Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.291.2023.2.MBD
W zakresie ulgi na robotyzację.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:
-opisane w treści stanu faktycznego urządzenie o nazwie „Robot przemysłowy FR” spełnia definicję robota przemysłowego zawartą w treści art. 38eb ust. 3 updop,
-opisane w pkt 5 treści stanu faktycznego pozostałe urządzenia (tzn. poza urządzeniem „Robot przemysłowy FR”) spełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 4 updop,
-z tytułu nabycia wspomnianego urządzenia wraz z urządzeniami peryferyjnymi opisanymi w stanie faktycznym (pkt 5), które łącznie składają się na opisany środek trwały automatycznej linii do paletyzacji D - Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 38eb ust. 1 updop,
-z tytułu nabycia wspomnianego urządzenia wraz z urządzeniami peryferyjnymi opisanymi w stanie faktycznym (pkt 5), które łącznie składają się na opisany środek trwały automatycznej linii do paletyzacji G - Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 38eb ust. 1 updop,
-odliczeniu na podstawie art. 38eb ust. 1 updop, będą podlegały dokonane w okresie od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2027 r. odpisy amortyzacyjne dla wspomnianych środków trwałych (tzn. linii automatycznej paletyzacji D i linii automatycznej paletyzacji G).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lipca 2023 r., które wpłynęło do Organu tego samego dnia.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
1. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów chemicznych - m.in. dla gospodarstwa domowego i profesjonalnych do czyszczenia, przechowywania, poprawy jakości powietrza, czy zwalczania insektów/szkodników. Spółka posiada w Polsce siedzibę działalności gospodarczej, gdzie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Spółka osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.
2. W chwili obecnej Spółka nie prowadzi działalności w specjalnej strefie ekonomicznej ani nie realizuje nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Rok podatkowy Spółki trwa od 1 lipca do 30 czerwca.
3. Spółka zawarła w dniu 19 lipca 2019 r. umowę na dostawę, montaż i uruchomienie dwóch linii paletyzacji kartonów dla linii produkcyjnych o nazwie D oraz G z wykorzystaniem urządzeń przemysłowych.
4. Przedmiotem umowy było zaprojektowanie, wykonanie, zamontowanie, uruchomienie i przeprowadzenie konfiguracji na rzecz Spółki dwóch stanowisk (linii) do automatycznej paletyzacji, dla linii produkcyjnej D oraz G. Wobec tego, wszystkie urządzenia wchodzące w skład linii są fabrycznie nowe. Ponadto, Wykonawca zobowiązał się do przeszkolenia wybranych pracowników Spółki z obsługi przedmiotu umowy.
5. W skład stanowiska do paletyzacji dla linii D wchodzą następujące urządzenia:
a)Przenośnik buforujący do kartonów;
b)Układ rozdzielania i obracania kartonów;
c)Układ kompletacji kartonów;
d)Stanowisko urządzenia przemysłowego firmy F wyposażonego w głowicę manipulacyjną oraz system (…);
e)Magazyn przekładek;
f)System transportu palet;
g)Magazyn palet z automatycznym podajnikiem;
h)Magazyn przekładek;
i)Automatyczna owijarka pierścieniowa z system sterowania Schneider;
j)Wygrodzenie i system zabezpieczeń linii;
k)Układ sterowania z systemem monitoringu;
l)Zabezpieczenie bram (linia paletyzacji będzie wygrodzona dla celów bezpieczeństwa i dostęp do niej w celu np. serwisowania będzie się odbywał za pomocą odpowiednich bram/furtek, zabezpieczonych celem zapobieżenia dostaniu się do linii osób nieupoważnionych).
Stanowisko do paletyzacji dla linii G składa się z identycznych elementów, z zastrzeżeniem pkt i) powyżej - tzn. dla linii G stanowisko do paletyzacji nie zawiera automatycznej owijarki pierścieniowej.
6. Głównym elementem przedmiotu Umowy jest urządzenie przemysłowe o nazwie „Robot przemysłowy FR” o 4 osiach sterowanych za pomocą serwonapędów wraz z głowicą manipulacyjną przystosowaną do realizacji następujących funkcji (zadań):
-pobieranie i układanie na palecie rzędu kartonów,
-pobieranie i układanie na palecie przekładek zgodnie z zaprogramowaną sekwencją,
a także wraz z systemem bezpieczeństwa DCS - umożliwiającym tworzenie specjalnych stref bezpieczeństwa, w których urządzenie sprawdza swoją pozycję i prędkość dzięki wbudowanym w kontroler urządzenia redundantnym układom bezpieczeństwa.
7. Pozostałe elementy stanowiska do paletyzacji stanowią osprzęt niezbędny dla funkcjonowania ww. urządzenia marki FR i realizacji funkcji automatycznej paletyzacji towaru (kartonów). Urządzenie przemysłowe jest urządzeniem o dużym stopniu złożoności, posiada własną instrukcję bezpieczeństwa, jak również może pracować w trybie pracy ręcznej (kontrolowany przez operatora), lub w trybie pracy automatycznej (realizując program wgrany do pamięci kontrolera). W trybie pracy automatycznej kontroler urządzenia komunikuje się ze sterownikiem PLC linii, dzięki czemu maszyna może współpracować z pozostałymi urządzeniami linii D.
