Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.418.2023.2.HJ
Ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 31 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 lipca 2023 r. (wpływ 23 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym. 11 listopada 2022 r. zawarł Pan umowę o świadczenie usług, na mocy której zobowiązał się do wykonywania usług, jako Scrum Master na podstawie składanych przez zleceniodawcę zamówień (dalej: umowa). Przychody z prowadzonej działalności gospodarczej rozliczał Pan, i na dzień wystąpienia z wnioskiem nadal rozlicza, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, dalej: .updof).
W ramach umowy pełni Pan funkcję Scrum Mastera. Do Pana obowiązków należy:
-działanie jako lider służebny Zespołu Scrumowego, pomaganie zespołowi poprawić jego wydajność i osiągnąć najlepszą jakość, tworzenie wartości oraz wspieranie zaangażowania zespołu,
-wdrożenie i zastosowanie metodologii Agile w sposobie pracy Product Teamu oraz organizacji,
-zapewnienie efektywności pracy zespołu przy użyciu założeń teorii Scrum, bądź Agile,
-współdziałanie z interesariuszami wewnątrz i poza zespołem, ze wszystkich szczebli, w celu zapewnienia najwyższego poziomu produktywności zespołu,
-usuwanie przeszkód wszelkiego rodzaju,
-przyczynienie się do wyników biznesowych poprzez dostarczanie produktów o wysokiej wartości dla organizacji,
-współpraca z rozproszonym, bądź częściowo rozproszonym zespołem, oceniając i rozwiązując problemy pojawiające się w tym kontekście.
Pojęcie Scrum Master pochodzi z metodologii Scrum opublikowanej w postaci Przewodnika po Scrumie (Scum Guide) autorstwa Kena Schwabera i Jeffa Sutherlanda. Pod pojęciem „Scrum” kryje się metodologia postępowania, dzięki której ludzie mogą z powodzeniem rozwiązywać złożone problemy adaptacyjne, by w sposób produktywny i kreatywny wytwarzać produkty o najwyższej możliwej wartości.
Głównym zadaniem Scrum Mastera jest wdrożenie teorii Scruma zarówno w Zespole Scrumowym, jak i w organizacji, tak aby był on rozumiany i stosowany. Scrum Mastera określa się pojęciem przywódcy służebnego Zespołu Scrumowego. Jest on odpowiedzialny za skuteczność Zespołu Scrumowego poprzez umożliwienie Zespołowi doskonalenia swoich praktyk w ramach założeń Scruma. Pomaga zespołowi zmieniać zachowania, aby maksymalizować wartość przez nich wytwarzaną. W skład Zespołu Scrumowego wchodzą: Właściciel Produktu (ang. Product Owner), Zespół Deweloperski (ang. Development Team) oraz Scrum Master.
Scrum Master wspiera Właściciela Produktu na kilka sposobów, w szczególności poprzez pomoc w znalezieniu technik skutecznego definiowania celów produktu i zarządzania listą zadań funkcjonalności, które muszą zostać zrealizowane w celu spełnienia potrzeb i oczekiwań klientów oraz ukończenia projektu (tzw. Backlog Produktu), pomaganie Zespołowi Scrumowemu w zrozumienie elementów i celu Backlogu Produktu oraz pomaganie w ustaleniu empirycznego planowania produktu dla założonego środowiska.
Pojęcie zarządzania Backlogiem Produktu obejmuje jasne artykułowanie elementów Backlogu Produktu, ustalanie kolejności elementów Backlogu Produktu w sposób pozwalający osiągać założone cele i misje, optymalizowanie wartości pracy wykonywanej przez Zespół Deweloperski, zapewnianie, że Backlog Produktu jest dostępny, przejrzysty oraz jasny dla wszystkich, a także, że dobrze opisuje to, czym Zespół Scrumowy będzie się zajmował w dalszej kolejności, zapewnianie, że Zespół Deweloperski rozumie elementy Backlogu Produktu w wymaganym stopniu.
