Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.260.2023.1.BS

1. Czy dochód uzyskiwany przez Fundację posiadającą status OPP - zarówno pochodzący z opłat rodziców - zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi do lat 3 - jak również dochód pochodzący z działalności gospodarczej, przeznaczony na działalność statutową Fundacji - jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych tylko przy zastrzeżeniu, że dochód zadeklarowany z przeznaczeniem na działalność statutową, zostanie wydatkowany w roku podatkowym, w którym zostanie osiągnięty. 2. Czy w kontekście zadań OPP ujawnionych w KRS, dochody Fundacji przeznaczone na pokrycie kosztów działalności żłobków prowadzonych przez Fundację, mogą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, mimo że zwrot: „prowadzenie żłobków” nie jest wprost wymieniony w KRS oraz statucie, natomiast zadanie to jest ujęte w rzeczywistej treści właściwego PKD.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy dochód uzyskiwany przez Fundację posiadającą status OPP - zarówno pochodzący z opłat rodziców - zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi do lat 3 - jak również dochód pochodzący z działalności gospodarczej, przeznaczony na działalność statutową Fundacji - jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych tylko przy zastrzeżeniu, że dochód zadeklarowany z przeznaczeniem na działalność statutową, zostanie wydatkowany w roku podatkowym, w którym zostanie osiągnięty;

- czy w kontekście zadań OPP ujawnionych w KRS, dochody Fundacji przeznaczone na pokrycie kosztów działalności żłobków prowadzonych przez Fundację, mogą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, mimo że zwrot: „prowadzenie żłobków” nie jest wprost wymieniony w KRS oraz statucie, natomiast zadanie to jest ujęte w rzeczywistej treści właściwego PKD.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca będący Fundacją (dalej: „Fundacja”) działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 166) oraz na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (j.t. Dz.U. z 2023 poz. 571, dalej: „udppw”).

Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego (OPP). W ramach działalności statutowej prowadzi w sposób stały szkołę, przedszkola i żłobki.

Zgodnie ze statutem Fundacja, dla realizacji celów statutowych może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Ponadto Fundacja prowadzi także działalność gospodarczą.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje dochody z najmu posiadanych nieruchomości.

W swoim statucie Fundacja wskazuje następujące rodzaje działalności statutowej:

1. Odpłatna działalność statutowa:

- 85.10.Z - WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE,

- 88.91.Z - OPIEKA DZIENNA NAD DZIEĆMI,

- 85.20.Z - SZKOŁY PODSTAWOWE;

2. Nieodpłatna działalność statutowa:

- 85.31.B - LICEA OGÓLNOKSZTAŁCĄCE,

- 86.21.Z - PRAKTYKA LEKARSKA OGÓLNA,

- 86.22.Z - PRAKTYKA LEKARSKA SPECJALISTYCZNA,

- 86.90.C - PRAKTYKA PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH.

Opieka dzienna nad dziećmi jest jednym z celów realizowanych przez Fundację w sferze działalności pożytku publicznego w zakresie działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, czy też w sferze nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania - która w statucie, a co za tym idzie - również w KRS - została ujęta w ramach PKD 88.91.Z.

Zgodnie z opisem pozycji PKD 88.91.Z, obejmuje ona, cyt.:

1. „podklasa PKD 88.91.Z obejmuje:

- działalność żłobków,

- pozostałą opiekę dzienną nad dziećmi, włączając dzieci niepełnosprawne.

2. podklasa PKD 88.91.Z nie obejmuje:

- wychowania przedszkolnego, sklasyfikowanego w 85.10.Z.”

Powyższy cel jest realizowany przez Fundację m.in. poprzez prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych, w tym żłobków i klubów dziecięcych w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2023 poz. 204, dalej: „uod”).

Fundacja prowadzi xxx tego rodzaju placówek (...) zlokalizowanych m.in. na terenie województw: A, B i C.

