurtowej, a to z uwagi na brak znamion pośrednictwa - jak w przypadku działalności agentów i innych pośredników. Zważywszy na powyższe, należy stwierdzić, że przychody z Pani działalności nie są przychodami ze świadczenia usług w zakresie pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, natomiast stanowią przychód z działalności usługowej w zakresie handlu i w związku z tym należy je zakwalifikować do przychodów z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) dla których została przewidziana stawka w wysokości 3%.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uwarunkowana między innymi od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w tym wskazanych przez ustawodawcę w pkt 3 lit. f) ww. ustawy, tj. nie stosuje się tej formy do podatników osiągających w całości lub w części przychodów z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, głównymi nabywcami towarów oferowanych do sprzedaży przez Panią są podmioty z branży motoryzacyjnej. W związku z tym powzięła Pani wątpliwość, czy oferowane do sprzedaży przez Panią towary - farby, lakiery i akcesoria malarskie nie mogą być uznane przez organy podatkowe za części lub akcesoria do pojazdów mechanicznych i w związku z tym na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ww. ustawy u.z.p.d podlegać wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem PIT.
Przepisy ustawy podatkowej nie definiują użytych przez ustawodawcę w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) u.z.p.d pojęć – „części i akcesoria do pojazdów mechanicznych”. W związku z powyższym zasadne jest tutaj oparcie wnioskowania o potoczne znaczenie tych słów i ewentualne definicje tych pojęć zawarte w Słowniku języka polskiego oraz gdzie możemy się posiłkować klasyfikacją statystyczną PKWiU. Tak więc, w myśl potocznego znaczenia i w myśl Słownika języka polskiego PWN pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka pojęcia „część”, „urządzenie” oznaczają przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości: część zapasowa, zamienna, element, którym można w maszynie zastąpić element zepsuty, urządzenie - rodzaj mechanizmu lub zespół elementów, przyrządów służący do wykonywania określonej czynności, ułatwiający pracę np. urządzenia klimatyzacyjne, kontrolne, urządzenia pomocnicze, radarowe, itp. Natomiast Uniwersalny Słownik Wyrazów Obcych i Trudnych pod redakcją prof. Dr hab. Andrzeja Markowskiego, Wydawnictwo WILGA, Warszawa 2003 r. definiuje, że pojęcie „akcesoria” oznacza dodatkowe, nie podstawowe i uzupełniające składniki wyposażenia czegoś; rzeczy, nie podstawowe choć ważne: dodatki do czegoś:, takich jak zagłówki, dywaniki, bezpieczniki radia, itp.
W niniejszej sprawie kluczowe jest ustalenie, czy farby, lakiery oraz tzw. normalia mieszczą się w kategorii wyrobów określonych przez ustawodawcę jako „części i akcesoria do pojazdów mechanicznych”. Normalia oferowane do sprzedaży przez Panią to materiały i produkty ściśle powiązane z procesem nanoszenia powłok malarskich/lakierniczych. Są to w przeważającej części produkty jednorazowe, służące wsparciu i zabezpieczaniu ww. procesu, których brak skutkowałby znacznym utrudnieniem, bądź uniemożliwieniem jego wykonania. Jako przykład normaliów oferowanych do sprzedaży przez Panią można wskazać lejki do farb i lakierów, mieszadełka, kubki, ścierki antystatyczne, folie i kombinezony. Wszystkie te produkty oferowane przez Panią mogą być z powodzeniem wykorzystywane w wielu innych segmentach gospodarki - nie tylko w branży motoryzacyjnej.
W ocenie Pani, nie znajdowałoby żadnego uzasadnienia przyjęcie stanowiska, że przedmioty te mogłoby zostać uznane za części samochodowe, albowiem normalia nie są kojarzone wprost z techniką motoryzacyjną, a są jedynie wykorzystywane pomocniczo w branży motoryzacyjnej. Obrazowo można wskazać, że choć śrubokręt może służyć do naprawy samochodu, to nie staje się z tego tytułu częścią, bądź akcesorium samochodowym.