8. Głównym urządzeniem sterowniczym linii jest szafa sterownicza. Wewnątrz szafy sterowniczej znajduje się ww. sterownik PLC linii paletyzacji, oraz pozostałe elementy sterownicze i zabezpieczające (styczniki, bezpieczniki, przekaźniki, złączki). Ponadto, linia wyposażona jest w różnego rodzaju czujniki pomiarowe - są to w większości czujniki indukcyjne w obudowie cylindrycznej, optyczne w obudowie prostopadłościennej oraz magnetyczne czujniki położenia tłoka siłownika. Jednocześnie, dzięki systemowi PLC urządzenie wyposażone jest w ciągły monitoring, w celu zdalnego monitorowania, sterowania, programowania i diagnozowania. Dzięki temu analizowana linia do paletyzacji działa co do zasady w sposób automatyczny - według zaprogramowanego schematu. Wymiana danych pomiędzy urządzeniem sterowniczym a pozostałymi urządzeniami składającymi się na linię do automatycznej paletyzacji (w tym z urządzeniem opisanym w pkt 6) odbywa się w formie cyfrowej, w celu sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania działania linii do paletyzacji.
9. Dodatkowo kontroler linii jest wyposażony w tzw. Teach Pendant, czyli przenośny panel operatorski służący do programowania urządzenia i bezpośredniego sterowania ruchami maszyny (w trybie pracy ręcznej) - na wypadek m.in. sytuacji awaryjnych, czy programowania linii.
10. Urządzenia linii pozwalają przede wszystkim na:
a)Automatyczną paletyzację kartonów z produktami Spółki
b)Automatyczne wydawanie pustych palet
c)Automatyczne aplikowanie przekładek na palety
d)Automatyczne rozdzielanie i obracanie transportowanych kartonów
e)Owijanie palet z ułożonymi kartonami (tylko dla linii D)
f)Transport pustych i pełnych palet
11. Linia do paletyzacji, będąca przedmiotem umowy jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki, jak również jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki.
12. Ponadto, linia paletyzacji jest maszyną zaprojektowaną do użytku w środowisku przemysłowym, w zamkniętych halach produkcyjnych/magazynowych. Linia wymaga przemysłowego zasilania elektrycznego, oraz dostępu do instalacji sprężonego powietrza. Linia jest instalacją stacjonarną, na stałe powiązaną z podłożem i nieprzeznaczoną do częstego przenoszenia.
13. Spółka nabyła analizowane urządzenia przed 2022 r. Pierwsze faktury zaliczkowe dotyczące nabycia analizowanych linii do paletyzacji pochodzą z 2019 r. W związku z długotrwałym procesem produkcyjnym tych urządzeń i koniecznością ich odpowiedniej instalacji oraz konfiguracji, powyższe urządzenie Spółka wprowadziła do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w listopadzie 2021 r. (odpisy amortyzacyjne zostały rozpoczęte w roku trwającym od 1 lipca 2021 r. do 30 czerwca 2022 r.) - po zakończeniu instalacji i konfiguracji.
Poza kosztami zakupu analizowanych urządzeń, Spółka poniosła także koszty niezbędne do ich uruchomienia i poprawnego działania - a więc koszty transportu, koszty montażu i konfiguracji, nadzoru nad prawidłowym montażem, itp.
14. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KST) cała pojedyncza linia do automatycznej paletyzacji (tzn. wszystkie jej elementy ujęte pkt 5 a) - l)) została ujęta jako pojedynczy środek trwały (odrębnie liniaD i odrębnie linia G) - zakwalifikowany pod symbolem 479.
15. Spółka rozlicza odpisy amortyzacyjne od ww. aktywów jako koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Natomiast, wydatki na zakup aktywów nie zostały i nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie, jak również Spółka nie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.
W piśmie z 26 lipca 2023 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na następujące pytania:
-Które konkretnie urządzenia stanowią roboty przemysłowe, a które maszyny i urządzenia peryferyjne?
Urządzenie o nazwie „Robot przemysłowy …” jest robotem przemysłowym. Spółka nabyła dwa takie roboty do dwóch linii do paletyzacji. Jego integralną częścią jest układ sterowania z systemem monitoringu, a także stanowisko urządzenia przemysłowego firmy X wyposażonego w głowicę manipulacyjną oraz system DCS i ALPA-ADD.
Natomiast, urządzeniami peryferyjnymi są pozostałe wymienione we wniosku składowe linii do paletyzacji, a więc:
1.Przenośnik buforujący do kartonów;
2.Układ rozdzielania i obracania kartonów;
3.Układ kompletacji kartonów;
4.Magazyn przekładek;
5.System transportu palet;
6.f Magazyn palet z automatycznym podajnikiem;
7.Magazyn przekładek;
8.Automatyczna owijarka pierścieniowa z system sterowania Schneider (występuje tylko w jednej linii do paletyzacji);
9.Wygrodzenie i system zabezpieczeń linii;
10.Zabezpieczenie bram (linia paletyzacji będzie wygrodzona dla celów bezpieczeństwa i dostęp do niej w celu np. serwisowania będzie się odbywał za pomocą odpowiednich bram/furtek, zabezpieczonych celem zapobieżenia dostaniu się do linii osób nieupoważnionych).
-Czy i które urządzenia, które Państwo nabyliście, to roboty o co najmniej 3 stopniach swobody?