Środki na realizację tej działalności statutowej Fundacja pozyskuje w części z wpłat rodziców, ponoszonych w związku z pobytem dzieci w żłobku i ich wyżywieniem, a więc z odpłatnej działalności pożytku publicznego, ale także z dotacji uzyskiwanych od jednostek samorządu terytorialnego oraz z prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem, istotą Fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową, co na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”), uprawnia Fundację do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle treści art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogami określonymi w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. m.in.: przeznaczają te dochody na działalność statutową (z wyłączeniem działalności gospodarczej). Nieistotne jest przy tym, czy dochód ten został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących wypełnianiu tych zadań. Warunkiem jednak skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b updop).

Przy czym, w myśl art. 25 ust. 4 updop, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Treść przepisu art. 25 ust. 4 updop określa więc konsekwencje niedochowania warunków zwolnienia w odniesieniu do wszystkich wskazanych w art. 17 ust. 1 punktów, w których ustawodawca zwalnia dochody podatników ze względu na wydatkowanie tego dochodu na określone cele (np. art. 17 ust. 1 pkt 4, 4d, 4g) lub wydatkowanie na określone cele, ale w innym niż wskazany w tych przepisach terminie (np. art. 17 ust. 1 pkt 5a).

W świetle przedstawionego stanu faktycznego w kontekście treści art. 25 ust. 4 updop, Fundacja powzięła wątpliwość, czy do dochodów uzyskiwanych przez Fundację w ramach działalności odpłatnej oraz działalności gospodarczej, przeznaczonych na działalność statutową, będzie miał zastosowanie przepis art. 17 ust. 1 pkt 6c updop w sytuacji, gdy dochody Fundacji mającej status organizacji pożytku publicznego przeznaczone na działalność statutową nie zostaną wydatkowane w całości w danym roku podatkowym.

Pytania

 1. Czy dochód uzyskiwany przez Fundację posiadającą status OPP - zarówno pochodzący z opłat rodziców - zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi do lat 3 - jak również dochód pochodzący z działalności gospodarczej, przeznaczony na działalność statutową Fundacji - jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych tylko przy zastrzeżeniu, że dochód zadeklarowany z przeznaczeniem na działalność statutową, zostanie wydatkowany w roku podatkowym, w którym zostanie osiągnięty?

 2. Czy w kontekście zadań OPP ujawnionych w KRS, dochody Fundacji przeznaczone na pokrycie kosztów działalności żłobków prowadzonych przez Fundację, mogą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, mimo że zwrot: „prowadzenie żłobków” nie jest wprost wymieniony w KRS oraz statucie, natomiast zadanie to jest ujęte w rzeczywistej treści właściwego PKD?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ust. 1 uoppw, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl postanowień art. 20 ust. 1 uoppw, organizacją pożytku publicznego może być organizacja pozarządowa oraz podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, z zastrzeżeniem art. 21, która spełnia łącznie następujące wymagania:

 1. Prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem, że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;

 2. Może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;

 3. Nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;

 4. Ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru,

 5. Członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

 6. Statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4 spełniają określone ustawą warunki.

Sfera zadań publicznych, w ramach której możliwe jest prowadzenie działalności pożytku publicznego została określona w art. 4 ust. 1 udppw. Do większości tychże zadań można przypisać regulacje prawne, które w sposób bardziej szczegółowy regulują daną dziedzinę.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 udppw, sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania m.in. w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 14), a także działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka (art. 4 ust. 1 pkt 31). W tej sferze realizuje swoją działalność statutową Fundacja, prowadząc szkołę, przedszkola i żłobki.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej fundacji określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Zgodnie z przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacja pożytku publicznego - której status posiada także Fundacja będąca Wnioskodawcą - może realizować swoje cele, zarówno w ramach działalności nieodpłatnej, jak i odpłatnej pożytku publicznego. Od odpłatnej działalności statutowej odróżnić należy działalność gospodarczą prowadzoną przez organizacje pożytku publicznego.

W art. 7 ust. 1 udppw ustawodawca wskazał, że działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia.

Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 udppw, działalnością odpłatną pożytku publicznego jest:

 1. Działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;

 2. Sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie:

 a) rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 100, 173 i 240), lub

 b) integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2241) oraz ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2085 oraz z 2022 r. poz. 1812 i 2140);

 3. Sprzedaż przedmiotów darowizny.

Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 8 ust. 2 udppw, przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego, służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.

Zgodnie natomiast z treścią art. 9 ust. 1 udppw, działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 stanowi działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo przedsiębiorców, jeżeli:

 1. Wynagrodzenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub

 2. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a w przypadku zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy - za okres tego zatrudnienia, przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Przekroczenie ww. warunków oznacza, że działalność odpłatna automatycznie staje się działalnością gospodarczą, co jednocześnie powoduje, że organizacja staje się przedsiębiorcą, a także w tym zakresie traci prawo do zwolnienia z podatku dochodowego z art. 17 ust. 1 pkt 6a updop (winno być: „art. 17 ust. 1 pkt 6c updop”).

W związku z powyższym, podmiot mający status organizacji pożytku publicznego, prowadzący odpłatną działalność pożytku publicznego, niespełniający żadnego z kryteriów wymienionych w art. 9 ust. 1 udppw, może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 6c updop do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na prowadzoną działalność statutową, w tym na odpłatną działalność pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 udppw, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1. Podatku dochodowego od osób prawnych,

2. Podatku od nieruchomości,

3. Podatku od czynności cywilnoprawnych,

4. Opłaty skarbowej,

5. Opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to m.in. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Fundacje posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 updop, jako podmioty, które zwolnione są od podatku w znaczeniu podmiotowym. Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie więc z treścią art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl natomiast postanowień art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych określa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, tj.:

1. posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

2. przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Nieistotne jest przy tym, źródło tego dochodu tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego (działalność odpłatna pożytku publicznego), czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową organizacji pożytku publicznego (art. 17 ust. 1b updop). Należy odróżnić bowiem dochód „przeznaczony” na działalność gospodarczą od dochodu „pochodzącego” z działalności gospodarczej. Ze zwolnienia nie korzysta dochód przeznaczony na działalność gospodarczą.

Jednocześnie podkreślić należy, że z art. 17 ust. 1a pkt 2 updop wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z treścią art. 25 ust. 4 updop - jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a. W powyższym przepisie uregulowane zostały kwestie związane z konsekwencjami wydatkowania przez podatnika środków na cele inne niż uprzednio zadeklarowane lub wprawdzie wydatkowane na uprzednio deklarowane cele, ale po terminie wskazanym w którymś z punktów art. 17 ust. 1 updop.

Jeśli więc podatnik uprzednio zadeklarował przeznaczenie dochodu zwolnionego od podatku na cel określony w jednym z punktów art. 17 ust. 1 updop, po czym dokonując wydatków finansowanych środkami odpowiadającymi wartości dochodu zwolnionego, zmienił ich przeznaczenie - podatnik zobowiązany jest uiścić należny podatek dochodowy obliczony od wartości dochodu faktycznie wydatkowanego niezgodnie z zadeklarowanym przeznaczeniem.

Treść przepisu art. 25 ust. 4 updop określa więc konsekwencje niedochowania warunków zwolnienia w odniesieniu do wszystkich wskazanych w art. 17 ust. 1 punktów, w których ustawodawca zwalnia dochody podatników ze względu na wydatkowanie tego dochodu na określone cele (np. art. 17 ust. 1 pkt 4, 4d, 4g) lub wydatkowanie na określone cele, ale nie we wskazanym w tych przepisach terminie (np. art. 17 ust. 1 pkt 5a).

W ocenie Wnioskodawcy, zwolnienie na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 6c updop przysługuje organizacjom pożytku publicznego. Mogą one korzystać ze zwolnienia o szerszym charakterze niż pozostałe organizacje. Zwolnione są bowiem dochody organizacji pożytku publicznego przeznaczone i wydatkowane na realizację wszelkich celów statutowych pożytku publicznego (przeznaczenie na działalność statutową z wyłączeniem działalności gospodarczej) wskazanych w art. 4 udppw, a nie tylko tych określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Jeśli organizacja posiada status OPP, z podatku dochodowego zwolnione są wszystkie uzyskiwane przez nią dochody, które przeznacza na swoją działalność statutową, z wyłączeniem tych dochodów, które będą przeznaczone na działalność gospodarczą.

