Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.269.2023.1.KO
Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących transakcji zrealizowanych przy użyciu kart paliwowych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 kwietnia 2023 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących transakcji zrealizowanych przy użyciu kart paliwowych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X (Niemcy) (dalej „X”, „Wystawca”) będzie wraz z Wnioskodawcą – Y spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Spółka”, „Wnioskodawca”) stroną stosunku prawnego o korzystanie z kart flotowych (paliwowych). Integralną częścią stosunku prawnego, którego stroną będzie Wnioskodawca oraz Wystawca są Warunki Ogólne dotyczące Kart … i … z oznaczeniem …(dalej „Warunki Ogólne”). Wnioskodawca jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Wystawca jest również podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Wystawca posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi. Przedmiot działalności objętej koncesją stanowi działalność gospodarcza w zakresie obrotu następującymi paliwami ciekłymi:
(i) olejami napędowymi o kodach CN: 2710 19 43, 2710 20 11;
(ii) benzynami silnikowymi o kodach CN: 2710 12 45, 2710 12 49;
(iii) gazem płynnym (LPG) o kodach CN: 2711 12, 2711 13, 2711 19 00 z wyłączeniem mieszanin propan-butanu uzyskiwanych w procesach uzdatniania płynów złożowych; na zasadzie pośrednictwa w sprzedaży przy wykorzystaniu kart paliwowych oznakowanych logo ….
X emituje i wydaje klientom karty flotowe (paliwowe), które zamierza przekazać Spółce (dalej „Karty Paliwowe”, pojedynczo „Karta Paliwowa”). Wystawcą Kart Paliwowych będzie X. Karty Paliwowe pozwalają na dokonywanie transakcji zakupu towarów, w szczególności paliwa oraz usług (dalej „Towary i Usługi”). Aby zapewnić możliwość zakupu Towarów i Usług po okazaniu Karty Paliwowej, X zawiera umowy z członkami porozumienia sieci „…” oraz innymi kontrahentami spoza tego porozumienia (dalej „Partnerzy”).
Miejscem dostawy Towarów oraz świadczenia Usług będzie Polska.
Karta Paliwowa może być wydawana w formie fizycznej lub cyfrowej. Karta Paliwowa może być:
(1) kartą na pojazd,
(2) kartą na osobę,
(3) kartą na okaziciela.
Karta Paliwowa pozostaje własnością Wystawcy. Karta Paliwowa jest niezbywalna i może być używana wyłącznie przez użytkownika wyznaczonego lub użytkowników wyznaczonych przez Spółkę (dalej „Posiadacz Karty Paliwowej”). Spółka będzie uprawniona do nabycia, z wykorzystaniem Karty Paliwowej, Towarów i Usług w określonych punktach (dalej „Punkty Akceptacji”). Rodzaje Towarów i Usług, które może nabywać Spółka będą wskazane na Karcie Paliwowej, jak również można je będzie pobrać z internetowego portalu klienta lub zamówić u X.
Towary i Usługi będą dostarczane po cenach obowiązujących w danym Punkcie Akceptacji w dniu sprzedaży lub ceny te będą niższe od cen obowiązujących w danym Punkcie Akceptacji w dniu sprzedaży. Ta niższa cena będzie wynikać z uzgodnionych warunków z Wystawcą (np. w zależności od wolumenu zakupów w danym okresie rozliczeniowym po osiągnięciu określonego wolumenu litrów zakupionego paliwa, na każdy litr paliwa zakupiony powyżej tego wolumenu zostanie udzielny rabat).
Towary będą wydawane przez Punkt Akceptacji. Usługi będą wykonywane przez Punkt Akceptacji.
Spółka będzie zobowiązana do zapłaty Wystawcy za nabyte Towary i Usługi.
Karta Paliwowa podlega postanowieniom dyrektywy PSD2 dla regulowanych usług płatniczych (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE).
Wystawca będzie uprawniony do ustalenia limitów, w szczególności dotyczących wartości transakcji (indywidualnie, w połączeniu z innymi transakcjami, zafakturowanymi lub niezafakturowanymi) lub zablokowania możliwości dokonywania transakcji dotyczących określonych grup Towarów lub Usług. Wystawca informować będzie Spółkę w formie dokumentowej o wszelkich zmianach limitów lub zablokowanych grupach Towarów lub Usług z odpowiednim wyprzedzeniem. Wystawca zastrzega sobie prawo do odrzucenia transakcji dokonywanej z użyciem Karty Paliwowej lub zlecenia jej odrzucenia przez Punkt Akceptacji, w dowolnym czasie, jeżeli wartość tej transakcji przekracza limit ustalony przez Wystawcę lub przekracza wysokość zazwyczaj dokonywanych transakcji podczas używania Karty Paliwowej zgodnie z przeznaczeniem.
