Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.64.2023.5.MR
Brak opodatkowania podatkiem od towarów i usług wykonywanych przez Pana usług pośrednictwa na rzecz podmiotu zagranicznego (w Chinach).
Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z (brak daty sporządzenia wniosku) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wykonywanych przez Pana usług pośrednictwa na rzecz podmiotu zagranicznego (w Chinach). Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 marca 2023 r. (wpływ 12 kwietnia 2023 r.) oraz pismem z 24 kwietnia 2023 r. (wpływ 27.04.2023 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Stan faktyczny dotyczy modelu biznesowego podatnika, który powszechnie funkcjonuje pod nazwą dropshipping, świadczona przez podatnika usługa pośrednictwa polega na zbieraniu zamówień od klientów poprzez stronę internetową (…) i zawieraniu w ich imieniu umów kupna-sprzedaży z podmiotami zagranicznymi (z Chin), obsłudze płatności i przekazywaniu zamówień do podmiotu zagranicznego, będącego sprzedawcą danego towaru, wraz z całkowitą opłatą za zamówienie po wcześniejszym potrąceniu prowizji za usługę pośrednictwa, oraz, w razie ewentualnej potrzeby, pomoc klientom w postępowaniu reklamacyjnym z zagranicznym sprzedawcą i bieżącą obsługę zapytań od klientów.
Po otrzymaniu płatności za towar, podmiot zagraniczny realizuje jego wysyłkę bezpośrednio do klienta i dopełnia wszystkich formalności związanych z przekazaniem podatku VAT od importu towaru do odpowiednich instytucji. Zakupiony w ten sposób towar nie trafia do pośrednika handlowego, tj. podatnika, lecz zawsze bezpośrednio do klienta. W żadnym momencie pośrednik nie staje się właścicielem towaru, nie dokonuje sprzedaży towarów we własnym imieniu i na własny rachunek, a jedynie pośredniczy w sprzedaży towarów będących własnością podmiotów zagranicznych, którzy są sprzedawcami.
Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego na portalu aukcyjnym 1.
Wnioskodawca wystawia produkty od chińskiego sprzedawcy na aukcjach w portalu aukcyjnym. Jeżeli kupujący złoży zamówienie na portalu aukcyjnym Wnioskodawcy i wpłaci mu z góry pieniądze za dany produkt, Wnioskodawca zamówi go i opłaci u sprzedawcy z Chin, poda dane kupującego do wysyłki i sprzedawca z Chin wyśle produkt bezpośrednio do klienta. Przychodem Wnioskodawcy jest zawsze prowizja (wpłata pieniędzy za produkt od klienta minus zapłata za produkt u Chińskiego sprzedawcy). Kupujący po zakupie wpłaca pieniądze bezpośrednio na konto Wnioskodawcy, a Wnioskodawca zamawia dla Kupującego produkt i opłaca go u chińskiego sprzedawcy. Wnioskodawca pośredniczy w płatnościach oraz zamówieniach. Wnioskodawca nie ma podpisanej umowy pośrednictwa ze sprzedawcą z Chin a jedynie zgodę na sprzedaż jego produktów i wykorzystywanie zdjęć. Od chińskiego sprzedawcy nie otrzymuje faktury VAT za zakup, rachunku, czy innego dokumentu potwierdzającego zakup. Jedynym potwierdzeniem zakupu jest potwierdzenie przelewu bankowego za zakup produktów po potrąceniu prowizji lub wygenerowanie przez specjalny program dowodu zakupu. Sprzedaż produktu jest udokumentowana poprzez pobranie dowodów sprzedaży ze sklepu lub portalu aukcyjnego, albo poprzez potwierdzenie wpłat bankowych za sprzedaż na konto bankowe Wnioskodawcy. W ten sposób są sporządzane miesięczne zestawienia zrealizowanych transakcji. Wnioskodawca nie wystawia paragonów, a jedynie fakturę/rachunek na prośbę Kupującego, na kwotę prowizji.
Na aukcjach w portalu aukcyjnym jest jasno opisane w regulaminie, że Wnioskodawca jedynie pośredniczy w płatnościach i zamówieniach, oraz że dane osoby która zamawia dany produkt będą wysyłane do osób trzecich (do sprzedawcy z Chin) w celu wysłania zamówienia. Zakupiony towar nigdy nie trafi do Wnioskodawcy, tylko bezpośrednio do kupującego.
