Interpretacja
Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 22 czerwca 2023 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP3.8222.68.2023.EILK
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w sytuacji poniesienia wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie.
Zmiana interpretacji indywidualnej
Szanowni Państwo,
w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 9 maja 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-2.4011.68.2022.2.SR, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zmieniam z urzędu[1] wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że Państwa stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym złożonym 12 stycznia 2022 r., uzupełnionym pismami złożonymi 10 kwietnia 2022 r. i 11 kwietnia 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
12 stycznia 2022r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczył podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej
1) Zainteresowana będąca stroną postępowania:
A.A.
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
B.A.
ul. A1
(…)
(…)
Treść wniosku wspólnego, uzupełnionego pismami złożonymi 10 kwietnia 2022 r. i 11 kwietnia 2022 r., jest następująca:
Opis stanu faktycznego:
Jesteście Państwo właścicielami wolno stojącego jednorodzinnego budynku mieszkalnego położonego przy ul. A1 w B., zrealizowanego na podstawie decyzji Prezydenta B. nr XXX z dnia 28 października 1994 r. Budowa domu została zakończona w grudniu 1996 r. Data rozpoczęcia budowy (4 grudnia 1994 r.) i data zakończenia budowy budynku mieszkalnego (12 grudnia 1996 r.) jest potwierdzona w zapisach dziennika budowy nr YYY z dnia 22 listopada 1994 r., wydanego przez Urząd Miejski B. Wydział XYZ w B.
Zapisy te zostały dokonane przez inż. C.D. (ówczesnego inspektora nadzoru i kierownika budowy prowadzącego budowę domu).
Kierownikowi budowy powierzyli Państwo wszystkie sprawy związane z prowadzeniem budowy, dokumentowaniem wykonanych prac oraz występowaniem w Ich imieniu przed urzędami i instytucjami w celu uzyskania stosownych zgód, zezwoleń czy decyzji.
W końcowej fazie budowy powołany przez Państwo kierownik budowy zmarł. Wówczas nie zdawali sobie Państwo sprawy, zwłaszcza, że budowa domu była w praktyce zakończona, że pozostały do wykonania niezbędne czynności w celu uzyskania decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta B. udzielającej pozwolenia na użytkowanie budynku. W budynku zostali Państwo zameldowani na pobyt stały pod koniec 1998 r., zgodnie z obowiązującymi w tym okresie przepisami, m.in. na podstawie oświadczenia kierownika budowy inż. C.D. o zakończeniu budowy i częściowym odbiorze domu pozwalającym na użytkowanie budynku mieszkalnego (w tamtym okresie wszystkie prace budowlane zostały zakończone, a pozostawały do skończenia drobne prace wykończeniowe w części domu). W archiwach Urzędu Miejskiego B., Wydział ZYX zajmujący się sprawami meldunkowymi nie ma w chwili obecnej tego dokumentu, gdyż dokumenty źródłowe przechowywane są przez 10 lat.
Potwierdzeniem zameldowania z powyższą datą jest zachowany stary dowód osobisty A.A., z wpisem o dacie zameldowania pod adresem ul. A1 w B.
O braku formalnego dokumentu potwierdzającego zakończenie budowy i zezwalającego na użytkowanie domu dowiedzieli się Państwo dopiero na początku maja 2021 r., po otrzymaniu pisma z Urzędu Skarbowego B. prowadzącego czynności sprawdzające w zakresie odliczenia przez Państwo wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Zostali wówczas Państwo zobowiązani do przedstawienia m.in. dokumentu potwierdzającego zakończenie budowy. W archiwach Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i Wydziału XXY Urzędu Miasta B. nie odnaleźli Państwo wymaganego przez Urząd Skarbowy dokumentu. Wówczas niezwłocznie podjęli czynności w celu uporządkowania spraw związanych z ich domem.
Ustanowili w dniu 25 czerwca 2021 r. kierownika budowy mgr inż. E.F. Data zakończenia budowy została poświadczona w PINB-10 już przez mgr inż. E.F., kolejnego kierownika budowy i robót i została przyjęta bez sprzeciwu przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta B. - zaświadczenie nr ZZZ o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, z dnia 27 lipca 2021 r., w sprawie zawiadomienia o zakończeniu budowy.
