Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.238.2023.2.AA
Kontynuacja wybranej formy opodatkowania.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 20 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 16 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 czerwca 2023 r. (wpływ 2 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Informuje Pani, że na początku roku 2022 złożyła Pani deklarację zmiany sposobu rozliczenia podatkowego z liniowego na ryczałtowy. Wcześniej przez kilka lat pracowała Pani jako lekarz na kontrakt (umowę cywilnoprawną) dla kilku podmiotów oraz dla jednego na umowę o pracę.
Od miesiąca marca 2022 zmieniła Pani jednak formalny sposób zatrudnienia w tej ostatniej firmie z umowy o pracę na kontrakt (na umowę cywilnoprawną) i nadal pracowała jako lekarz.
Dalsza praca dla tego samego pracodawcy związana jest ze znaczną zmianą obowiązków. Praca na etacie (umowa o pracę) zakończona z dniem 1 marca 2023 nakładała na Panią zadania i dodatkowe obowiązki pozalekarskie, tak zwane organizacyjno-administracyjne.
1.Organizacja pracy w gabinecie okulistycznym: podział zadań i kontrola ich wykonania przez personel pielęgniarski i pomocniczy (asystent medyczny).
2.Przeszkolenie personelu pielęgniarskiego w obsłudze nowego sprzętu (OCT, (…) itp.).
3.Bezpośredni kontakt z firmami produkującymi sprzęt okulistyczny: wypożyczanie, testowanie, negocjacje cenowe przed zakupem sprzętu do poradni okulistycznej.
4.Nadzór i odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie sprzętu (personel pomocniczy).
5.Kontakt w sprawie awarii sprzętu, wadliwych odczytów, napraw gwarancyjnych i przeglądów technicznych z firmami sprzedającymi sprzęt okulistyczny.
6.Uczestnictwo w szkoleniach prawo medyczne, medycyna pracy w okulistyce, a następnie aktualizacja i wprowadzanie nowych procedur w poradni.
7.Współpraca z placówkami i podwykonawcami (kilka zewnętrznych przychodni okulistycznych (…)) w celu usprawnienia pracy gabinetu: odbieranie osobiste wyników badań, konsultacje osobiste, przyśpieszanie pilnych zabiegów.
8.Czynny udział w wyszukiwaniu i doprowadzanie do podpisywania umów (ustalanie warunków) z placówkami zewnętrznymi – podwykonawcami.
9.Rozliczanie procedur do NFZ, weryfikacja punktów kontraktowych, nadzorowanie ilości punktów przewidzianych w umowie z NFZ.
Obecnie jako pracownik kontraktowy (umowa cywilnoprawna specjalista chorób oczu) zajmuje się Pani jedynie diagnostyką i leczeniem chorób oczu, przyjmuje i bada pacjentów w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia, pacjentów prywatnych i medycyny pracy. Wpisuje jedynie wykonane badania i procedury.
Pozostałe zadania wymienione w punktach 1-9 od marca 2023 nie znajdują się w zakresie Pani obowiązków.
Reasumując, obecnie Pani praca dotyczy tylko czynności lekarskich bez całej otoczki administracyjno-organizacyjnej. Wcześniej jako pracownik etatowy realizowała Pani zadania (wskazane w powyższych punktach) wynikające z podległości służbowej i wpisujące się w politykę i schematy biznesowe firmy (…) Sp. z o.o. Obecnie, mimo że pracuje Pani dla tego samego podmiotu, dzięki zmianie formy zatrudnienia z umowy o pracę na kontrakt (działalność gospodarcza) wykonuje Pani tylko procedury lekarskie.
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:
Czy usługi świadczone przez Panią w ramach działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy były/są/będą całkowicie zbieżne, częściowo zbieżne, czy też nie były/nie są/nie będą w ogóle zbieżne z czynnościami wykonywanymiw ramach stosunku pracy na rzecz tego pracodawcy?
Wnioskodawczyni wskazuje, że usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy będą częściowo zbieżne.
Wnioskodawczyni pragnie ustosunkować się do czynności, które będą świadczone w ramach umowy zawartej w ramach działalności gospodarczej.
