Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.348.2023.2.NW
Prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 2 pkt 33 lit. a ustawy o VAT na świadczenie usług wymienionych we wniosku.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 lipca 2023 r. (wpływ 17 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jesteście Państwo polską osobą prawną (fundacją). Fundacja jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a jej dochody są w całości opodatkowane na terytorium RP.
Do celów statutowych Fundacji należy m.in. działalność na rzecz i w zakresie:
· kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
· działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
· działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
·działalności na rzecz ochrony środowiska, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
·działania na rzecz hodowców owiec, tradycyjnego pasterstwa, wspieranie baców, juhasów i gazdów,
·pielęgnowania naturalnych walorów środowiska, dbałość o ochronę środowiska i dziedzictwo przyrodnicze (…) poprzez podejmowanie działań, np. prowadzenie tradycyjnej gospodarki pasterskiej, ekologiczne rolnictwo.
W ramach wypełniania celów statutowych, Fundacja świadczy następujące usługi kulturalne (dalej jako „Usługi”) – odpłatne, jak i nieodpłatne:
1.Warsztaty w (...):
· zajęcia edukacyjne o kulturze pasterskiej;
·zajęcia edukacyjne o kulturze ludów (…);
·prezentacja instrumentów pasterskich;
·nauka śpiewu melodii pasterskich;
·zajęcia rękodzielnicze z owczej wełny.
2. (...):
·zajęcia umuzykalniające dla najmłodszych dzieci w oparciu o muzykę ludową górali (…).
3.Warsztaty robienia serów:
· pokaz wyrobu tradycyjnych serów pasterskich: bundz, oscypek, bryndza;
·przedstawienie historii pasterstwa.
4.Warsztaty muzyczne:
· nauka gry na instrumentach ludowych: piszczałki, dudy (…), basy;
·nauka gry na skrzypcach;
·nauka śpiewu;
·zajęcia edukacyjne o kulturze górali (…).
5.Potańcówki:
· prezentacja tradycyjnych kapel góralskich;
·nauka tradycyjnych tańców góralskich.
6.Warsztaty zielarskie:
· zajęcia edukacyjne o lokalnych ziołach i kulturowych ich zastosowaniach.
7.Wyjście (...):
· wycieczka edukacyjna w góry, podczas której omawiana jest historia górali (…);
· prezentacja zwyczajów pasterskich.
8.Koncerty:
·prezentacja tradycyjnych kapel góralskich;
·prezentacja kultury ludowej górali (…).
Fundacja za świadczenie Usług wystawia faktury m.in. na rzecz przedszkoli. W przypadku osiągnięcia zysków ze świadczenia Usług, Fundacja przeznacza je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych Usług.
Świadczone usługi nie są usługami:
a)związanymi z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
b)wstępu: na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych, do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
c)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
d)związanymi z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
e)działalności agencji informacyjnych;
f)wydawniczymi;
g)radia i telewizji,
h)ochrony praw.
W uzupełnieniu do wniosku, przesłanym 17 lipca 2023 r. – udzielili Państwo następujących informacji:
Państwa działalność kulturalna w odniesieniu do poszczególnych usług przejawia się w następujący sposób:
1.Warsztaty w (...):
·Zajęcia o kulturze pasterskiej – teren (…) (miejsce Państwa działalności) historycznie słynie z pasterstwa. Tradycja ta z czasem zaczęła zanikać, jednak w trakcie warsztatów z dziećmi upowszechniają Państwo kulturę poprzez nawiązywanie do zwyczajów i tradycji pasterstwa, które miały miejsce na (…). Organizując warsztaty chcą Państwo zapoznać jak największe grono odbiorców z wytworem kultury jakim jest pasterstwo.
·Zajęcia o kulturze ludów (…) – nawiązanie do elementów (…), które pozostały na terenie (…) ze szczególnym uwzględnieniem miejscowości (…) (omawiają Państwo m.in. szczególne elementy architektury (…)).