Jako właściciele ww. nieruchomości począwszy od dnia 25 maja 1999 r., na podstawie decyzji Prezydenta B. Wydział ZZX Urzędu Miejskiego B., corocznie płacą Państwo podatek od nieruchomości. Otrzymane z Urzędu Miejskiego B. Wydział ZZX zaświadczenie nr QQQ, z dnia 17 listopada 2021 r., potwierdza datę rozpoczęcia płatności podatku od nieruchomości, z podziałem na:
1)pozostałe grunty - (...) m2,
2)budynki/części budynków mieszkalnych - ogółem - (...) m2.
Zaświadczenie to jako podstawę prawną podaje przepisy art. 1a oraz art. 2-5 Ordynacji podatkowej, wskazując, że podatnikami podatku od nieruchomości są m.in. osoby fizyczne, które są właścicielami nieruchomości, a opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości podlegają m.in. grunty oraz budynki lub ich części. Ustawa ta definiuje budynek jako obiekt budowlany w rozumieniu prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadający fundamenty i dach.
Wskazany przez Państwo budynek mieszkalny przy ul. A1 w B. stanowi część składową nieruchomości (grunt i budynek), dla której Sąd Rejonowy dla B. w B. prowadzi księgę wieczystą nr UUU. W zawiadomieniach z dnia 15 marca 2005 r. Sąd Rejonowy dla B. w B. Wydział Ksiąg Wieczystych zawiadamia:
1)o ujawnieniu budynku mieszkalnego na posiadanej przez Państwa nieruchomości gruntowej, a następnie
2)o wpisie hipoteki celem zabezpieczenia spłaty kredytu w wysokości 70 405,18 CHF udzielonego w dniu 29 lipca 2004 r. Państwu przez Bank X Oddział w B.
Podstawą oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej były dane katastru nieruchomości wydane w dniu 24 lutego 2005 r. przez Zarząd XYX w B. Biuro Katastru Miejskiego zawierające:
1)wypis i wyrys (wypis z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej) oraz
2)zawiadomienie o zmianach w danych ewidencji gruntów i budynków.
Od ponad dwudziestu lat istniejący, ujawniony w katastrze miejskim, budynek mieszkalny przy ul. A1 w B., w którym zakończono prace budowlane, łącznie z pracami wykończeniowymi, jest Państwa jedynym miejscem zamieszkania i zgodnie z umowami zawartymi z dostawcami mediów płacą Państwo rachunki za użytkowane w budynku mieszkalnym: gaz, prąd, woda/ścieki, śmieci.
W istniejącym i użytkowanym przez Państwo budynku mieszkalnym w dniu 7 września 2020 r. zlecili Państwo wykonanie instalacji fotowoltaicznej, ponosząc z tego tytułu koszt 48 233 zł 66 gr. Zakup i instalacja urządzeń fotowoltaicznych zostały potwierdzone imienną fakturą VAT nr YYZ, z dnia 14 września 2020 r. Wykonana instalacja została podłączona do sieci Y w dniu 29 października 2020 r. Fakturę VAT i potwierdzenie przyłączenia do sieci przekazali Państwo do Urzędu Skarbowego B. prowadzącego czynności sprawdzające.
Dzięki wykonanej instalacji fotowoltaicznej nastąpiło zaspokojenie Państwa potrzeb domowych w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną. W 2020 r., w którym ponieśli Państwo udokumentowane wydatki na instalację fotowoltaiczną, uzyskali przychody opodatkowane według skali podatkowej 19%. W rocznym rozliczeniu PIT-37 za 2020 r. rozliczyli Państwo wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną w ramach ulgi termomodernizacyjnej. W kwietniu 2021 r. otrzymali Państwo zwrot podatku z tytułu poniesionych na fotowoltaikę wydatków. Do czasu złożenia PIT za 2020 r., nie korzystali Państwo z żadnego odliczenia na przedsięwzięcia termomodernizacyjne.
Dopiero w maju 2021 r., na wniosek złożony w kwietniu 2021 r. (Lista nr VVV z dnia 29 kwietnia 2021 r.) dostali Państwo dofinansowane do poniesionych wydatków na instalację fotowoltaiczną w wysokości 5 000 zł, jako dotację ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego „Mój Prąd”.