Wystawca będzie miał prawo do zablokowania jednej lub wszystkich Kart Paliwowych Spółki w przypadku, gdy:
(1) uzasadniają to względy faktyczne związane z bezpieczeństwem Karty Paliwowej;
(2) istnieje podejrzenie nieuprawnionego lub oszukańczego użycia Karty Paliwowej, co obejmuje również sytuacje, w których pojedyncze lub wielokrotne transakcje przekraczają wielkość zwyczajowo dokonywanych Kartą Paliwową zakupów, lub przekraczają wyznaczony limit;
(3) Spółka pozostawać będzie w opóźnieniu z płatnością należności na rzecz Wystawcy lub istnieje znacznie podwyższone ryzyko, że Spółka nie będzie w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań płatniczych.
Wady jawne dostarczonych Towarów i Usług, będą musiały być zgłaszane natychmiast, najpóźniej w ciągu 24 godzin; wady ukryte trzeba będzie zgłaszać w ciągu tygodnia od ich wykrycia. Spółka może zgłaszać reklamacje pocztą lub pocztą elektroniczną, na wskazane adresy. Zgodnie z Warunkami Ogólnymi, Wystawca może odpowiadać na reklamacje również w formie dokumentowej, w szczególności pocztą elektroniczną na wskazany przez Spółkę adres e-mail.
Wystawca ponosić będzie odpowiedzialność za szkody oraz wady Towarów i Usług. Odpowiedzialność Wystawcy za szkody jest ograniczona do kwoty ceny za zakup Towarów i Usług należnej za daną transakcję, w wyniku której szkoda nastąpiła, z wyjątkiem zawinionej szkody polegającej na uszczerbku na życiu, ciele lub zdrowiu oraz odpowiedzialności na podstawie rękojmi za wady Towarów (odpowiedzialność nieograniczona).
Zakupy Towarów i Usług dokonywane przez Spółkę za pomocą Kart Paliwowych będą związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Spółka prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Nabywane Towary i Usługi związane będą z pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 86a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm., dalej „ustawa o VAT”) i obejmować będą paliwa silnikowe, olej napędowy i gaz, wykorzystywany do napędu pojazdów, usługi naprawy lub konserwacji pojazdów oraz inne towary i usługi związane z eksploatacją lub używaniem pojazdów.
Niniejszy Wniosek dotyczy nabycia Towarów i Usług, opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w związku z nabyciem których podatek od towarów i usług będzie wykazywany na fakturach wystawianych przez Wystawcę i jako dostawca/usługodawca na fakturze będzie wskazany Wystawca.
Pytanie
Czy Spółka będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wykazany na fakturach wystawianych przez Wystawcę, dokumentujących zakupy Towarów i Usług z użyciem Kart Paliwowych wydanych Spółce?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wykazany na fakturach wystawianych przez Wystawcę, dokumentujących zakupy Towarów i Usług z użyciem Kart Paliwowych wydanych Spółce, z uwzględnieniem ograniczeń przewidzianych w art. 86a ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że: „Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)”. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, ilekroć w ustawie o VAT jest mowa o towarach, rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że: „Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...)”.
Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług mieszczą się w definicji sprzedaży wskazanej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, zgodnie z którym ilekroć w przepisach ustawy o VAT mowa jest o sprzedaży, rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, „W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi". Przepis ten dotyczy zatem sytuacji, w których podmiot świadczący (odsprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężarów kosztów na inną osobę nie może być więc potraktowane w żaden inny sposób niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.
Podstawowym przepisem dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego jest art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT wskazuje natomiast, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika więc, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis art. 88 ustawy o VAT określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
Jedno z takich ograniczeń zostało zawarte w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym: „Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku”. Podatnik nie może więc skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie zaś z art. 88 ust. 4 ustawy: „Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.” Z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą zatem wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Ustawa o VAT zawiera przepisy szczególne dotyczące prawa do odliczenia VAT od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych. Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, „W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika”.