·Prezentacja instrumentów pasterskich – upowszechniają Państwo kulturę poprzez prezentowanie unikatowych instrumentów, które wcześniej były używane przez lokalnych pasterzy, nawiązują do ich zwyczajów i tradycji. Starają się Państwo również chronić kulturę poprzez dbanie o posiadane instrumenty, a także samodzielne ich wytwarzanie. W trakcie prezentacji używają Państwo m.in. dud (…)
·Nauka śpiewu melodii pasterskich – nawiązanie wyłącznie do melodii charakterystycznych dla regionu (…) w ujęciu melodii pasterskich. W trakcie upowszechniania melodii pasterskich często korzystają Państwo ze wsparcia starszych pokoleń zamieszkujących teren (…). Nie ma tutaj żadnych opracowań naukowych, a jedynie bazują Państwo na doświadczeniach i tradycjach zachowanych na Państwa terenie.
·Zajęcia rękodzielnicze z owczej wełny – nawiązanie do kulturowego wykorzystania owczej wełny i roli jakiej spełniała na terenie lokalnej społeczności. Stosują Państwo rękodzielnictwo jako najlepszą formę wytwarzania wytworów kultury. Tworzą Państwo warunki dla rozwoju kultury ludowej, folkloru oraz rękodzieła ludowego i artystycznego.
2.(...):
·Zajęcia umuzykalniające dla najmłodszych dzieci w oparciu o muzykę ludową górali (…) – nawiązanie wyłącznie do lokalnych melodii, które były stosowane na (…). Najmłodsi uczestnicy poznają charakterystyczne melodie, a następnie sami je wykonują przy udziale i wsparciu animatora kultury.
3.Warsztaty robienia serów:
·Pokaz wyrobu tradycyjnych serów pasterskich: bundz, oscypek, bryndza – w trakcie pokazu ukazywany jest wątek kulturowy nawiązujący do lokalnych tradycji robienia serów pasterskich. Odtwarzają Państwo tradycyjną recepturę i wskazują na jej znaczenie na przestrzeni lat. Prezentują Państwo również lokalne legendy dot. oscypka.
·Przedstawienie historii pasterstwa – nawiązują Państwo wyłącznie do działań, które miały miejsce na (…), upowszechniają kulturę poprzez ukazywanie faktów historycznych i porównują je do czasów współczesnych. Pokazują Państwo pozostałości architektury na terenie (…) osady „(…)”. Na terenie tej osady znajdują się liczne zabytki, które zostały przez Państwa ocalone przed zniszczeniem.
4.Warsztaty muzyczne:
·Nauka gry na instrumentach ludowych: piszczałki, dudy (…), basy;
·Nauka gry na skrzypcach;
·Nauka śpiewu;
·Zajęcia o kulturze górali (…).
W trakcie warsztatów muzycznych nawiązują Państwo do lokalnej kultury i ją upowszechniają. Organizują Państwo warsztaty, które nawiązują do muzyki Ziemi (…). W ostatnim czasie rozszerzają Państwo działania o upowszechnianie melodii (…). W trakcie Państwa zajęć nawiązuje się do tradycji Państwa przodków i często – tworzą Państwo nowe wytwory kultury poprzez unikatowe nawiązanie do tradycyjnych melodii w ujęciu współczesnych muzyków. Upowszechnianie warsztatów przejawia się poprzez publiczną prezentację zdobytej wiedzy na różnego rodzaju festiwalach, czy też imprezach gminnych. Zmniejszają Państwo dysproporcje między środowiskami i regionami w dostępie do dóbr kultury i udziale w tworzeniu jej wartości.
5.Potańcówki:
·Prezentacja tradycyjnych kapel góralskich;
·Nauka tradycyjnych tańców góralskich.
