Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.107.2023.2.MAZ
Prawidłowość wypełniania obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, magazynowanych w składzie podatkowym,
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 3 kwietnia 2023 r., dotyczący prawidłowości wypełniania obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, magazynowanych w składzie podatkowym, wpłynął 6 kwietnia 2023 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 czerwca 2023 r. (wpływ 13 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
ABCD Spółka z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) zajmuje się produkcją i dystrybucją płynu do e-papierosów (tzw. liquidów), rozumianego jako gotowy produkt podlegający bezpośredniemu zastosowaniu przez użytkownika końcowego w papierosie elektronicznym, tj. urządzeniu jednorazowego albo wielokrotnego użytku służącego do spożywania za pomocą ustnika pary, powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażonego w szczególności w kartridże lub zbiorniki. Spółka oferuje szeroką gamę płynów do papierosów elektronicznych o różnym składzie bazy wyjściowej, którą stanowią glikol propylenowy, gliceryna roślinna, aromaty (esencje), mentol, kannabidiol CBD oraz w przypadku pewnej grupy produktów także nikotyna o farmaceutycznej czystości. Płyny są dostępne w różnych wersjach smakowych, od nut tytoniowych, przez miętowe i owocowe po smaki tworzone na indywidualne zapytania i oczekiwania klientów. Do produkcji płynu do e-papierosów nie będzie wykorzystywany alkohol etylowy.
Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz zezwolenie na wysyłanie wyrobów z miejsca importu jako zarejestrowany wysyłający. W związku z powyższym Spółka jako prowadzący skład podatkowy, zgodnie z art. 138a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143 z późn. zm.; dalej jako: „ustawa”) prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych, w tym wyrobów wyprodukowanych oraz magazynowanych w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Ewidencje akcyzowe prowadzone są w formie elektronicznej w sposób ciągły i w porządku chronologicznym.
Zgodnie z art. 99b ust. 1 ustawy, produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.
W związku z tym proces produkcyjny liquidów zostaje zakończony z datą zakończenia rozlewu płynu i otrzymania odpowiednich raportów z hali nalewania (wystawienie w programie dokumentu PW - przychód wewnętrzny). Kolejne czynności podejmowane w hali pakowania, takie jak etykietowanie, zgrzewanie folii termokurczliwej, pakowanie, oklejanie pudełek lub banderolowanie (wyroby przeznaczone na rynek krajowy), nie jest produkcją wyrobów akcyzowych w rozumieniu przepisów ustawy.
Zgodnie z § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2021 r., poz. 1150; dalej jako: „rozporządzenie”), wpisów do ewidencji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później niż następnego dnia roboczego.
Spółka po zakończeniu procesu produkcji (rozlewu) dokonuje wpisów w ewidencjach wyrobów wyprodukowanych oraz magazynowanych wskazując miejsce w magazynie, do którego wyroby gotowe zostaną przekazane. Spółka jako podmiot produkujący wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z § 31 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1636), przesyła do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego informację o planowanym rozpoczęciu procesów produkcyjnych wraz z ich terminami. W informacji tej podawana jest data wprowadzenia wyrobów gotowych do magazynu, a nie data przekazania wyrobów na halę pakowania. Dane te uzupełniają informacje podawane w ewidencjach akcyzowych oraz są spójne z opisem procesu technologicznego załączonym do akt weryfikacyjnych składu podatkowego Spółki.
W przypadku wydruku ewidencji wyrobów magazynowanych, prowadzonej zgodnie z § 8 pkt 5 rozporządzenia, wyroby gotowe będą wskazane w lokalizacji w magazynie wyrobów gotowych, do którego trafią zgodnie z datą podaną w informacji wysłanej do właściwego urzędu celno-skarbowego. Przed tą datą wyroby będą przechodziły proces pakowania opisany w aktach weryfikacyjnych składu podatkowego.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Spółka ma wątpliwości, czy prawidłowo wypełnia ciążący na niej obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów magazynowanych w składzie podatkowym i czy prawidłowo podawane są dane o lokalizacji, w sytuacji gdy towary po zakończeniu procesu rozlewania do butelek (zakończenie produkcji zgodnie z ustawą) trafiają najpierw na hale pakowania, a dopiero po zakończeniu niezbędnego procesu pakowania do docelowego magazynu wyrobów gotowych, z którego realizowana jest wysyłka do klienta. W ocenie Spółki problematyczne jest podawanie każdej lokalizacji w ewidencji wyrobów magazynowanych w składzie podatkowym, w której wyroby się znajdują po zakończeniu procesu produkcji oraz jej bieżąca aktualizacja. Wskazywanie każdego miejsca towarów po zakończonym procesie nalewania oraz jego codzienna aktualizacja w dokumentacji oznacza konieczność dokonywania korekty danych we wpisach ewidencji oraz dopisywania nowych danych określających miejsce w składzie podatkowym. W takim wypadku realizacja każdego zlecenia powodowałaby standardowo cały szereg korekt w ewidencji wyrobów magazynowanych w składzie podatkowym. Określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby się znajdują, zdaniem Spółki powinno odnosić się wyłącznie do magazynu wyrobów gotowych, z którego wyroby będą wyprowadzane do klienta, i w którym są przechowywane. Spółka pragnie mieć jednak pewność, że dane raportowane w ewidencjach są poprawne i prawidłowo odzwierciedlają to, co dzieje się w składzie podatkowym.
