Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.304.2023.1.AA
Nieodpłatne przekazanie Miastu projektu Inwestycji Drogowej, w tym towarzyszących mu praw autorskich oraz nieodpłatne zrealizowanie na rzecz Miasta Inwestycji Drogowej przez Państwa, jako Lidera Konsorcjum, nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia oraz opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania na rzecz Miasta projektu Inwestycji Drogowej i nieodpłatnej realizacji Inwestycji Drogowej na rzecz Miasta. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej: „Wnioskodawca”) posiada siedzibę w Polsce i jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest realizacja projektów budowlanych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca realizuje projekty budowlane związane z wznoszeniem budynków mieszkalnych, niemieszkalnych, rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych, przygotowaniem terenów pod budowę, kupnem i sprzedażą nieruchomości na własny rachunek.
W ramach realizacji jednego z ww. projektów Wnioskodawca realizuje obecnie m.in. wspólne przedsięwzięcie (opisane w dalszej części), na potrzeby którego w dniu 4 stycznia 2022 r. wraz z innymi podmiotami zawiązał konsorcjum, które umożliwi każdemu z jego członków zrealizowanie niezależnych od siebie inwestycji (dalej: „Konsorcjum”). W skład powyższego Konsorcjum, poza Wnioskodawcą, wchodzą:
- (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej: „Konsorcjant 1”),
- (…) (dalej: „Konsorcjant 2”),
- (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (…) (dalej: „Konsorcjant 3”) oraz
- (…) spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej: „Konsorcjant 4”);
Wnioskodawca wraz z Konsorcjantem 1, Konsorcjantem 2, Konsorcjantem 3 i Konsorcjantem 4 w dalszej części niniejszego Wniosku będą określani łącznie jako „Konsorcjanci”.
Wszyscy Konsorcjanci są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT.
Konsorcjanci wskazują, że skład Konsorcjum może ulec zmianie tzn. np. do Konsorcjum mogą przystąpić inne podmioty zainteresowane realizacją wspólnego przedsięwzięcia, do realizacji którego Konsorcjum zostało powołane. Niemniej jednak obecnie Konsorcjanci nie planują takiego scenariusza.
Wnioskodawca, jako spółka specjalnego przeznaczenia, oraz pozostali Konsorcjanci planują zrealizować przedsięwzięcia budowlane w (…) (w odniesieniu do poszczególnych przedsięwzięć realizowanych przez każdego z Konsorcjantów dalej: „Inwestycja Deweloperska”, lub razem, w odniesieniu do wszystkich Inwestycji Deweloperskich: „Inwestycje Deweloperskie”). Wszyscy Konsorcjanci po zrealizowaniu Inwestycji Deweloperskich zamierzają dokonywać sprzedaży lokali. Sprzedaż lokali prowadzona przez każdego z Konsorcjantów co do zasady będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: „VAT”).
Inwestycje Deweloperskie każdego z Konsorcjantów będą od siebie niezależne – każdy z Konsorcjantów prowadzi niezależną działalność gospodarczą. Niemniej jednak ze względu na lokalizacje planowanych Inwestycji Deweloperskich każdego z Konsorcjantów, w celu ich zrealizowania, konieczna jest budowa drogi do budynków, które Konsorcjanci planują zbudować.
Droga do budynków, która ma zostać zbudowana w ramach Inwestycji Deweloperskich, jako droga publiczna, docelowo należeć będzie do Miasta (…) (dalej: „Miasto”). Wnioskodawca pragnie przy tym wskazać, iż wybudowanie drogi jest warunkiem koniecznym dla realizacji Inwestycji Deweloperskich tak przez samego Wnioskodawcę jak i każdego z pozostałych Konsorcjantów, z uwagi na konieczność zapewnienia Inwestycjom Deweloperskim dostępu do drogi publicznej.
Mając na uwadze wspólny cel, Konsorcjanci zawiązali Konsorcjum, które zawarło z Miastem umowę z 5 stycznia 2023 r., w sprawie realizacji inwestycji drogowej, w myśl której Konsorcjum zrealizuje wspólne przedsięwzięcie tzn. nieodpłatnie zbuduje drogę, która docelowo będzie własnością Miasta oraz pokryje wszystkie związane z tym koszty.