Nawiązują Państwo do lokalnych tradycji spotykania się przez mieszkańców i spędzania czasu na tzw. Potańcówkach. Odtwarzają Państwo unikatowe melodie w trakcie prezentacji muzyków na żywo. Używają Państwo wyłącznie instrumentów, które są charakterystyczne dla muzyki Górali (…). Starają się Państwo kontynuować tradycję zapraszając na wydarzenia lokalną społeczność i turystów. Potańcówki organizowane są w miejscach charakterystycznych na (…), najczęściej w drewnianych chałupach charakterystycznych dla kultury (…).
6.Warsztaty zielarskie:
·Zajęcia o lokalnych ziołach i kulturowych ich zastosowaniach – w trakcie warsztatów nawiązują Państwo do tradycyjnego ludowego kalendarza, który stosowany był przez Państwa przodków. Organizacja warsztatów zielarskich pozwala zachować i przekazać tradycyjną wiedzę dotyczącą lokalnych ziół i ich zastosowań. Dzięki temu społeczność może kontynuować dawne praktyki, które są często związane z miejscowymi zwyczajami i kulturą.
7.Wyjście (...):
·Wycieczka w góry, podczas której omawiana jest historia górali (…);
·Prezentacja zwyczajów pasterskich.
W trakcie wyjścia w góry przemierzają Państwo trasę charakterystyczną dla (…), prezentują lokalne tradycje i legendy na Państwa terenie. Omawiają Państwo znaczenia poszczególnych zwyczajów, a także nawiązują również do kulturowego znaczenia zawodów pasterskich (bacy, juhasa i pasterza).
8.Koncerty:
·Prezentacja tradycyjnych kapel góralskich;
·Prezentacja kultury ludowej górali (…).
Organizują Państwo prezentacje (np. w formie koncertów) charakterystyczne dla kultury ludowej górali (…). Stosują Państwo tradycyjne instrumenty i upowszechniają muzykę góralską, chroniąc ją przed wyginięciem.
Państwa zdaniem celem wszystkich usług z pkt 1-8 wymienionych powyżej jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury.
Wskazali Państwo, że Fundacja jest „innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym”. Na podstawie wyroku NSA z dnia 11 czerwca 2014 r. (I FSK 623/13), przykładem „odrębnych przepisów" jest m.in. ustawa z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.
Pytanie
Czy przy świadczeniu Usług Fundacja ma prawo stosować zwolnienie z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, przy świadczeniu Usług mają Państwo prawo stosować zwolnienie z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kulturalne, świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.
W myśl art. 43 ust. 18 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, nie stosuje się, pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2)wstępu: na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego, do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych, do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5)działalności agencji informacyjnych;
6)usług wydawniczych;
7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8)usług ochrony praw.
Jak wskazano wyżej, za podmioty mogące stosować ww. zwolnienie uznaje się m.in. „inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym”. W wyroku z dnia 11 czerwca 2014 r. (I FSK 623/13) NSA uznał, że przykładem takich odrębnych przepisów jest ustawa z 6.4.1984 r. o fundacjach.
Biorąc to pod uwagę, a także biorąc pod uwagę fakt, iż Usługi świadczone przez Fundację są usługami kulturalnymi oraz spełnione są warunki z art. 43 ust. 18 i 19 ustawy o VAT – należy stwierdzić, że przy świadczeniu Usług Fundacja ma prawo stosować zwolnienie z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).
Z tak szeroko sformułowanej definicji pojęcia „świadczenie usług” wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Powinien istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły da celów zarobkowych.
Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2)wstępu:
a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5)działalności agencji informacyjnych;
6)usług wydawniczych;
7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8)usług ochrony praw.
Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo polską osobą prawną (fundacją). Fundacja jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a jej dochody są w całości opodatkowane na terytorium RP. Do celów statutowych Fundacji należy m.in. działalność na rzecz i w zakresie:
·kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
·działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
·działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
·działalności na rzecz ochrony środowiska, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
· działania na rzecz hodowców owiec, tradycyjnego pasterstwa, wspieranie baców, juhasów i gazdów,
· pielęgnowania naturalnych walorów środowiska, dbałość o ochronę środowiska i dziedzictwo przyrodnicze (…) poprzez podejmowanie działań, np. prowadzenie tradycyjnej gospodarki pasterskiej, ekologiczne rolnictwo.
