Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.247.2023.2.MC

Dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100% z tytułu wydatków poniesionych na nabycie oraz użytkowanie samochodów osobowych oraz obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu samochodów osobowych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100% z tytułu wydatków poniesionych na nabycie oraz użytkowanie samochodów osobowych oraz obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu samochodów osobowych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 czerwca 2023 r. (data wpływu 26 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w przedmiocie wynajmu i dzierżawy samochodów osobowych - PKD 77,11, Z.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Część samochodów osobowych stanowiących flotę Wnioskodawcy stanowi jego własność, zaś tytułem prawnym do reszty są umowy leasingu.

Większość floty samochodów osobowych Wnioskodawcy jest przedmiotem umowy najmu, pomiędzy nim a innymi podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą.

Czynności objęte umowami najmu są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Dotychczas Wnioskodawca odliczał kwoty podatku naliczonego od wydatków na nabycie i użytkowanie samochodów osobowych - objętych ww. umowami najmu - w wysokości 50% podatku.

Wnioskodawca zamierza jednak ww. wydatki rozliczać w wysokości 100% podatku naliczonego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1.Samochody osobowe będące przedmiotem zapytania stanowią pojazdy samochodowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

2.Samochody będące przedmiotem zapytania nie są pojazdami, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy o VAT. Ww. przepis nawiązuje do art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, zaś Spółka wywodzi swoje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z art. 86a ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c.

3.Samochody osobowe, których dotyczyć będą wydatki objęte zakresem przedmiotowego wniosku nie są pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą.

4.Samochody osobowe będące przedmiotem zapytania będą wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie, który jest opisany kodem PKD 77,11, Z, tj. wynajem i dzierżawa samochodów osobowych. Spółka wyklucza wykorzystanie przedmiotowych samochodów osobowych do innych celów.

5.W ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej przedmiotowe samochody osobowe będą udostępniane na rzecz innych podatników VAT na podstawie stosunku najmu.

6.Spółka będzie dysponować umowami leasingu, protokołami przekazania samochodów osobowych przez leasingodawcę oraz umowami najmu wraz z protokołami wydania samochodu osobowego najemcy. Pomiędzy przekazaniem samochodu Spółce przez leasingodawcę a przekazaniem go najemcy, Spółka nie będzie wykorzystywać samochodów na własne potrzeby. W tym okresie - pomiędzy odbiorem od leasingodawcy a odbiorem przez najemcę - samochody będą przygotowywane przez Spółkę do ich odpowiedniego użytku przez najemcę, m.in. poprzez montaż systemów (...).

7.Główną okolicznością potwierdzającą brak możliwości wykorzystania samochodów do użytku służbowego lub prywatnego Spółki lub jej pracowników jest krótki okres czasu pomiędzy odebraniem samochodu od leasingodawcy a przekazaniem go najemcy. Działania Spółki zmierzają do tego, aby przekazanie samochodu najemcy było możliwie najkrótsze, jednak niezbędne jest odpowiednie przygotowanie samochodów na co wskazano w odpowiedzi nr 6.

8.Samochody będące przedmiotem zapytania będą od momentu ich nabycia przeznaczone przez Spółkę wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu na rzecz innych podatników VAT, zatem nie będą służyć służbowym lub prywatnym celom Spółki lub jej pracowników.

Pytania

1)Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100% z tytułu wydatków poniesionych na nabycie oraz użytkowanie samochodów osobowych, które następnie są przedmiotem najmu na rzecz innych podatników VAT?

2)Czy, jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie twierdząca, to czy wówczas Wnioskodawca ma obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu samochodów osobowych w rozumieniu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca o 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, stanowi 50% kwoty podatku naliczonego m.in. wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Jednak, w myśl art. 86 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, ograniczenie określone w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania w przypadku, gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Przy czym, na podstawie art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy o VAT, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

W ocenie Wnioskodawcy, z przedmiotowego stanu faktycznego jednoznacznie wynika, iż samochody osobowe będące przedmiotem najmu są przez Wnioskodawcę wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, której zakres obejmuje właśnie usługę najmu pojazdów na rzecz innych podatników.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż przysługuje mu uprawnienie do rozliczenia 100% podatku naliczonego w związku z poniesieniem wydatków na nabycie oraz użytkowanie samochodów osobowych, które następnie są przedmiotem najmu na rzecz innych podatników VAT.

Natomiast, w związku z wyłączeniem przez ustawodawcę, na podstawie powołanego powyżej art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy o VAT, obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie musiał prowadzić ewidencji pojazdów, o której powyżej mowa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca zapewnił zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno, tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zasady odliczania i rozliczania na gruncie podatku od towarów i usług wydatków dotyczących pojazdów samochodowych zostały uregulowane przepisami art. 86a ustawy.

