Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

TEMATY:
TEMATY:

Interpretacja indywidualna z dnia 13 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.187.2023.2.MK

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usługi wykonywania testów manualnych aplikacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 czerwca 2023 r. (wpływ 15 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pana praca obejmuje następujące czynności:

·Testy manualne aplikacji mobilnych i webowych: sprawdzanie funkcjonalności i bezpieczeństwa aplikacji, ich zgodności z wymaganiami klienta i instrukcją obsługi.

·Testy funkcjonalne aplikacji: sprawdzanie, czy spełnione są wymagania funkcjonalne aplikacji, w tym testowanie przycisków, łączy, formularzy, baz danych i nie tylko.

·Testy regresyjne aplikacji: sprawdzanie, czy zmiany i poprawki w aplikacji nie wpłynęły na istniejącą funkcjonalność i czy nadal działa ona bez błędów.

·Kontrola zgodności projektu systemu i układu: sprawdzenie, czy projekt aplikacji spełnia wymagania klienta i nadaje się do użytku.

·Sporządzanie raportów o błędach dla programistów: dokumentowanie znalezionych błędów w aplikacji i ich późniejsze przekazanie programistom do poprawy.

Pracuje Pan z klientem z (...).

Ponadto w piśmie z 15 czerwca 2023 r. Wnioskodawca odpowiedział na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:

1)czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak, zgodnie z ust. 1 i 1a art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Od lipca 2022 roku przebywa Pan na terytorium Polski więcej niż 183 dni w roku podatkowym. Ponadto, z powodu sytuacji (…) był Pan zmuszony przenieść się do Polski i uzyskać status (…). Wynajmuje Pan również mieszkanie w Polsce. Na podstawie tych okoliczności, uważa się Pan za rezydenta podatkowego w Polsce.

2)przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Pana wniosek dotyczy roku podatkowego 2023.

3)od kiedy prowadzi Pan działalność gospodarczą?

Odpowiedź: Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 7 kwietnia 2023 roku.

4)kiedy osiągnął Pan pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, osiągnął Pan 25 kwietnia 2023 roku.

5)czy usługi dla klienta z (…), są wykonywane przez Pana w Polsce czy w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę?

Odpowiedź: Usługi dla klienta z (…) wykonuje Pan będąc w Polsce.

6)jeśli usługi są wykonywane w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę, to proszę wskazać, czy działalność gospodarcza w tym państwie jest prowadzona za pośrednictwem zakładu w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych między Polską a tym państwem?

Odpowiedź: W Polsce nie ma przedstawicielstwa firmy klienta. Pracuje Pan z kilkoma różnymi klientami z (…), świadcząc usługi w dziedzinie IT.

7)na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywał/dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej?

Odpowiedź: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

8)czy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a jeśli tak, to kiedy (należy wskazać dokładną datę)?

Odpowiedź: Wyboru formy opodatkowania dokonał Pan w dniu złożenia wniosku o wpis do CEIDG 5.04.2023 r.

9)czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania) do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie, żadne z wyłączeń zawartych w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie mają zastosowania do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

10)czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania) w odniesieniu do Pana zachowane zostały/zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne są spełnione w Pana przypadku. Rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej 7 kwietnia 2023 r. i nie korzysta Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej. Przychód z Pana działalności w bieżącym roku podatkowym nie przekroczył 2 000 000 euro.

11)czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

12)na czym konkretnie polegają wykonywane przez Pana czynności?

We wniosku wskazał Pan, że: „Moja praca obejmuje następujące czynności:

-Testy manualne aplikacji mobilnych i webowych: sprawdzenie funkcjonalności i bezpieczeństwa aplikacji, ich zgodności z wymaganiami klienta i instrukcją obsługi;

-Testy funkcjonalne aplikacji: Sprawdź, czy spełnione są wymagania funkcjonalne aplikacji, w tym testowanie przycisków, łączy, formularzy, baz danych i nie tylko;

-Testy regresyjne aplikacji: Sprawdzenie, czy zmiany i poprawki w aplikacji nie wpłynęły na istniejącą funkcjonalność i czy nadal działa ona bez błędów;

-Kontrola zgodności projektu systemu i układu: Sprawdzenie, czy projekt aplikacji spełnia wymagania klienta i nadaje się do użytku;

-Sporządzanie raportów o błędach dla programistów: dokumentowanie znalezionych błędów w aplikacji i ich późniejsze przekazanie programistom do poprawy.”