Do celów Konsorcjum, zgodnie z umową Konsorcjum, należy:
- wykonanie projektu przebudowy ulicy (…) w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 162; dalej: „Ustawa drogowa”) na działkach gruntu Obręb (…): (…) oraz Obręb (…): (…) położonych w (…) (dalej: „Inwestycja Drogowa”),
- zawarcie z Miastem umowy w sprawie realizacji Inwestycji Drogowej (dalej: „Umowa ZRiD”),
- uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację Inwestycji Drogowej (dalej: „Decyzja ZRiD”),
- przekazanie projektu, o którym mowa punkcie 1. powyżej nieodpłatnie wraz z prawami autorskimi na rzecz Miasta,
- poniesienie kosztów w zakresie czynności opisanych w punkcie 1 i 2 powyżej, w tym w szczególności poniesienie kosztów wypłaty odszkodowań przez Miasto w związku z wywłaszczeniem nieruchomości nabycia/wykupu nieruchomości gruntowych niezbędnych do realizacji Inwestycji Drogowej, wskazanej w punkcie 1.
Realizacja wszystkich wskazanych wyżej czynność będzie określana dalej jako „Wspólne Przedsięwzięcie”.
Zawarcie umowy Konsorcjum (utworzenie Konsorcjum) miało na celu uregulowanie zasad współpracy między Konsorcjantami i stworzenie prawnej podstawy do zrealizowania Wspólnego Przedsięwzięcia. Tym samym powstanie Konsorcjum nie kreuje pomiędzy Konsorcjantami stosunku spółki cywilnej, spółki cichej ani spółki handlowej. Każdy z Konsorcjantów pozostaje niezależnym podmiotem i w stosunku do osób trzecich ponosi całkowitą samodzielną odpowiedzialność za swoje działania.
Konsorcjum nie będzie także odrębnym podatnikiem podatku VAT.
Konsorcjum powstało na czas określony tzn. na czas wykonania Wspólnego Przedsięwzięcia. Konsorcjanci mają obowiązek współdziałania przy realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia. Liderem Konsorcjum jest Wnioskodawca, tym samym jest on uprawniony do reprezentowania Konsorcjum i składania w jego imieniu oświadczeń woli we wszystkich sprawach związanych z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia.
Lider Konsorcjum jest uprawniony w szczególności do:
- reprezentowania Konsorcjum we wszystkich sprawach i przed wszystkimi organami administracji publicznej oraz osobami trzecimi, dotyczących wykonania Inwestycji Drogowej,
- reprezentowania Konsorcjum we wszystkich sprawach dotyczących uzyskania Decyzji ZRiD,
- reprezentowania Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z przekazaniem projektu Inwestycji Drogowej, wraz z prawami autorskimi na rzecz Miasta,
- zaciągania w imieniu Konsorcjum zobowiązań w zakresie czynności wskazanych powyżej pod warunkiem ich akceptacji zgodnie z trybem określonym w Umowie Konsorcjum,
- dokonywania w imieniu Konsorcjum czynności związanych z realizacją prac określonych w umowie ZRiD,
- podejmowania innych decyzji i czynności prawnych, składania oświadczeń wiedzy w związku z realizowanym Wspólnym Przedsięwzięciem, z wyłączeniem spraw wyraźnie zastrzeżonych dla Konsorcjantów na mocy postanowień Umowy Konsorcjum.
Wnioskodawca otrzymał lub otrzyma od każdego z Konsorcjantów pełnomocnictwa do dokonywania w ich imieniu i na ich rzecz czynności wskazanych powyżej, koniecznych do realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia.
Grunty, na których zostanie zrealizowana Inwestycja Drogowa przez Konsorcjum należą do:
- Konsorcjantów (na podstawie użytkowania wieczystego lub tytułu własności),
- Miasta,
- Innych podmiotów (na podstawie użytkowania wieczystego lub tytułu własności).
