Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.182.2023.2.MMA
Prawo do odliczenia 50% podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur od kupionych paliw, benzyny, LPG oraz innych wydatków ponoszonych na samochody prywatne wykorzystywane do celów prywatnych oraz do prowadzonej działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia 50% podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur od kupionych paliw, benzyny, LPG oraz innych wydatków ponoszonych na samochody prywatne wykorzystywane do celów prywatnych oraz do prowadzonej działalności gospodarczej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 maja 2023 r. (wpływ 29 maja 2023 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z 29 maja 2023 r.)
Wnioskodawcą jest spółką cywilną o numerze NIP: (...), którą prowadzi Pan (...) wspólnie z żoną. Spółka cywilna opodatkowana ryczałt ewidencjonowany PPE oraz VAT. Nazwa spółki: (...).
Oczekują Państwo interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług związanych z odliczaniem 50% podatku VAT od kupionych paliw, benzyny, LPG oraz innych wydatków ponoszonych na samochody prywatne wykorzystywane do celów prywatnych oraz do prowadzonej działalności gospodarczej. Ponieważ nie jesteście Państwo prawnikami to nie jesteście w stanie wskazać konkretnych paragrafów ustawy.
Stan faktyczny jest taki, że po zadaniu pytania przez formularz internetowy Krajowej Informacji Skarbowej identyfikator formularza zapytania: (...) znak (...) i otrzymaniu na niego odpowiedzi, iż mogą Państwo kupować paliwo i gaz lpg na faktury na firmę bądź paragony z nip-em firmy oraz inne produkty związane z samochodami w ten sam sposób, zaczęli Państwo tak robić, jednakże pomyśleli, o wystąpieniu do KIS o wydanie interpretacji indywidualnej w tej samej sprawie - co uczynili Państwo wnioskiem ORD-IN z 3 kwietnia 2023 r.
Państwa samochody są pojazdami samochodowymi w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Są to Państwa samochody prywatne, które wykorzystujecie również do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Samochody nie są środkami trwałymi w prowadzonej działalności gospodarczej spółki cywilnej. Ponoszą Państwo wydatki na zakup paliw, środków czystości, opon, ubezpieczeń w związku z tymi pojazdami.
Samochody, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystujecie i będziecie wykorzystywali do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ww. samochody nie są i nie będą pojazdami, których konstrukcja wyklucza użycie ich do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 86a ust. 9 pkt 1-3 wspomnianej wcześniej ustawy). Ww. pojazdy nie są i nie będą pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą.
Pojazdy jednoznacznie są i będą wykorzystywane zarówno w prowadzonej działalności gospodarczej, jak również w celach osobistych, prywatnych. Jeżeli użytkownikami pojazdów byliby w przyszłości pracownicy obiektywnymi, okolicznościami potwierdzającymi brak wykorzystanie pojazdów do użytkowania prywatnego pracowników jest fakt, że nie będą mieli dostępu po godzinach pracy do kluczy do nich i do garażów, będą mieli także wydany taki zakaz zatem nie ma celu wprowadzania dodatkowych procedur w tym zakresie.
Nadzór nad używaniem pojazdów prowadzą i będą prowadzić współwłaściciele spółki cywilnej w formie doglądania i pilnowania właściwego wykorzystywania pojazdów.
Pojazdy będą garażowane w garażach.
Wspólnicy spółki cywilnej nie zamierzają prowadzić ewidencji przebiegu pojazdów w myśl art. 86a ust. 7 ustawy.
Nie zostały i nie zostaną zgłoszone do Urzędu Skarbowego informacje dla każdego pojazdu osobno, o których mowa w art. 86a ust. 12 ustawy o VAT.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia 50% podatku VAT od kupionych paliw, benzyny, LPG oraz innych wydatków ponoszonych na samochody prywatne wykorzystywane do celów prywatnych oraz do prowadzonej działalności gospodarczej?