Art. 86a ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
(1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
(2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
(3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zgodnie z art. 86a ust. 3 ustawy o VAT, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
(1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
(a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
(b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
(2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Natomiast zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
(1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
(2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Spółka będzie stroną stosunku prawnego, której integralną część stanowić będą Warunki Ogólne, zgodnie z którymi X wystawia Karty Paliwowe. Karty Paliwowe przekazywane będą Spółce. Karty Paliwowe umożliwiać będą nabywanie paliw oraz innych Towarów i Usług. Towary będą wydawane/Usługi będą wykonywane w Punktach Akceptacji. Punktami Akceptacji są punkty, w tym stacje benzynowe, sprzedające paliwa, towary i świadczące usługi (Towary i Usługi, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego).
W ocenie Wnioskodawcy, przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego informacje wskazują, że należy uznać, że Wystawca będzie aktywnym uczestnikiem w łańcuchu dostaw towarów i usług, które będą nabywane przez Spółkę z wykorzystaniem Kart Paliwowych. Za tym stwierdzeniem przemawiają następujące okoliczności:
- Wystawca wystawiać będzie (będzie emitować) Karty Paliwowe, które będą przekazywane Spółce;
- Ceny Towarów i Usług będą ustalane z Wystawcą. Wystawca ma wpływ na kształtowanie cen Towarów i Usług nabywanych przy pomocy Kart Paliwowych: Ze stosunku prawnego zawartego z Wystawcą wynikać będzie, że Towary i Usługi będą dostarczane po cenach obowiązujących w danym Punkcie Akceptacji w dniu sprzedaży, chyba że co innego wynikać będzie ze stosunku prawnego, którego stroną będą Spółka i Wystawca (np. Wystawca udzieli rabatu). Spółka nie będzie zatem uprawniona do ustalania cen Towarów i Usług z Punktami Akceptacji;
- Wystawca odpowiadać będzie za szkody, odpowiedzialność ta będzie ograniczona do kwoty ceny za zakup towarów i usług nabytych za pośrednictwem Karty Paliwowej należnej za daną transakcję, w wyniku której szkoda nastąpiła, z wyjątkiem zawinionej szkody polegającej na uszczerbku na życiu, ciele lub zdrowiu oraz odpowiedzialności na podstawie rękojmi za wady towarów;
- Spółka będzie zobowiązana do zgłaszania ewentualnych wad; wady, które można zidentyfikować po dokładnym ich zbadaniu (wady jawne), Spółka musi zgłaszać natychmiast, najpóźniej w ciągu 24 godzin, natomiast wady ukryte - w ciągu tygodnia od ich wykrycia;
- Wystawca będzie miał wpływ na katalog nabywanych z użyciem Kart Paliwowych Towarów i Usług - Karty Paliwowe pozwalać będą na zakup Towarów i Usług w Punktach Akceptacji. Zakresy Towarów i Usług będą wskazane na Karcie Paliwowej, jak również można je będzie pobrać z internetowego portalu klienta lub zamówić u Wystawcy;
- Wystawca będzie uprawniony do ustalenia limitów, w szczególności dotyczących wartości transakcji (indywidualnie, w połączeniu z innymi transakcjami, zafakturowanymi lub niezafakturowanymi) lub zablokowania możliwości dokonywania transakcji dotyczących określonych grup Towarów lub Usług. Wystawca mieć będzie przy tym realną możliwość egzekwowania tego limitu, tzn. mieć prawo do odrzucenia transakcji dokonywanej z użyciem Karty Paliwowej lub zlecenia jej odrzucenia przez Punkt Akceptacji, w dowolnym czasie, jeżeli wartość tej transakcji przekroczy limit ustalony przez Wystawcę;
- Wystawca dokonywać będzie wyboru Punktów Akceptacji, przez co mieć będzie wpływ na czas i miejsce zawarcia transakcji zakupu Towarów i Usług, poprzez wskazanie miejsc (Punktów Akceptacji), w których można dokonywać zakupów za pomocą Karty Paliwowej;
- To Wystawca, a nie Spółka, odpowiadać będzie wobec Punktów Akceptacji za zapłatę należności za Towary i Usługi nabywane przez Spółkę przy wykorzystaniu Kart Paliwowych. Na odpowiedzialność Wystawcy wobec Punktów Akceptacji nie ma wpływu to, czy Spółka ureguluje należności wobec Wystawcy za zakupy dokonane przy wykorzystaniu Kart Paliwowych;
- Spółka składać będzie ewentualne reklamacje u Wystawcy: Spółka może zgłaszać reklamacje pocztą lub pocztą elektroniczną, na wskazane adresy;
- Wystawca wpływać będzie na możliwość dokonywania transakcji z wykorzystaniem Kart Paliwowych również w ten sposób, że będzie miał prawo do zablokowania jednej lub wszystkich Kart Paliwowych Spółki w przypadku, gdy:
(1) uzasadniają to względy faktyczne związane z bezpieczeństwem Karty Paliwowej;
(2) istnieje podejrzenie nieuprawnionego lub oszukańczego użycia Karty Paliwowej, co obejmuje również sytuacje, w których pojedyncze lub wielokrotne transakcje przekraczają wielkość zwyczajowo dokonywanych Kartą Paliwową zakupów, lub przekraczają wyznaczony limit;