W celu realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia – tj. przede wszystkim realizacji Inwestycji Drogowej - konieczne będzie pozyskanie przez Miasto wszystkich gruntów, na których ma znajdować się droga. Wobec tego przed przystąpieniem do prac budowlanych związanych z Inwestycją Drogową, nastąpi wywłaszczenie nieruchomości, na których ma zostać zrealizowana Inwestycja Drogowa. Wywłaszczenie nastąpi na podstawie art. 12 ust. 4 Ustawy drogowej, zgodnie z którym nieruchomości lub ich części konieczne do realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna.
W związku z powyższym, w pierwszej kolejności dojdzie do wydania przez miasto Decyzji ZRiD. Na mocy art. 12 ust. 4 pkt 2 Ustawy Drogowej natomiast, wydanie ostatecznej Decyzji ZRiD spowoduje przejście z mocy prawa własności wszystkich działek gruntu, w tym zarówno należących do Konsorcjantów, jak i podmiotów trzecich, na których powstanie Inwestycja Drogowa.
Koszty wypłaty odszkodowań w związku z wywłaszczeniem gruntów przez Miasto poniosą bezpośrednio Konsorcjanci w częściach równych.
W efekcie powyższych działań, realizacja Inwestycji Drogowej odbywać się będzie w całości na gruntach należących do Miasta.
Całkowity koszt realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia, w tym koszt realizacji Inwestycji Drogowej, poniosą Konsorcjanci. Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum dokona realizacji Inwestycji Drogowej, tj. wykona wszelkie niezbędne prace w zakresie przebudowy drogi, gdzie prace projektowe oraz budowlane związane z realizacją Inwestycji Drogowej zostaną faktycznie powierzone podmiotowi trzeciemu na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum z podmiotem realizującym prace.
Zastrzec w tym miejscu jednak należy, że wyjątkiem na tym polu pozostaje nabycie przez Konsorcjantów działek gruntu niezbędnych w zakresie docelowej realizacji Inwestycji Drogowej. W takim wypadku, koszt nabywanych działek gruntowych poniesiony został samodzielnie przez każdego z Konsorcjantów.
Podmiotom trzecim może zostać powierzone także wykonanie innych czynności koniecznych do realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia na podstawie umowy pomiędzy Wnioskodawcą a danym podmiotem. Wobec tego wszystkie faktury wystawiane przez podmioty wykonujące prace będą wskazywały jako nabywcę tych usług Wnioskodawcę (jako Lidera Konsorcjum). Co do zasady dostawa towarów oraz świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia będzie podlegała opodatkowaniu VAT i dokumentowana będzie za pomocą faktur wystawionych na rzecz Wnioskodawcy.
Wszystkie płatności, do poniesienia których zobowiązane będzie Konsorcjum w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia, będą dokonywane przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum. Tym samym Wnioskodawca poniesie następujące koszty:
- koszt nabycia od podmiotów trzecich towarów i usług związanych z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia, w tym zwłaszcza z realizacją Inwestycji Drogowej,
- koszt związany z uzyskaniem wszelkich wymaganych zgód i zezwoleń koniecznych do realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia.
Zaznaczyć przy tym należy, iż zgodnie z Umową Konsorcjum Konsorcjanci zobowiązują się do ponoszenia uzgodnionych kosztów w równych częściach (szacunkowe koszty Wspólnego Przedsięwzięcia są wcześniej ustalane). Umowa wskazuje także, że każdy Konsorcjant dokonuje wpłat na rzecz Wnioskodawcy jako Lidera Konsorcjum w związku z dokonywanymi rozliczeniami Wspólnego Przedsięwzięcia.
Mając na uwadze powyższe, Konsorcjanci zamierzają dokonać wszelkich niezbędnych rozliczeń. Koszty zostaną podzielone wg odpowiedniej proporcji pomiędzy Konsorcjantów.
Końcowo Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż przedmiotem niniejszego wniosku nie pozostaje kwestia rozliczeń wzajemnych pomiędzy Konsorcjantami, która to kwestia w zakresie VAT pozostaje przedmiotem odrębnego, równolegle składanego wniosku wspólnego.