„Robot przemysłowy …” to urządzenie o co najmniej 3 osiach sterowanych za pomocą serwonapędów - czyli o co najmniej 3 stopniach swobody.
-Czy urządzenie przemysłowe o nazwie „Robot przemysłowy …”, o którym mowa we wniosku, jest fabrycznie nowe?
Tak - Spółka zakupiła fabrycznie nowe urządzenie.
-Czy i które opisane w stanie faktycznym maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, stanowią lub w ich skład wchodzą:
- jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
- pozycjonery jedno- i wieloosiowe;
- tory jezdne;
- słupowysięgniki;
- obrotniki;
- nastawniki;
- stacje czyszczące;
- stacje automatycznego ładowania;
- stacje załadowcze lub odbiorcze;
- złącza kolizyjne;
- efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
-nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
-obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek?
Spółka nabyła dwie linie do paletyzacji, składające się z robota przemysłowego wraz z następującymi urządzeniami peryferyjnymi funkcjonalnie związanymi z robotami:
a.Przenośnik buforujący do kartonów - przenośnik rolkowy, automatyczny, dzięki któremu kartony z produktami są po kolei transportowane do miejsca działania robota, umożliwiając mu ich układanie na palecie.
b.Układ rozdzielania i obracania kartonów - ten automatyczny układ zapewnia, że kartony są podawane przez przenośnik robotowi pojedynczo, w odpowiedniej orientacji (ułożeniu).
Układ obracania kartonów realizowany poprzez wyskakujący boczny manipulator, który umożliwia właściwe zorientowanie kartonów poprzez umożliwienie obrócenia ich o 90 stopni, w jednym kierunku.
c.Układ kompletacji kartonów -
Układ umożliwia skompletowanie jednego rzędu kartonów lub mniejszej ilości, która będzie przygotowywana do pobrania przez głowicę robota. Układ zawiera zestaw przepychaczy z napędem pneumatycznym, bandy oraz czujniki obecności kartonów.
Jest to urządzenie automatyczne zapewniające prawidłową kompletację rzędu kartonów dostarczanych podajnikami do robota, aby robot przenosił na paletę cały rząd, a nie pojedyncze kartony.
d.Magazyn przekładek;
Podstawowe parametry techniczne:
-gotowe odcięte przekładki umieszczone w stosie.
-przekładki pobierane ze stosu przez robota,
-układ wyposażony w lampę sygnalizującą poziom minimalny,
-stos uzupełniany przez obsługę ręcznie lub za pomocą wózka widłowego/paletowego.
Jest to urządzenie, w którym przechowywane są przekładki kartonowe, które robot pobiera, aby po określonej ilości warstw kartonów ułożonych na palecie, umieścić kartonową przekładkę - ale odpowiedniego zabezpieczenia towaru/kartonów.
e.System transportu palet;
W skład systemu transportu palet wchodzą:
-przenośniki rolkowe,
-przenośniki łańcuchowe,
-układ przepychania pustej palety na stanowisko paletyzacji,
-odbojnice przy przenośnikach do załadunku palet oraz odbioru, zapobiegające uszkodzeniu przez wózek widłowy.
System ten dostarcza robotowi automatycznie pustą paletę, na której robot układa kartony z produktami Spółki.
f.Magazyn palet z automatycznym podajnikiem;
Urządzenie posiada funkcję wydawania pojedynczych paiet z dostarczonego wcześniej stosu. Uzupełnianie pustymi paletami może odbywać się ręcznie lub za pomocą wózka widłowego. Uzupełnianie podajnika nie wstrzymuje pracy linii, a jedynie zatrzymuje proces wydawania palet. Wydawanie palet odbywa się w sposób w pełni automatyczny bez udziału obsługi.
System ten stanowi zasobnik pustych palet, z którego automatycznie są one pojedynczo dostarczane w zasięg działania robota, na której to palecie robot układa kartony z produktami Spółki.
Opisane w pkt a. - f. powyżej urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych stanowią zatem pozycjonery, obrotniki, nastawniki i stacje załadowcze/odbiorcze.
g.Automatyczna owijarka pierścieniowa z system sterowania Schneider (występuje tylko w jednej z dwóch linii do paletyzacji):
OBS ROTOMATIC 1700 L- Jest to w pełni automatyczne urządzenie przystosowane do współpracy z liniami podajników transportujących towar na paletach. OMS Rotomatic jest zaprojektowany do pracy wymagającej najwyższych szybkości pakowania i wysokich wydajności. Przy wysokich wymaganiach dotyczących jakości pakowania i stabilizacji ładunków na paletach gwarantuje ich osiągnięcie, przyjednoczesnym minimalnym zużyciu folii stretch. Wysoka wydajność urządzenia wynika z zastosowanego sposobu owijania ładunku, który stojąc nieruchomo jest otaczany folią wirującą z dużą prędkością wokół palety. Taki sposób aplikowania folii na ładunek nie powoduje powstawania sił odśrodkowych i zabezpiecza towar przed przesunięciami, lub rozsypaniem, w porównaniu do typowych sposobów owijania, podczas których ładunek na palecie obraca się na owi i arce.
Głowica do wstępnego rozciągu folii - urządzenie dające możliwość ustawienia mechanicznie stopnia wstępnego rozciągu folii w zakresie do 280%, oraz elektronicznego ustawienia i kontroli napięcia końcowego folii. Napięcie końcowe folii jest cyfrowo kontrolowane podczas procesu owijania i automatycznie korygowane do zaprogramowanych wartości. Urządzenie zostało zaprojektowane do używania folii stretch z grupy POWER (wysokorozciągliwych).