W uzupełnieniu wniosku wspólnego wskazano, że zostali Państwo właścicielami nieruchomości w dniu 18 maja 1994 r. na podstawie umowy sprzedaży przez G.H. działki budowlanej nr 1/1, o powierzchni (...) m2, położonej w B., obręb C., przy ulicy A1/2, wchodzącej w skład nieruchomości objętej księgą wieczystą nr VXX i kupna tej działki przez Państwo. Umowa została zawarta w Kancelarii Notarialnej w B., ul. D., przed notariuszem I.J. (Rep. A nr VQV). Dla kupionej działki została urządzona nowa księga wieczysta nr QXQ, z wpisem własności na Państwa rzecz (postanowienie o założeniu księgi wieczystej i zawiadomienie o wpisach z dnia 3 września 1996 r. wydane przez Sąd Rejonowy - Wydział Ksiąg Wieczystych w B. Dz. Kw. XX/YY).
Na tej nieruchomości został wybudowany w latach 1994-1996 budynek mieszkalny jednorodzinny, w którym wykonano w 2020 r. inwestycję termomodernizacyjną.
W odpowiedzi na pytanie „czy i kiedy złożony został wniosek o pozwolenie na użytkowanie części obiektu budowlanego do właściwego organu nadzoru budowlanego; jakiej części budynku mieszkalnego dotyczył ww. wniosek; czy i kiedy uzyskaliście Państwo decyzję o pozwoleniu na użytkowanie budynku mieszkalnego przed wykonaniem wszystkich robót
budowlanych objętych projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę, tzw. częściowy odbiór budynku mieszkalnego (jaki organ wydał ww. pozwolenie)?”, wskazała Pani, że pomimo, że budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego, zrealizowanego na podstawie decyzji Prezydenta B. nr XXX z dnia 28 października 1994 r., została zakończona 12 grudnia 1996 r. (wykonane były wszystkie prace budowlane w całym domu za wyjątkiem prac wykończeniowych na piętrze domu), w 2021 r. nie udało się Państwu uzyskać dokumentu-dowodu potwierdzającego, że w 1998 r. w organach nadzoru budowlanego został złożony wniosek o pozwolenie na użytkowanie części domu - parteru domu, który był wykonany kompletnie, był urządzony i był gotowy do zamieszkania.
W archiwach Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i Wydziału XXY Urzędu Miasta B. niestety nie odnaleźli Państwo wymaganych dokumentów potwierdzających odbiór częściowy. W tamtych czasach nastąpiło przekazanie dokumentów archiwalnych pomiędzy Wydziałem XXY Urzędu Miasta B. a Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego i być może to spowodowało, że nie udało się Państwu odnaleźć tego dokumentu w archiwach.
Chcieliby Państwo podkreślić, że Ich dom - istniejący budynek mieszkalny jest użytkowany ponad 20 lat. Zostali w nim Państwo zameldowani na pobyt stały pod koniec 1998 r., zgodnie z obowiązującymi w tym czasie przepisami, tj. na podstawie oświadczenia kierownika budowy o zakończeniu budowy i częściowym odbiorze domu pozwalającym na użytkowanie budynku mieszkalnego. W archiwach Urzędu Miejskiego B., w Wydziale ZYX zajmującym się sprawami meldunkowymi, nie ma obecnie tych dokumentów, gdyż dokumenty źródłowe przechowywane są przez 10 lat.
Potwierdzeniem zameldowania z powyższą datą jest zachowany Pani stary dowód osobisty, z wpisem o dacie zameldowania pod adresem ul. A1 w B.
Jako właściciele nieruchomości przy ul. A1, począwszy od 25 maja 1999 r., na podstawie decyzji Prezydenta B. Wydział ZZX Urzędu Miejskiego B., corocznie płacą Państwo podatek od nieruchomości. Otrzymane z Urzędu Miejskiego B. Wydział ZZX zaświadczenie nr QQQ, z dnia 17 listopada 2021r., potwierdza datę rozpoczęcia płatności podatku od nieruchomości, z podziałem na:
1)pozostałe grunty - (...) m2
2)budynki/części budynków mieszkalnych - ogółem - (...) m2.