Jak stanowi art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy:

przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy:

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”. Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”. Przyjmuje się, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – ze względu na swoje cechy konstrukcyjne – służy co do zasady użytkowi „mieszanemu”, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%.

Jednakże, od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy przewidziano wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy:

przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Na mocy art. 86a ust. 4 ustawy:

pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W myśl art. 86a ust. 5 ustawy:

warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.). Zatem w odniesieniu do pojazdu, który np. jest przeznaczony do odprzedaży, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów, nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą m.in. w przedmiocie wynajmu i dzierżawy samochodów osobowych - PKD 77,11, Z. Są Państwo czynnym podatnikiem VAT. Część samochodów osobowych stanowiących Państwa flotę stanowi Państwa własność, zaś tytułem prawnym do reszty są umowy leasingu. Większość Państwa floty samochodów osobowych jest przedmiotem umowy najmu, pomiędzy Państwem a innymi podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą. Czynności objęte umowami najmu są czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Dotychczas odliczali Państwo kwoty podatku naliczonego od wydatków na nabycie i użytkowanie samochodów osobowych - objętych ww. umowami najmu - w wysokości 50% podatku. Zamierzają Państwo ww. wydatki rozliczać w wysokości 100% podatku naliczonego. Samochody osobowe będące przedmiotem zapytania stanowią pojazdy samochodowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy. Samochody te będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie, który jest opisany kodem PKD 77,11, Z, tj. wynajem i dzierżawa samochodów osobowych. W ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej przedmiotowe samochody osobowe będą udostępniane na rzecz innych podatników VAT na podstawie stosunku najmu. Wykluczają Państwo wykorzystanie tych samochodów osobowych do innych celów. Samochody będą od momentu ich nabycia przeznaczone przez Państwa wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu na rzecz innych podatników VAT, nie będą służyć służbowym lub prywatnym celom Spółki lub jej pracowników. Pomiędzy przekazaniem Państwu samochodu przez leasingodawcę a przekazaniem go najemcy, nie będą Państwo wykorzystywać samochodów na własne potrzeby. W tym okresie - pomiędzy odbiorem od leasingodawcy a odbiorem przez najemcę - samochody będą przygotowywane przez Państwa do ich odpowiedniego użytku przez najemcę, m.in. poprzez montaż systemów (...).

Wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100% z tytułu wydatków poniesionych na nabycie oraz użytkowanie samochodów osobowych, które następnie będą przedmiotem najmu na rzecz innych podatników VAT oraz czy będą mieli Państwo obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu samochodów osobowych w rozumieniu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.

W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości zauważyć należy, że powołany wyżej przepis art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy wprowadza ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego do 50% w odniesieniu do wszystkich wydatków dotyczących pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, przeznaczonych do „użytku mieszanego”, tj. wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do celów użytku prywatnego.

Z cytowanych przepisów art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia w pełnej wysokości kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi oraz wydatków związanych z ich eksploatacją w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

I tak, zgodnie z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy ma zastosowanie, jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100% z tytułu wydatków poniesionych na nabycie oraz użytkowanie samochodów osobowych, które będą przedmiotem najmu na rzecz innych podatników VAT. W rozpatrywanej sprawie samochody osobowe (pojazdy samochodowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy) będą od momentu ich nabycia przeznaczone przez Państwa wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu na rzecz innych podatników VAT (wykluczają Państwo wykorzystanie tych samochodów osobowych do innych celów). Przy czym, samochody te będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie, który jest opisany kodem PKD 77,11, Z, tj. wynajem i dzierżawa samochodów osobowych. Ponadto, we wniosku wskazano, że samochody osobowe będą od momentu ich nabycia przeznaczone przez Państwa wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu oraz nie będą służyć służbowym lub prywatnym celom Spółki lub jej pracowników. Zatem w analizowanej sprawie zastosowanie znajdzie art. 86a ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy. W konsekwencji nie będą Państwo mieli obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu samochodów osobowych, które będą przedmiotem najmu na rzecz innych podatników VAT.

Zatem, biorąc pod uwagę fakt, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT oraz czynności objęte umowami najmu będą czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na nabycie oraz użytkowanie opisanych we wniosku samochodów osobowych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy oraz art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy oraz art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy. Przy czym, prawo to będzie Państwu przysługiwało, o ile nie zaistnieją wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy.

Tym samym będzie Państwu przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100% z tytułu wydatków poniesionych na nabycie oraz użytkowanie samochodów osobowych, które będą przedmiotem najmu na rzecz innych podatników VAT oraz nie będą Państwo mieli obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu samochodów osobowych, o której mowa w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00