Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.612.2022.2.JG

Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług konsultacji z chustonoszenia niemowląt oraz brak obowiązku rejestracji dla celów VAT i zwolnienie z ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej oraz nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług konsultacji z chustonoszenia niemowląt na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy jako usług świadczonych w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 12 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług konsultacji z chustonoszenia niemowląt oraz braku obowiązku rejestracji dla celów VAT i zwolnienia z ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 grudnia 2022 r. (wpływ 28 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zamierza Pani prowadzić działalność nierejestrowaną. Obecnie pracuje Pani na etacie, a działalność byłaby dodatkowym źródłem dochodu. Rodzaj planowanej usługi: Doradztwo (konsultacje) z chustonoszenia niemowlaków. Usługa ma charakter fizjoterapeutyczny w celu stymulacji prawidłowego rozwoju dzieci i niemowląt. Noszenie dziecka jest multisensoryczną stymulacją, która dostarczana wieloma zmysłami poprzez zmysł słuchu, wzroku, zapachu, dotyku wspomaga rozwój motoryczny i sensoryczny dziecka.

Po pierwsze, zaspakaja jedną z podstawowych potrzeb dziecka, a mianowicie potrzebę bliskości. Dzieci noszone są zdecydowanie bardziej dojrzalsze emocjonalnie, lepiej znoszą lęk separacyjny, a dodatkowo już na tym etapie uczą się nawiązywania kontaktów socjalnych z poziomu swoich rodziców, a niekoniecznie z „poziomu podłogi”.

Po drugie, noszenie dziecka w odpowiedni sposób sprzyja jego prawidłowemu rozwojowi motorycznemu, a w niektórych przypadkach odpowiednie techniki noszenia dziecka w chuście służyć mogą jako dodatkowy bodziec lub nawet technika rehabilitacyjna u tych dzieci, u których wykryto asymetrię ułożeniową czy dysplazję biodrową.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Grupa planowych klientów to rodzice, których dzieci potrzebują więcej uwagi i bliskości lub mają stwierdzone problemy zdrowotne np. asymetrię ułożeniową, czy dysplazję biodrową. Planowana usługa ma na celu ocenę danego dziecka i sprawdzenie czy w danym przypadku można zastosować noszenie dziecka w chuście.

Jednocześnie zaprezentowanie rodzicom w jaki sposób nosić dane dziecko w chuście, żeby np. walczyć z asymetrią ułożeniową bądź innymi problemami, bądź noszenie w sposób profilaktyczny. Doradztwo będzie polegało na ocenie dziecka i pokazaniu w jaki sposób nosić dziecko w chuście, żeby rehabilitować dziecko, a także nawiązywać większą bliskość z dzieckiem. Samo pokazanie noszenia w chuście jest niemożliwe, ponieważ mogłoby wyrządzić krzywdę dziecku. Każde dziecko jest inne i w pierwszej kolejności trzeba ocenić dziecko, sprawdzić w jaki sposób reaguje na noszenie w chuście, następnie pokazać rodzicom w jaki sposób powinni prawidłowo nosić dziecko, żeby było również rehabilitacją. Przykładowo godzinne zajęcia z dzieckiem i noszenie go może pokazać, że dziecko ma asymetrię czyli przekręca się tylko w jedną stronę. W takiej sytuacji trzeba tak zawiązać chustę, żeby dziecko mogło tylko w drugą stronę się przekręcać.

Przewidywana przez Panią wartość sprzedaży nie przekroczy w całym roku podatkowym, lub w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej w którym rozpocznie Pani działalność, kwoty 200 000 zł.

W ustawie nigdzie nie jest napisane co konkretnie należy rozumieć jako doradztwo. Doradzanie będzie miało na celu pomoc w prawidłowym rozwoju dziecka, a także zapobieganiu w pogłębianiu złej postawy u dziecka oraz ocenie danego dziecka jak reaguje na chustonoszenie i czy może zostać coś takiego zastosowane.

Usługi będzie Pani świadczyła w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Wykonuje Pani zawód położnej.

Będzie Pani świadczyła usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, nie prowadziła Pani dotychczas ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej. Przewidywana przez Panią wartość sprzedaży dokonana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie przekroczy w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w roku podatkowym 2023 r., kwoty 20 000 zł. Planuje Pani, że za świadczone usługi będzie Pani otrzymywała zapłatę w całości na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikało jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła. Planowana usługa nie jest wykazana w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.).

