Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.270.2023.1.BS
Czy Spółka prawidłowo planuje ustalić wartość początkową środków trwałych wchodzących w skład bloku energetycznego, poprzez uwzględnienie w nakładach inwestycyjnych (koszcie wytworzenia) cenę nabycia biomasy i cenę paliwa pomocniczego (gazu) oraz inne wymienione w opisie zdarzenia przyszłego wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z testowym ruchem regulacyjnym bloku energetycznego przed dniem przekazania go do używania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Spółka prawidłowo planuje ustalić wartość początkową środków trwałych wchodzących w skład bloku energetycznego, poprzez uwzględnienie w nakładach inwestycyjnych (koszcie wytworzenia) cenę nabycia biomasy i cenę paliwa pomocniczego (gazu) oraz inne wymienione w opisie zdarzenia przyszłego wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z testowym ruchem regulacyjnym bloku energetycznego przed dniem przekazania go do używania.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca – Spółka z o.o. (dalej: „Spółka”) posiada siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jest zarejestrowanym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i tym samym podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych (PKD 35.30.Z).
Spółka od 2019 roku realizuje projekt inwestycyjny pod nazwą X o wartości ok. (...) złotych. Budowa bloku energetycznego zasilanego biomasą rozpoczęła się w marcu 2021 roku. Celem inwestycji jest przekazanie do eksploatacji bloku energetycznego zasilanego biomasą o mocy cieplnej wyprowadzanej z węzła ciepłowniczego zasilanego z upustów turbiny, wyposażonego w układ odzysku ciepła z wilgotnych spalin oraz mocy elektrycznej generatora do 12 MWe wraz z instalacjami pomocniczymi. Zadaniem bloku energetycznego będzie produkcja ciepła na potrzeby miejskiej sieci ciepłowniczej odbiorców przemysłowych oraz produkcja energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji (kogeneracja to proces, w wyniku którego produktem końcowym jest zarówno energia elektryczna, jak i energia cieplna). Wybudowanie bloku energetycznego przyniesie skutki proekologiczne, oznacza bowiem ograniczenie zużycia węgla, a przez to zmniejszenie emisji substancji szkodliwych. W związku z inwestycją roczny spadek emisji gazów cieplarnianych szacuje się na poziomie 116.053,70 Mg CO2. Niższe będzie także zużycie energii pierwotnej - na poziomie 266.846,08 MWh/rok.
W kwietniu 2023 roku, tj. jeszcze przed przekazaniem składników majątkowych wchodzących w skład bloku energetycznego do używania i wprowadzeniem ich do ewidencji, Spółka rozpoczęła testowy ruch regulacyjny bloku energetycznego zasilanego biomasą. Program testowego ruchu regulacyjnego został opracowany przez pracowników odrębnego przedsiębiorstwa (spółka akcyjna) zajmującego się przeprowadzaniem rozruchów i regulacji jednostek wytwórczych w energetyce przed oddaniem ich do eksploatacji. Celem testowego ruchu regulacyjnego jest przeprowadzenie prób w pracującym obiekcie oraz uruchomienie i sprawdzenie poprawności wszystkich zaprojektowanych układów automatycznej regulacji. Przeprowadzenie przez Spółkę testowego ruchu regulacyjnego bloku energetycznego jest też warunkiem niezbędnym uzyskania koncesji na użytkowanie w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1385 ze zm.).
Powyższe działania „testowe”, z uwagi na charakter i skalę inwestycji, prowadzone są w obiekcie, który znajduje się w ruchu obejmującym wszystkie jego urządzenia. Polegają one na podaniu do kotła za pośrednictwem układu podajników paliwa w postaci biomasy (zrębki leśnej), która następnie spalana jest w kotle. Wytworzona para odprowadzana jest do turbozespołu, podgrzewając kierowaną do miejskiego systemu ciepłowniczego wodę sieciową. W przypadku technologii zastosowanej w instalacji bloku biomasowego w Spółce warunkiem pracy urządzeń jest zagwarantowanie odbioru ciepła wytwarzanego przez blok.