(3) Spółka pozostaje w opóźnieniu z płatnością należności na rzecz Wystawcy lub istnieje znacznie podwyższone ryzyko, że Spółka nie będzie w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań płatniczych.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że rola Wystawcy nie będzie się ograniczała wyłącznie do wydanie Spółce Kart Paliwowych, za pośrednictwem których będzie możliwy zakup towarów i usług, ale Wystawca będzie pełnił rolę aktywnego pośrednika, mającego wpływ na warunki, w jakich dokonywane są transakcje. Tym samym, w ramach wskazanego w opisie zdarzenia przyszłego schematu współpracy pomiędzy stronami z wykorzystaniem Kart Paliwowych będzie dochodziło do dostawy Towarów i świadczenia Usług przez Punkty Akceptacji na rzecz Wystawcy oraz dostawy Towarów i świadczenia Usług przez Wystawcę na rzecz Spółki. Innymi słowy, schemat transakcji realizowanych z udziałem Wystawcy przy wykorzystaniu Kart Paliwowych będzie odpowiadał modelowi dwóch połączonych ze sobą transakcji, gdzie Wystawca będzie występował jako pośrednik, który będzie uczestniczył w łańcuchu transakcji, będąc zarówno nabywcą, jak i dostawcą Towarów i Usług.
W konsekwencji, należy uznać, że transakcje dokonywane pomiędzy Wystawcą a Spółką w zakresie zakupów Towarów i Usług dokonywanych za pośrednictwem Kart Paliwowych, będą stanowić czynności podlejące opodatkowaniu VAT, tj. odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług, które, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT będą opodatkowane według właściwych stawek podatku VAT.
Ze względu na to, że transakcje udokumentowane fakturami wystawionymi przez Wystawcę na Spółkę stanowią dostawy towarów i usług opodatkowane VAT, nie zachodzi wskazana w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT przesłanka stanowiąca przeszkodę do odliczenia wykazanego w tych fakturach podatku naliczonego. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, zatem nie zachodzi również przesłanka wskazana w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.
W opisanej sprawie warunki do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione, gdyż jak wynika z okoliczności sprawy Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a nabywane przy wykorzystaniu Kart paliwowych Towary i Usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Mając na uwadze, że nabywane Towary i Usługi, są wykorzystywane przez Spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Spółka jest uprawniona do odliczenia powyższego podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - z tym że w przypadku zakupów związanych z pojazdami samochodowymi, Spółce przysługuje jej prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego, o ile nie zachodzą wyłączenia od tego ograniczenia, określone ustawą o VAT.
Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z 9 września 2022 r., sygn. 0114-KD1P1-1.4012.381.2022.l.AKA, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
W interpretacji tej wskazano, że emitenci kart, którzy będą wystawiać faktury na rzecz nabywców towarów i usług w związku z nabyciem towarów i usług posiadają/będą posiadać prawo dysponowania towarami/usługami jak właściciele, są/będą aktywnymi uczestnikami w łańcuchu dostaw towarów, które są/ będą nabywane z wykorzystaniem kart paliwowych, za czym przemawiają poniższe okoliczności, z których wynika, że:
- Podmiot, który wystawia fakturę i który jednocześnie jest sprzedawca /usługodawcą emituje karty paliwowe, które przekazywane będą nabywcom towarów i usług; podobnie jest zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy niniejszy wniosek - faktury wystawiać będzie X , podmiot ten uwidoczniony będzie jako sprzedawca/usługodawca na fakturze, X będzie także emitentem Kart Paliwowych;
- Emitent karty odpowiada za wady towarów, które spółka nabywa za pośrednictwem karty, w przypadku powstania szkody poniesionej wskutek istnienia wady w sytuacjach, gdy emitent karty został zawiadomiony o wskazanej wadzie w terminie 14 dni od dnia jej wykrycia; podobnie jest w zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy niniejszy wniosek – X odpowiadać będzie za szkody do kwoty ceny za zakup towarów i usług nabytych za pośrednictwem Karty Paliwowej należnej za daną transakcję, w wyniku której szkoda nastąpiła, z wyjątkiem zawinionej szkody polegającej na uszczerbku na życiu, ciele lub zdrowiu oraz odpowiedzialności na podstawie rękojmi za wady towarów, a wady, które można zidentyfikować po dokładnym ich zbadaniu (wady jawne), Spółka musi zgłaszać natychmiast, najpóźniej w ciągu 24 godzin, natomiast wady ukryte - w ciągu tygodnia od ich wykrycia,
- Określone są limity liczby oraz wartości transakcji, jakie można dokonać za pomocą jednej karty w ciągu doby, a także limity wartościowe transakcji, jakich można dokonać za pomocą jednej karty w ciągu tygodnia. Ponadto, emitent ustala każdorazowo limit miesięczny, tj. maksymalną dopuszczalną wartość transakcji dokonywanych przez Spółkę przy użyciu kart w okresie od pierwszego do ostatniego dnia kalendarzowego miesiąca; podobnie jest zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy niniejszy wniosek - X będzie uprawniony do ustalenia limitów, w szczególności dotyczących wartości transakcji (indywidualnie, w połączeniu z innymi transakcjami, zafakturowanymi lub niezafakturowanymi) lub zablokowania możliwości dokonywania transakcji dotyczących określonych grup towarów i usług.