Urządzenie do zgrzewania dwóch ostatnich warstw folii - przy zakończeniu cyklu pakowania.
Znacząco podnosi jakość zapakowania towaru i zapobiega odklejaniu się warstw folii z zapakowanego ładunku.
System sterowania Schneider stanowi integralną część sterującą działaniem urządzenia.
Umożliwia zaprogramowania i używanie 8 niezależnych programów owijania. Programy można wybierać ręcznie, z panelu operatorskiego, lub przełączać zewnętrznym sygnałem.
Sterownik urządzenia standardowo umożliwia zapamiętanie 8 niezależnych programów owijania. Na życzenie ilość zapamiętywanych programów może zostać zwiększona. Zmiana programów może odbywać się na dwa sposoby:
-Ręczny - operator przełącza odpowiedni program ręcznie z panelu sterowania;
-Automatycznie - zewnętrzny system sterowania podaje do owijarki sygnał zmieniający program dostosowany do najeżdżającego ładunku.
Podnośnik palet służy do uniesienia palety nad poziom podajnika w celu zawinięcia folii pod dolną krawędź palety. Rozwiązanie to zdecydowanie podnosi jakość połączenia palety z ładunkiem stabilizując pakowany towar.
Jest to zatem urządzenie służące do pakowania, rodzaj stacji odbiorczej, która odbiera w sposób automatyczny (za pomocą przenośników) palety z ułożonymi na nich kartonami z produktami ułożonymi przez robota i owija je folią - w celu ostatecznego przygotowania palet do dystrybucji. Co kluczowe - jest to integralny element linii paletyzacji, połączony w jedną całość z jej pozostałymi, opisanymi we wniosku elementami.
h.Wygrodzenie i system zabezpieczeń linii;
Wygrodzenie realizowane jest w postaci siatki bezpieczeństwa okalającej stanowisko pracy robota, wraz z furtkami i bramami dostępowymi. System zabezpieczeń zainstalowany na wygrodzeniu sprawia, że w przypadku otwarcia furtki/bramy praca robota zostaje automatycznie zatrzymana. Ma na to na celu zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa pracownik i zapewnienie, że w trakcie pracy robota, w jego zasięgu nie znajdzie się żadna osoba.
Ten element linii paletyzacji nie stanowi żadnego z wymienionych w pytaniu elementów, ani nie wchodzi w jego skład żaden z wymienionych w pytaniu elementów.
i.Zabezpieczenie bram
Obszar pracy robota jest odpowiednio wygrodzony dla celów bezpieczeństwa i dostęp do niego w celu np. serwisowania odbywa się za pomocą odpowiednich bram/furtek. Otwarcie bramy/furtki powinno nastąpić po wciśnięciu przez obsługę przycisku żądania zatrzymania technologicznego linii paletyzacji, gdy robot zakończy cykl pracy i zatrzyma się w położeniu wyjściowym.
Ten element linii paletyzacji nie stanowi żadnego z wymienionych w pytaniu elementów, ani nie wchodzi w jego skład żaden z wymienionych w pytaniu elementów.
-W jaki sposób wskazane we wniosku urządzenia przyczynią się do zwiększenia produktywności i konkurencyjności na rynku, zabezpieczenia przed ewentualnymi brakami kadrowymi, a tym samym do zagwarantowaniu płynności procesu produkcyjnego?
Linia do paletyzacji usprawnia proces produkcyjny - zapewnia szybsze, efektywniejsze i sprawniejsze paletyzowanie wyrobów gotowych (kartonów z wyrobami gotowymi) w sposób umożliwiający ich hurtową dystrybucję - w porównaniu do wykonywania tego procesu w sposób manualny. Zwiększenie sprawności i szybkości procesu paletyzowania zwiększa produktywność. Długofalowe koszty tej inwestycji będą niższe, niż koszty zatrudnienia pracowników, którzy mogliby manualnie wykonywać te funkcje. Oszczędność kosztów przyczynia się do możliwość utrzymywania niższych cen towarów, co zwiększa konkurencyjność Spółki na rynku. Dzięki robotyzacji analizowanej części procesu produkcyjnego Spółka uniezależnia się od sytuacji na rynku pracy - a tym samym przed ewentualnymi brakami kadrowymi, które mogłyby negatywnie rzutować na płynność procesu produkcyjnego.
-Czy i które urządzenia przemysłowe, które są robotem przemysłowym, stanowią urządzenie integralne do urządzeń peryferyjnych opisanych we wniosku?
Robot przemysłowy … stanowi urządzenie integralne do urządzeń peryferyjnych opisanych w odpowiedzi na pytanie I.4 - robot wraz z tymi urządzeniami składa się na linię paletyzacji. Robot przemysłowy jest ściśle zintegrowany i dopasowany do systemów przygotowujących towar przeznaczony do paletyzacji. Elementy Linii paletyzacji warunkują funkcjonowanie Robota przemysłowego i są z nim na tyle ściśle powiązane, że funkcjonowanie Robota przemysłowego bez tych urządzeń byłoby niemożliwe i pozbawione gospodarczego sensu. Urządzenia składające się na Linię paletyzacji są specjalnie zaprojektowane pod funkcjonowanie Robota przemysłowego i ściśle z nim współpracują, tworząc razem zautomatyzowany i zrobotyzowany system układania produktów gotowych na paletach przeznaczonych do wydania klientom. Zastosowana technologia i automatyka przemysłowa powoduje, że urządzenia Linii paletyzacji mogą być efektywnie wykorzystane tylko przy współpracy z Robotem przemysłowym.
