Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.204.2023.2.MD
Sprzedaż praw i obowiązków z przedwstępnej umowy sprzedaży nieruchomości jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
24 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 23 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków cesji praw z przedwstępnej umowy sprzedaży nieruchomości. Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
Sp. z o.o. (Cesjonariusz)
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Sp. z o.o. (Cedent)
Opis zdarzenia przyszłego
Zainteresowanym będącym stroną postępowania jest (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Cesjonariusz”) z siedzibą w (...) Cesjonariusz jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Cesjonariusz będzie zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług jako czynny podatnik podatku od towarów i usług również na datę zawarcia Umowy Przyrzeczonej Cesji (zdefiniowanej poniżej).
Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania jest (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Cedent”) z siedzibą w (…)i (poprzednio (…)). Cedent jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Cedent będzie zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług jako czynny podatnik podatku od towarów i usług również na datę zawarcia Umowy Przyrzeczonej Cesji.
W dalszej części wniosku Cesjonariusz wraz z Cedentem będą łącznie zwani „Zainteresowanymi” lub „Stronami”.
W dniu (…)r. Cedent zawarł z (…) (dalej: „Sprzedający”) przedwstępną warunkową umowę sprzedaży (dalej „Przedwstępna Umowa Sprzedaży Nieruchomości”), na podstawie której (po spełnieniu lub zrzeczeniu się przez Cedenta warunków określonych w tej umowie) Sprzedający i Cedent zobowiązali się do zawarcia umowy sprzedaży prawa własności części nieruchomości wydzielonej z działki o numerze ewidencyjnym (…) położonej w (…), dla której Sąd Rejonowy (…) prowadzi księgę wieczystą (…) (dalej: „Nieruchomość”) (dalej umowa ta będzie określana jako: „Umowa Przyrzeczona Sprzedaży Nieruchomości”). Cesjonariusz planuje zrealizować na Nieruchomości inwestycję polegającą ma budowie centrum przemysłowo-magazynowo-handlowo-biurowego (dalej: „Inwestycja”) wraz z niezbędną infrastrukturą, przy czym Strony wyjaśniają, że infrastruktura zostanie zrealizowana także na sąsiednich działkach gruntu.
W związku z planowaną transakcją sprzedaży Nieruchomości, działka o numerze ewidencyjnym (…) została podzielona. W rezultacie wspomnianego podziału z działki o numerze ewidencyjnym (…) została wydzielona działka o numerze ewidencyjnym (…) (stanowiąca zdefiniowaną powyżej Nieruchomość), która będzie przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży. Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości Strony wskazują, że ilekroć w dalszej części wniosku jest mowa o Nieruchomości, rozumie się przez to działkę o numerze ewidencyjnym (…).
Cedent zamierza zawrzeć z Cesjonariuszem przedwstępną umowę sprzedaży praw i przeniesienia obowiązków (dalej: „Przedwstępna Umowa Cesji”), w której Cedent Cesjonariusz zobowiążą się – z zastrzeżeniem spełnienia wszystkich warunków opisanych w Przedwstępnej Umowie Cesji (dalej: „Warunki zawarcia Umowy Cesji”) lub zrzeczenia się przez Cesjonariusza Warunku(ów) zawarcia Umowy Cesji, jeżeli którykolwiek z Warunków zawarcia Umowy Cesji nie zostanie spełniony – do zawarcia umowy sprzedaży, na podstawie której Cedent:
a)sprzeda Cesjonariuszowi:
i.wszelkie prawa i przeniesie na rzecz Cesjonariusza wszelkie zobowiązania wynikające z Przedwstępnej Umowy Sprzedaży Nieruchomości,
ii.prawa autorskie do dokumentacji projektowej będącej podstawą uzyskania Decyzji Administracyjnych (zdefiniowanych poniżej), w tym w szczególności projektu budowlanego układu drogowego oraz projektów budowlanych przyłączy (jeśli zostaną przygotowane na zlecenie Cedenta i na jego rzecz), w zakresie oraz na polach eksploatacji określonych w załączniku do Przedwstępnej Umowy Cesji, oraz przeniesie prawa Cedenta wynikające z umów będących podstawą realizacji wyżej wymienionej dokumentacji,
b)wyrazi zgodę na przeniesienie na Cesjonariusza Decyzji Administracyjnych, Pozwolenia na Budowę (zdefiniowanego poniżej) oraz przeniesie na Cesjonariusza prawa Cedenta wynikające z wszelkich umów, porozumień, uzgodnień oraz warunków technicznych podpisanych lub uzyskanych w celu umożliwienia realizacji Inwestycji lub alternatywnie zobowiąże się do doprowadzenia do zawarcia takich umów lub porozumień przez Cesjonariusza lub wydania na rzecz Cesjonariusza takich uzgodnień lub warunków technicznych, w zakresie na warunkach według uznania Cesjonariusza,
(dalej łącznie: „Świadczenie Cedenta”), za cenę określoną w Przedwstępnej Umowie Cesji (dalej: „Cena”), a Cesjonariusz, z zastrzeżeniem Warunków zawarcia Umowy Cesji, kupi prawa i przejmie zobowiązania opisane powyżej, za Cenę, na warunkach przewidzianych w Przedwstępnej Umowie Cesji (dalej: „Umowa Przyrzeczona Cesji”).