Scrum Muster pomagając Zespołowi Deweloperskiemu ma za zadanie przede wszystkim szkolić zespół deweloperski w zakresie samoorganizacji oraz pomóc zrozumieć między funkcjonalność zespołu. Pomaga także w zakresie tworzenia produktów o wysokiej wartości, usuwa przeszkody, które mogą ograniczać efektywność Zespołu Deweloperskiego, moderuje spotkania, jeśli zachodzi taka potrzeba oraz pomaga zrozumieć Scruma w zakresie sposobu wykonywania pracy w organizacjach, w których Srum nie jest jeszcze stosowany.
Jeśli chodzi o organizację, to Scrum Master prowadzi szkolenia w zakresie wdrażania Scruma, planuje i doradza w zakresie wdrożeń Scruma w organizacji, wspiera pracowników i interesariuszy w zrozumieniu i stosowaniu Scruma oraz empirycznego podejścia do rozwoju produktu, zmienia zachowania dążąc do zwiększenia efektywności pracy Zespołu Scrumowego oraz współpracuje z innymi Scrum Masterami.
Scrum Master pracuje w ramach tych trzech obszarów i w zależności od konkretnego projektu jego codzienne obowiązki mogą osiągać różną intensywność. Kluczowym elementem tej metodyki pracy jest przejrzystość, czyli jednoznaczny opis planowanych efektów i elementów procesu, zrozumiały zarówno dla klienta definiującego potrzeby, jak i dla zespołu Scrumowego, kontrola procesu, aby w jak najkrótszym czasie zidentyfikować nieprawidłowości oraz adaptacja, czyli usunięcie wykrytych nieprawidłowości.
Metodyka Scrum, czy bardziej generalnie – podejście agile – zrodziły się w związku z realizacją projektów w zakresie IT. Jednak zaznaczyć należy, że z uwagi na ich bardzo ogólne założenia, które de facto związane są przede wszystkim z komunikacją między różnymi uczestnikami procesów, z powodzeniem są stosowane także w innych dziedzinach. Co więcej, podkreślenia wymaga, że dla efektywnego wywiązywania się z obowiązków Scrum Mastera nie jest konieczne posiadanie jakiegokolwiek wykształcenia czy doświadczenia programistycznego, czy – szerzej – w zakresie IT. Kluczowe jest płynne poruszanie się w założeniach metodyki Scrum oraz posiadanie kompetencji „miękkich” umożliwiających komunikację na linii Zespół Scrumowy – Organizacja – Klient.
W 2023 r. zmienił Pan formę opodatkowania poprzez złożenie 20 lutego 2023 r. oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, dalej: „uzpd”). W stosunku do Pana nie mają zastosowania okoliczności wyłączające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazane w art. 6 ust. 4 uzpd oraz art. 8 uzpd. Nie wykonuje Pan działalności gospodarczej w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 uzpd. Ponadto, jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Pana głównym kontrahentem jest podmiot mający siedzibę we Francji, jednak wszystkie usługi świadczone przez Pana są świadczone na terytorium Polski.
Nie świadczy Pan innych usług niż te opisane we wniosku. W przypadku, jeśli w przyszłości się to zmieni, zgodnie z art. 12 ust. 3 uzpd będzie Pan wyodrębniał przychody w ewidencji przychodów według poszczególnych rodzajów usług i właściwych dla nich stawek.
W ramach świadczenia, powyżej wskazanych usług, nie jest Pan dostawcą oprogramowania komputerowego, ani nie doradza w zakresie związanym z oprogramowaniem lub z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.
W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jako przeważający przedmiot swojej działalności wskazał Pan kod Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Mając powyższe na uwadze uznać należy, że świadczone przez Pana usługi (wskazane powyżej) odpowiadają usługom, o których mowa w następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: ,,PKWiU“):
·74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji.
Ta ostatnia pozycja ma związek z tym, że w ramach zapewniania efektywności procesu udziela Pan wsparcia klientom w następującym zakresie:
-utrzymywanie bieżących relacji z odbiorcami usług oferowanych przez Pana klientów, np. poprzez utrzymywanie partnerstwa przedsiębiorstw w celu dalszego rozwoju oferowanego produktu,
-projektowanie strategii komunikacji z kontrahentami Pana klientów,
-współpracy z zespołem sprzedaży, w tym między innymi doradzanie zespołowi sprzedaży w celu zwiększenia jego wydajności.