Pytania
1.Czy opisane w treści stanu faktycznego urządzenie o nazwie „Robot przemysłowy FR” spełnia definicję robota przemysłowego zawartą w treści art. 38eb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
2.Czy opisane w pkt 5 treści stanu faktycznego pozostałe urządzenia (tzn. poza urządzeniem „Robot przemysłowy FR”) spełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
3.Czy z tytułu nabycia wspomnianego urządzenia wraz z urządzeniami peryferyjnymi opisanymi w stanie faktycznym (pkt 5), które łącznie składają się na opisany środek trwały automatycznej linii do paletyzacji D - Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT?
4.Czy z tytułu nabycia wspomnianego urządzenia wraz z urządzeniami peryferyjnymi opisanymi w stanie faktycznym (pkt 5), które łącznie składają się na opisany środek trwały automatycznej linii do paletyzacji G - Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT?
5.Czy odliczeniu na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, będą podlegały dokonane w okresie od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2027 r. odpisy amortyzacyjne dla wspomnianych środków trwałych (tzn. linii automatycznej paletyzacji D i linii automatycznej paletyzacji G)?
Państwa stanowisko w sprawie
Do pytania nr 1
Zdaniem Spółki, opisane w treści stanu faktycznego urządzenie o nazwie „Robot przemysłowy FR” spełnia definicję robota przemysłowego zawartą w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.
1.Zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
2.W związku z powyższym definicja robota przemysłowego określona w art. 38eb ustawy o CIT, składa się z dwóch części. Pierwsza z nich określa cechy maszyny, która może zostać uznana za robotę przemysłowego, a druga wymienia dodatkowe warunki, które muszą zostać spełnione łącznie.
3.Analizowana maszyna przemysłowa „Robot przemysłowy FR” spełnia wszystkie elementy pierwszej części definicji robota przemysłowego gdyż jest ona:
a)automatycznie sterowana (za pomocą układów znajdujących się z opisanej szafie sterowniczej),
b)programowalna (analizowana maszyna będzie automatycznie wykonywać zaprogramowane sekwencje ruchów),
c)wielozadaniowa (zadania analizowanej maszyny to pobieranie kartonów z podajnika, układanie na palecie rzędu kartonów, pobieranie przekładek, układanie na palecie przekładek),
d)stacjonarna (zainstalowana w hali produkcyjnej),
e)o co najmniej 3 stopniach swobody (analizowana maszyna posiada 4 osie napędzane za pomocą serwonapędów - czyli 4 stopnie swobody),
f)posiada właściwości manipulacyjne dla zastosowań przemysłowych (manipulowanie paletami i kartonami celem odpowiedniego ułożenia kartonów na paletach dla celu przemysłowego, jako że układanie kartonów na palecie jest jednym z finalnych etapów realizacji procesu przemysłowego - produkcji środków chemicznych, palety z kartonami są następnie dostarczane przez Spółkę jej klientowi dla którego realizowana jest produkcja).
4.Ponadto, zgodnie z drugą częścią analizowanej definicji, aby daną maszynę uznać za robota przemysłowego musi ona spełnić 4 dodatkowe warunki:
1)wymieniać dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania - co jak wskazano w opisie stanu faktycznego jest spełnione;
2)być połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów - co również występuje w analizowanej sytuacji,
3)być monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń - co także jest spełnione jak wynika z opisu stanu faktycznego;
4)być zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika - co również ma miejsce, gdyż paletyzacja dotyczy wyprodukowanych przez Spółkę.
5.Jednocześnie, należy wskazać, że Ustawodawca w żadnym miejscu nie wyjaśnił znaczenia pojęć użytych w treści powyższej definicji legalnej.
6.Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do przesłanki z art. 38eb ust. 3 pkt 1 ustawy opisane w stanie faktycznym urządzenie i procesy świadczą o tym, że maszyny te są podłączone do systemu teleinformatycznego, który służy m.in. do monitorowania i wstępnego diagnozowania stanu maszyny znajdującego się w zakładzie produkcyjnym Wnioskodawcy w (…).
7.Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że system zainstalowany w linii paletyzacji jest systemem teleinformatycznym oraz wspomaga produkcję i zachodzące procesy produkcyjne poprzez zbieranie i archiwizowanie informacji z poszczególnych urządzeń w zakresie ich aktualnego statusu. Za jego pomocą można kontrolować aktualny status urządzenia (np. zaobserwować przerwę w pracy czy ewentualne alarmy). Jednocześnie, Wnioskodawca podkreśla, że ustawodawca jedynie przykładowo wymienia systemy teleinformatyczne takie jak „system zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów”, o czym świadczy zwrot „w szczególności”.
8.Co więcej, stanowisko do paletyzacji jest stale monitorowane poprzez różnego rodzaju czujniki, w szczególności czujniki indukcyjne w obudowie cylindrycznej, wobec tego w ocenie Wnioskodawcy, spełniona została również przesłanka określona w art. 38eb ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT.