Ponadto, wraz z przeniesieniem na Cesjonariusza wszelkich praw i zobowiązań wynikających z Przedwstępnej Umowy Sprzedaży Nieruchomości, Cesjonariusz obowiązany będzie w terminie 14 dni od dnia zawarcia Umowy Przyrzeczonej Cesji do zwrotu na rzecz Cedenta kwoty zadatku, którą Cedent zapłacił Sprzedającemu na poczet ceny za Nieruchomość.
Należy w tym miejscu wyjaśnić, że ilekroć we wniosku jest mowa o Decyzjach Administracyjnych, należy przez to rozumieć łącznie niezbędne prawomocne i ostateczne decyzje administracyjne lub zgody właściwych podmiotów wchodzących w skład administracji publicznej pozwalające na realizację Inwestycji wraz z niezbędną infrastrukturą, w tym drogami dojazdowymi, sieciami oraz przyłączami, w tym w szczególności:
(i)decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia (jeśli okaże się konieczna),
(ii)pozwolenie wodnoprawne (jeśli okaże się konieczne),
(iii)zezwolenia na położenie infrastruktury w pasie dróg,
(iv)zgody gestorów sieci na przyłączenia wraz z odpowiednimi warunkami technicznymi,
(v)pozwolenie lub pozwolenia na budowę drogi dojazdowej oraz budowę przyłączy,
(vi)zgody na wycinkę wszystkich drzew posadowionych na Nieruchomości, jeśli okaże się ona niezbędna dla realizacji Inwestycji.
Należy również wskazać, że ilekroć we wniosku jest mowa o Pozwoleniu na budowę, należy przez to rozumieć prawomocną i ostateczną decyzję zatwierdzającą projekt budowlany Inwestycji wraz z niezbędną infrastrukturą, w tym drogami dojazdowymi, sieciami oraz przyłączami.
Opisaną wyżej sytuację można zatem krótko podsumować w następujący sposób – po zawarciu Przedwstępnej Umowy Sprzedaży Nieruchomości oraz Przedwstępnej Umowy Cesji dojdzie do zawarcia jeszcze dwóch umów:
a)Umowy Przyrzeczonej Cesji pomiędzy Cedentem a Cesjonariuszem;
b)Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży Nieruchomości pomiędzy Sprzedającym a Cesjonariuszem.
Cesjonariusz zamierza wykorzystywać Nieruchomość w ramach działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po przeprowadzeniu transakcji sprzedaży Nieruchomości Kupujący zamierza zrealizować na Nieruchomości Inwestycję wraz z niezbędną infrastrukturą, przy czym Strony wyjaśniają, że infrastruktura zostanie zrealizowana także na sąsiednich działkach gruntu. Cesjonariusz nie planuje wykorzystywania Nieruchomości do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.
Zgodnie z postanowieniami Przedwstępnej Umowy Cesji, Cena zostanie powiększona o należny podatek od towarów i usług, o ile będzie on należny zgodnie z interpretacją podatkową, o którą Strony zobowiązały się wspólnie wystąpić do właściwego organu podatkowego. Cedent udokumentuje fakturą transakcję objętą Umową Przyrzeczoną Cesji.
Dla uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości Strony wskazują, że przedmiotem wniosku nie jest sposób opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub podatkiem od czynności cywilnoprawnych Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży Nieruchomości pomiędzy Sprzedającym a Cesjonariuszem (dostawy Nieruchomości przez Sprzedającego na rzecz Cesjonariusza).
Pytanie dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych
Czy Świadczenie Cedenta nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Świadczenie Cedenta na podstawie Umowy Przyrzeczonej Cesji nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Strony stoją na stanowisku, że Świadczenie Cedenta na podstawie Umowy Przyrzeczonej Cesji będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie z tego podatku zwolnione. W rezultacie, Świadczenie Cedenta na podstawie Umowy Przyrzeczonej Cesji będzie wyłączone w całości z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Przepis art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazuje, że czynności cywilnoprawne (inne niż umowa spółki i jej zmiany), w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W związku z powyższym, należy stwierdzić, że norma prawna wynikająca z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych znajdzie zastosowanie w analizowanym przypadku, a Świadczenie Cedenta na podstawie Umowy Przyrzeczonej Cesji nie będzie opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na potwierdzenie stanowiska przywołali Państwo interpretację indywidualną.
Powyżej przywołaliśmy tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):
Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2 powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Stawki podatku wynoszą – od umowy sprzedaży:
a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
b)innych praw majątkowych – 1%.
Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.
W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Z treści art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Z opisu wniosku wynika, że planują Państwo zawrzeć umowę sprzedaży praw i obowiązków z przedwstępnej umowy sprzedaży nieruchomości, która łączyła Cedenta ze Sprzedającą.
W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Państwa dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki będzie bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W interpretacji indywidualnej wydanej w trybie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, znak: 0111-KDIB3-1.4014.475.2023.1.KO w zakresie podatku od towarów i usług, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził Państwa stanowisko, zgodnie z którym Świadczenie Cedenta na podstawie Umowy Przyrzeczonej Cesji będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie z tego podatku zwolnione.
Zatem, skoro Świadczenie Cedenta, którym jest omawiana we wniosku sprzedaż praw i obowiązków z umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości, będzie faktycznie w całości opodatkowane podatkiem od towarów i usług (nie jest z tego podatku zwolnione), to do opisanej transakcji znajduje zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku sprzedaż praw i obowiązków z przedwstępnej umowy sprzedaży nieruchomości jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Tym samym, dla Cesjonariusza nie powstanie obowiązek podatkowy; nie będzie on więc zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie – znak: 0111-KDIB3-1.4014.475.2023.1.KO.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right