Państwa stanowisko w sprawie
Na podstawie przepisów prawa możecie Państwo kupować na faktury bądź paragony z nip-em paliwa i inne wydatki związane z Państwa samochodami prywatnymi wykorzystywanymi do celów osobistych i prowadzonej działalności gospodarczej oraz odliczać 50% podatku VAT z tych faktur i paragonów z NIPem firmy. Ponadto informujecie Państwo, że do tej pory nie zaksięgowaliście jednak jeszcze żadnej takiej faktury i paragonu z NIPem firmy do czasu wydania interpretacji indywidualnej w tym zakresie i zamierzacie je wszystkie zaksięgować i odliczyć z nich 50% podatku VAT po otrzymaniu takiej interpretacji jeżeli będzie na to pozwalać.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ponadto, w treści art. 88 ustawy ustawodawca wskazał przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.
Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy o VAT.
W kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących pojazdów samochodów ustawa zawiera szereg przepisów szczególnych.
W tym zakresie należy przede wszystkim zwrócić uwagę na art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym:
w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
W myśl art. 86a ust. 2 ustawy:
do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1.nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2.używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3.nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem, zgodnie z ww. regulacjami, podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.
Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.
Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.
Od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 i ust. 2 występują jednakże wyjątki.
Na podstawie ust. 3 ww. artykułu:
przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1.w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a.wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b.konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2.do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
W myśl art. 86a ust. 4 ustawy:
pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1.sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2.konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
W powołanych wyżej przepisach art. 86a ustawy ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące określenia wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja oznacza, że w sytuacji, gdy znajdzie zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w art. 86a ust. 1 ustawy, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli jednak przepis art. 86a ust. 1 ustawy nie znajdzie zastosowania, wówczas znajdą zastosowanie ogólne uregulowania zawarte w art. 86 ustawy.
Należy zauważyć, że przepis art. 86a ust. 4 ustawy wskazuje na istnienie dwóch grup pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
W pierwszej grupie (zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy) mieszczą się pojazdy, których konstrukcja wskazuje na ich przeznaczenie z reguły do użytku prywatnego, jednakże pojazdy te mogą być także wykorzystywane w działalności gospodarczej (np. samochód osobowy, motocykl). Z tych też względów – dla celów pełnego odliczania VAT – fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności gospodarczej musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.
W konsekwencji, w celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:
-sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania wyklucza ich użycie do celów prywatnych,
-wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.
W drugiej grupie pojazdów uznawanych za wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej (zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy) mieszczą się natomiast pojazdy samochodowe, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Jednakże w tej grupie pojazdów nie ma samochodów osobowych.
Jak stanowi art. 86a ust. 5 ustawy:
warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:
1)przeznaczonych wyłącznie do:
a)odprzedaży,
b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
2)w odniesieniu do których:
a)kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
b)podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.
Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:
ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.
W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:
ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:
1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
a)kolejny numer wpisu,
b)datę i cel wyjazdu,
c)opis trasy (skąd – dokąd),
d)liczbę przejechanych kilometrów,
e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
5)liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
Jak wynika z art. 86a ust. 9 ustawy:
do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:
1.pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
a.klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
b.z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;
2.pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
3.pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
a.agregat elektryczny/spawalniczy,
b.do prac wiertniczych,
c.koparka, koparko-spycharka,
d.ładowarka,
e.podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
f.żuraw samochodowy
- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.
Zgodnie z art. 86a ust. 10 ustawy:
spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9:
1)pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań;
2)pkt 3 stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy:
podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Przez „poniesienie wydatku” należy rozumieć dokonanie wpłaty zaliczki na poczet zakupu towaru czy usługi lub też nabycie towaru czy usługi, w zależności od tego, która z tych sytuacji wystąpiła jako pierwsza.
Na mocy art. 86a ust. 13 ustawy:
w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złoży tę informację.
Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 2 pkt 34 ustawy:
przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia 50% podatku VAT od kupionych paliw, benzyny, LPG oraz innych wydatków ponoszonych na samochody prywatne, wykorzystywane do celów prywatnych oraz do prowadzonej działalności gospodarczej.