Wyżej opisana kwalifikacja podatkowa transakcji dokonywanych przy użyciu kart paliwowych znajduje oparcie także w innych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - mianowicie m.in. w następujących interpretacjach:
- z 9 września 2022 r, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.331.2022.1.JO,
- z 13 grudnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.496.2019.3.MK,
- z 4 listopada 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.481.2019.2.KO,
- z 31 października 2019 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.672.2019.1.IT.
Całość przedstawionych wyżej okoliczności przemawia więc za uznaniem za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy, że Spółka będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wykazany na fakturach wystawianych przez Wystawcę, dokumentujących zakupy Towarów i Usług z użyciem Kart Paliwowych wydanych Spółce, z uwzględnieniem ograniczeń przewidzianych w art. 86a ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy,
rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zarówno dostawa towarów jak i świadczenie usług mieszczących się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, według której
sprzedaż do odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z kolei art. 8 ust. 2a ustawy stanowi, że
w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Powołany przepis obejmuje sytuację, w której podmiot świadczący (odsprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym,
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowania jako podatnicy podatku VAT czynni.
W kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych ustawa zawiera szereg przepisów szczególnych. W tym zakresie należy przede wszystkim zwrócić uwagę na art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym,
w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
W myśl art. 86a ust. 2 tego artykułu,
do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Na podstawie ust. 3 ww. artykułu,
przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
W myśl art. 86a ust. 4 ustawy,
pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Z opisu sprawy wynika, że Wystawca będzie wraz z Państwem stroną stosunku prawnego o korzystanie z kart flotowych (paliwowych). Integralną częścią stosunku prawnego, którego stroną będą Państwo oraz Wystawca są Warunki Ogólne dotyczące Kart. Państwo są podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Wystawca jest również podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Wystawca posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi. Wystawca emituje i wydaje klientom karty flotowe (paliwowe). Karty Paliwowe pozwalają na dokonywanie transakcji zakupu towarów, w szczególności paliwa oraz usług. Aby zapewnić możliwość zakupu Towarów i Usług po okazaniu Karty Paliwowej, Wystawca zawiera umowy z członkami porozumienia sieci oraz innymi kontrahentami spoza tego porozumienia.
Miejscem dostawy Towarów oraz świadczenia Usług będzie Polska.
Karta Paliwowa może być wydawana w formie fizycznej lub cyfrowej. Karta Paliwowa może być: kartą na pojazd, kartą na osobę, kartą na okaziciela. Karta Paliwowa pozostaje własnością Wystawcy. Karta Paliwowa jest niezbywalna i może być używana wyłącznie przez użytkownika wyznaczonego lub użytkowników wyznaczonych przez Spółkę.
Państwo będą uprawnieni do nabycia, z wykorzystaniem Karty Paliwowej, Towarów i Usług w określonych Punktach Akceptacji. Rodzaje Towarów i Usług, które może nabywać Spółka będą wskazane na Karcie Paliwowej, jak również można je będzie pobrać z internetowego portalu klienta lub zamówić Wystawcy.