Wnioskodawca nie jest importerem, ponieważ tylko pośredniczy w płatnościach i zamówieniach, nie sprowadza towaru na własny rachunek. Przychodem jest prowizja czyli różnica kwoty wpłaconej przez klienta a zapłatą za towar u sprzedawcy z Chin, więc podstawą opodatkowania jest kwota prowizji.
Zdarzenia gospodarcze są ewidencjonowane w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wszystko jest rozliczane przez księgową i będzie to rozliczane na zasadach ogólnych. Świadczenie usług pośrednictwa dla dostawców zagranicznych (np. z Chin) nie podlega opodatkowaniu w Polsce, ponieważ miejscem świadczenia takiej usługi jest kraj siedziby usługobiorcy (dostawcy), czyli Chiny i w rezultacie Wnioskodawca jest zwolniony z podatku VAT. Wnioskodawca jest pośrednikiem, więc cały obowiązek płatności cła oraz podatkuVAT(jeżeli paczki z produktami przekroczą odpowiednie kwoty co do podatku VAT) spoczywa na kupującym.
Podsumowując – forma współpracy podatnika polega wyłącznie na świadczeniu usługi pośrednictwa handlowego. Jako użytkownik portalu 1 nie prowadzi on sprzedaży we własnym imieniu ani na własny rachunek, nie dokonuje zakupu towarów będących przedmiotem transakcji, a jego rola ogranicza się wyłącznie do zbierania zamówień dla dostawcy oraz przyjmowania od klientów zapłaty i przekazywaniu jej dostawcy, po pomniejszeniu otrzymanej kwoty o należną mu prowizję za pośrednictwo.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
1.Czy posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak.
2.Czy prowadzi Pan działalność gospodarczą? Jeśli tak, należy wskazać, w jakim zakresie i jak opodatkowane są przychody z tej działalności.
Odpowiedź: Tak, w zakresie – 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, 45.31.Z Sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, 47.91 .Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
Przychody opodatkowane są na zasadach ogólnych wg podatku liniowego 19%.
3.Czy jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Odpowiedź: Tak.
4.Od kiedy świadczy Pan opisane we wniosku usługi pośrednictwa (dropshipping)? Odpowiedź: 15.10.2019 r.
5.Jaki akt dokument reguluje zasady pośrednictwa handlowego na rzecz dostawcy chińskiego, w tym zasady ustalania należności (wynagrodzenia) na Pana rzecz z tytułu świadczenia usług na rzecz kontrahenta chińskiego? W szczególności, czy zasady te będą uregulowane w umowie zawartej pomiędzy tymi podmiotami?
Odpowiedź: Ww. kwestie reguluje regulamin portalu 2.
6.W jakim momencie jest ustalane Pana wynagrodzenie (prowizja) należne z tytułu świadczenia usług pośrednictwa handlowego? Czy wynagrodzenie to jest ustalane odrębnie w odniesieniu do każdej transakcji handlowej, w której Pan pośredniczy?
Odpowiedź: Tak, wynagrodzenie to jest ustalane odrębnie od każdej transakacji handlowej w momencie dokonania zakupu przez klienta na portalu 1.
7.Czy dostawcy zagraniczni, dla których świadczy Pan usługi pośrednictwa, są podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)?
Odpowiedź: Nie, dostawcy są podatnikami podatku od towarów i usług w swoim kraju, tj. w państwie trzecim.
8.Czy dostawcy zagraniczni:
a)posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce lub innym kraju niż kraj, w którym posiadają siedzibę działalności gospodarczej?
Odpowiedź: Nie.
b)jeśli tak, to czy świadczy Pan usługi pośrednictwa dla tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej?
Odpowiedź: Nie dotyczy.
9.Czy informacje dotyczące towarów od dostawców zagranicznych, które są oferowane przez Pana w serwisie aukcyjnym, są przez Pana modyfikowane?
Odpowiedź: Tak.
10.Czy tłumaczy Pan opisy towarów na język polski lub inny język, dodaje dodatkowe opisy oraz dokonuje edycji graficznej zdjęć towarów prezentowanych na Pana stronach internetowych – celem dostosowania prezentowanych towarów do potrzeb odbiorcy?
Odpowiedź: Tak.
11.Czy decyduje Pan jakie towary od dostawców zagranicznych z krajów trzecich są oferowane do sprzedaży na Pana aukcjach na portalu aukcyjnym?
Odpowiedź: Tak.
12.Czy decyduje Pan za jaką cenę są oferowane do sprzedaży towary na portalu aukcyjnym? Jeżeli nie, to proszę wskazać kto decyduje za jaką cenę są oferowane do sprzedaży towary na portalu aukcyjnym?