Budynek mieszkalny wybudowany na posiadanej nieruchomości gruntowej został ujawniony w księdze wieczystej nr UUU, a następnie dokonano wpisu hipoteki celem zabezpieczenia spłaty kredytu (zawiadomienia z dnia 15 marca 2005 r., Sąd Rejonowy dla B. w B. Wydział Ksiąg Wieczystych ). Podstawą oznaczenia nieruchomości w Księdze Wieczystej były dane katastru nieruchomości wydane w dniu 24 lutego 2005 r. przez Zarząd XYX w B. Biuro Katastru Miejskiego zawierające:
1)wypis i wyrys (wypis z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej) oraz
2)zawiadomienie o zmianach w danych ewidencji gruntów i budynków.
Zawiadomienie o zakończeniu budowy złożono w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w dniu 29 czerwca 2021 r.
Poniesione przez Państwo wydatki wskazane we wniosku związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.), zgodnie z którym przedsięwzięcie termomodernizacyjne to przedsięwzięcia, których przedmiotem jest m.in.:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych;
b)likwidacja urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów podgrzewających wodę użytkową w tych budynkach, które nie spełniają standardów niskoemisyjnych, oraz zapewnienie budynkowi mieszkalnemu jednorodzinnemu dostępu do energii z zewnętrznej instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610, 1093, 1873 i 2376) oraz dostępu do pompy ciepła, wraz z zainstalowaniem urządzeń służących doprowadzaniu energii elektrycznej z tej instalacji oraz zainstalowaniem w tych budynkach niezbędnych urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów podgrzewających wodę użytkową.
Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz. U. poz. 2489) określającym wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, w punkcie 1.
„Materiały budowlane i urządzenia” wymieniono jako podpunkt 13) „ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem”, natomiast w punkcie 2. „Usługi” wymieniono podpunkt 13) „montaż instalacji fotowoltaicznej”. Te właśnie urządzenia i usługi były związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Związek poniesionych wydatków z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w ww. ustawie polega na zakupie i instalacji urządzeń fotowoltaicznych. Wskazana we wniosku inwestycja ma istotny wpływ na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego polegający na znaczącym ograniczeniu poboru energii elektrycznej z ogólnodostępnej sieci energetycznej.
Przeprowadzona inwestycja ma również częściowy wpływ na zużycie nośników energii (prąd) potrzebnych do ogrzania budynku mieszkalnego.
Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało rozpoczęte w dniu 7 września 2020 r. i ostatecznie zostało zakończone w dniu 29 października 2020 r., tj. w dniu podłączenia wykonanej instalacji fotowoltaicznej do sieci Y
Wskazane we wniosku wydatki dotyczą zarówno zakupu paneli fotowoltaicznych, jak również usługi ich montażu. Wydatki potwierdza imienna faktura VAT nr YYZ, z dnia 14 września 2020 r., wystawiona na zakup i instalację urządzeń fotowoltaicznych.
Panele fotowoltaiczne zostały zamontowane na istniejącym i użytkowanym przez Państwo budynku mieszkalnym przy ul. A1 w B. Prąd wytwarzany z instalacji fotowoltaicznej jest przez Nich wykorzystywany tylko do bieżącego użytkowania w domu. Nie jest i nie będzie wykorzystywany w innych budynkach. Wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały i nie zostaną:
–zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
–odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
–uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).
Poniesione przez Państwo wydatki zostały udokumentowane fakturą VAT nr YYZ, z dnia 14 września 2020 r., wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Faktura VAT nr YYZ, z dnia 14 września 2020 r., dokumentująca poniesione wydatki związane z zakupem i instalacją urządzeń fotowoltaicznych, została wystawiona na: A.A. PESEL 123, B.A. PESEL 456, ul. A1, B.
Kwota odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej (dotychczas było zrealizowane przez Państwo tylko jedno przedsięwzięcie termomodernizacyjne na kwotę 48 233 zł 66 gr) nie przekroczy kwoty 53 000 zł.
Pytanie
Czy jako współwłaścicielom budynku mieszkalnego jednorodzinnego przysługuje Państwu prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej określonej w art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku ze zrealizowanym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym dokonanym w 2020 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, jako współwłaścicielom budynku mieszkalnego jednorodzinnego, przysługuje Im prawo odliczenia poniesionych w roku podatkowym 2020 wydatków związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku.
Kwota wydatków jest udokumentowana fakturą VAT i nie przekroczyła kwoty 53 000 zł. Zakończenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpiło w okresie dwóch miesięcy, w 2020 r. Budynek mieszkalny, na którym wykonano instalację fotowoltaiczną, jest budynkiem istniejącym tzn. wybudowanym (zostały zakończone wszystkie prace budowlane i wykończeniowe) i użytkowanym od ponad 20 lat. W związku z tym, budynek ten nie jest w budowie, a spełnia wymóg budynku o statusie zakończonej budowy.