Towary i Usługi będą dostarczane po cenach obowiązujących w danym Punkcie Akceptacji w dniu sprzedaży lub ceny te będą niższe od cen obowiązujących w danym Punkcie Akceptacji w dniu sprzedaży. Ta niższa cena będzie wynikać z uzgodnionych warunków z Wystawcą (np. w zależności od wolumenu zakupów w danym okresie rozliczeniowym po osiągnięciu określonego wolumenu litrów zakupionego paliwa, na każdy litr paliwa zakupiony powyżej tego wolumenu zostanie udzielny rabat).
Towary będą wydawane przez Punkt Akceptacji. Usługi będą wykonywane przez Punkt Akceptacji.
Spółka będzie zobowiązana do zapłaty Wystawcy za nabyte Towary i Usługi.
Wystawca będzie uprawniony do ustalenia limitów, w szczególności dotyczących wartości transakcji (indywidualnie, w połączeniu z innymi transakcjami, zafakturowanymi lub niezafakturowanymi) lub zablokowania możliwości dokonywania transakcji dotyczących określonych grup Towarów lub Usług. Wystawca informować będzie Spółkę w formie dokumentowej o wszelkich zmianach limitów lub zablokowanych grupach Towarów lub Usług z odpowiednim wyprzedzeniem. Wystawca zastrzega sobie prawo do odrzucenia transakcji dokonywanej z użyciem Karty Paliwowej lub zlecenia jej odrzucenia przez Punkt Akceptacji, w dowolnym czasie, jeżeli wartość tej transakcji przekracza limit ustalony przez Wystawcę lub przekracza wysokość zazwyczaj dokonywanych transakcji podczas używania Karty Paliwowej zgodnie z przeznaczeniem.
Wystawca będzie miał prawo do zablokowania jednej lub wszystkich Kart Paliwowych Spółki w przypadku, gdy:
- uzasadniają to względy faktyczne związane z bezpieczeństwem Karty Paliwowej;
- istnieje podejrzenie nieuprawnionego lub oszukańczego użycia Karty Paliwowej, co obejmuje również sytuacje, w których pojedyncze lub wielokrotne transakcje przekraczają wielkość zwyczajowo dokonywanych Kartą Paliwową zakupów, lub przekraczają wyznaczony limit;
- Spółka pozostawać będzie w opóźnieniu z płatnością należności na rzecz Wystawcy lub istnieje znacznie podwyższone ryzyko, że Spółka nie będzie w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań płatniczych.
Wystawca ponosić będzie odpowiedzialność za szkody oraz wady Towarów i Usług. Odpowiedzialność Wystawcy za szkody jest ograniczona do kwoty ceny za zakup Towarów i Usług należnej za daną transakcję, w wyniku której szkoda nastąpiła, z wyjątkiem zawinionej szkody polegającej na uszczerbku na życiu, ciele lub zdrowiu oraz odpowiedzialności na podstawie rękojmi za wady Towarów (odpowiedzialność nieograniczona).
Zakupy Towarów i Usług dokonywane przez Spółkę za pomocą Kart Paliwowych będą związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Spółka prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Nabywane Towary i Usługi związane będą z pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 86a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i obejmować będą paliwa silnikowe, olej napędowy i gaz, wykorzystywany do napędu pojazdów, usługi naprawy lub konserwacji pojazdów oraz inne towary i usługi związane z eksploatacją lub używaniem pojazdów.
Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur wystawionych przez Wystawcę na rzecz Państwa dokumentujących zakupy towarów i usług przy użyciu Kart Paliwowych.
W przypadku występowania w transakcji trzech podmiotów kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w analizowanej sprawie w pierwszej kolejności jest ustalenie, czy transakcje dokonywane pomiędzy Wystawcą a Państwem, dokonującym zakupów na podstawie kart paliwowych, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
W powyższym zakresie należy wskazać na orzeczenie TSUE z 6 lutego 2003 r. w sprawie C-185/01 (Auto Lease Holland BV), którego tezy mają istotne znaczenie dla analizy przedmiotowej sprawy. W ww. orzeczeniu Trybunał podkreślił, że pojęcie „dostawa towarów” należy interpretować jako przeniesienie prawa do dysponowania majątkiem rzeczowym jak właściciel, nawet jeśli nie występuje przeniesienie prawa własności tego majątku w sensie prawnym. Przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel nie musi wiązać się z cywilnoprawnym przeniesieniem własności, lecz polega na przeniesieniu władztwa ekonomicznego (rozporządzanie, dysponowanie, posiadanie) nad towarami. W punkcie 32 swojego uzasadnienia Trybunał stwierdził, że „z literalnego brzmienia przepisu wynika wprost, że „dostawa towarów” nie odnosi się do przeniesienia własności, przewidzianego wewnętrznymi przepisami państw członkowskich”. Jednocześnie podkreślił, że pojęcie to należy rozumieć w ten sposób, iż obejmuje swoim zakresem każde przeniesienie aktywów materialnych przez jedną stronę w ten sposób, że uprawnia to drugą stronę takiej transakcji do faktycznego rozporządzania tą rzeczą, na takich prawach jakby był właścicielem”.
