Interpretacja indywidualna z dnia 20 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.228.2023.1.LK.RR
Możliwość stosowania stawki podatku VAT 8% przy sprzedaży dzieł malarskich i rzeźbiarskich na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 20 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości stosowania stawki podatku VAT 8% przy sprzedaży dzieł malarskich i rzeźbiarskich na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 czerwca 2023 r. (wpływ 27 czerwca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 2017 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą: Pracownia Artystyczna (…) NIP (…), sklasyfikowaną w PKD 90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza, polegającą na sprzedaży własnoręcznie malowanych obrazów, rysunków tuszem i rzeźb sklasyfikowanych w PKWiU 90.03.13 oryginały prac malarzy, grafików i rzeźbiarzy.
Początkowo sprzedawała Pani swoje prace artystyczne poprzez własną stronę internetową, ale w ostatnim roku zaczęła Pani otrzymywać propozycje współpracy z galerii sztuk, również zagranicznych. Pani rzeźby i obrazy znajdują się w katalogach aukcyjnych galerii sztuki oraz są oferowane w sprzedaży na stronach internetowych galerii sztuki. Powszechnie uważa się Panią za artystę, pomimo braku dyplomu ukończenia szkoły artystycznej. Zdecydowaną większość sprzedaży generuje Pani w galerii autorskiej na stronie internetowej (...). Obrazy, rysunki i rzeźby są wykonywane przez Panią osobiście i są Pani projektu. W przypadku rysunków tuszem wykonuje Pani zbliżone do siebie prace w różnych formatach, nie mniej jednak każdy z nich jest inny i posiada indywidualny charakter. Abstrakcyjna forma prac sprawia, że są niepowtarzalne. Każda z prac artystycznych sprzedawana jest z certyfikatem autentyczności potwierdzającym własnoręczne wykonanie nabytego przedmiotu. Prowadząc działalność gospodarcza korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT ze względu na niski limit sprzedaży do 200 tys. Z uwagi na rosnące zainteresowanie Pani sztuką przewiduje, że w 2023 r. przekroczy Pani limit zwolnienia z podatku VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego
1. Sprzedawane przez Panią dzieła sztuki odpowiadają następującym kodom nomenklatury scalonej CN: 9701 10 00 9701 90 00 9703 00 00.
2. Nabywcami Pani prac artystycznych w przypadku sprzedaży za granicę będą inne podmioty niebędące podatnikami (osoby fizyczne), które posiadają miejsce zamieszkania, pobytu na terytorium innego kraju niż Polska kraju UE (nie dotyczy osób spoza krajów UE). Sporadycznie nabywcami mogą być podatnicy, którzy samodzielnie wykonują działalność gospodarczą, bądź osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które posiadają siedzibę, bądź miejsce prowadzenia działalności na terenie UE (nie dotyczy podmiotów spoza UE).
3. Towary będą wysyłane z Polski na rzecz klienta finalnego w innym kraju należącym do UE. Towary są pakowane przez Panią i będą wysyłane za pośrednictwem firm kurierskich (np. (…), (…), (…), (…)).
4. W przypadku sprzedaży prac przez galerię sztuki proces wygląda następująco: otrzymuje Pani dostęp do profilu artysty na stronie galerii i zgłasza tam swoje dzieło do sprzedaży, sprzedaż następuje bez dostawy dzieła do galerii, na odległość. Po zakupie towar będzie wysłany z Polski bezpośrednio do finalnego nabywcy z kraju UE (galeria z którą planuje Pani współpracować zastrzega sprzedaż i dostawę tylko do nabywców z UE). Galeria zamawia transport (firmą kurierską). Faktura ma zostać wystawiona przez galerię. Nie będzie Pani brała udziału w zagranicznych aukcjach sztuki. Rozważa Pani tylko opisaną powyżej sprzedaż na odległość za pośrednictwem galerii.
5. Suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych/transportowanych na terytorium UE pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego, kwoty 10 000 euro, a w przypadku podatników posiadających tylko na terytorium kraju 42 000 zł.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionej we wniosku sytuacji słusznie Pani uważa, że w przypadku przekroczenia limitu sprzedaży zwolnionej z VAT powinna zastosować stawkę VAT 8% przy sprzedaży swoich dzieł malarskich i rzeźbiarskich sklasyfikowanych w PKWiU 90.03.13 oryginały prac malarzy, grafików i rzeźbiarzy zgodnie z przepisami podatkowymi uregulowanymi w art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani opinii po przekroczeniu limitu sprzedaży zwolnionej z VAT powinna zastosować stawkę VAT 8% przy sprzedaży swoich dzieł malarskich i rzeźbiarskich sklasyfikowanych w PKWiU 90.03.13 oryginały prac malarzy, grafików i rzeźbiarzy zgodnie z przepisami podatkowymi uregulowanymi w art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT.
W ustawie od podatku od towarów i usług w art. 120 ust. 1 pkt 1 przez dzieła sztuki rozumie się: obrazy, kolaże i podobne płyty dekoracyjne, rysunki i pastele, wykonane w całości przez artystę (...) oryginalne rzeźby oraz posągi z dowolnego materiału, pod warunkiem że zostały one wykonane w całości przez artystę (...). Na podstawie art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy obniżoną stawkę podatku VAT stosuje się między innymi do dostawy dzieł sztuki dokonywanej przez ich twórcę lub spadkobiercę twórcy. A w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawka 0% VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm. ).
Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).
Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Natomiast w świetle art. 2 pkt 22a ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:
a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub
c)podmiotem niebędącym podatnikiem
- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.
Na mocy art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Jak stanowi art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Przy czym, stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy:
Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;
2)towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;
3)suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.
Zgodnie z art. 22a ust. 2 ustawy:
Jeżeli w trakcie roku podatkowego kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 3, zostanie przekroczona, przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a stosuje się, począwszy od dostawy, w związku z którą przekroczono tę kwotę.
Natomiast w myśl art. 22a ust. 3 ustawy:
Dostawca, do którego ma zastosowanie przepis ust. 1, może wskazać jako miejsce dostawy miejsce, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1a. Dostawca, którego towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, wskazuje miejsce dostawy przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zakres opodatkowania podatkiem VAT determinowany jest przez dwa czynniki:
- przedmiotowy (opodatkowaniu podlega wyłącznie dostawa towarów i świadczenie usług) oraz
- podmiotowy (dostawa i świadczenie usług muszą być dokonane przez podatnika działającego w takim charakterze).
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
W myśl art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Z powyższego przepisu wynika, a co należy podkreślić w niniejszej sprawie, że do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie wlicza się wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.
W myśl natomiast art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Ponadto zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy:
a)Przez dzieła sztuki rozumie się:
b)obrazy, kolaże i podobne płyty dekoracyjne, rysunki i pastele, wykonane w całości przez artystę, z wyłączeniem planów i rysunków do celów architektonicznych, inżynieryjnych, przemysłowych, komercyjnych, topograficznych lub podobnych, ręcznie zdobionych produktów rzemiosła artystycznego, tkanin malowanych dla scenografii teatralnej, do wystroju pracowni artystycznych lub im podobnych zastosowań (CN 9701),
c)oryginalne sztychy, druki i litografie, sporządzone w ograniczonej liczbie egzemplarzy, czarno-białe lub kolorowe, złożone z jednego lub kilku arkuszy, w całości wykonane przez artystę, niezależnie od zastosowanego przez niego procesu lub materiału, z wyłączeniem wszelkich procesów mechanicznych lub fotomechanicznych (CN 9702 00 00),
d)oryginalne rzeźby oraz posągi z dowolnego materiału, pod warunkiem że zostały one wykonane w całości przez artystę; odlewy rzeźby, których liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy, a wykonanie było nadzorowane przez artystę lub jego spadkobierców (CN 9703 00 00),
e)gobeliny (CN 5805 00 00) oraz tkaniny ścienne (CN 6304), wykonane ręcznie na podstawie oryginalnych wzorów dostarczonych przez artystę, pod warunkiem że ich liczba jest ograniczona do 8 egzemplarzy,
f)fotografie wykonane przez artystę, opublikowane przez niego lub pod jego nadzorem, podpisane i ponumerowane, ograniczone do 30 egzemplarzy we wszystkich rozmiarach oraz oprawach.