Wnioskodawczyni wskazuje, że w pierwszej kolejności czynności świadczone w ramach umowy o pracę Wnioskodawczyni wykonywane były przez nią po wydaniu określonego polecenia/zlecenia, a procedura wykonywana była pod nadzorem pracodawcy.
Godziny pracy były ściśle uregulowane ze względu na umowę o pracę, Wnioskodawczyni nie mogła kwestionować dni, w których świadczyła usługi.
Podczas godzin pracy, w których świadczone były usługi związane z opieką medyczną, wszelkie decyzje Wnioskodawczyni musiały być konsultowane z osobami uprawnionymi do ich podjęcia, a reprezentującymi centrum medyczne.
Ponad powyższe, jak wskazano w treści stanu faktycznego, Wnioskodawczyni w ramach polecenia służbowego swojego pracodawcy zobowiązana była do czynności technicznych oraz administracyjnych, które nie były bezpośrednio związane z diagnostyką i leczeniem chorób oczu, m.in.:
a)organizacji pracy w gabinecie okulistycznym, tj. kreowanie zadań oraz ich podział, w tym sprawowanie kontroli nad personelem pielęgniarskim oraz medycznym;
b)szkoleniem personelu pielęgniarskiego w zakresie obsługi specjalistycznego sprzętu okulistycznego;
c)bezpośrednim kontakcie z firmami produkującymi sprzęt okulistyczny, w tym podejmowanie czynności takich, jak: wypożyczanie, testowanie, negocjowanie cen przed zakupem opisywanego sprzętu;
d)sprawowaniu nadzorów i ponoszeniu całkowitej odpowiedzialności za wykorzystanie sprzętu okulistycznego;
e)kontakcie w sprawie awarii sprzętu, wadliwych odczytów, niezbędnych napraw gwarancyjnych i przeglądów technicznych;
f)uczestnictwa w szkoleniach z polecenia pracodawcy zw. z prawem medycznym;
g)współpracy z placówkami oraz podwykonawcami;
h)czynnego udziału w wyszukiwaniu kontrahentów i podpisywania umów z placówkami zewnętrznymi;
i)rozliczenia procedur do NFZ, weryfikacji punków kontraktowych oraz nadzorowaniu ilości punktów przewidzianych w umowie z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Znaczna część wyżej wymienionych czynności stanowiła usługi techniczne – związane ze sprzętem medycznym, zarządzania, pośrednictwa komercyjnego oraz administracyjnej obsługi biura.
Aktualnie czynności określone w umowie zawartej w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, dotyczą wyłącznie diagnostyki i leczenia chorób oczu u pacjentów z Narodowego Funduszu Zdrowia, pacjentów prywatnych oraz pacjentów medycyny pracy.
Czynności te związane są z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia ludzkiego.
Wnioskodawczyni w aktualnym stanie faktycznym świadczy na rzecz swojego kontrahenta wyłącznie usługi lekarskie – co powoduje jedynie częściową zbieżność z usługami świadczonymi w ramach ówczesnego stosunku pracy.
Ponad powyższe, w związku z umową w modelu B2B, Wnioskodawczyni ponosi pełne ryzyko gospodarcze, łącznie z solidarną odpowiedzialnością wobec pacjentów.
To od Wnioskodawczyni w głównej mierze teraz zależy poszerzenie posiadanych przez nią kwalifikacji formalnych, formułowanie własnego czasu pracy poprzez udostępnienie dyspozycyjności, diametralnie większy zakres odpowiedzialności za wykonywane czynności oraz brak podległości pracowniczej.
Do kiedy – proszę wskazać datę – była Pani zatrudniona na umowę o pracę przez podmiot, na rzecz którego obecnie świadczy Pani usługi w ramach działalności gospodarczej?
Wnioskodawczyni była zatrudniona na umowę o pracę przez podmiot, na rzecz którego obecnie świadczy usługi w ramach działalności gospodarczej, do 28 lutego 2022 roku.
Pytania
1.Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, mimo świadczenia pracy do 28 lutego 2022 roku, dla tego samego podmiotu, ale w znacząco zmienionej formie i zakresie, Wnioskodawczyni może nadal pozostałą część roku 2022 rozliczyć zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2.Oraz czy w kolejnym roku podatkowym 2023 Wnioskodawczyni może nadal stosować rozliczenie podatku, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pytania wynikają z uzupełnienia wniosku.