Powyższe zaakceptowano również w wyroku TSUE z dnia 15 maja 2019 r. w sprawie C-235/18 Vega International Car Transport and Logistic – Trading GmbH dotyczącym zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji przeprowadzanych przy użyciu kart paliwowych. Trybunał stwierdził, że rozważania przedstawione w orzeczeniu C-185/01 w odniesieniu do art. 5 ust. 1 szóstej dyrektywy znajdują zastosowanie do okoliczności niniejszej sprawy w odniesieniu do wykładni pojęcia „dostawy towarów” w rozumieniu art. 14 ust. 1 dyrektywy 2006/112. Należy zatem zbadać, czy dostawcy paliw faktycznie przenieśli na Vega International lub Vega Poland uprawnienie do dysponowania paliwem jak właściciel.
Mając na uwadze powołane orzecznictwo Trybunału, w celu określenia statusu podatkowego danej czynności każdorazowo należy dokonać analizy istotnych postanowień umowy zawartej pomiędzy stronami. W odniesieniu do możliwości zakwalifikowania opisanych transakcji z udziałem kart paliwowych jako transakcji (dostaw) łańcuchowych należy podkreślić, że warunkiem niezbędnym zaistnienia omawianego unormowania jest to, że towar zostaje wydany przez pierwszy podmiot ostatniemu w kolejności podmiotowi, przy czym podmioty pośredniczące w ogóle nie wchodzą w fizyczne posiadanie przedmiotu dostawy. Wskazany przepis bazuje na konstrukcji opartej na fikcji prawnej, zgodnie z którą – dla potrzeb VAT – przyjmuje się, że dostawy towarów dokonuje każdy podmiot uczestniczący w transakcji łańcuchowej, mimo że wydanie towaru ma miejsce tylko raz.
W kontekście powyższego istotne jest uznanie, że na każdym z podmiotów uczestniczących w takiej transakcji następuje przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel, czyli – w istocie – przeniesienie (uznanie, że dokonało się takie przeniesienie) praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości korzystania z niej oraz ustalania warunków takiego korzystania. W przypadku zatem, gdy kolejny w łańcuchu podmiot (pośrednik) ma prawo do kształtowania ceny towaru, warunków jego nabycia, a ponadto obciążony jest ponoszeniem obowiązków reklamacyjnych w stosunku do np. wadliwego towaru, to uznać należy, że podmiot taki posiada prawo do faktycznego rozporządzania rzeczą jak właściciel.
Jeżeli zatem z zawartych postanowień wynika, że drugi w łańcuchu podmiot (pośrednik) ma wpływ na wspomniane wyżej istotne elementy kształtujące obrót danym towarem, to wówczas należy uznać, że rozporządza on daną rzeczą jak właściciel, czyli jest czynną stroną transakcji, w ramach której kolejna w szeregu dostawa na rzecz nabywcy będzie dokonana (uznana za dokonaną) przez niego.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że schemat transakcji realizowanych za pośrednictwem Wystawcy przy wykorzystaniu kart paliwowych (w przypadku wystąpienia w transakcji trzech podmiotów: Wystawcy, Partnerów i Państwa), odpowiada modelowi transakcji łańcuchowych opisanych powyżej. W pierwszej transakcji pomiędzy Partnerem a Wystawcą, dochodzi do dostawy towaru i świadczenia usługi a następnie Wystawca odsprzedaje nabywane towary i usługi na Państwa rzecz. Fizyczne wydanie towarów lub świadczenie usług ma natomiast miejsce pomiędzy Partnerami (pierwszy podmiot w łańcuchu) a Państwem (ostatni podmiot w łańcuchu). Zatem Wystawca występuje tu jako pośrednik, który uczestniczy w łańcuchu dostaw, będąc zarówno nabywcą, jak i dostawcą towarów i usług.