Pytania (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku):

1.Czy doradztwo (konsultacje) z noszenia chust stanowi obowiązek bycia czynnym podatnikiem VAT?

2.Czy świadczenie powyższych usług może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT? Jeśli tak, to czy musi Pani gdzieś to zgłaszać, żeby widnieć jako czynny podatnik podatku VAT?

3.Czy może Pani korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem może Pani korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, ponieważ usługi będą świadczone w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Może Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej, ponieważ wartość sprzedaży nie przekroczy 20 000 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Zwalnia się usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a)lekarza i lekarza dentysty,

b)pielęgniarki i położnej,

c)medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633 i 655),

d)psychologa.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, które spełniają określone warunki: służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę podmioty.

Zatem zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia. Usługi, które tych celów nie realizują, nie mogą korzystać z ww. zwolnienia. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświecał danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Nie w każdym przypadku działania podejmowane na rzecz pacjenta mają na celu zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę jego zdrowia. W przypadku, gdy świadczone usługi nie będą związane z ochroną zdrowia i takiego celu nie będą realizować, nie mogą korzystać z omawianego zwolnienia.

Należy również zauważyć, że zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Zwolnieniu od podatku podlegają bowiem usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki – służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i świadczone są w ramach wykonywanych zawodów (lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa i osób świadczących powyższe usługi w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w ustawie o działalności leczniczej). Analizowany przepis zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach zawodów medycznych, ale tylko służące określonemu celowi.

Wskazać należy, że zasady wykonywania niektórych zawodów medycznych zostały uregulowane w odrębnych aktach prawnych, np. zawód lekarza, dentysty, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, farmaceuty, felczera, diagnosty laboratoryjnego. Poza wymienionymi istnieje jeszcze spora grupa innych zawodów medycznych, dla których jednak nie zostały określone zasady wykonywania w odrębnych przepisach. Należy zatem przyjąć, iż pojęcie „osoba wykonująca zawód medyczny” obejmuje osoby wykonujące zawody, których status jest określony ustawowo, jak i zawody, które nie mają na gruncie obowiązującego prawa takiego uregulowania. Pojęcie „wykonywanie zawodu medycznego” należy odnieść do osób, które fachowo, stale i w celach zarobkowych zajmują się wykonywaniem zajęcia mającego związek z medycyną i które mają odpowiednie kwalifikacje. Przez kwalifikacje należy rozumieć zasób wiedzy i umiejętności wymaganych do udzielania świadczeń zdrowotnych.

Zatem precyzując czynności, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia, pojęcia te należy interpretować z zastosowaniem wykładni językowej (za słownikiem www.sjp.pwn.pl):

„Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk, to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zatem profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.

„Zachowanie” rozumiane jest zaś jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie.

Interpretując słowo „ratowanie” należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.

Pojęcie „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Pojęcie „przywracanie zdrowia” oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu.

„Poprawa” to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Z kolei termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, zgodnie z wykładnią literalną, oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.

Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa podlega zwolnieniu od podatku VAT, należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.

Powyższe przepisy stanowią odzwierciedlenie art. 132 ust. 1 lit. c Dyrektywy 2006/112/We Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady.

Na podstawie art. 132 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

-świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.

Należy również zauważyć, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani wspólnotowych przepisach podatkowych. Zatem w tym zakresie należy szukać wyjaśnienia w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.

I tak, w wyroku C-106/05, pkt 27 Trybunał stwierdził, że pojęcia „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (…) odnoszą się do usług, które służą diagnozie, opiece oraz w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku C-307/01, pkt 57, gdzie podkreślono, że pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.

Należy więc uznać, że pojęcie „usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia” odpowiada określeniom używanym przez Trybunał „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok C‑212/01, pkt 40).

Ponadto Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w ww. wyroku stwierdził, że „(…) to cel usługi medycznej decyduje o tym, czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących skutki prawne, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi”.

W wyroku tym TSUE wyjaśnił również: „W dosłownej interpretacji, przepis ten (art. 132 ust. 1 lit. c) dyrektywy) nie wymaga, by usługi medyczne były świadczone przez podatnika o konkretnej formie prawnej, aby objąć je zwolnieniem. Spełnione muszą być tylko dwa warunki: musi to obejmować usługi medyczne i muszą one być świadczone przez osoby posiadające konieczne kwalifikacje zawodowe” (pkt 27).

