Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.305.2023.1.MC

Możliwość opodatkowania usług wynajmu pokoi w formie karty podatkowej – korzystanie z internetowych portali rezerwacyjnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 12 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 12 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną. Od 15 grudnia 2021 r. rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej. Przeważającym rodzajem zgłoszonej działalności jest PKD 55.20.Z, tj. Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowana.

Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrała Pani kartę podatkową.

Wnioskodawczyni świadczy usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych. Przedmiotem działalności jest wynajem 9 pokoi gościnnych. Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem domu, w którego skład wchodzą trzy „apartamenty”. Każdy „apartament” posiada trzy pokoje, wyposażony jest w aneks kuchenny i osobną łazienkę.

Wnioskodawczyni nie wyklucza, że łączna liczba wynajmowanych przez nią pokoi w przyszłości może wzrosnąć, lecz nie przekroczy 12 pokoi.

Wnioskodawczyni nie zatrudnia pracowników, prace typu pranie, sprzątanie, wykonuje we własnym zakresie. Do chwili obecnej Wnioskodawczyni wynajmowała pokoje jedynie w okresie wakacyjnym w lipcu i sierpniu. Przy czym zdarzało się, że nawet w tym okresie nie miała wynajętego ani jednego pokoju.

Jedyną formą reklamy był baner wiszący na budynku oraz ogłoszenie na portalu z noclegami. Reklama ta okazuje się niewystarczająca, przy dużej konkurencji i modelu, jaki wybierają potencjalni klienci, którzy wolą korzystać z portali rezerwacyjnych.

Wnioskodawczyni chciałaby spróbować wydłużyć okres wynajmu pokoi, aby jednak miało szansę się to udać, musiałaby skorzystać z internetowych portali rezerwacyjnych, które w dzisiejszych czasach są standardem.

Wnioskodawczyni chciałaby zacząć współpracę z internetowymi portalami rezerwacyjnymi, w których mogłaby ogłosić pokoje do wynajęcia takich, jak (…) i (…). Za ww. usługę musiałaby opłacać prowizję z tytułu rezerwacji pokoi lub opłatę za zamieszczenie ogłoszenia.

Nie jest wykluczone, że w przyszłości chciałaby dołączyć również inne portale tego typu. Obecnie płatności za świadczone usługi Wnioskodawczyni przyjmuje na rachunek bankowy przelewem bankowym.

W przypadku portalu (…) schemat transakcji będzie wyglądać następująco: klienci rezerwują pokój, za pomocą portalu opłacają do (…), w ciągu 3 dni od przyjazdu gościa do pokoju Wnioskodawczyni będzie otrzymywać przelew od (…) na swoje konto bankowe. Prowizję dla (…) płacą goście.

W przypadku portalu (…) schemat transakcji będzie wyglądać następująco: Wnioskodawczyni będzie mieć ustawioną płatność przez (…), co oznacza, że goście rezerwują pokój przez portal, opłacają do (…) i przyjeżdżają do pokoju. Płatność od (…) Wnioskodawczyni będzie otrzymywać jednym przelewem zbiorczym za poprzedni miesiąc za każdą rezerwację, która się zakończyła w poprzednim miesiącu. Wtedy do 14 dnia kolejnego miesiąca Wnioskodawczyni będzie otrzymywać zbiorczy przelew za cały poprzedni miesiąc (wszystkie rezerwacje zsumowane), zaś do 8 dnia miesiąca będzie otrzymywać dokładne zestawienia gości, którzy rezerwowali pokój, oraz kwot, które zapłacili. Kwota, którą Wnioskodawca otrzymuje na konto, stanowi sumę wszystkich kwot wpłaconych przez gości, pomniejszoną o prowizję (…).

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, korzystanie z usług internetowych portali ogłoszeniowych i opłacanie im prowizji z tytułu rezerwacji pokoi bądź opłaty z tytułu zamieszczenia ogłoszenia dotyczącego wynajmu pokoi spowoduje utratę prawa do opodatkowania wynajmu pokoi w formie karty podatkowej?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, usługa pośrednictwa w pozyskiwaniu rezerwacji pokoi jest usługą specjalistyczną, a co za tym idzie skorzystanie z takich usług nie powoduje utraty prawa do opodatkowania wynajmu pokoi w formie karty podatkowej.

Jak wynika z art. 25 ust. 1 pkt 3, jednym z warunków zastosowania karty podatkowej jest brak podwykonawców świadczących usługi na rzecz wynajmującego, z wyłączeniem usług specjalistycznych.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym za usługi specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

W obecnie panujących realiach gospodarczych korzystanie z usług pośrednictwa w rezerwacji pokoi przez podmioty wynajmujące pokoje gościnne jest elementem potrzebnym i pożądanym.

