Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.249.2023.1.KW
Dotyczy ustalenia czy Wnioskodawca po wniesieniu wkładu pieniężnego do Spółki, w tym samym roku podatkowym ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1c Ustawy o CIT oraz czy Wnioskodawca w roku poprzednim do roku wniesienia wkładu pieniężnego do Spółki, ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1c Ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:
- czy w związku z opisanym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym), Wnioskodawca po wniesieniu wkładu pieniężnego do Spółki, w tym samym roku podatkowym ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1c Ustawy o CIT;
- czy Wnioskodawca w roku poprzednim do roku wniesienia wkładu pieniężnego do Spółki, ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1c Ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością utworzoną w 2013 roku. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest:
- PKD 68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, oraz
- PKD 68.10.Z - Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 z późn. zm. dalej „Ustawa o CIT”).
Wnioskodawca jest podatnikiem, u którego przychody osiągnięte w obecnym roku podatkowym nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. Rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy.
Wnioskodawca zgromadził wystarczającą ilość środków pieniężnych, które będzie chciał reinwestować. W związku z tym zamierza wnieść ją częściowo (lub w całości) jako wkład do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka”).
W konsekwencji dokonanej czynności dojdzie do wniesienia wkładu pieniężnego do Spółki poprzez podwyższenie kapitału zakładowego (lub również częściowo z wykorzystaniem instytucji ,,agio”, czyli podwyższenia kapitału zapasowego Spółki) w zamian za udziały w Spółce. Wartość wniesionego wkładu pieniężnego przekroczy łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro. Czynności te zostaną dokonane zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych.
Wnioskodawca powziął wątpliwość czy ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych.
Pytania
1.Czy w związku z opisanym stanem faktycznym(winno być: zdarzeniem przyszłym), Wnioskodawca po wniesieniu wkładu pieniężnego do Spółki, w tym samym roku podatkowym ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1c Ustawy o CIT?
2.Czy Wnioskodawca w roku poprzednim do roku wniesieniu wkładu pieniężnego do Spółki, ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1c Ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca po wniesieniu wkładu pieniężnego do Spółki, w tym samym roku podatkowym ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1c Ustawy CIT.
2.Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca w roku poprzednim do roku wniesieniu wkładu pieniężnego do Spółki, ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1c Ustawy o CIT.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Zgodnie zaś z treścią art. 19 ust. 1 Ustawy o CIT Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Stawka 9% podstawy opodatkowania będzie jednak miała zastosowanie wyłącznie do podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 2.000.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik będzie tracił prawo do obniżonej stawki podatku.
Na podstawie art. 19 ust. 1a Ustawy o CIT, podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 - nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Stosownie do art. 19 ust. 1c Ustawy o CIT, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:
1. spółki dzielonej,
2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
a) uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
b) składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
c) w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Zgodnie zaś z art. 19 ust. 1d Ustawy o CIT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT i wskazuje, iż ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy o CIT, stanowiącym lex specialis względem przepisu art. 12 ust. 1 Ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego.
Ponadto zgodnie z uzasadnieniem Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 2854) ,,Zmiana dot. dodania ust. 1c polega na wyłączeniu możliwości stosowania niższej stawki podatku CIT przez podatnika, który dokona określonych działań restrukturyzacyjnych, tj. podziału spółki albo wniesienia tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro lub składniki majątku uzyskane przez podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników. W takiej sytuacji, podatnik nie będzie mógł korzystać z niższej stawki podatku w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym”.
W związku z czym niniejszy przepis wskazuje, iż przepis ten ma dotyczyć jedynie podatników prowadzących restrukturyzacje w firmie i taka też była wola ustawodawcy, który owy przepis wprowadził.
Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca wskazuje, iż nie prowadzi działań restrukturyzacyjnych. Jego jedynym celem jest wniesienie wkładu pieniężnego do Spółki w zamian za objęcie w niej udziałów. Działanie to można nazwać stricte inwestycyjnym, mającym na celu ograniczenie ryzyka dla spółki, rozwój biznesu oraz powiększanie prowadzonej działalności gospodarczej, jak również w przyszłości pozyskiwanie kapitału na różnorakie inwestycje.