Należy zatem podkreślić, że ani przepisy Dyrektywy, ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Tym samym czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia, nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że zamierza Pani świadczyć usługi w zakresie konsultacji z chustonoszenia niemowlaków. Grupa planowych klientów to rodzice, których dzieci potrzebują więcej uwagi i bliskości lub mają stwierdzone problemy zdrowotne np. asymetrię ułożeniową, czy dysplazję biodrową. Usługa ma charakter fizjoterapeutyczny w celu stymulacji prawidłowego rozwoju dzieci i niemowląt. Planowana usługa ma na celu ocenę danego dziecka i sprawdzenie czy w danym przypadku można zastosować noszenie dziecka w chuście. Jednocześnie zaprezentowanie rodzicom w jaki sposób nosić dane dziecko w chuście, żeby np. walczyć z asymetrią ułożeniową bądź innymi problemami, bądź noszenie w sposób profilaktyczny. Ponieważ każde dziecko jest inne, w pierwszej kolejności ocenia Pani dziecko, sprawdza w jaki sposób reaguje na noszenie w chuście, a następnie pokazuje rodzicom jak powinni prawidłowo nosić dziecko, żeby noszenie było również rehabilitacją. Wskazała Pani, że świadczone usługi mieszczą się w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Wykonuje Pani zawód położnej.

Pani wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą tego, czy świadczenie powyższych usług może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, jako usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Dokonując oceny przedstawionych okoliczności sprawy jeszcze raz wskazać należy na przedmiotowo-podmiotowy charakter zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, a mianowicie muszą to być usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz muszą być świadczone w ramach wykonywania zawodów wymienionych w tym przepisie – w tym przypadku lekarza, pielęgniarki, położnej lub ew. innego zawodu, o którym mowa w lit. c) tego przepisu.

Wskazała Pani, że świadczone przez Panią usługi będą polegały na pokazaniu rodzicom w jako sposób nosić dziecko w chuście, żeby je rehabilitować oraz żeby walczyć z asymetrią ułożeniową, z dysplazją biodrową bądź z innymi problemami. Ponadto z wniosku wynika, że chustonoszenie niemowląt zaspokaja potrzebę bliskości i nawiązywania kontaktów socjalnych z poziomu swoich rodziców, a niekoniecznie z „poziomu podłogi” jak również sprzyja prawidłowemu rozwojowi motorycznemu dziecka. Zatem bezpośrednim celem tych usług nie jest ochrona zdrowia.

W przedmiotowej sprawie, mimo iż będąc położną wskazuje Pani, że świadczone przez nią usługi chustonoszenia niemowląt służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia dzieci, które potrzebują więcej uwagi, bliskości lub które mają stwierdzone problemy zdrowotne np. asymetrię ułożeniową, czy dysplazję biodrową, to całokształt okoliczności tego nie potwierdza. W szczególności z opisu sprawy nie wynika, aby noszenie dziecka w chuście było metodą fizjoterapeutyczną czy rehabilitacyjną w przypadku asymetrii ułożeniowej czy dysplazji biodrowej.

Przytoczyć w tym miejscu należy, że zgodnie z § 1 ust. 1 Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 265):

Określono wykaz oraz warunki realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej, zwanych dalej „świadczeniami gwarantowanymi”.

Wykaz oraz warunki realizacji świadczeń gwarantowanych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia. Dokonując analizy wyszczególnionych w załączniku 1 rodzajów zabiegów fizjoterapeutycznych nie można zaleźć wśród nich noszenia dziecka w chuście.

Chustonoszenie nie jest zatem metodą medyczną mającą na celu leczenie czy profilaktykę w zakresie asymetrii ułożeniowej czy dysplazji biodrowej.

Analizując okoliczności sprawy na tle wskazanych przepisów prawa wskazać należy, że usługi świadczone przez Panią nie są usługami medycznymi – ich bezpośrednim celem nie jest ochrona zdrowia, lecz nauczenie odbiorcy tych usług, jak prawidłowo stosować jedną z wielu metod noszenia dziecka. Dominującą więc cechą świadczonych przez Panią usług jest ich szkoleniowy charakter – a nie medyczny.

