Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.286.2023.2.ANK
Czy w przedstawionych okolicznościach Spółka jest uprawniona do zastosowania ulgi dla wspierających sport, o której mowa w art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 UPDOP bez względu na fakt, że podmioty sponsorowane przez Spółkę prowadzone są w formie spółek akcyjnych lub spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy w przedstawionych okolicznościach Spółka jest uprawniona do zastosowania ulgi dla wspierających sport, o której mowa w art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 UPDOP bez względu na fakt, że podmioty sponsorowane przez Spółkę prowadzone są w formie spółek akcyjnych lub spółek z ograniczoną odpowiedzialnością;
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 lipca 2023 r. (wpływ tego samego dnia) oraz pismem z 24 lipca 2023 r. (wpływ 28 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) S.A. (dalej jako: Spółka bądź Wnioskodawca) posiada siedzibę na terytorium Polski i na podstawie przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: UPDOP) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Podstawowym obszarem działalności Spółki jest produkcja piwa (11.05.Z PKD).
W ramach prowadzonej działalności Spółka zawiera umowy sponsoringu z klubami … (dalej: Klub bądź Kluby) występującymi w rozgrywkach …. Kluby te działają w formie spółek akcyjnych lub spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i są zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorców KRS. Podstawowym przedmiotem działalności Klubów jest działalność sklasyfikowana pod kodem 93.12.Z - działalność klubów sportowych. Na podstawie odrębnych regulacji Kluby są zobligowane do sporządzania sprawozdań finansowych podlegających badaniu. Zgodnie ze Statutami Klubów ich podstawowym zadaniem jest uczestnictwo w profesjonalnym współzawodnictwie sportowym, promocja sportu oraz prowadzenie działalności na rzecz jego rozwoju.
Zgodnie z … muszą posiadać formę osób prawnych. Zgodnie z art. 15 ustawy o sporcie w skład ligi zawodowej w grach zespołowych (…) wchodzą wyłącznie kluby sportowe działające jako spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W tym miejscu należy wskazać, że co do zasady, spółka akcyjna jest organizacją nastawioną na zysk, a jednym z podstawowych uprawnień akcjonariuszy jest prawo do udziału w zyskach spółki.
W rozgrywkach … nożnej mężczyzn szczebla centralnego mogą występować jedynie te kluby, które decyzją właściwych organów … otrzymały licencję na występowanie w danych rozgrywkach w danym sezonie. W celu uzyskania licencji niezbędne jest spełnienie kryteriów finansowych, których celem jest m.in. zwiększenia przejrzystości i wiarygodności Klubów.
Zgodnie z aktualnym systemem licencyjnym, działania …, które muszą znaleźć odzwierciedlenia w sprawozdaniu finansowym przedkładanym… obejmują, między innymi: (a) zatrudnienie/rekrutację Personelu, w tym płatność wszelkich form wynagrodzenia Personelu, które wynikają z zobowiązań umownych lub prawnych; (b) transfery (przychodzące/wychodzące) oraz wypożyczenia zawodników; (c) dystrybucję biletów; (d) sponsorowanie i reklamę; (e) transmisje TV i sprzedaż innych praw medialnych; (f) sprzedaż towarów i oferty hospitality; (g) działania operacyjne Licencjobiorcy (administracja, działalność w dniach meczowych i podróże); (h) finansowanie (w tym finansowanie, dla którego zabezpieczeniem lub zastawem jest majątek Wnioskodawcy); (i) użytkowanie Stadionu i obiektów treningowych oraz zarządzanie nimi; (j) działania w zakresie … nożnej kobiet; (k) rozwój sekcji młodzieżowych; (l) pozyskiwanie finansowania w tym kapitałowego lub dłużnego, nakładającego na Wnioskodawcę zobowiązania oraz wymagającego ustanowienia zabezpieczeń na aktywach lub przychodach Wnioskodawcy.