Proszę więc o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana czynności:

·czego dotyczą?

·jaki jest ich zakres?

·co jest ich efektem?

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionej przez Pana czynności.

Odpowiedź:

·Testy manualne aplikacji mobilnych i webowych:

Czego dotyczą? Te testy dotyczą manualnej oceny aplikacji mobilnych i webowych, aby sprawdzić, czy wszystkie ich funkcje działają zgodnie z oczekiwaniami.

Jaki jest ich zakres? Zakres obejmuje całość aplikacji, od interfejsu użytkownika po back-end, włączając w to przyciski, formularze, łącza, funkcje, bezpieczeństwo danych itp.

Jaki jest ich efekt? Efektem jest zapewnienie, że aplikacje są zgodne z wymaganiami klienta, bezpieczne i łatwe do użytku dla ostatecznego użytkownika.

· Testy funkcjonalne aplikacji:

Czego dotyczą? Testy funkcjonalne skupiają się na sprawdzeniu, czy aplikacja działa zgodnie z jej specyfikacją i czy wszystkie wymagane funkcje są obecne i działają prawidłowo.

Jaki jest ich zakres? Zakres obejmuje wszystkie aspekty funkcjonalności aplikacji, takie jak przyciski, łącza, formularze, bazy danych itp.

Jaki jest ich efekt? Efektem jest pewność, że aplikacja działa zgodnie z jej specyfikacją i spełnia wszystkie wymagania funkcjonalne.

· Testy regresyjne aplikacji:

Czego dotyczą? Testy regresyjne mają na celu sprawdzenie, czy po wprowadzeniu zmian lub poprawek do aplikacji, istniejące funkcje nadal działają prawidłowo.

Jaki jest ich zakres? Zakres obejmuje wszystkie funkcje, które zostały zmienione lub mogą mieć potencjalnie wpływ przez wprowadzone zmiany.

Jaki jest ich efekt? Efektem jest pewność, że istniejące funkcje aplikacji nadal działają poprawnie po wprowadzeniu zmian.

·Kontrola zgodności projektu systemu i układu:

Czego dotyczą? Ta kontrola polega na sprawdzeniu, czy projekt aplikacji jest zgodny z wymaganiami klienta i czy jest użyteczny dla ostatecznego użytkownika.

Jaki jest ich zakres? Zakres obejmuje analizę projektu interfejsu użytkownika, funkcji, logiki biznesowej i innych aspektów systemu.

Jaki jest ich efekt? Efektem jest upewnienie się, że projekt spełnia wymagania klienta i jest odpowiedni dla ostatecznego użytkownika.

·Sporządzanie raportów o błędach dla programistów:

Jaki jest ich zakres? Zakres obejmuje całość aplikacji, od błędów interfejsu użytkownika do problemów z backendem. Każdy znaleziony błąd jest dokładnie udokumentowany, w tym szczegółowy opis problemu, kroki do jego odtworzenia, oczekiwane i faktyczne wyniki oraz wszelkie inne istotne informacje.

Jaki jest ich efekt? Efektem jest stworzenie jasnego i zrozumiałego raportu, który programiści mogą wykorzystać do identyfikacji i naprawy błędów. Pomaga to w poprawie jakości produktu końcowego, co przekłada się na zadowolenie klienta.

Podsumowując, Pana praca polega na zapewnieniu, że aplikacje, nad którymi Pan pracuje, spełniają wszystkie wymagania funkcjonalne i bezpieczeństwa, są zgodne z wymaganiami klienta i są bez błędów. Pana działania pomagają w tworzeniu wysokiej jakości oprogramowania, które jest bezpieczne, efektywne i przyjazne dla użytkownika.

13)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności, których dotyczy zadane przez Pana pytanie (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?

Odpowiedź: PKWiU 62.02.30.0 - usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (manualny tester oprogramowania).

14)czy wykonywane przez Pana usługi są w jakikolwiek sposób związane z oprogramowaniem:

-jeśli tak – na czym polega ten związek (proszę szczegółowo go opisać),

-jeśli nie – proszę wskazać, na jakiej podstawie ten związek nie występuje?

