Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.296.2023.1.DD
Czy opisana Maszyna spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT. Czy poniesione przez Wnioskodawcę koszty nabycia Maszyny stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, a tym samym czy Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w przywołanym przepisie. Czy z odliczenia, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, w stosunku do Maszyny Wnioskodawca może skorzystać poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% rocznych odpisów amortyzacyjnych Maszyny, będących kosztami uzyskania przychodów w latach podatkowych 2022-2026.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 18 lipca 2023 r., który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- czy opisana Maszyna spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT,
- czy poniesione przez Wnioskodawcę koszty nabycia Maszyny stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, a tym samym czy Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w przywołanym przepisie,
- czy z odliczenia, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, w stosunku do Maszyny Wnioskodawca może skorzystać poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% rocznych odpisów amortyzacyjnych Maszyny, będących kosztami uzyskania przychodów w latach podatkowych 2022-2026.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
X S.A. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.; dalej: Ustawa CIT).
Spółka zajmuje się produkcją (…).
Prowadząc działalność Wnioskodawca podejmuje czynności mające na celu optymalizację własnych procesów produkcyjnych. W tym celu Spółka, w okresie przed 1 stycznia 2022 r. nabyła nową maszynę, która bierze udział w procesie produkcji na ostatnim jej etapie – służy końcowemu pakowaniu produktów otrzymywanych z linii technologicznej (dalej: Maszyna).
Maszyna wykorzystywana jest w procesie paletyzacji ofoliowanych opakowań kartonowych z (…). Maszyna posiada tryb automatyczny i kontrolę procesu w trybie automatycznym.
Maszyna wykonuje w celu chwytania i przenoszenia produktów zaprogramowane ruchy i czynności. Maszyna realizując zadanie odtwarza ustaloną procedurę sterowanych ruchów według instrukcji programowych. Maszyna jest połączona z systemem zarządzania produkcją, raportującym proces rozpoczęcia i zakończenia pracy.
Maszyna zbudowana jest w oparciu o Roboty (…) wyposażone w chwytaki umożliwiające wykonywanie zadania paletyzacji, oraz Robot (…) wyposażony w chwytak cało-warstwowy, umożlwiający odbiór całej warstwy produktu, przenoszenie pustej palety oraz pobieranie i układanie przekładek. Roboty są rodzajem zautomatyzowanych chwytaków, których zadaniem jest pobieranie produktów z przenośnika i układanie ich na palecie.
Tym samym na całą konstrukcję mechaniczną Maszyny składają się:
- roboty (…),
- podajnik rolkowy,
- robot (…),
- podajniki rolkowe wyjściowe,
- stacja załadunku palet,
- podajnik przekładek.
Maszyna jest automatycznie sterowaną, programowalną przy wykorzystaniu sterownika (…) maszyną przemysłową. Powstała z myślą o tym, że może ją obsługiwać osoba przeszkolona z zakresu jej obsługi i działania, bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej w zakresie tworzenia algorytmów (…).
Komunikacja z Maszyną odbywa się poprzez panele operatorskie (…). Dzięki zastosowaniu paneli (…) możliwe jest łatwiejsze operowanie i konfiguracja paletyzacji. Panel operatorski zamontowany na linii zrobotyzowanej służy do informowania operatora o bieżącej sytuacji występującej na linii. Za pomocą paneli operator ma możliwość dokonania wyboru odpowiedniego postępowania w przypadku pojawienia się komunikatu np. wystąpienia na linii awarii lub pojawienia się alarmu dotyczącego pracy linii. Oprócz tego pozwala on na wybór trybu pracy stanowiska.
Maszyna (a właściwie umieszczone w niej czujniki) zapewniają bezpieczeństwo obszaru pracy, a także informują o awariach. Czujniki oraz zintegrowane z nimi kolumny sygnalizacyjne zamontowane na linii mają za zadanie informować operatora o występujących na linii alarmach oraz o aktualnym trybie pracy stanowiska.
Wykorzystanie Maszyny pozwala na wprowadzenie następującego schematu produkcyjnego:
- wyprodukowane, zapakowane w kartony owinięte folią przemysłową produkty transportowane są do dwóch stref odbioru 1;
- w strefach odbioru 1, Roboty (…) automatycznie podnoszą pudełka i przekładają (przemieszczają) je na podajniki rolkowe, które transportują zapakowane produkty do strefy odbioru 2;
- następnie, po zapełnieniu strefy odbioru 2, robot (…), wykorzystując chwytak cało-warstwowy, odbiera produkty i układa je na paletach;
- po dostarczeniu odpowiedniej ilości zapakowanych produktów, podajnik automatycznie podnosi warstwę przekładek do pozycji z której następnie pobiera je robot (…) i umieszcza je na palecie.
