Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.364.2023.2.RG

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży licytacyjnej prawa wieczystego użytkowania działek nr 1 i nr 2 wraz z prawem własności położonych na tych działkach naniesień oraz brak obowiązku wystawienia faktury.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

- prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży licytacyjnej prawa wieczystego użytkowania działek nr 1 i nr 2 wraz z prawem własności położonych na tych działkach naniesień

- nieprawidłowe w części dotyczącejbraku obowiązku wystawienia faktury.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 22 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży licytacyjnej prawa wieczystego użytkowania działek nr 1 i nr 2 wraz z prawem własności położonych na tych działkach naniesień oraz braku obowiązku wystawienia faktury.

Uzupełnił go Pan pismem z 21 czerwca 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca, jako Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w …, prowadzi egzekucję z nieruchomości położonej w …, obejmującej prawo wieczystego użytkowania działek gruntu o numerach ewidencyjnych 1 i 2 (o łącznej powierzchni 2,2185 ha).

Działka nr 2 jest zabudowana następującymi budynkami:

1)budynkiem portierni o powierzchni zabudowy ok. 16 m2 (dalej „Budynek 1”),

2)budynkiem zaplecza o powierzchni zabudowy ok. 107 m2 (dalej „Budynek 2”).

Obydwa ww. budynki znajdują się w złym stanie technicznym, przy czym ściany zewnętrzne Budynku 1 są częściowo zawalone, a Budynek 2 nosi widoczne ślady po pożarze. Stan techniczny uniemożliwia wykorzystywanie ich zgodnie z przeznaczeniem. Obydwa budynki są trwale związane z gruntem. Ze względu na stan techniczny oraz niewielką powierzchnię zabudowy, Budynki 1 i 2 nie mają wpływu na wartość rynkową Nieruchomości, co potwierdził rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym z dnia 19.01.2023 r.

Na działce nr 1 znajduje się droga utwardzona asfaltem.

W skład Nieruchomości wchodzi ponadto stalowa wiata po byłej stacji paliw. Teren przedmiotowej nieruchomości jest częściowo utwardzony asfaltem i płytami betonowymi. Teren przedmiotowej nieruchomości jest częściowo ogrodzony ogrodzeniem z siatki stalowej, w złym stanie technicznym z bramą wjazdową stalową.

Wyżej opisane nieruchomości nie są objęte decyzją nadzoru budowlanego nakazującą ich rozbiórkę.

Przedmiotowa nieruchomość jest uzbrojona w sieci: elektroenergetyczną, wodociągową, kanalizacyjną, ciepłowniczą.

W dalszej części niniejszego wniosku działki o numerach ewidencyjnych 1 i 2 wraz z całą zabudową znajdującą się na tych działkach określane są łącznie jako „Nieruchomość”.

Dla Nieruchomości Sąd Rejonowy w … Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr ….

Stan faktyczny w jakim znajduje się Nieruchomość jest niezgodny z zapisami księgi wieczystej - w wyniku pożaru zniszczona została część zabudowy wykazywanej nadal w księdze wieczystej.

Nieruchomość jest położona na terenie, dla którego brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Wnioskodawca prowadzi egzekucję z Nieruchomości przeciwko … spółce z o. o. w likwidacji z siedzibą … nr NIP … (dalej „Dłużnik”).

Dłużnik nabył Nieruchomość (prawo użytkowania wieczystego działek 1 i 2 oraz prawo własności wszystkich budynków, budowli i urządzeń) na podstawie umowy sprzedaży zawartej w dniu 5.09.2014 r. Sprzedającymi byli małżonkowie … i …. Cena sprzedaży, po której Dłużnik nabył w dniu 5.09.2014 r. Nieruchomość, wynosiła brutto 3.250.000 zł (netto 3.050.277,35 zł), przy czym część ceny sprzedaży w kwocie 1.068.081,95 zł została opodatkowana podatkiem VAT (23%) a do części ceny sprzedaży w kwocie 2.181.918,05 zł zastosowano zwolnienie z podatku VAT (zgodnie z oświadczeniem sprzedających zawartym w umowie sprzedaży, zastosowanie znajdowało zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10) w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT).