Pani stanowisko w sprawie
W uzupełnieniu wyjaśniła Pani, że nie zmienia stanowiska w sprawie oceny prawnej pytań. Pani zdaniem w odpowiedzi na tak sformułowane pytania, przy uwzględnieniu, że czynności realizowane na rzecz byłego pracodawcy nie mają charakteru tożsamego, a jedynie częściowo zbieżny – może opodatkować się podatkiem, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakres świadczenia usług lekarskich, w porównaniu do innych czynności świadczonych przez Wnioskodawczynię, był marginalny.
Jak wskazano w treści pisma stanowiącego uzupełnienie, znaczna część realizowanych w ramach umowy o pracę stanowiła usługi techniczne – związane ze sprzętem medycznym, zarządzania, pośrednictwa komercyjnego oraz administracyjnej obsługi biura.
W Pani ocenie, w świetle powyższego oraz ze wskazanymi poniżej rozstrzygnięciami i wyrokami, uważa Pani, że powinna mieć możliwość rozliczenia podatku na zasadzie ryczałtowej, zarówno cały rok 2022 i w konsekwencji rok kolejny 2023.
Opodatkowanie ryczałtowe jest jasnym, prostym i przejrzystym sposobem rozliczania i było Pani wyborem już od początku 2022 roku i tak nadal chce Pani rozliczać podatek. Myśli Pani również, że intencją ustawodawcy było, poprzez wprowadzenie takiej formy rozliczeń, uczytelnienie i uproszczenie prowadzenia działalności gospodarczej lekarskiej.
Zgodnie z podobnymi do Pani sprawami oraz rozstrzygnięciami KIS z 3 lutego 2023 r. (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1111.2022.2 BS) czy interpretacji z dnia 19 stycznia 2023 r. (sygn. 0013 KDIPT2-1.4011.953.2022.2.KD) oraz przywołanym w interpretacji dyrektora KIS wyrokiem NSA z 18 września z 2018 roku (sygn. akt II FSK2416/16, rozliczanie przez Panią podatku na zasadach ryczałtu będzie zasadne i prawidłowe zarówno w dalszej części roku 2022, jak i w roku 2023.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ponadto w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zwracam uwagę, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku
dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) uchylona,
e) uchylona,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika zatem, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał/wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.
Ponadto zauważam, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą i na początku 2022 roku złożyła Pani deklarację zmiany sposobu rozliczenia z podatku liniowego na podatek ryczałtowy. Do 28 lutego 2022 r. była Pani zatrudniona na umowę o pracę przez podmiot, na rzecz którego obecnie świadczy Pani usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jak wynika z opisu sprawy, usługi świadczone przez Panią w ramach umowy o pracę były związane z opieką medyczną. W ramach umowy o pracę była Pani również zobowiązana do wykonywania czynności technicznych oraz administracyjnych, które nie były bezpośrednio związane z diagnostyką i leczeniem chorób oczu. Natomiast czynności określone w umowie zawartej w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej dotyczą wyłącznie diagnostyki i leczenia chorób oczu. Czynności organizacyjno-administracyjne, które wykonywała Pani w ramach umowy o pracę, nie mieszczą się w zakresie Pani obowiązków wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika więc, że obecnie wykonywane czynności w ramach działalności gospodarczej dotyczą diagnostyki i leczenia chorób oczu i są tożsame z czynnościami związanymi z opieką medyczną, wykonywanymi przez Panią w ramach umowy o pracę. Co prawda, zakres czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest węższy niż zakres czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy, jednak w pełni odpowiada czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy. Nie wykonuje Pani innych, dodatkowych czynności poza tymi, które były wykonywane w zakresie obowiązków pracowniczych.
Tak więc w Pani sprawie zachodzi wyłączenie ze zryczałtowanej formy opodatkowania wskazane w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – skoro świadczone przez Panią w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej usługi na rzecz byłego pracodawcy będą tożsame z czynnościami, które wykonywała Pani na podstawie umowy o pracę, nie ma Pani możliwości w 2022 r. i 2023 r. opodatkować osiąganych przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Ponadto wskazuję, że powołane we wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w tym postępowaniu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).