W piśmie z 6 czerwca 2023 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu, przedstawili Państwo uzupełnienie wniosku w poniższym zakresie.
Prowadzona przez Spółkę ewidencja, dotycząca wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, magazynowanych w składzie podatkowym, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych przeładowywanych w składzie podatkowym, obejmuje:
a) nazwy magazynowanych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu,
b) ilości magazynowanych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania,
c) imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny, używany w państwie zamieszkania albo siedziby, właściciela wyrobów akcyzowych innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
d) kwotę podatku akcyzowego od magazynowanych wyrobów akcyzowych, którego pobór został zawieszony.
Pytanie
Czy mając na uwadze § 8 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. 2021 r. poz. 1150), Spółka prawidłowo wypełnia ciążący na niej obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy magazynowanych w składzie podatkowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze § 8 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2021 r., poz. 1150), Spółka prawidłowo wypełnia ciążący na niej obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy magazynowanych w składzie podatkowym.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Zgodnie art. 138a ustawy, ewidencja wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym powinna zawierać informacje dotyczące nie tylko ilości wyrobów akcyzowych, lecz także ich rodzaju oraz, co wydaje się najbardziej istotne w przedmiotowej sprawie, miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym. Zdaniem Spółki określanie w ewidencji miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby się znajdują dotyczą konkretnej lokalizacji, gdzie wyroby gotowe są magazynowane. Należy zasadniczo odróżniać proces pakowania od magazynowania. Proces pakowania jest procesem dynamicznym, ruchliwym, w ramach którego nie istnieje możliwość podawania aktualnego miejsca składowania wyrobów w dokumentacji magazynowej. Z przyczyn oczywistych nie ma możliwości podawania aktualnego miejsca, w którym wyroby się znajdują podczas nachodzących na siebie czynności etykietowania, zgrzewania i pakowania (zlecenia składają się z wielu pozycji różnych smaków).
Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2019 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1762), do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy dołączyć dokumenty mające znaczenie dla przeprowadzania kontroli celno-skarbowej, określone w przepisach odrębnych, które powinny zostać dołączone do zgłoszenia, o którym mowa w art. 108 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2022 r., poz. 813, z późn. zm.).
Z kolei zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie urzędowego sprawdzenia (Dz.U. z 2019 r., poz. 2), dokumentami mającymi znaczenie dla przeprowadzania kontroli celno-skarbowej, w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą wymagającą uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, jest skrócony opis procesu technologicznego, sposobu magazynowania, przeładowywania, wprowadzania oraz wyprowadzania i zużycia wyrobów akcyzowych.
Powyższe oznacza, iż podczas kontroli celno-skarbowej organ posiada pełny wgląd w całość prowadzonej dokumentacji, w tym proces technologiczny dotyczący pakowania towarów. Z dokumentacji tej wynika, iż proces pakowania jest niezbędnym, standardowym etapem zachodzącym po rozlaniu liquidów do jednostkowych plastikowych butelek oraz przed wprowadzeniem wyrobów na magazyn wyrobów gotowych i nie jest związany z przechowywaniem towarów. Data wprowadzenia wyrobów na magazyn, podawana zgodnie z § 31 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych, informuje organ w jakim konkretnym dniu wyroby akcyzowe zostaną wprowadzone do magazynu. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie urzędowego sprawdzenia, do akt weryfikacyjnych Spółki załączony został również plan składu podatkowego zawierający jego powierzchnię, z wyszczególnieniem miejsca produkcji, w tym halę nalewania, jak i pakowania oraz magazyn wyrobów gotowych (jeden budynek). W związku z tym w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej Spółki zapewnione zostały wymagane warunki i środki do prowadzenia kontroli celno-skarbowej oraz informacje niezbędne do ustalenia na jakim etapie procesu technologicznego jest dane zamówienie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w odniesieniu do postawionego pytania jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN, został wymieniony w poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy. Jednocześnie, wyrób ten nie został wskazany w załączniku nr 2 do ustawy.
W rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy:
Za papierosy elektroniczne rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:
Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.
Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Określenie skład podatkowy oznacza miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Natomiast jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Określenie podmiot prowadzący skład podatkowy oznacza podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego; importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
Stosownie do art. 99b ust. 1 ustawy:
Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się produkcją i dystrybucją płynu do e-papierosów, rozumianego jako gotowy produkt podlegający bezpośredniemu zastosowaniu przez użytkownika końcowego w papierosie elektronicznym, tj. urządzeniu jednorazowego albo wielokrotnego użytku służącego do spożywania za pomocą ustnika pary, powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażonego w szczególności w kartridże lub zbiorniki. Do produkcji płynu do e-papierosów nie będzie wykorzystywany alkohol etylowy. Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz zezwolenie na wysyłanie wyrobów z miejsca importu jako zarejestrowany wysyłający. W związku z powyższym Spółka jako prowadzący skład podatkowy, zgodnie z art. 138a ust. 1 ustawy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych, w tym wyrobów wyprodukowanych oraz magazynowanych w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Ewidencje akcyzowe prowadzone są w formie elektronicznej w sposób ciągły i w porządku chronologicznym. Proces produkcji płynu do e-papierosów zostaje zakończony z datą zakończenia rozlewu płynu i otrzymania odpowiednich raportów z hali nalewania (wystawienie w programie dokumentu PW - przychód wewnętrzny). Kolejne czynności podejmowane w hali pakowania, takie jak etykietowanie, zgrzewanie folii termokurczliwej, pakowanie, oklejanie pudełek lub banderolowanie (wyroby przeznaczone na rynek krajowy), nie jest produkcją wyrobów akcyzowych w rozumieniu przepisów ustawy. Spółka po zakończeniu procesu produkcji (rozlewu) dokonuje wpisów w ewidencjach wyrobów wyprodukowanych oraz magazynowanych wskazując miejsce w magazynie, do którego wyroby gotowe zostaną przekazane. Spółka jako podmiot produkujący wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przesyła do właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego informację o planowanym rozpoczęciu procesów produkcyjnych wraz z ich terminami. W informacji tej podawana jest data wprowadzenia wyrobów gotowych do magazynu, a nie data przekazania wyrobów na halę pakowania. Dane te uzupełniają informacje podawane w ewidencjach akcyzowych oraz są spójne z opisem procesu technologicznego załączonym do akt weryfikacyjnych składu podatkowego Spółki. W przypadku wydruku ewidencji wyrobów magazynowanych, wyroby gotowe będą wskazane w lokalizacji w magazynie, do którego trafią zgodnie z datą podaną w informacji wysłanej do właściwego urzędu celno-skarbowego. Przed tą datą wyroby będą przechodziły proces pakowania, opisany w aktach weryfikacyjnych składu podatkowego.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości wypełniania obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, magazynowanych w składzie podatkowym. Przy czym wątpliwości te są związane z faktem prowadzenia składu podatkowego, w którym Spółka, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, produkuje płyn do papierosów elektronicznych. W takim wypadku obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych wynika z uregulowań zawartych w art. 138a ustawy oraz rozporządzenia wykonawczego wydanego na podstawie art. 138s ustawy.
W myśl art. 138a ust. 1 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych.
Zgodnie z art. 138a ust. 3 ustawy:
Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności:
1) ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych:
a) objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym wyrobów importowanych, które zostały wprowadzone do składu podatkowego,
b) nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:
- wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie,
- wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
2) ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza;
3) ustalenie ilości i rodzajów magazynowanych w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych:
a) objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
b) od których została zapłacona akcyza,
c) zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
d) opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
4) wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;
5) ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym;
6) ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o e-DD;
7) ustalenie właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, oraz posiadania przez tego właściciela wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2021 r. poz. 1150, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie ewidencji”), wydanego na podstawie art. 138s ustawy:
Ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c i art. 138e-138l ustawy, i dokumentacje, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale łącznie „dokumentacją”, są prowadzone w sposób ciągły, odpowiednio dla prowadzonej działalności, a także poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.
Jak stanowi § 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie ewidencji:
Wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.
Jak wynika z § 8 pkt 5 rozporządzenia w sprawie ewidencji:
Ewidencja, o której mowa w art. 138a ust. 1 ustawy, dotycząca wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach, zawiera dane dotyczące wyrobów akcyzowych magazynowanych w składzie podatkowym, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych przeładowywanych w składzie podatkowym, obejmujące:
a) nazwy magazynowanych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu,
b) ilości magazynowanych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania,
c) imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny, używany w państwie zamieszkania albo siedziby, właściciela wyrobów akcyzowych innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
d) określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby akcyzowe się znajdują,
e) kwotę podatku akcyzowego od magazynowanych wyrobów akcyzowych, którego pobór został zawieszony.