W związku z prowadzoną przeciwko Dłużnikowi egzekucją, Wnioskodawca zamierza sprzedać Nieruchomość (prawo użytkowania wieczystego działek 1 i 2 oraz własność zabudowy na tych działkach). W związku z planowaną sprzedażą wnioskodawca, zgodnie z art. 18 ustawy o VAT, będzie płatnikiem podatku VAT. Według stanu na dzień sporządzenia niniejszego wniosku, Dłużnik figuruje w „Wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT („Biała Lista”) jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawca nie dysponuje informacjami o datach wybudowania oraz pierwszego zasiedlenia budynków i budowli wchodzących w skład Nieruchomości przed ich zakupem przez Dłużnika w dniu 5.09.2014 r. oraz o ich ulepszeniach przed tą datą. Dla udzielenia odpowiedzi na pytania objęte niniejszym wnioskiem nie ma to znaczenia, ponieważ Dłużnik wykorzystywał wszystkie budynki i budowle wchodzące w skład Nieruchomości, po ich nabyciu w dniu 5.09.2014 r., przez ponad 2 lata w całości do działalności gospodarczej, m. in. do działalności w zakresie prowadzenia stacji paliw opodatkowanej VAT wg stawki 23%. Oznacza to, że pierwsze zasiedlenie wszystkich tych budynków i budowli nastąpiło najpóźniej w dniu 5.09.2014 r. (poprzez ich sprzedaż na rzecz Dłużnika) a okres 2 lat od ich pierwszego zasiedlenia upłynął najpóźniej z dniem 5.09.2016 r. Dłużnik nie wznosił na Nieruchomości żadnych nowych budynków ani budowli lub ich części. Dłużnik nie ponosił nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do któregokolwiek budynku lub budowli lub ich części wchodzących w skład Nieruchomości.

Wobec powyższego, podanie w niniejszym wniosku informacji na temat otrzymania lub nieotrzymania przez Dłużnika faktury w związku z zakupem Nieruchomości oraz odliczenia lub nieodliczenia przez Dłużnika podatku naliczonego VAT w związku z zakupem Nieruchomości, nie mają znaczenia dla udzielenia odpowiedzi na pytania objęte niniejszym wnioskiem (zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ma pierwszeństwo przed zastosowaniem zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a).

Na pytania Organu:

1.Czy budynek portierni i budynek zaplecza posadowione na działce nr 2, stanowią budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 682 z późn. zm.)? odpowiedział Pan:

Ad. 1 podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

2.Jakie naniesienia znajdują się na działce nr 1? Należy je wymienić. odpowiedział Pan:

Ad. 2 brama

3.Przez którą działkę/które działki (należy podać numer działki/działek) przebiega sieć elektroenergetyczna, wodociągowa, kanalizacyjna i ciepłownicza? odpowiedział Pan:

Ad. 3 podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

4.Na której z działek, tj. na działce nr 1 czy nr 2 znajdują się: stalowa wiata, nawierzchnia utwardzona asfaltem i płytami betonowymi? odpowiedział Pan:

Ad. 4 podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

5.Czy stalowa wiata stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane? odpowiedział Pan:

Ad. 5 podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

6.Czy naniesienia w postaci: stalowej wiaty, sieci elektroenergetycznej, sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej i sieci ciepłowniczej, drogi utwardzonej asfaltem, nawierzchni utwardzonej asfaltem i płytami betonowymi oraz ogrodzenie wraz z bramą wjazdową, stanowią budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane? odpowiedział Pan:

Ad. 6 podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

7.Czy poszczególne budowle są trwale związane z gruntem? odpowiedział Pan:

Ad. 7 podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

8.Czy naniesienia w postaci: stalowej wiaty, sieci elektroenergetycznej, sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej i sieci ciepłowniczej, drogi utwardzonej asfaltem, nawierzchni utwardzonej asfaltem i płytami betonowymi oraz ogrodzenie wraz z bramą wjazdową,  stanowią urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane? odpowiedział Pan:

Ad. 8 podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

9.Jeśli któreś z wymienionych w ww. pytaniu nr 8 naniesień stanowi urządzenie budowlane, to należy wskazać z którym budynkiem/budowlą jest ono powiązane? odpowiedział Pan:

Ad. 9 podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

10.Czy ogrodzenie wraz z bramą wjazdową znajduje się na obydwu działkach tj. na działce nr 1 i nr 2, czy na jednej z ww. działek? Jeżeli ogrodzenie wraz z bramą wjazdową znajduje się na jednej z ww. działek, to należy wskazać na której? odpowiedział Pan:

Ad. 10 ogrodzenie zniszczone – zostały jedynie słupki.