Państwa zdaniem, potwierdza to wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 13 marca 2013 r., sygn. akt I SA/Lu 996/12, który wskazał, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „zakończenie budowy”, ani zwrotu „rozpoczęcie użytkowania” budynku lub jego części. Z ww. wyroku wynika, że zakończenie budowy budynku lub jego części oznacza wykonanie wszystkich robót budowlanych w budowanym budynku lub jego części, co znajduje odzwierciedlenie w uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie budynku lub jego części albo w zgłoszeniu zakończenia budowy budynku (art. 54-59 Prawa budowlanego). Podkreślić jednak należy, że do ustalenia zakończenia budowy budynku lub jego części nie jest konieczne ustalenie dokonania wyżej wymienionych formalności. Istotne jest ustalenie czy faktycznie doszło do zakończenia budowy, co następuje w momencie zakończenia prac budowlanych, łącznie z pracami wykończeniowymi.
Budynek jest ujawniony w katastrze miejskim (Zarząd XYX w B. Biuro Katastru Miejskiego). Od dnia 25 maja 1999 r. corocznie Płacą Państwo podatek od nieruchomości (w tym od budynku w rozumieniu Prawa budowlanego). Dla budynku jest prowadzona księga wieczysta, w której został ujawniony budynek mieszkalny na posiadanej przez Państwo nieruchomości gruntowej, a następnie dokonano wpisu hipoteki celem zabezpieczenia spłaty kredytu.
Oświadczają Państwo, że przestawiony problem, nie jest objęty postępowaniem podatkowym, kontrolą podatkową lub celno-skarbową oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
Oświadczają Państwo, że w związku z toczącymi się czynnościami sprawdzającymi prowadzonymi przez Urząd Skarbowy B., dokonali korekty zeznania rocznego PIT-37 za 2020 r. oraz dokonali wpłaty zwróconej w 2021 r. nadpłaty wynikającej z powyższego zeznania, w celu zaprzestania naliczania odsetek podatkowych do czasu otrzymania interpretacji indywidualnej.
Ocena stanowiska dokonana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 9 maja 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-2.4011.68.2022.2.SR uznał Państwa stanowisko za nieprawidłowe.
Uzasadnienie zmiany interpretacji indywidualnej
Po zapoznaniu się z aktami sprawy stwierdzam, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest nieprawidłowa.
Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych[2].
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy PIT:
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do treści art. 5a pkt 18b ustawy PIT, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w powołanym art. 26h ust. 1, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane[3].
Na podstawie art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym:
należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy PIT definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.[4]
W myśl art. 2 pkt 2 powołanej ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Z kolei katalog materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, których zakup uprawnia do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej zawiera - wydane na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy PIT - rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych[5].
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit.c ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw[6], spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe[7] - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska[8];
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2)wykonanie analizy termograficznej budynku;
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10)montaż pompy ciepła;
11)montaż kolektora słonecznego;
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13)montaż instalacji fotowoltaicznej;
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy PIT:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy PIT:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie z art. 26h ust. 4 ustawy PIT:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury
Według art. 26h ust. 5 ustawy PIT:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy PIT:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy PIT:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy PIT:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Natomiast zgodnie z 26h ust. 9 ustawy PIT:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Na podstawie zatem cytowanych przepisów oraz mając na uwadze wyjaśnienia zawarte w Objaśnieniach podatkowych z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”, tylko podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Przy czym wysokość wydatków należy ustalać na podstawie faktur VAT wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu zawiera rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje prawo do ulgi termomodernizacyjnej.
