Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.163.2023.2.BJ
W zakresie ustalenia, czy Spółka ma prawo skorzystać z 9% podatku CIT w 2023 r. do momentu przekroczenia limitu, licząc przychody począwszy od stycznia 2023 r.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka ma prawo skorzystać z 9% podatku CIT w 2023 r. do momentu przekroczenia limitu, licząc przychody począwszy od stycznia 2023 r.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 15 czerwca 2023 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.163.2023.1.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 29 czerwca 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka komandytowa w 2022 r. korzystała z preferencyjnego opodatkowania dochodu podatkiem CIT w wysokości 9%, bo nie przekroczyła przychodu wyrażonej w złotych kwotę odpowiadającej równowartości 2 mln euro.
W 2023 r. Spółka również nie przekroczy limitu uprawniającego do 9% stawki CIT.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 23 czerwca 2023 r. Wnioskodawca wskazał, że:
1. Spółka zajmuje się outsourcingiem pracowników do prac magazynowych.
2. Działalność jest prowadzona od września 2022 r.
3. Rok podatkowy Spółki trwa od września 2022 r. do grudnia 2023 r.
4. Spółka spełnia w bieżącym roku podatkowym definicję małego podatnika.
5. W roku bieżącym spółka nie przekroczy kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP.
6. Spółka nie jest objęta listą wyłączeń przewidzianych w art. 19 ust. 1a-1c ustawy o pdop.
Pytanie
Czy Spółka ma prawo skorzystać z 9% podatku CIT w 2023 r. do momentu przekroczenia limitu, licząc przychody począwszy od stycznia 2023 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do opodatkowania przychodu podatkiem 9% CIT, limit 2 mln euro liczony jest zawsze począwszy od stycznia roku bieżącego, a przychody liczone narastająco za lata wcześniejsze nie mają wpływu na zastosowanie niższej stawki CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Wysokość stawki podatku określona została w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”).
Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy CIT:
Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1) 19% podstawy opodatkowania;
2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
W myśl art. 19 ust. 1d ustawy CIT:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Według art. 4a pkt 10 ustawy CIT:
Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Stosownie do art. 19 ust. 1e ustawy CIT:
Warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.
Zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy CIT:
Podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
W świetle art. 19 ust. 1c ustawy CIT:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:
1) spółki dzielonej,
2) podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
a) uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
b) składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa działalność jest prowadzona od września 2022 r. Spółka zajmuje się outsourcingiem pracowników do prac magazynowych. Pierwszy rok podatkowy Spółki trwa od września 2022 r. do grudnia 2023 r. W roku bieżącym spółka nie przekroczy kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP. Spółka nie jest objęta listą wyłączeń przewidzianych w art. 19 ust. 1a-1c ustawy o CIT. W 2022 r. korzystaliście Państwo z preferencyjnego opodatkowania dochodu podatkiem CIT w wysokości 9%, bo nie przekroczyliście przychodu wyrażonej w złotych kwotę odpowiadającej równowartości 2 mln euro. W 2023 r. Państwo również nie przekroczycie limitu uprawniającego do 9% stawki CIT.
Państwa wątpliwość budzi kwestia, czy Spółka ma prawo skorzystać z 9% podatku CIT w 2023 r. do momentu przekroczenia limitu, licząc przychody począwszy od stycznia 2023 r.
Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że skoro rozpoczęliście Państwo działalność gospodarczą we wrześniu 2022 r., to w pierwszym roku podatkowym trwającym jak wynika z wniosku od września 2022 r. do grudnia 2023 r. nie są Państwo (jak błędnie twierdzicie) małym podatnikiem, lecz podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej.
W związku z powyższym, jeżeli w ww. roku podatkowym, a więc okresie od września 2022 r. do grudnia 2023 r. suma Państwa przychodów (dochodów) także kapitałowych nie przekroczy równowartości 2 000 000 euro oraz w istocie nie będą miały do Państwa zastosowania wyłączenia z art. 19 ust. 1a-1c ustawy o CIT, będziecie Państwo mogli korzystać z 9% stawki podatkowej w odniesieniu do dochodów innych niż kapitałowe. Jednakże przekroczenie ww. limitu skutkuje utratą przez Państwa możliwości zastosowania 9% stawki w całym roku podatkowym.
Zatem, Państwa stanowisko wskazujące, że macie prawo do opodatkowania przychodu podatkiem 9% CIT, a limit 2 mln euro liczony jest zawsze począwszy od stycznia roku bieżącego, a przychody liczone narastająco za lata wcześniejsze nie mają wpływu na zastosowanie niższej stawki CIT należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right