Państwa wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy w odniesieniu do świadczonych usług.
Analizując powołane wyżej regulacje zauważyć należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy wymienia trzy grupy podmiotów. Po pierwsze, podmioty prawa publicznego. Po drugie, inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym. Po trzecie, podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Wskazali Państwo, że Fundacja jest „innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym”.
Zatem, przedstawiona informacja pozwala stwierdzić, że Fundacja wypełnia przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
Dalej sprawdzenia wymaga, czy usługi opisane we wniosku wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie ustala się w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem, zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/), kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”. Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.
Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), zwanej dalej ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Na podstawie art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.
Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalne:
Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.
Na podstawie art. 9 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
1. Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
2. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.
3. Instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Zgodnie z art. 13 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:
Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).
Reasumując, za usługi kulturalne można uznać usługi polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności Fundacja świadczy następujące usługi kulturalne: Warsztaty w (...), (...), Warsztaty robienia serów, Warsztaty muzyczne, Potańcówki, Warsztaty zielarskie, Wyjście (...) oraz Koncerty.
W odniesieniu do wszystkich opisanych wyżej usług wskazaliście Państwo, że stanowią one usługi kulturalne, których celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury:
Warsztaty w (...):
·Zajęcia o kulturze pasterskiej – teren (…) (miejsce Państwa działalności) historycznie słynie z pasterstwa. Tradycja ta z czasem zaczęła zanikać, jednak w trakcie warsztatów z dziećmi upowszechniają Państwo kulturę poprzez nawiązywanie do zwyczajów i tradycji pasterstwa, które miały miejsce na (…). Organizując warsztaty chcą Państwo zapoznać jak największe grono odbiorców z wytworem kultury jakim jest pasterstwo.
·Zajęcia o kulturze ludów (…) – nawiązanie do elementów (…), które pozostały na terenie (…) ze szczególnym uwzględnieniem miejscowości (…) (omawiają Państwo m.in. szczególne elementy architektury (…)).
·Prezentacja instrumentów pasterskich – upowszechniają Państwo kulturę poprzez prezentowanie unikatowych instrumentów, które wcześniej były używane przez lokalnych pasterzy, nawiązują do ich zwyczajów i tradycji. Starają się Państwo również chronić kulturę poprzez dbanie o posiadane instrumenty, a także samodzielne ich wytwarzanie. W trakcie prezentacji używają Państwo m.in. dud (…)
·Nauka śpiewu melodii pasterskich – nawiązanie wyłącznie do melodii charakterystycznych dla regionu (…) w ujęciu melodii pasterskich. W trakcie upowszechniania melodii pasterskich często korzystają Państwo ze wsparcia starszych pokoleń zamieszkujących teren (…). Nie ma tutaj żadnych opracowań naukowych, a jedynie bazują Państwo na doświadczeniach i tradycjach zachowanych na Państwa terenie.
·Zajęcia rękodzielnicze z owczej wełny – nawiązanie do kulturowego wykorzystania owczej wełny i roli jakiej spełniała na terenie lokalnej społeczności. Stosują Państwo rękodzielnictwo jako najlepszą formę wytwarzania wytworów kultury. Tworzą Państwo warunki dla rozwoju kultury ludowej, folkloru oraz rękodzieła ludowego i artystycznego.
(…):
·Zajęcia umuzykalniające dla najmłodszych dzieci w oparciu o muzykę ludową górali (…) – nawiązanie wyłącznie do lokalnych melodii, które były stosowane na (…). Najmłodsi uczestnicy poznają charakterystyczne melodie, a następnie sami je wykonują przy udziale i wsparciu animatora kultury.
Warsztaty robienia serów:
·Pokaz wyrobu tradycyjnych serów pasterskich: bundz, oscypek, bryndza – w trakcie pokazu ukazywany jest wątek kulturowy nawiązujący do lokalnych tradycji robienia serów pasterskich. Odtwarzają Państwo tradycyjną recepturę i wskazują na jej znaczenie na przestrzeni lat. Prezentują Państwo również lokalne legendy dot. oscypka.