Na podstawie umów sponsoringu sponsorowany będzie wykonywał na rzecz Spółki szereg działań marketingowych w zamian za wynagrodzenie. Do najistotniejszych działań można zaliczyć m.in.:
- udzielenie zgody Spółce na posługiwanie się tytułem „…” lub „..” w prowadzonej przez Spółkę komunikacji marketingowej w związku ze sponsorowaniem, w tym także w zakresie opatrywania ww. tytułami produktów Spółki;
- udzielenie prawa do wykorzystania znaku towarowego Klubu w zakresie reklamy i promocji marki oraz produktów, publikacji własnych, materiałów marketingowych (TV, radio i prasa, internet);
- umieszczania znaku towarowego Spółki w charakterze informacji o sponsorowaniu na materiałach poligraficznych Klubu, w szczególności na plakatach drużyny, programach meczowych, kartach wstępu, innych materiałach klubowych;
- umieszczania znaku towarowego Spółki na oficjalnej stronie Klubu w charakterze informacji o sponsorowaniu;
- umieszczania materiałów ze znakiem towarowym Spółki w charakterze informacji o sponsorowaniu podczas rozgrywek …, w których uczestniczy Klub.
Kluby przekazują Spółce okresowe raporty z realizacji świadczeń bądź Spółka przeprowadza wizje lokalne czy wszystkie świadczenia marketingowe są/zostały zrealizowane. W ocenie Spółki, wydatki te spełniają przesłanki do uznania ich za koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o CIT.
Wnioskodawca zamierza - na moment skorzystania z ulgi sponsoringowej - weryfikować czy Klub posiada aktualną licencję, bowiem dysponowanie licencją świadczy, zdaniem Spółki, o realizowaniu działalności sportowej przez Klub, która jest potwierdzona w odpowiednich dokumentach finansowych Klubu (tj. prognoza finansowa/sprawozdanie finansowe).
W uzupełnieniu wniosku z 25 lipca 2023 r. wskazali Państwo, że:
a)Spółka wskazuje, że nie oczekuje interpretacji w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ponoszonych wydatków na umowy sponsoringu w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.). Wobec tego ponoszone przez Spółkę wydatki stanową koszty uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższa kwestia nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.
b)Na początek Wnioskodawca wskazuje, iż działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego (art. 3 ust. 1 ustawy o sporcie). Przy czym w rozumieniu art. 3 ust. 2 tejże ustawy klub sportowy działa jako osoba prawna. Zgodnie z … muszą posiadać formę osób prawnych. Zgodnie z art. 15 ustawy o sporcie w skład ligi zawodowej w grach zespołowych (…) wchodzą wyłącznie kluby sportowe działające jako spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W tym miejscu należy wskazać, że co do zasady, spółka akcyjna jest organizacją nastawioną na zysk, a jednym z podstawowych uprawnień akcjonariuszy jest prawo do udziału w zyskach spółki. Kluby ,… mogą przeznaczać zysk do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy lub pracowników.
W rozgrywkach .. mężczyzn szczebla centralnego mogą występować jedynie te kluby, które decyzją właściwych organów … otrzymały licencję na występowanie w danych rozgrywkach w danym sezonie. W celu uzyskania licencji niezbędne jest spełnienie kryteriów prawnych, sportowych, dotyczących infrastruktury sportowej oraz finansowych. W związku z tym gdy klub jest w posiadaniu aktualnej licencji, wówczas nie ma wątpliwości, iż klub realizuje działalność sportową. A to oznacza, że klub … przeznacza dochody na realizację celów statutowych.
c)Akty prawne regulujące działalność klubów … dopuszczają możliwość przeznaczenia zysku na dywidendę lub inną formę dystrybucji zysku na rzecz akcjonariuszy/udziałowców. Jednakże w tym miejscu Wnioskodawca podkreśla, że w większości sytuacji (co jest do weryfikacji na podstawie sprawozdania finansowego) kluby posiadają stratę podatkową bądź wypracowany zysk przeznaczają na zwiększenie kapitału zakładowego lub zysk z roku obrotowego przeznaczany jest na pokrycie strat z lat ubiegłych. Jednocześnie jak wynika ze sprawozdań zarządów klubów sportowych ich działania nakierowane są na wzmocnienie ich pozycji we wszelkiego typu zawodach sportowych oraz stałe udoskonalanie i rozwijanie systemu szkolenia w ramach działalności sportowej. Kluby posiadają długoterminowe strategie rozwoju swojej działalności sportowej (niektóre kluby ustaliły strategię aż do 2030 r.).
d)Wnioskodawca uwypukla, iż przepis art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie zawiera otwarty katalog wydatków na działalność sportową uprawniający do zastosowania ulgi na sponsoring. Przy czym jak wynika z doktryny w świetle art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie możliwe są także inne cele przeznaczenia dotacji. Wskazuje się, że te cele muszą służyć realizacji celu publicznego (w zakresie wspierania rozwoju sportu), o którym mowa w uchwale jednostki samorządu terytorialnego (zob. E. J. Krześniak [w:] Ustawa o sporcie. Komentarz, Warszawa 2020, art. 28).