Warto również zauważyć, iż żaden z przepisów powołanych wyżej nie wskazuje na to by wniesienie wkładu pieniężnego wiązało się z utratą przez Wnioskodawcę możliwości skorzystania z preferencyjnej 9% stawki CIT w obecnym ani tym bardziej w poprzednim do wniesienia roku podatkowym. Gdyby ustawodawca uwzględniał przy utracie tej preferencyjnej 9% stawki CIT również wkład pieniężny to najpewniej bezpośrednio by to wskazał w przepisie. Trudno bowiem samą gotówkę zakwalifikować jako wniesienie tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału uprzednio prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2159) od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 19 ustawy o CIT. Od tego okresu istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącej 9%.
Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o CIT,
podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Stosownie do art. 19 ust. 1a ustawy o CIT,
podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Na podstawie art. 19 ust. 1b ustawy o CIT,
przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych oraz fundacji rodzinnych.
W myśl art. 19 ust. 1c ustawy o CIT,
przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:
1) spółki dzielonej,
2) podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
a) uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
b) składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT,
podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
W myśl art. 19 ust. 1e ustawy o CIT,
warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.
Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%.
Z możliwości tej nie mogą jednak korzystać wszyscy podatnicy. Wyłączenia stosowania stawki 9% określa art. 19 ust. 1a-1d ustawy o CIT. Nie ma możliwości zastosowania przepisu art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy wprowadzającego obniżoną stawkę 9% podatku przez podatników utworzonych w wyniku działań restrukturyzacyjnych określonych w art. 19 ust. 1a pkt 1-5 lub jeżeli zaistniały okoliczności o jakich mowa w art. 19 ust. 1c ustawy o CIT.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego są Państwo spółką z ograniczoną odpowiedzialnością utworzoną w 2013 roku. Głównym przedmiotem działalności Państwa Spółki jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, oraz kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.
Są Państwo czynnym podatnikiem VAT oraz posiadają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy. Są Państwo podatnikiem, u którego przychody osiągnięte w obecnym roku podatkowym nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. Rokiem podatkowym Wnioskodawcy jest rok kalendarzowy.
Państwa Spółka planuje wnieść zgromadzone wcześniej środki pieniężne jako wkład do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Dojdzie do wniesienia wkładu pieniężnego do Spółki z o.o. poprzez podwyższenie kapitału zakładowego (lub również częściowo z wykorzystaniem instytucji ,,agio”, czyli podwyższenia kapitału zapasowego Spółki) w zamian za udziały w Spółce. Wartość wniesionego wkładu pieniężnego przekroczy łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro.
Państwa wątpliwość budzi kwestia, czy w związku z opisanym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym), Wnioskodawca po wniesieniu wkładu pieniężnego do Spółki z o.o., w tym samym roku podatkowym ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1c ustawy o CIT.
Z literalnego brzmienia art. 19 ust. 1c ustawy o CIT jednoznacznie wynika, że przepisu art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT nie stosuje się do podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro w roku podatkowym, w którym wniesiono ten wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że skoro zamierzacie Państwo wnieść do Spółki z o.o., a więc do innego podmiotu, tytułem wkładu środki pieniężne (a więc składniki majątku) zgromadzone w Państwa Spółce na podwyższenie kapitału zakładowego Spółki z o.o. (lub również częściowo z wykorzystaniem „agio”, czyli podwyższenia kapitału zapasowego Spółki) w zamian za udziały w Spółce, w wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro, to oznacza, że wypełniacie Państwo przesłanki z art. 19 ust. 1c pkt 2 ustawy o CIT.