9.Odnosząc się z kolei do przesłanki określonej w art. 38eb ust. 3 pkt 4 ustawy, Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z Encyklopedią PWN „cykl produkcyjny” oznacza „okres od rozpoczęcia procesu produkcyjnego do jego zakończenia”(https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/cykl-produkcyjny;3888643).
10.Natomiast, „proces produkcyjny” został zdefiniowany jako „część procesu produkcji, składająca się z działań wykonywanych w zakładzie przemysłowym w celu wytworzenia (z materiałów, półwyrobów, części maszyn i ich zespołów) gotowych wyrobów” (https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/produkcyjny-proces;3962442.html).
11.Wobec powyższego, w ocenie Spółki, aby spełnić powyższą przesłankę, robot powinien wykonywać czynności wchodzące w skład procesu wytwarzania produktów, które są konieczne dla wykonywania pewnych następczych czynności produkcyjnych przez inne maszyny w ramach tego procesu lub odwrotnie.
12.Natomiast, stanowisko do paletyzacji niewątpliwie pełni pewną funkcję w cyklu produkcyjnym zachodzącym w zakładzie Wnioskodawcy, która jest niezbędna dla całego procesu produkcji danego produktu. Jednocześnie, na proces produkcyjny w zakładzie Spółki składa się bardzo wiele współzależnych czynności, które tworzą pewien swoisty ciąg produkcyjny.
13.Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym urządzenia należy uznać za roboty przemysłowe w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, o czym świadczy wypełnienie wszystkich ustawowych przesłanek zawartych w tym przepisie.
14.Jednocześnie, zdaniem Spółki, na spełnienie definicji robota określonej w art. 38eb ust. 3 ustawy, nie powinien mieć wpływu fakt udziału czynnika ludzkiego procesie produkcyjnym tj. fakt, że w ramach powyższego procesu niektórych czynności dokonują pracownicy Wnioskodawcy takich jak: uruchomienie danej maszyny; transport materiałów, jak również możliwość ręcznego sterowania urządzenia przemysłowego wyposażonego w głowicę manipulacyjną.
W piśmie z 26 lipca 2023 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, że w całości podtrzymuje swoje stanowisko zawarte we wniosku. Uściśla przy tym, że „Robot przemysłowy …” jest robotem przemysłowym, który w ocenie Spółki spełnia definicję robota przemysłowego zawartą w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, a jego integralną częścią jest układ sterowania z systemem monitoringu, a także stanowisko robota przemysłowego.
Do pytania nr 2 (stanowisko doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 26 lipca 2023 r.)
Zdaniem Spółki, opisane w pkt 5 treści stanu faktycznego pozostałe urządzenia (tzn. poza urządzeniem „Robot przemysłowy FR”) spełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
15.Zgodnie z art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2)pozycjonery jedno i wieloosiowe;
3)tory jezdne;
4)słupowysięgniki;
5)obrotniki;
6)nastawniki;
7)stacje czyszczące;
8)stacje automatycznego ładowania;
9)stacje załadowcze lub odbiorcze;
10)złącza kolizyjne;
11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
16.Opisane w pkt 5 urządzenia (poza wspomnianym urządzeniem „Robot przemysłowy FR”) są funkcjonalnie związane z używanym przez Spółkę robotem przemysłowym - są to bowiem urządzenia, pozwalające robotowi na realizację jego zadań polegających na pakowaniu kartonów na palety.
Urządzenia te zaopatrują robota w palety i kartony lub służą do programowania robota (zapewniają jego automatyczne sterowanie) - tym samym należy uznać, że stanowią one maszyny i urządzenia peryferyjne w znaczeniu analizowanego przepisu.
W piśmie z 26 lipca 2023 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, że wszystkie urządzenia opisane we wniosku składają się na dwie odrębne linie do paletyzacji. Jest to kompletna zautomatyzowana linia - która składa się z szeregu transporterów rolkowych oraz zasobników, która w sposób automatyczny układa kartony z produktami Spółki na paletach, dzięki czemu są one gotowe do dostarczenia klientom Spółki. Każdy opisany element tej linii (urządzenie peryferyjne) jest funkcjonalnie związany z opisanym robotem przemysłowym - każdy jest niezbędny, by linia spełniała swą funkcję, a tym samym aby robot przemysłowy realizował swą funkcję. Całość została zaprojektowana, dostarczona i zainstalowana przez jednego dostawcę w ramach kompleksowej umowy. Należy podkreślić, że zgodnie z art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT, rodzaje maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych zostały wymienione w tym przepisie tylko przykładowo (o czym świadczy zwrot „w szczególności”) - kluczowa jest ocena, czy opisane urządzenia są funkcjonalnie związane z robotem i w ocenie Wnioskodawcy w jego przypadku ten kluczowy warunek jest spełniony, bo wszystkie opisane urządzenia służą tej samej funkcji co robot - a więc paletyzacji. Nawet jeśli np. elementy ogrodzenia robota w hali i systemu alarmowego rozpatrywane nie stanowią urządzeń, o których mowa w poszczególnych punktach art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT - to mimo wszystko stanowią integralny element linii paletyzacji i tym samym spełniają kryteria do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT. Linia paletyzacji powinna bowiem, w ocenie Wnioskodawcy, być traktowana jako jedna całość użytkowa i techniczna, a w konsekwencji jest w całości urządzeniem peryferyjnym, spełniającym warunki, o których mowa w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT.