Według art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy:
g)Stawkę podatku 7% stosuje się również do dostawy dzieł sztuki dokonywanej przez ich twórcę lub spadkobiercę twórcy.
Stosownie do art. 146ea pkt 2 ustawy:
h)W roku 2023stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%.
Z opisu sprawy wynika, że od 2017 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży własnoręcznie malowanych obrazów, rysunków tuszem i rzeźb sklasyfikowanych w PKWiU 90.03.13 oryginały prac malarzy, grafików i rzeźbiarzy. Początkowo sprzedawała Pani swoje prace artystyczne poprzez własną stronę internetową, ale w ostatnim roku zaczęła Pani otrzymywać propozycje współpracy z galerii sztuk, również zagranicznych. Obrazy, rysunki i rzeźby są wykonywane przez Panią osobiście i są Pani projektu. Każda z prac artystycznych sprzedawana jest z certyfikatem autentyczności potwierdzającym własnoręczne wykonanie nabytego przedmiotu. Prowadząc działalność gospodarcza korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT ze względu na niski limit sprzedaży do 200 tys. Z uwagi na rosnące zainteresowanie Pani sztuką przewiduje, że w 2023 r. przekroczy Pani limit zwolnienia z podatku VAT. Sprzedawane przez Panią dzieła sztuki odpowiadają następującym kodom nomenklatury scalonej CN: 9701 10 00 9701 90 00 9703 00 00. Nabywcami Pani prac artystycznych w przypadku sprzedaży za granicę będą inne podmioty niebędące podatnikami (osoby fizyczne), które posiadają miejsce zamieszkania, pobytu na terytorium innego kraju niż Polska kraju UE (nie dotyczy osób spoza krajów UE). Sporadycznie nabywcami mogą być podatnicy, którzy samodzielnie wykonują działalność gospodarczą, bądź osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które posiadają siedzibę, bądź miejsce prowadzenia działalności na terenie UE (nie dotyczy podmiotów spoza UE). Towary będą wysyłane z Polski na rzecz klienta finalnego w innym kraju należącym do UE. Towary są pakowane przez Panią i będą wysyłane za pośrednictwem firm kurierskich (np. (…), (…), (…), (…)).
Pani wątpliwości dotyczą wskazania czy w przypadku przekroczenia limitu sprzedaży zwolnionej z VAT powinna Pani zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% przy sprzedaży swoich dzieł malarskich i rzeźbiarskich sklasyfikowanych w PKWiU 90.03.13 oryginały prac malarzy, grafików i rzeźbiarzy zgodnie z przepisami podatkowymi uregulowanymi w art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT.
Należy wskazać, że z treści art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy wynika, że stawka 8% ma zastosowanie wyłącznie do dostawy dzieł sztuki dokonywanej na terytorium kraju przez ich twórcę lub spadkobiercę twórcy.
W opisie sprawy, wskazała Pani, że obrazy, rysunki i rzeźby są wykonywane przez Panią osobiście i są Pani projektu. Każda z prac artystycznych sprzedawana jest z certyfikatem autentyczności potwierdzającym własnoręczne wykonanie nabytego przedmiotu.
Zatem mając na uwadze przywołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku przekroczenia limitu sprzedaży zwolnionej z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy - będzie mogła Pani zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% przy sprzedaży krajowej swoich dzieł malarskich i rzeźbiarskich w odniesieniu do dostawy realizowanej na terytorium kraju na podstawie art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 146ea pkt 2 ustawy.