·Przedstawienie historii pasterstwa – nawiązują Państwo wyłącznie do działań, które miały miejsce na (…), upowszechniają kulturę poprzez ukazywanie faktów historycznych i porównują je do czasów współczesnych. Pokazują Państwo pozostałości architektury na terenie (…) osady „(…)”. Na terenie tej osady znajdują się liczne zabytki, które zostały przez Państwa ocalone przed zniszczeniem.
Warsztaty muzyczne:
·W trakcie warsztatów muzycznych nawiązują Państwo do lokalnej kultury i ją upowszechniają. Organizują Państwo warsztaty, które nawiązują do muzyki Ziemi (…). W ostatnim czasie rozszerzają Państwo działania o upowszechnianie melodii (…). W trakcie Państwa zajęć nawiązuje się do tradycji Państwa przodków i często – tworzą Państwo nowe wytwory kultury poprzez unikatowe nawiązanie do tradycyjnych melodii w ujęciu współczesnych muzyków. Upowszechnianie warsztatów przejawia się poprzez publiczną prezentację zdobytej wiedzy na różnego rodzaju festiwalach, czy też imprezach gminnych. Zmniejszają Państwo dysproporcje między środowiskami i regionami w dostępie do dóbr kultury i udziale w tworzeniu jej wartości.
Potańcówki:
·Nawiązują Państwo do lokalnych tradycji spotykania się przez mieszkańców i spędzania czasu na tzw. Potańcówkach. Odtwarzają Państwo unikatowe melodie w trakcie prezentacji muzyków na żywo. Używają Państwo wyłącznie instrumentów, które są charakterystyczne dla muzyki Górali (…). Starają się Państwo kontynuować tradycję zapraszając na wydarzenia lokalną społeczność i turystów. Potańcówki organizowane są w miejscach charakterystycznych na (…), najczęściej w drewnianych chałupach charakterystycznych dla kultury (…).
Warsztaty zielarskie:
· Zajęcia o lokalnych ziołach i kulturowych ich zastosowaniach – w trakcie warsztatów nawiązują Państwo do tradycyjnego ludowego kalendarza, który stosowany był przez Państwa przodków. Organizacja warsztatów zielarskich pozwala zachować i przekazać tradycyjną wiedzę dotyczącą lokalnych ziół i ich zastosowań. Dzięki temu społeczność może kontynuować dawne praktyki, które są często związane z miejscowymi zwyczajami i kulturą.
Wyjście (…):
·W trakcie wyjścia w góry przemierzają Państwo trasę charakterystyczną dla (…), prezentują lokalne tradycje i legendy na Państwa terenie. Omawiają Państwo znaczenia poszczególnych zwyczajów, a także nawiązują również do kulturowego znaczenia zawodów pasterskich (bacy, juhasa i pasterza).
Koncerty:
·Organizują Państwo prezentacje (np. w formie koncertów) charakterystyczne dla kultury ludowej górali (…). Stosują Państwo tradycyjne instrumenty i upowszechniają muzykę góralską, chroniąc ją przed wyginięciem.
Wskazali Państwo również, że świadczone przez Państwa usługi nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o VAT. Ponadto z opisu sprawy wynika także, że za świadczenie usług wystawiają Państwo faktury m.in. na rzecz przedszkoli. Jednak w przypadku osiągnięcia zysków ze świadczenia usług, przeznaczają je Państwo w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Zatem, skoro organizowane przez Państwo jako wskazany w opisie sprawy – inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym – usługi stanowią usługi kulturalne, to w niniejszym przypadku będą one objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
Podsumowując, przy świadczeniu usług wymienionych we wniosku mają Państwo prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 2 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroków sądu, tut. Organ pragnie wyjaśnić, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają. Zatem, wskazane we wniosku wyroki sądu nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).