Podkreślenia jednak wymaga, że w ramach świadczonych usług nie doradza Pan w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem lub projektem.
Zamierza Pan w przyszłości realizować także inne projekty związane z rozwojem produktów cyfrowych oferowanych przez podmioty z sektora IT. Usługi oferowane przez Pana będą także odpowiadać usługom sklasyfikowanym w następujących grupowaniach PKWiU:
·74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·70.21.10.0 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji.
W uzupełnieniu wniosku, wskazał Pan, że podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jest Pan opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od 2022 r. Wniosek dotyczy jednak 2023 r. oraz lat następnych, ponieważ dopiero w 2023 r. pełni Pan funkcję Scrum Mastera.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego do Pana obowiązków, jako Scrum Mastera należy:
-działanie jako lider służebny Zespołu Scrumowego, pomaganie zespołowi poprawić jego wydajność i osiągnąć najlepszą jakość, tworzenie wartości oraz wspieranie zaangażowania zespołu,
-wdrożenie i zastosowanie metodologii Agile w sposobie pracy Product Teamu oraz organizacji,
-zapewnienie efektywności pracy zespołu przy użyciu założeń teorii Scrum, bądź Agile,
-współdziałanie z interesariuszami wewnątrz i poza zespołem, ze wszystkich szczebli, w celu zapewnienia najwyższego poziomu produktywności zespołu,
-usuwanie przeszkód wszelkiego rodzaju,
-przyczynienie się do wyników biznesowych poprzez dostarczanie produktów o wysokiej wartości dla organizacji,
-współpraca z rozproszonym, bądź częściowo rozproszonym zespołem, oceniając i rozwiązując problemy pojawiające się w tym kontekście.
W Pana ocenie powyższe obowiązki (świadczenia) należy zakwalifikować do następujących pozycji PKWiU:
·74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane:
-przyczynienie się do wyników biznesowych poprzez dostarczanie produktów o wysokiej wartości dla organizacji;
·74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane:
-działanie jako lider służebny Zespołu Scrumowego,
-pomaganie zespołowi poprawić jego wydajność i osiągnąć najlepszą jakość,
-tworzenie wartości oraz wspieranie zaangażowania zespołu,
-wdrożenie i zastosowanie metodologii Agile w sposobie pracy Product Teamu oraz organizacji,
-usuwanie przeszkód wszelkiego rodzaju;
·70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji:
-zapewnienie efektywności pracy zespołu przy użyciu założeń teorii Scrum, bądź Agile,
-współdziałanie z interesariuszami wewnątrz i poza zespołem, ze wszystkich szczebli, w celu zapewnienia najwyższego poziomu produktywności zespołu,
-współpraca z rozproszonym bądź częściowo rozproszonym zespołem, oceniając i rozwiązując problemy pojawiające się w tym kontekście.
Do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi świadczone przez Pana w żadnym wypadku nie mają związku z zarządzaniem przedsiębiorstwem klienta. Nie uczestniczy Pan w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniu w zakresie usprawnień w zarządzaniu przedsiębiorstwem, nie ma wpływu na określanie budżetu klienta, nie zarządza też projektami w zakresie, których doradza.
W ramach świadczenia usług wskazanych we wniosku nie jest Pan dostawcą oprogramowania komputerowego, nie doradza w zakresie związanym bezpośrednio z oprogramowaniem, zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.
W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym rozpoczął Pan korzystanie z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie osiągnął Pan przychodu przekraczającego limit określony w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Żaden z Pana klientów nie jest podmiotem powiązanym kapitałowo, osobowo, ani majątkowo.
Nie osiąga Pan przychodów z innych źródeł przychodów niż prowadzona jednoosobowa działalność gospodarcza.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Jaka stawka ryczałtu, wymieniona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, znajdzie zastosowanie do przychodów ze sprzedaży usług świadczonych przez Pana w ramach funkcji Scrum Mastera, opisanych w stanie faktycznym i sklasyfikowanych pod następującymi kodami PKWiU: 74.90.19.0, 74.90.20.0 i 70.21.10.0?