Jak wynika z powołanych powyżej uregulowań art. 86a ustawy zasadą jest, że w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości.
W przypadku pojazdów samochodowych wykorzystywanych do użytku mieszanego, tj. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz na cele prywatne podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących nabycia tych pojazdów, rat leasingowych oraz innych wydatków. Natomiast to ograniczone prawo nie ma zastosowania w przypadku wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawcą jest spółka, którą prowadzi Pan (...) wspólnie z żoną. Państwa samochody są pojazdami samochodowymi w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Są to Państwa samochody prywatne, które wykorzystujecie również do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Samochody nie są środkami trwałymi w prowadzonej działalności gospodarczej spółki cywilnej. Ponoszą Państwo wydatki na zakup paliw, środków czystości, opon, ubezpieczeń w związku z tymi pojazdami. Samochody, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystujecie i będziecie wykorzystywali do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ww. samochody nie są i nie będą pojazdami, których konstrukcja wyklucza użycie ich do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 86a ust. 9 pkt 1-3 wspomnianej wcześniej ustawy). Ww. pojazdy nie są i nie będą pojazdami konstrukcyjnie przeznaczonymi do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą. Pojazdy jednoznacznie są i będą wykorzystywane zarówno w prowadzonej działalności gospodarczej, jak również w celach osobistych, prywatnych. Jeżeli użytkownikami pojazdów byliby w przyszłości pracownicy obiektywnymi okolicznościami potwierdzającymi brak wykorzystanie pojazdów do użytkowania prywatnego pracowników jest fakt, że nie będą mieli dostępu po godzinach pracy do kluczy do nich i do garażów, będą mieli także wydany taki zakaz zatem nie ma celu wprowadzania dodatkowych procedur w tym zakresie. Nadzór nad używaniem pojazdów prowadzą i będą prowadzić współwłaściciele spółki cywilnej w formie doglądania i pilnowania właściwego wykorzystywania pojazdów. Pojazdy będą garażowane w garażach. Wspólnicy spółki cywilnej nie zamierzają prowadzić ewidencji przebiegu pojazdów w myśl art. 86a ust. 7 ustawy. Nie zostały i nie zostaną zgłoszone do Urzędu Skarbowego informacje dla każdego pojazdu osobno, o których mowa w art. 86a ust. 12 ustawy o VAT.
Jak już wcześniej wskazano ograniczone prawo do odliczenia 50% podatku VAT naliczonego przysługuje w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku mieszanego, tj. zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych.
Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że skoro wykorzystujecie Państwo samochody prywatne zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych, to macie/będziecie mieć Państwo prawo do odliczenia 50% kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur oraz paragonów z NIP firmy dotyczących zakupionych paliw, benzyny, LPG oraz innych wydatków ponoszonych na ww. samochody prywatne.
Zatem zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy przysługuje/będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego z faktur oraz paragonów z NIP firmy dotyczących zakupionych paliw, benzyny, LPG oraz innych wydatków związanych z opisanymi samochodami. Prawo to przysługuje z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.
Końcowo należy wskazać, że zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy:
Faktura może nie zawierać w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro, jeżeli kwota ta określona jest w euro - danych określonych w ust. 1 pkt 3 dotyczących nabywcy i danych określonych w ust. 1 pkt 8, 9 i 11-14, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.
Ponadto, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. z 2021 r. poz. 1979) w § 3 pkt 1-5 określił przypadki, w których faktury mogą zawierać zakres danych węższy niż określony w art. 106e ustawy.
Wyjaśnić należy, że dokumenty wymienione w tym przepisie można traktować na równi z fakturami tylko wtedy, gdy zawierają wszystkie wymagane elementy.
Jeżeli zatem otrzymywany przez Państwa, dokument, potwierdzający poniesione wydatki na zakup towarów i usług, zawiera dane określone w przytoczonych powyżej przepisach, jest on fakturą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i stosują się do niego wszystkie regulacje odnośnie odliczenia wykazanego w nim podatku naliczonego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right