Zwolnienie wynikające z treści art. 17 ust. 1 pkt 6c dotyczy organizacji pożytku publicznego, a więc dotyczy podmiotów o szczególnym statusie i ma charakter warunkowy, co oznacza, że będzie miało zastosowanie pod warunkiem wydatkowania tego dochodu na działalność statutową.

Z perspektywy postanowień art. 17 ust. 1b oraz art. 25 ust. 4 istotne jest, że art. 17 ust. 1 pkt 6c nie wskazuje żadnych ram czasowych dla realizacji tego obowiązku, tak jak to czyni np. w art. 17 ust. 1 pkt 5a - w którym wskazano, iż dochody klubów sportowych winny być przeznaczone i wydatkowane na wskazane tam cele, cyt.: „(...) w roku podatkowym lub w roku po nim następującym (...)”.

Co więcej - nie tylko, że art. 17 ust. 1 pkt 6c w swej treści nie wskazuje żadnego terminu, to dodatkowo, art. 17 ust. 1b updop - doprecyzowuje, że zwolnienie wynikające z ustępu 1 art. 17 - ma zastosowanie, jeżeli dochód został przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie (w art. 17 ust. 1 updop). Żaden inny przepis nie wskazuje na jakikolwiek termin, w ramach którego dochód przeznaczony na działalność statutową organizacji pożytku publicznego, winien być na tę działalność wydatkowany.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy, nie można uznać, że dochód ten winien być wydatkowany w danym roku podatkowym lub w kolejnym roku podatkowym, rozumianym tu jako granice czasowe wydatkowania, warunkujące zachowanie zwolnienia od opodatkowania.

W odniesieniu do tych podmiotów jedynymi przesłankami zwolnienia od opodatkowania są:

1. status podatnika jako organizacji pożytku publicznego;

2. przeznaczenie i wydatkowanie dochodu - bez względu na termin - na działalność statutową z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Analiza treści wyżej przywołanych przepisów, w ocenie Wnioskodawcy prowadzi do wniosku, że organizacja pożytku publicznego podatek dochodowy zapłaci tylko w przypadkach, gdy jej wydatki nie będą uznane za wydatki na cele statutowe. Jeśli natomiast przeznacza dochody wyłącznie na swoje cele statutowe (w tym także na odpłatną działalność pożytku publicznego), zwolnienie z podatku dochodowego będzie jej przysługiwało niezależnie od tego, jakie cele pożytku publicznego, wynikające z art. 4 ust. 1 udppw realizuje i niezależnie od terminu wydatkowania zwolnionych dochodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2023, poz. 571 ze zm.),

działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zadania z zakresu sfery publicznej określone zostały w art. 4 ust. 1 ustawy.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 tej ustawy, organizacjami pozarządowymi są:

 1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

 2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy,

sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;

1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;

2) działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3) działalności charytatywnej;

4) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5) działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;

6) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 633, z późn. zm.2));

7) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9) działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12) działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19) turystyki i krajoznawstwa;

20) porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21) obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

23) ratownictwa i ochrony ludności;

24) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27) promocji i organizacji wolontariatu;

28) pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 2205);

30) promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

32a) rewitalizacji;

33) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a;

34) działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz.U. poz. 1812 i 2140).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy,

organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1) podatku dochodowego od osób prawnych,

2) podatku od nieruchomości,

3) podatku od czynności cywilnoprawnych,

4) opłaty skarbowej,

5) opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U.z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, nie dotyczy, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli – z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie następujące wymagania określone w art. 20 ustawy o działalność pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:

 1) prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;

 2) może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;

 3) nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;

 4) ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:

 a) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,

 b) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

 c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;

 5) członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

 6) statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, zabraniają:

 a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,

 b) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

 c) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,

 d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, tj.:

 1.posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

 2. przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,

 3. zadania realizowane przez organizację pożytku publicznego (wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) muszą w sposób jasny i precyzyjny wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych z wyjątkiem ograniczenia wynikającego z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Podkreślić należy raz jeszcze, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tym samym wyżej cytowany przepis wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w ww. przepisach do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje na te cele. Istotne jest to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy dochód uzyskiwany przez Fundację posiadającą status OPP - zarówno pochodzący z opłat rodziców - zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi do lat 3 - jak również dochód pochodzący z działalności gospodarczej, przeznaczony na działalność statutową Fundacji - jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych tylko przy zastrzeżeniu, że dochód zadeklarowany z przeznaczeniem na działalność statutową, zostanie wydatkowany w roku podatkowym, w którym zostanie osiągnięty.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości, wskazać należy, że z opisu sprawy wynika, iż Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego. W ramach działalności statutowej prowadzi w sposób stały szkołę, przedszkola i żłobki.

Zgodnie ze statutem Fundacja, dla realizacji celów statutowych może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Ponadto Fundacja prowadzi także działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje dochody z najmu posiadanych nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś by uzyskany dochód został wydatkowany na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej tylko w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową. Zatem dochody uzyskiwane przez Fundację w ramach działalności statutowej oraz dochody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tyt. najmu posiadanych nieruchomości o ile zostaną przeznaczone i faktycznie wydatkowane na działalność statutową będą – na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT – wolne od podatku dochodowego od osób prawnych bez wzglądu na termin ich wydatkowania.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.

Powzięli Państwo również wątpliwość w kwestii ustalenia, czy w kontekście zadań OPP ujawnionych w KRS, dochody Fundacji przeznaczone na pokrycie kosztów działalności żłobków prowadzonych przez Fundację, mogą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, mimo że zwrot: „prowadzenie żłobków” nie jest wprost wymieniony w KRS oraz statucie, natomiast zadanie to jest ujęte w rzeczywistej treści właściwego PKD.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości wskazać należy, że z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę - tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Zgodnie z przywołanym na wstępie art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w swoim statucie Fundacja wskazuje następujące rodzaje działalności statutowej:

1. Odpłatna działalność statutowa:

- 85.10.Z - WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE,

- 88.91.Z - OPIEKA DZIENNA NAD DZIEĆMI,

- 85.20.Z - SZKOŁY PODSTAWOWE;

2. Nieodpłatna działalność statutowa:

- 85.31.B - LICEA OGÓLNOKSZTAŁCĄCE,

- 86.21.Z - PRAKTYKA LEKARSKA OGÓLNA,

- 86.22.Z - PRAKTYKA LEKARSKA SPECJALISTYCZNA,

- 86.90.C - PRAKTYKA PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH.

Opieka dzienna nad dziećmi jest jednym z celów realizowanych przez Fundację w sferze działalności pożytku publicznego w zakresie działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, czy też w sferze nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania - która w statucie, a co za tym idzie - również w KRS - została ujęta w ramach PKD 88.91.Z.

Zgodnie z opisem pozycji PKD 88.91.Z, obejmuje ona, cyt.:

1. „podklasa PKD 88.91.Z obejmuje:

- działalność żłobków,

- pozostałą opiekę dzienną nad dziećmi, włączając dzieci niepełnosprawne.

2. podklasa PKD 88.91.Z nie obejmuje:

- wychowania przedszkolnego, sklasyfikowanego w 85.10.Z.”

Powyższy cel jest realizowany przez Fundację m.in. poprzez prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych, w tym żłobków i klubów dziecięcych w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2023 poz. 204, dalej: „uod”).

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że dochody Fundacji przeznaczone na pokrycie kosztów działalności żłobków prowadzonych przez Fundację, mieszczą się w celach wskazanych w ustawie o działalności pożytku publicznego, zatem o ile będą one w całości przeznaczone na działalność statutową Fundacji, to będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej oraz orzeczenia sądu administracyjnego należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

godnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00