2.Jaka stawka ryczałtu, wymieniona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, znajdzie zastosowanie do przychodów ze sprzedaży usług świadczonych przez Pana w ramach funkcji Scrum Mastera, opisanych w zdarzeniu przyszłym i sklasyfikowanych pod następującymi kodami PKWiU: 74.90.19.0, 74.90.20.0 i 70.21.10.0?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym – uwzględniając wyżej opisane czynności – jest Pan uprawniony do opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, usługi oferowane przez Pana mieszczą się w następujących grupowaniach PKWiU:
·74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indzie niesklasyfikowane,
·74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji.
W poszczególnych punktach art. 12 ust. 1 uzpd nie wskazano żadnego z wymienionych grupowań PKWiU. W związku z tym uważa Pan, że świadczone przez Pana usługi, polegające na wykonywaniu funkcji Scrum Mastera, należy przyporządkować do stawki odpowiedniej dla przychodów z działalności usługowej.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU, z zastrzeżeniem punktu 2 i 3 ust. 1 art. 4 uzpd.
W punkcie 2 i 3 ust. 1 art. 4 uzpd wymienione są definicje działalności gastronomicznej, a także działalności usługowej w zakresie handlu.
Nie wykonuje Pan usług związanych z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów, ani nie prowadzi sprzedaży, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Skoro nie wykonuje Pan działalności gastronomicznej, ani działalności usługowej zakresie handlu, a wykonuje czynności wskazane w PKWiU:
·74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
to uznać należy, że wykonuje Pan działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd, która zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd jest opodatkowana według stawki 8,5%.
Potwierdzenie Pana stanowiska, co do zastosowania stawki 8,5% do wykonywanych przez Pana usług, znaleźć można w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, m.in.:
- interpretacja z 18 stycznia 2023 r., Nr 0114-KDIP3-1.4011.1008.2022.3.MS2: „Uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.19 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, mogły podlegać począwszy od 2022 r. opodatkowaniu stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
- interpretacja z 14 czerwca 2022 r., Nr 0115-KDWT.4011.444.2022.1.IK: „Usługi te klasyfikuje Pan wg symbolu PKWiU 74.90.19 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzam, że [...] przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
- interpretacja z 11 kwietnia 2022 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.33.2022.2.AG: „Reasumując – właściwą stawką do opodatkowania przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.13 oraz 74.90.20 jest 8,5% stawka ryczałtu wynikająca z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
- interpretacja z 31 marca 2022 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.30.2022.2.AG: „Stąd – Pana działalność to działalność usługowa, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dlatego też usługi świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczą sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.20 oraz 82.19.13 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
- interpretacja z 30 grudnia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.788.2022.3.KD: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione będą pozostałe warunki opodatkowania w tej formie”.
Jednocześnie uważa Pan, że do wykonywanych przez Pana usług z grupowania PKWiU 70.21.10.0, nie znajdzie zastosowania stawka, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) uzpd, odnosząca się do usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Zgodnie z art. 4 ust. 4 uzpd oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to. że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Pana zdaniem, skoro nie wykonuje Pan usług związanych z zarządzaniem, ponieważ wykonywane przez Pana usługi (PKWiU 70.21.10.0) polegają jedynie na utrzymywaniu relacji z kontrahentami klientów oraz budowaniu strategii komunikacyjnej, do wykonywanych przez Pana usług nie znajdzie zastosowania stawka, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) uzpd.
W konsekwencji uważa Pan, że do wszystkich wykonywanych przez Pana usług (wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu, o której mowa w 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd.
W Pana ocenie, świadczone przez Pana usługi nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki, o których mowa w grupowaniu 62.02 PKWiU, mimo że projekty przy których Pan działa są niewątpliwie projektami w zakresie IT. Dla właściwego przyporządkowania świadczonych przez Pana usług decydujący jest ich charakter i zakres, a nie przedmiot działalności Pana klientów. Innymi słowy, to że Pana klienci prowadzą działalność w zakresie tworzenia, wdrażania oprogramowania oraz w zakresie doradztwa IT, nie oznacza, że każdy współpracownik tego podmiotu świadczy usługi tego rodzaju. Ważna jest istota działań danego kooperanta. W Pana przypadku, świadczone przez Pana usługi nie mają związku ani z tworzeniem, ani z doradztwem w zakresie oprogramowania, sprzętu komputerowego, czy sieci lub systemów informatycznych. Nie zaliczają się one zatem do usług objętych stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) uzpd.