Natomiast w przypadku sprzedaży Pani prac artystycznych za granicę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy posiadają miejsce zamieszkania, pobytu na terytorium innego kraju UE niż Polska należy przeanalizować warunki opodatkowania tzw. wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO).
Jak wynika bowiem z wcześniej przywołanych przepisów, co do zasady, miejscem dostawy (opodatkowania) w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO) jest kraj, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy – czyli kraj konsumenta. Natomiast w sytuacji, gdy są spełnione warunki określone w art. 22a ust. 1 ustawy, za miejsce opodatkowania dostawy towarów uznaje się kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów.
W niniejszej sprawie będą spełnione warunki określone w art. 22a ust.1 ustawy, bowiem:
- towary wysyłane są tylko z terytorium Polski,
- towary wysyła Pani do państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie siedziby, innych niż Polska,
- nie przekroczyła Pani w poprzednim roku podatkowym oraz nie przekroczyła Pani w tym roku limitu sprzedaży 42.000 zł (10.000 euro), czyli całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych na terytorium ww. państw członkowskich
Tym samym, w przypadku dokonywanej przez Panią sprzedaży WSTO, czyli z Polski do krajów UE miejscem dostawy towarów, dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, będzie kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów tj. Polska.
Zaznaczyć jednakże należy, że stosownie do art. 22a ust. 2 ustawy, w sytuacji przekroczenia ww. progu 42.000 zł, dokonywane przez Panią ww. transakcje będą opodatkowane w państwie zakończenia wysyłki towarów począwszy od dostawy, w związku z którą przekroczy Pani tę kwotę. Próg ten dotyczy w omawianej sytuacji sprzedaży WSTO łącznie, dokonywanej do wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Przy czym dla rozliczenia podatku VAT, będzie Pani wówczas mogła stosować procedurę unijną dotyczącą niektórych dostaw towarów oraz świadczenia niektórych usług (OSS), zgodnie z art. 130a-130d ustawy.
W konsekwencji stwierdzić należy, że w przypadku realizowanej odpłatnej dostawy towarów (prac artystycznych) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, którzy posiadają miejsce zamieszkania, pobytu na terytorium innego kraju UE innym niż Polska będzie miała Pani prawo zastosować regulacje obowiązujące dla dostaw na terytorium kraju do momentu przekroczenia kwoty, o której mowa w art. 22a ust. 1 ustawy, tj. będzie mogła Pani zastosować stawkę VAT w wysokości 8% na podstawie art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 146ea pkt 2 ustawy.
W sytuacji, gdy wywóz towarów (tu Pani prac artystycznych) nastąpi z terytorium kraju w wyniku dokonania dostawy tych towarów na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju – może dojść do uznania takiej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawą towarów, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy.
Należy zauważyć, że warunki dla zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wymienione w art. 42 ust. 1 ustawy muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje, że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany).
Zatem w odniesieniu do tego rodzaju transakcji po spełnieniu warunków określonych w art. 42 ust. 1 ustawy będzie mogła Pani zastosować stawkę 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W przypadku jednak, gdy nie spełni Pani warunków do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, wówczas powinna Pani zastosować regulacje obowiązujące dla dostaw na terytorium kraju, tj. zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 120 ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 146ea pkt 2 ustawy.
W konsekwencji stwierdzić należy, że Pani stanowisko, z którego wynika, że po przekroczeniu limitu sprzedaży zwolnionej z podatku VAT powinna Pani zastosować stawkę VAT w wysokości 8% przy sprzedaży swoich dzieł malarskich i rzeźbiarskich sklasyfikowanych w PKWiU 90.03.13 oryginały prac malarzy, grafików i rzeźbiarzy zgodnie z przepisami podatkowymi uregulowanymi w art. 120 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, a w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawka 0% VAT – należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).