Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.161.2023.2.EK
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 maja 2023 r. (wpływ 19 maja 2023 r.) oraz pismem z 25 maja 2023 r. (wpływ 1 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku ze wzrostem zapotrzebowania mieszkańców Gminy na infrastrukturę kanalizacyjną, Sp. z o.o. buduje sieć kanalizacyjną oraz przebudowuje sieć wodociągową.
Jedynym wspólnikiem Sp. z o.o. jest Gmina.
Budowa sieci kanalizacji sanitarnej oraz przebudowa sieci wodociągowej wraz z wyposażeniem stacji uzdatniania wody realizowana jest w ramach zadań własnych Gminy, do których należą sprawy dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, zgodnie z art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40).
W dniu 13 grudnia 2022 r. została podpisana umowa o przyznanie pomocy pomiędzy Województwem a Sp. z o.o. o dofinansowanie operacji pt.: „(…)” w ramach poddziałania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców S. poprzez budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przebudową sieci wodociągowej oraz poprawa jakości życia mieszkańców miejscowości: S1, B., P., P1, B1 i B2 poprzez wyposażenie stacji uzdatniania wody w miejscowości P. Planowana do realizacji operacja polegać będzie na:
1.Budowie sieci kanalizacji sanitarnej – etap II dla miejscowości S. o długości 6,159 km.
2.Przebudowie sieci wodociągowej dla mieszkańców S. na długości 0,412 km.
3.Wyposażeniu stacji uzdatniania wody dla miejscowości P. w zestaw hydroforowy i agregat prądotwórczy.
Sp. z o.o. nie będzie wykonywało samodzielnie robót budowlanych związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej oraz przebudową sieci wodociągowej wraz z wyposażeniem stacji uzdatniania wody. Realizować je będzie Wykonawca – podatnik VAT czynny wyłoniony przez Sp. z o.o. w ramach przeprowadzonego postępowania przetargowego. Wykonawca wystawi faktury z wykazanym podatkiem, wskazując Sp. z o.o. jako nabywcę.
Bezpośrednio po wybudowaniu, infrastruktura kanalizacyjna nie zostanie przeniesiona ani wydzierżawiona na rzecz podmiotu trzeciego, również pozostanie w eksploatacji Sp. z o.o. Po zakończeniu inwestycji z mieszkańcami i innymi podmiotami funkcjonującymi na terenie miejscowości S., Sp. z o.o. będzie zawierała umowy cywilnoprawne na odprowadzanie i oczyszczanie ścieków oraz będzie wystawiała faktury VAT. Również z Urzędem Gminy na odprowadzanie i oczyszczanie ścieków z budynku sali wiejskiej zawarta zostanie umowa cywilnoprawna oraz będą wystawiane faktury VAT. Sieć kanalizacyjna będzie więc wykorzystywana przez Sp. z o.o., a przy tym co do zasady do czynności opodatkowanychVAT, polegających na odpłatnym świadczeniu usług – odprowadzanie i oczyszczanie ścieków.
Sp. z o.o., będzie wykorzystywała infrastrukturę również do odprowadzania ścieków z budynku będącego własnością Gminy, tj. ze świetlicy wiejskiej.
Wybudowana sieć kanalizacyjna wykorzystywana będzie do celów prowadzonej przez Sp. z o.o. działalności gospodarczej, nie będzie natomiast wykorzystana do działalności zwolnionej od podatkuVAT.
Działalność gospodarcza Sp. z o.o., w przypadku budowy sieci kanalizacji sanitarnej na terenie miejscowości S., polegać będzie na usłudze odbioru i oczyszczania ścieków od osób fizycznych, podmiotów gospodarczych oraz budynku świetlicy wiejskiej, za którą wystawiane będą faktury VAT ze stawką 8%.
31 grudnia 2016 r. Gmina przekazała aportem Sp. z o.o. zorganizowaną część przedsiębiorstwa m.in. majątek wodociągowy (...).