W świetle objaśnień do PKWiU 2015 (rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), wydanych przez Główny Urząd Statystyczny, pojęcie „usług związanych z oprogramowaniem” zawiera bowiem następującą charakterystykę: „klasa 62.01 – usługi związane z oprogramowaniem – obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania. Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych, pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.”
Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zauważyć należy, że zakres Pana obowiązków wykonywanych jako Scrum Master w żaden sposób nie wpisuje się w przytoczoną powyżej definicję usług związanych z oprogramowaniem i doradztwem w tym zakresie. W zakresie wykonywanych czynności, nie projektuje Pan ani nie pisze kodu związanego z oprogramowaniem, nie poprawia błędów aplikacji, ani nie dopisuje do nich funkcji. Nie jest też doradcą w zakresie sprzętu komputerowego, nie doradza zespołowi jakiego sprzętu powinni używać. Nie sposób zatem uznać, że mieszczą się one w powyższych grupowaniach objętych ryczałtem wynoszącym 12% (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 marca 2022 r., Nr 0114-KDIP2-2.4011.179.2022.1.AP).
W treści opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego świadczone przez Pana usługi kwalifikuje Pan pod numerem PKD: 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Świadczone przez Pana usługi odpowiadają także klasyfikacji PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji.
Ponadto, zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wysokość przewidywanego wynagrodzenia otrzymywanego przez Pana z tytułu wspomnianej umowy, nie przekracza limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) uzpd, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wobec powyższego, przysługuje Panu prawo opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Uzyskuje Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Podsumowując, Pana zdaniem, usługi, które świadczy Pan w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie są związane z tworzeniem oprogramowania, sprzedażą oprogramowania i przenoszeniem praw autorskich do niego, bądź instalowaniem oprogramowania. Wobec powyższego, uzasadnione jest zastosowanie stawki 8,5 % zryczałtowanego podatku dochodowego do przedmiotowych usług świadczonych przez Pana, bowiem nie są to usługi wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) uzpd. Ponadto, nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 uzpd. Zatem, zgodnie z art 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przytaczanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych powinien wynosić 8,5% przychodów z działalności usługowej.
W uzupełnieniu doprecyzował Pan, że świadczone przez Pana usługi w ramach pełnienia funkcji Scrum Mastera nie są związane z tworzeniem oprogramowania, sprzedażą oprogramowania i przenoszeniem praw autorskich do niego, bądź instalowaniem oprogramowania. Jednocześnie, w Pana ocenie, należy je kwalifikować do następujących grupowań PKWiU:
·74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane:
-przyczynienie się do wyników biznesowych poprzez dostarczanie produktów o wysokiej wartości dla organizacji;
·74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane:
-działanie jako lider służebny Zespołu Scrumowego,
-pomaganie zespołowi poprawić jego wydajność i osiągnąć najlepszą jakość,
-tworzenie wartości oraz wspieranie zaangażowania zespołu, wdrożenie i zastosowanie metodologii Agile w sposobie pracy Product Teamu oraz organizacji,
-usuwanie przeszkód wszelkiego rodzaju;
·70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji:
-zapewnienie efektywności pracy zespołu przy użyciu założeń teorii Scrum bądź Agile,
-współdziałanie z interesariuszami wewnątrz i poza zespołem, ze wszystkich szczebli, w celu zapewnienia najwyższego poziomu produktywności zespołu,
-współpraca z rozproszonym, bądź częściowo rozproszonym zespołem, oceniając i rozwiązując problemy pojawiające się w tym kontekście.
Wszystkie wymienione usługi podlegają zatem opodatkowaniu ryczałtowym podatkiem dochodowym według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a) Ustawy. Wskazane usługi nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1 – pkt 4 Ustawy. Nie mają też do nich zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 Ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast, zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
· 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
· 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że świadczy usługi sklasyfikowane pod PKWiU:
·74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
Złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskiwany przychód nie przekracza limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU: 74.90.19.0, 74.90.20.0, 70.21.10.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podjętych w określonych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) i są wiążące tylko w tych sprawach, w których zostały wydane.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right