Pytania
1.Czy Wnioskodawcy, jako Liderowi Konsorcjum, będzie przysługiwało w pełnej wysokości prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z tytułu nabywanych towarów i usług w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia?
2.Czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę, jako Lidera Konsorcjum, na rzecz Miasta projektu Inwestycji Drogowej, w tym opisanych we wniosku towarzyszących mu praw autorskich oraz nieodpłatne zrealizowanie na rzecz Miasta Inwestycji Drogowej (tj. wykonanie wszelkich niezbędnych prac w celu przebudowy drogi) będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1.Wnioskodawcy, jako Liderowi Konsorcjum, będzie przysługiwało w pełnej wysokości prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z tytułu nabywanych towarów i usług w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia.
2.Nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę, jako Lidera Konsorcjum, na rzecz Miasta projektu Inwestycji Drogowej, w tym opisanych we wniosku towarzyszących mu praw autorskich oraz nieodpłatne zrealizowanie na rzecz Miasta Inwestycji Drogowej (tj. wykonanie wszelkich niezbędnych prac w celu przebudowy drogi), nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Uzasadnienie stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia przyszłego.
Ad. 1
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tego artykułu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Granicę w tak przyznanym podatnikom prawie do odliczenia podatku naliczonego określa art. 88 ustawy o VAT, który stanowi katalog sytuacji, w ramach których ex lege, podatnik nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego (tzw. przesłanki negatywne odliczenia).
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego istotne jest zatem ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, pozostają w związku z czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest podatek należny (powstanie zobowiązania podatkowego). Ponadto istotne jest ustalenie, czy w ramach danej sytuacji nie zachodzi przesłanka negatywna z art. 88 ustawy o VAT.
Związek z czynnościami opodatkowanymi VAT, o którym mowa była powyżej, może przybrać charakter bezpośredni lub pośredni. Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Związek pośredni występuje natomiast wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podatnika, tj. jego działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT oraz przyczyniają się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.
W celu ustalenia czy Wnioskodawcy, jako Liderowi Konsorcjum, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy najpierw ustalić czy istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ponoszonymi wydatkami w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia, a czynnościami opodatkowanymi realizowanymi przez Wnioskodawcę w ramach opisanej we wniosku prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na realizacji projektów budowlanych.
Odnosząc powyższe rozważania do zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, należy zauważyć, że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia, co do zasady, warunkują możliwość wykonywania czynności opodatkowanych VAT przez Wnioskodawcę, tj. realizacji Inwestycji Deweloperskiej i dalej sprzedaży opodatkowanej VAT.
Oprócz obowiązku w zakresie zapewnienia dostępu do drogi publicznej (będącego warunkiem sine qua non, wynikającym z art. 16 ust. 1 Ustawy drogowej) Wnioskodawca zauważa, iż realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia i w efekcie zapewnienie dostępu do drogi publicznej, w tym niezbędnej infrastruktury towarzyszącej, doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności Inwestycji Deweloperskiej oraz podniesie jej standardu. Powyższe będzie bowiem jednym z istotnych czynników wyboru lokalizacji przez potencjalnych nabywców lokali w Inwestycji Deweloperskiej, co z kolei przełoży się na uzyskanie wyższych cen z tytułu sprzedaży, stanowiących jednocześnie obrót w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
Należy też wskazać, iż omawiane wydatki nie mieszczą się w katalogu z art. 88 ustawy o VAT, który niwelowałby prawo do odliczenia VAT przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum.
Przedmiotowe wydatki będą zatem związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT polegającą m.in. na sprzedaży lokali w Inwestycji Deweloperskiej. Należy zauważyć, że Wnioskodawca w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia dąży do zapewnienia bądź zwiększenia swoich obrotów z tytułu czynności opodatkowanych, tj. sprzedaży lokali / udziałów w infrastrukturze wewnętrznej / miejsc postojowych w Inwestycji Deweloperskiej, do której prowadzić będzie droga, której budowa jest przedmiotem Inwestycji Drogowej. Powyższe oznacza, że zostanie spełniony warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie związku nabywanych towarów i usług związanych ze Wspólnym Przedsięwzięciem z czynnościami opodatkowanymi.
