Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.104.2023.3.MPU
Dotyczy braku opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży oddzielnie glikolu i gliceryny, niebędących roztworami.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 6 kwietnia 2023 r., dotyczący braku opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży oddzielnie glikolu i gliceryny, niebędących roztworami, wpłynął 6 kwietnia 2023 r.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 czerwca 2023 r. (data wpływu 26 czerwca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego(wraz z uzupełnieniem)
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą - sklep, w którym sprzedaje między innymi: wyroby tytoniowe, płyny do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie, roztwory zawierające glikol i glicerynę, od których opłacany jest podatek akcyzowy.
Podatnik zamierza natomiast sprzedawać również glikol i glicerynę - w czystej postaci. Podatnik będzie kupował glikol i glicerynę bezpośrednio od producenta w beczkach oraz kontenerach (…), a następnie surowce będą rozlewane do mniejszych opakowań. Na żadnym z tych produktów producent nie zawiera informacji, że są one przeznaczone do użycia w papierosach elektronicznych.
Sprzedawane surowce to będą:
- Glikol Propylenowy (Jakość farmaceutyczna 99,5%)
- Gliceryna roślinna farmeceutyczna 99,5%.
Zarówno producent jak i Podatnik nie oferuje tych produktów jako produkty podlegające akcyzie ponieważ nie przewiduje zastosowania tych produktów do zastosowań specjalnych, a takim niewątpliwie jest wykorzystanie ich do tworzenia e-liquidów oraz nie są one roztworem i są sprzedawane oddzielnie.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedawanego czystego glikolu propylenowego oraz czystej gliceryny, które nabywane są przez konsumentów.
- Gliceryna (VG) to organiczny związek chemiczny z grupy cukroli. Jest syropowatą cieczą, tłustą w dotyku, bezbarwną lub prawie bezbarwną, przezroczystą. Wykorzystana do wytwarzania płynu do papierosów elektronicznych stanowi nośnik nikotyny i aromatów. Gliceryna jest substancją, a nie roztworem, w rozumieniu nauk chemicznych.
- Glikol propylenowy (PG) to organiczny związek chemiczny z grupy alkoholi dwuhydroksylowych. Wykorzystany do wytwarzania płynu do papierosów elektronicznych także stanowi nośnik nikotyny i aromatów. Jest bezbarwną, bezwonną, oleistą cieczą, o słodkawym smaku. Glikol jest substancją, a nie roztworem, w rozumieniu nauk chemicznych.
Pod pojęciem substancja (substancja chemiczna) w dyscyplinie nauk chemicznych rozumiemy jednorodny związek chemiczny, o stałym, określonym składzie chemicznym, jakościowym (co do rodzaju atomów pod względem liczby atomowej) oraz strukturalnym spełniających kryterium stałości składu.
W aktach prawnych Unii Europejskiej definicja substancji i roztworu zawarta jest w Rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów (rozdział 2, artykuł 3, pkt 1 i 2. str. L 136/19):
1. substancja to pierwiastek chemiczny lub jego związki w stanie, w jakim występują w przyrodzie lub zostają uzyskane za pomocą procesu produkcyjnego, z wszelkimi dodatkami wymaganymi do zachowania ich trwałości oraz wszelkimi zanieczyszczeniami powstałymi w wyniku zastosowanego procesu, wyłączając rozpuszczalniki, które można oddzielić bez wpływu na stabilność i skład substancji;
2. preparat oznacza mieszaninę lub roztwór składający się z dwóch lub większej liczby substancji.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy jednoznacznie stwierdzić, że gliceryna i glikol propylenowy są substancjami a nie roztworami.
Wnioskodawca będzie sprzedawał glicerynę oraz glikol propylenowy w opakowaniach różnej pojemności. Wątpliwości Wnioskodawcy jakie pojawiły się w trakcie procedowania w Sejmie RP projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2764 ). Zaproponowana w projekcie ustawy zmiana definiuje płyn do papierosów elektronicznych jako roztwór, czyli w powszechnym rozumieniu tego pojęcia jednorodną mieszaninę dwóch lub więcej związków chemicznych. Tymczasem ani gliceryna ani glikol takimi mieszaninami nie są. Zatem nie spełniają one przesłanki wynikającej z przedmiotowej definicji.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:
Nabywany i sprzedawany glikol propylenowy i gliceryna o czystości poniżej 99,5 % będą nabywane i sprzedawane osobno jako samodzielne substancje nie zmieszane z niczym innym (tj. nie będą roztworami i będą nabywane i sprzedawane oddzielnie).