Ponadto, należy mieć na względzie, że ustawodawca nie warunkuje zastosowania odliczenia na podstawie art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 UPDOP jednoznacznym wskazaniem przez podatnika, na co wydatkował środki sponsorowany. Jest dla Spółki oczywiste, iż ustawodawca miał na celu premiowanie działalności podatników wpisującej się w koncepcje społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) polegającej m.in. na finansowaniu działalności sportowej. Stąd też ograniczenie ulgi do finansowania klubów sportowych, a nie wszystkich podmiotów mających w statucie działalność w zakresie promowania sportu. W konsekwencji, nieracjonalne byłoby przerzucanie na podatnika konieczności szczegółowej weryfikacji wydatkowania środków.
e)Finansowanie przez Wnioskodawcę klubu sportowego powinno co do zasady wpłynąć na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, gdyż działania klubów, zgodnie ze statutem są nakierowane m.in. na stałe udoskonalanie i rozwijanie systemu szkolenia w ramach działalności sportowej. Wnioskodawca nie ma jednak narzędzi pozwalających na szczegółową weryfikację powyższego założenia. Zdaniem Spółki, założenie takie stało u podstaw wprowadzenia przedmiotowej ulgi.
f)W aktualnie zawartych przez Spółkę umowach sponsoringu z klubami … nie ma postanowień odnośnie przeznaczania środków wypłacanych tym klubom. Jak Spółka wskazała, wydatkowanie środków jest pod kontrolą organizacji wydającej licencje.
g)Spółka uzyskuje przychody inne niż zysków kapitałowych. Kwota odliczenia ulgi nie przekroczy dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
h)Koszty nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania.
Pytania
1)Czy w przedstawionych okolicznościach Spółka jest uprawniona do zastosowania ulgi dla wspierających sport, o której mowa w art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 UPDOP bez względu na fakt, że podmioty sponsorowane przez Spółkę prowadzone są w formie spółek akcyjnych lub spółek z ograniczoną odpowiedzialnością?
2)Czy dla zastosowania odliczenia od dochodu, o którym mowa w art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 UPDOP Spółka musi prowadzić analizę sposobu wydatkowania środków pozyskanych od niej przez Klub?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach Spółka jest uprawniona do zastosowania ulgi dla wspierających sport, o której mowa w art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 UPDOP bez względu na fakt, że podmioty sponsorowane przez Spółkę prowadzone są w formie spółek akcyjnych.
Ad. 1
W rozumieniu art. 18ee ust. 1 pkt 1 UPDOP podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Z kolei zgodnie z dyspozycją art. 18ee ust. 2 UPDOP za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:
1)klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;
2)stypendium sportowego;
3)imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1466 i 1700).
Ustawa o sporcie w art. 28 nie definiuje pojęcia „klub sportowy”, a wskazuje jedynie na zasady uzyskiwania przez kluby sportowe dotacji celowych z budżetu jednostek samorządowych (art. 28 tejże ustawy). Jedną z przesłanek jest to, aby klub sportowy nie działał w celu osiągnięcia zysku.
W art. 3 ustawy o sporcie wskazano natomiast, iż działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna.
W związku z powyższym, dotacje celowe z budżetu jednostek terytorialnych nie mogą być (co do zasady) udzielane klubom działającym w formie spółki akcyjnej czy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które z założenia działają w celu osiągnięcia zysku.
Dokonując wykładni regulacji art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 UPDOP należy jednak uwzględnić intencje ustawodawcy jednoznacznie wykazane w uzasadnieniu zawartym w druku sejmowym nr 1532 (dalej: Uzasadnienie). W Uzasadnieniu wskazano, że „w przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują tj. określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj. m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego.”