11.Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie poszczególnych budynków/budowli będących przedmiotem wniosku, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.)? odpowiedział Pan:

Ad. 11 podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

12.W sytuacji, gdy działka nr 1 jest niezabudowana, proszę o wskazanie:

a)czy dla ww. niezabudowanej działki nr 1 na dzień sprzedaży będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to proszę wskazać, jakie będzie przeznaczenie ww. działki będącej przedmiotem sprzedaży w trybie egzekucji według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?

b)w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, proszę wskazać czy dla ww. działki została/zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2023 r., poz. 977)?

c)działka nr 1 również była wykorzystywana przez dłużnika do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji paliw?

d)w przypadku przeczącej odpowiedzi na ww. pyt. 12c należy wskazać, czy niezabudowana działka nr 1 była wykorzystywana przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

odpowiedział Pan:

Ad 12a) brak planu zagospodarowania,

Ad 12b)podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika,

Ad 12c) podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika,

Ad 12 d) podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

13.Czy działki nr 1 i nr 2 wraz z posadowionymi na nich naniesieniami (budynkami/budowlami) przed ich nabyciem przez dłużnika były wykorzystywane przez poprzednich właścicieli?

Ad 13. Tak.

14.Jeżeli nie posiada Pan informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

-czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana jako Komornika działań?

-czy działania te zostały udokumentowane?

-czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika?

Nie udzielił Pan odpowiedzi.

Pytania:

1.Czy przepisy ustawy o VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzedaż Nieruchomości w ramach postępowania egzekucyjnego prowadzonego przez wnioskodawcę będzie podlegać w całości zwolnieniu z podatku VAT?

2.Czy przepisy ustawy o VAT należy interpretować w ten sposób, że dla udokumentowania sprzedaży Nieruchomości w ramach postępowania egzekucyjnego wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia faktury?

Pana stanowisko w sprawie:

1.Przepisy ustawy o VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzedaż Nieruchomości w ramach postępowania egzekucyjnego prowadzonego przez wnioskodawcę będzie podlegać w całości zwolnieniu z podatku VAT.

2.Przepisy ustawy o VAT należy interpretować w ten sposób, że dla udokumentowania sprzedaży Nieruchomości w ramach postępowania egzekucyjnego wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia faktury.

Uzasadnienie

Ad. 1.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT, zwalnia się od podatku: „10) dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;”. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14) ustawy o VAT, pod pojęciem „pierwszego zasiedlenia” należy rozumieć: „14) oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich: a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;”

Jak wskazano w poz. 61, niniejszego wniosku, Dłużnik wykorzystywał wszystkie budynki i budowle wchodzące w skład Nieruchomości, po ich nabyciu w dniu 5.09.2014 r., przez ponad 2 lata w całości do działalności gospodarczej, m. in. do działalności w zakresie prowadzenia stacji paliw (opodatkowanej VAT wg stawki 23%). Oznacza to, że pierwsze zasiedlenie wszystkich tych budynków i budowli nastąpiło najpóźniej w dniu 5.09.2014 r. (poprzez ich sprzedaż na rzecz Dłużnika) a okres 2 lat od ich pierwszego zasiedlenia upłynął najpóźniej z dniem 5.09.2016 r.

Zgodnie zatem z powyższymi definicjami ustawowymi należy uznać, że sprzedaż („dostawa”) przedmiotowych budynków i budowli w postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym przez wnioskodawcę nastąpi po upływie 2 lat od ich „pierwszego zasiedlenia”. Sprzedaż ta podlegać będzie zatem zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT: „W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.”

Wobec powyższego, zwolnienie z VAT rozciągać się będzie na wartość prawa użytkowania wieczystego działek nr 1 i 2 i obejmie tym samym całą transakcję sprzedaży Nieruchomości w postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym przez wnioskodawcę.

Ad. 2

Zgodnie z art. 106b ust. 2 ustawy o VAT, sprzedaż zwolniona z podatku na podstawie m. in. art. 43 ust. 1 ustawy o VAT nie podlega obowiązkowi udokumentowania poprzez wystawienie faktury. Sprzedaż Nieruchomości, co wykazano wyżej, będzie podlegać takiemu zwolnieniu. Wnioskodawca nie będzie zatem zobowiązany do wystawienia faktury dla jej udokumentowania. Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za uzasadnione.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest:

- prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży licytacyjnej prawa wieczystego użytkowania działek nr 1 i nr 2 wraz z prawem własności położonych na tych działkach naniesień

- nieprawidłowe w części dotyczącejbraku obowiązku wystawienia faktury.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami budynki, budowle oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze że dłużnikiem jest spółka z o. o., stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku należącego do przedsiębiorstwa dłużnika. Zatem w odniesieniu do dostawy prawa użytkowania wieczystego działek gruntu o numerach ewidencyjnych nr 1 i nr 2 wraz z położonymi na tych działkach naniesieniami dłużnik będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa dłużnika.

