Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.161.2023.1.MC

Czy Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 38w ust. 1 ustawy CIT kosztów wytworzenia przekazanych Produktów, pomimo dokonanego odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanych darowizn rzeczowych w postaci Produktów na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 38w ust. 1 ustawy CIT kosztów wytworzenia przekazanych Produktów, pomimo dokonanego odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanych darowizn rzeczowych w postaci Produktów na podstawie art. 18 ust. 1 pkt. 1 Ustawy CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest producentem leków, suplementów diety oraz produktów medycznych (…), działa w różnych gałęziach branży farmaceutycznej i usług medycznych. W portfolio produktów Wnioskodawcy znajduje się obecnie ponad 400 produktów, które są stale rozwijane oraz ulepszane. Spółka kooperuje zarówno z podmiotami gospodarczymi jak i naukowymi na rzecz rozwoju badań w zakresie innowacji.

Wnioskodawca zajmuje się opracowywaniem i produkcją różnych postaci produktów końcowych, m.in. preparatów (...) (dalej: „Wyroby gotowe”).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a przychody ze sprzedaży Wyrobów gotowych kwalifikowane są do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Prowadząc swoją działalność, Wnioskodawca regularnie podejmuje czynności mające na celu optymalizację produkcji Wyrobów gotowych, a ulepszenie procesów produkcyjnych na różnych jej etapach stanowi konsekwencję podejmowania decyzji zmierzających w kierunku rozwoju Spółki.

W związku z wybuchem wojny na Ukrainie i wynikającą z tego faktu potrzebą zorganizowania wsparcia i pomocy dla obywateli Ukrainy, Spółka zdecydowała się na przekazanie produktów leczniczych i produktów biobójczych (dalej: „Produkty”, „Darowizna rzeczowa”) na pomoc Ukrainie, w tym pomoc ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy. W tym celu Spółka w marcu 2022 roku przekazała darowizny rzeczowe w postaci Produktów na rzecz następujących podmiotów:

- Fundacja (…)

- Kościół (…)

- Fundacja (…)

Wszystkie ww. podmioty posiadają status organizacji pożytku publicznego, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2023 r., poz. 571 ze zm., dalej: „Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie”).

Dodatkowo Spółka podkreśla, że przekazane darowizny rzeczowe oddane zostały na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy, tj. zgodnie z art. 38w ust. 1 Ustawy CIT oraz art. 4 ust. 1 pkt 24 Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Dla każdego z ww. obdarowanych podmiotów Spółka posiada stosowne dokumenty, z których wynika wartość przekazanej darowizny rzeczowej oraz oświadczenia obdarowanych o ich przyjęciu.

Spółka wskazuje ponadto, że koszt wytworzenia darowanych Produktów odniesiony został w ciężar kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Spółka zgodnie z dotychczasową swoją praktyką co roku analizuje przekazywane darowizny pod kątem możliwości skorzystania z odliczenia od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT. W związku z tym, w zakresie Darowizn rzeczowych wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, w rozliczeniu rocznym CIT składanym za rok podatkowy 2022 Spółka dokona odliczenia przedmiotowych darowizn od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT.

Mając jednak na uwadze, że do Ustawy CIT dodany został art. 38w przez art. 76 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. (Dz.U. 2022. 583) zmieniającej Ustawę CIT z dniem 24 lutego 2022 r. Spółka powzięła wątpliwość czy - niezależnie od faktu dokonania odliczenia przekazanych darowizn od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT - ma dodatkowo możliwość skorzystania z dyspozycji art. 38w Ustawy CIT i zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów również wydatków poniesionych na wytworzenie Produktów w wysokości odpowiadającej kosztom wytworzenia Produktów będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy.

Pytanie

Czy Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 38w ust. 1 ustawy CIT kosztów wytworzenia przekazanych Produktów, pomimo dokonanego odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanych darowizn rzeczowych w postaci Produktów na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 38w ust. 1 Ustawy CIT kosztów wytworzenia przekazanych Produktów, pomimo dokonanego odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanych darowizn rzeczowych w postaci Produktów na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu

W świetle powyższego przepisu, aby poniesiony wydatek stanowił koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

- wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zatem, aby dany wydatek uznać za koszt uzyskania przychodów musi między nim a przychodem istnieć związek przyczynowo-skutkowy o charakterze bezpośrednim lub pośrednim.