Nie można również zakwalifikować lakieru i farb jako części, bądź akcesorium do pojazdu mechanicznego. Lakier nie jest częścią, a jedynie substancją powłokotwórczą, niemożliwą do wyodrębnienia po jego użyciu bez trwałego uszkodzenia rzeczy. Jest to tylko substancja nanoszona na powierzchnię przedmiotu w celach ochronnych lub dekoracyjnych. Co więcej, lakier nie ma również definitywnego przeznaczenia wyłącznie do pojazdów mechanicznych, albowiem może i jest z powodzeniem powszechnie wykorzystywany w innych gałęziach przemysłu, jak art. AGD, czy w przemyśle meblarskim.
Ponadto podkreślić należy, że zgodnie z klasyfikacją statystyczną PKWiU - tak powszechnie stosowaną w prawie podatkowym - farby i lakiery mieszczą się w grupowaniu PKWiU 20.30.22.0 - pozostałe farby, lakiery i podobne środki pokrywające, gotowe sykatywy i masy uszczelniające, a części i akcesoria do pojazdów mechanicznych w zupełnie innym grupowaniu działu PKWiU 29.3 zatytułowanego części i akcesoria do pojazdów silnikowych, w tym w PKWiU 29.32.30 - części i akcesoria do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli) gdzie indziej niesklasyfikowane.
Reasumując powyższe, w Pani ocenie lakierów, farb oraz tzw. normaliów nie można zakwalifikować jako części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych - pomimo ich używania w branży motoryzacyjnej - a więc nie znajdzie w stosunku do Pani wyłączenie z opodatkowania ryczałtem, o którym mowa z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tak więc, akceptując zasadę racjonalności działania ustawodawcy i akcentując podstawowe reguły wykładni prawa podatkowego, gdzie wszelkie odstępstwa od zasad ogólnych a nakładające dodatkowe wyłączenia obowiązki, czy przyznające dodatkowe przywileje w sposobie opodatkowania nie należy interpretować w sposób rozszerzający, a wyłącznie zgodnie z literalnym brzmieniem użytych słów oraz nie do zaakceptowania byłoby takie stosowanie i interpretacja prawa podatkowego przez organy podatkowe, aby dla osiągnięcia zamierzonego celu fiskalnego przenosić przedmiot transakcji z jednego grupowania statystycznego PKWiU do innego i interpretować przepisy wbrew potocznemu znaczeniu pojęć użytych przez ustawodawcę.
Podsumowując powyższe, stoi Pani na stanowisku, że jest Pani uprawniona do stosowania stawki zryczałtowanego podatku w wysokości 3%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy w stosunku do przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży detalicznej i hurtowej towarów przedstawionych przez Panią w opisie stanu faktycznego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).
Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Natomiast, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) opodatkowaną według stawki 3% od przychodu, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, niezależnie czy do takiej działalności została zakwalifikowana w PKWiU, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu według stawki 3%.
Użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy,
Użyte w ustawie określenie towary oznacza towary handlowe, surowce i materiały podstawowe, z tym że towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w zakresie handlu, tj. w zakresie sprzedaży w stanie nieprzetworzonym nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów. Przedmiotową działalność usługową w zakresie handlu klasyfikuje Pani wg PKWiU odpowiednio PKWiU 47.00.42.0 - sprzedaż detaliczna farb, werniksów i lakierów oraz PKWiU 46.73.14 - sprzedaż hurtowa farb, werniksów i lakierów. Sprzedawane produkty (towary) w większości klasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 20.30.22.0 - pozostałe farby, lakiery i podobne środki pokrywające, gotowe sykatywy i masy uszczelniające. Wskazała Pani też, że nie osiąga Pani przychodów z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie osiąga Pani też przychodów z pośrednictwa w działalności hurtowej (PKWiU 46.1).
Zatem, jak wynika z opisu sprawy, prowadzona przez Panią działalność w zakresie handlu mieści się w definicji legalnej pojęcia działalności usługowej w zakresie handlu, tj. sprzedaży w stanie nieprzetworzonym nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze opis sprawy i powyższe przepisy prawne wskazać należy, że jest Pani uprawniona do stosowania stawki zryczałtowanego podatku w wysokości 3%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w stosunku do przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży detalicznej i hurtowej towarów przedstawionych przez Panią w opisie stanu faktycznego.
Zatem, Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy wyłącznie przedmiotu zapytania, inne kwestie przy wydawaniu interpretacji nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right