Zastosowanie takiego schematu pozwala na mniejsze fizyczne zaangażowanie pracowników. Nie muszą oni samodzielnie układać zapakowanych produktów na paletach (a tym samym dźwigać opakowań).
Podsumowując, Wnioskodawca wskazuje, że Maszyna:
- jest sterowalna za pomocą sterownika (…);
- jest programowalna przy użyciu pulpitu (…);
- posiada funkcje: chwytania, puszczania, transportowania oraz przemieszczania;
- ma charakter stacjonarny – Maszyna jest posadowiona w jednym miejscu w hali przemysłowej, stanowiącej jej środowisko pracy;
- posiada 4 stopnie swobody (trzy urządzenia, z których każde ma 4 stopnie swobody wykonując 3 translacje i 1 rotacje);
- wykonuje precyzyjnie czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów według zadanego algorytmu;
- jest przystosowana tylko do pracy w środowisku przemysłowym – została ulokowana w hali produkcyjnej Spółki;
- wymienia dane w formie cyfrowej pomiędzy urządzeniami, które są w niej zabudowane, m.in: silnikami, czujnikami itp.;
- jest podłączona z systemem teleinformatycznym Spółki;
- jest monitorowana za pomocą różnych czujników;
- jest zintegrowana za pomocą przenośników z maszynami produkującymi i pakującymi wyroby.
Dodatkowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że:
- Maszyna została bezpośrednio nabyta od producenta jako nowa, w stanie fabrycznym;
- Amortyzacja Maszyny jeszcze się nie zakończyła;
- nie korzysta/nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy CIT;
- osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych;
- w przypadku uznania przez tutejszy organ podatkowy stanowiska Wnioskodawcy w zakresie uznania Maszyny za roboty przemysłowe za prawidłowe, odliczy koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację od podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 38eb Ustawy CIT. Kwota odliczenia od dochodu przewidziana w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT nie przekroczy wysokości dochodu uzyskanego przez Spółkę z pozarolniczej działalności gospodarczej (bez uwzględniania przychodów z zysków kapitałowych);
- nabył Maszynę w trakcie roku podatkowego, który rozpoczął się przed 2022 r.
Pytania
1. Czy opisana przez Wnioskodawcę w treści stanu faktycznego Maszyna spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT?
2. Czy poniesione przez Wnioskodawcę koszty nabycia Maszyny stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, a tym samym czy Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w przywołanym przepisie?
3. Czy z odliczenia, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, w stosunku do Maszyny Wnioskodawca może skorzystać poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% rocznych odpisów amortyzacyjnych Maszyny, będących kosztami uzyskania przychodów w latach podatkowych 2022-2026?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Opisana przez Wnioskodawcę w treści stanu faktycznego Maszyna spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT.
2. Poniesione przez Wnioskodawcę koszty nabycia Maszyny stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w przywołanym przepisie.
3. Z odliczenia, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, w stosunku do Maszyny Wnioskodawca może skorzystać poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% rocznych odpisów amortyzacyjnych Maszyny, będących kosztami uzyskania przychodów w latach podatkowych 2022-2026.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Ad. 1.
Zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawy CIT”) przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Opisana w treści przedmiotowego stanu faktycznego Maszyna spełnia wszystkie niezbędne warunki, do kwalifikacji jej jako robota przemysłowego (w świetle treści art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT):
1) jest automatycznie sterowalna – sterowanie następuje za pomocą sterownika (…);
2) jest programowalna – przy użyciu pulpitu (…);
3) jest wielozadaniowa – Maszyna posiada funkcje: chwytania, puszczania, transportowania oraz przemieszczania;
4) ma charakter stacjonarny – Maszyna jest posadowiona w jednym miejscu w hali przemysłowej, stanowiącej jej środowisko przemysłowe;
5) posiada 3 stopnie swobody. Maszyna posiada 4 stopnie swobody (winno być: posiada 4 stopnie swobody (trzy urządzenia, z których każde ma 4 stopnie swobody wykonując 3 translacje i 1 rotacje);
6) ma właściwości manipulacyjne – dokonując wykładni użytego w powyższym przepisie zwrotu „manipulacyjne” należy odwołać się do definicji słownikowej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „manipulacyjne” oznacza wykonywanie precyzyjnych czynności ręcznie lub za pomocą narzędzia trzymanego w ręku. Natomiast jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Maszyna wykonuje precyzyjnie czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów wg zadanego algorytmu. W konsekwencji, Maszyna niewątpliwie ma właściwości manipulacyjne;
7) jest przeznaczona do zastosowań przemysłowych – Maszyna jest przystosowana tylko do pracy w środowisku przemysłowym – została ulokowana w hali produkcyjnej Spółki;
8) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania – Maszyna wymienia dane w formie cyfrowej pomiędzy urządzeniami, które są w niej zabudowane – między innymi silnikami, transporterami itp. Ma to na celu zdalne sterowanie, programowanie i monitorowanie poszczególnych urządzeń w chodzących w skład Maszyny;
9) Maszyna jest podłączona z systemem teleinformatycznym Spółki. Jest to system zarządzania produkcją umożliwiający m.in. Podgląd rozpoczęcia i zakończenia pracy;
10) jest monitorowana za pomocą różnych czujników;
11) jest zintegrowana za pomocą przenośników z maszynami produkującymi i pakującymi wyroby.