Z przedstawionego we wniosku wspólnym opisu stanu faktycznego wynika, że są Państwo właścicielami jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Data rozpoczęcia budowy (4 grudnia 1994 r.) i data zakończenia budowy budynku mieszkalnego (12 grudnia 1996 r.) jest potwierdzona w zapisach dziennika budowy. Kierownikowi budowy powierzyli Państwo wszystkie sprawy związane z prowadzeniem budowy, dokumentowaniem wykonanych prac oraz występowaniem w Ich imieniu przed urzędami i instytucjami w celu uzyskania stosownych zgód, zezwoleń czy decyzji. W końcowej fazie budowy kierownik budowy zmarł. Wówczas nie zdawali sobie Państwo sprawy, zwłaszcza, że budowa domu była w praktyce zakończona, że pozostały do wykonania niezbędne czynności w celu uzyskania decyzji udzielającej pozwolenia na użytkowanie budynku. W budynku zostali Państwo zameldowani na pobyt stały pod koniec 1998 r., zgodnie z obowiązującymi w tym okresie przepisami, m.in. na podstawie oświadczenia kierownika budowy o zakończeniu budowy i częściowym odbiorze domu pozwalającym na użytkowanie budynku mieszkalnego (w tamtym okresie wszystkie prace budowlane zostały zakończone, a pozostawały do skończenia drobne prace wykończeniowe w części domu). Potwierdzeniem zameldowania z powyższą datą jest zachowany stary dowód osobisty A.A., z wpisem o dacie zameldowania pod adresem ul. A1 w B. O braku formalnego dokumentu potwierdzającego zakończenie budowy i zezwalającego na użytkowanie domu dowiedzieli się Państwo dopiero na początku maja 2021 r., po otrzymaniu pisma z Urzędu Skarbowego B. prowadzącego czynności sprawdzające w zakresie odliczenia przez Państwo wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Zostali wówczas zobowiązani Państwo do przedstawienia m.in. dokumentu potwierdzającego zakończenie budowy. W archiwach Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i Wydziału XXY Urzędu Miasta B. nie odnaleźli Państwo wymaganego przez Urząd Skarbowy dokumentu. Wówczas niezwłocznie podjęli czynności w celu uporządkowania spraw związanych z ich domem. Ustanowili w dniu 25 czerwca 2021 r. kierownika budowy. Data zakończenia budowy została przyjęta bez sprzeciwu przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta B. - zaświadczenie nr ZZZ z 27 lipca 2021 r., w sprawie zawiadomienia o zakończeniu budowy.
Jako właściciele ww. nieruchomości począwszy od dnia 25 maja 1999 r., corocznie płacą Państwo podatek od nieruchomości. Otrzymane z Urzędu Miejskiego B. zaświadczenie z 17 listopada 2021 r., potwierdza datę rozpoczęcia płatności podatku od nieruchomości, z podziałem na:
1)pozostałe grunty - (...) m2,
2)budynki/części budynków mieszkalnych - ogółem - (...) m2.
Wskazany przez Państwo budynek mieszkalny przy ul. A1 w B. stanowi część składową nieruchomości (grunt i budynek), dla której Sąd Rejonowy dla B. w B. prowadzi księgę wieczystą nr UUU. W zawiadomieniach z 15 marca 2005 r. Wydział Ksiąg Wieczystych ww. Sądu zawiadomił o ujawnieniu budynku mieszkalnego na posiadanej przez Państwo nieruchomości gruntowej, a następnie o wpisie hipoteki celem zabezpieczenia spłaty kredytu w wysokości 70 405,18 CHF udzielonego w dniu 29 lipca 2004 r. Państwu przez Bank X Oddział w B. Podstawą oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej były dane katastru nieruchomości wydane 24 lutego 2005 r. przez Zarząd XYX w B. zawierające: wypis i wyrys (wypis z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej) oraz zawiadomienie o zmianach w danych ewidencji gruntów i budynków. Od ponad dwudziestu lat istniejący budynek mieszkalny przy ul. A1 w B., w którym zakończono prace budowlane, łącznie z pracami wykończeniowymi, jest Państwa jedynym miejscem zamieszkania i zgodnie z umowami zawartymi z dostawcami mediów płacą Państwo rachunki za użytkowane w budynku mieszkalnym: gaz, prąd, woda/ścieki, śmieci. W istniejącym i użytkowanym przez Państwo budynku mieszkalnym 7 września 2020 r. zlecili Oni wykonanie instalacji fotowoltaicznej, ponosząc z tego tytułu koszt 48 233 zł 66 gr. Wskazane we wniosku wydatki dotyczą zarówno zakupu paneli fotowoltaicznych, jak również usługi ich montażu. Poniesione przez Państwo wydatki zostały udokumentowane fakturą VAT nr YYZ, z dnia 14 września 2020 r., wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Faktura VAT, dokumentująca poniesione wydatki związane z zakupem i instalacją urządzeń fotowoltaicznych, została wystawiona na rzecz: A.A. PESEL 123, B.A. PESEL 456, ul. A1, B. Panele fotowoltaiczne zostały zamontowane na istniejącym i użytkowanym przez Państwo budynku mieszkalnym przy ul. A1 w B. Prąd wytwarzany z instalacji fotowoltaicznej jest przez Państwo wykorzystywany tylko do bieżącego użytkowania w domu. Nie jest i nie będzie wykorzystywany w innych budynkach.