Sposób nabycia i dalszego obrotu glikolem propylenowym i gliceryną o czystości poniżej 99,5 % będzie taki sam jak w przypadku nabycia i obrotu dla glikolu propylenowego i gliceryny w czystej postaci.
Pytania
1. Czy sprzedaż w czystej postaci glikolu i gliceryny, w sklepie w którym można kupić wyroby objęte akcyzą, pociąga za sobą powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego?
2. Czy gliceryna i glikol o czystości poniżej 99,5% powinna podlegać obowiązkowi akcyzy?
Państwa stanowisko w sprawie
1.
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż gliceryny lub glikolu propylenowego nie stanowi produkcji lub sprzedaży płynu do papierosów elektronicznych, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym, określenie „płyn do papierosów elektronicznych” oznacza roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.
Zgodnie ze zmianami doprecyzowano pojęcie „przeznaczenie do wykorzystania w papierosach elektronicznych” zgodnie z ratio legis tego przepisu. Oznacza to, że warunkiem zakwalifikowania wyrobu jako płyn do e-papierosów będzie jego użycie albo możliwość takiego użycia w papierosach elektronicznych wynikająca z jego składu i właściwości fizykochemicznych. Pierwsza część definicji wskazuje, że za płyn do papierosów elektronicznych uznaje się roztwór.
W ustawie o podatku akcyzowym pojęcie „roztwór” nie zostało zdefiniowane. W naukach chemicznych, substancja definiowana jest jako jednorodny związek chemiczny, o stałym, określonym składzie chemicznym, jakościowym oraz strukturalnym spełniającym kryterium stałości składu. Z kolei roztwór to jednorodna mieszanina dwóch lub więcej związków chemicznych lub pierwiastków chemicznych. Skład roztworów określa się przez podanie stężenia składników. W roztworach zwykle jeden ze związków chemicznych jest nazywany rozpuszczalnikiem, a drugi substancją rozpuszczaną. Zatem pojęcia substancji oraz roztworu są rozłączne i nie pokrywają się. Zarówno sam glikol jak również sama gliceryna są na gruncie chemii kwalifikowane jako substancje, a nie roztwory, co potwierdza opinia profesora nauk chemicznych. Glikol i gliceryna mogłyby zostać uznane za roztwór, gdyby zostały ze sobą zmieszane. Konkludując ani gliceryna, ani glikol nie są roztworami, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym.
Definicja z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym zakłada, że „przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych” ma być „roztwór”. Jeżeli zgodnie z tym co zostało wskazane powyżej sama gliceryna oraz sam glikol nie są roztworami nie ma potrzeby analizy, czy są one „przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych”. Jeśli bowiem nie są to roztwory, to w świetle definicji z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym nawet przeznaczenie ich do wykorzystania w papierosach elektronicznych nie spowoduje, że substancje te wypełnią tą definicję.
Wziąć należy również pod uwagę wykładnię proponowane przez Ministerstwo Finansów. Resort wyjaśnił w nim, że płyn do papierosów elektronicznych będzie zdefiniowany jako roztwór, czyli „w powszechnym rozumieniu tego pojęcia jednorodna mieszanina dwóch lub więcej związków chemicznych”. Ponadto warunkiem zakwalifikowania wyrobu jako płynu do e-papierosów będzie jego użycie albo możliwość użycia w e-papierosach - wynikająca z jego składu i właściwości fizykochemicznych. Poszczególne komponenty, które nie stanowią roztworu, lub ich skład, a ich właściwości fizykochemiczne nie wskazują na użycie w papierosach elektronicznych, jak np. sama gliceryna czy glikol, nie będą podlegać opodatkowaniu - podkreślił resort. Dodał, że akcyzą nie będą objęte również produkcja i dystrybucja glikolu propylenowego czy gliceryny oraz ich użycie np. w branżach farmaceutycznej, kosmetycznej, budowlanej, motoryzacyjnej. Opodatkowaniu nie będzie też podlegała sprzedaż glikolu lub gliceryny przedsiębiorcy prowadzącemu skład podatkowy, w którym jest produkowany płyn do e-papierosów. Resort wyjaśnił też, że akcyzie nie będą podlegać też np. gliceryna oferowana na sprzedaż w aptece i glikol propylenowy używany do produkcji żelu do mycia. Biorąc pod uwagę powyższe sprzedaż glikolu i gliceryny nie będzie wiązało się z podatkiem akcyzowym.