Ustawą z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2023 r., poz. 103 ze zm.) ustawodawca wprowadził do Ustawy CIT regulację art. 38w dającą możliwość zaliczenia wskazanych w nich wydatków do kosztów uzyskania przychodów o ile są one przekazane na rzecz toczącej się wojny na terytorium Ukrainy. Jednocześnie na mocy ww. regulacji, podatnik zaliczając w koszty uzyskania przychodów przedmiotowe darowizny zgodnie z art. 38w Ustawy CIT nie jest zobowiązany do spełnienia warunków do uznania wydatków za koszt na podstawie art. 15 Ustawy CIT.

Jak wynika z brzmienia art. 38w Ustawy CIT kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy:

1) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy,

 2) jednostkom samorządu terytorialnego,

2a) wojewodom,

3) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,

4) podmiotom wykonującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium Ukrainy działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu:

1) darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

W myśl art. 3 ust. 2 i 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie organizacjami pozarządowymi są:

 1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

 2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

 1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

 2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

 3) spółdzielnie socjalne;

 4) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 24 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w związku z art. 18 ust. 1 pkt 1) Ustawy CIT, darowizny stanowiące podstawę do odliczenia mogą być przekazywane na cele z zakresu sfery zadań publicznych takich jak pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą.

Art. 18 ust. 1k Ustawy CIT wskazuje, że odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy CIT.

Wnioskodawca wskazuje, iż specustawa dotycząca pomocy Ukrainie wprowadziła nowy przepis art. 38w Ustawy CIT. W związku z czym podatnik przed ustaleniem podstawy opodatkowania, tj. na etapie wyliczania dochodu, ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów rzeczowych darowizn przekazywanych na rzecz organizacji pożytku publicznego, organizacji pozarządowych, jednostek samorządu terytorialnego, wojewody, Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych czy podmiotów które prowadzą działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego na terytorium RP lub Ukrainy.

Dodatkowo, mając na uwadze powyższe regulacje Wnioskodawca wskazuje, że w przepisach normujących kwestie odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanych darowizn ustawodawca nie wskazał wprost przepisu, który wykluczałby możliwość odliczenia przez podatników darowizn uznanych za koszt uzyskania przychodów na mocy art. 38w Ustawy CIT.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawodawca wprost wyklucza jedynie możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn w postaci żywności, której wartość uprzednio została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 Ustawy CIT. Wykluczenia takiego nie zawarto natomiast w odniesieniu do innych darowizn dokonanych na rzecz organizacji pozarządowych na działalność pożytku publicznego.

Dodatkowo, Spółka wskazuje, że zgodnie z interpelacją poselską nr 32499 w sprawie skutków podatkowych pomocy udzielanej uchodźcom, w odpowiedzi na pytanie numer 2 wskazano, że „Wydatki podlegające zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 52zf ustawy PIT i art. 38w ustawy CIT podlegają także odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (art. 26 ustawy PIT), natomiast na podstawie art. 18 ustawy CIT od podstawy opodatkowania”.

Zatem, mając na uwadze powyższe Wnioskodawca twierdzi, że na mocy art. 38w ust. 1 Ustawy CIT ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów wytworzenia przekazanych Produktów pomimo dokonania uprzedniego odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn rzeczowych przekazanych organizacjom pozarządowym na działalność pożytku publicznego - do wysokości 10% dochodu zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Uznanie wydatków na pomoc uchodźcom z Ukrainy za koszty podatkowe możliwe jest na podstawie przepisu szczególnego, tj. art. 38w ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) wprowadzonego przepisem art. 76 ustawy z dnia 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. 2022 r. poz. 583).