W związku z powyższym sieć wodociągowa należy do Sp. z o.o. To właśnie Sp. z o.o. zawiera umowy cywilnoprawne z odbiorcami, zajmuje się dostarczaniem wody i z tego tytułu wystawia faktury VAT.
Efekt realizacji dotyczący przebudowy sieci wodociągowej będzie wykorzystywany przez Sp. z o.o. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Usługą dostarczenia wody mieszkańcom, innym podmiotom gospodarczym i do budynku własności Gminy zajmuje się Sp. z o.o., która jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatkuVAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania budowy kanalizacji sanitarnej dla miejscowości S. będą wykorzystane tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług polegających na usłudze odbioru i oczyszczania ścieków od osób fizycznych, podmiotów gospodarczych oraz budynku świetlicy wiejskiej.
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania przebudowy sieci wodociągowej dla miejscowości S. będą wykorzystane tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług polegających na usłudze dostarczania wody osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym.
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania wyposażenia stacji uzdatniania wody w miejscowości P. będą wykorzystane tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług polegających na usłudze dostarczania wody osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym.
Pytania
1.Czy Sp. z o.o. będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych na realizację inwestycji – budowa sieci kanalizacji sanitarnej – etap II dla miejscowości S.?
2.Czy Sp. z o.o. będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych w związku z przebudową sieci wodociągowej dla mieszkańców S. wraz z wyposażeniem stacji uzdatniania wody w miejscowości P.?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 25 maja 2023 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy:
1.Sp. z o.o. ma pełne prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości,wynikającego z faktur związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej dla miejscowości S., ponieważ będzie wykonywała czynności opodatkowane polegające na odpłatnym świadczeniu usług – odprowadzeniu i oczyszczeniu ścieków.
2.Sp. z o.o. ma pełne prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości,wynikającego z faktur związanych z przebudową sieci wodociągowej dla mieszkańców S. wraz z wyposażeniem stacji uzdatniania wody w miejscowości P., ponieważ występuje w roli sprzedawcy usług związanych z dostarczaniem wody odbiorcom.
Sp. z o.o. może skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, ponieważ spełnia przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 orazart. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że Sp. z o.o. ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ spełnia określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z treścią ww. przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizują Państwo projekt pn.: „(…)” w ramach poddziałania „(…)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Jak wynika z treści wniosku, nie będą Państwo wykonywali samodzielnie robót budowlanych związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej oraz przebudową sieci wodociągowej wraz z wyposażeniem stacji uzdatniania wody. Realizować je będzie Wykonawca – podatnik VAT czynny wyłoniony przez Państwa w ramach przeprowadzonego postępowania przetargowego. Wykonawca wystawi faktury z wykazanym podatkiem, wskazując Spółkę jako nabywcę.
Ponadto, jak wskazali Państwo we wniosku:
1.Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania budowy kanalizacji sanitarnej dla miejscowości S. będą wykorzystane tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług polegających na usłudze odbioru i oczyszczania ścieków od osób fizycznych, podmiotów gospodarczych oraz budynku świetlicy wiejskiej.
2.Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania przebudowy sieci wodociągowej dla miejscowości S. będą wykorzystane tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług polegających na usłudze dostarczania wody osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym.
3.Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania wyposażenia stacji uzdatniania wody w miejscowości P. będą wykorzystane tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług polegających na usłudze dostarczania wody osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT zostaną spełnione, bowiem są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz, jak wynika z opisu sprawy, towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. zadań będą wykorzystane tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem, będą Państwo uprawnieni do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej – etap II dla miejscowości S. oraz przebudową sieci wodociągowej dla mieszkańców S. wraz z wyposażeniem stacji uzdatniania wody w miejscowości P., gdyż spełnione zostaną warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Podsumowując, Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej – etap II dla miejscowości S.
Spółce będzie również przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych w związku z przebudową sieci wodociągowej dla mieszkańców S. wraz z wyposażeniem stacji uzdatniania wody w miejscowości P.
Tym samym, Państwa stanowisko – w zakresie pytania nr 1 i nr 2 – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).