W konsekwencji, dostawa przez Pana jako komornika prawa użytkowania wieczystego działek gruntu o numerach ewidencyjnych nr 1 i nr 2 wraz z położonymi na tych działkach naniesieniami będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 146ea ustawy:

W roku 2023:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3, wynosi 8%;

3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku budynków/budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania dla dostawy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” i „urządzeń budowlanych”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a ww. ustawy Prawo budowlane:

Przez obiekt liniowy należy rozumieć jako obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane oraz kable zainstalowane w kanale technologicznym nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Z opisu sprawy wynika, że - dłużnik nabył Nieruchomość (prawo użytkowania wieczystego działek nr 1 i nr 2 oraz prawo własności wszystkich budynków, budowli i urządzeń) na podstawie umowy sprzedaży zawartej w dniu 5.09.2014 r. Dłużnik wykorzystywał wszystkie budynki i budowle wchodzące w skład Nieruchomości, po ich nabyciu w dniu 5.09.2014 r., przez ponad 2 lata w całości do działalności gospodarczej, m. in. do działalności w zakresie prowadzenia stacji paliw opodatkowanej VAT wg stawki 23%. Dłużnik nie wznosił na Nieruchomości żadnych nowych budynków ani budowli lub ich części. Dłużnik nie ponosił nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do któregokolwiek budynku lub budowli lub ich części wchodzących w skład Nieruchomości.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa budynków, budowli i urządzeń znajdujących się na działkach nr 1 i nr 2 nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynków upłyną co najmniej 2 lata. Ponadto dłużnik nie ponosił nakładów na ulepszenie budynków i budowli znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynków. W konsekwencji powyższego, dla dostawy budynków i budowli znajdujących się na działkach nr 1 i nr 2 zostaną spełnione warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto, jak wyżej wskazano, zgodnie z ustawą Prawo budowlane, urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Tym samym urządzenia budowlane znajdujące się na działkach, powinny być traktowane jako element przynależny do ww. budynków i budowli oraz opodatkowane według tych samych zasad, co ww. budynki i budowle. Skoro zatem dostawa budynków i budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to również dostawa urządzeń budowlanych znajdujących się na działkach nr 1 i nr 2  będzie objęta tym zwolnieniem.

Powyżej wskazano również, że grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki, budowle na nim posadowione. W konsekwencji – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym ww. budynki i budowle są posadowione, będzie zwolniona od podatku.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku VAT w sprzedaży licytacyjnej prawa wieczystego użytkowania działek nr 1 i nr 2 wraz z prawem własności położonych na tych działkach naniesień, należało uznać za prawidłowe.

Kolejną kwestią w niniejszym wniosku jest brak obowiązku wystawienia przez Pana jako komornika faktury VAT dokumentującej ww. sprzedaż licytacyjną prawa wieczystego użytkowania działek nr 1 i nr 2 wraz z prawem własności położonych na tych działkach naniesień.

Zasady dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Na podstawie art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W myśl art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2.sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

-jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Na podstawie art. 106c ustawy:

Faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:

1)organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2)komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Jak wskazano powyżej dokona Pan jako komornik transakcji sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek nr 1 i nr 2 wraz z prawem własności położonych na tych działkach naniesień należących do dłużnej Spółki, która to sprzedaż – jak wyżej rozstrzygnięto – korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Jednakże nie ma przeszkód, aby w powyższych sytuacjach podatnik wystawiał fakturę.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury m.in. do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy. Natomiast na mocy art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy, podatnik jest zobowiązany do udokumentowania takiej sprzedaży fakturą tylko na żądanie nabywcy.

W przedmiotowej sprawie dla transakcji zbycia prawa użytkowania wieczystego działek wystąpi Pan w charakterze płatnika podatku VAT.

W takiej sytuacji będzie Pan zobowiązany udokumentować dostawę prawa użytkowania wieczystego działek nr 1 i nr 2 wraz z prawem własności położonych na tych działkach naniesień poprzez wystawienie faktury, w sytuacji gdy sprzedaż będzie dokonywana na rzecz innego podatnika. Natomiast w sytuacji, gdy ww. sprzedaż realizowana będzie na rzecz podmiotu/podmiotów niebędących podatnikami VAT, to nie będzie miał Pan obowiązku wystawiania faktury z tytułu sprzedaży prawa wieczystego użytkowania działek nr 1 i nr 2 wraz z prawem własności położonych na tych działkach naniesień. Obowiązek wystawienia faktury dokumentującej tą sprzedaż wystąpi jedynie na żądanie nabywcy (zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy).

Zatem, oceniając całościowo Pana stanowisko w zakresie obowiązku wystawienia przez Pana jako Komornika faktury, należało uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00