Odpowiedź: Nie. Pana działalność polega na przeprowadzaniu ręcznych testów aplikacji mobilnych i webowych. Testy te obejmują sprawdzenie funkcjonalności i bezpieczeństwa aplikacji, ich zgodności z wymaganiami klienta oraz z instrukcją obsługi.

W ramach swojej pracy, analizuje Pan i testuje różne aspekty oprogramowania, takie jak jego działanie, wydajność i bezpieczeństwo. Pana usługi pomagają klientom zidentyfikować i naprawić ewentualne błędy w oprogramowaniu, co prowadzi do usprawnienia ogólnej jakości produktu.

15)czy świadczone przez Pana usługi polegają na projektowaniu, rozwoju, wdrażaniu oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci?

Odpowiedź: Nie, świadczone przez Pana usługi nie polegają na projektowaniu, rozwoju, ani wdrażaniu oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programów pozwalających na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci. Pana działalność skupiona wyłącznie na manualnym testowaniu funkcjonalności aplikacji mobilnych i webowych.

16)czy świadczone usługi są:

a)związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

b)związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

c)objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

d)związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

e)usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

f)związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)?

Odpowiedź:

a)Nie, Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

b)Nie, Pana usługi są związane z testowaniem stron internetowych i aplikacji mobilnych.

c)Nie, Pana usługi nie są objęte grupowaniem „Oryginalne oprogramowanie komputerowe”.

d)Nie, Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

e)Nie, Pana usługi nie obejmują instalacji oprogramowania.

f)Nie, Pana usługi nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

17)czy prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja występuje?

Odpowiedź: Tak, oprócz działalności, której dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dla innego kontrahenta z siedzibą w (…) świadczy Pan usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki i prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której określa przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami 8,5% i 12%.

Pytanie

Czy może Pan stosować stawkę podatku 8,5% dla ryczałtu PKD 62.01 lub PKD 62.02 w związku z Pana działalnością w zakresie ręcznego testowania aplikacji mobilnych i webowych?

Pana stanowisko w sprawie

Myśli Pan, że może skorzystać ze stawki podatkowej 8,5%. Znalazł Pan odpowiedź na podobne pytanie, która mówi, że można skorzystać ze stawki podatkowej 8,5%.

Odpowiedź jest zapisana na (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 3 ust. 1 i 1a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednoczesnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W treści wniosku i jego uzupełnieniu przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

·Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

·Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

·Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan 5 kwietnia 2023 r. w dniu złożenia wniosku o wpisdo CEiDG.

·Pana usługi – będące przedmiotem zapytania - mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

·Świadczy Pan usługi, które obejmują następujące czynności:

Testy manualne aplikacji mobilnych i webowych: sprawdzanie funkcjonalności i bezpieczeństwa aplikacji, ich zgodności z wymaganiami klienta i instrukcją obsługi.

Testy funkcjonalne aplikacji: sprawdzanie, czy spełnione są wymagania funkcjonalne aplikacji, w tym testowanie przycisków, łączy, formularzy, baz danych i nie tylko.

Testy regresyjne aplikacji: sprawdzanie, czy zmiany i poprawki w aplikacji nie wpłynęły na istniejącą funkcjonalność i czy nadal działa ona bez błędów.

Kontrola zgodności projektu systemu i układu: Sprawdzenie, czy projekt aplikacji spełnia wymagania klienta i nadaje się do użytku.

Sporządzanie raportów o błędach dla programistów: dokumentowanie znalezionych błędów w aplikacji i ich późniejsze przekazanie programistom do poprawy.

Pana praca polega na zapewnieniu, że aplikacje, nad którymi Pan pracuje, spełniają wszystkie wymagania funkcjonalne i bezpieczeństwa, są zgodne z wymaganiami klienta i są bez błędów. Pana działania pomagają w tworzeniu wysokiej jakości oprogramowania, które jest bezpieczne, efektywne i przyjazne dla użytkownika.

·Pana usługi:

nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

są związane z testowaniem stron internetowych i aplikacji mobilnych.

nie są objęte grupowaniem „Oryginalne oprogramowanie komputerowe”.

nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

nie obejmują instalacji oprogramowania.

nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

·Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której określa przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.

·Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

·Zachowane są warunki, określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

·Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023.

Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku, jest Pan uprawniony do rozliczania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług wymienionych we wniosku, w zakresie ręcznego testowania aplikacji mobilnych i webowych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Ponadto należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00