2.
Biorąc pod uwagę stanowisko wnioskodawcy wskazane w pkt 1 odpowiedź na pytanie czy gliceryna i glikol o czystości poniżej 99,5% powinna podlegać obowiązkowi akcyzy również będzie przecząca. Oferowane na sprzedaż glikol oraz gliceryna (o czystości poniżej 99,5% ) nie mogą być wykorzystywane przez palaczy papierosów elektronicznych jako składnik do wytwarzania płynu do papierosów elektronicznych, który mógłby być wlewany do papierosów elektronicznych. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy nie spełniają one definicji płynu do papierosów elektronicznych, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle w odniesieniu do postawionych pytań jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN, został wymieniony w poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy. Jednocześnie, wyrób ten nie został wskazany w załączniku nr 2 do ustawy.
W rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy:
Za papierosy elektroniczne rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):
Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r.), przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego; importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
W rozumieniu art. 13 ust. 1a-1b ustawy:
1a. Podatnikiem z tytułu produkcji:
1) papierosów, o której mowa w art. 99 ust. 1a,
2) płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1,
3) wyrobów nowatorskich, o której mowa w art. 99c ust. 1
- niezgodnej z art. 47, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która produkuje te wyroby akcyzowe, oraz każda inna osoba, która uczestniczy w ich produkcji.
1b. Jeżeli obowiązek podatkowy z tytułu produkcji:
1) papierosów, o której mowa w art. 99 ust. 1a,
2) płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1,
3) wyrobów nowatorskich, o której mowa w art. 99c ust. 1
-niezgodnej z art. 47, ciąży na kilku podatnikach, podatnicy ci ponoszą solidarną odpowiedzialność za zobowiązanie podatkowe.
Stosownie do art. 99b ust. 1, 2 ustawy:
1. Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.
2. Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą - sklep, w którym sprzedają Państwo między innymi: wyroby tytoniowe, płyny do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie, roztwory zawierające glikol i glicerynę, od których opłacany jest podatek akcyzowy.
Zamierzają Państwo sprzedawać również glikol i glicerynę - w czystej postaci. Będą Państwo kupowali glikol i glicerynę bezpośrednio od producenta w beczkach oraz kontenerach (…), a następnie surowce będą rozlewane do mniejszych opakowań. Na żadnym z tych produktów producent nie zawiera informacji, że są one przeznaczone do użycia w papierosach elektronicznych. Sprzedawanymi surowcami będą: - Glikol Propylenowy (Jakość farmaceutyczna 99,5%),- Gliceryna roślinna FARMECEUTYCZNA 99,5%.
Zarówno producent jak i Państwo nie oferujecie tych produktów jako produkty podlegające akcyzie ponieważ nie przewidujecie Państwo zastosowania tych produktów do zastosowań specjalnych, a takim niewątpliwie jest wykorzystanie ich do tworzenia e-liquidów. Wskazali Państwo również w opisie zdarzenia przyszłego, że czysty glikol i czysta gliceryna są substancjami, a nie roztworami i są sprzedawane oddzielnie w opakowaniach różnej pojemności.
Ponadto w ostatecznie sprecyzowanym opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo również, że będą Państwo nabywać i sprzedawać glikol propylenowy i glicerynę o czystości poniżej 99,5%, które będą nabywane i sprzedawane osobno jako samodzielne substancje nie zmieszane z niczym innym (tj. nie będą roztworami i będą nabywane i sprzedawane oddzielnie). Sposób nabycia i dalszego obrotu glikolem propylenowym i gliceryną o czystości poniżej 99,5 % będzie taki sam jak w przypadku nabycia i obrotu dla glikolu propylenowego i gliceryny w czystej postaci.