Z kolei uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, a następnie jego prowadzenie wymaga spełnienia szeregu wymagań i warunków, także dotyczących magazynowania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, określonych w ustawie oraz przepisach wykonawczych.
Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.
Stosownie do art. 47 ust. 3 ustawy:
W składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy.
W § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2019 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1762) wskazano, że:
Do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy dołączyć dokumenty mające znaczenie dla przeprowadzania kontroli celno-skarbowej, określone w przepisach odrębnych, które powinny zostać dołączone do zgłoszenia, o którym mowa w art. 108 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 813, z późn. zm.).
Jak wynika z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2018 r. w sprawie urzędowego sprawdzenia (Dz.U. z 2019 r., poz. 2; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie urzędowego sprawdzenia”):
Dokumentami mającymi znaczenie dla przeprowadzania kontroli celno-skarbowej, w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą wymagającą uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, są:
1) plan składu podatkowego zawierający jego powierzchnię, z wyszczególnieniem miejsca produkcji, magazynowania, przeładowywania, wprowadzania, wyprowadzania i zużycia wyrobów akcyzowych objętych zezwoleniem;
2) wykaz miejsc z wyszczególnieniem lokalizacji produkcji, magazynowania, przeładowywania, wprowadzania, wyprowadzania i zużycia wyrobów akcyzowych objętych zezwoleniem, zawierający nazwy i numerację znajdujących się w tych miejscach pomieszczeń, urządzeń i naczyń służących do wykonywania czynności podlegających kontroli celno-skarbowej;
3) opis zabezpieczeń technicznych, w szczególności elektronicznych, gwarantujących nienaruszalność i niezmienialność znajdujących się w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych;
4) wykaz legalizowanych przyrządów pomiarowych z podaniem zakresu ich użytkowania oraz pozostałego wyposażenia stosowanego do przeprowadzania kontroli celno-skarbowej wyrobów akcyzowych;
5) skrócony opis procesu technologicznego, sposobu magazynowania, przeładowywania, wprowadzania, wyprowadzania i zużycia wyrobów akcyzowych oraz instrukcje wewnętrznego obiegu dokumentacji dotyczącej tych czynności i przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów akcyzowych, a w przypadku prowadzenia dokumentacji w postaci elektronicznej - instrukcja obsługi programu komputerowego;
6) wykaz pozostałego wyposażenia używanego do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym do wykonywania prac magazynowych oraz przeładunkowych;
7) dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy;
8) dokumenty wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z wykonywaną działalnością podlegającą kontroli celno-skarbowej, w szczególności koncesje lub zezwolenia, zaświadczenia o dokonaniu wpisu do rejestru działalności regulowanej, zaświadczenia o dokonaniu wpisu do właściwych rejestrów;
9) wykaz obejmujący imiona i nazwiska upoważnionych przez podmiot osób odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym kontrolą celno-skarbową.
Przepis § 31 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1636; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie kontroli celno-skarbowej”) stanowi:
Podmiot produkujący wyroby tytoniowe, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby nowatorskie przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, co najmniej na dzień przed zamierzonym rozpoczęciem procesów produkcyjnych, informację zawierającą wykaz procesów technologicznych albo informację o terminach procesów produkcyjnych odbywających się w systemie ciągłym.
Zgodnie z § 31 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej:
Wykaz, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) określenie rodzaju wyrobów, o których mowa w ust. 1, w tym określenie rodzaju wyrobów tytoniowych, które będą produkowane;
2) datę i godzinę rozpoczęcia procesu wytwarzania oraz przekazania wyrobów tytoniowych, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich do magazynu;
3) przewidywaną ilość wyrobów tytoniowych, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich, które zostaną wyprodukowane.
Wnioskodawca wskazał, że prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych zgodnie z art. 138a ust. 1 ustawy. W opisie stanu faktycznego oraz uzupełnieniu wniosku Spółka podała, że prowadzona ewidencja zawiera:
- nazwy magazynowanych wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu,
- ilości magazynowanych wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania,
- imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny, używany w państwie zamieszkania albo siedziby, właściciela wyrobów akcyzowych innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy,
- kwotę podatku akcyzowego od magazynowanych wyrobów akcyzowych, którego pobór został zawieszony,
- wskazuje miejsce w magazynie, do którego wyroby gotowe zostaną przekazane.
Powyższe oznacza, że w związku z treścią § 8 pkt 5 rozporządzenia w sprawie ewidencji, Spółka prawidłowo wypełnia spoczywający na niej obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych, objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, magazynowanych w składzie podatkowym.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, stanowiące odpowiedź na postawione pytanie, należy zatem uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania odnoszącego się do § 8 pkt 5 rozporządzenia w sprawie ewidencji i prawidłowości wypełniania ciążącego na Spółce obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, magazynowanych w składzie podatkowym) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.; dalej jako : „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right