Obecnie większość rezerwacji miejsc noclegowych, w szczególności przez klientów zagranicznych, odbywa się za pośrednictwem portali przedstawiających w atrakcyjny sposób ofertę obiektów noclegowych. Tym samym, działalność takiego podmiotu w zakresie świadczenia pośrednictwa w przyjmowaniu rezerwacji zalicza się do działalności specjalistycznej, tj. takiej, która jest potrzebna i pożądana, by móc zaspokoić rosnące oczekiwania klientów. Usługi specjalistyczne muszą być niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi.

Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

W ocenie Wnioskodawczyni korzystanie ze specjalistycznego portalu, udostępniającego narzędzie do rezerwacji pokoi oraz dokonywania płatności za nie mieści się w pojęciu usług specjalistycznych, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Wnioskodawczyni w opisie zdarzenia przyszłego wskazała, że nie zamierza zatrudniać pracowników. Będzie jedynie korzystać z internetowych portali rezerwacyjnych (...).

Nie jest wykluczone, że w przyszłości Wnioskodawczyni będzie korzystać również z innych portali tego typu. Natomiast prace typu pranie, sprzątanie Wnioskodawczyni będzie wykonywać we własnym zakresie.

Po przeanalizowaniu regulacji prawnych zawartych głównie w art. 23 i 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Wnioskodawczyni wnioskuje, że aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych zawartych w przedmiotowej ustawie.

Z przepisów tych nie wynika jednakże, że są ograniczenia ze względu na korzystanie z internetowych portali rezerwacyjnych. W ocenie Wnioskodawczyni usługi świadczone przez (…) i podobne portale należy potraktować jako usługi specjalistyczne, niezwiązane z istotą świadczonych przez Wnioskodawczynię usług hotelowych polegających na wynajmie krótkoterminowym pokoi. Korzystanie bowiem ze specjalistycznych portali, udostępniających narzędzie do rezerwacji oraz dokonywanie płatności za nie, mieści się w pojęciu usług specjalistycznych.

Wobec tego opisany we wniosku sposób prowadzenia działalności i korzystanie przez Wnioskodawczynię z internetowych portali rezerwacyjnych nie powoduje utraty prawa do opodatkowania usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Wnioskodawczyni, rozliczając podatek dochodowy kartą podatkową, od świadczonych usług krótkoterminowego zakwaterowania będzie mogła korzystać z usług portali typu(…).

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach, m.in. w: 0115-KDIT1.4011.54.2021.1.MST, 0114-KDIP3-1.4011.101.2018.1.ES, 0114-KDIT3-1.4011.467.2017.1.ES, 0115-KDIT3.4011.375.2018.1.AK.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z opisu sprawy wynika, że Pani od grudnia 2021 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą. Przedmiotem tej działalności jest wynajem 9 pokoi gościnnych. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrała Pani kartę podatkową. Nie zatrudnia Pani pracowników, prace typu pranie, sprzątanie, wykonuje we własnym zakresie. Chciałaby Pani zacząć współpracę z internetowymi portalami rezerwacyjnymi, w których mogłaby ogłosić pokoje do wynajęcia takich, jak (…). Za tę usługę musiałaby Pani opłacać prowizję z tytułu rezerwacji pokoi lub opłatę za zamieszczenie ogłoszenia. Nie jest wykluczone, że w przyszłości chciałaby Pani dołączyć również inne portale tego typu.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Zgodnie natomiast z art. 23 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także – na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli – osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne, oraz przedsiębiorstwa w spadku.

Jak wynika z pkt 4 części XII tabeli, w formie karty podatkowej opodatkowane mogą być usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu

w formie karty podatkowej, jeżeli:

1)złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2)we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Podkreślam, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

Jak wynika z analizy powyższych regulacji prawnych, aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z przepisów tych nie wynika, aby zawierały one ograniczenia ze względu na korzystanie z internetowych portali rezerwacyjnych.

Dlatego też korzystanie przez Panią z internetowych portali rezerwacyjnych nie wyłącza prawa do opodatkowania usług wynajmu pokoi zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Tak więc, rozliczając podatek dochodowy kartą podatkową, może Pani korzystać z usług wskazanych przez Panią portali.

Reasumując – korzystanie z usług internetowych portali ogłoszeniowych i opłacanie im prowizji z tytułu rezerwacji pokoi bądź opłaty z tytułu zamieszczenia ogłoszenia dotyczącego wynajmu pokoi nie spowoduje utraty przez Panią prawa do opodatkowania wynajmu pokoi w formie karty podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00