Zauważyć bowiem należy, że środki pieniężne stanowią składniki majątku przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 4a pkt 2 ustawy o CIT,
ilekroć w ustawie jest mowa o składnikach majątkowych oznacza to aktywa w rozumieniu ustawy o rachunkowości, pomniejszone o przejęte długi funkcjonalnie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zbywcy, o ile długi te nie zostały uwzględnione w cenie nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 120 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:
12) aktywach - rozumie się przez to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych;
18) aktywach obrotowych - rozumie się przez to tę część aktywów jednostki, które w przypadku:
a) aktywów rzeczowych, o których mowa w pkt 19 - są przeznaczone do zbycia lub zużycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub w ciągu normalnego cyklu operacyjnego właściwego dla danej działalności, jeżeli trwa on dłużej niż 12 miesięcy,
b) aktywów finansowych, o których mowa w pkt 24 - są płatne i wymagalne lub przeznaczone do zbycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub od daty ich założenia, wystawienia lub nabycia, albo stanowią aktywa pieniężne,
c) należności krótkoterminowych - obejmują ogół należności z tytułu dostaw i usług oraz całość lub część należności z innych tytułów niezaliczonych do aktywów finansowych, a które stają się wymagalne w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego,
d) rozliczeń międzyokresowych - trwają nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowego;
24) aktywach finansowych - rozumie się przez to aktywa pieniężne, instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki, a także wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnych lub prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkach;
25) aktywach pieniężnych - rozumie się przez to aktywa w formie krajowych środków płatniczych, walut obcych i dewiz. Do aktywów pieniężnych zalicza się również inne aktywa finansowe, w tym w szczególności naliczone odsetki od aktywów finansowych. Jeżeli aktywa te są płatne lub wymagalne w ciągu 3 miesięcy od dnia ich otrzymania, wystawienia, nabycia lub założenia (lokaty), to na potrzeby rachunku przepływów pieniężnych zalicza się je do środków pieniężnych, chyba że ujmuje się je w przepływach z działalności inwestycyjnej (lokacyjnej).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że środki pieniężne stanowią składniki majątku przedsiębiorstwa. Tym samym wniesienie środków pieniężnych do Spółki z o.o. należy traktować jako wniesienie składników majątku przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym, skoro wypełniacie Państwo przesłankę z art. 19 ust. 1c pkt 2 ustawy o CIT to wskazać należy, że w roku podatkowym, w którym zostanie wniesiony wkład pieniężny do Spółki z o.o., Wnioskodawca nie będzie miał prawa do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowo Państwa wątpliwość budzi kwestia, czy Wnioskodawca w roku poprzednim do roku wniesienia wkładu pieniężnego do Spółki, ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1c ustawy o CIT.
Odnosząc się do tej wątpliwości wskazać należy, że powyższe wyłączenie zawarte w art. 19 ust. 1c ustawy o CIT stosuje się wyłącznie w roku podatkowym, w którym wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym. W ww. przepisie nie ma odniesienia do roku poprzedzającego wniesienia wkładu do Spółki.
Zatem w przedmiotowej sprawie, w roku poprzednim do roku wniesienia wkładu pieniężnego do Spółki mają Państwo prawo do opodatkowania uzyskanych dochodów innych niż z zysków kapitałowych według 9% stawki podatkowej, o ile oczywiście zostaną spełnione pozostałe warunki:
- będziecie Państwo posiadać status małego podatnika, oraz
- suma wszystkich przychodów uzyskanych przez Państwa Spółkę w tymże roku podatkowym nie przekroczy równowartości w złotych 2.000.000 euro,
- nie znajdą w sprawie zastosowania inne wyłączenie wskazane w art. 19 ust. 1a-1d ustawy o CIT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Podsumowując w świetle powyższego Państwa stanowisko, że:
- Wnioskodawca po wniesieniu wkładu pieniężnego do Spółki, w tym samym roku podatkowym ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1c ustawy o CIT - jest nieprawidłowe,
- Wnioskodawca w roku poprzednim do roku wniesieniu wkładu pieniężnego do Spółki, ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 19 ust. 1c ustawy o CIT - jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right