Ponadto należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2702):

Wykonywanie zawodu położnej polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w szczególności na:

1)rozpoznawaniu ciąży, sprawowaniu opieki nad kobietą w przebiegu ciąży fizjologicznej, a także prowadzeniu w określonym zakresie badań niezbędnych w monitorowaniu ciąży fizjologicznej;

2)kierowaniu na badania konieczne do jak najwcześniejszego rozpoznania ciąży wysokiego ryzyka;

3)prowadzeniu porodu fizjologicznego oraz monitorowaniu płodu z wykorzystaniem aparatury medycznej;

4)przyjmowaniu porodów naturalnych, w przypadku konieczności także z nacięciem krocza, a w przypadkach nagłych także porodu z położenia miednicowego;

5)podejmowaniu koniecznych działań w sytuacjach nagłych, do czasu przybycia lekarza, w tym ręcznego wydobycia łożyska, a w razie potrzeby ręcznego zbadania macicy;

6)sprawowaniu opieki nad matką i noworodkiem oraz monitorowaniu przebiegu okresu poporodowego;

7)badaniu noworodków i opiece nad nimi oraz podejmowaniu w razie potrzeby wszelkich niezbędnych działań, w tym natychmiastowej reanimacji;

8)realizacji zleceń lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji;

9)samodzielnym udzielaniu w określonym zakresie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych;

10) profilaktyce chorób kobiecych i patologii położniczych;

11) rozpoznawaniu u matki lub dziecka objawów nieprawidłowości wymagających skierowania do lekarza;

12) sprawowaniu opieki położniczo-ginekologicznej nad kobietą;

13) prowadzeniu działalności edukacyjno-zdrowotnej w zakresie:

a)przygotowania do życia w rodzinie, metod planowania rodziny oraz ochrony macierzyństwa i ojcostwa,

b)przygotowywania do rodzicielstwa oraz pełnego przygotowania do urodzenia dziecka łącznie z poradnictwem na temat higieny i żywienia.

Stosownie do art. 6 ww. ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, określi, w drodze rozporządzenia:

1)rodzaj i zakres świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych, które mogą być udzielane samodzielnie bez zlecenia lekarskiego przez

pielęgniarkę i położną,

2)wykaz produktów leczniczych oraz środków pomocniczych, do stosowania których są uprawnione pielęgniarki i położne samodzielnie bez zlecenia lekarskiego,

3)rodzaje materiałów, które mogą być pobierane przez pielęgniarkę i położną do celów diagnostycznych samodzielnie bez zlecenia lekarskiego,

4)rodzaj i zakres medycznych czynności ratunkowych wykonywanych przez pielęgniarkę,

5)wykaz badań diagnostycznych do samodzielnego przeprowadzania przez pielęgniarkę i położną

biorąc pod uwagę niezbędne kwalifikacje oraz wymagany zakres umiejętności i obowiązków. 

W związku z powyższym wydano Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego (Dz.U. z 2017 r. poz. 497).

Rozporządzenie to w § 7 określa, że:

Położna jest uprawniona do wykonywania samodzielnie bez zlecenia lekarskiego:

1)świadczeń diagnostycznych obejmujących:

a)wykonywanie badania fizykalnego, jeżeli ukończyła kurs specjalistyczny lub posiada tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa uzyskany po 2001 r., lub posiada dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku położnictwo, które rozpoczęły się w roku akademickim 2012/2013, lub posiada zaświadczenie o ukończeniu kursu z zakresu badania fizykalnego Advanced Physical Assessment,

b)wykonywanie standardowego, spoczynkowego badania elektrokardiograficznego i rozpoznanie cech elektrokardiograficznych stanów chorobowych w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, jeżeli ukończyła kurs specjalistyczny w tym zakresie,

c)wykonywanie gazometrii z krwi tętniczej pobranej przez kaniulę założoną uprzednio przez lekarza w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, jeżeli ukończyła kurs kwalifikacyjny lub posiada tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa, jeżeli program kursu lub specjalizacji obejmowały treści kształcenia z tego zakresu;

2)świadczeń leczniczych obejmujących:

a)dobór sposobów leczenia ran, jeżeli ukończyła kurs specjalistyczny lub kurs kwalifikacyjny lub posiada tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa, jeżeli program kursu lub specjalizacji obejmowały treści kształcenia z tego zakresu, lub posiada tytuł magistra położnictwa,

b)wykonywanie intubacji dotchawiczej w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, jeżeli ukończyła kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki w położnictwie i ginekologii,

c)podawanie produktów krwiopochodnych, rekombinowanych koncentratów czynników krzepnięcia oraz desmopresyny, w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego,

d)modyfikacja doraźnie dawki leku przeciwbólowego, jeżeli ukończyła kurs specjalistyczny lub posiada tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa, jeżeli program kursu lub specjalizacji obejmowały treści kształcenia z tego zakresu.