Wykonana instalacja została podłączona do sieci Y w dniu 29 października 2020 r. Dzięki wykonanej instalacji fotowoltaicznej nastąpiło zaspokojenie Państwa potrzeb domowych w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną.
Zgodnie z Państwa oświadczeniem, wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały i nie zostaną:
–zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
–odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
–uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).
Kwota odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej (dotychczas było zrealizowane przez Państwo tylko jedno przedsięwzięcie termomodernizacyjne na kwotę 48 233 zł 66 gr) nie przekroczy kwoty 53 000 zł. W rocznym rozliczeniu PIT-37 za 2020 r. rozliczyli Państwo wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Do czasu złożenia PIT za 2020 r., nie korzystali Państwo z żadnego odliczenia na przedsięwzięcia termomodernizacyjne. W maju 2021 r., na wniosek złożony w kwietniu 2021 r. dostali Państwo dofinansowane do poniesionych wydatków na instalację fotowoltaiczną w wysokości 5 000 zł, jako dotację ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego „Mój Prąd”.
Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:
Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.
Zatem przedstawienie przez podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
W związku z powyższym, wymienione we wniosku wspólnym wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznej w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym Państwa własnością, mogą być przez Państwo odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Jednocześnie należy mieć na uwadze fakt, że przedmiotowemu odliczeniu nie podlegają m.in. wydatki w części, w jakiej zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zatem jeżeli podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Wobec tego, Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, jest prawidłowe.
Mając na uwadze powyższe, dokonuję z urzędu zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej z 9 maja 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-2.4011.68.2022.2.SR wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdyż stwierdzam jej nieprawidłowość.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawili Państwo we wniosku wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Szef Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej:
może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.
•Na podstawie art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).
•Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
•Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych przez Państwo we wspólnym wniosku stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
•Stosownie do art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej:
zastosowanie się przez wnioskodawcę do otrzymanej interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
Przepis ustanawia tzw. zasadę nieszkodzenia, która pełni funkcję gwarancyjną (ochronną) interpretacji indywidualnej i której szczegółowa treść została uregulowana w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
•Skorzystanie z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej oznacza: brak odpowiedzialności z kodeksu karnego skarbowego, brak naliczania odsetek za zwłokę, oraz w przypadku, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się Państwa do interpretacji oraz skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po doręczeniu interpretacji indywidualnej - zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji.
•Z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej, która została zmieniona, mogą Państwo nadal korzystać w odniesieniu do rozliczeń podatkowych dokonywanych za okres do końca roku, kwartału następującego po kwartale lub miesiąca następującego po miesiącu (w zależności od okresu rozliczenia podatku), w którym doręczono Państwu zmienioną interpretację indywidualną lub stwierdzono jej wygaśnięcie albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności (por. art. 14m § 2 Ordynacja podatkowa).
•Warunkiem skorzystania z ww. ochrony jest zastosowanie się Państwa do interpretacji (art. 14k § 1 i art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej) oraz złożenie przez Państwo wniosku, o którym mowa w art. 14m § 3 Ordynacji podatkowej, w trakcie trwania postępowania podatkowego. Organy podatkowe bowiem nie uwzględniają z urzędu interpretacji prawa podatkowego.
•Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej:
przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się przez Państwo do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacja podatkowa).
•Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[9] wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na zmianę interpretacji indywidualnej
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej zmiany interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[10]).
Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):
•w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)
lub
•w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).
Skarga na pisemną interpretacji indywidualnej może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).
[1]art. 13 § 2 pkt 4 oraz art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r.
[2] Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm., zwanej dalej „ustawą PIT”
[5] Dz. U z 2023 r. poz. 273,
[9]Dz. U. poz. 2193.
[10]Dz. U. z 2023 r. poz. 259, ze zm.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right