Podczas testowego ruchu regulacyjnego, oprócz biomasy, zużywany jest także gaz w palniku, który pełni rolę pomocniczą podczas rozpalania kotła (wstępne wygrzewanie złoża), podczas odstawiania (kontrolowane obniżanie temperatury złoża) oraz kiedy występują problemy z podawaniem paliwa podstawowego w celu stabilizacji temperatury w złożu.
W okresie regulacji prowadzone są próby mające sprawdzić zachowanie urządzeń wchodzących w skład instalacji w różnych krytycznych sytuacjach. Może się zdarzyć, że do chwili wyregulowania będą miały miejsce niekontrolowane wypadnięcia, a więc pojawi się konieczność zużycia dodatkowych ilości gazu. Próby są prowadzone w pełnym zakresie obciążeń instalacji, tj. od 0 do 100%. Testowy ruch regulacyjny zostanie zakończony 72-godzinnym rozruchem próbnym, po którym zostaną przeprowadzone pomiary gwarancyjne określające osiągane przez instalację zakładanych parametrów technologicznych oraz emisyjnych. Natomiast całość prac zostanie przeprowadzona w okresie 3 miesięcy.
Zużycie paliwa podstawowego (biomasy) przy pełnym obciążeniu kotła wynosi ok. 17 t/h. Spółka zakłada, że w okresie prób, średnie obciążenie wyniesie ok. 50-60% mocy znamionowej, więc zużycie biomasy będzie na poziomie ok. 9 t/h. Ponieważ pomiędzy poszczególnymi etapami prowadzonych testowych prac regulacyjnych wymagane są postoje instalacji, więc szacowane przez Spółkę zużycie biomasy w okresie prób powinno wynieść ok. 5.000 t/miesiąc. Jeżeli chodzi o paliwo pomocnicze (gaz), to jedno uruchomienie kotła, w zależności od tego, czy znajduje się on w stanie zimnym, czy jest wstępnie wygrzany potrzeba 40-70 MWh. Spółka szacuje, że do czasu przekazania obiektu do stałej eksploatacji (tj. do momentu przekazania go do używania i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych) trzeba zużyć do prób ok. 800 MWh gazu.
Szacunkowa wartość zużywanej biomasy: 2.925.000 zł/miesiąc.
Szacunkowa wartość gazu: 240.000 zł.
Spółka oprócz ww. wydatków na zakup biomasy i gazu ponosi również inne wydatki związane z testowym ruchem regulacyjnym bloku energetycznego, takie jak: zakup i transport wody zdemineralizowanej (ok. 58 000 zł); zakup wody surowej z ujęcia (ok. 8 000 zł); zakup materiału inertnego (żwirek o określonej granulacji) do kotła fluidalnego (30 280 zł); zakup chemii do korekcji wody kotłowej (5 800 zł), które Spółka planuje zaliczyć do wartości początkowej środków trwałych w postaci bloku biomasowego. Koszty biomasy i gazu stanowią jednak zasadniczy element składowy tych wydatków.
W „normalnych warunkach”, tj. już po przekazaniu wytwarzanych środków trwałych składających się na blok biomasowy, ww. wydatki będą przez Spółkę również ponoszone w związku z „normalną” (docelową) pracą instalacji wytwórczej i produkcją energii, tj. będą stanowiły koszty bezpośrednio związane z przychodami uzyskiwanymi ze sprzedaży tej energii.
Wytwarzana przez Spółkę w ramach testowego ruchu regulacyjnego energia cieplna (powstająca niejako przy okazji testowego rozruchu, jako sui generis produkt uboczny) ze względu racjonalności prowadzenia działalności (aspekty ekonomiczne, standardy środowiskowe) nie jest uwalniana do atmosfery, lecz jest odprowadzana do miejskiej sieci ciepłowniczej. Analogicznie jest z powstającą w okresie testowego ruchu regulacyjnego energią elektryczną. Jednocześnie z tytułu dostarczenia (sprzedaży) do odbiorcy tak powstałej energii, Spółka osiąga przychody podatkowe, które planuje opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 12 ust. 3c i 3d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Dla celów bilansowych, Spółka planuje postąpić zgodnie z Komunikatem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 maja 2017 r. w sprawie ogłoszenia uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 „Środki trwale” (pkt 6.51.), cyt. koszty prób i testów (rozruchu technologicznego) przeprowadzanych celem sprawdzenia działania środka trwałego, i stwierdzenia jego zdatności do użytkowania zgodnie z zamierzeniami jednostki lub wymogami zewnętrznymi, poniesione przez jednostkę do dnia jego udokumentowanego przyjęcia do użytkowania zwiększają jego wartość początkową. Wartość początkową środka trwałego w budowie zmniejsza wartość w cenie sprzedaży netto przyjętych do magazynu lub sprzedanych półproduktów, produktów gotowych lub usług powstałych w wyniku prób i testów, o ile ich wartość jest istotna.