Wnioskodawca jest zdania, że okoliczność finansowania Klubów sportowych działających w formie spółek akcyjnych czy spółek z ograniczoną odpowiedzialnością nie wyłącza możliwości zastosowania przez Spółkę ulgi dla wspierających sport. W ocenie Spółki, celem ulgi sponsoringowej jest zachęta do udzielania przez podatników wsparcia klubom sportowym - bez względu na ich formę prawną. Powyższe wynika m.in. z treści zaprezentowanego powyżej Uzasadnienia. Wnioskodawca zauważa, iż wyłączenie z zakresu ulgi sponsoringowej klubów sportowych działających w formie spółki akcyjnej (w polskim porządku prawnym funkcjonowała nawet sportowa spółka akcyjna) lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością doprowadziłoby w praktyce do jej ograniczenia do mniejszych klubów współzawodniczących w ligach innych niż zawodowe, a zatem w mniej popularnych sportach, podczas gdy przepisy te mają konstytuować zachętę podatkową do wspierania klubów sportowych. Jak stanowi art. 15 ust. 3 ustawy o sporcie w skład ligi zawodowej w grach zespołowych wchodzą wyłącznie kluby sportowe działające jako spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Zatem taka forma prowadzenia działalności klubu sportowego jak spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółka akcyjna jest w niektórych przypadkach nie tyle formą typową, jak obligatoryjną.
Wnioskodawca podkreśla, że w żadnym z przepisów art. 18ee UPDOP ustawodawca nie zastrzegł, że odliczenie na podstawie takich regulacji, tj. w ramach tzw. ulgi sponsoringowej nie może mieć zastosowania, jeżeli koszty ponoszone są/będą na finansowanie klubu sportowego prowadzonego w formie spółki kapitałowej.
Przepisy UPDOP nie uzależniają dopuszczalność zastosowania omawianej ulgi od formy prawnej sponsorowanego klubu sportowego. Kluczowym dla zastosowania preferencji podatkowej jest wydatkowanie środków na działalność sportową, tj. realizacja określonych celów w art. 28 ustawy o sporcie.
Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej DKIS: z dnia 13 października 2022 r., Nr 0114-KDIP2-2.4010.40.2022.2.KW. oraz z dnia 25 kwietnia 2023 r., Nr 0111-KDIB1-3.4010.170.2023.1.IZ.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18ee ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:
1) sportową,
2) kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
3) wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę
- przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
W myśl art. 18ee ust. 2 ustawy o CIT:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:
1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;
2) stypendium sportowego;
3) imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1466 i 1700).
Zgodnie z art. 18ee ust. 8, ust. 9, ust. 10, ust. 11 ustawy o CIT,
8. Koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
9. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty, o których mowa w ust. 1.
10. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
11. W przypadku skorzystania z odliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.
Zgodnie z art. w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm., dalej: „ustawa o sporcie”):
Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
W myśl art. 3 ustawy o sporcie:
1. Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
2. Klub sportowy działa jako osoba prawna.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie:
Klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.
Jak wynika z art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT:
Dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:
1) realizację programów szkolenia sportowego,
3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Należy wskazać, że zawarte w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT odesłanie do art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie oznacza, że koszt powinien być poniesiony na klub sportowy niedziałający w celu osiągnięcia zysku.
Z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian wynika, że wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno-gospodarczego. W obecnym stanie prawnym, w podatku dochodowym w ogóle nie ma takiego rozwiązania. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzących działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.
Ulga jest skierowana do podatników PIT osiągających przychody z działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Będzie polegała na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym. W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj. m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego. (…) Analogiczne rozwiązanie przewidziane zostało w przepisach ustawy o CIT (Druk sejmowy Nr 1532).
Dokonując wykładni regulacji art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT należy zauważyć że adresatem tego konkretnie zwolnienia są kluby sportowe niedziałające w celu osiągniecia zysku które na podstawie uchwały jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać określone w ustawie o finansach publicznych dotacje.
Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.) w art. 151 określa że:
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być utworzona przez jedną albo więcej osób w każdym celu prawnie dopuszczalnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Na tej podstawie funkcjonują w obrocie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością działające „non profit”, czyli nie w celu osiągania zysków.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571):
Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Aby dany podmiot określić mianem „spółki non profit” - czyli niedziałającej w celu osiągania zysku - należy w akcie założycielskim wskazać/wpisać:
-inny niż zarobkowy cel spółki,
-zakaz dzielenia wypracowanego zysku pomiędzy wspólników, członków zarządu, pracowników, radę nadzorczą czy komisję rewizyjną oraz
-obowiązek przeznaczania zysku na określony umową spółki cel społeczny.