Odpowiedź: Tak.
13.Czy jako pośrednik w dokonywaniu transakcji przez Internet dysponuje Pan dowodem zakupu?
Odpowiedź: Tak. Ale nie zawsze, ponieważ niekiedy dostawca z Chin nie załącza do sprzedaży żadnego dokumentu sprzedaży.
14.Proszę wskazać jakim dokumentem za zakupiony towar i przez kogo wystawionym dysponuje nabywca towarów (klient)?
Odpowiedź: Dokumentem nabycia od dostawcy (o ile dany dostawca wystawia taki dokument) oraz dokumentem nabycia usługi pośrednictwa.
15.Czy podpisuje Pan umowy z nabywcami towarów (klientami) w ramach świadczonych usług?
Odpowiedź: Tak, umowa zostaje zawarta z chwilą dokonania zakupu na platformie 1.
16.Jeśli podpisuje Pan ww. umowy, to proszę wskazać postanowienia jakie wynikają z tych umów, tzn. prawa i obowiązki stron?
Odpowiedź: W załączeniu przesyłam regulamin, który jest jednocześnie umową.
17.Czy wskazuje Pan nabywcy (klientowi) pełne dane Sprzedającego?
Odpowiedź: Dane te wskazywane są w dokumentach dostawy.
18.Czy klient ma możliwość wyboru sprzedawcy z kraju trzeciego (dostawcy zagranicznego), od którego zamierza kupić towary?
Odpowiedź: Nie.
19.Czy nadzoruje Pan prawidłowość realizacji zamówienia?
Odpowiedź: Tak.
20.Czy udziela Pan klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży? Jeśli nie, to proszę wskazać kto udziela takich informacji klientowi?
Odpowiedź: Tak.
21.Czy przeprowadza Pan procedurę zwrotu towarów, w sytuacji gdy klient chce odstępie od umowy sprzedaży? Jeśli nie, to proszę wskazać kto przeprowadza taką procedurę?
Odpowiedź: Tak.
22.Czy ewentualne zwroty towarów są dokonywane bezpośrednio od klientów do dostawców zagranicznych czy do Pana?
Odpowiedź: Zwroty kierowane są do dostawcy.
23.Kto jest zobowiązany do pokrycia kosztów zwrócenia ceny nabywcy za oddany (zwrócony) przez niego towar?
Odpowiedź: Kupujący/klient.
24.Czy udziela Pan klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży? Jeśli nie, to proszę wskazać kto udziela takich informacji klientowi?
Odpowiedź: Tak.
25.Czy przeprowadza Pan i rozpoznaje postępowanie reklamacyjne, dotyczące towaru prezentowanego przez Pana na portalu aukcyjnym? Jeżeli nie, to proszę wskazać kto przeprowadza i rozpatruje takie postępowanie reklamacyjne i w oparciu o jakie powszechnie obowiązujące przepisy prawne?
Odpowiedź: Tak.
26.Czy będzie Pan ponosił odpowiedzialność tytułem rękojmi za wady towaru prezentowanego na Pana stronach internetowych? Jeżeli nie, to proszę wskazać kto będzie ponosił odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady towaru i w oparciu o jakie powszechnie obowiązujące przepisy prawne?
Odpowiedź: Nie.
27.Czy dostarcza Pan klientowi instrukcję użytkowania towaru oraz wszelkie niezbędne dokumenty związane z towarem w języku, którym posługuje się klient?
Odpowiedź: Instrukcja dostarczana jest przez dostawcę wraz z towarem.
Pytanie
Czy w świetle przepisów ustawy o VAT usługa pośrednictwa świadczona przez wnioskodawcę na rzecz podmiotu zagranicznego (w Chinach) podlega czy nie podlega opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług w Polsce (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)?
Pana stanowisko w sprawie
Istota problemu w przedmiotowej sprawie sprowadza się do ustalenia, czy czynności podjęte przez podatnika (pośrednika), polegające na sprzedaży towarów przez internet, skutkują opodatkowaniem VAT obrotu z tej sprzedaży, rozumianego jako całość świadczenia otrzymanego od kupującego, czy też aktywność podatnika (pośrednika) polega jedynie na pośrednictwie handlowym w zakupie towaru, w oparciu o tzw. dropshipping, co prowadzi do opodatkowania jedynie prowizji, stanowiącej różnicę między kwotą otrzymaną od kupującego, a kwotą należną sprzedawcy za towar. Właściwa kwalifikacja ma istotne znaczenie, ponieważ może wpływać także na inne uprawnienia lub obowiązki w zakresie VAT,w tym np. na możliwość uznania, że w świetle przepisów ustawy o VAT, usługa pośrednictwa świadczona na rzecz podmiotu zagranicznego nie podlega opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług w Polsce.