Pytanie
Czy Spółka prawidłowo planuje ustalić wartość początkową środków trwałych wchodzących w skład bloku energetycznego, poprzez uwzględnienie w nakładach inwestycyjnych (koszcie wytworzenia) cenę nabycia biomasy i cenę paliwa pomocniczego (gazu) oraz inne wymienione w opisie zdarzenia przyszłego wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z testowym ruchem regulacyjnym bloku energetycznego przed dniem przekazania go do używania?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, cena nabycia biomasy i paliwa pomocniczego (gazu) oraz inne wymienione w opisie zdarzenia przyszłego wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z testowym ruchem regulacyjnym bloku energetycznego przed dniem przekazania go do używania, stanowi koszt wytworzenia środka trwałego w rozumieniu przepisu art. 16g ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), tj. powinny zostać ujęte przez Spółkę w wartości początkowej środków trwałych.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Natomiast jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z przepisami art. 16-16m ustawy o CIT.
Wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z art. 16g ustawy o CIT. W szczególności, za wartość początkową środków trwałych w razie wytworzenia we własnym zakresie uważa się koszt wytworzenia.
Jak wskazuje art. 16g ust. 4 ustawy o CIT, za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Ustawodawca wyliczył też kategorie kosztów, których nie zalicza się do kosztu wytworzenia. Są to: koszty ogólne zarządu, koszty sprzedaży oraz pozostałe koszty operacyjne i koszty operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.
Z powyższych regulacji wynika, że - co do zasady - wszystkie wydatki, które mają związek z wytworzeniem środka trwałego, a więc poniesione od momentu rozpoczęcia inwestycji aż do momentu przekazania środka trwałego do używania, za wyjątkiem kosztów wyłączonych na podstawie przepisu ustawy, powinny być zaliczone do kosztów wytworzenia środka trwałego poprzez odpisy amortyzacyjne od jego wartości początkowej. Warunkiem jest także, że koszty te nie mieszczą się w negatywnym katalogu z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Ustawodawca wskazuje ponadto, że do kosztów wytworzenia środka trwałego zalicza się również „inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych”. Pozwala to na stwierdzenie, że katalog wydatków poniesionych w związku z wytworzeniem środka trwałego jest otwarty i zawiera także inne, niewymienione wprost w ustawie koszty, które mają wpływ na ustalenie wartości początkowej danego składnika majątku. Nakład inwestycyjny w myśl regulacji art. 16g ust 4 ustawy o CIT oznacza więc wszystkie koszty poniesione celem realizacji inwestycji, w tym także związane z działaniami wstępnymi, przygotowującymi proces inwestycyjny i warunkującymi jego rozpoczęcie, prowadzenie i zakończenie. Czynnikiem decydującym o przypisaniu danego kosztu do wartości początkowej wytwarzanego środka trwałego jest jego związek z konkretnym przedsięwzięciem, w efekcie którego będzie możliwe wytworzenie określonych środków trwałych.
Powyższe oznacza, że do elementów wartości początkowej środków trwałych należy zaliczyć koszty spełniające następujące przesłanki. Po pierwsze, w wartości początkowej środka trwałego należy uwzględnić koszty powiązane z prowadzoną przez podatnika inwestycją. Po drugie, na wartość początkową wpływają koszty stanowiące element procesu wytworzenia składników majątku przez podatnika. Po trzecie, zaliczeniu podlegają koszty towarzyszące poszczególnym etapom wytworzenia środków trwałych. Po czwarte, chodzi o koszty, bez poniesienia których środki trwałe w ogóle by nie powstały, a gdyby nie decyzja o ich wytworzeniu, wydatków tych Spółka w ogóle by nie ponosiła. Po piąte, do wartości początkowej należy zaliczyć te koszty, których poniesienie pozwala na uznanie środka trwałego za kompletny i zdatny do użytku.