Ad. 2.
Zgodnie z art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Natomiast art 38eb ust. 2 Ustawy CIT stanowi, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1) koszty nabycia fabrycznie nowych:
a) robotów przemysłowych,
b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Zgodnie z art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Z kolei art. 38eb ust. 5 stanowi, że odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r.
Stosownie do brzmienia przepisu art 15 ust. 1 Ustaw CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:
a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
c) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 Ustawy CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że Spółka będzie uprawniona do skorzystania z odliczenia o którym mowa w treści art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT z uwagi na:
1) poniesienie kosztów uzyskania przychodów na nabycie robota przemysłowego (w postaci Maszyny);
2) datę poniesienia kosztów uzyskania przychodów na robotyzację – tj. przedmiotowe wydatki będą stanowić koszty uzyskania przychodu w trakcie trwania roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., i w kolejnych latach podatkowych aż do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r;
3) uzyskiwanie przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Podsumowując, poniesione przez Wnioskodawcę koszty nabycia Maszyny stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, a tym samym Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w przywołanym przepisie, w wysokości 50% wartości odpisów amortyzacyjnych Maszyny zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w latach podatkowych: 2022-2026.
Ad. 3.
Zgodnie z art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Z kolei art. 38eb ust. 5 stanowi, że odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Stosownie do brzmienia przepisu art. 15 ust. 1 Ustaw CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:
a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
c) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 Ustawy CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m.
Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na nabycie Maszyny, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, z uwagi na to, że stanowią one środki trwałe. Wnioskodawca rozlicza/rozliczy przedmiotowe wydatki w kosztach uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne.
Zdaniem Wnioskodawcy, o momencie poniesienia kosztów z perspektywy rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku wydatków na zakup środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej można mówić dopiero w momencie dokonania odpisu amortyzacyjnego.
O poniesieniu kosztu uzyskania przychodu można mówić wyłącznie w odniesieniu do wydatków, które spełniają definicję kosztów uzyskania przychodów z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT. Wydatek poniesiony na zakup środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, w związku z czym w momencie ich zakupu nie dochodzi do poniesienia kosztu uzyskania przychodu.
Kosztem uzyskania przychodu jest natomiast dokonany od takich środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych odpis amortyzacyjny. Wobec czego poniesienie kosztu uzyskania przychodu następuje w momencie dokonania odpisu amortyzacyjnego od środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, a nie w momencie ich zakupu.
Uprawnienie podatnika do rozliczenia ulgi, o której mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, w stosunku do robotów przemysłowych nabytych przed 1 stycznia 2022 r. było już potwierdzane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 31 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.2.AW, DKIS stwierdził: „zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że Spółka będzie uprawniona w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od robotów nabytych przed 2022 r. ”
Analogiczny pogląd DKIS wyraził w interpretacji indywidualnej z 31 sierpnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.212.2022.4.BK: „Zatem, w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb updop przez Wnioskodawcę osiągającego dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych niezależnie od tego czy zostały one uznane za środek trwały przed czy też od 1 stycznia 2022 r. - odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych środków trwałych (robotów) będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.”
Podsumowując, z odliczenia, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 Ustawy CIT, w stosunku do Maszyny, Wnioskodawca może skorzystać poprzez odliczanie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% rocznych odpisów amortyzacyjnych Maszyny, będących kosztami uzyskania przychodów w latach podatkowych 2022-2026.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Końcowo przywołać należy pełne brzmienie art. 15 ust. 6 Ustawy CIT, zgodnie z którym
kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Powyższe pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right