Do pytania nr 3 i 4
Ad. 3
Z tytułu nabycia wspomnianego urządzenia wraz z urządzeniami peryferyjnymi opisanymi w stanie faktycznym (pkt 5), które łącznie składają się na opisany środek trwały automatycznej linii do paletyzacji D - Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT.
Ad. 4
Z tytułu nabycia wspomnianego urządzenia wraz z urządzeniami peryferyjnymi opisanymi w stanie faktycznym (pkt 5), które łącznie składają się na opisany środek trwały automatycznej linii do paletyzacji G - Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT.
17.Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
18.Zgodnie z art. 38eb ust. 2 ustawy z kolei, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
19.Jak wynika ze stanu faktycznego i argumentacji wskazanej w uzasadnieniu niniejszego wniosku, Spółka poniosła koszty nabycia dwóch fabrycznie nowych robotów przemysłowych wraz z funkcjonalnie związanymi z nimi urządzeniami peryferyjnymi, składającymi się łącznie na dwa środki trwałe stanowiące stanowisko/linię do automatycznej paletyzacji. Ponadto, koszty związane z montażem i uruchomieniem tych linii - w konsekwencji te koszty, stanowiące wartość początkową omawianych 2 środków trwałych (linia paletyzacji dla G i linia paletyzacji dla D) mogą zostać odliczone od podstawy opodatkowania, zgodnie z zasadami określonymi w art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT.
20.Należy dodatkowo zauważyć, że interpretacji z 16 sierpnia 2022 r. Dyrektor KIS (nr 0111-KDIB1-2.4010.318.2022.2.DP) zaaprobował w analogicznym stanie faktycznym stanowisko, zgodnie z którym odliczenie o którym mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT (tzw. ulga na robotyzację), ma zastosowanie do stanowiska do paletyzacji, składającego się w szczególności z robota do paletyzacji. Również w interpretacji z 1 lipca 2022 r. (0111-KDIB1-2.4010.9.2022.1.AW) zaakceptowano pogląd, że urządzenie do automatycznego pakowania wyrobów, składające się m.in. z paletyzera, może korzystać z analizowanej ulgi.
Do pytania nr 5
Odliczeniu na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, będą podlegały dokonane w okresie od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2027 r. odpisy amortyzacyjne dla wspomnianych środków trwałych (tzn. linii automatycznej paletyzacji D i linii automatycznej paletyzacji G).
21.Jednocześnie, w myśl art. 38eb ust. 5 ustawy odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
22.Natomiast, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
23.W związku z powyższym, ustawodawca zezwala na odliczenie od podstawy opodatkowania maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi, czyli od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
24.Wobec tego, możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu, a nie momentu uwzględnienia środka trwałego w ewidencji środków trwałych.
25.Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r. fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb ustawy, w przypadku gdy Wnioskodawca osiąga dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych odpisy amortyzacyjne dokonane od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r. (dla Spółki oznacza to koszty poniesione od 1 lipca 2022 r.), do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. (dla Spółki oznacza to koszty poniesione do 30 czerwca 2027 r.), będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.
26.Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 sierpnia 2022 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.129.2022.2.AW.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm., dalej: „ustawa nowelizująca”), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzonoprzepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 38eb ust. 2 updop:
za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:
odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 6 updop:
podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.
Art. 38eb ust. 7 updop stanowi zaś, że:
podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
Stosownie do art. 38eb ust. 8 updop:
W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Ad. 1
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy opisane w treści stanu faktycznego urządzenie o nazwie „Robot przemysłowy FR” spełnia definicję robota przemysłowego zawartą w treści art. 38eb ust. 3 updop.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że skoro jak wynika z wniosku nabyte przez Wnioskodawcę fabrycznie nowe urządzenie wraz z jej elementami:
- jest automatycznie sterowana, programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadająca właściwości manipulacyjne lub lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych;
- wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
- jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Wnioskodawcy, w szczególności systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów oraz jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
- jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy
to spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 updop.
Dlatego też, Państwa stanowisko, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, należy uznać za prawidłowe.
Ad. 2
Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczą ustalenia, czy opisane w pkt 5 treści stanu faktycznego pozostałe urządzenia (tzn. poza urządzeniem „Robot przemysłowy FR”) spełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 4 updop.
Zgodnie z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b i c updop:
za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się koszty nabycia fabrycznie nowych:
b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe).
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych definiuje pojęcie maszyn i urządzeń peryferyjnych funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, wskazując katalog urządzeń mieszczący się w tej kategorii.
Tym samym, zgodnie z art. 38eb ust. 4 updop:
przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;
3)tory jezdne;
4)słupowysięgniki;
5)obrotniki;
6)nastawniki;
7)stacje czyszczące;
8)stacje automatycznego ładowania;
9)stacje załadowcze lub odbiorcze;
10)złącza kolizyjne;
11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Brzmienie przywołanych powyżej wymienionych przepisów wskazuje, że ulga na robotyzację obejmuje także koszty uzyskania przychodów poniesione przez Spółkę na urządzenia inne niż roboty przemysłowe. Warunkiem jest w tym przypadku jednak, żeby:
-wydatek był poniesiony na urządzenie peryferyjne bądź maszynę zgodnie z art. 38eb ust. 4 updop oraz
-nabyte urządzenie peryferyjne bądź maszyna były funkcjonalnie związane z robotem przemysłowym.
Jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku, wszystkie urządzenia opisane we wniosku składają się na dwie odrębne linie do paletyzacji. Jest to kompletna zautomatyzowana linia, która składa się z szeregu transporterów rolkowych oraz zasobników, która w sposób automatyczny układa kartony z produktami Spółki na paletach, dzięki czemu są one gotowe do dostarczenia klientom Spółki. Każdy opisany element tej linii (urządzenie peryferyjne) jest funkcjonalnie związany z opisanym robotem przemysłowym - każdy jest niezbędny, by linia spełniała swą funkcję, a tym samym aby robot przemysłowy realizował swą funkcję. Całość została zaprojektowana, dostarczona i zainstalowana przez jednego dostawcę w ramach kompleksowej umowy.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że wygrodzenie i system zabezpieczeń linii oraz zabezpieczenie bram, można zakwalifikować jako urządzenia wskazane w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. c updop, tj. jako fabrycznie nowe maszyny, urządzenia oraz inne rzeczy, funkcjonalnie związane z robotami przemysłowymi, służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe). Wskazane przez Wnioskodawcę urządzenia mają bowiem na celu zapewnienie bezpieczeństwa pracy.
Natomiast, pozostałe urządzenia peryferyjne opisane we wniosku, można zakwalifikować jako urządzenia wskazane w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b updop, tj. jako fabrycznie nowe maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Ad. 3, 4 i 5
Wskazać ponownie należy, że zgodnie z art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a, b i c updop:
za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe).
Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:
odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Jak zostało wskazane we wniosku, w latach podatkowych, w których Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację osiągnie dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych. Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej. Wydatki poniesione na nabycie urządzeń wraz z urządzeniami peryferyjnymi nie zostały Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
W związku z powyższym Wnioskodawca ma prawo skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ust. 1 updop, w stosunku do urządzenia wraz z urządzeniami peryferyjnymi oraz wygrodzenia i systemu zabezpieczeń linii oraz zabezpieczenia bram, które łącznie składają się na opisany środek trwały automatycznej linii do paletyzacji D oraz do urządzenia wraz z urządzeniami peryferyjnymi oraz wygrodzenia i systemu zabezpieczeń linii oraz zabezpieczenia bram, które łącznie składają się na opisany środek trwały automatycznej linii do paletyzacji G.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:
-z tytułu nabycia wspomnianego urządzenia wraz z urządzeniami peryferyjnymi opisanymi w stanie faktycznym (pkt 5), które łącznie składają się na opisany środek trwały automatycznej linii do paletyzacji D - Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 38eb ust. 1 updop, należy uznać za prawidłowe;
-z tytułu nabycia wspomnianego urządzenia wraz z urządzeniami peryferyjnymi opisanymi w stanie faktycznym (pkt 5), które łącznie składają się na opisany środek trwały automatycznej linii do paletyzacji G - Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 38eb ust. 1 updop, należy uznać za prawidłowe.
Pamiętać jednak należy, że skoro ww. linie do paletyzacji stanowią środki trwałe Spółki, to kosztem uzyskania przychodu w ramach ww. ulgi będą odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej tego środka trwałego.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 updop:
kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Z powyższego przepisu wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.
Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 updop, którą stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 updop.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop, pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi.
Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem, w którym odpis amortyzacyjny uznawany jest za koszt podatkowy, a nie z momentem wprowadzenia składnika majątku do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Przy czym ww. ulga dotyczy odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.
Zatem, w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych linii do paletyzacji, które stanowiła fabrycznie nowe aktywa, spełniające warunki określone w art. 38eb updop, w sytuacji osiągania przez Wnioskodawcę dochodów z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych – odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej tego składnika majątku dokonane w latach 2022-2026 będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy odliczeniu na podstawie art. 38eb ust. 1 updop, będą podlegały dokonane w okresie od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2027 r. odpisy amortyzacyjne dla wspomnianych środków trwałych (tzn. linii automatycznej paletyzacji D i linii automatycznej paletyzacji G), należy uznać za prawidłowe.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia, czy:
-opisane w treści stanu faktycznego urządzenie o nazwie „Robot przemysłowy FR” spełnia definicję robota przemysłowego zawartą w treści art. 38eb ust. 3 updop, jest prawidłowe,
-opisane w pkt 5 treści stanu faktycznego pozostałe urządzenia (tzn. poza urządzeniem „Robot przemysłowy FR”) spełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 4 updop, jest prawidłowe,
-z tytułu nabycia wspomnianego urządzenia wraz z urządzeniami peryferyjnymi opisanymi w stanie faktycznym (pkt 5), które łącznie składają się na opisany środek trwały automatycznej linii do paletyzacji D - Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 38eb ust. 1 updop, jest prawidłowe,
-z tytułu nabycia wspomnianego urządzenia wraz z urządzeniami peryferyjnymi opisanymi w stanie faktycznym (pkt 5), które łącznie składają się na opisany środek trwały automatycznej linii do paletyzacji G - Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 38eb ust. 1 updop, jest prawidłowe,
-odliczeniu na podstawie art. 38eb ust. 1 updop, będą podlegały dokonane w okresie od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2027 r. odpisy amortyzacyjne dla wspomnianych środków trwałych (tzn. linii automatycznej paletyzacji D i linii automatycznej paletyzacji G), jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right