Nie ulega przy tym wątpliwości, że przeprowadzany przez Spółkę testowy ruch regulacyjny spełnia wszystkie wskazane wyżej przesłanki. Zakup przez Spółkę biomasy oraz paliwa pomocniczego (gazu) jest niezbędny, by w warunkach testowych przygotować blok energetyczny do używania. Nie sposób go pominąć, bo przeprowadzenie przez Spółkę testowego ruchu regulacyjnego bloku energetycznego jest konieczną przesłanką uzyskania przez Spółkę koncesji w rozumieniu art. 32 Prawa energetycznego. Ta z kolei umożliwi w przyszłości prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej w podstawowym zakresie z wykorzystaniem bloku energetycznego oraz osiąganie przez nią przychodów. Przepisy ustawy Prawo energetyczne uzależniają możliwość uzyskania koncesji od dysponowania przez przedsiębiorstwo energetyczne możliwościami technicznymi gwarantującymi prawidłowe wykonywanie koncesjonowanej działalności gospodarczej. Uzyskanie koncesji powinno być poprzedzone uzyskaniem ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu. Natomiast, jak już wskazano, uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nie może nastąpić bez uprzedniego przeprowadzenia testowego ruchu regulacyjnego zakończonego rozruchem próbnym.
W orzecznictwie sądów powszechnych prezentowano ponadto stanowisko, zgodnie z którym prowadzenie próbnego rozruchu obejmującego wytwarzanie ciepła nie stanowi przejawu wykonywania koncesjonowanej działalności gospodarczej, nawet w sytuacji, w której wytworzone w trakcie rozruchu ciepło zostało sprzedane osobie trzeciej (wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 4 listopada 2014 r., sygn. akt VI ACa 1198/14). Należy zauważyć, że celem nabycia przez Spółkę biomasy i paliwa pomocniczego było wyłącznie zakończenie procesu wytwarzania bloku energetycznego. Spółce przysługuje więc uprawnienie, aby wydatki na zakup biomasy i paliwa pomocniczego (gazu) (oraz inne wymienione wydatki) ponoszone w związku z ruchem regulacyjnym bloku energetycznego zaliczyć do kosztów wytworzenia środków trwałych. Skoro bowiem wydatki na nabycie biomasy i paliwa pomocniczego (gazu) zostały poniesione w związku z przeprowadzeniem testowego ruchu regulacyjnego i w celu wytworzenia zdatnego do użytku bloku energetycznego, który w przyszłości, po rozpoczęciu jego używania, będzie generował przychody, racjonalnym jest rozliczenie tych wydatków proporcjonalnie do długości czasu funkcjonowania bloku energetycznego i generowanych przez niego przychodów, a więc w formie odpisów amortyzacyjnych.
Należy także zauważyć, że ustawodawca nie wymienia w art 16g ust. 4 ustawy o CIT wydatków związanych z procesem testowego ruchu regulacyjnego środka trwałego (który jest etapem poprzedzającym moment wprowadzenia środka trwałego do ewidencji i przekazania go do używania), jako niestanowiących kosztu wytworzenia środka trwałego. W opinii Spółki, poniesione wydatki związane z testowym ruchem regulacyjnym bloku energetycznego pozostają w bezpośrednim, nierozerwalnym związku z wytworzeniem zdatnego do użytkowania środka trwałego (środków trwałych), a tym samym powinny zostać uwzględnione w jego (w ich) wartości początkowej.