Państwa pytania dotyczą stwierdzenia czy sprzedaż w czystej postaci glikolu i gliceryny pociąga za sobą powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego oraz czy gliceryna i glikol o czystości poniżej 99,5% podlega obowiązkowi akcyzy.
W odniesieniu do powyższych wątpliwości zauważyć należy, że na mocy art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2707), zmianie uległa definicja płynu do papierosów elektronicznych zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.).
Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, od 1 stycznia 2023 r., płynem do papierosów elektronicznych są wszelkie roztwory, w tym bazy do tych roztworów, przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Przepis ten precyzuje również, że roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.
Jednocześnie, dla uznania danego roztworu za płyn do papierosów, nie ma znaczenia kod CN tego roztworu (zgodnie z poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy).
Zaznaczenia wymaga, że wprowadzona w powyższej nowelizacji ustawy zmiana, definiuje płyn do papierosów elektronicznych jako roztwór, czyli w powszechnym rozumieniu tego pojęcia, jednorodną mieszaninę dwóch lub więcej związków chemicznych. Tymczasem ani gliceryna, ani glikol (jako czyste, niezmieszane z innymi, substancje) takimi mieszaninami nie są. Zatem nie spełniają one przesłanki wynikającej z przedmiotowej definicji.
W stosunku do poprzedniego stanu prawnego, w ww. nowelizacji doprecyzowano również pojęcie „przeznaczenie do wykorzystania w papierosach elektronicznych” zgodnie z ratio legis tego przepisu. Oznacza to, że warunkiem zakwalifikowania wyrobu jako płyn do e-papierosów jest jego użycie albo możliwość takiego użycia w papierosach elektronicznych, wynikająca z jego składu i właściwości fizykochemicznych.
Poszczególne komponenty, które nie stanowią roztworu lub ich skład i właściwości fizykochemiczne nie wskazują na użycie w papierosach elektronicznych w celu efektywnej konsumpcji, jak np. sama gliceryna czy sam glikol propylenowy, które nie stanowią roztworu, nie podlegają opodatkowaniu akcyzą.
W konsekwencji, mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że sprzedaż w czystej postaci glikolu i gliceryny (osobno, jako samodzielnych substancji nie zmieszanych z niczym innym – niebędących roztworami, jak wynika to wprost z opisu sprawy) przez Państwa nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Z uwagi na powyższe, również glikol i gliceryna o czystości poniżej 99,5 %, które zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego będą nabywane i sprzedawane osobno, jako samodzielne substancje, nie zmieszane z niczym innym – niebędące roztworami, nie będą podlegać opodatkowaniu akcyzą.
Stanowisko Państwa, stanowiące odpowiedź na ściśle postawione we wniosku pytania nr 1 i 2, należało zatem uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionych we wniosku pytań Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanych produktów: glikolu i gliceryny, które nie są roztworem i są sprzedawane oddzielnie. Przy czym, kwestia ta (stwierdzenie, że przedmiotowy glikol i gliceryna są pojedynczymi substancjami i tym samym, nie są roztworami) stanowiła element opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego jednoznacznie przez Wnioskodawcę – i nie podlegała ona ocenie w ramach wydawania interpretacji.
Organ nadmienia, że w trybie wydawania interpretacji indywidualnej opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawiony we wniosku jest wyłączną podstawą do wydania rozstrzygnięcia. Z kolei ocena, czy dane surowce nabywane i oferowane przez Wnioskodawcę na sprzedaż stanowią rzeczywiście pojedyncze substancje i w konsekwencji stwierdzenie, czy są wyrobami akcyzowymi, może być dokonywana wyłącznie przez właściwe organy, w których kompetencjach leży dokonywanie takiej analizy i badań w ramach prowadzonych przez nie postępowań. Jednocześnie wskazać należy, że w trakcie kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego właściwy organ może badać okoliczności sprawy i przesądzić, czy nabywane i sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby w konkretnym przypadku spełniają warunki uznania ich za wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, ze zm., dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right