Przedstawione w opisie sprawy informacje przemawiają za uznaniem, że Wystawca posiada prawo dysponowania towarami jak właściciel, jest aktywnym uczestnikiem w łańcuchu dostaw towarów, które nabywane są przez Państwa z wykorzystaniem karty paliwowej. Za powyższym stwierdzeniem przemawiają poniższe okoliczności, z których wynika, że:
- Wystawca wystawiać będzie (będzie emitować) Karty Paliwowe, które będą przekazywane Spółce;
- Wystawca ma wpływ na kształtowanie cen Towarów i Usług nabywanych przy pomocy Kart Paliwowych. Ze stosunku prawnego zawartego z Wystawcą wynikać będzie, że Towary i Usługi będą dostarczane po cenach obowiązujących w danym Punkcie Akceptacji w dniu sprzedaży, chyba że co innego wynikać będzie ze stosunku prawnego którego stroną będą Spółka i Wystawca (np. Wystawca udzieli rabatu). Nie będą Państwo uprawnieni do ustalania cen z Punktami Akceptacji.
- Spółka składać będzie ewentualne reklamacje u Wystawcy, Spółka może zgłaszać reklamacje pocztą lub pocztą elektroniczną, na wskazane adresy;
- Wystawca odpowiadać będzie za szkody, odpowiedzialność ta będzie ograniczona do kwoty ceny za zakup towarów i usług nabytych za pośrednictwem Karty Paliwowej należnej za daną transakcję, w wyniku której szkoda nastąpiła, z wyjątkiem zawinionej szkody polegającej na uszczerbku na życiu, ciele lub zdrowiu oraz odpowiedzialności na podstawie rękojmi za wady towarów;
- Wystawca będzie miał wpływ na katalog nabywanych z użyciem Kart Paliwowych Towarów i Usług - Karty Paliwowe pozwalać będą na zakup Towarów i Usług w Punktach Akceptacji. Zakresy Towarów i Usług będą wskazane na Karcie Paliwowej, jak również można je będzie pobrać z internetowego portalu klienta lub zamówić u Wystawcy;
- Wystawca będzie uprawniony do ustalenia limitów, w szczególności dotyczących wartości transakcji (indywidualnie, w połączeniu z innymi transakcjami, zafakturowanymi lub niezafakturowanymi) lub zablokowania możliwości dokonywania transakcji dotyczących określonych grup Towarów lub Usług. Wystawca mieć będzie przy tym realną możliwość egzekwowania tego limitu, tzn. mieć prawo do odrzucenia transakcji dokonywanej z użyciem Karty Paliwowej lub zlecenia jej odrzucenia przez Punkt Akceptacji, w dowolnym czasie, jeżeli wartość tej transakcji przekroczy limit ustalony przez Wystawcę;
- Wystawca dokonywać będzie wyboru Punktów Akceptacji, przez co mieć będzie wpływ na czas i miejsce zawarcia transakcji zakupu Towarów i Usług, poprzez wskazanie miejsc (Punktów Akceptacji), w których można dokonywać zakupów za pomocą Karty Paliwowej;
- Wystawca wpływać będzie na możliwość dokonywania transakcji z wykorzystaniem Kart Paliwowych również w ten sposób, że będzie miał prawo do zablokowania jednej lub wszystkich Kart Paliwowych Spółki.
Zatem, biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że Wystawca nie ogranicza się wyłącznie do wydania kart Państwu, za pośrednictwem których możliwy jest zakup towarów i usług, ale pełni rolę aktywnego pośrednika, mającego wpływ na warunki, w jakich dokonywane są transakcje. Tym samym, w ramach wskazanego w opisie sprawy schematu współpracy pomiędzy stronami z wykorzystaniem ww. kart paliwowych, dochodzi do sprzedaży towarów/usług przez Partnerów na rzecz dostawcy Wystawcy, a następnie odsprzedaży tych towarów/usług przez Wystawcę na rzecz Państwa.
W konsekwencji należy uznać, że transakcje dokonywane pomiędzy Wystawcą a Państwem w zakresie zakupów towarów i usług, dokonywanych przy pomocy kart, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług, które w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowane będą według właściwych stawek podatku VAT dla danego przedmiotu sprzedaży.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki do odliczenia będą spełnione, gdyż jak wynika z okoliczności sprawy Państwa Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a nabywane przy wykorzystaniu Kart paliwowych towary i usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z tym Państwa Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Wystawcę, dokumentujących nabycie towarów i usług za pośrednictwem kart paliwowych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 86a i art. 88 ustawy w zakresie odliczania podatku naliczonego od zakupu paliwa oraz towarów i usług związanych z eksploatacją samochodów osobowych.
Zatem stanowisko Państwa jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji .
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.