Uwzględniając okoliczności, że wydatki na zakup biomasy i paliwa pomocniczego (gazu) oraz inne wymienione w opisie zdarzenia przyszłego wydatki spełniają poniższe przesłanki:
- są nierozerwalnie związane z wytworzeniem bloku energetycznego - bez ruchu regulacyjnego wytworzenie zdatnego do użytku środka trwałego (środków trwałych), jego uruchomienie i późniejsze używanie nie byłoby w ogóle możliwe;
- wpłynęły zarówno na możliwość uruchomienia bloku energetycznego, jak i jego wartość użytkową i funkcjonalność;
- nie wystąpiłyby, gdyby Spółka nie wytwarzała środka trwałego {środków trwałych);
- zostały poniesione przed dniem przekazania środka trwałego (środków trwałych) do używania oraz uzyskaniem przez Spółkę koncesji;
- nie zostały wymienione w art. 16g ust. 4 ustawy o CIT jako niestanowiące kosztu wytworzenia środka trwałego;
– Spółka jest w związku z powyższym uprawniona uwzględnić wskazane wydatki w wartości początkowej środka trwałego.
Powyższe stanowisko potwierdzone zostało przez organy podatkowe w następujących interpretacjach indywidualnych
- interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2017 r., Znak: 0461-ITPB3.4510. 23.2017.1 JG: we wskazanym w interpretacji indywidualnej stanie faktycznym, Wnioskodawca zrealizował inwestycję polegającą na budowie, a następnie eksploatacji terminalu do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Nabrał wątpliwości, czy cenę nabycia gazu, który został poniesiony przez Spółkę w związku z przeprowadzeniem rozruchu technologicznego należy uwzględnić w wartości początkowej środków trwałych. Organ podatkowy wskazał, że wydatek w postaci ceny nabycia gazu poniesiony na wykonanie rozruchu technologicznego, poniesiony przed dniem oddania go do używania stanowi wydatek, który należy uwzględnić w wartości początkowej środków trwałych wchodzących w skład terminalu.
- interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2017 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.314. 2017.1 BG: we wskazanym w interpretacji indywidualnej stanie faktycznym, Wnioskodawca realizował inwestycję w zakresie budowy (wytworzenia) bloku energetycznego. Ponosił w związku z tym koszty ruchu regulacyjnego i ruchu próbnego (koszty mediów i surowców niezbędnych do ich przeprowadzenia). Organ podatkowy stwierdził, że także powyższe składniki mają bezpośredni wpływ na wytworzenie środka trwałego, oraz na pomyślne przeprowadzenie procesu inwestycyjnego. Bez ich poniesienia realizacja inwestycji mogłaby okazać się niemożliwa. W związku z powyższym, ww. koszty bezpośrednio związane z wytworzeniem środka trwałego wpływają na wartość początkową środka trwałego i zmniejszają podstawę opodatkowania osoby prawnej poprzez zaliczenie do kosztów podatkowych odpisów z tytułu zużycia środków trwałych - tzw. odpisy amortyzacyjne (art. 15 ust. 6 w zw. z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT).
- interpretacja indywidualna z dnia 13 lipca 2016 r., Znak: ITPB3/4510-269/16/AW: we wskazanym w interpretacji indywidualnej stanie faktycznym, inwestycję polegającą na budowie, a następnie eksploatacji, środka trwałego do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Wnioskodawca zapytał, czy cena nabycia gazu, która została poniesiona w związku z przeprowadzeniem rozruchu technologicznego środka trwałego przed dniem przekazania go do używania należy uwzględnić w wartości początkowej środków trwałych. Organ podatkowy potwierdził prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy, zgodnie z którym, przyczyna poniesienia wydatków na zakup gazu była konieczność zakończenia procesu wytwarzania środka trwałego Wydatek poniesiony przez Wnioskodawcę na zakup gazu niezbędnego do przeprowadzenia rozruchu próbnego stanowił powinien być w związku z tym uwzględniony w wartości początkowej środka trwałego.
Reasumując, w ocenie Spółki, cena nabycia biomasy i paliwa pomocniczego (gazu) oraz inne wymienione w opisie zdarzenia przyszłego wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z testowym ruchem regulacyjnym środków trwałych wchodzących w skład bloku energetycznego przed dniem przekazania go do używania, stanowi koszt wytworzenia środka trwałego, w rozumieniu art. 16g ust. 4 ustawy o CIT, a w efekcie należy uwzględnić je w wartości początkowej środków trwałych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:
interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right