Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.148.2023.2.EW
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania, polegającego na montażu instalacji fotowoltaicznej na stacji uzdatniania wody.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania, polegającego na montażu instalacji fotowoltaicznej na stacji uzdatniania wody. Wniosek uzupełniono pismem z 23 marca 2023 r. (data wpływu 23 marca 2023 r.) oraz pismem z 23 marca 2023 r. (data wpływu 24 marca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina planuje realizować zadanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz częściowo ze środków własnych. Zadanie będzie polegało na budowie instalacji fotowoltaicznej dla stacji uzdatniania wody (…).
Powyższe zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną [art. 86 ust. 1 ustawy z dnia ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późń. zm.]. Gmina z tytułu budowy instalacji fotowoltaicznej nie będzie pozyskiwać żadnych przychodów i dochodów. Opisywane zdarzenie jest zdarzeniem przyszłym.
Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z budową instalacji fotowoltaicznych. Realizacja przedmiotowej inwestycji należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40): „zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz”.
Faktury dokumentujące wydatki związane z realizowanym projektem będą wystawione na Gminę. Pełna nazwa zadania: „(…)”.
W uzupełnieniu do wniosku z 23 marca 2023 r., w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z 16 marca 2023 r. o treści:
1)„Czy są/będą Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
2)Do jakiego rodzaju czynności jest/będzie wykorzystywana przez Państwa stacja uzdatniania wody (…), tj. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy też zwolnionych od podatku bądź pozostających poza Państwa działalnością gospodarczą?
3)Czy towary i usługi nabywane, w ramach realizacji zadania pn.: „(…)” będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Jeżeli nie, to proszę wskazać do jakich czynności.
4)Jeżeli ww. towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT i czynności niepodlegających temu podatkowi, to czy będą Państwo mieli możliwość przyporządkowania wydatków służących w całości do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i odrębnie do czynności niepodlegających temu podatkowi?
5)Czy wyprodukowana energia elektryczna, która będzie dostarczana do sieci elektroenergetycznej zasilającej stację uzdatniania wody będzie wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do zaspokojenia bieżących potrzeb ww. stacji, o której mowa we wniosku?
6)Czy do stacji uzdatniania wody są/będą podłączone jednostki gminne? Jeżeli tak, to należy wskazać jakie i do jakich czynności będą wykorzystywać ww. stację?
7)Czy odsprzedaż ewentualnych nadwyżek wyprodukowanej energii elektrycznej będzie czynnością:
a)opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, czy
b)zwolnioną od podatku od towarów i usług, czy
c)niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
8)Czy wprowadzenie przez Gminę ewentualnej nadwyżki energii elektrycznej do sieci energetycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej będzie odpłatne, tzn. czy Gmina będzie otrzymywać wynagrodzenie z tego tytułu? Jeśli tak, to w jakiej postaci, za jakie świadczenia i w jakich przypadkach przewidziane jest wynagrodzenie?”.
Doprecyzowali Państwo opis sprawy w następujący sposób:
1)„Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2)Stacja uzdatniania wody (…) jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
3)Towary nabywane w ramach realizacji zadania pn.: „(…)” będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
4)Zakupione towary (fotowoltaika) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od czynności opodatkowanych VAT i Gmina nie ma możliwości wyodrębnienia czynności niepodlegających temu podatkowi.
5)Wyprodukowana energia elektryczna będzie wykorzystywana wyłącznie do zaspokajania bieżących potrzeb stacji uzdatniania wody.
6)Do stacji uzdatniania wody nie będą podłączone inne jednostki gminne.
7)Gmina nie przewiduje możliwości powstania nadwyżek wyprodukowanej energii, ale w przypadku powstania nadwyżek ich odsprzedaż będzie opodatkowana podatkiem VAT.
8)Za wprowadzenie do sieci ewentualnej nadwyżki energii elektrycznej Gmina nie będzie otrzymywała wynagrodzenia”.
Pytanie
Czy Gmina, w odniesieniu do planowanego zadania, ma prawną możliwość do odliczenia podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż powyższe zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną [art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.]. Gmina nie uzyska żadnych dochodów, bowiem oferowane przez Gminę usługi związane z szeroko rozumianym zaopatrzeniem w wodę nie stanowią przejawu jej działalności gospodarczej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo realizować zadanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz częściowo ze środków własnych. Zadanie będzie polegało na budowie instalacji fotowoltaicznej dla stacji uzdatniania wody (…). Pełna nazwa zadania: „(…)”.
Jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary nabywane w ramach realizacji zadania pn.: „(…)” będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wyprodukowana energia elektryczna będzie wykorzystywana wyłącznie do zaspokajania bieżących potrzeb stacji uzdatniania wody. Do stacji uzdatniania wody nie będą podłączone inne jednostki gminne.
Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją zadania, polegającego na montażu instalacji fotowoltaicznej na stacji uzdatniania wody.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego od wydatków (towarów), poniesionych w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej na stacji uzdatniania wody zostanie spełniony. Jak wynika z okoliczności sprawy – jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a stacja uzdatniania wody (…) jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary, nabywane w ramach realizacji zadania pn.: „(…)” będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto – jak wskazali Państwo w uzupełnieniu − zakupione towary (fotowoltaika) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizowanym projektem będą wystawione na Państwa. Do stacji uzdatniania wody nie będą podłączone inne jednostki gminne.
Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że będzie Państwu przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego, związanego z poniesionymi wydatkami (zakupionymi towarami) w ramach przedmiotowego projektu, dotyczącego montażu instalacji fotowoltaicznej na stacji uzdatniania wody, ponieważ wszystkie wydatki (zakupione towary), poniesione w związku z realizacją ww. projektu będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Energia wytwarzana z tej instalacji będzie służyła do funkcjonowania stacji uzdatniania wody, której działalność jest opodatkowana podatkiem VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.
Podsumowując, będziecie mieć Państwo prawo do odliczenia podatku VAT, od wydatków poniesionych na zakup towarów, dokonywanych w ramach przedmiotowego zadania, polegającego na montażu instalacji fotowoltaicznej na stacji uzdatniania wody, ponieważ ww. stacja uzdatniania wody jest wykorzystywana wyłącznie (do stacji uzdatniania wody nie będą podłączone inne jednostki gminne) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).