Zgodnie z art. 38w ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy:

1) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy,

2) jednostkom samorządu terytorialnego,

2a) wojewodom,

3) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,

4) podmiotom wykonującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium Ukrainy działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego

- o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Jednocześnie jak wynika z art. 38w ust. 2 ustawy o CIT:

Kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego celem jest przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy, realizowanego w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1, o ile nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Ustawodawca określa w tym przepisie w sposób jednoznaczny, jakie kategorie wydatków i na rzecz jakich organizacji mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. W pierwszej kolejności należy ustalić, co należy rozumieć pod pojęciem darowizna.

W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna jest więc umową, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie mogą być zarówno środki pieniężne, jak i inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Cechą darowizny jest jej nieodpłatność, która oznacza, że darczyńca nie spodziewa się, nie oczekuje żadnego świadczenia wzajemnego ze strony osoby obdarowanej. Jeśli takie nastawienie czy też porozumienie między stronami co do ewentualnych świadczeń wzajemnych istnieje, wówczas nie można mówić o darowiźnie.

Wracając do przepisu art. 38w ustawy o CIT, wydatek rozpoznany, jako koszt uzyskania przychodu zgodnie z przywołanym przepisem nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Z art. 38w ust. 2 ustawy o CIT jednoznacznie wynika, że kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione z tytułu nieodpłatnego świadczenia, którego celem jest przeciwdziałanie skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy, realizowanego w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1, o ile nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zauważyć należy, że analizowany przepis art. 38w ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT odnosi się do podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571) zgodnie z którym:

Organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

3) spółdzielnie socjalne;

4) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 38w ust. 1 ustawy CIT kosztów wytworzenia przekazanych Produktów, pomimo dokonanego odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanych darowizn rzeczowych w postaci Produktów na podstawie art. 18 ust.1 pkt 1 Ustawy CIT. Darowizny rzeczowe zostały przez Państwo przekazane w marcu 2022 r.

Z przywołanego przepisu wprost wynika, że kosztem uzyskania przychodów może być koszt wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy. Darowizna ta stanowi koszt uzyskania przychodów w przypadku przekazania darowizny organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących na terytorium Ukrainy. Darowizny spełniające powyższe warunki stanowią koszt uzyskania przychodu o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT:

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Wysokość odliczenia zmniejszającego dochód przed jego opodatkowaniem ustawodawca ograniczył w art. 18 ust. 1a ww. ustawy, wskazując, że:

Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1) osób fizycznych;

2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Zgodnie z art. 18 ust. 1b ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.

Ponadto, należy mieć na uwadze postanowienia zawarte w art. 18 ust. 1c Ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 18 ust. 1k Ustawy o CIT:

Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.

Dokonanie darowizny jest dla darczyńcy wydatkiem ponoszonym kosztem jego majątku. Z samego charakteru umowy darowizny wynika, że wydatek ponoszony przez darczyńcę z tytułu wykonania umowy darowizny nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Umowa darowizny jest umową bezpłatną i za jej wykonanie darczyńca nie może oczekiwać niczego w zamian.

Z kolei treść art. 18 ust. 1g Ustawy o CIT stanowi, że:

Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej lub numer uzyskany w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym obdarowany ma siedzibę, służący dla celów podatkowych identyfikacji.

Ponadto, z przepisu art. 27 ust. 1 Ustawy o CIT wynika, że:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Mając na uwadze ww. przepisy prawa wyjaśnić należy, że podatnicy mają możliwość w odniesieniu do tej samej darowizny rzeczowej, na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 i art. 38w ust. 1 ustawy o CIT, dokonania stosownego odliczenia z tytułu przekazanej darowizny od dochodu, a także zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów wytworzenia lub ceny nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem określonych darowizn (o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne).

Odnosząc przywołane przepisy prawa i wyjaśnienia organu do opisanego przez Spółkę zdarzenia przyszłego  przedstawionego we wniosku należy uznać, że w związku z przekazaniem przez Państwa darowizny na rzecz wskazanych we wniosku Fundacji i Kościoła, które zostały odliczone od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, Spółka ma także prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 38w ust. 1 ustawy o CIT kosztów wytwarzania przekazanych Produktów.

Tym samym należy zgodzić się z Państwem, że Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 38w ust. 1 ustawy o CIT kosztów wytworzenia przekazanych Produktów, pomimo dokonanego odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanych darowizn rzeczowych w postaci Produktów na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00