Z powyższego nie wynika zatem, aby usługi konsultacji w zakresie chustonoszenia niemowląt wpisywały się w wykonywanie zawodu pielęgniarki lub położnej określone w przepisach regulujących te kwestie.

Tym samym, pomimo spełnienia warunku podmiotowego – jest Pani położną, świadczone przez Panią usługi nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, gdyż nie są one usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. W przedmiotowej sprawie należy uznać, że usługi te nie są usługami medycznymi – ich bezpośrednim celem nie jest ochrona zdrowia, lecz nauczenie odbiorcy tych usług, jak prawidłowo stosować jedną z wielu metod noszenia dziecka. Usługi te mają raczej charakter szkoleniowy, instruktażowy, a nie medyczny.

W odniesieniu do świadczenia przez Panią opisanych usług należy również przeanalizować, czy usługi te mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego wykazanego w art. 113 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Art. 113 ust. 10 ustawy wskazuje, że:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Usługi doradcze, o których mowa we wskazanym przepisie dotyczą usług o innym charakterze, niż świadczone w niniejszej sprawie. Jak powyżej wskazano usługi w niniejszej sprawie mają charakter szkoleniowy (niezależnie od tego jak je oficjalnie nazwano). O charakterze usługi świadczy bowiem jej treść (tj. zakres wykonywanych czynności), a nie jej nazwa. W zakresie usług będących przedmiotem wniosku można stwierdzić, iż ich nabywca otrzymuje instruktaż dotyczący jednego lub więcej sposobów prawidłowego korzystania z chusty w celu przenoszenia dziecka. Może zatem albo zastosować się do otrzymanych instrukcji, albo zrezygnować ze stosowania chusty.

W przypadku usług doradczych, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, nabywca otrzymuje usługi doradcze, dotyczące wybranych sposobów postępowania w określonych dziedzinach swojej działalności i to do nabywcy należy wybranie najkorzystniejszego dla siebie rozwiązania. Dlatego pojęcia usług doradczych, o których mowa w ww. przepisie i usług będących przedmiotem wniosku, są od siebie odrębne i mimo pozornego podobieństwa zastosowanego nazewnictwa nie pokrywają się.

W związku z powyższym opisane usługi konsultacji z chustonoszenia nie są usługami doradztwa o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy.

We wniosku wskazała Pani, że przewidywana przez Panią wartość sprzedaży nie przekroczy w całym roku podatkowym, lub w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej, w którym rozpocznie Pani działalność kwoty 200 000 zł.

W związku z powyższym świadcząc usługi konsultacji z chustonoszenia niemowląt ma Pani prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy do momentu przekroczenia limitu obrotów.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zatem skoro świadczenie przez Panią powyższych usług korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, to nie musi Pani składać zgłoszenia rejestracyjnego jako czynny podatnik podatku VAT.

Kolejne Pani wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy może Pani korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Odnosząc się do Pani wątpliwości w tym zakresie należy wskazać, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2021 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

W tym miejscu należy również powołać § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zgodnie z zapisem § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g)prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h)doradztwa podatkowego,

i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

W opisie sprawy wskazała Pani, że przewidywana przez Panią wartość sprzedaży dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie przekroczy w całym roku podatkowym lub w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w roku podatkowym 2023 r., kwoty 20 000 zł. Ponadto za świadczone usługi będzie otrzymywała Pani zapłatę w całości na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikało jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła. Planowana usługa nie jest wykazana w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do świadczonych usług konsultacji z chustonoszenia niemowlaków będzie Pani miała prawo skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży tych usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Ponadto, w Pani przypadku będą również spełnione warunki wynikające z § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, tj.

zapłata za usługi następuje w całości za pośrednictwem banku,

z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Tym samym będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie ww. przepisów.

Jednocześnie należy wskazać, że na podstawie przepisów powołanych powyżej z ww. zwolnień może Pani korzystać do 31 grudnia 2023 r.

Dodatkowe informacje

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawił i i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00