Takie ukształtowanie zasad dotyczących przeznaczenia ewentualnie wypracowanego zysku umożliwia art. 191 § 2 kodeksu spółek handlowych (w odniesieniu do spółek z o.o.) oraz art. 347 § 3 kodeksu spółek handlowych (w odniesieniu do spółek akcyjnych) zgodnie z którymi:
Umowa spółki może przewidywać inny sposób podziału zysku, z uwzględnieniem przepisów art. 192-197.
Statut może przewidywać inny sposób podziału zysku, z uwzględnieniem art. 348, art. 349, art. 351 § 4 oraz art. 353.
Spółki non profit najczęściej powoływane są dla celów badawczych i naukowych, do prowadzenia klubów sportowych, a także w celu wykonywania szeroko rozumianej działalności o charakterze społecznym. Zatem sam fakt, że Klub sportowy jest prowadzony w formie spółki akcyjnej nie wyłącza możliwości zastosowania ulgi o której mowa w art. 18ee ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawiera umowy sponsoringu z klubami …. Zgodnie z art. 15 ustawy o sporcie w skład ligi zawodowej w grach zespołowych (…) wchodzą wyłącznie kluby sportowe działające jako spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W tym miejscu należy wskazać, że co do zasady, spółka akcyjna jest organizacją nastawioną na zysk, a jednym z podstawowych uprawnień akcjonariuszy jest prawo do udziału w zyskach spółki. Kluby … mogą przeznaczać zysk do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy lub pracowników. Akty prawne regulujące działalność klubów …. dopuszczają możliwość przeznaczenia zysku na dywidendę lub inną formę dystrybucji zysku na rzecz akcjonariuszy/udziałowców. W aktualnie zawartych przez Spółkę umowach sponsoringu z klubami … nie ma postanowień odnośnie przeznaczania środków wypłacanych tym klubom.
Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy prawa oraz opis stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z klubami sportowymi niedziałającymi w celu osiągnięcia zysku, o którym mowa w ww. art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie.
Nie jest zasadne wywodzenie, że gdy Klub jest w posiadaniu aktualnej licencji to wówczas nie ma wątpliwości, iż Klub realizuje działalność sportową a to z kolei oznacza, że klub … przeznacza dochody na realizację celów statutowych. Również, posiadanie przez kluby … straty podatkowej bądź przekazywanie wypracowanego zysku na zwiększenie kapitału zakładowego lub przeznaczanie zysku z roku obrotowego na pokrycie strat z lat ubiegłych nie świadczy o tym, że kluby … nie działają w celu osiągania zysku.
Możliwość wypłaty dywidendy akcjonariuszom Klubów oraz brak odpowiednich zapisów w akcie założycielskim świadczy o tym, że Kluby, o których mowa we wniosku nie spełniają warunków do ulgi sponsoringowej, ponieważ działają w celu osiągnięcia zysku.
Tym samym pomimo, że opisane we wniosku działania Państwa stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz mogą służyć realizacji działalności sportowej, to jednakże w związku z faktem, że sponsorowane przez Państwa Kluby … nie są Klubami, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, do którego odsyła art. 18ee ustawy o CIT, nie mogą Państwo skorzystać z ulgi na finansowanie działalności sportowej na podstawie art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.
Niezależnie od powyższego należy podkreślić, że samo przekazanie środków na rzecz klubu sportowego nie wypełnia przesłanek do skorzystania z ulgi sponsoringowej. Przepis art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, wyraźnie wskazuje, że do ulgi kwalifikują się koszty na finansowanie klubu sportowego na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie. Zatem ulgą nie jest objęte jakiekolwiek przekazanie środków klubowi sportowemu, tylko takie, które zostanie przeznaczone na realizację odpowiednich celów. Natomiast jak wynika z opisu sprawy w umowach sponsoringu z klubami … nie ma postanowień odnośnie przeznaczania środków wypłacanych tym klubom, a także Wnioskodawca nie ma pewności na co zostaną przeznaczone przekazane przez niego środki.
Mając na uwadze powyższe okoliczności, stwierdzić należy, że w przedstawionych okolicznościach sprawy Spółka nie jest uprawniona do zastosowania ulgi dla wspierających sport, o której mowa w art. 18ee ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Zatem, skoro nie możecie Państwo skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT, rozpatrywanie wniosku w zakresie pytania nr 2 należy uznać za bezzasadne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right