Nieodpłatna realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Miasta stanowić będzie jedynie wyraz tego, że Wnioskodawca działając jako Lider Konsorcjum wywiązuje się ze swojego ustawowego obowiązku oraz warunków ustalonych w ramach porozumienia z Miastem. Poszczególne elementy składające się na efekt Wspólnego Przedsięwzięcia będą bowiem ściśle związane z gruntami w taki sposób, że ich odłączenie nie będzie możliwe bez ich uszkodzenia bądź istotnej zmiany, a zatem nakłady inwestycyjne ponoszone w tym celu nie będą mogły być przedmiotem odrębnej własności która mogłaby być zbyta lub przekazana niezależnie od siebie. Z punktu widzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy, tj. z ekonomicznego punktu widzenia, inwestycja ta jest przede wszystkim ściśle związana z realizacją Inwestycji Deweloperskiej i opodatkowaną VAT sprzedażą lokali.
Stanowisko, w myśl którego podmiotowi ponoszącemu wydatki na budowę infrastruktury drogowej przekazanej jednostce sektora publicznego przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z ww. wydatkami potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) w interpretacjach indywidualnych z:
- 22 lutego 2022 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.99.2022.1.BS,
- 30 listopada 2021 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.686.2021.2.ASZ,
- 18 maja 2021 r. nr 0112-KDIL1-2.4012.114.2021.3.PM,
- 14 maja 2021 r. nr 0112-KDIL1-2.4012.112.2021.3.ST,
- 15 lutego 2021 r. nr 0114-KDIP4-3.4012.685.2020.1.IG,
- 27 stycznia 2021 r. nr 0114-KDIP4-3.4012.692.2020.1.EK,
- 25 marca 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.33.2020.1.RMA,
- 26 listopada 2019 r. nr 0112-KDIL4.4012.437.2019.2.AR.
Powyższe podejście pozostaje w zgodzie ze stanowiskiem wyrażonym na gruncie analogicznej sprawy przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”), w sprawie, w które TSUE potwierdził, iż wydatki czynione na rozbudowę drogi gminnej (ogólnodostępnej i mającej charakter publiczny), która to rozbudowa stanowiła warunek konieczny dla uzyskania zgody na eksploatację kamieniołomu przez skarżącą w ramach postępowania przed TSUE spółkę, stanowią koszty pośrednio związane z działalnością opodatkowaną i jako takie dają prawo do odliczenia VAT naliczonego na zasadach ogólnych (por. wyrok z 16 września 2020 r., w sprawie C-528/19 Mitteldeutsche Hartstein-Industrie AG.).
Końcowo Wnioskodawca pragnie wskazać, iż wywiedzione powyżej prawo do odliczenia wydatków ponoszonych w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia będzie przysługiwało Wnioskodawcy jako Liderowi Konsorcjum w pełnej wysokości (tj. w pełnej kwocie podatku naliczanego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia). Jak wynika z opisu zawartego w niniejszym wniosku, to Lider Konsorcjum (Wnioskodawca) będzie dokonywał nabycia towarów oraz usług, które służyć będą realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia. W tym zakresie podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT będzie Wnioskodawca, jako Lider Konsorcjum, a nie Konsorcjum lub też pozostali Konsorcjanci. Tym samym to Wnioskodawca, jako Lider Konsorcjum, będzie nabywał towary i usługi, tj. będzie odpowiednio nabywał towary „jak właściciel” oraz będzie usługobiorcą nabywanych usług. W efekcie to z perspektywy Wnioskodawcy jako Lidera Konsorcjum należy badać całościowo prawo do odliczenia VAT naliczonego.
W ocenie Wnioskodawcy, fakt następczych wzajemnych rozliczeń między Konsorcjantami, który pozostaje przedmiotem odrębnego wniosku, pozostaje bez wpływu na ocenę prawa do odliczenia VAT w zakresie nabywanych towarów i usług przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum w związku ze Wspólnym Przedsięwzięciem. Na tym polu bowiem kluczowy pozostaje związek pomiędzy nabywanymi przez Wnioskodawcę towarami i usługami, a czynnościami opodatkowanymi, które – jak wykazano wyżej – będzie niewątpliwie występować.
Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora KIS z:
- 2 marca 2022 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.70.2017.13.RM,
- 18 stycznia 2021 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.584.2020.1.MMA.
Mając na względzie przytoczone powyżej argumenty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki ponoszone w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia, które Wnioskodawca będzie ponosił jako Lider Konsorcjum, spełniają przesłanki do uznania ich za zakupy związane z działalnością opodatkowaną VAT Wnioskodawcy, jaką docelowo będzie sprzedaż lokali w ramach realizowanej Inwestycji Deweloperskiej.
Tym samym Wnioskodawcy, jako Liderowi Konsorcjum, będzie przysługiwało w pełnej wysokości prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT z tytułu nabywanych towarów i usług w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia.
Ad. 2
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług należy rozumieć co do zasady każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, która nie jest dostawą towarów (w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT), w tym m.in. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT przez świadczenie usług należy rozumieć każde nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Jak wynika z powyższego, opodatkowaniu VAT na gruncie ustawy podlega nie tylko odpłatne świadczenie usług ale również takie, które ma charakter nieodpłatny pod warunkiem, iż świadczenie takie następuje dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (np. świadczenia dla celów prywatnych).
W efekcie, w myśl wykładni a contrario, jeżeli podatnik dokonuje nieodpłatnego świadczenia usług, które następuje do celów prowadzonej działalności gospodarczej przez podatnika, taka czynność nie jest opodatkowana VAT.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum dokona bez wynagrodzenia przekazania Miastu projektu Inwestycji Drogowej, w tym opisanych we wniosku towarzyszących mu praw autorskich.
Wnioskodawca, jako Lider Konsorcjum, stosownie do porozumienia zawartego z Miastem, bez wynagrodzenia dokona faktycznej realizacji Inwestycji Drogowej, tj. wykona wszelkie niezbędne prace w zakresie przebudowy ulicy (…), zgodnie ze wskazanym uprzednio projektem.
Opisane wyżej czynności, tj. przekazanie projektu Inwestycji Drogowej wraz z towarzyszącymi jej prawami, jak również faktyczne realizacja przebudowy ul. (…) na rzecz Miasta, należy zakwalifikować jako świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, które będą miały charakter nieodpłatny.
Czynności takich nie sposób zakwalifikować jako czynności służących celom innym niż działalność gospodarcza podatnika. Pomimo że omawiane czynności będą miały charakter nieodpłatny, będą one wypadkową realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia, które to z kolei realizowane jest w związku i z uwagi na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. Docelowo bowiem przedmiotowe czynności umożliwią m.in. Wnioskodawcy realizację Inwestycji Deweloperskiej.
W efekcie, omawiane czynności będą stanowiły świadczenie usług mające charakter nieodpłatny, które zarazem będą dokonane w celu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalność gospodarczej (tj. realizację Inwestycji Deweloperskiej), a więc nie będą wypełniały dyspozycji art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.
Powyższe stanowisko w zakresie braku opodatkowania tego typu przekazania zostało potwierdzone przez Dyrektora KIS m.in. w interpretacjach indywidualnych z:
- 27 stycznia 2023 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.11.2023.1.MM,
- 25 października 2022 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.647.2022.2.IK,
- 18 maja 2021 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.114.2021.3.PM,
- 25 marca 2020 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.33.2020.1.RMA.
Wobec powyższego należy uznać, iż przekazanie bez wynagrodzenia Miastu projektu Inwestycji Drogowej, w tym opisanych we wniosku towarzyszących mu praw autorskich, przez Wnioskodawcę jako Lidera Konsorcjum, jak również nieodpłatne zrealizowanie na rzecz Miasta Inwestycji Drogowej (tj. wykonanie wszelkich niezbędnych prac w celu przebudowy drogi), nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu VAT z uwagi na fakt, iż czynności te będą pozostawały w związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, co wyłącza opodatkowanie VAT takich czynności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad. 1
W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle tego przepisu:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.
Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.
Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.
Jak wskazano wyżej, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.
Z treści złożonego wniosku wynika, że wybudowanie drogi jest warunkiem koniecznym dla realizacji przez Państwa Inwestycji Deweloperskiej, z uwagi na konieczność zapewnienia Inwestycji Deweloperskiej dostępu do drogi publicznej. W celu zrealizowania Inwestycji Deweloperskiej konieczna jest budowa drogi do budynków, które planują Państwo zbudować. Po zrealizowaniu Inwestycji Deweloperskiej zamierzają Państwo dokonywać sprzedaży lokali, która to sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
W niniejszej sprawie zachodzi zatem związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami poniesionymi w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia, a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w ramach Państwa działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży lokali. Daje to podstawę do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na towary i usługi w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia, jednak prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.
Podsumowując, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi w związku z realizacją Wspólnego Przedsięwzięcia. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 88 ustawy.
Ad. 2
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ust. 1 ustawy:
opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.
I tak, przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że:
za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 645 ze zm.):
budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 16 ust. 2 ww. ustawy:
szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi, a inwestorem inwestycji niedrogowej.
W myśl zaś art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
Przepis art. 48 Kodeksu cywilnego stanowi natomiast, że:
z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.
Państwa wątpliwości dotyczą opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania Miastu projektu Inwestycji Drogowej, w tym towarzyszących mu praw autorskich oraz nieodpłatnego zrealizowania na rzecz Miasta Inwestycji Drogowej przez Państwa jako Lidera Konsorcjum.
Analiza przedstawionego przez Państwa opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że przekazania na rzecz Miasta wykonanej Inwestycji Drogowej na gruntach należących do Miasta, w tym przekazania projektu Inwestycji Drogowej i towarzyszących mu praw autorskich, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Planują Państwo wykonać projekt przebudowy ulicy, przekazać go nieodpłatnie wraz z prawami autorskimi na rzecz Miasta, a także wykonać wszelkie niezbędne prace w zakresie przebudowy drogi, która zostanie przekazana nieodpłatnie na rzecz Miasta. Realizacja Inwestycji Drogowej odbywać się będzie w całości na gruntach należących do Miasta. Zatem przekazania drogi wybudowanej na terenach należących do Miasta, jak i niezbędnej do tego dokumentacji (projektu Inwestycji Drogowej wraz z prawami autorskimi) nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.
Zatem, opisane czynności będą stanowić świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy.
Z uwagi natomiast na fakt, że przekazanie zarówno projektu Inwestycji Drogowej wraz z prawami autorskimi, jak i wybudowanej drogi nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.
Uwzględniając powyższe uznać należy, że w opisanej sprawie nieodpłatne przekazanie przez Państwa, jako Lidera Konsorcjum, na rzecz Miasta projektu Inwestycji Drogowej, w tym towarzyszących mu praw autorskich oraz nieodpłatnego zrealizowania na rzecz Miasta Inwestycji Drogowej, stanowić będą nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynności te nie będą spełniać wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia ich opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu – jak wskazano – świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
W przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie projektu Inwestycji Drogowej oraz nieodpłatne jej zrealizowanie przez Państwa jako Lidera Konsorcjum na rzecz Miasta będzie miało związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Jak wynika z opisu sprawy, wybudowanie drogi jest warunkiem koniecznym dla realizacji przez Państwa Inwestycji Deweloperskiej, z uwagi na konieczność zapewnienia Inwestycji Deweloperskiej dostępu do drogi publicznej. W celu zrealizowania Inwestycji Deweloperskiej konieczna jest budowa drogi do budynków, które planują Państwo zbudować. Po zrealizowaniu Inwestycji Deweloperskiej zamierzają Państwo dokonywać sprzedaży lokali, co stanowi przedmiot prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej.
A zatem, nieodpłatne przekazanie Miastu projektu Inwestycji Drogowej, w tym towarzyszących mu praw autorskich oraz nieodpłatne zrealizowanie na rzecz Miasta Inwestycji Drogowej przez Państwa, jako Lidera Konsorcjum, nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).