Podatnik świadczy usługę pośrednictwa dla podmiotu zagranicznego, z Chin. W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa”) inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a,art. 28g ust. 1, art.28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy.
W analizowanej sprawie, miejsce świadczenia przedmiotowych usług pośrednictwa handlowego należy ustalić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą ustalania miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28b ust. 1 ustawy, zatem będzie to miejsce, w którym usługobiorca (przedsiębiorca zagraniczny) posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym, przedmiotowe usługi pośrednictwa handlowego na rzecz kontrahentów nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce lecz w kraju, w którym przedsiębiorca zagraniczny posiada siedzibę działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w danym kraju.
W konsekwencji, zdaniem podatnika, przy prowadzeniu działalności pośrednictwa handlowego w sprzedaży prowadzonej w oparciu o model logistyczny w formie dropshippingu za pośrednictwem Internetu, tak jak ma to miejsce w przypadku podatnika, świadczenie usług pośrednictwa handlowego dla kontrahentów mających siedzibę poza Unią Europejską, na terytorium państwa trzeciego, w tym przypadku Chin, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz od 2019 r. świadczy Pan usługi pośrednictwa (dropshipping). Świadczona przez Pana usługa pośrednictwa polega na zbieraniu zamówień od klientów poprzez stronę internetową (…) i zawieraniu w ich imieniu umów kupna-sprzedaży z podmiotami zagranicznymi (z Chin), obsłudze płatności i przekazywaniu zamówień do podmiotu zagranicznego, będącego sprzedawcą danego towaru, wraz z całkowitą opłatą za zamówienie, po wcześniejszym potrąceniu prowizji za usługę pośrednictwa, oraz, w razie ewentualnej potrzeby, pomoc klientom w postępowaniu reklamacyjnym z zagranicznym sprzedawcą i bieżącą obsługę zapytań od klientów. Po otrzymaniu płatności za towar, podmiot zagraniczny realizuje jego wysyłkę bezpośrednio do klienta i dopełnia wszystkich formalności związanych z przekazaniem podatku VAT od importu towaru do odpowiednich instytucji. Zakupiony w ten sposób towar nie trafia do pośrednika handlowego, tj. podatnika, lecz zawsze bezpośrednio do klienta. W żadnym momencie pośrednik nie staje się właścicielem towaru, nie dokonuje sprzedaży towarów we własnym imieniu i na własny rachunek, a jedynie pośredniczy w sprzedaży towarów, będących własnością podmiotów zagranicznych, którzy są sprzedawcami. Opisana działalność polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego na portalu aukcyjnym 1. Wnioskodawca wystawia produkty od chińskiego sprzedawcy na aukcjach w portalu aukcyjnym. Jeżeli kupujący złoży zamówienie na portalu aukcyjnym Wnioskodawcy i wpłaci mu z góry pieniądze za dany produkt, Wnioskodawca zamówi go i opłaci u sprzedawcy z Chin, poda dane kupującego do wysyłki i sprzedawca z Chin wyśle produkt bezpośrednio do klienta. Kupujący po zakupie wpłaca pieniądze bezpośrednio na konto Wnioskodawcy, a Wnioskodawca zamawia dla Kupującego produkt i opłaca go u chińskiego sprzedawcy. Wnioskodawca pośredniczy w płatnościach oraz zamówieniach. Wnioskodawca nie ma podpisanej umowy pośrednictwa ze sprzedawcą z Chin, a jedynie zgodę na sprzedaż jego produktów i wykorzystywanie zdjęć. Od chińskiego sprzedawcy nie otrzymuje faktury VAT za zakup, rachunku, czy innego dokumentu potwierdzającego zakup. Jedynym potwierdzeniem zakupu jest potwierdzenie przelewu bankowego za zakup produktów po potrąceniu prowizji lub wygenerowanie przez specjalny program dowodu zakupu. Sprzedaż produktu jest udokumentowana poprzez pobranie dowodów sprzedaży ze sklepu lub portalu aukcyjnego, albo poprzez potwierdzenie wpłat bankowych za sprzedaż na konto bankowe Wnioskodawcy. W ten sposób są sporządzane miesięczne zestawienia zrealizowanych transakcji. Wnioskodawca nie wystawia paragonów, a jedynie fakturę/rachunek na prośbę Kupującego, na kwotę prowizji. Na aukcjach w portalu aukcyjnym, w regulaminie, jest opisane, że Wnioskodawca jedynie pośredniczy w płatnościach i zamówieniach, oraz że dane osoby która zamawia dany produkt będą wysyłane do osób trzecich (do sprzedawcy z Chin), w celu wysłania zamówienia. Zakupiony towar nigdy nie trafi do Wnioskodawcy, tylko bezpośrednio do kupującego.
Pana wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy usługa pośrednictwa świadczona przez Pana na rzecz podmiotu zagranicznego (w Chinach) podlega opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług w Polsce (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Odnosząc się do powyższego podkreślić należy, że opodatkowaniu podatkiem VAT w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane – na tle przepisów o miejscu świadczenia – za wykonane w tym państwie. Zatem określenie miejsca świadczenia danej transakcji determinuje jej miejsce opodatkowania.
Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
c)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Natomiast jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powołanych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Przechodząc do kwestii objętych zakresem zadanego pytania, dotyczącego świadczonych usług pośrednictwa handlowego na rzecz podmiotu zagranicznego (w Chinach), zaznaczyć należy, iż usługi pośrednictwa handlowego (w oparciu o model logistyczny w formie dropshippingu) – jak wskazał Pan w opisie sprawy – polegają na zbieraniu zamówień od klientów poprzez stronę internetową (…) i zawieraniu w ich imieniu umów kupna-sprzedaży z podmiotami zagranicznymi (z Chin), obsłudze płatności i przekazywaniu zamówień do podmiotu zagranicznego, będącego sprzedawcą danego towaru, wraz z całkowitą opłatą za zamówienie, po wcześniejszym potrąceniu prowizji za usługę pośrednictwa, oraz, w razie ewentualnej potrzeby, pomoc klientom w postępowaniu reklamacyjnym z zagranicznym sprzedawcą i bieżącą obsługę zapytań od klientów. Ponadto, wskazał Pan, że nie prowadzi sprzedaży we własnym imieniu ani na własny rachunek, nie dokonuje zakupu towarów będących przedmiotem transakcji, a Pana rola ogranicza się wyłącznie do zbierania zamówień dla dostawcy oraz przyjmowania od klientów zapłaty i przekazywaniu jej dostawcy, po pomniejszeniu otrzymanej kwoty o należną mu prowizję za pośrednictwo. Zasady pośrednictwa handlowego na rzecz dostawcy chińskiego, w tym zasady ustalania należności (wynagrodzenia) na Pana rzecz z tytułu świadczenia usług na rzecz kontrahenta chińskiego reguluje regulamin portalu 2. Dostawcy zagraniczni, dla których świadczy Pan usługi pośrednictwa, są podatnikami podatku od towarów i usług w swoim kraju, tj. w państwie trzecim. Zatem uznać należy, że usługi pośrednictwa handlowego świadczy Pan na rzecz dostawców zagranicznych, będących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy. Przy tym z opisu sprawy nie wynika, aby usługi pośrednictwa handlowego na rzecz Sprzedawców (z Chin) były świadczone przez Pana dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego znajdującego się w innym miejscu niż siedziba. Jednocześnie dla świadczonych przez Pana usług pośrednictwa handlowego na rzecz dostawców zagranicznych przepisy nie przewidują szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia.
W związku z powyższym, w analizowanej sprawie miejsce świadczenia przedmiotowych usług pośrednictwa handlowego należy ustalić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą ustalania miejsca świadczenia usług, o której mowa w art. 28b ust. 1 ustawy, zatem będzie to miejsce, w którym usługobiorca (dostawca zagraniczny) posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym, przedmiotowe usługi pośrednictwa handlowego na rzecz dostawców zagranicznych nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce lecz w kraju, w którym przedsiębiorca zagraniczny posiada siedzibę działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w danym kraju.
W konsekwencji, usługa pośrednictwa świadczona przez Pana na rzecz podmiotu zagranicznego (w Chinach) nie podlega opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług w Polsce.
Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tutejszy Organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3. Natomiast w części:
-dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 (w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych) wydano odrębne rozstrzygnięcie;
-dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 2 (w zakresie podatku od towarówi usług) wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tutejszy organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.
Wskazać również należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z dołączonych do niego dokumentów. W związku z tym załączone przez Wnioskodawcę do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right